'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
...NMe schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:55:
Text to binary voor een getal? Denk daar eens goed over na.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!
101 101 ---------- * 101 10100 ---------- + 11001
[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 09-09-2015 14:04 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
De grap is, dat ik dat dus nooit gehad heb 'vroegâh'.oisyn schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:03:
Als je toch al met wolfram alpha aan de gang gaat kun je daar ook wel een binair getal uitkrijgen. Als je het op een manier wil oplossen waarbij je de term programmeur waardig bent (), dan schrijf je gewoon code die zelf de binaire vermenigvuldigingen doet zoals je dat op de basisschool hebt geleerd.
101 101 ---------- * 101 10100 ---------- + 11001
Anyway, ik ben er uit, het is gelukt. Waarom ik niet gelijk met WolframAlpha aan de slag ben gegaan is mij ook een groot raadsel. Mijn brein af en toe...
Edit:
Moet overigens zeggen dat ik compleet niet bekend ben/was met WolframAlpha totdat ik aan deze test begon. Kennis heb ik er dus ook niet echt mee en eigen formules schrijven wordt hem ook nog niet. Maar ik kom er uit, tot nu toe, met een beetje hulp van jullie
[ Voor 16% gewijzigd door Vickiieee op 09-09-2015 14:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Het wordt waarschijnlijk lastig tellen (of onmogelijk) als je Google gebruikt, of Excel, of libraries.
Of anders opscheprechten voor 'most obfuscated solution'?
use strict; use warnings;
Lijkt me sterk. Je deed het op de basisschool waarschijnlijk alleen gewoon in base 10 in plaats van base 2.Vickiieee schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:06:
[...]
De grap is, dat ik dat dus nooit gehad heb 'vroegâh'.
Ik ben van 1992, ik ben nu ook nog 'maar' 23 jaartjes jong en heb die periode niet mee gemaakt nee..oisyn schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:26:
Oh jij bent zeker een product van het realistisch rekenen tijdperk
Het zal nu ongetwijfeld te laat zijn, maar wat dacht je van een opscheprecht minste foute antwoorden ingevoerd? En dan ook nog als een van de eersten het goede antwoord in één keer invullen levert dan bonuspunten op!gammuts schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:04:
Kunnen we nog een extra draai geven aan deze programmeerwedstrijd door opscheprechten te geven kortste oplossingen? Met bash haal ik bijvoorbeeld 58 bytes bij opgave 9 en 264 bij opgave 7. En de deelnemers bij Project Euler konden (of kunnen) altijd waanzinnig korte oplossingen maken in talen als "J".
Het wordt waarschijnlijk lastig tellen (of onmogelijk) als je Google gebruikt, of Excel, of libraries.
Of anders opscheprechten voor 'most obfuscated solution'?
En nu in Jip en Janneke taal?NMe schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:07:
[...]
Lijkt me sterk. Je deed het op de basisschool waarschijnlijk alleen gewoon in base 10 in plaats van base 2.

Ik studeer Ruimtelijke Ordening en Planologie, niks technisch aan verder. Dus dit is chinees voor mij
Het is dan ook basisschool-rekenen.Vickiieee schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:13:
En nu in Jip en Janneke taal?
Ik studeer Ruimtelijke Ordening en Planologie, niks technisch aan verder. Dus dit is chinees voor mij![]()
Als je 25x25 uit wil rekenen:
25 25 x --------- 125 500 + --------- 625
Je rekent eerst 5x25 uit. Daarna 2x25 (met een 0 erachter). Die twee waarden tel je bij elkaar op.
Met grotere getallen is het niet anders:
125 125 x --------- 625 2500 12500 + --------- 15625
Dus: 5x125 + 20x125 + 100x125.
Datzelfde kun je zoals .oisyn hierboven aantoont ook toepassen op base 2 (dus binair) in plaats van base 10 (decimaal, zoals in mijn voorbeelden).
