[BBG] Thuisserver mei 2012

Pagina: 1
Acties:
  • 8.139 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] Thuisserver mei 2012

De thuisserver is al een tijdje niet meer aan bod gekomen terwijl er onlangs toch nog heel wat discussie over is op het forum. Tijd weer dus om hem onder de aandacht te brengen. Vooral het energieverbruik van de server is bij de meeste gebruikers een belangrijke factor waardoor we daar in deze special veel aandacht aan besteden.

Budget: rond de 200 à 250 euro voor de server exclusief harde schijven lijkt me afdoende. Het budget is hier wat vrijer dan bij de andere systemen.

Thuisserver

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H61M-P25 (B3) - Moederbord - micro ATX - LGA1155 Socket - H61 -€ 44,90€ 44,90
1Intel Pentium G630 Boxed€ 54,70€ 54,70
1Fractal Design Core 3000€ 56,76€ 56,76
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,60€ 50,60
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,80€ 20,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,76

Als basis dus een een budget Sandy Bridge processor: de Intel G630. Doorgaans ruim toereikend voor de meeste thuisservers.

Met de eigenschap van een laag energieverbruik in het achterhoofd is er speciaal voor een MSI moederbord gekozen. Deze hebben over het algemeen een veel lager opgenomen vermogen bij idle-omstandigheden dan tegenhangers. Intel is eventueel ook nog een goede tegenhanger. De netwerkchip van de Intel kan bij sommige situaties een voordeel zijn.

Behuizing is gekozen om zijn zes interne 3,5"-bays die makkelijk toegankelijk zijn. Misschien is hier ook nog wel een kleinere alternatief te vinden. Er zijn maar weinig mensen die zes bays gaan gebruiken.

De voeding is nog een lastig onderdeel van de hele samenstelling. Het energieverbruik van het systeem ligt veel lager dan er bij 80plus wordt getest. Daar is de laagste belasting 20% (sinds kort ook 10%, maar daar zijn nog niet veel resultaten van). Dat is bij een 300W voeding nog steeds 60W; een dergelijk systeem als hierboven gepost gaat echter al eerder richting de 20-30W. Misschien zelfs nog wel lager. Er zit nu even een 350W Gold voeding in van BeQuiet, maar het is nog onbekend hoe die presteert bij zo'n lage belasting.

De Huntkey Jumper 300G is wel getest op 10% door Anandtech en heeft daarbij nog steeds een goede efficiëntie die boven de 80% ligt. Deze voeding is wel nog een stuk duurder. Het is wel dus echt de vraag of zo'n voeding zichzelf wel terugverdient na verloop van tijd. Anders is het misschien wel gewoon slim om voor een goedkope Huntkey Jumper 350 te gaan of een model van BeQuiet/Antec/etc.

PicoPSU is leuk, maar dan is er ook een zuinige adapter nodig. Met meerdere schijven is het vaak ook ontoereikend tijdens spin-up (al is staggered spin-up wel mogelijk).

AMD Brazos (E-350) kan wellicht ook nog, maar de platformkosten zijn redelijk gelijk als die van een G630+moederbord. Het energieverbruik is ook niet veel lager, maar de prestaties van een G630 liggen veel hoger.

Upgrades
  • RAID: indien er hardwarematige RAID gewenst is kan er worden overgegaan op een moederbord met H67-chipset. Bijv. de pricewatch: MSI H67MA-E35 (B3)
  • Processor: indien er een snellere processor vereist is of meer functies kan er over worden gegaan op de i3 2100.
  • RAM: meer RAM -> 2 * 4GB
De harde schijven zijn nog niet meegenomen. Dit is omdat verschillende gebruikers verschillende opslagwensen hebben. Gebruikers kunnen zelf dan bepalen hoeveel ze nodig hebben. Een goede schijf qua prestaties en energieverbruik is onderstaande:
pricewatch: Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:51

WhySoSerious

Be the change.

Ah interessant deze. Ben momenteel rond aan het kijken voor een simpele homeserver (back-up, downloaden van nieuwsgroepen, mediaserver).

Moederbord in bovenstaande lijst zou ik al willen afraden en vervangen met een wat duurder bordje dat over 6 SATA-aansluitingen beschikt, bijvoorbeeld pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3). Kleine extra investering wat mij betreft en de ademruimte is er in het budget.

[ Voor 15% gewijzigd door WhySoSerious op 06-04-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
De be quiet E9 400W heeft bij een belasting van 5%(20W) nog een efficiency van 82,6%.

http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=32537

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:43
Tevens het toevoegen van extra sata porten kan ook gemakkelijk en goedkoop door de volgende sata controller toe te voegen.
pricewatch: Asrock SATA3 Card
Hierdoor krijg je per "PCI-e 2.x 1x" 2 extra SATA porten. Helaas ondersteund dit kaartje dan geen hardware RAID en SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ziet er netjes uit, er zijn helaas nog geen ivy bridge mobo's in deze prijsklasse (of ik moet ze over het hoofd hebben gezien). Twee dingen, is 1 reep 4gb ram niet handiger als iemand in de toekomst wil upgraden?
En als mogelijk accessoire bijvoorbeeld een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay opnemen?

Een moederbord zonder usb 3 en 6 sata poorten vind ik wel een minpunt trouwens..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
WhySoSerious schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:23:
Moederbord in bovenstaande lijst zou ik al willen afraden en vervangen met een wat duurder bordje dat over 6 SATA-aansluitingen beschikt, bijvoorbeeld pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3). Kleine extra investering wat mij betreft en de ademruimte is er in het budget.
Is dat dus enkel door het aantal SATA-poorten neem ik aan?

Dat moederbord kan inderdaad. Eigenlijk is het gewoon dezelfde pricewatch: MSI H67MA-E35 (B3) alleen dat de chipset verschilt.
audiojunk schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:33:
De be quiet E9 400W heeft bij een belasting van 5%(20W) nog een efficiency van 82,6%.

http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=32537
Er zijn inderdaad nog wel wat meer modellen op de markt die nog vrij aardig presteren bij zo'n laag vermogen. FSP Aurum 400 bijvoorbeeld. Het punt is dat we het contrast niet moeten verliezen. Vooral om dit punt is een discussie op het forum nog wel handig want je kan beide kanten op beredeneren.

Even rekenvoorbeeld (waarbij ik uit gaat dat de opstelling 20W verbruikt). Dan heeft een iets simpeler, maar ook goedkopere voeding nog maar een efficientie van 75% (aanname dus!) en die duurdere bijv. 82%)

20 / 0.75 = 26.7
20 / 0.82 = 24.4

Verschil van 2,3W wat een besparing van ongeveer 5 euro op jaarbasis is (uitgaande van kWh-prijs van 22 cent). Je moet je server dus wel 24/7 draaien en meerdere jaren achter elkaar wil je de aanschaf van zo'n voeding eruit krijgen.
ReTechNL schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:46:
Tevens het toevoegen van extra sata porten kan ook gemakkelijk en goedkoop door de volgende sata controller toe te voegen.
pricewatch: Asrock SATA3 Card
Hierdoor krijg je per "PCI-e 2.x 1x" 2 extra SATA porten. Helaas ondersteund dit kaartje dan geen hardware RAID.
Dat kan, maar ik ben er absoluut geen fan van. Als je meer dan vier SATA-poorten nodig hebt kan je beter kijken naar moederbord met standaard zes of meer SATA-poorten.

Als je er dan nog meer nodig hebt kan je beter een simpel H61-moederbord nemen en daar een deftige controller op zetten.
Kapiteiniglo schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:06:
Ziet er netjes uit, er zijn helaas nog geen ivy bridge mobo's in deze prijsklasse (of ik moet ze over het hoofd hebben gezien).
De budget-modellen zijn er inderdaad nog niet. Maakt ook niet echt uit omdat het niet per se nodig is. De budget Ivy Bridge processors laten namelijk ook nog wel even op zich wachten.
Twee dingen, is 1 reep 4gb ram niet handiger als iemand in de toekomst wil upgraden?
Kan, maar Sandy Bridge maakt wel gebruik van dual-channel. Ligt ook een beetje aan de gebruikerswensen.

Desondanks kan je dan beter nu al die upgrade doen. De prijzen van RAM, met DDR3 in het bijzonder, worden echt niet veel lager.
En als mogelijk accessoire bijvoorbeeld een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay opnemen?
Is nog wel een forse meerprijs. Vooral omdat er maar één harde schijf in gaat. Als je op meerdere schijven over gaat zijn er leukere en goedkopere oplossingen te vinden.

