Ik heb geen slimme meter, maar wel een digitale met een optische poort. Volgens mij "praat" deze poort hetzelfde protocol (IEC 62056-21) als de slimme meters. Ik heb op internet een optische probe gekocht welke je magnetisch op de meter klikt. Er zit een seriële RS232 aansluiting aan de probe. Ik heb deze vervolgens aangesloten op de seriële poort van een windows laptop.
Via onderstaande (gratis) software kan ik nu mijn meter uitlezen:

Mogelijk is de software ook handig om je zelf gemaakte kabel mee te testen.
Ik weet nu dus dat de kabel werkt, en de meter is uit te lezen. Nu wil ik eigenlijk eerst met bijvoorbeeld Putty de meter uitlezen maar dit krijg ik niet voor elkaar. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke combinaties van stop bit, data bit en parity settings al gehad. Ik wil de meter graag zelf eerst kunnen uitlezen voordat ik hem aan een Raspberry Pi hang.
Via onderstaande (gratis) software kan ik nu mijn meter uitlezen:

Mogelijk is de software ook handig om je zelf gemaakte kabel mee te testen.
Ik weet nu dus dat de kabel werkt, en de meter is uit te lezen. Nu wil ik eigenlijk eerst met bijvoorbeeld Putty de meter uitlezen maar dit krijg ik niet voor elkaar. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke combinaties van stop bit, data bit en parity settings al gehad. Ik wil de meter graag zelf eerst kunnen uitlezen voordat ik hem aan een Raspberry Pi hang.