Maar dat is het hem dus, ik heb op de basisschool nooit zo leren vermenigvuldigenNMe schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:19:
[...]
Het is dan ook basisschool-rekenen.
[voorbeelden]
Tijdens Googelen naar oplossingen voor vraag 9 ben ik het wel tegen gekomen, ook met base2. En dat ziet er hartstikke logisch uit gezien de eigenschappen van binaire code.
Het is trouwens een eigenschap van getallen in hun algemeenheid. Je kan hetzelfde toepassen in elk talstelsel, of dat stelsel nu door telt tot 1, tot 9, tot 15 of tot 684.
Realistisch rekenen heeft geen staartdeling en het voor ons bekende vermenigvuldigen. Wat wij hebben geleerd heet functioneel rekenen.NMe schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:07:
[...]
Lijkt me sterk. Je deed het op de basisschool waarschijnlijk alleen gewoon in base 10 in plaats van base 2.
Het voordeel van base-2 is dat je helemaal geen vermenigvuldiging hoeft te doen: een digit is 1 of 0. Je kunt je dus beperken tot optellingen. Dit itt andere stelsels, waar je op z'n minst tafels moet gebruiken (5*5 is immers niet verder te simplificeren en dan moet je dus weten dat dat 25 is)NMe schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:32:
Het is trouwens een eigenschap van getallen in hun algemeenheid. Je kan hetzelfde toepassen in elk talstelsel, of dat stelsel nu door telt tot 1, tot 9, tot 15 of tot 684.
In pseudocode wordt het dus zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| mul(a, b) { r = 0; s = a; foreach(bit in b) { if (bit == 1) r += s; s <<= 1; } return r; } |
[ Voor 52% gewijzigd door .oisyn op 09-09-2015 15:54 ]
Ik heb het even opgezocht. Laat ik het voor het gemak maar een vreemde denkwijze noemen die zo te zien een stukje basiskennis wat betreft rekenen vervangt door gemakszucht..oisyn schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:41:
[...]
Realistisch rekenen heeft geen staartdeling en het voor ons bekende vermenigvuldigen. Wat wij hebben geleerd heet functioneel rekenen.

Tafels (lookup tables) zijn slechts een optimalisatie... Je kunt altijd nog 5*5 uitschrijven als een som..oisyn schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:41:
Dit itt andere stelsels, waar je op z'n minst tafels moet gebruiken (5*5 is immers niet verder te simplificeren en dan moet je dus weten dat dat 25 is)
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Als je nog iets handiger bent kun je zelfs direct het antwoord eruit krijgen zonder dat je 1en moet gaan tellen...oisyn schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:03:
Als je toch al met wolfram alpha aan de gang gaat kun je daar ook wel een binair getal uitkrijgen.
Een goede programmeur weet dat je niet zelf foutgevoelige code moet gaan schrijven als er reeds goede oplossingen voor bestaanAls je het op een manier wil oplossen waarbij je de term programmeur waardig bent ()
Maar als je toch wil, dan ook Exponentiation by squaring lijkt me
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Klopt! Een goede programmeur kan zijn eigen ego langs de kant schuiven en begrijpt dat het gebruiken van inzichten en oplossingen van anderen minstens even belangrijk is als het maken van eigen oplossingen.[b]pedorus schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:08:
Een goede programmeur weet dat je niet zelf foutgevoelige code moet gaan schrijven als er reeds goede oplossingen voor bestaan
Onze tijd om te programmeren is vaak beperkt en daarom moeten we zo efficiënt mogelijk proberen werken in plaats van steeds het warm water te proberen uitvinden.
On Topic:
Iemand die toevallig al tot aan vraag 15 geraakt is? De vraag lijkt in de richting te gaan van een "Dynamic Programming" probleem maar is toch anders...
