[OS X El Capitan 10.11] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

Hier ook nergens last wbt OSX/Safari. Even snel en naar mijn idee (wat vroeg wellicht) net wat stabieler als voor de update.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-07 16:19
Ik heb een vreemd probleem. Op verzoek van mijn vrouw (die een Mac heeft) ben ik onze foto bibliotheek gaan importeren in Apple Photos in El Capitan. De foto's gaan prima maar de .avi of .mts bestanden vormen een probleem. Nu ligt het niet aan de codec, want het filmpje speelt prima af, maar eerder aan de attributen.

Namelijk ergens in een kopieslag in het verleden is ooit de "date created" overschreven, geen idee hoe maar het is nu eenmaal zo. Nu staat de "date taken" wel op de goede datum...alleen bij filmpjes leest Apple Photo's klaarblijkelijk alleen "date created". Derhalve komen al mijn filmjes op dezelfde datum in het overzicht :(

Weten jullie van een tool die dit makkelijk kan veranderen? Die dus de "Date Created" overschrijft met de "Date Taken" waarde? Mag Mac of windows zijn maakt niet uit. Ik heb al naar BulkFileChanger (windows) en A Better Finder Attributes 5 gekeken maar geen van beiden kan de date created aanpassen gek genoeg. Ik zie ook nergens in de finder de colom "date taken" terwijl ik die in windows wel kan zien :?

[ Voor 7% gewijzigd door Spam op 23-05-2016 00:07 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-07 14:18
Spam schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:58:
Ik heb een vreemd probleem. Op verzoek van mijn vrouw (die een Mac heeft) ben ik onze foto bibliotheek gaan importeren in Apple Photos in El Capitan. De foto's gaan prima maar de .avi of .mts bestanden vormen een probleem. Nu ligt het niet aan de codec, want het filmpje speelt prima af, maar eerder aan de attributen.

Namelijk ergens in een kopieslag in het verleden is ooit de "date created" overschreven, geen idee hoe maar het is nu eenmaal zo. Nu staat de "date taken" wel op de goede datum...alleen bij filmpjes leest Apple Photo's klaarblijkelijk alleen "date created". Derhalve komen al mijn filmjes op dezelfde datum in het overzicht :(

Weten jullie van een tool die dit makkelijk kan veranderen? Die dus de "Date Created" overschrijft met de "Date Taken" waarde? Mag Mac of windows zijn maakt niet uit. Ik heb al naar BulkFileChanger (windows) en A Better Finder Attributes 5 gekeken maar geen van beiden kan de date created aanpassen gek genoeg.
Heb je al eens de terminal geprobeerd? Zet alle aan te passen bestanden in 1 map, open terminal, sleep de map naar terminal om die map te openen. Als je in de terminal in die map zit, en je wilt alles vervangen qua de creation date:

code:
1
touch -t 201212211111

(Datum notatie: YYYYMMDDhhmm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:07:
[...]

Heb je al eens de terminal geprobeerd? Zet alle aan te passen bestanden in 1 map, open terminal, sleep de map naar terminal om die map te openen. Als je in de terminal in die map zit, en je wilt alles vervangen qua de creation date:

code:
1
touch -t 201212211111

(Datum notatie: YYYYMMDDhhmm)
Tjsa, dan zou ik het allemaal handmatig moeten doen en het zijn nogal wat .avi en .mts bestanden. In totaal 16 jaar aan korte familie filmpjes die ooit met met een foto camera zijn geschoten. Ik kan in windows dit overigens al met het programma Attribute Changer. Maar die werkt dus file voor file, terwijl de JUISTE datum wel degelijk ergens opgeslagen zit, alleen niet het juiste vel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Samplex schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:31:
Met update 10.11.5 is het SMB protocol naar de #%$#$!

Ik haal via SMB nog mar max 25mbit doorvoersnelheid, doe ik dit via AFP gaat het netjes met 110Mbit.
Via een mac mini met 10.11.4 haal ik wel via SMB 110Mbit.

Meer mensen last van?
Het is mij el eerder opgevallen dat de OSX ondersteuning van SMB matig tot slecht is. Communicatie tussen 3 Mac's en Linux Samba server is altijd ok. Tussen de Mac's onderling is dat soms slecht; of het nu over 10.7, 10.8, 10.9 etc. gaat; het maakt niet uit. Sommige versies zijn ok, na een os-update, soms weer slecht.

Voorbeeld gedeelde map op Mac, toegankelijk voor iedereen (lezen/schrijven), is vaak toch alleen via gebruikers login te benaderen.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spam schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:09:
[...]

Tjsa, dan zou ik het allemaal handmatig moeten doen en het zijn nogal wat .avi en .mts bestanden. In totaal 16 jaar aan korte familie filmpjes die ooit met met een foto camera zijn geschoten. Ik kan in windows dit overigens al met het programma Attribute Changer. Maar die werkt dus file voor file, terwijl de JUISTE datum wel degelijk ergens opgeslagen zit, alleen niet het juiste vel |:(
Maar als je alle mts bestanden wilt aanpassen, dan kan je dus die touch functie uitvoeren op *.mts. Dan zou je de relevante bestanden even kunnen selecteren, rechtermuisknop, nieuwe map van selectie, en dan de terminal laten richten op enkel die map, dan kan je in een keer alles doen.

Je zou dan kunnen doen:

code:
1
2
touch -t 201605231200 *.mts
touch -t 201605231200 *.avi

Of

code:
1
2
3
4
5
# Ter verificatie, geef alle bestanden weer met mts, puur weergave
find . -name '*.mts'

# Voer op diezelfde weergave een 'touch' uit op 23 mei 2016 12:00 (let op het -exec stukje)
find . -name '*.mts' -exec touch -t 201605231200 {} \;

Dit is dan als volgt te bevestigen:

code:
1
ls -lrt | tr -s " " | cut -d" " -f6-9

Daarmee kan je de aanmaak datums bekijken van de bestanden in die map.

[ Voor 24% gewijzigd door xoniq op 23-05-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:45:
[...]

Maar als je alle mts bestanden wilt aanpassen, dan kan je dus die touch functie uitvoeren op *.mts. Dan zou je de relevante bestanden even kunnen selecteren, rechtermuisknop, nieuwe map van selectie, en dan de terminal laten richten op enkel die map, dan kan je in een keer alles doen.