De harde schijven zijn bij de in de TS genoemde behuizing al erg makkelijk te verwijderen en te installeren.
Een moederbord zonder usb 3 en 6 sata poorten vind ik wel een minpunt trouwens..
SATA 6Gbps is voor harde schijven nog totaal onnodig. USB 3.0 kan (wat je dus wel krijgt bij het duurdere H67-moederbord), maar dat wordt toch niet heel veel gebruikt? Als je de server via gigabit aansluit dan schrijf je op die manier alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

"SATA 6Gbps is voor harde schijven nog totaal onnodig. " Sorry, ik bedoelde gewoon 6 sata poorten 300 of 600 mbit is inderdaad niet erg boeiend.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Laatst online: 05-05 16:47
Als kast is dit misschien ook een optie:
pricewatch: Cooler Master Elite 343
Zouden in theorie 6 HDDs in moeten kunnen alhoewel ik uit de review die erbij staat begrijp dat het wel wat priegelen kan zijn.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Kapiteiniglo schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:29:
"SATA 6Gbps is voor harde schijven nog totaal onnodig. " Sorry, ik bedoelde gewoon 6 sata poorten 300 of 600 mbit is inderdaad niet erg boeiend.
Aah, ja, nu je het zo zegt. Ik dacht inderdaad dat je het over SATA 6 Gbps had omdat je het als een minpunt zag. :)
Dutch Lion schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:57:
Als kast is dit misschien ook een optie:
pricewatch: Cooler Master Elite 343
Zouden in theorie 6 HDDs in moeten kunnen alhoewel ik uit de review die erbij staat begrijp dat het wel wat priegelen kan zijn.
Als ik de productreview zo bekijk dan is het wel een krappe bedoeling.

Ik heb de pricewatch en sites van fabrikanten nog even doorgespit en ik kwam enkele modellen van Xigmatek tegen die zich ook goed lenen voor de functie:
pricewatch: Xigmatek Asgard III
pricewatch: Xigmatek Asgard Pro

Prima geprijsd en de Asgard Pro biedt zelfs plaats voor zeven harde schijven. Niet dat het per se nodig is, maar veel duurder is de Pro ook niet dan alle andere behuizingen in de PW.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 06-04-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik vind dat deze build nog wel wat aanpassing kan gebruiken.
Allereerst waarom de G630? De G620 is 100MHz 'langzamer' maar wel weer 8E goedkoper.
Voor dat geld kan er een beter moederbord worden gebruikt met meer sata poorten zoals deze die heeft dan ook direct USB 3.0 voor snellere backups.
RAM vind ik wel prima, maar voor 10E kan er het dubbele ingezet worden. En dat kan in de toekomst handig zijn en het lijkt me erg sterk dat de ram prijzen nog verder gaan dalen, maar echt nodig is het niet. De voeding vind ik wat duur. Hij is 15E duurder dan de aloude pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W. Die 15E ga je heel moeilijk terug verdienen met dat beetje extra zuinigheid.
De kast vind ik ik ook wat aan de dure kant, dit ding ga je toch, bijna, nooit zien. Waarom dan niet een, stillere, en goedkopere pricewatch: Scythe Gekkou Silent (Mirror). Daar kunnen alleen standaard niet zo veel harde schijven in, maar dat kan je oplossen met iets zoals dit.
Dan zou je dus op zoiets uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,-€ 51,-
1Scythe Gekkou Silent (Mirror)€ 34,90€ 34,90
1Crucial CT2KIT51264BA1339€ 29,99€ 29,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,39

Goedkoper, stiller, meer SATA poorten, USB 3.0 en dubbel zo veel RAM. Bijna even snel, zeker als je bedenkt dat een NAS het grootste gedeelte van zijn tijd staat te idlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
thomasie schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:57:
Ik vind dat deze build nog wel wat aanpassing kan gebruiken.
Allereerst waarom de G630? De G620 is 100MHz 'langzamer' maar wel weer 8E goedkoper.
Omdat het verschil geen 8 euro is. Maar de G620 kan ook.
Hij is 15E duurder dan de aloude pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W. Die 15E ga je heel moeilijk terug verdienen met dat beetje extra zuinigheid.
Zie eerdere berekening.
Het is onbekend hoe de L7 het doet bij minder dan 10% belasting. Die 15 euro is op zich nog wel terug te verdienen bij 24/7 draaien.
De kast vind ik ik ook wat aan de dure kant, dit ding ga je toch, bijna, nooit zien. Waarom dan niet een, stillere, en goedkopere pricewatch: Scythe Gekkou Silent (Mirror).
Hoe weet je dat die stiller is? Bij de Core 3000 krijg je er een fancontroller bij he.
Goedkoper, stiller, meer SATA poorten, USB 3.0 en dubbel zo veel RAM. Bijna even snel, zeker als je bedenkt dat een NAS het grootste gedeelte van zijn tijd staat te idlen.
Dus enerzijds kies je standaard een moederbord met zes SATA-aansluitingen, maar anderzijds kunnen er niet zoveel harde schijven in de behuizing. Om dat op te lossen zeg je het gebruik van een extra module die voorzien is van ventilator (wat ook geluid maakt) en de totaalprijs boven die van de Core 3000 brengt.

Hmm...

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 06-04-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Het is idd 'maar' acht euro (oke, eigenlijk 7,95), maar waarom acht euro meer uitgeven?

Bij de eerdere berekening komt er uit dat het verschil vijf euro per jaar is, bij drie jaar draaien zou het verschil dus terug gewonnen zijn. Maar wie draait het ding nou echt 24/7? Veel mensen zetten zo'n ding 's nachts toch uit. Dus dan zou je het nog later terug winnen.

De Scythe heeft geluids dempende matten. Die zouden de kast wel wat stiller moeten maken. En de fans kan je natuurlijk gewoon ook gewoon langzamer laten draaien dmv van de 3pin fans, maar dan gewoon via je moederbord. En de fan van zo'n bay hoef je natuurlijk niet aan te sluiten of ook op je moederbord. Je zou ook nog [url="http://tweakers.net/pricewatch/99457/nexus-disktwin-dtw-2300b-a.html]zoiets[/url] kunnen nemen. Dat is wat goedkoper.
En ook met die 4 in 3 modulen en met maar 4GB RAM zou mijn setup nog goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
thomasie schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:39:
Het is idd 'maar' acht euro (oke, eigenlijk 7,95), maar waarom acht euro meer uitgeven?
Als je de processor zou afhalen dan zou de G620 51 euro kosten en de G630 55.26 euro. Over de gehele linie is het verschil ook een stuk kleiner.

Bij een BBG moet je nooit uitgaan van de laagste prijs. Anders zou een aanbieding nog wel eens roet in het eten kunnen gooien omdat er een tijdje tussenzit tussen het samenstellen het plaatsen van de BBG.

Desondanks kan er ook prima gegaan worden voor de G620. Toen de lijstjes werden samengesteld waren de verschillen nog minder groot (was de G630 54.70 en de G620 ~52.xx).
Bij de eerdere berekening komt er uit dat het verschil vijf euro per jaar is, bij drie jaar draaien zou het verschil dus terug gewonnen zijn. Maar wie draait het ding nou echt 24/7? Veel mensen zetten zo'n ding 's nachts toch uit. Dus dan zou je het nog later terug winnen.
De reacties in Nieuwe Zuinige Server (discussie) en [BBG aanschaf] Thuisserver laten wel zien dat het gros van de mensen dat wel van plan is. Ik heb zelf ook meerdere servers 24/7 draaien.

Ik denk dat veel meer mensen hun server 24/7 laten draaien dan daadwerkelijk gebruik maken van zes SATA-aansluitingen.
De Scythe heeft geluids dempende matten. Die zouden de kast wel wat stiller moeten maken. En de fans kan je natuurlijk gewoon ook gewoon langzamer laten draaien dmv van de 3pin fans, maar dan gewoon via je moederbord. En de fan van zo'n bay hoef je natuurlijk niet aan te sluiten of ook op je moederbord. Je zou ook nog [url="http://tweakers.net/pricewatch/99457/nexus-disktwin-dtw-2300b-a.html]zoiets[/url] kunnen nemen. Dat is wat goedkoper.
En ook met die 4 in 3 modulen en met maar 4GB RAM zou mijn setup nog goedkoper zijn.
Kortom: netto scheelt het dus niet veel in hoe stil het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Laten we er nou maar van uit gaan dat het systeem zeer veel aan zal staan, en ookal maken sommigen van ons gebruik van WOL-oplossingen, laten we dan ook aan het milieu denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

lordsnow

I know nothing

Ik zou iig aanraden een moederbord te kiezen met meer SATA aansluitingen. Ik heb een Asrock met ook 4 SATA aansluitingen in mijn HTPC - dan gebruik ik 1 voor de DVD, 1 voor de OS HDD, en dan heb ik nog maar 2 over voor data HDD's... en dat ik toch wel een beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou toch wel gaan voor een echt goede voeding voor een Server en dus geen matige Be Quiet met hun high end prijzen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:44
Ik zou als upgrade ook een wat ruimere kast pakken.