[ Voor 12% gewijzigd door viperkesvp op 10-09-2015 13:15 ]
Niet echt. Het is gewoon een kwestie van alle combinaties tussen 1 en 5 lang van die munten genereren en de optelsom van de waarden in een hash-set te stoppen.viperkesvp schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:12:
Iemand die toevallig al tot aan vraag 15 geraakt is? De vraag lijkt in de richting te gaan van een "Dynamic Programming" probleem maar is toch anders...
https://niels.nu
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Gewoon brute force berekenen dus. Valt dat wat mee qua uitvoeringstijd?Hydra schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:28
Niet echt. Het is gewoon een kwestie van alle combinaties tussen 1 en 5 lang van die munten genereren en de optelsom van de waarden in een hash-set te stoppen.
Jup. Ik heb het niet gemeten, maar voor mijn gevoel was mijn brute-force oplossing in C++ op een i7 2600K klaar in nog geen seconde.viperkesvp schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:42:
[...]
Gewoon brute force berekenen dus. Valt dat wat mee qua uitvoeringstijd?
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Als je tot die vraag gekomen bent dan ben je veel complexere berekeningen met veel meer benodigde rekentijd tegengekomen dan deze.viperkesvp schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:42:
[...]
Gewoon brute force berekenen dus. Valt dat wat mee qua uitvoeringstijd?
Klopt! En die heb ik meestal uitgevoerd met bepaalde algoritmes om de uitvoertijd te beperken. Vandaar dat ik bij deze er waarschijnlijk (onterecht) vanuit ging dat er een of ander algoritme bestond om de dingen snel en eenvoudig op te lossen.NMe schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:51:
[...]
Als je tot die vraag gekomen bent dan ben je veel complexere berekeningen met veel meer benodigde rekentijd tegengekomen dan deze.
Ik heb gewoon voor alle waardes van 5 t/m 900 ( met increments van 5 ) gekeken of die te vormen zijn met deze set munten, dat is minder rekenwerk.Hydra schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:28:
[...]
Niet echt. Het is gewoon een kwestie van alle combinaties tussen 1 en 5 lang van die munten genereren en de optelsom van de waarden in een hash-set te stoppen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 15% gewijzigd door viperkesvp op 10-09-2015 15:53 ]
alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

.edit: oh wacht volgens mij begrijp ik de criteria verkeerd.
.edit2: yup

[ Voor 40% gewijzigd door .oisyn op 10-09-2015 23:47 ]
Eén keer op de hele order zou wel heel makkelijk zijn..oisyn schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:43:
WTF hij wil mijn antwoord op vraag 14 niet goed rekenen. Heb de bedragen en kortingen echt 3x nagelopen.
.edit: oh wacht volgens mij begrijp ik de criteria verkeerd.
.edit2: yupDe "maximaal 1 korting" regel is per artikel, niet in totaal.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 11-09-2015 00:06 ]
Je kan nagenoeg alles in Excel doen. Ben momenteel bij vraag 10 gestopt omdat ik deze niet zo een, twee, drie door heb. Ja, het 'omdenken' lukt wel en dat klinkt ook logisch, maar nu de uitvoering ervan nog.oisyn schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:58:
Dat vond ik juist ingewikkelder, want dan moet je meerdere combinaties proberen en dan het minimale nemen. Omdat het per artikel is is het supersimpel(btw gewoon met Excel aan de gang geweest)
Maar eens kijken of dat ook in Excel wil
HAH! I fucking did it! I'm a genius!
.Txt bestand met de gegevens van de driehoek opslaan;
Excel openen;
Bovenin klikken op 'Gegevens', dan 'Van Tekst';
.Txt bestand selecteren en Importeren;
Bovenaan voor 'Gescheiden' kiezen i.p.v. 'Vaste Breedte', verder niks veranderen en 'Volgende';
Bij 'Scheidingstekens' 'Spatie' aanvinken en 'Dubbele scheidingstekens als één beschouwen';
Weer op 'volgende' klikken, niks veranderen en dan 'Voltooien';
Tot slot aangeven waar je de gegevens wilt plaatsen en klaar is Kees!