Je zou dan kunnen doen:

code:
1
2
touch -t 201605231200 *.mts
touch -t 201605231200 *.avi

Of

code:
1
2
3
4
5
# Ter verificatie, geef alle bestanden weer met mts, puur weergave
find . -name '*.mts'

# Voer op diezelfde weergave een 'touch' uit op 23 mei 2016 12:00 (let op het -exec stukje)
find . -name '*.mts' -exec touch -t 201605231200 {} \;

Dit is dan als volgt te bevestigen:

code:
1
ls -lrt | tr -s " " | cut -d" " -f6-9

Daarmee kan je de aanmaak datums bekijken van de bestanden in die map.
Ja maar dan krijgen alle .mts bestanden dezelfde datum, die zijn op verschillende data genomen en bij mij staat alles op maand gesorteerd. Ik wil dat de datum overgenomen wordt van de kolom "date". Maar ik denk dat ik dit in windows moet oplossen want ik zie in OSX zwz die hele kolom "date" niet dus dat zal wel een NTFS dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

OgWok schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:36:
[...]

Het is mij el eerder opgevallen dat de OSX ondersteuning van SMB matig tot slecht is. Communicatie tussen 3 Mac's en Linux Samba server is altijd ok. Tussen de Mac's onderling is dat soms slecht; of het nu over 10.7, 10.8, 10.9 etc. gaat; het maakt niet uit. Sommige versies zijn ok, na een os-update, soms weer slecht.

Voorbeeld gedeelde map op Mac, toegankelijk voor iedereen (lezen/schrijven), is vaak toch alleen via gebruikers login te benaderen.....
Er is idd vaak wel weer iets mis met SMB bij Apple, paar versies die eerst helemaal niet willen verbinden en pas na versie xx.1 doet het het weer.

DFS is al helemaal een soort loterij lijkt het wel :P.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Spam schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:32:
[...]

Ja maar dan krijgen alle .mts bestanden dezelfde datum, die zijn op verschillende data genomen en bij mij staat alles op maand gesorteerd. Ik wil dat de datum overgenomen wordt van de kolom "date". Maar ik denk dat ik dit in windows moet oplossen want ik zie in OSX zwz die hele kolom "date" niet dus dat zal wel een NTFS dingetje zijn.
Je weet dat je in Finder op de kolomnaam kan rechtermuis klikken om meer kolommen te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
xoniq schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:03:
[...]

Je weet dat je in Finder op de kolomnaam kan rechtermuis klikken om meer kolommen te tonen?
Yep dat wist ik, alleen veel keuze is er niet. De keuzes zijn:
  • Date modified
  • Date Created
  • Date Last opened
  • Date Added
  • Dize
  • Version
  • Kind
  • Comments
  • Tags
Geen van de keuzes laten mij dezelfde info zien als die ik onder "date" kolom in windows zie staan. Mijn vermoeden dat dit in NTFS & EXT4 file systeem wel zichtbaar is en dat HFS dat gewoon niet toont. Met andere woorden ik moet mijn vraag elders stellen :?

[update] Ok, Ik ben inmiddels een stukje verder. Klaarblijkelijk leest Windows Explorer standaard de metadata van de AVI container uit. Dit zogenaamde RIFF container formaat heeft een 'DTIM' of 'IDIT' ID tag waar de originele opname datum/tijd in opgeslagen zit. Nu nog even achterhalen hoe ik deze kan uitlezen en kan schrijven naar het Date Created formaat. Klaarblijkelijk is de EXIFtool of Stamp daar een goeie voor. Wat info: http://www.sno.phy.queens...iftool/TagNames/RIFF.html en http://www.den4b.com/forum/viewtopic.php?id=723

[ Voor 31% gewijzigd door Spam op 23-05-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

HeatWave schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:52:
[...]

Er is idd vaak wel weer iets mis met SMB bij Apple, paar versies die eerst helemaal niet willen verbinden en pas na versie xx.1 doet het het weer.

DFS is al helemaal een soort loterij lijkt het wel :P.
Heb je wel eens SMBUp geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 12:35
Misschien is deze vraag al eens gesteld, misschien ook niet. Alleen ik heb het niet kunnen vinden.

Ik heb sinds deze week twee externe monitoren gekoppeld aan mijn Macbook Air en een uitgebreid bureaublad gekozen. Dus op de twee schermen niet hetzelfde beeld. Alleen hoe krijg ik bepaalde snelkoppelingen van mijn linker scherm naar mijn rechter? Als ik ze sleep dan springen ze automatisch terug. De rechter kan je dus niks op plaatsen.

Hetzelfde geldt er voor dat ik op mijn rechterscherm geen gebruik kan maken van de 'rechtermuisknop' opties, om het even kort door de bocht te zeggen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En een werkzame oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Haassiej schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:55:
Misschien is deze vraag al eens gesteld, misschien ook niet. Alleen ik heb het niet kunnen vinden.

Ik heb sinds deze week twee externe monitoren gekoppeld aan mijn Macbook Air en een uitgebreid bureaublad gekozen. Dus op de twee schermen niet hetzelfde beeld. Alleen hoe krijg ik bepaalde snelkoppelingen van mijn linker scherm naar mijn rechter? Als ik ze sleep dan springen ze automatisch terug. De rechter kan je dus niks op plaatsen.

Hetzelfde geldt er voor dat ik op mijn rechterscherm geen gebruik kan maken van de 'rechtermuisknop' opties, om het even kort door de bocht te zeggen.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? En een werkzame oplossing?
Wat bedoel je met snelkoppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Laatst online: 14-07 12:35
xoniq schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:15:
[...]

Wat bedoel je met snelkoppelingen?
Die je op je bureaublad hebt staan, dus bijv mappen of bestanden.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://iculture.textopus.nl/wp-content/uploads/2015/03/snelkoppelingen-maken.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Haassiej schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:18:
[...]

voorbeeld:
[afbeelding]
Waarom heb jij snelkoppelingen naar applicaties op je bureaublad? Het is veel makkelijker en sneller om gewoon via spotlight (Command-Spatie) een stukje van de naam van het programma in te typen, of de programma's gewoon open te laten staan. Ik doe vrijwel alles via spotlight, je kunt daar zoveel mee. Programma's openen, naar/in documenten zoeken, specifieke mail zoeken, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Haassiej schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:18:
[...]

voorbeeld:
[afbeelding]
Je kan de snelkoppelingen ook in het Dock slepen. Zelfs de mappen. Die kan je dan sorteren op laatst gewijzigd enz zodat je snel en altijd bij die bestanden kan. Snelkoppelingen op het bureaublad is een ouderwets iets uit Windows. Daar is OSX niet voor bedoelt. Net als Linux. Daar is echt het Dock voor bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 18:34

RoyK

Hobby tekenaar

Ik moet een beetje ruimte vrij maken op mijn schijf en leer net dat de map Printers dus gewoon dik 3,2gb groot is. De map Epson springt er helemaal uit met een map van 1,36GB groot. Wat the hell... wat zijn dat voor achterlijke afmetingen.

