Ja naast de homey werkt het ook niet en als de plug in het stopcontact zit in dezelfde ruimte als de homey dan lukt inschakelen dus wel maar uitschakelen niet....
Even opnieuw koppelen aan Homey, kan zijn dat bij het toevoegen iets mis is gegaan waardoor capabilities koppelen mis is gegaan. Je hebt de Neo app wel geinstalleerd staan Op je Homey?Piebas schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:40:
Ja naast de homey werkt het ook niet en als de plug in het stopcontact zit in dezelfde ruimte als de homey dan lukt inschakelen dus wel maar uitschakelen niet....
Probeer het daarna eerst na het opnieuw koppelen naast Homey, verplaats dan een verder weg terwijl de andere aanstaat en probeer die dan nogmaals. Z-wave maakt een mesh namelijk waardoor als de stekker buiten bereik van Homey zou zijn hij via andere z-wave apparaten Homey alsnog kan bereiken.
[ Voor 7% gewijzigd door lubbertkramer op 06-07-2017 17:12 ]
Is helaas ook niet meteen een garantie met twee stuks. Ik had er twee achter elkaar in dezelfde ruimte. De 'voorste' deed het wel goed, maar de 'achterste' die kreeg z'n signalen ook niet binnen. Leken dus geen mesh te vormen (was ook niet te zien in Homey). Nu inmiddels 7 wallplugs en een touch switch en wel een goed mesh netwerk.lubbertkramer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:08:
[...]
Z-wave maakt een mesh namelijk waardoor als de stekker buiten bereik van Homey zou zijn hij via andere z-wave apparaten Homey alsnog kan bereiken.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het zou moeten, kan ook aan de plug liggen (hardware) het blijven spullen uit ChinaGermanPivo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:24:
[...]
Is helaas ook niet meteen een garantie met twee stuks. Ik had er twee achter elkaar in dezelfde ruimte. De 'voorste' deed het wel goed, maar de 'achterste' die kreeg z'n signalen ook niet binnen. Leken dus geen mesh te vormen (was ook niet te zien in Homey). Nu inmiddels 7 wallplugs en een touch switch en wel een goed mesh netwerk.
Net een Homey overgenomen van iemand maar ik krijg constant met app of laptop Homey Not Ready. Iemand enig idee?.
Hij werkt alweer, na reset (voeding eraf/erop) was alles weer goed!
Hij werkt alweer, na reset (voeding eraf/erop) was alles weer goed!
[ Voor 24% gewijzigd door RoTeK70 op 06-07-2017 21:31 ]
Nu ik beide wall plugs heb aangesloten en de app geïnstalleerd werkt het nu wel....
Deze 2 bevinden zicht op de begane grond, ik wil ook op de 1e verdieping zwave gaan gebruiken de vraag is nu of dat wel gaat werken op die afstand.
Deze 2 bevinden zicht op de begane grond, ik wil ook op de 1e verdieping zwave gaan gebruiken de vraag is nu of dat wel gaat werken op die afstand.
[ Voor 5% gewijzigd door Piebas op 07-07-2017 13:13 ]
Gaat zeker wel werken, echter geldt wel: hoe meer z-wave apparaten met netspanning, hoe beter je mesh is. Ik had ook wat problemen in andere ruimtes; zooitje wallplugs gekocht en nu werkt het overal perfect.Piebas schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:11:
Nu ik beide wall plugs heb aangesloten en de app geïnstalleerd werkt het nu wel....
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De nieuwe software update staat live met daarin de OR, image tags en meer.
Summary Week 26 & 27 (June 26 - July 7)
Homey v1.5
Unfortunately, due to one of our developers leaving the company due to personal circumstances, the v1.4 update which was planned to ship ZigBee has gotten some delays. In the meantime the Apps SDK v2 -which was planned for v1.5- has been completed, so we've decided to skip v1.4 altogether and release them both at the same time.
Homey v1.5 also features two Flow improvements. The first are `or` groups in the `...and...` column, and the second are Image Tags.
Homey v1.5 will be released next week to the Developer Preview channel, and hopefully soon to the Experimental channel.
We have also started working on apps that make use of the new SDK (docs available here) and a new version of ZwaveDriver & ZigbeeDriver.
Smartphone App
The new smartphone app has a lot of focus at the moment, and two weeks ago I announced that we will replace the entire desktop interface. For more background information about the future, we've written an article on the Athom Blog. Be sure to check it out!
Google Assistant
Our Google Assistant integration is live! Check it our on our website.
Enjoy your weekends!
P.S: We're hiring! View our open developer position at https://go.athom.com/jobs
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 07-07-2017 18:44 ]
Ik ben echt verheugd na het lezen van Emile's blogpost. Ik zie het wel zitten om m'n flows via mijn iPad te bewerken.
Afgelopen woensdag hebben wij hier ook uitvoerig over gepraat met Emile en klonk het inderdaad zeer goed wat ze gepland hebben voor ons in de toekomst. Toch zijn veel gebruikers het nog niet met je/ons eens -> https://forum.athom.com/d...e-update-from-23-06-17/p1SkorpionNL schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:46:
Ik ben echt verheugd na het lezen van Emile's blogpost. Ik zie het wel zitten om m'n flows via mijn iPad te bewerken.
Ik heb er gemixte gevoelens bij. Het moet echt goed werken wil het enige kans van slagen hebben. De huidige applicatie zoals die voor de deskop / browser beschikbaar is gemaakt heeft genoeg problemen op desktops dus de hoop dat ze dit goed doen op de mobiele omgevingen is bij mij heel erg laag.. helaas.
Weet je toevallig of er ook plannen zijn om de meest linker kolom een OR functionalteit te geven? Dat zou ook wel erg handig zijnlubbertkramer schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 18:44:
De nieuwe software update staat live met daarin de OR, image tags en meer.
[...]
Daarom is het altijd eerst zien en dan geloven, helaas is er alleen nog niets te tonen omdat ze nog niet zover zijn. Zodra ik meer weet of gezien heb zal ik het delenWebgnome schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:50:
Ik heb er gemixte gevoelens bij. Het moet echt goed werken wil het enige kans van slagen hebben. De huidige applicatie zoals die voor de deskop / browser beschikbaar is gemaakt heeft genoeg problemen op desktops dus de hoop dat ze dit goed doen op de mobiele omgevingen is bij mij heel erg laag.. helaas.
Niet snel, wat nu eerst gaat volgen is meerdere triggers in the ALS (linker kolom) soort van OR zou je het al kunnen noemen maar wellicht de OR ook in de ALS maar daar moeten ze een deel voor herbouwen. Doordat iedere trigger een uniek ID heeft is dat lastiger te realiseren. Deze informatie gaf Emile in DP / op de dev meetup afgelopen woensdag.Maar goed zeg nooit nooit, ze zeiden dat ook van de Else/Or en beide waren uiteindelijk nog geen dag werk voor zeTweaqer schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 22:15:
[...]
Weet je toevallig of er ook plannen zijn om de meest linker kolom een OR functionalteit te geven? Dat zou ook wel erg handig zijn
Misschien wat nog wel goed is om te vermelden is dat je driemaal een OR kunt plaatsen, als een van de drie OR waar is (true) voert de flow uit, en anders springt hij naar de ELSE (of doet niets)
[ Voor 24% gewijzigd door lubbertkramer op 07-07-2017 23:45 ]
Ah check, thanks for the heads up!
Zou echt top zijn als ze wel iets met meerdere triggers konden bouwen. Dat scheelt echt veel verschillende flows maken als dat zou komen. Ik wacht nu met smart 1.5 af op experimental en dan met stable doe ik een reset
Dan heb ik ook eindelijk een excuus om al m'n fibaro meuk eindelijk eens goed toe te voegen en flows een beetje degelijk in elkaar zetten. Ik heb nu bij veel fibaro spul bijvoorbeeld nog geen batterij indicatie omdat ik ze in een ver verleden toegevoegd had en de app inmiddels een stuk volwassener is geworden voor mijn gevoel iig
helaas betekent dat wel re-pairen van de motion sensors, maar worth it I guess
Zou echt top zijn als ze wel iets met meerdere triggers konden bouwen. Dat scheelt echt veel verschillende flows maken als dat zou komen. Ik wacht nu met smart 1.5 af op experimental en dan met stable doe ik een reset

Misschien niet helemaal de juiste plek om te vragen, maar ik doe het toch: heeft iemand enig idee wanneer de Qubino app voor Homey, inputs 2&3 in de flowcards gaat ondersteunen? Ik zit hier inmiddels al flinke tijd, met smart op te wachten
Dat gaat denk ik nog heel wat duren. Zit in een stukje z-wave ondersteuning welke nog niet in zijn geheel is geimplementeerd. Als het goed is bestaat er ook een github issue voor. Anders daar nog eens melden opdat het onder de aandacht blijft. Ze hebben wel aangaande dat issue al in het verleden contact gehad met Qubino en de mogelijke reden van het niet werken gevonden. Alleen nu dus nog de implementatie.Luuk84 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:14:
Misschien niet helemaal de juiste plek om te vragen, maar ik doe het toch: heeft iemand enig idee wanneer de Qubino app voor Homey, inputs 2&3 in de flowcards gaat ondersteunen? Ik zit hier inmiddels al flinke tijd, met smart op te wachten
Ik zal het nog eens "aanzwengelen" op slack....
Aanvulling:
Al reactie terug gehad op slack: Ze hebben het issue nog afgelopen week intern besproken en binnenkort tijd aan te kunnen besteden.
[ Voor 8% gewijzigd door kasteleman op 10-07-2017 10:12 ]
Gisteravond was daar 1.5 in developer preview, naast de OR en de aangekondigde image tags (zie update Emile) wist 1.5 nog wat meer verrassingen te brengen. Uiteraard is er nu de mogelijkheid tot het maken van apps in de nieuwe APP SDK2 (eerste app staat al online in de app store gebouwd met de nieuwe app sdk) maar daarnaast is de nieuwe API SDK gelanceerd die eigenlijk pas in versie 2.0 zou komen die de mogelijkheid geeft om zelf een frontend te bouwen op Homey (of dashboards zoals die van Homeydash). De Zigbee chip staat ook in release notes maar deze was in 1.4 al geactiveerd welke niet publiekelijk gaat worden door de merge van 1.4/1.5.
Naast bovenstaande wist Athom nog wat leuke nieuwe functies in te bouwen en dat zijn de telefoon triggers. Android telefoons kunnen nu een trigger (IF) activeren als je een binnenkomend/uitgaand telefoongesprek hebt of als je je telefoon koppelt/ontkoppelt aan de lader. Vooral de laatste is interessant omdat vele gebruikers (zie forum Athom) een powermeter gebruiken om flows af te vuren als ze gaan slapen, door deze toevoeging kun je dit accurater gebruiken. Hieronder even alvast een drietal screenshots

De OR werkt als volgt, als een van de voorwaarden correct is doet hij de Dan en anders pakt hij de Else. Er kunnen op dit moment tot drie OR's gemaakt worden. Mogelijk dat dit uitgebreid gaat worden met de nieuwe interface die in 2.0 gaat volgen.

Naast bovenstaande wist Athom nog wat leuke nieuwe functies in te bouwen en dat zijn de telefoon triggers. Android telefoons kunnen nu een trigger (IF) activeren als je een binnenkomend/uitgaand telefoongesprek hebt of als je je telefoon koppelt/ontkoppelt aan de lader. Vooral de laatste is interessant omdat vele gebruikers (zie forum Athom) een powermeter gebruiken om flows af te vuren als ze gaan slapen, door deze toevoeging kun je dit accurater gebruiken. Hieronder even alvast een drietal screenshots

De OR werkt als volgt, als een van de voorwaarden correct is doet hij de Dan en anders pakt hij de Else. Er kunnen op dit moment tot drie OR's gemaakt worden. Mogelijk dat dit uitgebreid gaat worden met de nieuwe interface die in 2.0 gaat volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door lubbertkramer op 12-07-2017 09:44 ]
@lubbertkramer Het koppelen/ontkoppelen van de lader geldt ook alleen voor Android? Heb een tijdje terug een verzoek daarvoor ingediend op github voor iOS.
De changelog zei alleen Android telefoons, wellicht dat ze iOS tijdens het testen nog toevoegen maar dit zal ook te maken hebben met de mogelijkheden die Apple geeft om dit te kunnen gebruiken binnen een iOS app en helaas geeft Apple daar meestal wat beperktere mogelijkheden voorSkorpionNL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:53:
@lubbertkramer Het koppelen/ontkoppelen van de lader geldt ook alleen voor Android? Heb een tijdje terug een verzoek daarvoor ingediend op github voor iOS.
