Zoals (blijkbaar) zoveel mensen hier ben ik ook in het bezit van een set B&W DM2(a)'s. Al een behoorlijke tijd tot volle tevredenheid, gecombineerd met een set NAD 214's (60W/kanaal).
Alleen... Ik ben er nog steeds niet over uit of het nu DM2's of DM2a's zijn...!
Mijn exemplaren hebben de 3-standen toonregeling aan de achterkant (-2, 0, +2) en het ovale klankgat onderin (dus niet een (lelijke) rechthoekige) en een verticale indeling van de drie drivers. Dan zou je dus zeggen: "DM2a". Maar, het typeplaatje vermeldt geen "a", alleen "DM2"... Dus zijn het dan toch (late) DM2's?
Ze zien er net zo uit als deze apparaten, inclusief het vulmateriaal (een soort kokosvezel met een laagje rubber lijkt het):
http://www.audiofreaks.nl...mID=135&pageID=2&topnav=2
De frontjes heb ik er helaas niet bij. (Ze hebben een beetje iele bananenpluggen, maar dat hebben beide types geloof ik).
Ik hoop dat iemand hier beter weet wat de verschillen zijn dan ik, want ik vind het toch wel leuk (maar niet noodzakelijk

) om te weten wat voor type speakers ik nu eigenlijk heb.
En mochten we dan uitkomen bij het goede type: hoe verhouden mijn speakers zich dan qua geluid tot oudere/nieuwere DM2(a)'s? Ik heb namelijk sinds een tijdje een setje DM4's die -- ondanks het feit dat ze exact dezelfde tweeter en supertweeter hebben -- een wat helderder en duidelijker hoog hebben dat ik eigenlijk wat mooier vind (het laag van de DM4's is natuurlijk veel minder mooi en strak). Zouden de DM2's hetzelfde moeten klinken als de DM4's, of horen ze een ander geluid te hebben (bijvoorbeeld door andere filtering)?
Overigens werken de supertweeters van mijn DM2's volgens mij wel; ik heb er een 17,5kHz toon op losgelaten, die ik prima kon horen (ik wel, m'n vriend die er was voor een luistersessie niet

).
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 48458 op 11-06-2007 11:47
. Reden: Link naar plaatje toegevoegd. ]