Kan ik deze mappen gewoon verwijderen? Ik heb een HP printer.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-04 13:42
Sinds vrijdag heb ik om de paar minuten de vraag om mijn iCloud paswoord "bij te werken"... Zowel vrijdag als zondag werd mijn paswoord een aantal keer niet aanvaard waardoor ik een paswoord reset moest doen. Nochtans ben ik 200% dat ik telkens het juiste paswoord heb ingevuld!

Ook op mijn iPhone komt de vraag naar mijn paswoord als dit te lang duurt op mijn Mac.

Enorm irritant probleem! Geen idee of er nog mensen last van hebben?

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) SG |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

RoyK schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:52:
Ik moet een beetje ruimte vrij maken op mijn schijf en leer net dat de map Printers dus gewoon dik 3,2gb groot is. De map Epson springt er helemaal uit met een map van 1,36GB groot. Wat the hell... wat zijn dat voor achterlijke afmetingen.

Kan ik deze mappen gewoon verwijderen? Ik heb een HP printer.
Da's inderdaad heel flink.... heb even bij "mezelf" gekeken en mijn Printers map (Yosemite) is iets meer dan 500 kB. Gebruik een Canon MP270 die op een andere Mac zit als netwerkprinter.

Dus waarom er bij jou zoveel instaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

G’morgen, sinds enkele weken werk ik op een nwe 27′ iMac…
helemaal goed natuurlijk, alleen hij vergeet iedere keer zijn netwerk shares als hij in de sluiterstand gaat..
Ik heb al het een en ander geprobeerd…afp;// smb:// via switch / direct / energiestand: alles uit…
maar bijna iedere keer als hij langdurig in de sluimer gaat, vergeet hij zijn netwerk…
waardoor mijn indesign zijn bestanden kwijt is, en daardoor crasht..en de finder moet ik ook iedere keer activeren met mijn favorietes…
iemand een idee?

ps. ik heb dit ook op onemorething gezet...maar tot dusver nog geen echte oplossing...en vraag me af, is het echt een osx probleem of wellicht eerder netwerk-probleem...irritant is het in ieder geval wel

http://www.onemorething.n...geet-shares/#post-2965830

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 16:09
Ik ben wel benieuwd, ik heb namelijk het zelfde probleem. Zowel op een macbook als imac el capitan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Anoniem: 295641 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 09:41:
G’morgen, sinds enkele weken werk ik op een nwe 27′ iMac…
helemaal goed natuurlijk, alleen hij vergeet iedere keer zijn netwerk shares als hij in de sluiterstand gaat..
Ik heb al het een en ander geprobeerd…afp;// smb:// via switch / direct / energiestand: alles uit…
maar bijna iedere keer als hij langdurig in de sluimer gaat, vergeet hij zijn netwerk…
waardoor mijn indesign zijn bestanden kwijt is, en daardoor crasht..en de finder moet ik ook iedere keer activeren met mijn favorietes…
iemand een idee?

ps. ik heb dit ook op onemorething gezet...maar tot dusver nog geen echte oplossing...en vraag me af, is het echt een osx probleem of wellicht eerder netwerk-probleem...irritant is het in ieder geval wel

http://www.onemorething.n...geet-shares/#post-2965830
Om te kunnen zeggen of het een netwerkprobleem is, is het handig als je laat weten hoe je netwerk eruit ziet...
Wat betreft SMB (Samba) ondersteuning is OSX al een hele tijd om "te huilen", helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Je kan de schijf toevoegen aan "Inlog Items" bij "Users & Groups" (geen idee wat precieze vertaling is in NL OSX). Als je dan "Hide" aanvinkt, wordt het in achtergrond geopend. Nadeel hiervan op een MacBook is wel dat je een melding krijgt indien hij niet beschikbaar is, dus wanneer je niet thuis bent bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-07 14:58

page404

Website says no

iemand de beta al geïnstalleerd van Sierra? Ben weer ouderwets benieuwd!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Ik hoop op 2 dingen (siri e.d. kan me niks schelen:
- betere performance qua interface (af en toe gewoon een beetje lag, zelfs op een maxed out 15 inch rmbp. Met yosemite nooit last van gehad, el capitan wel.
- minder crashes. Op el capitan regelmatig mn macbook hard moeten resetten omdat de boel gewoon helemaal bevroren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-07 14:58

page404

Website says no

allebei de problemen herken ik niet van El Capitan (op een 2014 Macbook Air en een 2012 iMac). misschien een keer een fresh install doen. Ik ben juist wel erg benieuwd naar Siri en ook naar de nieuwe continuity features.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 15:58
blupmans schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:40:
Ik hoop op 2 dingen (siri e.d. kan me niks schelen:
- betere performance qua interface (af en toe gewoon een beetje lag, zelfs op een maxed out 15 inch rmbp. Met yosemite nooit last van gehad, el capitan wel.
- minder crashes. Op el capitan regelmatig mn macbook hard moeten resetten omdat de boel gewoon helemaal bevroren was.
Ik heb hier met 10.11 nooit last van lag, op een flink oudere Macbook: 2011 15" (quadcore i7/16GB/SSD).
Waar ik wel last van heb is dat Finder regelmatig vastloopt, die moet dan even gerestart worden en kan dan weer gewoon doorwerken. Maar, ik heb ook al geen verse reinstall meer gedaan sinds iets van 10.6 oid dus wellicht dat het aan mijn installatie ligt, maar het zou fijn zijn als dat met 10.12 opgelost is zodat een reinstall ook niet nodig is.

Al moet ik wel zeggen dat een nóg sneller OS uiteraard wel fijn is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 22:20
Die lag heb ik alleen last van bij het switchen tussen spaces. Kan zijn dat dat in jullie workflow niet vaak voorkomt. Heb het op meerdere macbooks getest; allemaal hetzelfde. Lijkt ermee te maken te hebben dat als er op een bepaalde plek een animatie plaatsvindt (maakt niet uit wat) dat het dan soms voorkomt dat het direct wisselen naar een andere space behoorlijk laggy verloopt.