[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 12-07-2017 12:09 ]
Ff afwachten nog maar inderdaad. Volgens de iOS SDK zou het in ieder geval mogelijk moeten zijn.
Weet je ook welke app er gebruik maakt van de nieuwe SDK? En waar developers info kunnen vinden over deze nieuwe SDK?lubbertkramer schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:30:
Gisteravond was daar 1.5 in developer preview, naast de OR en de aangekondigde image tags (zie update Emile) wist 1.5 nog wat meer verrassingen te brengen. Uiteraard is er nu de mogelijkheid tot het maken van apps in de nieuwe APP SDK2 (eerste app staat al online in de app store gebouwd met de nieuwe app sdk) maar daarnaast is de nieuwe API SDK gelanceerd die eigenlijk pas in versie 2.0 zou komen die de mogelijkheid geeft om zelf een frontend te bouwen op Homey (of dashboards zoals die van Homeydash). De Zigbee chip staat ook in release notes maar deze was in 1.4 al geactiveerd welke niet publiekelijk gaat worden door de merge van 1.4/1.5.
Naast bovenstaande wist Athom nog wat leuke nieuwe functies in te bouwen en dat zijn de telefoon triggers. Android telefoons kunnen nu een trigger (IF) activeren als je een binnenkomend/uitgaand telefoongesprek hebt of als je je telefoon koppelt/ontkoppelt aan de lader. Vooral de laatste is interessant omdat vele gebruikers (zie forum Athom) een powermeter gebruiken om flows af te vuren als ze gaan slapen, door deze toevoeging kun je dit accurater gebruiken. Hieronder even alvast een drietal screenshots![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jazeker, dat is de app kan ik een korte broek aan die nu als SDK2 app in de app store staatWebgnome schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:20:
[...]
Weet je ook welke app er gebruik maakt van de nieuwe SDK? En waar developers info kunnen vinden over deze nieuwe SDK?
Athom heeft aangegeven op de laatste meetup dat als 1.5 stabiel ze nieuwe apps en updates alleen gaan accepteren als deze gebruik maken van SDK 2 en dat op een nog onbekende datum de support voor SDK 1 zal komen te vervallen.
[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 12-07-2017 14:37 ]
Gewoon een vraagje van een simpele domoticz gebruiker die hier ook af en toe meeleest...
Waarom is er een qubino-app?
Fibaro, qubino, Aeon en andere zijn toch allemaal Z-wave devices. Z-wave is dan toch de standaard.
Er is dan toch een Z-wave app nodig en niet allerlei leveranciers-apps..
Fibaro, qubino, Aeon en andere zijn toch allemaal Z-wave devices. Z-wave is dan toch de standaard.
Z-wave generiek werkt inderdaad zonder app maar apparaten hebben vaak meerdere functies dan alleen aan/uit plus dat apparaten soms een ander device ID krijgen waardoor hij niet in de generieke lijst zit. Heeft vaak met het land te maken waar ze vandaan komen en daarvoor is de specifieke app. Het heeft kort gezegd te maken met de implementatie door de fabrikant. Neem bijvoorbeeld Hue met zigbee, toch werken de Ikea lampen niet samen met Hue terwijl het beide Zigbee is en dient hier een software update voor te komen (zie hier zie hier een nieuwsbericht) omdat ze het allebei toch net even anders geimplementeerd heben.Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:24:
Gewoon een vraagje van een simpele domoticz gebruiker die hier ook af en toe meeleest...
Als je alleen aan/uit wilt heb je geen driver nodig. Goed voorbeeld m.b.t. specifieke app en waarom is hier te vinden -> https://forum.athom.com/d...sic-z-wave-devices#latest
[ Voor 20% gewijzigd door lubbertkramer op 13-07-2017 22:21 ]
Athom beschrijft dat best netjes op hun blog
Tl;dr: Fabrikanten zijn eikels en houden niet van standaarden. Athom wil een goede gebruikerservaring en bijv. de gebruiker laten zien welke knopjes hij moet indrukken om te kunnen pairen. Extra functionaliteiten en instellingen zijn niet gebruiksvriendelijk universeel te implementeren.
Tl;dr: Fabrikanten zijn eikels en houden niet van standaarden. Athom wil een goede gebruikerservaring en bijv. de gebruiker laten zien welke knopjes hij moet indrukken om te kunnen pairen. Extra functionaliteiten en instellingen zijn niet gebruiksvriendelijk universeel te implementeren.
Ik snap het. Dus athom zorgt hier zelf voor de afwijking van de standaard.Joolee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:16:
Ga geen onzin verspreiden of zomaar wat roepen als je zelf geen Homey hebt en gewoon wilt trollen als het heel duidelijk uitgelegd staat. Heel duidelijk is dat de fabrikanten de boosdoener zijn zoals in mijn voorbeeld van Hue/Ikea beide met Zigbee maar kunnen niet samen werken door elk hun eigen implementatie, idem is dit van toepassing op z-wave dat iedere fabrikant zijn eigen implementatie kiest en afwijkt van de standaardShaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:13:
[...]
Ik snap het. Dus athom zorgt hier zelf voor de afwijking van de standaard.
Edit:Homey Apps and Z-Wave
When we first started with our Z-Wave implementation, we followed the guidelines very closely. Because Z-Wave is a defined protocol, we figured that once you implement the most used Command Classses and their Commands all devices will be automatically supported. At least, that was the theory.
We soon found out that many devices chose their own implementation of commands. For example, one sensor would send their temperature values using the Command Class ‘Multilevel Sensor’, whereas the other would send it using the Command Class ‘Notification’.
Some devices even created a Multichannel Node, a ‘virtual’ device, for each reading. Sigma Designs have really done a great job at creating a wireless protocol, but the interoperability between devices is a problem not yet solved (even with other wireless technologies, this is a recurring problem and the reason why we’ve built Homey in the first place).
Zie hier een topic van Domitcz, Domitcz heeft hetzelfde probleem in dit geval met eenNeo powerplug dat deze als onbekend toegevoegd werd omdat de ID's niet bekend waren in Domoticz. Ook hiervoor was een update van het z-wave gedeelte nodig, soortgelijk verhaal dus als met de apps van Athom.
[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 13-07-2017 23:26 ]
Dat Hue/Ikea verhaal is onzin. Zigbee HA en Zigbee lite zijn echt andere (sub)standaarden.lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:20:
[...]
Ga geen onzin verspreiden of zomaar wat roepen als je zelf geen Homey hebt en gewoon wilt trollen als het heel duidelijk uitgelegd staat. Heel duidelijk is dat de fabrikanten de boosdoener zijn zoals in mijn voorbeeld van Hue/Ikea beide met Zigbee maar kunnen niet samen werken door elk hun eigen implementatie, idem is dit van toepassing op z-wave dat iedere fabrikant zijn eigen implementatie kiest en afwijkt van de standaard![]()
[...]
Z-Wave is Z-Wave en zonder Z-Wave licentie en controle op de standaard kom je als leverancier echt niet verder.
Alle zwave apparaten met al hun instellingen werken op Domoticz of een Vera of een Zipato toch ook?
Waarom werkt dan in dit topic op Domitcz de neo coolcam powerplug niet gelijk, zie mijn edit post erboven:Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:26:
[...]
Dat Hue/Ikea verhaal is onzin. Zigbee HA en Zigbee lite zijn echt andere (sub)standaarden.
Z-Wave is Z-Wave en zonder Z-Wave licentie en controle op de standaard kom je als leverancier echt niet verder.
Alle zwave apparaten met al hun instellingen werken op Domoticz of een Vera of een Zipato toch ook?
Zie hier een topic van Domitcz, Domitcz heeft hetzelfde probleem in dit geval met eenNeo powerplug dat deze als onbekend toegevoegd werd omdat de ID's niet bekend waren in Domoticz. Ook hiervoor was een update van het z-wave gedeelte nodig, soortgelijk verhaal dus als met de apps van Athom.
[ Voor 6% gewijzigd door lubbertkramer op 13-07-2017 23:27 ]
Je bent nu wel heel selectief aan het quoten...lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:26:
[...]
Waarom werkt dan in dit topic op Domitcz de neo coolcam powerplug niet gelijk, zie mijn edit post erboven:
[...]
Ikea en Hue zijn gewoon andere standaarden.
(de reden voor het neo coolcam update in domoticz heeft te maken met de implementatie van Open-Zwave)
[ Voor 11% gewijzigd door Shaggie_NB op 13-07-2017 23:31 ]
Je kan ook gewoon zeggen je hebt gelijk want je verhaal begon over z-wave en je begint nu snel over wat anders omdat je daar niet op verder kunt. Z-wave heeft een ID register maar wijk je daarvan af zul je deze handmatig moeten toevoegenShaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:28:
[...]
Je bent nu wel heel selectief aan het quoten...
Ikea en Hue zijn gewoon andere standaarden.
Edit:
Quote vanuit het topic op Domoticz, toch gevalletje ID
Just did add:
<Manufacturer id="0258" name="Neo Coolcam">
<Product type="003" id="1087" name="Power plug 12Amp"/>
</Manufacturer>
In the manufacturer_specific.xml
Deleted and installed the wall plug again. Now it recognizes my wall plug with a normal description.
[ Voor 20% gewijzigd door lubbertkramer op 13-07-2017 23:35 ]
Jij begon over Zigbee! Niet ik...lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:31:
[...]
Je kan ook gewoon zeggen je hebt gelijk want je verhaal begon over z-wave en je begint nu snel over wat anders omdat je daar niet op verder kunt. Z-wave heeft een ID register maar wijk je af daarvan zul je deze handmatig moeten toevoegenHomey werkt tenminste met Zigbee, heb Ikea/Hue rechtstreeks gekoppeld (draai de alpha) Het ging namelijk niet om Zigbee want daar kan Domitcz niet eens mee overweg lees ik op het forum, alleen met de bridge van Hue. Homey kan in ieder geval met Ikea/Hue rechtstreeks op de Zigbee chip werken (draai al 1.5 developer preview zoals je eerder hebt kunnen lezen)
En de reden voor de afwijking in Domoticz heb ik al genoemd.
En alle Z-Wave leveranciers houden zich aan de standaard.
Ik snap dat dit de implementatie en het gebruikersgemak wat in de weg kan zitten. Maar dat is vaak het geval bij standaardisatie. Standaardisatie heeft ook negatieve kanten...
Maar toch vind ik standaardisatie belangrijker dan puur gebruikersgemak want hierdoor krijg je bijv. de mogelijkheid om alles op 1 manier te besturen.
Maar om me voor die voorkeur meteen een troll te noemen vind ik een beetje overdreven. Jammer dat je zo eenzijdig denkt en niet wil zien dat de keuze van Athom ook een andere kant heeft..
[ Voor 28% gewijzigd door Shaggie_NB op 13-07-2017 23:48 ]
Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:26:
[...]
Dat Hue/Ikea verhaal is onzin. Zigbee HA en Zigbee lite zijn echt andere (sub)standaarden.
Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:32:
[...]
Jij begon over Zigbee! Niet ik...
En de reden voor de afwijking in Domoticz heb ik al genoemd.
- Hier een topic dat de config xml aangepast moet worden voor apparaten van qubino om ze werkende te krijgen
- Hier een topic voor Aeotec waar ook de config xml aangepast moest worden om het apparaat te herkennen in domoticz
- Hier een topic voor fibaro waar ze verwijzen naar specifieke xml bestanden voor het apparaat
[ Voor 22% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 00:03 ]
Maar waarom dan een specifieke qubino app en niet een alle zwave apparaten app.lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:42:
[...]en zo staan er meer voorbeelden alleen al op het domitcz forum zelf onder z-wave. Wat zegt dit, geef het beestje een naampje bij domitcz zijn het xml config files bij Athom apps maar er moet iets zijn wat vastlegd welke capabilities een apparaat heeft met welk ID. Bij Athom is het ook alleen maar een verzameling van config files verpakt in een jasje als app aangezien de generieke z-wave driver de rest doet. Zie de config files voor Fibaro en voor Neo. Voor zover ik zie heeft Domitcz precies hetzelfde probleem als Athom en dat is dat de standaard niet gevolgd wordt door de fabrikanten van z-wave apparatuur en dat ze allemaal hun eigen slimmigheden bedenken.