)Ik heb (als rastweaker) nu al 6/7 hardeschijven die zo in een server zouden kunnen. Als ik al een server wil moet het erin kunnen
)Het is fijn als je in de toekomst gewoon een heel RAID 5 array van 15TB (:P) schijven erin kan doen zonder een nieuwe kast te kopen
)Meer ruimte om te werken, kan een kleine overweging zijn
)Grotere en meer fans doorgaans, kan ook een kleine overweging zijn

Verder ziet het er wel goed uit, al zou ik zelf eerder voor AMD gaan in deze situatie. Omdat ze slechtere procs maken staan ze veel scherper geprijsd, waarmee undervolten/clocken voor minder geld interessant wordt zonder teveel in echte perfomance (throughput) in te boeten

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

-The_Mask- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:09:
Ik zou toch wel gaan voor een echt goede voeding voor een Server en dus geen matige Be Quiet met hun high end prijzen.
Wat zou jij dan aanraden? Voor mijn eigen build (lijkt erg veel op deze) is de voeding ook het enige waar ik nog niet zeker over ben..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik vind Be Quiet niet matig - mijn 350w model kostte me 38 euro, en ik zit op idle 80watt met:

AMD 245e 2 x 2,9Ghz
4 x 2Gb Kingston HyperX
MSI 880GMA-E45
MSI N9600GT Pci-E
WD Blue 320gb
WD Green 500gb
NEC Dvd-rw

De videokaart zit er tijdelijk in, zonder GPU doe ik +- 60watt idle en de voeding is letterlijk muisstil.

Zodra ik mijn videobewerkingsklusje klaar heb ga ik de server ondervolten en ik verwacht sowieso onder de 50watt te kunnen komen.

(overigens verbruikt het systeem onder 100% load maximaal 119watt)

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-04-2012 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Bolletje92 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:00:
Vooral het energieverbruik van de server is bij de meeste gebruikers een belangrijke factor waardoor we daar in deze special veel aandacht aan besteden.
Ik 'mis' vooralsnog een beetje deze aandacht. Het zou mooi zijn als jullie van de gekozen BBG set het idle/load verbruik met verschillende voedingen zouden meten, dan is meteen voor eenieder zichtbaar wat nu het verschil daadwerkelijk is!

Een PicoPSU zou daarin toch niet mogen ontbreken, die heb je ook van 120-160W, en die moet een server met een drietal schijven toch makkelijk kunnen hebben... Maar of het de kosten waard zijn tov een goede 80+ voeding is natuurlijk de vraag.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
Een Pico is leuk voor een ITX systeem of HTPC vanwege de stilte maar voor een gewone kast met meerdere harde schijven waardeloos omdat je dan al met extensiekabels aan de gang kan,zelfs de P4 kabel is soms al te kort voor een micro ATX bord.
Ik heb zelf de 150W Pico met een Dell DA-1 gehad en het scheelde zo'n 3W idle met een gewone Seasonic 330W voeding(nog geen eens een Bronze).

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik mis een beetje waar de thuisserver voor bedoeld is en heb het idee dat de discussie daarom alle kanten opgaat want je gaat automatisch toepassen wat je zelf wil ;).

Thuisserver met welke taken? Nas, webserver, renderbak, esx/xen/kvm bak, databaseserver, videocapture/streamer, htpc, domotica server. Voel je vrij om het aan te vullen.

Ik zou zeggen allemaal met niet meer dan 5 gelijktijdige gebruikers.

Geheugen is bijna voor alle taken prettig dus minimaal 4x ddr sloten.
Een extra controller is niet uitgesloten dus het liefst minimaal 2 x pciex8 + pciex4 + pciex1 sloten. Mooist is als alle beschikbare pcie lanes ook daadwerkelijk ergens een connector hebben.
Pci sloten zijn niet van belang mocht er toch nog een pci kaartje in moeten, gebruik hier dan een pciex1 naar 2 maal pci met flexibele kabel voor.
6x sata(in ieder geval alle op de chipset aanwezige naar buiten geleid), meer altijd prettig maar dit zijn vaak extra controllers die niet op alle OS'en worden ondersteund.

iommu
vt-d/amd oplossing voor hetzelfde

2 onboard usb sockets is een pre om een os op te installeren.

Bios op afstand bereikbaar, headless install mogelijkheid. Tis niet dat het ding in een datacenter staat maar in de meterkast heb je vaak ook geen toetsenbord en of monitor. De intel chipsets hebben tegenwoordig hier een mooie oplossing voor maar dat is niet op alle moederborden beschikbaar. Amd had in de 7 serie wel een chipset die dit ondersteunde maar ik weet niet welke recente dit ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 23:47
Ik zou ervoor zorgen dat ik naast de simpele NAS taken ook mogelijkheden tot streamen zijn. Dit betekent een HDMI aansluiting en niet onbelangrijk een optische uitgang voor je surround. Om binnen de 250 euro te blijven heb ik de processor "gedowngrade" naar een 620.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Core 3000€ 56,76€ 56,76
1Asrock H67M-GE€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,66

Voordeel is ook de aanwezigheid van USB3.0, tegenwoordig een standaard voor externe hardeschijven die sterk in opkomst is en in mijn ogen ook niet mag ontbreken voor een snelle backup. Tenslotte heeft dit moerderbord ook in totaal 6 SATA aansluitingen (5 interne en 1 extern).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MSI B75MA-P45 lijkt mij het meest geschikt mobo, vanaf zo'n 60 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/product/five_pictures3_2548_20120328171817.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door -The_Mask- op 07-04-2012 15:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:49:
MSI B75MA-P45 lijkt mij het meest geschikt mobo, vanaf zo'n 60 euro.
Wat is hier nou het voordeel van? Zit geen HDMI op en geen optisch of coax uitgang. Dit betekent dat de functionaliteit van een dergelijk server beperkt wordt tot een standaard QNAP of Synologie terwijl je zoveel meer zou kunnen door ervoor te zorgen dat er minimaal een HDMI op zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Intern en externe USB 3.0, zes sata poorten, vier geheugensloten en waarschijnlijk zuinig MSI kennende.
HDMI en optische of coaxiale audiouitgang is meer voor een mediacenter, als iemand dit wil conbineren kan die zelf wel een ander mobo kiezen lijkt mij. Meesten zullen immers niks aan HDMI of een optische of coaxiale audiouitgang hebben, zonde om het dan als eis te zien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:05:
Intern en externe USB 3.0, zes sata poorten, vier geheugensloten en waarschijnlijk zuinig MSI kennende.
HDMI en optische of coaxiale audiouitgang is meer voor een mediacenter, als iemand dit wil conbineren kan die zelf wel een ander mobo kiezen lijkt mij. Meesten zullen immers niks aan HDMI of een optische of coaxiale audiouitgang hebben, zonde om het dan als eis te zien.
Als je puur een traditionele NAS wilt hebben, heb je wel gelijk. De toekomst is echter integratie van apparaten. Een NAS zal in de toekomst (voor thuisgebruik althans) echt gaan integreren met een mediaspeler. QNAP en Synologie zijn hier achter de schermen ook mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik weet dat de kast een beetje prijzig is maar ik vind dit toch wel een mooie server kast. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar die core vind ik maar lelijk

pricewatch: Fractal Design Define Mini

Pro's:
USB 3.0
kabelmanagement

Con's
Twee keer zo duur
Doet behalve usb 3.0 niet veel extra's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Wil helemaal niet dat mn server een HTPC gaat worden, daar heb ik een dedicated mediaplayer voor gekocht. Veel makkelijker, afstandbediening en pakt alles. Kan ook als NAS fungeren, maar chipset is er eigenlijk niet voor geschikt. Reden zat voor mij dus om beide apparaten gescheiden te houden. Scheelt een fancy kast, moederbord met per se een HDMI-uitgang enz. enz. Nu ben ik met de plaatsing van een server veel vrijer, dus dat betekent niet per se de stilte en mooiste behuizing, wat gauw in de euro's gaat lopen als je dat wel wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:01
Misschien is het idee om een heel andere opzet voor de voeding te kiezen? Ik denk aan Adapter -> Accu -> PicoPSU. Door die accu (willekeurige laptop-accu moet voldoen) is er meteen een UPS ingebouwd.

Achtergrond: Een paar jaar geleden viel de electriciteit uit terwijl mijn server een backup maakte naar een externe HD. Geschrokken kocht ik meteen een UPS. Eenmaal aangesloten, vertelde de driver mij dat de spanning op de accu's 12,7 V was. Dus... nu heb ik netspanning van 230 V, dat wordt omgezet naar de UPS-accu's op 12,7 V gelijkstroom, dat weer wordt opgeslingerd naar 230 V wisselstroom, waarna de voeding van mijn server er weer 12 V gelijkstroom van maakt. Dat moet toch een hoop verliezen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Klopt omzettingen zijn nooit 100% efficient. Maar dit maakt de ups wel universeel te gebruiken met allerhande apparatuur. 12.7 volt naar een picopsu voor de andere spanningen zou beter zijn. Google gebruikt volgens mij ook simpele gelaccus in zijn servers zelf. Maar ik denk dat het voor een BBG wat te ingewikkeld is, je wil eigenlijk een intelligente lader zodat de accu langer meegaat erbij hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
WhySoSerious schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:40:
Wil helemaal niet dat mn server een HTPC gaat worden, daar heb ik een dedicated mediaplayer voor gekocht. Veel makkelijker, afstandbediening en pakt alles. Kan ook als NAS fungeren, maar chipset is er eigenlijk niet voor geschikt. Reden zat voor mij dus om beide apparaten gescheiden te houden. Scheelt een fancy kast, moederbord met per se een HDMI-uitgang enz. enz. Nu ben ik met de plaatsing van een server veel vrijer, dus dat betekent niet per se de stilte en mooiste behuizing, wat gauw in de euro's gaat lopen als je dat wel wil :)
Ik ben juist de andere kant opgegaan. De dedicated mediaplayers vond ik (destijds) allemaal supertraag met een saaie ouderwetse interface. Speelde wel veel maar toch ook weer net niet wat ik wilde. Dus xbmc is voor mij de uitkomst geweest. Mijn QNAP NAS was altijd wel snel als NAS maar niet als server (D525 lijkt snel maar is dat niet bij rekenintensieve zaken). Ik heb al een systeem draaien maar die wordt vervangen door een nog zuiniger (en zelfs) krachtiger systeem :) Mijn punt is, sluit nooit dingen uit om een paar euro (en daar hebben we het over) uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:38
Ik kan in de hele startpost niet vinden waaraan de 'server' moet voldoen.
Alleen voor opslag kan het veel goedkoper en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 21:34
Zelf gebruik ik al een jaar of 3 WHS. Eerst de versie gebaseerd op 2003 nu whs 2011.
De server draait bij mij in het netwerk met 3 xtreamers en 4 gebruikers waarvan de data worden opgeslagen in backups.

Opslag heb ik meegenomen in de kosten. Belangrijk voor mij is stilte dus heb ik gekozen voor de coolermaster silentio 500 met 500 watt voeding. Verder een sd schijf als bootschijf en 2 Tb als data schijf. voor een complete server kom ik zonder WHS 2011 dan net boven de 300 euro uit.

Ja ik kies voor een AMD net als mijn huidige server. De X2 op 3Ghz gebruikt 65 watt onder full load en kan de klus aan. Je kunt kiezen voor minder geheugen maar dat zijn de kosten niet, ook kun je kiezen voor 1 module wat iets snelheid kost.

Mijzelf kennende heb ik de kast te klein en zouden er iets meer SATA aansluitingen in moeten maar om te gebinnen kun je hier goed mee vooruit. Ook USB 3 en meer sata kun je simper oplossen met een Asus U3S6 kaartje.

Mijn eigen server kent 11 schijven. 5x2Tb 5x 1,5Tb eb een 2,5 inch 250 gb bootdisk en draait met een x4 phenom 915e ( vervanger voor een X2 240e) en gebruikt met een be quite 430 watt voeding toch zo'n 1,5 Kw per dag. Lights Out zorgt voor uptime van 17.00 tot 0.00 uur.

Dus deze spec's zullen mijn server niet vervangen maar als ervaringsdeskundige weet ik dat dit voldoende is. En ja ik ben een AMD fan. Dus spui de kritiek maar O-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 98,85€ 98,85
1Cooler Master Sileo 500 Black€ 79,17€ 79,17
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 15,70€ 15,70
1OCZ Petrol 64GB€ 59,99€ 59,99
1Asus M5A78L-M LX V2€ 42,20€ 42,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,71

Als je WHS 2011 niet hebt komt er natuulijk nog iets bij. Maar voor ca. 370 euro ben je dan compleet
pricewatch: Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients

[ Voor 4% gewijzigd door Klaas van der Heide op 07-04-2012 21:58 ]

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:24
mitsumark schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 20:05:
Dit mis ik ook een beetje. Misschien een poging doen om een systeem te krijgen bij verschillende doeleinde gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld in de opening zetten dat als je ZFS wilt gebruiken, extra geheugen erg handig is (link naar een geheugen module die erbij past ;) ) of ESXi eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Een thuisserver betekent voor mij een universele server die zo zuinig mogelijk is en natuurlijk dienstdoet als opslag voor muziek / films / foto's & documenten. Verder zie ik het probleem waar de 'server' aan moet voldoen niet zo, immers zelfs het meest simpele ding is al universeel inzetbaar.

Zo draait op mijn oude mITX S775 server (WHS V1, E7500 CPU, 2GB ram, Velociraptor, 4.5TB opslag):Daarnaast zorgt WHS natuurlijk voor automatische backups van clients, en zorgt LightsOut ervoor dat de server als-tie niet gebruikt wordt weer netjes uitgaat. Met WOL is de server zowel binnen het netwerk als over het WAN wakker te maken...

Hoeveel universeler wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ivy Bridge mobo en 1 reep ram om makkelijk te upgraden in de toekomst. Met de kast heb ik geen ervaring maar geluiddempend materiaal en ruimte voor genoeg hdd's lijken mij allebei wel handig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 450€ 48,40€ 48,40
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,-€ 19,-
1Gigabyte GA-B75M-D3H€ 70,40€ 70,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,40

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:38
Mars Warrior schreef op zondag 08 april 2012 @ 09:23:
[...]

Een thuisserver betekent voor mij een universele server die zo zuinig mogelijk is en natuurlijk dienstdoet als opslag voor muziek / films / foto's & documenten. Verder zie ik het probleem waar de 'server' aan moet voldoen niet zo, immers zelfs het meest simpele ding is al universeel inzetbaar.

Hoeveel universeler wil je het hebben?
Ik vind het ding zware overkill voor alleen opslag, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ok 8 sata poorten
Hardware voor virtualisatie al moet iommu nog wel even beter gecheckt worden de chipset en de cpu ondersteunen het in ieder geval. en in de handleiding staat dat je het aan kan zetten (amd-v en iommu) dus lijkt goed te zitten.
Goedkope kast met genoeg plek, redelijke voeding die ook in de winkel ligt en 4gb geheugen waarbij nog drie slots vrij zijn voor uitbreiding.
goedkoopste dual core cpu daar dit meestal niet de bottleneck is maar deze kan natuurlijk vervangen worden door iets snellers, voor €50 meer heb je een triple op 3,4ghz
Helaas zit er geen video op deze combi en heb ik er de goedkoopste videokaart die in de winkels liggen gepakt, deze zou er bij headless gebruik eventueel uit kunnen maar dit moet nog wel even gecontroleerd worden of het moederbord ook daadwerkelijk doorstart.
2 maal pciex16, 1 maal pciex4, 2 maal pciex1 en 2 maal pci.

#ProductPrijsSubtotaal
1Rasurbo BC-11€ 22,60€ 22,60
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 15,70€ 15,70
1Club3D GeForce 8400 GS Noiseless Edition€ 24,10€ 24,10
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 21,40€ 21,40
1Asrock 990FX Extreme4€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,80

Het enige wat ik nog mis is de geïntegreerde "afstand bediening"
En bij deze kast nog 2 9cm ventilatoren erbij die netjes snelheid gecontroleerd worden door het moederbord In totaal 6 fan headers die via het uefi te regelen zijn in snelheid

Eventuele betere kast pricewatch: Antec One Hundred

Ik heb nog niet goed naar de ecc ondersteuning gekeken, in eerste instantie is het er namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Waarom een bord kiezen waar ook nog een vga kaart in moet. Voor het stroomverbruik is een bord met vga om board voldoende! Het door mij gekozen bord heeft 6 sata poorten en met een u3 s6 zelfs 8 en usb3 dat is echt voldoende. De kast kun je ook kopen zonder voeding en dan een 80plus voeding gebruiken van 300 watt.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:12

K4F

Klaas van der Heide schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:00:
Waarom een bord kiezen waar ook nog een vga kaart in moet. Voor het stroomverbruik is een bord met vga om board voldoende! Het door mij gekozen bord heeft 6 sata poorten en met een u3 s6 zelfs 8 en usb3 dat is echt voldoende. De kast kun je ook kopen zonder voeding en dan een 80plus voeding gebruiken van 300 watt.
Je zou headless kunnen gaan wat nog meer bespaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Mafketel schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 11:53:
Ik mis een beetje waar de thuisserver voor bedoeld is en heb het idee dat de discussie daarom alle kanten opgaat want je gaat automatisch toepassen wat je zelf wil ;).
Excuses, is inderdaad handig als dat nog goed gedefiniëerd is.