En die crashes treden vooral vaak op bij de combinatie safari - youtube, en soms bij het aansluiten op een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
page404 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 23:35:
iemand de beta al geïnstalleerd van Sierra? Ben weer ouderwets benieuwd!
Ik heb 'm draaiend. Draait prima zo ver. Moet nog ff druk testen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

Anoniem: 156876 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:52:
Je kan de schijf toevoegen aan "Inlog Items" bij "Users & Groups" (geen idee wat precieze vertaling is in NL OSX). Als je dan "Hide" aanvinkt, wordt het in achtergrond geopend. Nadeel hiervan op een MacBook is wel dat je een melding krijgt indien hij niet beschikbaar is, dus wanneer je niet thuis bent bijv.
heb ik gedaan..maar toch verliest hij ze...vaak na een nachtje rust..

|:(

ik wordt er gek...

shares worden vergeten en daardoor crasht iedere nacht indesign..
ook mijn voorkeuren/snelkoppelingen in de favoriete balk vergeet hij dan...dus eigenlijk iedere ochtend alles weer opnieuw instellen 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 295641 op 16-06-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 15:47
Vraagje ik gebruik nu voor het eerst de Photos app...ik heb daarin een nieuwe library aangemaakt en een heleboel fotos geimporteerd. Kan ik deze fotos via de app nog openen als ik ze nu van mijn disk zou verwijderen en bv naar een external drive kopieer ? Of moet je effectief de jpg files nog op je disk hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:24
Ja dat kan en dit is nog aan te raden ook, want anders nemen de foto's dubbel zoveel ruimte in beslag.

Je Photo Library is namelijk een ZIP file met daarin alle originelen + extra data. De losse JPG's kan je daarom het beste kopiëren naar een externe harde schijf (als backup) en daarna verwijderen.

Desnoods test je het eerst even met een aantal foto's.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Jeroen O schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:20:
Ja dat kan en dit is nog aan te raden ook, want anders nemen de foto's dubbel zoveel ruimte in beslag.

Je Photo Library is namelijk een ZIP file met daarin alle originelen + extra data. De losse JPG's kan je daarom het beste kopiëren naar een externe harde schijf (als backup) en daarna verwijderen.

Desnoods test je het eerst even met een aantal foto's.
Een Photo library is helemaal geen ZIP file, maar gewoon een directory wat zich in OS X voordoet als een bestand. Hierin staan alle master foto's, de met Photos bewerkte foto's, verschillende formaten thumbnails, e.d.. In de library folder heb je namelijk de mappen: Masters/Jaar/Maand/Dag/Datum en Tijd/ waarin de originele foto's staan, met hun originele bestandsnaam en hun originele meta-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 15:47
ThomasG schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:50:
[...]
Een Photo library is helemaal geen ZIP file, maar gewoon een directory wat zich in OS X voordoet als een bestand. Hierin staan alle master foto's, de met Photos bewerkte foto's, verschillende formaten thumbnails, e.d.. In de library folder heb je namelijk de mappen: Masters/Jaar/Maand/Dag/Datum en Tijd/ waarin de originele foto's staan, met hun originele bestandsnaam en hun originele meta-data.
Waar kan ik deze folder terugvinden ? EDIT: Nevermind...al gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:24
Kleine correctie. Het is inderdaad geen ZIP maar een folder. Mijn excuses voor de verwarring.

Je kan hem terug vinden in de afbeeldingen map. Echter in de Finder is hij niet als map zichtbaar, maar als bestand, genaamd Foto's-bibliotheek. Wanneer je er met de rechter muisknop op klikt en kiest voor Toon Pakketinhoud, dan krijg je de inhoud te zien.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:27

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ik heb onder OS X El Capitan een automunt opgenomen voor Stack. Bij een reboot wordt deze automatisch als netwerkschijf gemount. Echter opent Finder elke keer een window bij het opstarten met de inhoud van deze webdav schijf. Ongeacht of ik in de Login Items onder Users & Groups een vinkje heb staan bij Hide of niet. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:33
Jeroen O schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:11:
Kleine correctie. Het is inderdaad geen ZIP maar een folder. Mijn excuses voor de verwarring.
Het is zelfs geen folder maar een container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Volkan1984 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 07:53:
[...]

Het is zelfs geen folder maar een container.
Het is helemaal geen container. Het is in OS X termen een bundel, wat niets anders is dan een directory wat zich in Finder speciaal gedraagt. In OS X zijn verschillende directories met een extension, zoals .app, .framework, .sparseimage, maar zo ook de library van de Photo's applicatie (een directory met de .photoslibrary extension). Het zijn dus zeker geen zip bestanden en/of containers. MKV of MP4 zijn containers, wat bestanden zijn waarin de werkelijke bestanden/formaten zitten.

Dit kun je gewoon controleren door bijvoorbeeld via de terminal het mime type ervan te controleren:
Bash:
1
2
$ file --mime ~/Pictures/Photos\ Library.photoslibrary
~/Pictures/Photos\ Library.photoslibrary/: application/x-directory; charset=binary
Wat erop duid dat het inderdaad gewoon een directory is, en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:59
Zijn er meer mensen bij wie een tweede beeldscherm niet meer werkt? Heb een iMac 5k 2014 en een Dell 24" scherm aangesloten met DisplayPort. Op het moment dat ik het beeldscherm aanzet bevriest de Mac. Muis beweegt niet meer en reageert niet meer op het toetsenbord. Wel loopt bijvoorbeeld mijn muziek gewoon door en als ik het beeldscherm uitzet dan werkt alles weer als normaal.

Heb het vermoeden dat het sinds de update naar 10.11.5 is. Het beeldscherm werkt wel gewoon op mijn Air 2013 met 10.11.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:09

KRAI.7

Bwoah...

Goeiemorgen! :)

Als ik in de LaunchAgents en LaunchDaemons mappen kijk zie ik de volgende .plist staan: com.quadro.QuadroInstaller.HelperTool.plist

Alleen heb ik geen enkel idee waar deze van is, weet iemand dit toevallig? Uit de inhoud van de .plist word ik ook niet wijzer en na een zoekopdracht op Google ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
KRAI.7 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:42:
Goeiemorgen! :)

Als ik in de LaunchAgents en LaunchDaemons mappen kijk zie ik de volgende .plist staan: com.quadro.QuadroInstaller.HelperTool.plist

Alleen heb ik geen enkel idee waar deze van is, weet iemand dit toevallig? Uit de inhoud van de .plist word ik ook niet wijzer en na een zoekopdracht op Google ook niet...
Als ik op Apple en Quadro zoek kom ik bij NVidia uit. Mogelijk was er een driver geinstalleerd?

http://www.nvidia.com/object/product-quadro-4000-mac-us.html

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

RobV schreef op zondag 10 juli 2016 @ 11:58:
[...]

Als ik op Apple en Quadro zoek kom ik bij NVidia uit. Mogelijk was er een driver geinstalleerd?

http://www.nvidia.com/object/product-quadro-4000-mac-us.html
Nou, die kwam ik inderdaad ook tegen, maar het gaat om een 13" rMBP late 2013, dus zonder ook maar iets van Nvidia erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je niet een remote control app genaamd Quadro geïnstalleerd?

Nvidia kan het ook niet zijn want dat was met com.nvidia begonnen en niet met com.quadro.

