Iteraties v20-v29 (Inmeten en voetjes)
Oeps, was afgelopen tijd druk waardoor ik nog niet gepost had!
Ik liet in een tussentijdse post al zien wat ik voor ogen had met de CPU-koeler; deze komt in lijn met de window. De Scyte Kozuti is maar 40mm hoog, waardoor de window dicht bij het moederbord geplaatst kan worden (dus meer te zien). Belangrijk dus dat de koeler goed is! De eerste levering van de koeler ging daarom natuurlijk mis; één van de lamellen was niet goed op de heatpipe geplaatst. Hierdoor was de koeler ook geen rechthoek meer. Geen optie als deze zo in het zicht zit!
Weer een RMA verder nadat ik de leverancier had overtuigd dat dit niet toelaatbaar was.
Zo, deze cooler ziet er een stuk beter uit. Pablo is er ook blij mee

. Even een oude videokaart (X700) geplaatst. De koeler komt nog net tegen het pcb aan. Gelukkig neemt de PCI-E riser dat probleem weg....
Moederbord met koeler en Ati X700
Videokaart komt tegen de koeler. Niet goed.
Komt goed; meer ruimte met een PCI-E riser!
Aangezien de window goed moet passen rondom de lamellen van de koeler is het erg belangrijk dat ik de koeler en de positie op het moederbord nauwkeurig inmeet. Goede reden om een digitale schuifmaat te kopen! De schuifmaat komt gelijk goed van pas; voor het moederbord zijn de positie van CPU, 4-PIN power, 24-PIN power, headers, IO en geheugenbanken van belang voor mijn build. Verder door de ATX specificaties gegaan voor de officiële maten van gaten, PCI-E grootte/positie en backplate. Hiervan heb ik parts en assemblies in Alibre gemaakt.
Waarom dan niet alles alleen in SketchUp of in Alibre? SketchUp modelleert extreem snel, maar daaruit kan je niet even snel NC-code voor een freesmachine maken (of subtiele wijzigingen als een andere radius van een afgeronde hoek maken). Daarnaast werkt SketchUp met kleine lijnsegmenten; een cirkel is standaard een 24-zijdig veelvlak en heeft Sketchup geen modelleerhistorie.
Alibre (soort Solidworks, maar dan veel betaalbaarder) daarentegen is een parametrisch modelleerpakket. Alles teken je met maatvoering, formules of constraints (bv lijn loodrecht op een andere lijn, etc.). Je kan dan gemakkelijk maatvoering aanpassen. Subtiele wijzigingen gaan dan weer snel! Het vervelende is wel als je grote aanpassingen doet dat veel assembly constraints opnieuw gedefinieerd moeten worden, wat veel tijd kan kosten. Daarom teken ik eerst zoveel mogelijk in SketchUp. De elementen die bekend zijn of weinig meer wijzigen teken ik alvast in Alibre.
Hierboven een aantal screenshots uit Alibre. Geheel links staat het stappenplan om de Scythe Kozuti koeler linksboven te maken. Hierbij maak je allemaal deelschetsen die je bewerkt. Het is bijvoorbeeld dan erg makkelijk om de lamellen wat hoger of lager te plaatsen door 1 dimensie te wijzigen; de rest past zich automatisch aan (mits het model goed is opgezet). Linksonder (in het klein) zie je 4 stappen in het proces van de Slimline Fan (tegen de klok in); een basiselement, een deelschets, de bewerking (hier: haal materiaal weg draaiend om de z-as), en het resultaat.
Export vanuit Alibre naar renderprogramma. Ik hou van renders, maar dat hadden jullie vast wel in de gaten.