- Hier een topic dat de config xml aangepast moet worden voor apparaten van qubino om ze werkende te krijgen
- Hier een topic voor Aeotec waar ook de config xml aangepast moest worden om het apparaat te herkennen in domoticz
- Hier een topic voor fibaro waar ze verwijzen naar specifieke xml bestanden voor het apparaat
En waarom quote je zaken waar je geen reactie op geeft..??
Gebruikersgemak, waarom een complete app met alle config files erin die Athom moet beheren. Domitcz heeft dezelfde config files nodig om alles te ondersteunen zoals Homey ze ook nodig heeft. Daarnaast zijn er tientallen fabrikanten die z-wave apparaten maken en groeit dat aantal nog steeds. Waarom dan de core belasten met bestanden die ik nooit zal gebruiken. Ik gebruik Fibaro en Neo en kan dus die apps installeren en alle andere z-wave apps links laten liggen. Daarnaast werkt het niet anders dan bij Domitcz, of er nu apps beheerd moeten worden of config files beide partijen laten het ook door gebruikers beheren en hebben in theorie dus dezelfde keuzes gemaakt.Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:50:
[...]
Maar waarom dan een specifieke qubino app en niet een alle zwave apparaten app.
En waarom quote je zaken waar je geen reactie op geeft..??
Misschien had ik je geen troll moeten noemen maar je ging er enorm kortzichtig in, zonder veel onderzoek dat de methode die beide gebruiken dus helemaal niet afwijken en je geen Homey hebt. De vraag is hoe had dat dan opgevat moeten worden als iemand die zegt een ander platform te gebruiken die uiteindelijk een haast identieke inrichting blijkt te hebben met config files en ook apparaten die niet toegevoegd kunnen worden zonder deze ondanks de standaard z-wave functionaliteiten. Alleen begrijp ik uit je woorden dat domitcz gewoon altijd alle config files heeft die aangemaakt zijn met de tijd, beetje overkill lijkt mij dat want nog steeds komen er topics dat apparaten niet werken/ontbreken door missende config files en afwijkende ID's.
Wat betreft het niet reageren op zigbee, je tweede stuk van niet reageren op alles wat ik quote.
Over zigbee was genoeg gezegd, Domitcz ondersteund niet eens native zigbee en ik kan nog meer links plaatsen dat Ikea/Hue beide zouden moeten werken maar dit niet zo is momenteel, maar je eigen google kunsten kunnen dat ook wel vinden en dat Ikea een update aangekondigd heeft om dit op te lossen.
Wanneer ga jij reageren op alles wat jij quote waarin nu duidelijk is dat Domitcz ook config files nodig heeft voor afwijkende ID's en capabilities?
[ Voor 23% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 00:00 ]
Dank je! Ik ben geen troll meer maar wel kortzichtig... wel eens in de spiegel gekeken?lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:55:
[...]
Misschien had ik je geen troll moeten noemen maar je ging er enorm kortzichtig in, zonder veel onderzoek dat de methode die beide gebruiken dus helemaal niet afwijken en je geen Homey hebt.
En geen onderzoek gedaan....Hahaha
Dat is nu juist inherent aan de Z-Wave standaard. Dus daarom..lubbertkramer schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:55:
[...]
Wanneer ga jij reageren op alles wat jij quote waarin nu duidelijk is dat Domitcz ook config files nodig heeft voor afwijkende ID's en capabilities?
[ Voor 27% gewijzigd door Shaggie_NB op 14-07-2017 00:16 ]
Dus hetzelfde als waarom Athom z-wave apps (driver/config/xml files of hoe je het wilt noemen, geef het beestje een naam) heeft, amenShaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:00:
[...]
Dank je! Ik ben geen troll meer maar wel kortzichtig... wel eens in de spiegel gekeken?
En geen onderzoek gedaan....Hahaha
[...]
Dat is nu juist inherent aan de Z-Wave standaard. Dus daarom..
[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 00:20 ]
Ja en daarom heeft Athom een leverancier x app, een leverancier y app, een leverancier z app etc...lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:20:
[...]
Dus hetzelfde als waarom Athom z-wave apps (driver/config/xml files of hoe je het wilt noemen, geef het beestje een naam) heeft, amen
Wat geen enkel ander zwave ondersteunend apparaat/software heeft.
Wat was mijn vraag ook alweer?
Domitcz heeft hetzelfde alleen die gooit alles in een map met config files maar precies hetzelfde idee, zonder de config files werken de apparaten niet dus waarom heeft Domitcz config file a,b,c,d,e etc, wat zei je ook alweer?Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:50:
[...]
Ja en daarom heeft Athom een leverancier x app, een leverancier y app, een leverancier z app etc...
Wat geen enkel ander zwave ondersteunend apparaat/software heeft.
Wat was mijn vraag ook alweer?
Athom maakt dat wat mooier en met een druk op de knop gebruikersvriendelijker zodat ik niet al die overbodige config files hoef te hebben maar alleen van het merk wat ik gebruik.Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:00:
[...]
Dat is nu juist inherent aan de Z-Wave standaard. Dus daarom..
Denk je dat de Vera, Fibaro HC geen config files aan boord heeft die afwijken van de standaard (ID database), lees dan eens op domotica-blog waar de fibaro button niet te koppelen is aan de Vera of de Neo siren die door de HC2 en Vera alleen als aan/uit schakelaar gevonden werd dus waar blijven we op terugkomen.
Geef het beestje een naam en doel, je moet handmatig xml files beheren (zeer gebruikersvriendelijk) of je installeert een app van het specifieke merk wat je gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 01:06 ]
Er zijn meer dan 100 z-wave leveranciers.. En hoeveel qubino achtige apps?lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:06:
[...]
Domitcz heeft hetzelfde alleen die gooit alles in een map met config files maar precies hetzelfde idee, zonder de config files werken de apparaten niet dus waarom heeft Domitcz config file a,b,c,d,e etc, wat zei je ook alweer?
[...]
Athom maakt dat wat mooier en met een druk op de knop gebruikersvriendelijker zodat ik niet al die overbodige config files hoef te hebben maar alleen van het merk wat ik gebruik.
Denk je dat de Vera, Fibaro HC geen config files aan boord heeft die afwijken van de standaard (ID database), lees dan eens op domotica-blog waar de fibaro button niet te koppelen is aan de Vera of de Neo siren die door de HC2 en Vera alleen als aan/uit schakelaar gevonden werd dus waar blijven we op terugkomen.
Geef het beestje een naam en doel, je moet handmatig xml files beheren (zeer gebruikersvriendelijk) of je installeert een app van het specifieke merk wat je gebruikt.
Ga je dan niet in problemen komen met geheugen als je allemaal verschillende apps daarvoor moet draaien..
[ Voor 4% gewijzigd door Shaggie_NB op 14-07-2017 01:11 ]
En net als de HC2, Vera en ga maar door zijn er config files nodig om al die apparaten aan te kunnen sturen met de capabilities die het apparaat heeft. Dat jij het niets vind dat je dat via een app kan doen maar liever via een config toevoegen doet moet jij weten, je hebt geen Homey dus hoef je je er volgens mij ook niet druk over te maken. Athom lost het probleem van al die config files op manier A op en Domiticz op manier B en Vera op manier C, uiteindelijk hebben ze allemaal de informatie nodig wat het apparaat kan en hebben ze dit niet out of the box zelf. Oftewel geen verschil alleen de keuze hoe het op te lossen is andersShaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:09:
[...]
Er zijn meer dan 100 z-wave leveranciers.. En hoeveel qubino achtige apps?
Edit:
Waarom bestaat er een HC 2 (opvolger van de 1) en een HC Lite met een beperking aan apparaten die die aankan? Vraag je nu naar de bekende weg of? Zou er geen Homey V2 komen denk je?Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:09:
[...]
Ga je dan niet in problemen komen met geheugen als je allemaal verschillende apps daarvoor moet draaien..
Edit 2:
Zijn gebruikers met 100+ zwave apparaten en vele apps die geen problemen ervaren. Zijn ook gebruikers met maar 5 apps die problemen hebben maar door een app die verkeerd geprogrammeerd is Zelfde probleem zie je volgens mij ook bij apps uit andere app stores zoals bij je telefoon. Uiteraard gaan we uiteindelijk tegen een beperking aanlopen maar zoals hierboven al staat welk apparaat heeft geen opvolger / uitbreiding gekregen. Waar je domoticz opdraait zul je ook moeten uitbreiden qua hardware resources zodra je meer en meer eraan zult koppelen zodat de software alles kan verwerken.
[ Voor 58% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 01:56 ]
Dit vind ik wel een ok antwoord.lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:12:
[...]
Athom lost het probleem van al die config files op manier A op en Domiticz op manier B en Vera op manier C, uiteindelijk hebben ze allemaal de informatie nodig wat het apparaat kan en hebben ze dit niet out of the box zelf. Oftewel geen verschil alleen de keuze hoe het op te lossen is anders
[...]
Had je ook de eerste keer kunnen geven... i.p.v. niet relevante voorbeelden over zigbee of fabrikanten die zich niet aan standaarden houden etc.
Had je me niet voor troll of kortzichtig uit hoeven te maken of andere sneeren die je uitdeelt.
Besef je zelf wel, dat jij zelf een soort troll bent tegen iedereen die keuzes van Athom ter discussie stelt...
Nee want ik stel niet je punten ter discussie ik weerleg ze met voorbeelden zoals in mijn post hierboven. Je reageert alleen maar half op wat je quote en daarmee verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet aangezien je reactie iets verder erboven. In een discussie onderbouw je wat ik ook de hele tijd doe met verwijzingen naar andere verhalen/bronnen i.p.v. alleen maar wat in het luchtledige te roepen.Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:25:
[...]
Dit vind ik wel een ok antwoord.
Had je ook de eerste keer kunnen geven... i.p.v. niet relevante voorbeelden over zigbee of fabrikanten die zich niet aan standaarden houden etc.
Had je me niet voor troll of kortzichtig uit hoeven te maken of andere sneeren die je uitdeelt.
Besef je zelf wel, dat jij zelf een soort troll bent tegen iedereen die keuzes van Athom ter discussie stelt...
Ik ben altijd van mening dat je kritisch kan kijken maar wat je aanhaalt als reacties zonder onderbouwing sloeg gewoon de plank mis en je bleef zoeken naar iets om mee te slaan. Toen je op z-wave apps niet verder kon betrok je er weer wat anders bij terwijl je ook je vraag goed gesteld en onderbouwd had kunnen posten de eerste keer
Edit:
Als je goed had kunnen onderbouwen waarom apps anders zouden zijn dan de config files bij andere systemen en had kunnen onderbouwen waarom je het niets vind was ik graag de discussie met je aangegaan en had ik je wellicht gelijk moeten geven dat de andere oplossing beter was van jou. Maar zoals bleek hebben alle systemen problemen met de "standaard" z-wave en de implementatie van fabrikanten wat in de eerste twee posts na je vraag al beantwoord was.
[ Voor 21% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 01:29 ]
Lees eens even terug... Ik reageerde op iemand anders en krijg van jou shit terug..lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:27:
[...]
Nee want ik stel niet je punten ter discussie ik weerleg ze met voorbeelden zoals in mijn post hierboven. Je reageert alleen maar half op wat je quote en daarmee verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet aangezien je reactie iets verder erboven. In een discussie onderbouw je wat ik ook de hele tijd doe met verwijzingen naar andere verhalen/bronnen i.p.v. alleen maar wat in het luchtledige te roepen.
Ik ben altijd van mening dat je kritisch kan kijken maar wat je aanhaalt als reacties zonder onderbouwing sloeg gewoon de plank mis en je bleef zoeken naar iets om mee te slaan. Toen je op z-wave apps niet verder kon betrok je er weer wat anders bij terwijl je ook je vraag goed gesteld en onderbouwd had kunnen posten de eerste keer
Echt jonge, kijk eens in de spiegel...
En je reageerde op een openbaar forum waar anderen op mogen reageren toch? Ik reageerde omdat je op de tweede reactie die duidelijk een bron vermelding had waarom er apps zijn en een Tl;dr: alsnog dat het een fout van Athom was dus de vraag is dan troll of gewoon niet lezen dat het antwoord er gelijk al stond?Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:29:
[...]
Lees eens even terug... Ik reageerde op iemand anders en krijg van jou shit terug..
Echt jonge, kijk eens in de spiegel...
Joolee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:16:
Shaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:13:
[...]
Fout van Athom? waar heb ik dat gezegd...lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:31:
[...]
Ik reageerde omdat je op de tweede reactie die duidelijk een bron vermelding had waarom er apps zijn en een Tl;dr: alsnog dat het een fout van Athom was..