[ Voor 33% gewijzigd door ppl op 10-07-2016 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Geweldig! Dat was hem inderdaad, totdat ik weer even zag welk programma het was kon ik me niet herinneren wat het was, aangezien ik het een keer heb geïnstalleerd maar nooit heb gebruikt en blijkbaar ooit een keer heb verwijderd. Hartstikke bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:15

Quakie

quakelen

10.11.6 is uit...

Ik had al wat reacties verwacht.. Ik heb het zojuist geïnstalleerd maar merk niks.. wat een goed teken is:)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 08:41
Ik wil weer een stabiel systeem, wat ik sinds 10.11.4 niet meer heb. Als ik dat krijg, dan ben ik helemaal tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 20:20
Quakie schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:18:
10.11.6 is uit...

Ik had al wat reacties verwacht.. Ik heb het zojuist geïnstalleerd maar merk niks.. wat een goed teken is:)
Agreed! Ook geïnstalleerd en de problemen lijken verdwenen. Fingers crossed. :X

iMac 27'' 2012 | i7 3.4 GHz | GTX680MX | 32GB RAM | 3TB Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Velandu schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:02:
[...]

Agreed! Ook geïnstalleerd en de problemen lijken verdwenen. Fingers crossed. :X
welke problemen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 20:20
palthe schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:09:
[...]

welke problemen precies?
Excuses voor de magere post. Ik zat tegelijkertijd te posten in een ander topic. Gaat om random crashes bij downloaden en gamen / bewerkingen / 3D tekenwerk of alleen downloaden. Na resets en update nog steeds probleemloos.

iMac loopt vast bij "zware" taken. (andere topic)

iMac 27'' 2012 | i7 3.4 GHz | GTX680MX | 32GB RAM | 3TB Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Velandu schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:16:
[...]

Excuses voor de magere post. Ik zat tegelijkertijd te posten in een ander topic. Gaat om random crashes bij downloaden en gamen / bewerkingen / 3D tekenwerk of alleen downloaden. Na resets en update nog steeds probleemloos.

iMac loopt vast bij "zware" taken. (andere topic)
aha, duidelijk! tot nu toe heb ik ook geen problemen met de update, maar draaide hiervoor al de public beta's dus voor mij weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parryfiend
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
Wart mij betreft is OSX El Capitan is na de laatste update de beste release van OSX sinds Mavericks.
Beduidend lichter dan Yosemite ooit was en dat zie je ook terug in de ram footprint.
Draait lekker op de mbair2009 met maar 2gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 10:06

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Met El Capitan krijg ik anders geen connectie met mijn Cisco bedrijfs VPN als ik al op VPN zit. Of ik moet met Openconnect gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Aangezien bij dat soort problemen 1001 dingen de oorzaak kunnen zijn zegt dat dus helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:49
10.11.6 is uit...

Er staat niets over vermeld, maar volgens mij is Safari ook bijgewerkt. Een aantal sites die slecht of niet liepen vanwege javascript doen het nu wel. Fijn. Voor de rest geen bijzonderheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 21:53
Iemand al verbeteringen met SMB gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 18:34

RoyK

Hobby tekenaar

In Sierra zit nu toch ook een functie dat je een video los kunt trekken uit een website, en die in een popup player op je scherm kan bljiven staan, waar je ook in bezig bent. Ik zou dus kunnen bljven Photoshoppen, en toch in een klein raampje naar een video kunnen kijken dat over Photoshop heen blijft.

Iemand dat toevallig al kunnen testen?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:15

Fiber

Beaches are for storming.

10.11.6 is uit...

Same here. Probleemloos updaten maar ik merk er verder ook weinig tot niks van. Ben benieuwd naar Sierra met Siri etc. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:40
Voor browsers Chrome en Firefox heb je IPv6 indicatie plugins als IPvFoo en 4or6. Zijn die er ook voor Safari? Ik kan er geen vinden namelijk. Leuk om te volgen met een native IPv6 internetverbinding.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 07:44

NvM

Aangezien macOS Sierra eraan komt en El Capitan na een flink aantal updates eindelijk wat stabieler is, en menig programma dat ik gebruik El Capitan vereist, wil ik van OS X Mavericks overstappen naar OS X El Capitan.

Toch ben ik nog wat huiverig. Ik heb een MacBook Pro mid 2012 met een SSD en 16 GB geheugen. Huiverig omdat op iOS-apparaten upgrades de boel nog weleens trager hebben gemaakt. Als ik op internet rond zoek kan ik te weinig solide ervaringen vinden. Zouden jullie ervaringen willen delen? Waar moet ik op letten? Juist niet doen, of wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 16:09
Ik vond mavericks persoonlijk een van de slechtere releases. Ik ben nu zeer tevreden over El Capitan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
NvM schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:28:
Aangezien macOS Sierra eraan komt en El Capitan na een flink aantal updates eindelijk wat stabieler is, en menig programma dat ik gebruik El Capitan vereist, wil ik van OS X Mavericks overstappen naar OS X El Capitan.

Toch ben ik nog wat huiverig. Ik heb een MacBook Pro mid 2012 met een SSD en 16 GB geheugen. Huiverig omdat op iOS-apparaten upgrades de boel nog weleens trager hebben gemaakt. Als ik op internet rond zoek kan ik te weinig solide ervaringen vinden. Zouden jullie ervaringen willen delen? Waar moet ik op letten? Juist niet doen, of wel doen?
Bij de Mac is het zo dat de beleving vaak juist sneller wordt i.t.t. iDevices.
Ik had beta 1 van Sierra geprobeerd, teveel beta gevoel, terug gegaan naar El Capitan; en deze is juist ontzettend stabiel. Nooit problemen met El Capitan, niet qua snelheid, maar ook niet qua stabiliteit.

Als je wilt upgraden, zou ik lekker gewoon direct naar El Capitan gaan. Sierra lijkt het ook goed te doen - nu al - maar daar kijk ik ook eerst even de kat uit de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
xoniq schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:13:
[...]

Bij de Mac is het zo dat de beleving vaak juist sneller wordt i.t.t. iDevices.
Ik had beta 1 van Sierra geprobeerd, teveel beta gevoel, terug gegaan naar El Capitan; en deze is juist ontzettend stabiel. Nooit problemen met El Capitan, niet qua snelheid, maar ook niet qua stabiliteit.
Dat komt omdat de iDevices eigenlijk een minimale hoeveelheid RAM hebben. Na 2-3 versies loop je dan tegen limieten aan. Bij Macs speelt dat veel minder, tenzij je een 4GB RAM variant hebt waarbij je het RAM niet kunt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Xenophoben schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:41:
Ik vond mavericks persoonlijk een van de slechtere releases. Ik ben nu zeer tevreden over El Capitan
Wat vond je er slechter aan, t.o.v. welke OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
OgWok schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 19:33:
[...]