Alle getallen in aparte kolommen en rijen.
200 rijen en 200 kolommen met getallen.
[ Voor 35% gewijzigd door Vickiieee op 11-09-2015 10:09 ]
Zelfde fout maakte ik ook. Wederom bleek het simpeler te zijn en had ik het beter gewoon in Excel kunnen doen..oisyn schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:43:
.edit2: yupDe "maximaal 1 korting" regel is per artikel, niet in totaal.
Iemand geinteresseerd in het kopen van een webshop kortingberekeningmodule?
[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 11-09-2015 09:45 ]
Met in Excel doen bedoel ik gewoon met de hand wat gegevens invullen en kijken wat het juiste antwoord moet zijn, dus zonder een letter te programmeren. Dat ga je voor vraag 10 niet kunnen doen.
Uiteraard kun je in Excel ook programmeren middels VBA, wat natuurlijk gewoon Turing compleet is, dus ja, natuurlijk kun je alles in Excel doen, duh
Mijn KolQl8or 2 is ook turing complete, daar kun je het ook in doen (daar heb ik zelfs wat Project Euler vragen mee opgelost
[ Voor 29% gewijzigd door .oisyn op 11-09-2015 12:16 ]
Challenge accepted!.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
[...]
Dat ga je voor vraag 10 niet kunnen doen.
[...]
You're free to call me stupid, though
Tot nu toe is het me gelukt om alle getallen in Excel te krijgen, dat vond ik al heel wat.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
[...]
Uiteraard kun je in Excel ook programmeren middels VBA, wat natuurlijk gewoon Turing compleet is, dus ja, natuurlijk kun je alles in Excel doen, duh
Mijn KolQl8or 2 is ook turing complete, daar kun je het ook in doen (daar heb ik zelfs wat Project Euler vragen mee opgelost)
Nu is het echter nog de uitdaging om de juiste route te vinden. Ik heb hier een aantal ideeën voor, maar ik zie vast iets over het hoofd. Desalniettemin zal ik nog even aan het knutselen gaan
Waarom niet? Je laadt dat bestand in op een werkblad zodat de getallen netjes 1 per cel zijn. Op een ander werkblad trek je de juiste formules door en je vind in cel A1 het juiste antwoord...oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
Met in Excel doen bedoel ik gewoon met de hand wat gegevens invullen en kijken wat het juiste antwoord moet zijn, dus zonder een letter te programmeren. Dat ga je voor vraag 10 niet kunnen doen.
Data copy/pasten in een text editor, alle spaties vervangen door tabs, en vervolgens weer copy/pasten in Excel. EasypeasyVickiieee schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:23:
Tot nu toe is het me gelukt om alle getallen in Excel te krijgen, dat vond ik al heel wat
Jij was toch al klaar? Of ben je hem nog een keer aan het doen?.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:39:
[...]
Data copy/pasten in een text editor, alle spaties vervangen door tabs, en vervolgens weer copy/pasten in Excel. Easypeasy
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Geeneens een text editor nodig. Als je dat bestand opent met Excel dan kun je opgeven dat de data een delimiter heeft, en dat dit een spatie is. Of je kan copy-pasten in Excel en de text-to-columns functie gebruiken..oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:39:
[...]
Data copy/pasten in een text editor, alle spaties vervangen door tabs, en vervolgens weer copy/pasten in Excel. Easypeasy
Jij doet ook nog lekker omslachtig, ik leg toch uit dat je aan kunt geven dat de spaties gelden als scheidingstekens? Dat staat letterlijk in mijn 'How to'.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:43:
Nee het ging over Vickiieee die het heel bijzonder vond om de data te kunnen importeren in Excel
En ik vond het niet bijzonder, maar wel leuk dat het (zoals ik me ook niet anders voor kon stellen) gewoon mogelijk is om dat in Word in te laden.