Zeggen dat Athom zelf zorgt voor de afwijking van de standaard is toch zeggen dat de fout bij Athom ligt ? Staat geen vraagteken achter dus het is geen vraag
EditShaggie_NB schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:13:
[...]
Voor nu heeft de dag lang genoeg geduurd, me is offline
[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 14-07-2017 01:43 ]
Dat is jouw invulling, maar dat bedoelde ik helemaal niet..lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:39:
[...]
Zeggen dat Athom zelf zorgt voor de afwijking van de standaard is toch zeggen dat de fout bij Athom ligt of kun je niet meer lezen wat jezelf geschreven hebt? Staat geen vraagteken achter dus het is geen vraag![]()
[...]
Toch raar dat jouw eigen invulling van mijn opmerking tot zo'n discussie leidt.
Je had ook kunnen vragen wat ik met die opmerking bedoelde..
Of je had hem zelf beter kunnen uitleggen, bal kan twee kanten op in plaats van hem steeds alleen bij de ander neer te leggenShaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:47:
[...]
Dat is jouw invulling, maar dat bedoelde ik helemaal niet..
Toch raar dat jouw eigen invulling van mijn opmerking tot zo'n discussie leidt.
Je had ook kunnen vragen wat ik met die opmerking bedoelde..
Oke nu echt offline haha
OK me toooo:)lubbertkramer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:53:
[...]
Of je had hem zelf beter kunnen uitleggen, bal kan twee kanten op in plaats van hem steeds alleen bij de ander neer te leggenMaar desondanks is het nooit verkeerd keuzes/fouten openbaar aan de kaak te stellen maar doe ze gefundeerd
Ik kan best een aantal punten opnoemen die Homey gewoon niet goed doet, en de waarom kan ik dan ook zeker onderbouwen.
Oke nu echt offline haha
Moet zeggen dat die benadering vrij goed werkt eigenlijk. Als je je huis wilt automatiseren is het laatste wat je wilt (tenminste dat heb ik wel) dat je licht bijvoorbeeld niet aan gaat omdat je ergens een configje verkeerd had staan. Daarnaast bied het de mogelijkheid aan de community om zelf de ondersteuning uit te breiden.
Idd de Coolcam app was vrij snel gemaakt door de community meen ik?jip_86 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:16:
Daarnaast bied het de mogelijkheid aan de community om zelf de ondersteuning uit te breiden.
Samen met spraak is dat wel een van de problemen van Homey. Je komt (nog) niet heel snel met geheugengebrek maar door het model dat er voor elke functionaliteit een app nodig is (wat op zich best een prima model is) heb je wel snel veel apps nodig. Het probleem is dat al die apps in een eigen sandbox draaien die ~25MB geheugen gebruikt. Spaak verwacht ik inmiddels niets meer van (in ieder geval niet in de huidige hardware) maar het geheugen zal Athom nog wel iets op moeten verzinnen.Shaggie_NB schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 01:09:
[...]
Er zijn meer dan 100 z-wave leveranciers.. En hoeveel qubino achtige apps?
Er zijn wel wat mogelijke oplossingsrichtingen maar die kosten tijd en werk of vergen vertrouwen.
In het begin was ik skeptisch maar inmiddels kan ik zeggen dat als mijn Homey nu kapot zou gaan, ik een nieuwe zou kopen. Ook een Homey 2 editie (waar ze hopelijk heel stilletjes wel mee bezig zijn
Een dealbreaker kan nog wel de mobile-only trend zijn waar ze bovenop springen maar eerst maar eens zien hoe dat uitpakt.
[ Voor 16% gewijzigd door Joolee op 16-07-2017 23:04 ]
Zeker, andere apps ook maar wat je wel ziet is dat sommige gebruikers met de meeste onbekende apparatuur aankomen wat generiek werkt maar wat niet volledig werkt door ontbreken van drivers en dat deze gebruikers dan toch verwachten dat de community het maaktTweaqer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:20:
[...]
Idd de Coolcam app was vrij snel gemaakt door de community meen ik?
Een van de stappen die ze daarvoor nemen is de upgrade van de node.js versie (4 -> 8 (1.5) ) ik moet zeggen je kunt merken dat deze upgrade Homey een stuk sneller heeft gemaakt (los van de problemen / bugs die ik momenteel met 1.5 hebJoolee schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:00:
[...]
Samen met spraak is dat wel een van de problemen van Homey. Je komt (nog) niet heel snel met geheugengebrek maar door het model dat er voor elke functionaliteit een app nodig is (wat op zich best een prima model is) heb je wel snel veel apps nodig. Het probleem is dat al die apps in een eigen sandbox draaien die ~25MB geheugen gebruikt. Spaak verwacht ik inmiddels niets meer van (in ieder geval niet in de huidige hardware) maar het geheugen zal Athom nog wel iets op moeten verzinnen.
Er zijn wel wat mogelijke oplossingsrichtingen maar die kosten tijd en werk of vergen vertrouwen.
In het begin was ik skeptisch maar inmiddels kan ik zeggen dat als mijn Homey nu kapot zou gaan, ik een nieuwe zou kopen. Ook een Homey 2 editie (waar ze hopelijk heel stilletjes wel mee bezig zijn) zou ik aanschaffen.
Een dealbreaker kan nog wel de mobile-only trend zijn waar ze bovenop springen maar eerst maar eens zien hoe dat uitpakt.
De visie om een applicatie te ontwikkelen (react native) mobile (en wellicht windows 10, react native kan geport worden naar een windows 10 app net als ze dit met android/ios doen) haalt de webserver van Homey waardoor ook hier meer resources vrijkomen. Daarnaast hoop ik nog altijd dat we zaken als media uit kunnen zetten, voor een aantal gebruikers een "must" maar ik denk dat ik betere hardware heb staan om die klus te klaren die ik gewoon liever d.m.v. een flow kan aansturen. Maar ik ben heel benieuwd naar de "mobile" visie van Athom, op dit moment is er alleen te weinig bekend (helaas). Op de laatste dev meetup hier wel een hele goede groepsdiscussie over gehad met Emile en ik hoop dat in september na de zomerstop we daar wat meer van te zien kunnen krijgen
Werkt spraak nu wel of niet goed bij Homey? Ik lees wisselende verhalen hierJoolee schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:00:
[...]
Spaak verwacht ik inmiddels niets meer van (in ieder geval niet in de huidige hardware) maar het geheugen zal Athom nog wel iets op moeten verzinnen.
combinatie van, de nieuwe speech engine werkt heel goed die ze nu hebben, hierdoor kunnen ze gebruik maken van google assistant/home en de dot etc. Dit komt omdat in de nieuwe engine ze de spraak volledig analyseren. Hier heeft Athom Robert volledig op gezet die o.a. AI heeft gestudeerd. Nadeel is dat dit alleen niet altijd even goed doorkomt vanuit Homey , hier zijn wisselende ervaringen in zoals je al schrijft en heeft naast Homey (hardware) te maken met de omgeving/uitspraak.EnerQi schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:47:
[...]
Werkt spraak nu wel of niet goed bij Homey? Ik lees wisselende verhalen hier. En wat is hiervan het specifieke probleem? Hardware (te weinig microfoons?) of software?
Hebben ze inmiddels ook nieuwe technologie voor de spraakherkenning? Ik dacht dat ze alleen een paar versies terug een betere parsing voor text-to-action hadden doorgevoerd.lubbertkramer schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:08:
[...]
combinatie van, de nieuwe speech engine werkt heel goed die ze nu hebben, hierdoor kunnen ze gebruik maken van google assistant/home en de dot etc. Dit komt omdat in de nieuwe engine ze de spraak volledig analyseren. Hier heeft Athom Robert volledig op gezet die o.a. AI heeft gestudeerd. Nadeel is dat dit alleen niet altijd even goed doorkomt vanuit Homey , hier zijn wisselende ervaringen in zoals je al schrijft en heeft naast Homey (hardware) te maken met de omgeving/uitspraak.
Misschien maar weer eens proberen met de nieuwe versie
Gisteravond 1.5. alpha 3 geinstalleerd en deze bleek een kleine verassing te bevatten. Ontwikkelaar Swttt (bekend van Homeydash) had de applicatie blowfish gemaakt waarmee je triggers kon maken voor als bijvoorbeeld de batterij van een van je apparaten een melding gaf. Na het indienen in de app store gaf Athom aan dit zelf aan het bouwen te zijn en dit heeft niet alleen geresulteerd in deze functionaliteiten maar ook gelijk in multiple triggers.
Je kan hierdoor vanaf 1.5 flows maken "ALS een van de deursensoren afgaat EN er is niemand thuis DAN alarm" Hieronder wat screenshots en een test van twee multisensoren die naast elkaar lagen en d.m.v. de trigger bewegingsalarm een pushnotificatie verstuurden.
Onderstaande kaarten in de ALS/IF

NMS = Neo Motion Sensor FMS = Fibaro Motion Sensor

Je kan hierdoor vanaf 1.5 flows maken "ALS een van de deursensoren afgaat EN er is niemand thuis DAN alarm" Hieronder wat screenshots en een test van twee multisensoren die naast elkaar lagen en d.m.v. de trigger bewegingsalarm een pushnotificatie verstuurden.

Niet alleen de software is veranderd maar ook de hardware (server)(architectuur) en de diensten die ze gebruiken.Joolee schreef op maandag 17 juli 2017 @ 22:59:
[...]
Hebben ze inmiddels ook nieuwe technologie voor de spraakherkenning? Ik dacht dat ze alleen een paar versies terug een betere parsing voor text-to-action hadden doorgevoerd.
Misschien maar weer eens proberen met de nieuwe versieMijn ervaring is dat de spraakherkenning voor mij simpelweg niet werkt. De speech to text zelf lijkt niets mis mee te zijn want via de telefoon werkt het wel prima (en die gebruikt als het goed is dezelfde services voor de speech-to-text slag.) Het lijkt mis te gaan bij het opnemen en ruisfiltering ruisfiltering van audio.
Ah, geweldig! ik was dit zelf met eigen flows aan het oplossen middels de Sets app. Kan niet wachten om deze ook te gaan proberen in Experimental! Dit zijn echt goede stappen richting volwassenheid van de flow engine, Go Athom!lubbertkramer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:38:
Gisteravond 1.5. alpha 3 geinstalleerd en deze bleek een kleine verassing te bevatten. Ontwikkelaar Swttt (bekend van Homeydash) had de applicatie blowfish gemaakt waarmee je triggers kon maken voor als bijvoorbeeld de batterij van een van je apparaten een melding gaf. Na het indienen in de app store gaf Athom aan dit zelf aan het bouwen te zijn en dit heeft niet alleen geresulteerd in deze functionaliteiten maar ook gelijk in multiple triggers.
[...]
Voor wie problemen had met IR, er zijn op dit moment (van Athom) een aantal nieuwe BETA apps gelanceerd in de app store voor infrarood. (let op, alleen te installeren > 1.5)
KPN Motorola settopbox
LG TV infrarood
Sony TV infrarood
Ik zal zelf morgen de KPN en LG app eens uitvoerig testen
KPN Motorola settopbox
LG TV infrarood
Sony TV infrarood
Ik zal zelf morgen de KPN en LG app eens uitvoerig testen
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 20-07-2017 19:46 ]
Apps zijn nog in beta, en voordat er eerst alleen Samsung is breiden ze nu langzaam uit zoals ze aangekondigd hadden. Ze kunnen nooit in een keer alle gebruikers tevreden stellen, persoonlijk had ik weer niets gehad aan de Philips variant als die er als eerste was
Logisch, ik wacht ook geduldig. Ik had alleen stiekem gehoopt dat ik niet als laatst (van de grote producenten) aan de beurt was

Dit is eindelijk weer eens een ontwikkeling waar ik erg blij van wordt! Dit scheelt erg veel flows voor Mn diverse rookdetectors / bewegingsmelders / raam deursensoren en Flood sensors. Good Job Athom!
Krijg sowieso wel het gevoel dat ze nu eindelijk echt stappen aan het maken zijn. Or / Else in de flow editor is ook een welkome toevoeging.
Krijg sowieso wel het gevoel dat ze nu eindelijk echt stappen aan het maken zijn. Or / Else in de flow editor is ook een welkome toevoeging.
lubbertkramer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Niet alleen de software is veranderd maar ook de hardware (server)(architectuur) en de diensten die ze gebruiken.
@lubbertkramer is er al nieuws over wanneer 1.5 richting Experimental gaat komen? Ben zeer benieuwd naar de OR functionaliteit in flows
Als ik Emile moet geloven waarschijnlijk deze week, maar de update ervoor zei hij ook al "soon". Zelf verwacht ik het niet aangezien Zigbee op dit moment (nog) niet werkt, ene alpha werkt het en alpha update later weer offline. Daarnaast was 1.5 voor DP ook al vertraagddjbarney schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:46:
@lubbertkramer is er al nieuws over wanneer 1.5 richting Experimental gaat komen? Ben zeer benieuwd naar de OR functionaliteit in flows
update van Emile op 23 juniUp next
Homey v1.5 (including Apps SDK v2) is already ready for testing, and is scheduled to be released to 'Developer Preview' next week as well.
Update van Emile op 7 juliHomey v1.5 will be released next week to the Developer Preview channel, and hopefully soon to the Experimental channel.
Update van Emile afgelopen vrijdag 21 juliHomey v1.5 will most likely be released to the experimental channel next week. To see what's new, read the mailing we sent to all developers and the What's New page.
[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 24-07-2017 13:56 ]
Ze leren het ook nooit daar...Het is ook lastig plannen, maar ze zitten er een maand naast.lubbertkramer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 13:54:
[...]
Als ik Emile moet geloven waarschijnlijk deze week, maar de update ervoor zei hij ook al "soon". Zelf verwacht ik het niet aangezien Zigbee op dit moment (nog) niet werkt, ene alpha werkt het en alpha update later weer offline. Daarnaast was 1.5 voor DP ook al vertraagd
[...]
update van Emile op 23 juni
[...]
Update van Emile op 7 juli
[...]
Update van Emile afgelopen vrijdag 21 juli
Maar goed, positief is wel dat ze de geluiden over "if else or" wel hebben opgepakt.
Ze kunnen inderdaad beter geen datum afgeven, nadeel is de druk vanuit de gebruikers die nieuwe functies willen en daardoor experimenteel gebruiken als stabiel (zonder dat ze meerdere Homeys hebben). Meest irritante is dan ook de klachtenstroom die op slack/forum op gang komt na de release in experimenteel dat zaken niet werken maar daar is experimenteel ook juist voor bedoeld maar dat geeft ook de uitstel dat ze experimenteel al zo stabiel mogelijk willen hebben door het verkeerde gebruik. Wat betreft de stabiele release zijn ze meestal redelijk accuraat.Luuk84 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:00:
[...]
Ze leren het ook nooit daar...Het is ook lastig plannen, maar ze zitten er een maand naast.
Maar goed, positief is wel dat ze de geluiden over "if else or" wel hebben opgepakt.
Nog niks van gemerkt jammer genoeg, hier werkt het nog steeds voor geen meter... (zelfs geen centimeterlubbertkramer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:38:
[...]
Niet alleen de software is veranderd maar ook de hardware (server)(architectuur) en de diensten die ze gebruiken.

Wat zie je op de speech/input pagina? Merk je verschil tussen tegen je telefoon (Homey app) praten en tegen Homey zelf? Als Homey de woorden goed verstaat moet het daarna goed werken, probleem ligt hem meestal bij het verstaan van de spraak.Fire69 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:28:
[...]
Nog niks van gemerkt jammer genoeg, hier werkt het nog steeds voor geen meter... (zelfs geen centimeter)
Zelf ben ik nog altijd van mening dat (huis)automatisering staat voor geen spraak maar zoals het woord het al zegt zaken "automatisch" gaan daardoor zelf vrij weinig problemen met spraak omdat wat ik via spraak doe minimaal is en goed te verstaan is (gezien mijn eerste posts met youtube videos waarbij ik zelfs muziek op de achtergrond aan heb staan met de rewrite van speech).. Ben van mening dat spraak inderdaad wel goed dient te werken aangezien ze het als een core functionaliteit verkocht hebben. Al is wel duidelijk dat ze niet kunnen opbotsen tegen de grote jongens, deels vanwege het privacy beleid wat ze hanteren. Google/Amazon slaan spraak op en analyseren dat zij doen dat niet en verwerken het alleen van spraak->tekst zonder verder analyse op deze data te doen. (waar een BI specialist toch graag aan zou werken lijkt mij
Blijft apart dat het voor iedereen een unieke ervaring is en er geen algemeen wel/niet te vinden is.
[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 24-07-2017 14:34 ]
Via telefoon werkt het perfect (+90% correct in ieder geval).lubbertkramer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Wat zie je op de speech/input pagina? Merk je verschil tussen tegen je telefoon (Homey app) praten en tegen Homey zelf? Als Homey de woorden goed verstaat moet het daarna goed werken, probleem ligt hem meestal bij het verstaan van de spraak.
Via Homey zelf krijg je bvb dit...

Als ik op mijn knieën ervoor ga zitten en ongeveer 1m ervandaan, dan werkt het ook.
Maar dat kan je moeilijk een goeie gebruikservaring noemen
Automatisering probeer ik natuurlijk ook, maar als je ergens met je handen vol (of vuil) staat, en je moet 20x roepen om het licht aan te doen, dan is alle nut van dat ding verdwenen natuurlijk...Zelf ben ik nog altijd van mening dat (huis)automatisering staat voor geen spraak maar zoals het woord het al zegt zaken "automatisch" gaan daardoor zelf vrij weinig problemen met spraak omdat wat ik via spraak doe minimaal is en goed te verstaan is (gezien mijn eerste posts met youtube videos waarbij ik zelfs muziek op de achtergrond aan heb staan met de rewrite van speech).. Ben van mening dat spraak inderdaad wel goed dient te werken aangezien ze het als een core functionaliteit verkocht hebben. Al is wel duidelijk dat ze niet kunnen opbotsen tegen de grote jongens, deels vanwege het privacy beleid wat ze hanteren. Google/Amazon slaan spraak op en analyseren dat zij doen dat niet en verwerken het alleen van spraak->tekst zonder verder analyse op deze data te doen. (waar een BI specialist toch graag aan zou werken lijkt mij)
Ik blijf erbij dat het toch een probleem is met de plaatsing van de microfoons in een holle behuizing.Blijft apart dat het voor iedereen een unieke ervaring is en er geen algemeen wel/niet te vinden is.
Homey heeft al in elke kamer in mijn huis gestaan om te testen, soms werkt het wat beter, maar meestal maakt het geen enkel verschil...
Een bedrijf als Athom moet zijn gevechten kiezen. Het verstaan van spraak is een grote markt waarbij concurrerende producten beschikbaar zijn. Op de wat langere termijn kunnen voor-getrainde netwerken zelfs op een co-processor uitgevoerd worden op een lokaal device.lubbertkramer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Ben van mening dat spraak inderdaad wel goed dient te werken aangezien ze het als een core functionaliteit verkocht hebben. Al is wel duidelijk dat ze niet kunnen opbotsen tegen de grote jongens, deels vanwege het privacy beleid wat ze hanteren. Google/Amazon slaan spraak op en analyseren dat zij doen dat niet en verwerken het alleen van spraak->tekst zonder verder analyse op deze data te doen. (waar een BI specialist toch graag aan zou werken lijkt mij)
Het interpreteren van de sequences is een ander probleem. Voor de allerbeste spraakherkenning wordt hier de cyclus rond gemaakt ("slaat deze zin ergens op & pas zijn prior aan"), dit kan Athom dus niet.
Maar vanuit sequences de intentie interpreteren is iets wat de precisie sterk zou kunnen verbeteren. Dan ontstaat er echter een volgend probleem: Je moet voor alle apps ook weten welke sequences zijn accepteren en hoe waarschijnlijk deze zijn.
Dit is het soort R&D waar de ervaring die je tijdens een relevant PhD krijgt essentieel is. Het is een erg grote investering om zo iemand (+ degene zijn team) in dienst te hebben. Dit is iets waar Athom in mijn ogen nu niet niet op hoeft te focussen.
Als je 5-10 manjaren kan investeren dan moeten ze dan nu in de UI en features doen. Niet in "wat betere spraak"
offtopic:
Bovendien komen die "spraak intentie interpretatie" API's er ook aan vanuit de grote spelers. Je kan beter wachten en consumeren. De developers die het niveau hebben om daaraan te ontwikkelen kiezen waarschijnlijk niet voor Athom maar voor een internationale statup/groot bedrijf
Bovendien komen die "spraak intentie interpretatie" API's er ook aan vanuit de grote spelers. Je kan beter wachten en consumeren. De developers die het niveau hebben om daaraan te ontwikkelen kiezen waarschijnlijk niet voor Athom maar voor een internationale statup/groot bedrijf
[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 24-07-2017 19:50 ]
IMO is dit het probleem niet bij Homey.ANdrode schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:49:
[...]
Het interpreteren van de sequences is een ander probleem. Voor de allerbeste spraakherkenning wordt hier de cyclus rond gemaakt ("slaat deze zin ergens op & pas zijn prior aan"), dit kan Athom dus niet.
Ja, het werkt niet zo geavanceerd zoals bij Google/Alexa/..., maar als je dat weet pas je je commando's/flows erop aan.
Maar dat het gewoon compleet niet begrepen wordt via de ingebouwde microfoons, da's wel een echt probleem. En ik vrees dat ze dat nooit gaan kunnen oplossen.
Wordt vast ook een V2 dingetje. Naast groter+sneller geheugen en een snellere processor zullen ze er dan wel iets van 5-10 mic's in doen.Fire69 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:53:
[...]
En ik vrees dat ze dat nooit gaan kunnen oplossen.
Zou inderdaad wel een welkome upgrade zijn. Power is nu duidelijk ook een pijnpuntje...Tweaqer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:07:
[...]
Wordt vast ook een V2 dingetje. Naast groter+sneller geheugen en een snellere processor zullen ze er dan wel iets van 5-10 mic's in doen.
Ik hoop dat ze dan:
- een manier vinden om alles te migreren naar de nieuwe. Flows is geen probleems, maar devices...
- een hele mooie korting voorzien voor huidige gebruikers (of minstens voor hun Kickstarters
Ik denk dat ze bij Athom als eerste eens moeten stoppen met elke keer die verwachtingen scheppen met het geven van update data's. Als ze geen verwachtingen scheppen kan het ook niet tegenvallen als ze eens een keer wat uitloop hebben met het maken van de updates. Daarnaast denk ik dat ze meer tijd moeten nemen om alles goed uit te werken. De update naar 1.2 met de muziek functie's vind ik eigenlijk wel een goed voorbeeld. Nu hebben we wel een optie om muziek af te spelen maar het werkt eigenlijk alleen maar als je een premium account hebt of een sonos speler. Daar hebben we dus ook niet echt wat aan. ze zijn bij Athom wel op de goede weg maar ze kunnen beter eerst de basis functionaliteit perfectioneren, dus zorgen dat z-wave goed werkt en alle functionaliteit heeft, en dat de bluetooth voor iedereen werkt. kortom dat homey gewoon goed wekende basis functionaliteiten heeft waar de leek ook goed mee overweg kan. De gimmicks komen dan later wel. Nou heeft homey er al wel een natuurlijk en dat is de spraak. Maar ook die werkt niet goed. Ik vind dat er nog wel veel dingen uit de basis functionaliteiten zijn die nog niet goed werken. En dat is jammer. Naast dit alles is mij opgevallen dat ze bij Athom met dingen adverteren op hun sites die ze nog helemaal niet ondersteunen of die ze afraden om te gebruiken als je met iemand van Athom praat op slack bijvoorbeeld. Nu weet ik wel dat Athom een startend bedrijf is, daar kan ook niet alles in een keer goed gaan maar ik vind het zo jammer. Homey is nu al wel een goed en mooi product alleen de basis kan nog wel een stuk beter. Ik ben dan ook wel van mening dat ze bij Athom teveel in een keer willen. Daar mee bedoel ik te veel gimmicks in een te korte tijd.
Waar vind ik de speech/input pagina? Lijkt me mooi om eens te zien wat Homey precies hoort..lubbertkramer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Wat zie je op de speech/input pagina? Merk je verschil tussen tegen je telefoon (Homey app) praten en tegen Homey zelf? Als Homey de woorden goed verstaat moet het daarna goed werken, probleem ligt hem meestal bij het verstaan van de spraak.