Wat vond je er slechter aan, t.o.v. welke OSX?
Ik ben het wel met 'm eens. Mavericks was een instabiele release, op veel fronten. Met El Capitan hebben ze ook minder features geïntroduceerd, en gewoon weer een stabiel OS neergezet. El Capitan is wat Mavericks had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 08:41
Het was bij OS X een hele tijd zo dat de oneven release veel nieuwe features gaf, en de even release weer stabiliteit bracht.

10.5 had vernieuwing (TM, Intel), 10.6 was stabiel (Intel-only).
10.7 had onderdelen van iOS, 10.8 was stabiel.

10.9 had weer vele nieuwe functies, maar 10.10 was niet stabiel, 10.10 had vooral een grafische aanpassing gekregen ipv stabiliteit onder de motorkap.

10.11, El Capitan, was gelukkig stabiel, met een dipje bij 10.11.4 en 10.11.5; 10.11.6 is gelukkig weer stabiel.

10.8 was veel stabieler dan 10.9 en 10.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Ik heb de sprong gewaagd en vanavond geüpdatet naar El Capitan, kwam (zie boven) van OS X Mavericks en heb een MacBook Pro 13 inch mid 2012. Tot nu toe niets aan de hand, alle programma's werken nog en het is lekker snappy. Fijn!

[ Voor 20% gewijzigd door NvM op 06-08-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Yzord schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:49:
Met El Capitan krijg ik anders geen connectie met mijn Cisco bedrijfs VPN als ik al op VPN zit. Of ik moet met Openconnect gaan werken.
Je werkt niet toevallig met een antieke PPTP verbinding? In Sierra is de ondersteuning sowieso vervallen, dus misschien ook wel op 10.11.6.

En anders moet je mogelijk wachten op een update van Cisco.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
NvM schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:25:
Ik heb de sprong gewaagd en vanavond geüpdatet naar El Capitan, kwam (zie boven) van OS X Mavericks en heb een MacBook Pro 13 inch mid 2012. Tot nu toe niets aan de hand, alle programma's werken nog en het is lekker snappy. Fijn!
Grappig bedoeld: haha, welkom tot onze wereld :-)

Het is inderdaad zo dat Apple de laatste paar jaar niet meer is, wat het geweest is qua releases; maar ik heb elke versie wel op m'n mac gehad en el capitan draait al sinds dat-ie uitkwam rete-stabiel hier. En natuurlijk is er altijd wel iets wat net niet 100% lekker loopt, maar de beta's (die Apple tegenwoordig ook door het publiek laat testen) strijken m.i. vrijwel alle issues er wel voortijdig wel uit.

Mijn opmerking moet dus eigenlijk zijn: jammer (voor jou) dat je je kennelijk laad leiden door angst dat er iets niet goed zal zijn. Je had al bijna een jaar van el capitan kunnen genieten!

Mijn schoonmoeder zegt altijd: een mens lijdt het meest door wat hij vreest. Lijkt me van toepassing hier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skassie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 16:41
Hoi mede-tweakers

Vanavond de overstap gemaakt op de mac en de update ging helemaal goed. Alles was binnen 45 minuten geupdate en het werkte perfect.... Helaas naar mijn herstart werkte de FOTO.app niet meer goed want heb alleen een aantal foto's op de MAC staan en niet meer alles wat ik er in de loop der tijd op heb gezet.

Heb de library opnieuw opgebouwd maar zonder succes. Hebben jullie nog een idee waar ik ergens al mijn foto's terug kan vinden??
Zoek tocht naar *.jpg heeft alleen maar de huidige foto's opgeleverd.

TNX

maak niet van jouw verwachting mijn verplichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

skassie schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:57:
Hoi mede-tweakers

Vanavond de overstap gemaakt op de mac en de update ging helemaal goed. Alles was binnen 45 minuten geupdate en het werkte perfect.... Helaas naar mijn herstart werkte de FOTO.app niet meer goed want heb alleen een aantal foto's op de MAC staan en niet meer alles wat ik er in de loop der tijd op heb gezet.

Heb de library opnieuw opgebouwd maar zonder succes. Hebben jullie nog een idee waar ik ergens al mijn foto's terug kan vinden??
Zoek tocht naar *.jpg heeft alleen maar de huidige foto's opgeleverd.

TNX
Heb je nog een backup van die foto's? Denk dat je dan sneller klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skassie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 16:41
OgWok schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 07:20:
[...]

Heb je nog een backup van die foto's? Denk dat je dan sneller klaar bent.
Backup op externe disk is fout gegaan bleek later.... Dus mocht je nog andere opties
hebben

Heb zelf het idee dat het ergens in de iphoto lib moet zitten maar kan dit nergens nazoeken

[ Voor 14% gewijzigd door skassie op 08-08-2016 09:28 . Reden: Toevoegen ]

maak niet van jouw verwachting mijn verplichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Zonnetje83 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:22:
[...]

Grappig bedoeld: haha, welkom tot onze wereld :-)

Het is inderdaad zo dat Apple de laatste paar jaar niet meer is, wat het geweest is qua releases; maar ik heb elke versie wel op m'n mac gehad en el capitan draait al sinds dat-ie uitkwam rete-stabiel hier. En natuurlijk is er altijd wel iets wat net niet 100% lekker loopt, maar de beta's (die Apple tegenwoordig ook door het publiek laat testen) strijken m.i. vrijwel alle issues er wel voortijdig wel uit.

Mijn opmerking moet dus eigenlijk zijn: jammer (voor jou) dat je je kennelijk laad leiden door angst dat er iets niet goed zal zijn. Je had al bijna een jaar van el capitan kunnen genieten!

Mijn schoonmoeder zegt altijd: een mens lijdt het meest door wat hij vreest. Lijkt me van toepassing hier ;-)
Ja, de angst was ook nog eens groter omdat ik de MacBook Pro als werkmachine gebruikt, hier nog CS6 gebruik en daar las ik in combinatie met El Capitan geen goede dingen over. Moet maar eens of het uit kan dat ik maandelijks voor CC ga betalen. Adobe InDesign CS6 deed het in eerste instantie ook niet maar na het uitzetten van de auto-hide menubalk doet het programma het weer.

Ik vind het fijn dat het allemaal toch goed heeft uitgepakt en mijn vier jaar oude MacBook weer een OS X-versie heeft waar het in theorie misschien nog een paar jaar mee vooruit kan. Wederom kijk ik kritisch of het voor mij nut heeft om naar MacOS Sierra te updaten. Nu zit ik met een 'uitontwikkelde' OS X El Capitan wat ik ook wel heel fijn vind! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
NvM schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:53:
[...]