Jij moet eerst een bestand ergens saven en dan importeren. Daar hou ik niet vanVickiieee schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:58:
[...]
Jij doet ook nog lekker omslachtig, ik leg toch uit dat je aan kunt geven dat de spaties gelden als scheidingstekens? Dat staat letterlijk in mijn 'How to'.
Dat zal je sowieso haast moeten doen aangezien je bij sommige geschreven programma's het bestand eerst in moet laden.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:00:
[...]
Jij moet eerst een bestand ergens saven en dan importeren. Daar hou ik niet van
Via de manier waarop pedorus het zegt kan het helemaal snel. Nog sneller dan ik zei.
Jij had het echter ook nog over alles plakken in een tekstverwerker en de spaties vervangen door 'tabs'. Dat kan, en kan handig zijn, maar zoals ik al aan gaaf hoeft dat dus helemaal niet omdat je in Excel aan kan geven dat de spaties al 'scheidingstekens' zijn
Nee dus, ik open die bestanden in mijn browser en dan copy/paste ik ze in mijn code, om er vervolgens een (regex) replace overheen te halen zodat het voldoet aan het array-formaat van mijn taal naar keuze.Vickiieee schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:04:
[...]
Dat zal je sowieso haast moeten doen aangezien je bij sommige geschreven programma's het bestand eerst in moet laden.
Hoe langzaam denk je dat dat is dan?Jij had het echter ook nog over alles plakken in een tekstverwerker en de spaties vervangen door 'tabs'
In browser: CTRL-A, CTRL-C
WIN-R, notepad (staat bij mij al standaard in die run dialog), ENTER, CTRL-V, CTRL-H, replace dialog invullen, ENTER, CTRL-A, CTRL-C
In Excel: CTRL-V
Text-to-columns kan idd ook, moet je ook een wizard voor doorlopen. Is niet sneller of langzamer.
(PS: ik gebruik niet echt notepad maar Notepad2, die de standaard notepad vervangt
[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 11-09-2015 13:15 ]
En laat die 'text-to-colums' functie nu net dezelfde wizard openen als die je krijgt bij het invoeren van een .txt bestand zoals ik beschreef ^^.oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:07:
[...]
Text-to-columns kan idd ook, moet je ook een wizard voor doorlopen. Is niet sneller of langzamer.
(PS: ik gebruik niet echt notepad maar Notepad2, die de standaard notepad vervangt)
De standaard Notepad is ook wel aardig kaal, Notepad2 voegt daar e.e.a. aan toe neem ik aan?
Terug naar de vraag:
Als je dus alle getallen in Excel hebt, en alleen naar beneden of schuin-omlaag naar rechts mag, zou je dus alle kolommen op kunnen tellen. En daar de getallen bij op tellen die je langsloopt als je naar rechtsonder stapt.
Maar dan ben je er nog niet.
Of maak ik hier nu al een denkfout?

Ik neem aan dat het iets als Notepad++ is, met de standaard Notepad moet je een tab copy-pasten en zou die uitleg niet kloppen trouwens.Vickiieee schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:20:
De standaard Notepad is ook wel aardig kaal, Notepad2 voegt daar e.e.a. aan toe neem ik aan?
Nee, want je kun ook pas later overstappen Voorbeeld:Als je dus alle getallen in Excel hebt, en alleen naar beneden of schuin-omlaag naar rechts mag, zou je dus alle kolommen op kunnen tellen. En daar de getallen bij op tellen die je langsloopt als je naar rechtsonder stapt.
1 100 1 1 100 1
Dat is niet 102, maar 201 met die regels.
En terugkijken kan prima als je voorwaarts gaat..oisyn schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:56:
Een veelgemaakte fout hier is dat je in de verkeerde richting denkt. Je moet kijken waar je vandaan komt, niet waar je naartoe gaat
M'n single-pass-semi-obfuscated-perl-oplossing is 178 bytes. (Zonder gebruik van modules.)
use strict; use warnings;
Die vraag 10. Je moet echt omdenken
Heeft me echt moeite gekost, maar er staan genoeg tips hier in het topic al inderdaad. Uiteindelijk met Excel voor elkaar gebokst!
I told you I would
Believe it or not, vraag 11 is me gelukt met Excel
Als je wilt weten hoe, stuur maar een DM
Edit:
Vraag 12 is ook gelukt. En alweer druk met vraag 13 in Excel!
Edit2:
Zoals verwacht is uiteraard vraag 13 ook gelukt.
Edit3:
Wat een mank gestelde opgave is vraag 14 zeg
Deze hele 'contest' is meer een Begrijpend Lezen test dan iets anders
[ Voor 66% gewijzigd door Vickiieee op 15-09-2015 14:04 ]
Ik zie de handigheid/oplossing nog niet
.oisyn in "[ADV] Devv Answer Contest". Het maakt niet zoveel uit in welke richting je de oplossing zoekt (kan van boven naar beneden en andersom).Rientie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:53:
Kan iemand me uitleggen hoe je die triangle (vraag10 devv contest) hebt opgelost? Mag in pseudo code ... ben al tijden bezig met het oplossen en 13627 (boven naar beneden) is niet goed maar boven onder naar boven lukt me niet. Moet dat met recursief programmeren?
Probeer het probleem op te delen in deelproblemen. Stel je weet van elk element wat de maximale route is naar dat element, kun je dat dan ook bepalen voor alle elementen op de volgende rij?
[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 15-09-2015 15:01 ]
Ondertussen alweer een tijd geleden en was er destijds al niet een kei in
Begin onderaan met de onderste rij en reken die uit. Werk dan verder naar boven. Je moet 'achteruit' lopenRientie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:53:
Kan iemand me uitleggen hoe je die triangle (vraag10 devv contest) hebt opgelost? Mag in pseudo code ... ben al tijden bezig met het oplossen en 13627 (boven naar beneden) is niet goed maar boven onder naar boven lukt me niet. Moet dat met recursief programmeren?
Bij het genereren van permutaties kun je natuurlijk gewoon controleren of er aan de constraints voldaan wordt, en zoniet die permutatie overslaan.Vickiieee schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:17:
Ik loop momenteel tegen vraag 15 aan. Mijn eerste ingeving was om het met permutaties te doen, maar dan loop je tegen het probleem van het beperkte aantal muntstukken aan. Of was dat ook op te lossen?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar ik doe het hooguit met Excel, ik heb geen programmeer kennisWoy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:24:
[...]
Bij het genereren van permutaties kun je natuurlijk gewoon controleren of er aan de constraints voldaan wordt, en zoniet die permutatie overslaan.
Alles uitschrijven is een optie, rekening houdend met alle beschikbare muntstukken en de combinaties weglatend waarvoor te weinig munten zijn, maar dan ben ik bang dat ik er veel moeite in steek, ergens een fout maak en (erg) ver van huis ben..
Ik stel voor de contest te hernoemen naar "Office Warrior Contest". Klinkt ook veel coolerVickiieee schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:38:
Maar ik doe het hooguit met Excel, ik heb geen programmeer kennis.
Haha, sowieso!Hydra schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:43:
[...]
Ik stel voor de contest te hernoemen naar "Office Warrior Contest". Klinkt ook veel cooler
En zoals ik hierboven ook al zei: het is meer een 'Begrijpend Lezen' contest dan wat anders
Maakt niet uit, je kan ook van boven naar onderen.Vickiieee schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:17:
Begin onderaan met de onderste rij en reken die uit. Werk dan verder naar boven. Je moet 'achteruit' lopen.
Als je in excel wel alle permutaties kan genereren kan je toch gewoon in een IF(....) controleren of in die permutatie meer munten voorkomen dan is toegestaan?Vickiieee schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:38:
[...]
Maar ik doe het hooguit met Excel, ik heb geen programmeer kennis.

De oplossing van vraag 9 is dan slechts een oneliner: (sum . digitsRev_b 2) (5^128)
Dit lijkt me toch iets dat alleen jij hebt eigenlijk, of misschien een paar andere theoretici. Maar in sommige talen is vraag 9 sowieso een oneliner, ook zonder modules. Na 30 september heb ik hier nog een aanvullende reactie op.RayNbow schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:19:
De oplossing van vraag 9 is dan slechts een oneliner: (sum . digitsRev_b 2) (5^128)
Is gefixt.Vickiieee schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:37:
Voor alle mensen die ook de vragen doorlopen hebben, zich willen aanmelden en zien dat de poll gesloten is, ik heb zojuist een mail gestuurd hierover.
En ik ben aangemeld
Thanks Zeef
Gaat je ook wat dejavu momenten opleveren
Wat een *!#!$$!& opdracht door de vaagheid.
[ Voor 131% gewijzigd door acemoo op 17-09-2015 16:30 ]
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Voor zover ik weet niet. Dat gebeurt nooit bij contests in verband met de privacygevoeligheid van dit soort dingen. Voor hetzelfde geldt worden die tweakers opgezocht/opgewacht in verband met de nieuwe apparatuur die ze hebbenNaliXL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:35:
Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslagen. Worden die bekend gemaakt of weten in principe alleen de winnaars dat?
En over de uitslag wordt ook niet gecorrespondeerd vaak..

Sluit ik me bij aan!.oisyn schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:07:
Geh ik was dit alweer helemaal vergeten. Dat je de winnaars niet te weten krijgt lijkt me prima, maar even een round-up door t.net is wel op z'n plaats lijkt me
Indien de vragen blijven staan hoeven de antwoorden ook niet bekend gemaakt te worden
Zoals reeds gemeld worden de winnaars doorgaans niet publiekelijk bekend gemaakt. Als je wat gewonnen hebt wordt je vanzelf benaderd ( Bij de aankondiging staat uiterlijk 16 okt, dus morgen ).JohnnyboyNLD schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:51:
Is er al een lijst winnaars bekend? Ik ben benieuwd of misschien iets gewonnen heb.
Dat ''niet publieke'' deel heb ik blijkbaar even gemist.Woy schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:10:
[...]
Zoals reeds gemeld worden de winnaars doorgaans niet publiekelijk bekend gemaakt. Als je wat gewonnen hebt wordt je vanzelf benaderd ( Bij de aankondiging staat uiterlijk 16 okt, dus morgen ).

Maar serieus, het was een leuke contest en ik hoop dat er volgend jaar weer een is!
Yup. Ik wil ook wel helpen met een review van de vragen (i.p.v. ze te beantwoorden) om te helpen de ambiguiteit eruit te halen. We worden vanuit ons bedrijf wel vaker uitgenodigd om een Cap project te trekkenemnich schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:04:
Maar serieus, het was een leuke contest en ik hoop dat er volgend jaar weer een is!
Mijn collega Maartje die deze actie onder haar hoede heeft is helaas de hele week al ziek. Dus dit ligt even stil, tot onze grote spijt. We missen Maartje en wensen haar beterschap.
De uitslag is dus minstens een week later, afhankelijk van haar beter worden. We houden jullie op de hoogte!
Nogmaals onze excuses voor de vertraging.
Er is nog niet gecommuniceerd. Ik weet ook niet zeker of dat vandaag nog gaat lukken, maar we hebben zeef aan z'n jas getrokken en gevraagd of hij hier even kan vertellen hoe of wat.Hydra schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:01:
Er stond iets over een bekendmaking uiterlijk 16 Oct. Is er iets bij tweakers bekend of er al gecommuniceerd is? Want kennelijk heeft niemand hier iets gehoord.