. Het moederbord ook maar gelijk als STL-geexporteerd om weer te gebruiken in SketchUp. Jim Foltz heeft een goede STL-importer voor SketchUp. En thomthom’s cleanup script schoont de geometrie op. Het is trouwens beter om de ronde geometrie zoals de heatpipes eerst te verwijderen voordat je naar STL exporteert. Het model wordt anders wel erg zwaar voor SketchUp. Bij rechte vlakken zijn veel polygonen te verwijderen. Zo werk ik meestal bij mijn projecten, een combinatie van SketchUp en Alibre door elkaar.
Maar goed, terug naar de behuizing en voetjes! In de vorige post stopte ik met te schrijven dat de voetjes beter kunnen.
Eerst een aanzetje gemaakt voor de integratie van de voeten.
Door de voet te integreren met voor- en achterzijde eerst een testje waarbij voorvoeten 18mm naar voren gaan (ruimte rondom window symmetrisch). Om de kabelgeleiderplaatjes te verminderen steekt de mobo plaat door de zijplaat.
Bovenstaande render maakt het doorsteken van de moboplaat door de zijplaat duidelijk
Door de voorvoeten te verplaatsen is de behuizing gelijk dieper gemaakt. PSU connector voor de kabels kan gelijk groter worden. De connector bestaat nu uit wel erg veel platen! ik maak deze toch maar weer ondieper.
Behuizing ondieper, PSU-connector weer zoals het was.
Kijkend naar onderzijde (v22 - v24) stellen de dunne wanden rondom het moederbord eigenlijk niet zo veel meer voor, verwijderen dus! Zijwand nog wat verder door trekken naar beneden; kan hierdoor de bocht van buitenplaat beter ondersteunen. Ook de gaten t.b.v. scherpe hoeken van 6mm terug gebracht naar 3mm. Moet dan bij afwerking wel werken met een 3mm frees.
Kabelgeleiderplaten ook maar gelijk kleiner gemaakt zodat deze stijver worden. Window ook wat kleiner gemaakt om voldoende ‘vlees’ voor de buitenplaat aan de voorzijdepoten over te houden.
Om meer ‘vlees’ te maken kan ik ook de window smaller maken ter plaatse van de voorpoten, hierdoor worden schuine elementen in de window gemaakt.
Verlichting
De schuine elementen brachten mij even richting TRON-design; wellicht een oplichtende vlak om de randen heen om de vorm van de behuizing te versterken?
Eerst gekeken of dit met acrylaat goed te doen is, ik had al wel werkervaring met vanuit de zijkant oplichten van acrylaat dmv
frezen en
laseretsen. Eerst kijken of
anderen nog een beter resultaat konden krijgen. Het lijkt erop dat op dat gebied niet zo veel te winnen valt. In dit onderzoekje ook even gezocht naar goedkope LED-strips met
zij-
uitstralers om alles dun te houden. Of misschien wel door het licht te
transporteren? Maakt de buitenplaten wel moeilijker. Anders
EL-folie misschien? Na wat bronnen en prijzen te hebben achterhaald ga daarmee niet door
(-) lichtopbrengst is niet zo veel
(-) mooie manier om dit om de poten heen te vouwen zie ik niet zo snel
(-) omvormer nodig
(-) beschikbare kleuren
(+) erg flexibel is qua vormgeving, je kan het als papier knippen
(+) dun
Dus verlichting aan buitenzijde ga ik niet toepassen. Het moet geen kerstboom worden

.
Weer terug naar de onderzijde: ik maak de window gewoon wat kleiner ipv afschuining window. Daarnaast maak ik de voeten eenvoudiger door deze gewoon door te trekken. Ook alvast een kleine aanzet voor de hardeschijven; de extenders moeten ongeveer in de PSU-holte komen, dus de hardeschijven moeten meer naar voren worden geplaatst.
Terug naar de linker zijwand, het stoorde mij dat de 3 bochtwanden niet gelijk aan elkaar waren, deze dus gelijk gemaakt. Verder alvast bedacht wat te doen als de diepere uitgefreesde delen niet mooi zijn:
- verfen/beitsen
- folie (carbon of zwart)
- niets
Het staat me vooral tegen dat ik alleen maar problemen op de hals haal bij de overgangen / randen. Het aanbrengen van verf/beits of een folie kan waarschijnlijk afbreuk doen aan de houten behuizing. Ik wacht met deze keuze wel bij het eerste freesresultaat en het verfen / beitsen te doen op een teststuk of een gefaald stuk (zal vast niet meteen goed gaan

).
De volgende keer ga ik het hebben over de PCI-E insteekkaart en waar ik hem wil plaatsen. Tot snel!
DownloadWitch is gesponsord door:
http://sciencecentre.tudelft.nl/
http://berkelaarmrt.com/
[
Voor 0% gewijzigd door
JShal op 10-06-2014 23:41
. Reden: url wijziging plaatjes ]