Nu zit ik met een 'uitontwikkelde' OS X El Capitan wat ik ook wel heel fijn vind! :-)
En die zin is het allerbelangrijkst! Je moet doen waar je je goed bij voelt. Mbt cs6 kan ik me het wel voorstellen. 'Geniet' van capitan en als je de tijd rijp vindt kun je alsnog over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Zonnetje83 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:22:
Het is inderdaad zo dat Apple de laatste paar jaar niet meer is, wat het geweest is qua releases;
Dat is vrijwel geen enkel stuk software meer. Vroeger spaarde men features en bugfixes op maar die luxe heeft men vandaag de dag niet meer. Bugs en al die ongein worden veel te vaak uitgebuit, software is behoorlijk complex en gebruikers zijn zeer ongeduldig geworden. Daarom werkt men tegenwoordig met dat agile development waarbij er veel meer kleine updates worden gereleased zodat features en fixes veel sneller bij de eindgebruiker terechtkomen. Voor grote bedrijven is dat best moeilijk om bij te houden, vandaar ook de vele speciale LTS releases.

Ze hebben in ieder geval geleerd van het debacle dat 10.5 heet en sindsdien het roer omgegooid. Het aantal issues na een nieuwe release is dan ook een stuk minder dan toen met 10.5. Nou helpt het ook dat de rest van de software wereld ook makkelijk mee kan komen met nieuwe OS X releases. Meeste apps zijn voor de release of in de eerste week na de release voorzien van een update zodat het weer werkt (als dat al nodig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:28

JB

Cédric roelt!

!@#$%^&* ik word een beetje simpel van de autocorrectie op mijn iMac:

oke --> koe

:')

Waarom wordt dat niet net zoals op mijn iPhone "oké" :/ Dit lijkt overigens alleen op te treden bij Berichten :?

edit:
replace optie ingezet onder keyboard :z

[ Voor 26% gewijzigd door JB op 19-08-2016 15:53 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:55

allure

Titaan fase 2/3

Misschien een stomme vraag, ik ben sinds kort een mac-gebruiker.
Ik heb een iMac en daar draait de versie OsX El capitan op.

Wat ik echter niet kan vinden is de schuif waar je insteld na hoveel tijd de mac in slaapstand moet gaan.
Is deze schuif ergens aan en uit te zetten?

Screenshot van "energy saver":
http://prntscr.com/c8aneu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
allure schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 00:24:
Wat ik echter niet kan vinden is de schuif waar je insteld na hoveel tijd de mac in slaapstand moet gaan.
Is deze schuif ergens aan en uit te zetten?
Bij mijn weten niet. Er is wel een mogelijkheid om dat via Terminal in te stellen.

Om de huidige instellingen te bekijken:
pmset -g

Van belang zijn ’sleep’ en ‘disksleep’.

Om de slaapstand aan te passen (in minuten):
sudo pmset -c sleep 10

Let wel, als je de optie ‘Put hard disks to sleep when possible’ gebruikt, moet je dat gelijk trekken:
sudo pmset -c sleep 10 disksleep 10

Ga met dit programma voorzichtig om.

[ Voor 9% gewijzigd door Eitot op 21-08-2016 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Deze functionaliteit is er dus ergens uitgehaald?
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/osx/computer_sleep.png

Wat is dan nu de "juiste" werkwijze? De iMac continu aan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik laat de mijne altijd aanstaan.
Als je zelf voor sluimeren kiest in het Finder-menu dan gaan de harde schijven na een paar seconden ook vanzelf in slaapstand.

Of ik laat het gewoon aanstaan en dan gaat na verloop van tijd ook alles in slaapstand.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

allure schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:04:
[afbeelding]

Waarom zou je je iMac continue aan laten staan omdat de instellingen (nu) niet (meer) te vergrendelen zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou graag de slaapstand willen gebruiken, om dus de iMac op die manier aan laten staan (Hij gaat dan automatisch in slaapstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
allure schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:04:
[afbeelding]

De sluimerstand is er nog, hij wordt alleen door standaardinstellingen beheerd. Je kunt dit ook nog steeds via het Apple-menu forceren.

[ Voor 6% gewijzigd door Eitot op 21-08-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Zou je me kunnen vertellen waar ik de instellingen hiervoor kan vinden? (die in het apple-menu gebruik ik nu)

[ Voor 21% gewijzigd door allure op 21-08-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
allure schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:37:
Zou je me kunnen vertellen waar ik de instellingen hiervoor kan vinden? (die in het apple-menu gebruik ik nu)
Zie mijn vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zover ik kan zien is jouw schuif vervangen door een checkbox 'prevent computer from sleeping while display is off'. Laat die uit staan en hij gaat als 't goed is automatisch sleepen als 't display uit staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een probleem met (het ontbreken van) spaces in El Capitan: Op m'n showcomputer heb ik alle functionaliteiten uitgezet (spaces, spotlight, exposé) via Terminal (gedaan toen ik nog 10.9.5 draaide). Die kan ik dus ook niet terug aanzetten via systeemvoorkeuren. Normaal is dat geen probleem, maar nu het ellendige:

Safari heeft één van mijn vensters blijkbaar toegewezen aan een space die er niet is. Ik zie in mijn dock drie verstopte vensters, alledrie kan ik omhoog halen. Klik ik met de menuklik op de Safari app dan zie ik echter dat er nog een vierde venster is dat openstaat. Ik kan er wel een vinkje voor krijgen maar in beeld komt hij nooit. Het lullige is dat het een filmpje bevat van youtube dat dus elke keer instart als ik Safari opentrap.

Je kan met Venster -> [alt] Orden op voorgrond de rest van de vensters wel tevoorschijn toveren maar dat aparte venster op een space die er niet is komt alsnog niet tevoorschijn. Waarom dat venster in een space terecht is gekomen is mij een raadsel maar hoe ik hem weer wegkrijg is mij dus ook een vraag. Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen? (killall -KILL Dock helpt ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Wilf schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:25:
Ik heb een probleem met (het ontbreken van) spaces in El Capitan: Op m'n showcomputer heb ik alle functionaliteiten uitgezet (spaces, spotlight, exposé) via Terminal (gedaan toen ik nog 10.9.5 draaide). Die kan ik dus ook niet terug aanzetten via systeemvoorkeuren. Normaal is dat geen probleem, maar nu het ellendige:

Safari heeft één van mijn vensters blijkbaar toegewezen aan een space die er niet is. Ik zie in mijn dock drie verstopte vensters, alledrie kan ik omhoog halen. Klik ik met de menuklik op de Safari app dan zie ik echter dat er nog een vierde venster is dat openstaat. Ik kan er wel een vinkje voor krijgen maar in beeld komt hij nooit. Het lullige is dat het een filmpje bevat van youtube dat dus elke keer instart als ik Safari opentrap.