Uit de reacties op de frontpage bij de poll en met een oog van recente posts uit zowel het [BBG aanschaf] Thuisserver als Nieuwe Zuinige Server (discussie) blijkt dat het gros van mensen op zoek is naar een server die voornamelijk voor de opslag. Het maken van backups is hierbij een belangrijk onderdeel. Mensen hebben op hun systeem dan niet al hun bestanden staan, maar dus op de server. Redelijk in lijn met de populaire NAS'en, maar deze apparaten zijn soms beperkt in prestaties en mogelijkheden.

Hierbij wordt vermeldt dat de doorvoersnelheid van een NAS doorgaans ontoereikend is; een zelf samengestelde thuisserver kent veel hogere doorvoersnelheden. Gebruikers zien graag dat ze makkelijk van hun server grote mediabestanden kunnen streamen (sommige NAS'en schieten hier te kort in). Ook het downloaden van bestanden (vooral nieuwsgroepen) kent een thuisserver meer mogelijkheden. Een NAS met vier bays of meer is stukken duurder: bedragen van circa 500 euro voor een populair model. Mensen kiezen in dat geval dus eerder voor een thuisserver. Een NAS is dan ook niet heel veel zuiniger.

Ook wordt het gebruik van ZFS genoemd dat velen geïnteresseerd heeft sinds het artikel van Femme op de frontpage. Her en der wordt nog virtualisatie genoemd, maar dat is redelijk beperkt. Dat is wel redelijk goed op te lossen door meer RAM en het kiezen voor een i3 i.p.v. simpele G620/G630.
Een simpele mail- en webserver is met deze specificaties uiteraard ook mogelijk.

Kortom: haast over de gehele linie biedt een zelf samengestelde thuisserver meer mogelijkheden en betere prestaties.

Ik hoop dat het nu wat duidelijk is. Vooral een opslagserver met vier of meer harde schijven waarbij goede doorvoersnelheden en veel mogelijkheden voor downloaden en streamen van bestanden van belang is. Flexibiliteit met o.a. de eigen keuze voor een OS en programma's, maar ook met het uitbreiden (van harde schijven) en upgraden van hardware afhankelijk van de gebruikerswensen (mensen die bijv. virtualisatie willen) is dan van belang.
Dit alles met een laag energieverbruik in het achterhoofd (wat vaak resulteert in een laag idle-verbruik).

De laatste post over het gebruik van een X2 250 tezamen met een 990FX moederbord passen niet echt in het straatje van energiezuinig. Ook is die X2 250 niet leverbaar voor die prijs en is een G620/G630 een stuk sneller (ik heb beide processors).
Het gebruik van IOMMU is vaak erg beperkt waardoor een i3 2100 met VT-x ook voor de meesten volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:44
Bolletje92 schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:45:
Uit de reacties op de frontpage bij de poll en met een oog van recente posts uit zowel het [BBG aanschaf] Thuisserver als Nieuwe Zuinige Server (discussie) blijkt dat het gros van mensen op zoek is naar een server die voornamelijk voor de opslag. Het maken van backups is hierbij een belangrijk onderdeel. Mensen hebben op hun systeem dan niet al hun bestanden staan, maar dus op de server. Redelijk in lijn met de populaire NAS'en, maar deze apparaten zijn soms beperkt in prestaties en mogelijkheden.
Ok dus kwa performance zouden we kunnen zeggen dat het minimum is dat er tegelijk een film gedownload en gestreamd kan worden, waarbij het handig is als het dan niet allemaal stroef gaat lopen als er daarnaast ook nog een kleine taak verwerkt moet worden (denk mailservertje of webservertje)

Kwa opslag zouden we dan kunnen zeggen dat een moederbord met 6 SATA poorten en een kast met 6 bays wel minimum is. Harde schijven kan men er zelf wel bij zoeken denk ik?

Daarnaast kunnen zaken als gigabit nic, stille operatie en energiezuinigheid ook als 'eisen' worden opgenomen, maar daar zit natuurlijk enige eigen invulling in.

Zouden dit goede richtlijnen voor de thuisserver zijn?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
K4F schreef op zondag 08 april 2012 @ 17:20:
[...]

Je zou headless kunnen gaan wat nog meer bespaart. :)
Klopt je kunt zonder VGA ook WHS draaien. Maar tijdens de installatie is dat niet handig. Je kunt immers niks zien. Daarom is een on board vga wel handig. Ook als er problemen zijn met de server en als deze niet via een andere PC te benaderen is dan is het hebben van VGA on board onmisbaar. Je kunt de VGA immers ook in de bios uit zetten

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Als het om een nas gaat => check dat topic pak daar het aangeraden systeem uit, een brazos of atom is voldoende. Mocht zfs willen gebruiken zorg dat je een bord met 4 geheugensloten hebt en zet daar 4 of 8 gb reepjes in en gebruik ecc geheugen. Als je meer dan 6 schijven wil gebruiken koop een 8 poorts sas 6g kaart
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
pricewatch: Intel RS2WC080 (RS2WC080)
pricewatch: Supermicro -USAS2-L8i 8-Port SAS/2
oftewel diegene met de LSI SAS2008 chip, zoeken op ebay is verstandig. en je hebt een bord nodig met een pciex8 2.0 of meer nodig.

Thuisserver voor mij moet meer kunnen dan alleen een opslag server met wat kleine extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:12

K4F

Klaas van der Heide schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:28:
[...]

Klopt je kunt zonder VGA ook WHS draaien. Maar tijdens de installatie is dat niet handig. Je kunt immers niks zien. Daarom is een on board vga wel handig. Ook als er problemen zijn met de server en als deze niet via een andere PC te benaderen is dan is het hebben van VGA on board onmisbaar. Je kunt de VGA immers ook in de bios uit zetten
We dwalen af maar is het niet zo dat alle Tweakers doen aan console redirection en lights out? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
[De laatste post over het gebruik van een X2 250 tezamen met een 990FX moederbord passen niet echt in het straatje van energiezuinig. Ook is die X2 250 niet leverbaar voor die prijs en is een G620/G630 een stuk sneller (ik heb beide processors).
Het gebruik van IOMMU is vaak erg beperkt waardoor een i3 2100 met VT-x ook voor de meesten volstaat.
[/quote]

Voor deze prijs kunnen ze nog 1 stuks leveren. Daarna wordt de prijs bij 4launch de goedkoopste voor maar 3 euro meer.
Snelheid is niet zo zeer van belang als je weet dat de server veel tijd niks staat te doen. Ooit naar de belasting van de server gekeken. De X2 250 heeft het op 3GHz makkelijk. Je kunt hem ook onderklokken. Het board ben ik het helemaal met je eens. Dat is geen server board. En kost bijna de helft van het budget.. O-)

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Probeer maar eens een goedkoper moederbord te vinden dat vt-d/amd-v en iommu ondersteund.

Wat betreft geen serverbord, Er zitten idd geen meerdere netwerk poorten op geen ilom of iets dergelijks. Zoek eens naar een goedkoop serverbord en dan ben je minimaal €200 kwijt en dan heb je nog geen sas2

Om een goede totale server hiervan te maken is het verstandig om idd een ilom kaartje en een extra dualport intel nic erbij te proppen. Maar vooralsnog denk ik dat dat extra's zijn die in eerste instantie niet nodig zijn maar meer in de categorie van scherm toetsenbord speakers van de desktop systemen vallen.

Dit bord heeft genoeg pcie lanes beschikbaar om een en ander bij te prikken. Misschien dat er borden zijn met de 990 chipset die minder verbruiken daar heb ik niet naar gezocht omdat het vaak moeilijk te vinden informatie is en de informatie die er is vaak met een korreltje zout dienen te worden genuttigd.
Zeker ook omdat het niet geheel duidelijk is welke kant het op zou gaan met de thuisserver heb ik daar niet teveel aandacht aan besteed.

Over de cpu, in het beschreven scenario staat deze meestentijds uit zijn neus te eten vandaar, heb je meer nodig kun je helemaal los gaan op dit bord lijkt mij zo.

Overigens als iemand goede info heeft over ilom kaartjes houd ik mij aanbevolen en hier een uitgelezen plek om er wat over kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
[quote]Mafketel schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:20:
Probeer maar eens een goedkoper moederbord te vinden dat vt-d/amd-v en iommu ondersteund.

Wat betreft geen serverbord, Er zitten idd geen meerdere netwerk poorten op geen ilom of iets dergelijks. Zoek eens naar een goedkoop serverbord en dan ben je minimaal €200 kwijt en dan heb je nog geen sas2

Een home server heeft een andere hardware behoefte dan een zakelijke server die 24/7 online moet zijn. Ik gebruik mijn home server voor media streaming en opslag van data en backup van data die niet zijn voor zakelijk gebruik. Dus pas ik daar ook de hardware voor aan.

Eeen goedkoper bord waarvan er rustig een tweede in de kast klaar kan liggen als backup bij uitval is dan mijn keuze.

Voeding minimaal 80 plus om een zo hoog mogelijk rendement te hebben ook al draait de server 80% van de tijd idel.