Even in zijn algemeenheid en niet per se alleen voor deze wedstrijd: dat mag de user die een prijs wint zelf bepalen. Mijn echte naam en adres zijn vrij makkelijk te achterhalen. Als ik een dikke prijs win vind ik het misschien helemaal niet prettig als dat publiek gemaakt wordt, want dan weet een inbreker zo te achterhalen waar er iets leuks te halen valt.Daarnaast mag je m.i. best vertellen welke usernames iets gewonnen hebben. Is toch juist leuk?
Deze keer werden er door de drie betrokken bedrijven aan alle kanten wat aannames gemaakt. Het bedrijf dat de vragen maakte ging ervan uit dat er nog gedubbelcheckt was door Tweakers en Cap, Tweakers ging ervanuit dat de vragen al gecheckt waren en Cap heeft wel een check gedaan maar daarbij blijkbaar dingen gemist. Een eventuele volgende keer gaan wij als modcrew er sowieso tussen zitten om problemen te voorkomen voordat ze gebeuren, dan kun jij gewoon mooi mee blijven doen met wat in essentie gewoon een leuke opdracht is.Hydra schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:08:
Yup. Ik wil ook wel helpen met een review van de vragen (i.p.v. ze te beantwoorden) om te helpen de ambiguiteit eruit te halen. We worden vanuit ons bedrijf wel vaker uitgenodigd om een Cap project te trekken
[ Voor 29% gewijzigd door NMe op 16-10-2015 12:22 ]
Beterschap aan Maartjezeef schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:16:
Hoi,
Mijn collega Maartje die deze actie onder haar hoede heeft is helaas de hele week al ziek. Dus dit ligt even stil, tot onze grote spijt. We missen Maartje en wensen haar beterschap.
De uitslag is dus minstens een week later, afhankelijk van haar beter worden. We houden jullie op de hoogte!
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Uiteraard begrijpelijk!zeef schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:16:
Hoi,
Wens Maartje namens mij in ieder geval beterschap! Het heerst helaas
Ik zal de uitslag met net zo veel smart afwachten, of die nu een week later is of niet

Ik vond het een erg leuke contest (ondanks de wat moeizame start, maar dat heeft ook wel wat

En toch gaan we er wat mij betreft alles aan doen om te voorkomen dat dat bij een eventuele volgende keer niet meer zo moeizaam gaat. Niet in de laatste plaats omdat ik daardoor een werkdag van 14 uur heb gemaakt bij de eerste problemen en daarna nog regelmatig spul heb moeten bijstellen.Kiwi schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:27:
(ondanks de wat moeizame start, maar dat heeft ook wel wat).
Ja natuurlijk is het beter om zoiets te voorkomen, maar er werd wel goed gediscussieerd hierdoorNMe schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:00:
[...]
En toch gaan we er wat mij betreft alles aan doen om te voorkomen dat dat bij een eventuele volgende keer niet meer zo moeizaam gaat. Niet in de laatste plaats omdat ik daardoor een werkdag van 14 uur heb gemaakt bij de eerste problemen en daarna nog regelmatig spul heb moeten bijstellen.
Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende
Ook zag ik al meerdere writeups in tweakblogs voorbijkomen.
De problemen laten beta-testen door een aantal programmeurs die de vragen nog nooit eerder gezien hebben was een goed idee geweest. En dan ook echt de problemen laten oplossen, zonder tussendoor vragen te kunnen stellen aan degenen die die opgaven verzonnen hebben, zodat onduidelijkheden opgemerkt worden.NMe schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:00:
En toch gaan we er wat mij betreft alles aan doen om te voorkomen dat dat bij een eventuele volgende keer niet meer zo moeizaam gaat.
Chapeau.Niet in de laatste plaats omdat ik daardoor een werkdag van 14 uur heb gemaakt bij de eerste problemen en daarna nog regelmatig spul heb moeten bijstellen.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Bedankt Tweakers!

[ Voor 4% gewijzigd door Kiwi op 24-10-2015 19:23 ]