Je kan met Venster -> [alt] Orden op voorgrond de rest van de vensters wel tevoorschijn toveren maar dat aparte venster op een space die er niet is komt alsnog niet tevoorschijn. Waarom dat venster in een space terecht is gekomen is mij een raadsel maar hoe ik hem weer wegkrijg is mij dus ook een vraag. Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen? (killall -KILL Dock helpt ook niet)
Probeer het eens met Safari > ‘Stop Safari en sluit alle vensters’ (je moet alt/option gedrukt houden). Alternatief tijdelijk onder Systeemvoorkeuren > algemeen de optie ‘Sluit vensters bij het stoppen van een programma’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Misschien had ik even toe moeten voegen dat ik de rest van de vensters wel wil bewaren (staan ook sites op die niet allemaal online staan as is en overal webarchieven van maken heb ik geen zin in :P). Ik hoop(te) een snelle functie te vinden om dit niet nog eens te hebben. De andere vensters staan vol tabs die ik dus niet allemaal weer wil openen en opzoeken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Wilf schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:34:
Misschien had ik even toe moeten voegen dat ik de rest van de vensters wel wil bewaren (staan ook sites op die niet allemaal online staan as is en overal webarchieven van maken heb ik geen zin in :P). Ik hoop(te) een snelle functie te vinden om dit niet nog eens te hebben. De andere vensters staan vol tabs die ik dus niet allemaal weer wil openen en opzoeken later.
Waarom sla je ze niet tijdelijk als bladwijzers op? Je kunt per venster alle tabbladen opslaan (Bladwzijders > Voeg bladwijzers toe voor deze X tabbladen). Daarna kun je een venster met alle tabbladen herstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eitot op 21-08-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat kan, maar alle items op Craigslist die verlopen zijn ben ik dan wel kwijt, dus dan kan ik natuurlijk ook vijftigplus webarchieven maken et cetera maar stiekem hoopte ik dat er een oplossing was voor deze bug. Ik heb namelijk nooit dat venster op een andere space gezet. Ik heb hem wel een keer full screen gehad en toen dichtgeklapt. Dus zoiets kan dan weer vóórkomen en dat wil ik voorkómen. Het is dus buiten een 'geen zin in veel gedoe' ook een principiële kwestie (anders had ik het nu al tig keer kunnen doen). Ik heb graag dat software doet wat ik er van verwacht (hence dat ik vaak met OSX werk) en niet dat het me verrast met dingen die niet makkelijk oplosbaar lijken te zijn. Ik zoek dus echt naar de oplossing voor het probleem ipv symptoombestrijding en dan maar hopen dat het niet nog eens gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Wilf schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:59:
Dat kan, maar alle items op Craigslist die verlopen zijn ben ik dan wel kwijt, dus dan kan ik natuurlijk ook vijftigplus webarchieven maken et cetera maar stiekem hoopte ik dat er een oplossing was voor deze bug. Ik heb namelijk nooit dat venster op een andere space gezet. Ik heb hem wel een keer full screen gehad en toen dichtgeklapt. Dus zoiets kan dan weer vóórkomen en dat wil ik voorkómen. Het is dus buiten een 'geen zin in veel gedoe' ook een principiële kwestie (anders had ik het nu al tig keer kunnen doen). Ik heb graag dat software doet wat ik er van verwacht (hence dat ik vaak met OSX werk) en niet dat het me verrast met dingen die niet makkelijk oplosbaar lijken te zijn. Ik zoek dus echt naar de oplossing voor het probleem ipv symptoombestrijding en dan maar hopen dat het niet nog eens gebeurt.
Het lijkt mij duidelijk dat het hier om een bug gaat in een geavanceerde configuratie die Apple inmiddels heeft gearchiveerd (i.e. impliciet niet meer aanbeveelt, misschien wel om die reden). Je kunt best met allerlei configuratiebestandjes gaan knoeien, maar dan raak je misschien ook wel alles kwijt. Ik zie geen andere opties dan jouw websites in bladwijzers op te slaan of de functie Spaces tijdelijk weer in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-07 17:04
Als ik mag vragen, waarom wil je koste wat het kost Spaces niet inschakelen? ;) ben gewoon benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
brick5492 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:00:
Als ik mag vragen, waarom wil je koste wat het kost Spaces niet inschakelen? ;) ben gewoon benieuwd
In vrijwel de meeste gevallen is dat niets anders dan gewend zijn aan een bepaalde manier van werken, en daar koste wat het kost aan vast willen houden om maar niet te hoeven veranderen. Dat zie je in OS X, maar ook in andere besturingssystemen (mensen die het oude startmenu terug willen in Windows 10, e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat is het niet, dat is omdat het een showcomputer is; er worden voorstellingen mee gedraaid met Qlab. Als je tijdens een voorstelling per ongeluk op exposé, spaces of whatever drukt dan kan je (op z'n minst erg) een cue missen of (op z'n ergst) een ander programma selecteren waardoor een theatervoorstelling compleet in de soep loopt. Bovendien heb je dan met projectie dat je externe video verdwijnt. Dit risico loop je natuurlijk al met het wrijven met de palm over het touchveld. Daarom schakel je in dat geval alle non-essentiële functies uit. Spotlight omdat dat resources vreet en de rest vanwege cues en video op externe schermen.

Ik ben ook pas sinds kort naar El Capitan na jarenlang 10.9.5 gedraaid te hebben omdat ik nog oude shows draaide en updaten is een zekere weg naar showstops. Het is dus niet dat ik niet wil veranderen maar dat simpelweg niet kan als je een computer gebruikt als werkmachine.

[ Voor 17% gewijzigd door Wilf op 21-08-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
allure schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:22:
Ik zou graag de slaapstand willen gebruiken, om dus de iMac op die manier aan laten staan (Hij gaat dan automatisch in slaapstand).
Als je kort op de power button (rechtsboven) drukt gaat ie in slaapstand, druk je wat langer, maar wel minder dan 5 seconden (3 dus volgens appie) dan krijg je een keuzemenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Okay. Safari 10.0 is uit. Loopt tot nu toe lekker vlot.

https://developer.apple.c...Articles/Safari_10_0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:48

d0s

sssst

Heeft ook eindelijk de trage WhatsApp web emoticon bar gefixt!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 16:34
Betá versie?

AdGuard Home

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:15

Fiber

Beaches are for storming.

Nee, gewoon als standaard update...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste