Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.
Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels
Peerless Sub af! & discussie over home-cinema sets
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 29 30 31 32 last
Nieuw TopicIk heb een live 5.1 aangesloten op een scoop, en krijg een mooi net 10 hz signaal, maarja als ik lager ga, 3 hz, dan is ie niet helemaal mee perfectquote:Op vrijdag 11 januari 2002 18:28 schreef JvS het volgende:
[..]
Mijn geluidskaart zit gewoon aan m'n versterker vast hoor. En als ik 5Hz met zo'n gekke toongenerator maak, dan gaat de woofer van m'n speaker keurig 5 keer per seconde heen en weer
. Maar volgens mij sloop ik daar m'n speaker mee
.
Reality beats fiction by far!
Reg. datum: 22 mei 2000
als de onkyo 494 staat bij 20 to 10000 hz ofzo en bij de 595 gaat tot 10hz zonder vervorming ofzo. Of heeftd at er nix mee te maken?
Alleen een beetje goeien komen vaak makkelijk tot de 5Hz.
Maar ach, in volgens mij 98% van de gevallen ofzo komen je speakers toch niet lager dan 20-25Hz. Dus boeie
Het voordeel van een beter frequentiebereik vind ik niet dat stomme -3dB punt, maar dat tonen tot 40Hz linear worden weergegeven. Want zonder kerkorgel muziek zul je verbaast staan hoe laag een 40Hz toon in muziek is. (sterker nog, als je 65Hz tonen in muziek opkrikt met bv. een GENOEG-bands equalizer zul je merken dat je tonen opkrikt die je anders heel weinig hoort in muziek).
Het NOG dieper van gaan speakers is wat NORMALE muziek betreft eigenlijk alleen maar een voordeel bij BASS-LOOPS.
(bv. binnen 3 sec van 100 naar 30Hz)
Klopt, maar vaak genoeg komen ze makkelijk tot 10 of 5Hz. Wat je met speakers toch niet haalt. Dus ruim voldoende.quote:Dan praat ik over 20 Hz of lager. Elke versterker heeft toch een bepaald frequentiebereik?
Reg. datum: 21 maart 2000
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 17:35 schreef JvS het volgende:
[..]
Naar ik me heb laten vertellen: Het voordeel van de hoger uitput van bassreflex, gecombineerd met het 'strakke' en lineaire van een gesloten kast. Alleen wel duur
.
Voordelen: geen poortgeruis en geen poort in je kast (als je dit soort configuraties wilt tunen met een poortje, zit je aan heeeeeeeeeeele grote baspoorten. Lastig). Makkelijker te tunen (als het goed is, kan je er gewoon wat gewicht aanschroeven. De pass. radiator vervangt de massa van de lucht in de poort. Als je een langere poort wilt nabootsen, bout je er gewoon nog eens 20 gram aan (of 100, of 200)
Nadeel: kosten.
En naar het schijnt, iets grotere groupdelay en transientresponse. Maar deze twee nadelen vallen over het algemeen ruimschoots weg tegen de voordelen. Blijft over: Kosten. (paar honderd piek voor een pass radiator tegenover paar tientjes voor een poort)
Vooor geïnteresserden: klik
Reg. datum: 24 januari 2000
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 19:14 schreef -ScuL- het volgende:
Ik was erbij tijdens het bouwen, moest helaas op tijd weg waardoor ik 'm nog niet heb kunnen horen. Moet wel zeggen dat het echt een loodzwaar beest is, niet normaal. Oja en van die spuitlijm wordt je ook een beetje licht in je kop
Jij hebt alleen maar dvd zitten kijken..
Dus je kan ook niet weten of ie zwaar is
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Hij heeft een Mirage sub, met een soort van bipool achtige indeling. Met 2x 6" units. Moet zeggen dat het een mooi apparaat is.quote:Op vrijdag 11 januari 2002 16:42 schreef JT het volgende:
[..]
Welke sub hebt ge dan ?
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Daarna alleen nog een verfje en finito !
Of is het pakket dat je koopt zegmaar al een klein beetje af?
Die Hypex HS200 kun je gewoon kopen, hoor. Je hoeft hem alleen vast te schroeven (en wat solderen).quote:Op vrijdag 11 januari 2002 13:16 schreef Nikel het volgende:
Is het eigenlijk een beetje te doen om zelf zo'n versterker te bouwen? Ik wil namelijk zelf ook ooit een sub bouwen, maar dan ook de versterker zelf maken (ik vraag me af of het wel goedkoper is, maar het is iig leuker)
Je hebt natuurlijk wel een goed matchende units (passief en actief) nodig. Iets dat Peerless op deze manier perfect regeltquote:Op vrijdag 11 januari 2002 17:35 schreef JvS het volgende:
[..]
Naar ik me heb laten vertellen: Het voordeel van de hoger uitput van bassreflex, gecombineerd met het 'strakke' en lineaire van een gesloten kast. Alleen wel duur
.
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 20:04 schreef Yokozuna het volgende:
Welke kleur wordt het? Het je trouwens veel kennis nodig van speaker bouw als je zo'n sub in elkaar wilt zetten?
Of is het pakket dat je koopt zegmaar al een klein beetje af?
Het zou niet moeilijk moeten zijn, maar het valt nog best vies tegen als je niet gewend bent iets van MDF te bouwen.
Je hebt zeker iemand erbij nodig om te helpen met de lijmklemmen, om alles netjes neer te zetten.
Bovendien waren de MDF platen niet helemaal 100% perfect, dus ik kreeg kieren op een een gegeven moment, wat ik met een hoop druk van 5 lijmtangen weer recht heb moeten drukken.
Kleur wordt weer geel, net zoals de meeste spullen in mijn kamer.
quote:Die Hypex HS200 kun je gewoon kopen, hoor. Je hoeft hem alleen vast te schroeven (en wat solderen).
Je hoeft er niets aan te solderen. Alleen vastschroeven en de kabel van de speakerunit schroef je vast, zit een kroonsteenachtige aansluiting op.
Voor meer info over de voor een nadelen van een passive radiator moet je even hier kijken : http://www.diysubwoofers.org/prd/
Maaruh, ik snap het princiepe van een subwoofer met passieve+actieve woofer niet echt goe
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 20:23 schreef Yokozuna het volgende:
Maaruh, ik snap het princiepe van een subwoofer met passieve+actieve woofer niet. Hoe wordt elke unit dan aangedreven?
Kijk naar de link in bovengenoemde post van mij.
Hoop dat je gespaard hebt.. Bovendien weet ik zeker dat het niet jouw soort sub is.. Jij gaat een PS1000 meer kunnen waarderen.
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 20:23 schreef Yokozuna het volgende:
Maaruh, ik snap het princiepe van een subwoofer met passieve+actieve woofer niet echt goe. Hoe wordt elke unit dan aangedreven?
Heb je mijn post wel gelezen? De passieve radiator is gewoon een membraan zonder magneet. (wordt dus nergens op aangesloten). Die vervangt de baspoort van een bassrefelex speaker.
De andere unit is een gewone driver. Die wordt door door de versterker aangestuurd.
Verder: Is het goed te doen?
Ja, het is een bouwpakket dat je in elkaar moet zetten. Jammer dat Tbusquet zijn paneeltjes niet goed passen. Normaal gesproken past het perfect, het is over het algemeen op CNC machines gemaakt, dus erg nauwkeurig.
Wanneer je geduld hebt en nauwkeurig kan werken, moet het geen onoverkomelijke problemen opleveren
"Sometimes life can only really begin with the knowledge of death. That it can all end, even when you least want it to."
Mijn Honda Civic ESi uit 1992
Als je maar aan genoeg enquetes meedoet word je vanzelf normaal. | Als er geen domme vragen bestaan, wat voor vragen stellen domme mensen dan?
De frenquentie loopt aan het einde veel steiler af als met een poort systeem. Aangezien de 2 membranen bij hele lage freq's met voldoende druk elkaar uitdoven.quote:Op vrijdag 11 januari 2002 20:49 schreef JT het volgende:
Een voordeel van een passieve radiator is toch ook dat de akoestische kortsluiting die je krijgt bij langere golflengten (die dus ook bij een open kast het snelle frequentieverval verklaart bij lage frequenties) niet meer hebt ?
Hij is zeker niet magnetisch afgeschermt, je moet hem absoluut niet in de buurt van je TV hebben. Het dikke MDF verkleint het magnetische stralingsveld wel iets.. maar nog steeds.quote:Op vrijdag 11 januari 2002 21:06 schreef Nikel het volgende:
Is er een magnetisch afgeschermde versie of is het te doen om hem zelf af te schermen? De enige plek waar zo'n bak bij mij zou kunnen staan is onder de teevee.
Bovendien zou ik mijn tv er niet op willen hebben staan, ivm trillingen.
2X Shuttle SS51/p4-2.53/Philips Dvd-Cdr combo/80gig diamondmax,en nog wat dingen.
Maar dat die van jou niet is afgeschermd dat kon ik nog wel zien
Als je maar aan genoeg enquetes meedoet word je vanzelf normaal. | Als er geen domme vragen bestaan, wat voor vragen stellen domme mensen dan?
http://www.speakerenco.nl/Magneten.htmquote:Op vrijdag 11 januari 2002 21:18 schreef Nikel het volgende:
Stoer mdf dat het magnetische straling tegenhoudt.
Maar dat die van jou niet is afgeschermd dat kon ik nog wel zien. Wat ik me dus afvraag, is het te doen om hem zelf af te schermen?
Een beetje dus.. Tja, hoe scherm je dat af.. wat je zou kunnen proberen is een dunne lood lap om de magneet leggen. Nadeel is dan wel dat hij NOG zwaarder wordt.quote:Op vrijdag 11 januari 2002 21:18 schreef Nikel het volgende:
Stoer mdf dat het magnetische straling tegenhoudt.
Maar dat die van jou niet is afgeschermd dat kon ik nog wel zien. Wat ik me dus afvraag, is het te doen om hem zelf af te schermen?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/11820641#11820641quote:Op vrijdag 11 januari 2002 21:48 schreef tbusquet het volgende:
[..]
Een beetje dus.. Tja, hoe scherm je dat af.. wat je zou kunnen proberen is een dunne lood lap om de magneet leggen. Nadeel is dan wel dat hij NOG zwaarder wordt.
quote:Op vrijdag 11 januari 2002 20:19 schreef tbusquet het volgende:
[..]
Bovendien waren de MDF platen niet helemaal 100% perfect, dus ik kreeg kieren op een een gegeven moment, wat ik met een hoop druk van 5 lijmtangen weer recht heb moeten drukken.
Dat valt me dan eigenlijk weer een beetje tegen van zo'n houtpakket. Je zou toch zeggen dat ze dat bij een speciaalzaak laten maken waar ze extra op de maten letten. Mijn ervaringen van zaagwerk bij een goede houthandel (al weer heel wat jaartjes geleden) is goed (tot op 0.1 mm nauwkeurig). Alleen kunnen ze meestal geen ring uitvrezen (om een tweeter te laten "inzakken").
Mijn zaagervaringen bij Gamma zijn bereslecht (soms een paar mm verkeerd)
Een paar goede houtklemmen doet wonderen (zeker als je iemand met een timmermansachtergrond in de buurt hebt, mijn "ouwe" bv
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 29 30 31 32 last
Dit topic is gesloten.