Zelf ben ik nog altijd van mening dat (huis)automatisering staat voor geen spraak maar zoals het woord het al zegt zaken "automatisch" gaan daardoor zelf vrij weinig problemen met spraak omdat wat ik via spraak doe minimaal is en goed te verstaan is (gezien mijn eerste posts met youtube videos waarbij ik zelfs muziek op de achtergrond aan heb staan met de rewrite van speech).. Ben van mening dat spraak inderdaad wel goed dient te werken aangezien ze het als een core functionaliteit verkocht hebben. Al is wel duidelijk dat ze niet kunnen opbotsen tegen de grote jongens, deels vanwege het privacy beleid wat ze hanteren. Google/Amazon slaan spraak op en analyseren dat zij doen dat niet en verwerken het alleen van spraak->tekst zonder verder analyse op deze data te doen. (waar een BI specialist toch graag aan zou werken lijkt mij)
Blijft apart dat het voor iedereen een unieke ervaring is en er geen algemeen wel/niet te vinden is.
Is het hoogstwaarschijnlijk ook, kits als die van Amazon presteren niet voor niets veel beter dat terwijl als de spraak goed doorkomt bij Athom ze wel goed weten wat ze ermee moeten.Fire69 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:42:
[...]
Via telefoon werkt het perfect (+90% correct in ieder geval).
Via Homey zelf krijg je bvb dit...![]()
[afbeelding]
Als ik op mijn knieën ervoor ga zitten en ongeveer 1m ervandaan, dan werkt het ook.
Maar dat kan je moeilijk een goeie gebruikservaring noemen
[...]
Automatisering probeer ik natuurlijk ook, maar als je ergens met je handen vol (of vuil) staat, en je moet 20x roepen om het licht aan te doen, dan is alle nut van dat ding verdwenen natuurlijk...
[...]
Ik blijf erbij dat het toch een probleem is met de plaatsing van de microfoons in een holle behuizing.
Homey heeft al in elke kamer in mijn huis gestaan om te testen, soms werkt het wat beter, maar meestal maakt het geen enkel verschil...
na het inloggen op my.athom.com dit erachter plakken ipadres/manager/speech-input/ en input kun je dan ook nog veranderen door outputpowermarcel10 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:02:
[...]
Waar vind ik de speech/input pagina? Lijkt me mooi om eens te zien wat Homey precies hoort..
Daarom hebben ze nu hun pijlen gericht op 2.0 waarin ze een enorme verandering door willen voeren in UI en features. Sowieso de features van 1.5 maken Homey al aardig compleet nu de OR en multiple triggers zijn toegevoegd.ANdrode schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:49:
[...]
Een bedrijf als Athom moet zijn gevechten kiezen. Het verstaan van spraak is een grote markt waarbij concurrerende producten beschikbaar zijn. Op de wat langere termijn kunnen voor-getrainde netwerken zelfs op een co-processor uitgevoerd worden op een lokaal device.
Als je 5-10 manjaren kan investeren dan moeten ze dan nu in de UI en features doen. Niet in "wat betere spraak"
offtopic:
V2 is nog ver weg, uiteraard zijn er wat onderzoeken maar nog geen concrete actie bij Athom. Nu met de upgrade van de node.js versie presteert Homey beter (beter geheugen gebruik). Nadeel blijft buggy apps die slecht geprogrammeerd zijn of memory leaks hebben en verlaten zijn door de ontwikkelaar zoals bijvoorbeeld de veel gehoorde klachten over de harmony appTweaqer schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:07:
[...]
Wordt vast ook een V2 dingetje. Naast groter+sneller geheugen en een snellere processor zullen ze er dan wel iets van 5-10 mic's in doen.
Deels doen ze dit natuurlijk met de visie op 2.0 en verder zijn ze erg druk bezig om Homey volwassen te maken en dan met name de core van Homey. Functies als Else zijn al geïmplementeerd, OR zit nu in 1.5 net als multiple triggers wat een veel gevraagde (standaard) functionaliteit is die je nodig hebt bij het maken van flows. Daarnaast moeten ze inderdaad eerst zaken afmaken, zorgen dat blauwe tanden goed werkt en dus ook andere speakers dan Sonos gebruik kunnen maken van Spotify/Media.Z-wave draait het meest stabiel van alles op dit moment, Zigbee is momenteel het nieuwe z-wave qua instabiliteit van wat wij zien in developer preview (maar niet vergeten is nog alpha status)HomeyCornelisse schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:10:
Ik denk dat ze bij Athom als eerste eens moeten stoppen met elke keer die verwachtingen scheppen met het geven van update data's. Als ze geen verwachtingen scheppen kan het ook niet tegenvallen als ze eens een keer wat uitloop hebben met het maken van de updates. Daarnaast denk ik dat ze meer tijd moeten nemen om alles goed uit te werken. De update naar 1.2 met de muziek functie's vind ik eigenlijk wel een goed voorbeeld. Nu hebben we wel een optie om muziek af te spelen maar het werkt eigenlijk alleen maar als je een premium account hebt of een sonos speler. Daar hebben we dus ook niet echt wat aan. ze zijn bij Athom wel op de goede weg maar ze kunnen beter eerst de basis functionaliteit perfectioneren, dus zorgen dat z-wave goed werkt en alle functionaliteit heeft, en dat de bluetooth voor iedereen werkt. kortom dat homey gewoon goed wekende basis functionaliteiten heeft waar de leek ook goed mee overweg kan. De gimmicks komen dan later wel. Nou heeft homey er al wel een natuurlijk en dat is de spraak. Maar ook die werkt niet goed. Ik vind dat er nog wel veel dingen uit de basis functionaliteiten zijn die nog niet goed werken. En dat is jammer. Naast dit alles is mij opgevallen dat ze bij Athom met dingen adverteren op hun sites die ze nog helemaal niet ondersteunen of die ze afraden om te gebruiken als je met iemand van Athom praat op slack bijvoorbeeld. Nu weet ik wel dat Athom een startend bedrijf is, daar kan ook niet alles in een keer goed gaan maar ik vind het zo jammer. Homey is nu al wel een goed en mooi product alleen de basis kan nog wel een stuk beter. Ik ben dan ook wel van mening dat ze bij Athom teveel in een keer willen. Daar mee bedoel ik te veel gimmicks in een te korte tijd.
ik denk dat Athom vooral door moet blijven gaan met de zaken waar zij nu mee bezig zijn, en inderdaad een V2 versie voorlopig even op de lange baan zou moeten schuiven. Eerst dit platform goed stabiel maken, en zo veel mogelijk van leren, zodat een eventuele V2 meteen een schot in de roos kan zijn.
De nu aangekondigde features zoals multiple triggers en OR functies vind ik echt top toevoegingen, die gaan het leven "na zipato" een stuk beter maken
De nu aangekondigde features zoals multiple triggers en OR functies vind ik echt top toevoegingen, die gaan het leven "na zipato" een stuk beter maken
Wat Athom zou moeten doen is een actievere rol spelen bij het waarborgen van de stabiliteit van het product door het gebruik van 3rth party/community apps. Als een app verlaten wordt / is door de ontwikkelaar zou Athom deze app in de Beta mode moeten zetten of misschien zelfs disablen tot dat er een nieuwe ontwikkelaar gevonden is.lubbertkramer schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:16:
Deels doen ze dit natuurlijk met de visie op 2.0 en verder zijn ze erg druk bezig om Homey volwassen te maken en dan met name de core van Homey. Functies als Else zijn al geïmplementeerd, OR zit nu in 1.5 net als multiple triggers wat een veel gevraagde (standaard) functionaliteit is die je nodig hebt bij het maken van flows. Daarnaast moeten ze inderdaad eerst zaken afmaken, zorgen dat blauwe tanden goed werkt en dus ook andere speakers dan Sonos gebruik kunnen maken van Spotify/Media.Z-wave draait het meest stabiel van alles op dit moment, Zigbee is momenteel het nieuwe z-wave qua instabiliteit van wat wij zien in developer preview (maar niet vergeten is nog alpha status)
@lubbertkramer De functies als ELS en OR zijn ook al mooie toevoegingen en maken Homey ook al een stuk volwassener. Maar ik hoop dat ze na versie 2.0 een tijdje stoppen met grote vernieuwingen/functies toevoegen, dat ze dan veder gaan met het stabiliseren van de basis. dat ze alle technologieën zoals 433,868,z-wave, zigbee,bleutooth gaan uitwerken en verbeteren. Als dat dan goed werkt veder gaan kijken naar nieuwe functies en apps. Je kan naar mijn mening niet door blijven bouwen op een onstabiele basis en mensen in de winkels lekker maken met een spraakfunctie die niet goed werkt. Ik zou het oprecht zonde vinden als straks met homey het zelfde gaat gebeuren als met homewizard. Dat ze bij Athom hun hooft niet meer bovenwater kunnen houden en worden overgenomen door een grote partij. Dat je vervolgens niks meer van ze hoort. gelukkig is dat nog niet aan de hand en ik hoop ook niet dat het nodig is, maar dan zullen ze toch echt met sterke verbeteringen moeten komen op spraak gebied en een stabiele, solide basis.lubbertkramer schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:16:
[...]
Deels doen ze dit natuurlijk met de visie op 2.0 en verder zijn ze erg druk bezig om Homey volwassen te maken en dan met name de core van Homey. Functies als Else zijn al geïmplementeerd, OR zit nu in 1.5 net als multiple triggers wat een veel gevraagde (standaard) functionaliteit is die je nodig hebt bij het maken van flows. Daarnaast moeten ze inderdaad eerst zaken afmaken, zorgen dat blauwe tanden goed werkt en dus ook andere speakers dan Sonos gebruik kunnen maken van Spotify/Media.Z-wave draait het meest stabiel van alles op dit moment, Zigbee is momenteel het nieuwe z-wave qua instabiliteit van wat wij zien in developer preview (maar niet vergeten is nog alpha status)
@Webgnome Dit ben ik wel met je eens. Op dit moment vind ik de manier hoe ze hier mee omgaan ook wel gevaarlijk. het is natuurlijk wel goed en enigszins ook wel slim dat ze andere mensen apps laten bouwen en toevoegen aan homey. Dat maakt homey ook wel sterker en sneller volwassen. Maar het maakt het ook wel weer een onzeker geheel. Als een van de app bouwers vertrekt moet je maar hopen dat er nog ondersteuning komt. Of het ooit nog weer werkend word gemaakt. Wat de Logitech app betreft hoorde ik op slack dat iemand daar naar ging kijken en Logitech een mailtje had gestuurd met de vraag voor een API. dus nu maar hopen dat we binnenkort een Logitech update kunnen verwachten.Webgnome schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:45:
[...]
Wat Athom zou moeten doen is een actievere rol spelen bij het waarborgen van de stabiliteit van het product door het gebruik van 3rth party/community apps. Als een app verlaten wordt / is door de ontwikkelaar zou Athom deze app in de Beta mode moeten zetten of misschien zelfs disablen tot dat er een nieuwe ontwikkelaar gevonden is.
Meerdere triggers zijn dan die "totaal" kaarten? Die je hier al eens hebt gepost met "Een bewegingsalarm" gaat af? Want dat lijkt mij nog steeds niet zo handig. Juist omdat je dit meestal ook per zone wou willen doen. Als Beweging in de woonkamer En donker Dan doe de verlichting aan. Maar dat kan dan nog steeds niet? Dit natuurlijk aannemende dat je ook meerdere sensoren hebt in bepaalde ruimtes.lubbertkramer schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:16:
Sowieso de features van 1.5 maken Homey al aardig compleet nu de OR en multiple triggers zijn toegevoegd.
M.b.t. "releases beloven" discussie. Wat ik voornamelijk frappant vind is dat ze 1.4 schrappen omdat 1.5 "bijna klaar" is. Dit terwijl 1.5 nog niet in experimental zit en van wat ik begrepen heb zelfs nog flink aan ontwikkeld wordt. Lijkt mij dan dat ze zich beter alsnog eerst beter hadden kunnen focussen op 1.4 en dan door naar 1.5. Juist omdat er nog geen duidelijkheid is over wanneer 1.5 komt en dat het volledige experimental traject nog doorlopen moet worden. Features die "af" zijn (en in 1.4 zouden zitten) blijven daardoor nu nog langer liggen.
En daarnaast worden bugs ook niet tussendoor opgelost. Als er een bug in 1.3 wordt gerapporteerd zou die pas worden opgelost in 1.4 (zelfs bij kritiekere bugs of storende regressies). Waarbij 1.4 nu dan ook nog eens wordt overgeslagen waardoor het al helemaal onduidelijk is wanneer zo'n bugs worden opgelost. W.m.b. zou het dan ook logischer zijn als ze, indien nodig, ook minor releases doen (1.3.2, 1.3.3, ...), zodat ze grotere bugs eerder kunnen oplossen. Tenzij er natuurlijk echt een 1.4 voor de deur staat en ze de bugfixes daarin meenemen.
Het is meerdere triggers, hoe je het ook wilt bekijken. Jij hebt alleen extra functies die je eraan wilt toevoegen maar die je ook vrij makkelijk kunt afdekken met in de AND/EN en met de driemaal OR/OF. Je krijgt namelijk met de meerdere triggers het apparaat mee welke iets rapporteert en die zou je dus d.m.v. een logica kaart kunnen afvangen in de AND/EN & OR/OF. Dit is een begin, alle functies van Homey zijn zo uitgebreid dus ik kan mij voorstellen dat een vervolgstap zou zijn zones. Meerdere triggers d.m.v. het zelf slepen van apparaten is momenteel niet mogelijk vanwege de unieke ID's van elk apparaat, ze gaan kijken hoe ze dit anders in 2.0 kunnen doen net als dat ze dan i.p.v. een driemaal OR/OF limiet dit meer naar eigen inrichting willen laten bepalen.RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:40:
[...]
Meerdere triggers zijn dan die "totaal" kaarten? Die je hier al eens hebt gepost met "Een bewegingsalarm" gaat af? Want dat lijkt mij nog steeds niet zo handig. Juist omdat je dit meestal ook per zone wou willen doen. Als Beweging in de woonkamer En donker Dan doe de verlichting aan. Maar dat kan dan nog steeds niet? Dit natuurlijk aannemende dat je ook meerdere sensoren hebt in bepaalde ruimtes.
Denk dat je het niet helemaal goed begrepen hebt want ze hebben laten weten dat door het vertrek van de ontwikkelaar die vooral met Zigbee bezig was wat in 1.4 zou komen waardoor 1.4 vertraging opgelopen heeft maar dat de functionaliteiten van 1.5 al klaar waren en ze daardoor een merge van beide hebben gedaan. 1.4 had verder geen spannende functionaliteiten of uitbreidingen. Zigbee is op dit moment instabiel/werkt niet voldoende, de vraag is of ze dit eerst willen oplossen of ontwikkelaars al 1.5 willen geven d.m.v experimenteel. Het nadeel zit hem in de grote groep gebruikers die experimenteel draaien op Homey alsof het stabiel is en bij de eerste beste bug er de grootste problemen van maken waardoor Athom terughoudend is met niet werkende functionaliteiten naar experimenteel te zetten terwijl experimenteel zoals het woord het al zegt daar juist voor bedoeld is.1.4/1.5 staat dus los van of 1.5 wel of niet al in experimenteel zit, en de mogelijke release deze week kan nog komen al kan dit ook volgende week zijn omdat Athom heeft laten weten hem mogelijk te releasenRobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:40:
M.b.t. "releases beloven" discussie. Wat ik voornamelijk frappant vind is dat ze 1.4 schrappen omdat 1.5 "bijna klaar" is. Dit terwijl 1.5 nog niet in experimental zit en van wat ik begrepen heb zelfs nog flink aan ontwikkeld wordt. Lijkt mij dan dat ze zich beter alsnog eerst beter hadden kunnen focussen op 1.4 en dan door naar 1.5. Juist omdat er nog geen duidelijkheid is over wanneer 1.5 komt en dat het volledige experimental traject nog doorlopen moet worden. Features die "af" zijn (en in 1.4 zouden zitten) blijven daardoor nu nog langer liggen.
En daarnaast worden bugs ook niet tussendoor opgelost. Als er een bug in 1.3 wordt gerapporteerd zou die pas worden opgelost in 1.4 (zelfs bij kritiekere bugs of storende regressies). Waarbij 1.4 nu dan ook nog eens wordt overgeslagen waardoor het al helemaal onduidelijk is wanneer zo'n bugs worden opgelost. W.m.b. zou het dan ook logischer zijn als ze, indien nodig, ook minor releases doen (1.3.2, 1.3.3, ...), zodat ze grotere bugs eerder kunnen oplossen. Tenzij er natuurlijk echt een 1.4 voor de deur staat en ze de bugfixes daarin meenemen.
Update van Emile 7 juli 2017Homey v1.5
Unfortunately, due to one of our developers leaving the company due to personal circumstances, the v1.4 update which was planned to ship ZigBee has gotten some delays. In the meantime the Apps SDK v2 -which was planned for v1.5- has been completed, so we've decided to skip v1.4 altogether and release them both at the same time.
Update van Emile op 21 juli 2017Homey v1.5 will most likely be released to the experimental channel next week. To see what's new, read the mailing we sent to all developers and the What's New page.
Maar dat probleem heb je ook op je telefoon, je smart-tv, je mediaplayer etc dat als een ontwikkelaar stopt dat dan de applicatie kan komen te vervallen. Ik ben het eens dat ze actiever apps terug moeten zetten naar beta/alpha maar verder moet Athom zich zeker niet gaan bemoeien met het oppakken van apps en hun tijd verspillen aan apps waar ik niets aan heb omdat ik die apparaten of diensten niet gebruik, daarvoor is de community. We zitten hier op Tweakers te discussieren maar dan mogen we ook verwachten dat een Tweaker bij het ontbreken van een ontwikkelaar zelf affiniteit ermee heeft en tijd/moeite steekt in het zelf uitwerken, eventueel met hulp van andere ontwikkelaars op een dev meetup (die maandelijk in Utrecht is) waar onder andere ook apps uit de community besproken worden en problemen samen opgelost worden. Athom is hierbij ook aanwezig om te ondersteunen en/of vragen te beantwoorden.HomeyCornelisse schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:50:
@Webgnome Dit ben ik wel met je eens. Op dit moment vind ik de manier hoe ze hier mee omgaan ook wel gevaarlijk. het is natuurlijk wel goed en enigszins ook wel slim dat ze andere mensen apps laten bouwen en toevoegen aan homey. Dat maakt homey ook wel sterker en sneller volwassen. Maar het maakt het ook wel weer een onzeker geheel. Als een van de app bouwers vertrekt moet je maar hopen dat er nog ondersteuning komt. Of het ooit nog weer werkend word gemaakt. Wat de Logitech app betreft hoorde ik op slack dat iemand daar naar ging kijken en Logitech een mailtje had gestuurd met de vraag voor een API. dus nu maar hopen dat we binnenkort een Logitech update kunnen verwachten.
Wat betreft de logitech app, dat was Swttt (homeydash) ontwikkelaar, die heeft bij Logitech om toegang tot de officiele api gevraagd en zou bij toegang kijken of hij de applicatie kon herlanceren.
[ Voor 21% gewijzigd door lubbertkramer op 25-07-2017 19:40 . Reden: meerdere reacties samenvoegen ]
Stiekem is het natuurlijk een trigger, alleen is dat een samenvoeging van alle triggers van hetzelfde typelubbertkramer schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:25:
Het is meerdere triggers, hoe je het ook wilt bekijken.
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Ik neem aan dat de 'Apparaat' tag dan de naam van het apparaat is? En je dus of identieke naam kunt zoeken met een OR of de zonenamen in de apparaten opnemen en dan een bevat. Want dit zou dan enerzijds betekenen dat het wijzigen van de naam betekend dat sommige flows stilletjes niet meer werken, en anderzijds dat het verduidelijken van de apparaten in flows door de zone op kaarten erbij te vermelden tot dubbele 'namen' leidt omdat de naam zowel handmatig in de apparaatnaam is opgenomen als automatisch op de kaarten wordt gezetJij hebt alleen extra functies die je eraan wilt toevoegen maar die je ook vrij makkelijk kunt afdekken met in de AND/EN en met de driemaal OR/OF. Je krijgt namelijk met de meerdere triggers het apparaat mee welke iets rapporteert en die zou je dus d.m.v. een logica kaart kunnen afvangen in de AND/EN & OR/OF.
Van wat ik begrepen heb is 1.5 eigenlijk ook nog niet klaar? Buiten dat het nog niet in experimental staat worden er nog steeds 'grotere' wijzigingen aan gedaan. Voor mijn gevoel is het dus ook nog geen 'beta' (die al dan niet niet naar experimental kan omdat daar teveel gebruikers zijn die het als stable zien). Maar is het nog meer een alpha, waar nog features aan worden toegevoegd/grotere wijzigingen aan worden gedaan. Dus in die zin is het nog niet 'af genoeg' om een mogelijke release datum erop te plakken en dus te zeggen dat er twee releases worden samengevoegd.lubbertkramer schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:25:
waardoor 1.4 vertraging opgelopen heeft maar dat de functionaliteiten van 1.5 al klaar waren
Echter is het wellicht wel terecht om 1.4 over te slaan omdat de ontwikkelaar van ZigBee vertrokken is en het daardoor wellicht niet op tijd af is. Dus in die zin 'er is geen 1.4, want de enige grote feature van 1.4 ontbreekt'. Maar het samenvoegen van de releases 'omdat 1.5 af is' klinkt mij vreemd in de oren. Zowel 1.2 als 1.3 hebben meerdere vertragingen gehad om van experimental naar stable te gaan. Gezien 1.5 nog niet in experimental zit lijkt het mij dan ook veilig om aan te nemen dat er nog minimaal 1 maand overheen gaat voordat 1.5 naar stable gaat. Tegelijkertijd hadden ze wellicht dus wel kunnen inzetten op een 1.4 release (met of zonder ZigBee) om zo in ieder geval een continue stroom van updates te hebben. Inclusief de nodige bugfixes uit 1.3, die nu dus nog langer op zich laten wachten.
Naar mijn idee focussen ze zich nu dan ook teveel op release X moet feature X, Y en Z bevatten. I.p.v. gewoon te kijken welke functionaliteiten op welk moment af zijn. En in die zin bv ervoor kiezen om elke 2 maanden een update vrij te geven. Onafhankelijk van welke features op dat moment af zijn. En soms zul je dan inderdaad een grotere release hebben waarin een bulk aan nieuwe features zit ('1.5'), en andere releases bevatten alleen maar bugfixes of kleine verbeteringen ('1.4' zonder ZigBee want niet af).
Het is inderdaad een samenvoeging van capabilities zogezegd in een meerdere triggers jasje. Toekomstig in 2.0 zou het wellicht mogelijk kunnen worden dat we gewoon apparaten als meerdere triggers kunnen gebruiken maar in de huidige core van Homey is dit niet mogelijk (zoals ik hierboven al liet weten) Capabilities samenvoegen is iets wat ze anderhalf jaar geleden al zeiden (ik had er in mijn post van november 2016 na de Athom meetupl over geschreven)RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:50:
[...]
Stiekem is het natuurlijk een trigger, alleen is dat een samenvoeging van alle triggers van hetzelfde type
Je flows zouden breken als je je apparaat veranderd van naam, maar ik kan mij niet voorstellen dat je dit na het opzetten nog wilt veranderen tenzij je deze van locatie laat veranderen en je dus de flow sowieso zou moeten aanpassen? Zelf maak ik gebruik van code's voor mijn apparaten, als voorbeeld FMS = Fibaro Motion Sensor en NMS = Neo Motion Sensor en aan de hand van een nummer erachter weet ik waar deze geplaatst is en zou ik deze alleen veranderen op het moment dat ik deze ga verplaatsen.RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:50:
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Ik neem aan dat de 'Apparaat' tag dan de naam van het apparaat is? En je dus of identieke naam kunt zoeken met een OR of de zonenamen in de apparaten opnemen en dan een bevat. Want dit zou dan enerzijds betekenen dat het wijzigen van de naam betekend dat sommige flows stilletjes niet meer werken, en anderzijds dat het verduidelijken van de apparaten in flows door de zone op kaarten erbij te vermelden tot dubbele 'namen' leidt omdat de naam zowel handmatig in de apparaatnaam is opgenomen als automatisch op de kaarten wordt gezet
Ik verwacht dat ze deze functionaliteit verder zullen perfectioneren met de tijd maar voor nu scheelt het al een hoop flows
1.5 (merge 1.4/1.5) is klaar op Zigbee en wat bugs na, er zullen niet meer (grote) functionaliteiten toegevoegd gaan worden. De wat is nieuw in 1.5 pagina'staat al klaar en daar ontbreken momenteel de meerdere triggers nog opRobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:50:
Van wat ik begrepen heb is 1.5 eigenlijk ook nog niet klaar? Buiten dat het nog niet in experimental staat worden er nog steeds 'grotere' wijzigingen aan gedaan. Voor mijn gevoel is het dus ook nog geen 'beta' (die al dan niet niet naar experimental kan omdat daar teveel gebruikers zijn die het als stable zien). Maar is het nog meer een alpha, waar nog features aan worden toegevoegd/grotere wijzigingen aan worden gedaan. Dus in die zin is het nog niet 'af genoeg' om een mogelijke release datum erop te plakken en dus te zeggen dat er twee releases worden samengevoegd.
Uiteraard zijn er nog bugs, zo werd er ontdekt dat SDK2 apps veel meer CPU verbruikten dan SDK1 apps, dit bleek aan een verkeerde interval te liggen. Daarnaast zijn er nog wat bugs met het niet vrijgeven van insights informatie na het verwijderen ervan, een enkele Homey ging hier ook op onderuit (maar daarvoor is het alpha). Bugs als dat je Homey niet kon herstellen (fabrieksinstelingen) of dat Homey niet meer up kwam na een reset zijn inmiddels opgelost net als wat andere bugs.
Goede keuze inderdaad omdat hierdoor 1.5 functionaliteiten verbeterd konden worden, SDK 2 getest kon worden en ze hierdoor verder konden. Daarom is het ook zaak dat 1.5 zo snel mogelijk naar experimenteel komt zodat ontwikkelaars gebruik kunnen gaan maken van SDK 2 wat meer mogelijkheden met zich mee gaat brengen. Verwacht daarom dan ook dat als 1.5 in experimenteel komt er apps nog niet zullen werken doordat deze een aanpassing nodig hebben. De meeste apps blijven werken behalve apps die teveel rechten hadden en waar de ontwikkelaar een paar verkeerde afslagen heeft genomen (beetje om de werking heen heeft zitten hacken, cookies misbruiken etc)RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:50:
Echter is het wellicht wel terecht om 1.4 over te slaan omdat de ontwikkelaar van ZigBee vertrokken is en het daardoor wellicht niet op tijd af is. Dus in die zin 'er is geen 1.4, want de enige grote feature van 1.4 ontbreekt'. Maar het samenvoegen van de releases 'omdat 1.5 af is' klinkt mij vreemd in de oren. Zowel 1.2 als 1.3 hebben meerdere vertragingen gehad om van experimental naar stable te gaan. Gezien 1.5 nog niet in experimental zit lijkt het mij dan ook veilig om aan te nemen dat er nog minimaal 1 maand overheen gaat voordat 1.5 naar stable gaat. Tegelijkertijd hadden ze wellicht dus wel kunnen inzetten op een 1.4 release (met of zonder ZigBee) om zo in ieder geval een continue stroom van updates te hebben. Inclusief de nodige bugfixes uit 1.3, die nu dus nog langer op zich laten wachten.
Wellicht, zijn gewoon aantal zaken door elkaar aan het lopen waaronder vertrek van ontwikkelaars (idd meervoud) maar ook de aanwas van nieuwe ontwikkelaars, vakantieperiode en dergelijke. Uiteraard hadden ze liever 1.4 gereleased voor de vakantieperiode en 1.5 erna maar het loopt zoals het loopt. 1.3 stabiel is momenteel stabiel genoeg om zonder al te gekke bugs te draaien van wat ik op het forum/slack lees zijn er geen enorme problemen/klachten op dit momentRobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:50:
Naar mijn idee focussen ze zich nu dan ook teveel op release X moet feature X, Y en Z bevatten. I.p.v. gewoon te kijken welke functionaliteiten op welk moment af zijn. En in die zin bv ervoor kiezen om elke 2 maanden een update vrij te geven. Onafhankelijk van welke features op dat moment af zijn. En soms zul je dan inderdaad een grotere release hebben waarin een bulk aan nieuwe features zit ('1.5'), en andere releases bevatten alleen maar bugfixes of kleine verbeteringen ('1.4' zonder ZigBee want niet af).
[ Voor 0% gewijzigd door lubbertkramer op 27-07-2017 14:08 . Reden: typo ]
1.3 draait inderdaad als een zonnetje bij mij, z-wave lijkt super stabiel, en alleen wanneer ik mn router een update geef moet er nu nog een ptp uitgevoerd worden op de homey, omdat homey niet helemaal correct doorkrijgt dat de wifi verbinding na enkele minuten weer up & running is. Verder lijkt hij erg stabiel, maar dat kan natuurlijk ook aan de selectie apps die ik gebruik liggen en dus voor andere gebruikers weer heel anders aanvoelen.
Ben ik nu gek?? Of doe ik iets verkeerds ??
Ik en mijn vriendin zitten op hetzelfde account ingelogd. Nu komt er steeds eenzelfde melding "ik ga weg" of "ik kom thuis" Verklaarbaar omdat we onder dezelfde naam inloggen.
Maar nu: Ik wil een nieuw account aanmaken. Tik netjes email adres in, link wordt verstuurd maar vervolgens moet ik inloggen maar krijg nergens een wachtwoord ??? Bij het aanmaken kan ik niks invullen. Na het klikken op de link kom ik op het inlogscherm en daar is een wachtwoord nodig
Wat doe ik verkeerd of is dit een Bug ??
Ik en mijn vriendin zitten op hetzelfde account ingelogd. Nu komt er steeds eenzelfde melding "ik ga weg" of "ik kom thuis" Verklaarbaar omdat we onder dezelfde naam inloggen.
Maar nu: Ik wil een nieuw account aanmaken. Tik netjes email adres in, link wordt verstuurd maar vervolgens moet ik inloggen maar krijg nergens een wachtwoord ??? Bij het aanmaken kan ik niks invullen. Na het klikken op de link kom ik op het inlogscherm en daar is een wachtwoord nodig
macOS 14.4.1
Het emailaccount aanmaken als een Athom account -> https://accounts.athom.com/signup en dan uitnodigen via Homeyerror33 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:31:
Ben ik nu gek?? Of doe ik iets verkeerds ??
Zowel bij mij als mijn vriendin werkt het geofencen niet meer, volgens mij is er een update geweest. Ik krijg het ook niet meer werkend, dus nu zijn we volgens Homey al een week niet meer thuis...
Dat heb ik inderdaad lang geleden al uitgezet in de homey app op mijn android telefoon, en ik doe het nu zelf middels Automate en een geofence flow daarin. Ik spreek daarbij een Better Logic boolean aan wanneer ik binnen mijn fence zit, en wederom zodra ik daar buiten kom. Heb dan ook flows op Homey draaien die op die boolean reageren door dan mijn persoon weer aanwezig/afwezig te zetten. Werkt prima en stabielFiXeR.nl schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:57:
Zowel bij mij als mijn vriendin werkt het geofencen niet meer, volgens mij is er een update geweest. Ik krijg het ook niet meer werkend, dus nu zijn we volgens Homey al een week niet meer thuis...
Oke dank, gelukt. Wel vreemd dat je doorgelinkt wordt naar de web based homey en daar vervolgens de bekende melding te zien krijgt web based niet ondersteund gebruik applubbertkramer schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:46:
[...]
Het emailaccount aanmaken als een Athom account -> https://accounts.athom.com/signup en dan uitnodigen via Homey
Had ik deze info ergens zelf kunnen vinden ? had gezocht bij Athom maar dit niet gevonden
macOS 14.4.1
https://www.athom.com/en/support/KB000022/ ?? Nevermind.. daar staat een cruciale stap niet in ( het aanmaken van een athom accounterror33 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:22:
[...]
Oke dank, gelukt. Wel vreemd dat je doorgelinkt wordt naar de web based homey en daar vervolgens de bekende melding te zien krijgt web based niet ondersteund gebruik app
Had ik deze info ergens zelf kunnen vinden ? had gezocht bij Athom maar dit niet gevonden

[ Voor 10% gewijzigd door Webgnome op 28-07-2017 14:32 ]
Doe ik ook naar mijn zipatile. Werkt stukken beter en veel meer controle op wat er gebeurd.djbarney schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:58:
[...]
Dat heb ik inderdaad lang geleden al uitgezet in de homey app op mijn android telefoon, en ik doe het nu zelf middels Automate en een geofence flow daarin. Ik spreek daarbij een Better Logic boolean aan wanneer ik binnen mijn fence zit, en wederom zodra ik daar buiten kom. Heb dan ook flows op Homey draaien die op die boolean reageren door dan mijn persoon weer aanwezig/afwezig te zetten. Werkt prima en stabiel
Ik doe dit met een http request naar de Zipatile, welke een meter aan stuurt. Hoe stuur jij de waarde naar de Homey?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Zoals ik aangaf, met Betterlogic een boolean aanmaken, in Automate heb ik dan een aantal stappen nodig om de Bearer authorization key in de Header te krijgen. Dit doe ik door een Dictionary put actie, met als key "Authorization" en als value "Bearer *****jeeigenbearertokenhier****". Die dictionary is input voor een HTTP PUT request, waar ik de url van de boolean aanspreek middels de "https://jeeigenhomeynrhier.homey.athom.com/api/app/net.i-dev.betterlogic/Presence-barney/true" url. De header bevat de authorization zoals ik die in de dictionary heb gestopt. Volgens mij kan je dit in Tasker in 1 stap doen, bij Automate werkte dit een jaar geleden nog niet in 1x, dus vandaar de 2 afzonderlijke stappen hiervoor.HeroS schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:31:
[...]
Doe ik ook naar mijn zipatile. Werkt stukken beter en veel meer controle op wat er gebeurd.
Ik doe dit met een http request naar de Zipatile, welke een meter aan stuurt. Hoe stuur jij de waarde naar de Homey?
Voor afwezigheid call ik dan dezelfde url, maar met value false ipv true.
In principe werkt dit met een boolean value precies hetzelfde als bij Zipato met het virtual on/off device wat ik in mijn Zipabox ook gebruikte voor presence
[ Voor 6% gewijzigd door djbarney op 28-07-2017 17:38 ]
Oké thanks. Na de vakantie eens kijken of het tijd wordt om te switchen. Zie wel wat voordelen voor de Homey maar ook een hoop nadelen.djbarney schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:36:
[...]
Zoals ik aangaf, met Betterlogic een boolean aanmaken, in Automate heb ik dan een aantal stappen nodig om de Bearer authorization key in de Header te krijgen. Dit doe ik door een Dictionary put actie, met als key "Authorization" en als value "Bearer *****jeeigenbearertokenhier****". Die dictionary is input voor een HTTP PUT request, waar ik de url van de boolean aanspreek middels de "https://jeeigenhomeynrhier.homey.athom.com/api/app/net.i-dev.betterlogic/Presence-barney/true" url. De header bevat de authorization zoals ik die in de dictionary heb gestopt. Volgens mij kan je dit in Tasker in 1 stap doen, bij Automate werkte dit een jaar geleden nog niet in 1x, dus vandaar de 2 afzonderlijke stappen hiervoor.
Voor afwezigheid call ik dan dezelfde url, maar met value false ipv true.
In principe werkt dit met een boolean value precies hetzelfde als bij Zipato met het virtual on/off device wat ik in mijn Zipabox ook gebruikte voor presence
Als je 5 verschillende controllers hebt is het lastig kiezen
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Aangezien dit topic wel aan vervanging toe was gaan we hier door: WeeJeWel in "Homey - Alles in huis verbonden"
Homey — Critics are those without skills to create.
Homey firmware version 1.5.0-rc.1 has just been released to the experimental update channel.
Unless you unchecked the Auto update feature, your Homey will most probably update to this version tonight.
For What's new, see: https://whatsnew.athom.com/release/1.5
This version introduces a couple of changes in the interface, so read the what's new carefully. Any questions or problems regarding those new features can be posted here in this topic.
If you discover any new issues (bugs) that are not yet reported please report them on Github
Have Fun!
Complete list of fixes on Github with Milestone 1.5.0
Unless you unchecked the Auto update feature, your Homey will most probably update to this version tonight.
For What's new, see: https://whatsnew.athom.com/release/1.5
This version introduces a couple of changes in the interface, so read the what's new carefully. Any questions or problems regarding those new features can be posted here in this topic.
If you discover any new issues (bugs) that are not yet reported please report them on Github
Have Fun!
Complete list of fixes on Github with Milestone 1.5.0
Short Release notes: (https://firmware.athom.com/)
Add Zigbee support (experimental)
Add Apps SDK v2
Add Homey API Client support
Add OR column to flow editor
Add Image Tokens
Add Mobile flow events (Android-only)
Add Insights settings page
Add 'Act on behalf of owner' permission for apps
Add condition cards to check alarm states
Add Arp Manager for IP->MAC conversions
Add <any alarm> to alarm trigger card
Add wittiness