Bord moet zoveel mogelijk sata poorten hebben om > 10 HD en DVD aan te kunnen sturen. Zeker 1 Gbits aansluiting hebben om intern over het net met 100+ Mb data te kunnen sturen.

ESATA is geen must. Zeker niet als deze van de sata op het bord af gaan. USB3 is wenselijk ivm backup van de server disk zelf. Natuurlijk is USB2 voldoende. Server staat toch veel niks te doen.

VGA on board voor minimaal stroom verbruik. Het liefst maar 1 mem module voor een zo laag mogelijk stroom verbruik.

Proc in energiezuinig versie met max 65 Watt onder full load. De keuze voor een AMD 240e of Phenom 915e is dan niet verkeerd.

Voor diegene die de server op een (slaap) kamer hebben staan is geluid van groot belang. Dus mijn keuze voor een coolermaster silent is dan zeker gewenst.

De HD moeten het liefst gekoeld worden door 1 fan per 3 disks om de MTBF zo hoog mogelijk te houden. Disks met 5400 toeren en in green versie hebben de voorkeur ook weer voor stroom verbruik en geluid.

Voor degene die hun WHS ook alsl media streamer willen gebruiken is HDMI wel handig ( mijn M4A78 Pro heeft inderdaad HDMI)

De eerste versie van WHS had met het afspelen van media nogal wat moeite. Dus een keuze voor een externe media speler ligt dan voor de hand.

In gezinnen met meer gebruikers is een WHS met meer media spelers extern volgens mij de beste keuze. Dan kan de server de spelers van data voorzien zonder dat deze zelf een HD nodig hebben. Als een NAS worden ingezet kan deze 3 spelers echt niet bij houden. Mijn synology haakt al af met HD content bij 2 spelers die data vragen.

WHS2011 kan met gemak 3 films in full HD te gelijk streamen met een Gbits aansluiting.

Dus met die gedachte heb ik ook mijn hierboven gekozen hardware uitgezocht. Een FX bord kan natuurlijk maar is killing voor het stroomverbruik en met zijn 3 PCIe aansluitingen ook duidelijk niet bedoelt voor WHS maar voor gaming PC.

We mogen gerust van mening verschillen. Ik kijk naar het gebruiksdoel in mijn situatie als systeembeheerder thuis. En daar zijn mijn users nog steeds happy met de server O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas van der Heide op 15-04-2012 08:06 . Reden: speling en toevoeging ]

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Je gaat nu uit van een thuis nas. Ik ben nog steeds van mening dat de topictitel thuisserver is en virtualisatie hoort daar bij.
Al ben ik daar wel een minderheid in leid ik aan de reacties af ;)

Topictitel wijziging gewenst dan wel wat mij betreft.

wat betreft stroom verbruik 990 chipset, ga ik even achter heen. Aangezien hier een aantal mensen roepen dat dit VEEL te VEEL is ;)maar ik verder dit niet onderbouwd zie worden.

Ok 990fx 19,6W 990x 14W moederbord niet naar gekeken. Gezien de gelijk prijs €92 had ik voor het 990fx bord gekozen maar als je 5W wil besparen kun je ook voor het 990x bord kiezen.
Ohja nog 6W voor de sb950 ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Mafketel op 09-04-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mafketel schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:20:
Je gaat nu uit van een thuis nas. Ik ben nog steeds van mening dat de topictitel thuisserver is en virtualisatie hoort daar bij.
Al ben ik daar wel een minderheid in leid ik aan de reacties af ;)
Zoals Bolletje92 al aangaf hierboven tav het doel van de thuisserver hoort virtualisatie daar dus niet bij als één van de balangrijkste doelen, dus JA, je bent in de minderheid ;w

Maar als je dat wel wilt, dan lijkt me dat toch geen probleem: WHS2011 ondersteunt het gewoon, en ik denk dat elk Linux derivaat het ook wel mogelijk maakt, je moet alleen ff de CPU kiezen die daar het beste bij past...

Daarnaast is aangegeven dat het energieverbruik van belang is. Maar wat is energiezuinig?
Even ter referentie vanuit mijn eigen spul:
- Mijn oude mITX S775 server met 4 hdds doet met 3 van die dingen in idle zo'n 30-35W.
- Mijn mITX werkstation (2500K, 8GB ram, 320GB SSD, 1TB 2.5" hdd) doet idle 28W.

Een moderne thuisserver die meer verbruikt vind ik het stempel zuinige BBG thuisserver niet echt waard, tenzij je besluit om de specs samen te vatten tot "neem een willekeurig Intel 6x bord, een Pentium Gxxx en wat ram" en klaar ben je 8)

Een Intel DH61AG bijv. met SSD doet zo'n 14-15W idle. Met 2 hdds van 3TB in idle is het dan geen kunst om onder de 20W idle uit te komen, en dan heb je toch een krachtige en zuinige 6TB thuisserver die (denk ik) voor de meeste tweakers ruim voldoende is en ook nog eens in een heel klein kastje past (Lian Li Q08/Q25).

Wil je meer hdds dan zul je een ander bord moeten nemen of de eSata aansluiting moeten gebruiken.
Andere borden van MSI of Asus met 4-6 SATA aansluitingen verbruiken wel wat meer, maar een 20-25W idle (met de meeste hdds dus in standby) moet je nog steeds kunnen halen.

Een BBG met verschillende opties en verbruiksmetingen zou mooi zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Mafketel schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:20:
Al ben ik daar wel een minderheid in leid ik aan de reacties af
Een redelijke constatering. Kijk, de gebruikssituatie verschilt vaak heel erg en bij de reacties bij de poll en de diverse topics hier op GoT is de vraag naar een 'veredelde NAS'. Mensen gaan dan vaak juist veel heel onzuinige oplossingen of veel te dure.

IOMMU is dan bij de meesten geen harde eis. Daarnaast is het nogal frappant dat je kiest voor een matige X2 250 als je echt aan de slag wil gaan met virtualisatie.

Virtualisatie is dan in mijn ogen nog wel mogelijk als men upgrade naar een i3 2100. Die heeft nog wel VT-x.

@ HTPC/mediaspeler en server in één:
Dat is vooralsnog nog niet de opzet bij deze BBG. De vorige BBG waarin de HTPC werd besproken leent zich in principe prima voor dat doeleind.

Probleem wat dan namelijk ook ontstaat is dat de één juist een kleine behuizing wil en de andere juist een grote waar veel harde schijven in passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 11-04-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Is deze voeding trouwens ook niet het overwegen waard? pricewatch: Seasonic S12II 380W

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Kapiteiniglo schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:47:
Is deze voeding trouwens ook niet het overwegen waard? pricewatch: Seasonic S12II 380W
Is ook een prima voeding, maar als ik audiojunk in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" zie scheelt het nog wel wat onder bij een vrij lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Heb mij spec aangepast om twee redenen. De X2 250 is in prijs gestegen en daarom af gevallen. Heb nog gekeken naar een X3 of X4 maar met name de laatste zorgt mogelijk voor stroomverbruik toename. Dus even verder gezocht en de AMD Athlon II X2 270u gevonden met een max stroom verbruik van 25 Watt onder de full laod op 2Ghz. Nog steeds voldoende om WHS2011 te draaien. Omdat deze zonder koeler komt een koeler erbij gezocht met een max geluidslever van 10Db en omdat deze proc maar 25 Watt aan warmte kan maken kan een simpele koeler volstaan.

Dit is denk ik mijn eindspec voor deze sesie. Een complete server met SDD bootdisk 60 Gb en 2 Tb opslag ruimte incluis WHS 2011 64 bits draaiende voor net boven de 400 euro. Van dit butget wordt bijna 160 euro gebruikt voor de opslag en 49 euro voor het besturingssyteem.

De overige hardware blijft voldoen aan zowel de prijseis als low power consumption. Daar heb ik mijn eigen eis low noise aan toegevoegd. Met name vanwege eventueel gebruik in studenten kamers en mensen die deze WHS ook als media speler in gaan zeten.

Ik denk een systeeem dat niet te verslaan is op gebeid van stroomverbruik en mogelijkheden. Dus de uitdaging is nu aan jullie!

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 98,-€ 98,-
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 48,99€ 48,99
1Cooler Master Sileo 500 Black€ 79,17€ 79,17
1Gelid Solutions Siberian€ 5,50€ 5,50
1AMD Athlon II X2 270u Tray€ 54,70€ 54,70
1OCZ Petrol 64GB€ 59,99€ 59,99
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
1Asus M5A78L-M LX V2€ 42,30€ 42,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,65

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Leg iig nog een tientje extra neer voor een andere SSD

namelijk deze: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Dit is de goedkoopste SSD die er is die ook nog betrouwbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Klaas van der Heide schreef op zondag 15 april 2012 @ 08:30:
Ik denk een systeeem dat niet te verslaan is op gebeid van stroomverbruik en mogelijkheden. Dus de uitdaging is nu aan jullie!
Een Athlon II 270u is alles behalve snel; dat gaat al meer naar het niveau van een E-350/E-450. Hij is tevens niet goed leverbaar en het het is zonde om dan een aparte koeler nog te kopen. TDP zegt trouwens vrij weinig over het stroomverbruik in idle.

Daarnaast zijn Asus moederborden over het algemeen in bijster snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Bolletje92 schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:45:
[Hierbij wordt vermeldt dat de doorvoersnelheid van een NAS doorgaans ontoereikend is; een zelf samengestelde thuisserver kent veel hogere doorvoersnelheden. Gebruikers zien graag dat ze makkelijk van hun server grote mediabestanden kunnen streamen (sommige NAS'en schieten hier te kort in). Ook het downloaden van bestanden (vooral nieuwsgroepen) kent een thuisserver meer mogelijkheden. Een NAS met vier bays of meer is stukken duurder: bedragen van circa 500 euro voor een populair model. Mensen kiezen in dat geval dus eerder voor een thuisserver. Een NAS is dan ook niet heel veel zuiniger.

Kortom: haast over de gehele linie biedt een zelf samengestelde thuisserver meer mogelijkheden en betere prestaties.

Dit alles met een laag energieverbruik in het achterhoofd (wat vaak resulteert in een laag idle-verbruik).
Het systeem wat hier nu wordt voorgesteld zal dus gebruikt gaan worden voor opslag en het draaien van wat eenvoudige applicaties. Hier zijn volgens mij wel een paar nadelen aan verbonden:
- De kast is vrij groot (moeilijk onopvallend naast een tv te plaatsen)
- Het verbruik is redelijk hoog (in vergelijking met de topnassen van QNAP/Synology, idle rond de 25W)
- Qua geluid zal ook niet echt stil zijn (goedkope kast, geen speciale ventilatoren etc etc)
- Bediening gemak, zal ook behelpen zijn in vergelijking met QNAP/Synology. Veel zal zelf gedaan moeten worden.
- Snelheid, zal niet meevallen om het systemen zodanig te tunen dat je boven de 90 MB/s uitkomt. Deze waarden zie je bij een commerciele NAS van 500+ euro.

Persoonlijk denk ik dat je dan beter een NAS kunt kopen van een goed merk (dus niet een goedkoop geval van 80 euro). Voor het delen/streamen van bestanden ben je dan helemaal klaar zonder al te veel gezeik. Wil je op hetzelfde niveau komen als een commerciele NAS van 500 euro ben je ook een hoop geld (en tijd) kwijt. Kijk maar eens wat een kleine serverkast met hotswap bays kost (bv Chenbro vanaf 160 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Erwin1967 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:32:
[...]

De kast is vrij groot (moeilijk onopvallend naast een tv te plaatsen)
De Core 3000 is inderdaad vrij groot; er zijn echter nog wel andere opties. Echter sinds wanneer moet je een server naast de TV plaatsen?
- Het verbruik is redelijk hoog (in vergelijking met de topnassen van QNAP/Synology, idle rond de 25W)
Het verbruik is ook afhankelijk van de gebruikte schijven (aantal, type, etc). Wat bedoel met die 25W? Dat de top van QNAP/Synology daar op zit of dat deze server dat doet? Ik kwam de DS412+ nog tegen en die is gespecificeerd op 15W (maar doet bij reviews vaak nog wat meer). Tijdens belasting gaat dat uiteraard nog wel een stuk omhoog. Daar komt het voorstel uit de TS ook nog wel redelijk bij in de buurt. Zie ook het Nieuwe Zuinige Server topic.
- Qua geluid zal ook niet echt stil zijn (goedkope kast, geen speciale ventilatoren etc etc)
De standaardventilatoren van FD zijn vrij stil; zeker in combinatie met de bijgeleverde fancontroller.
- Bediening gemak, zal ook behelpen zijn in vergelijking met QNAP/Synology. Veel zal zelf gedaan moeten worden.
Dat wel. Maar dat is ook vaak een voordeel van zo'n NAS en iets waar je zelf voor kiest.
- Snelheid, zal niet meevallen om het systemen zodanig te tunen dat je boven de 90 MB/s uitkomt. Deze waarden zie je bij een commerciele NAS van 500+ euro.
Het ligt dus wel aan de software en het gebruikersscenario, maar dergelijke waardes zijn niet onrealistisch. Zie ook Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Erwin1967 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:32:
[...]
Het systeem wat hier nu wordt voorgesteld zal dus gebruikt gaan worden voor opslag en het draaien van wat eenvoudige applicaties. Hier zijn volgens mij wel een paar nadelen aan verbonden:
Een eenvoudige applicatie zegt natuurlijk niets over wat je daarvoor nodig hebt om die applicatie te kunnen gebruiken. Als je mijn lijst een paar posts hiervoor leest, dan zitten daar best een aantal eenvoudige apps tussen, die echter op geen enkel NAS zullen draaien (apps vragen veel geheugen en CPU power of zijn niet eens voor een NAS beschikbaar).
- De kast is vrij groot (moeilijk onopvallend naast een tv te plaatsen)
Een grote kast zou ook nooit mijn voorkeur zijn, maar ik heb alles in mITX formaat van Lian Li. Is soms even prutsen, maar in een Q25 van 20x28x36cm kun je max. 6x3.5" hdds (waarvan 5 hot swappable) en 3x2.5"hdds kwijt. En dat voor nog geen €110!..
Wil je slechts een 2-bay NAS equivalent, dan kan de kast nog een stuk kleiner...
Je kunt met een goed opgebouwd systeem met een quad core CPU en 1 schijf actief (rest in standby) nog geen 20W halen. Daarin verschilt tegenwoordig PC hardware niet meer van een dikke NAS.
Op een WHS bak valt dat best mee en kun je via de WHS Console heel eenvoudig gebruikers en add-ins toevoegen op een manier die naar ik weet toch goed vergelijkbaar is met een webbased NAS.
Ik heb geen ervaring met zulke dure NASsen, maar een WHS of Linux bak van die prijs moet dat toch ook op zij sloffen kunnen halen, zeker met de nieuwe 3TB schijven die leessnelheden van tegen de 200MB/sec laten zien. Mijn oude WHS v1 bak met Ecogreen schijven doet max. een 60-70MB/sec over 1GBit lan.
Persoonlijk denk ik dat je dan beter een NAS kunt kopen van een goed merk (dus niet een goedkoop geval van 80 euro). Voor het delen/streamen van bestanden ben je dan helemaal klaar zonder al te veel gezeik. Wil je op hetzelfde niveau komen als een commerciele NAS van 500 euro ben je ook een hoop geld (en tijd) kwijt. Kijk maar eens wat een kleine serverkast met hotswap bays kost (bv Chenbro vanaf 160 euro)
Ik heb, gezien mijn gebruik van een homeserver niets aan een NAS, zelfs niet voor het delen/streamen van bestanden omdat er in veel gevallen transcoding bij komt kijken (iDevices / Android / TV).

Een tweede dealbreaker is voor mij altijd de prijs en uitbreidingsmogelijkheden (hdds) geweest van een NAS. Waar een goede 2-Bay NAS nog redelijk vergelijkbaar is met een homeserver (zeg €200), loopt de prijs van een 4 of 6-bay NAS zo even naar de €600, terwijl mijn homeserver geen cent duurder wordt.

Aan de andere kant is een NAS in het algemeen een OOTB appliance, waar je voor een homeserver toch het nodige zelf in elkaar moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Dit mobo is trouwens ook nog wel overwegen waard: pricewatch: MSI B75MA-P45 mATX LGA1155 MB

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Waarom? Heeft maar 5 SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

5x sata 2 en 1x sata 3 = 6 sata poorten toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/product/five_pictures6_2548_20120328171945.jpg
Rechtsonder zie ik er echt 6.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Kapiteiniglo schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:50:
5x sata 2 en 1x sata 3 = 6 sata poorten toch?

[afbeelding]
Rechtsonder zie ik er echt 6.
Excuses, de pricewatch was daarin in een beetje onduidelijk.

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zormik
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-02-2023
Wel spijtig dat het geen Military Class III bordje is. De atx versie van deze bordjes zijn wel MC III (MSI B75A-G43). Voor iets wat constant draait vind ik dit wel redelijke belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik een duit in het zakje mag doen mbt tot de processor voor de BBG; neem een 630T. Die is nog energiezuiniger en presteert meer dan voldoende voor een thuisserver. Ik heb er sinds een maandje een in een NAS zitten (FreeNAS based) en het ding loopt rondjes om de E350 die ik te leen had als testbak. Opgenomen vermogen idle met 8GB geheugen, 2 casefans en 4 schijven, die niet downspinnen is ongeveer 35W. Onder load stijgt dat naar iets boven de 40W. Is dus prima geschikt voor 24/7 gebruik.

De NAS heeft het vrij druk; is mediaservert, downloader, uitpakker, dataopslag, timemachine en onlineopslag, dus lijkt me redelijk representatief.

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 19-04-2012 15:59 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Laatst online: 04-05 16:23

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Pixeltje schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:58:
Als ik een duit in het zakje mag doen mbt tot de processor voor de BBG; neem een 630T. Die is nog energiezuiniger en presteert meer dan voldoende voor een thuisserver. Ik heb er sinds een maandje een in een NAS zitten (FreeNAS based) en het ding loopt rondjes om de E350 die ik te leen had als testbak. Opgenomen vermogen idle met 8GB geheugen, 2 casefans en 4 schijven, die niet downspinnen is ongeveer 35W. Onder load stijgt dat naar iets boven de 40W. Is dus prima geschikt voor 24/7 gebruik.

De NAS heeft het vrij druk; is mediaservert, downloader, uitpakker, dataopslag, timemachine en onlineopslag, dus lijkt me redelijk representatief.
Het al talloze keren aangehaald dat de T versies verspilling van geld zijn. Ze zijn niet of marginaal zuiniger in idle (99% vd tijd dus) en wanneer je ze wel belast zijn ze gewoon lager geklokt en leveren ze dus minder performance. Het enige voordeel kan ontstaan wanneer er een beperking moet opgelegd worden op de hoeveelheid af te voeren warmte onder full load maar dat is hier al helemaal niet belangrijk.

Dus spendeer het bespaarde geld van de niet T versie aan andere dingen ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wouter.S schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:02:
[...]

Het al talloze keren aangehaald dat de T versies verspilling van geld zijn. Ze zijn niet of marginaal zuiniger in idle (99% vd tijd dus) en wanneer je ze wel belast zijn ze gewoon lager geklokt en leveren ze dus minder performance. Het enige voordeel kan ontstaan wanneer er een beperking moet opgelegd worden op de hoeveelheid af te voeren warmte onder full load maar dat is hier al helemaal niet belangrijk.

Dus spendeer het bespaarde geld van de niet T versie aan andere dingen ;)
Dat was in mijn geval wél belangrijk ;) Ik heb een Fractal Array R2 kastje, die is klein en compact maar wel stil. Om het ding stil te houden moet de hoeveelheid af te voeren warmte wel laag blijven, dus vandaar de T versie. Was in mijn geval overigens niet duurder dan de niet-T versie, vandaar dat ik er verder ook niet over gedacht heb.

'T was maar 'n idee..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Wil graag even het volgende balletje opwerpen:

Hoe kijken jullie tegen 8GB RAM aan in een homeserver? Niet omdat dit nodig is voor de uit te voeren taken, maar om het systeem in slaapstand te laten gaan na X minuten idle? ICM met een WOL protocolletje zou de server dan weer zeer snel benaderbaar moeten zijn door externe apparaten. Zo'n oplossing zou goedkoper zijn dan een SSD...
Ok, maar prijsverschil is zo'n tien euro. Duurt wel even voordat je dat eruit hebt...

[ Voor 23% gewijzigd door WhySoSerious op 19-04-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

WhySoSerious schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:07:
Wil graag even het volgende balletje opwerpen:

Hoe kijken jullie tegen 8GB RAM aan in een homeserver? Niet omdat dit nodig is voor de uit te voeren taken, maar om het systeem in slaapstand te laten gaan na X minuten idle? ICM met een WOL protocolletje zou de server dan weer zeer snel benaderbaar moeten zijn door externe apparaten. Zo'n oplossing zou goedkoper zijn dan een SSD...
Ik zou zonder meer 8GB ram kopen; de prijzen zijn laag en het komt de snelheid van je machine ten goede. Voor hen die de thuisserver voor dataopslag gaan gebruiken is 8GB zonder meer interessant; je kunt een ramdisk maken om snel gegevens naar weg te schrijven of als buffer gebruiken zodat alles <8GB zo snel mogelijk naar je server geschreven wordt. Die mikt het daarna zelf wel op de schijven.
[...]

Ok, maar prijsverschil is zo'n tien euro. Duurt wel even voordat je dat eruit hebt...
Minder dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Pixeltje schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:39:
[...]

Ik zou zonder meer 8GB ram kopen; de prijzen zijn laag en het komt de snelheid van je machine ten goede. Voor hen die de thuisserver voor dataopslag gaan gebruiken is 8GB zonder meer interessant; je kunt een ramdisk maken om snel gegevens naar weg te schrijven of als buffer gebruiken zodat alles <8GB zo snel mogelijk naar je server geschreven wordt. Die mikt het daarna zelf wel op de schijven.
Allright. Op dit gebied ben ik niet heel erg thuis, maar dat is puur softwarematig in te stellen? Of moet het moederbord ook over bepaalde hardware beschikken?

Heb het nu zo samengesteld (case heb ik nog wel):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,80€ 51,80
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 37,35€ 37,35
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,18€ 37,18
1MSI B75MA-P45 mATX LGA1155 MB€ 62,40€ 62,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,48

[ Voor 64% gewijzigd door WhySoSerious op 20-04-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:58:
Als ik een duit in het zakje mag doen mbt tot de processor voor de BBG; neem een 630T. Die is nog energiezuiniger en presteert meer dan voldoende voor een thuisserver.
In idle verbruiken beide processors nagenoeg hetzelfde wat ook resulteert in dezelfde warmteafgifte. De G630T is simpelweg lager geklokt wat je goed merkt

De ruimte in de behuizing en de bijbehorende afvoer van warmte is niet echt een heikelpunt bij een towercase.
zormik schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:57:
Wel spijtig dat het geen Military Class III bordje is. De atx versie van deze bordjes zijn wel MC III (MSI B75A-G43). Voor iets wat constant draait vind ik dit wel redelijke belangrijk.
Het is ook maar een marketingkreet van MSI. Daarnaast heeft het moederbord al solid caps bij de essentiële onderdelen. De extra van:
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/image/feature/mb/mc3_05_1.jpg
Is dan niet nodig; overklokken staat niet op de planning ;)

Dat nieuwe B75 moederbord vind ik trouwens wel mooi. Omdat de G630 weer duurder is geworden dus maar weer over op de G620. Zoiets krijg je dan dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,80€ 51,80
1Xigmatek Asgard Pro€ 38,30€ 38,30
1MSI B75MA-P45 mATX LGA1155 MB€ 62,40€ 62,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,10

Behuizing (7 * 3,5") en voeding moet nog even goed naar gekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 21:57

TMoose

Mooooooose !!

In hoeverre past de HP microserver in dit topic?

pricewatch: HP Proliant Microserver N40L

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Nah, veel te saai toch :D Zelf uitzoeken en bouwen is veel leuker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En nu moeten we zelf op zoek gaan hoeveel watt zo'n ding idle gebruikt en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Bolletje92 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:18:
[...]

Een Athlon II 270u is alles behalve snel; dat gaat al meer naar het niveau van een E-350/E-450. Hij is tevens niet goed leverbaar en het het is zonde om dan een aparte koeler nog te kopen. TDP zegt trouwens vrij weinig over het stroomverbruik in idle.

Daarnaast zijn Asus moederborden over het algemeen in bijster snel.
Losse koeler moet wel bij een tray versie immers die wordt zonder geleverd. Leverbaar is die nu niet meer dus moet op zoek naar een alternatief. TDP zegt niet veel over idle klopt helemaal maar als full load 25 Watt is zal het in ieder geval niet meer zijn dan dat.

Ja het asus bord is snel genoeg. Ga op zoek naar een alternatief in de vorm van een X3 of X4 ook al is dit al overkill voor een server die als dataopslag en streaming server gebruikt wordt.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Op advies van mede tweakers het systeem nog een keer opnieuw bekeken. Heb de behuizing gewisseld voor nog steeds een geluidsarme versie van Cooler Master maar nu zonder voeding. De voeding komt nu van Be Quit en is met 300 watt ruim voldoende voor het syteem.
Vanwege de slechte leverbaarheid de X2 270 veranders in een X3 versie met betere performance en leverbaarheid.
Ook de SD aangepast in een snellere versie. Nu is een SD niet echt nodig want met 2Tb opslag kun je natuurlijk ook deze als opstartschijf gebruiken. Door een prijsverlaging van WHS 2011 komt het systeem compleet nog onder de 400 euro.

Daarvan is 150 euro voor de opslag. Deze kan natuurlijk vrij worden gekozen zodat de basis rond 250 euro gaat kosten. Zonder WHS zou de basis prijs zelfs rond de 210 euro liggen.

Daarvoor krijg je een stil, energie zuinig systeem waar de gebruiker zelf zijn opslag en OS behoeft aan toe kan voegen.

De X3 heeft wel een DTP van 95 Watt waar ik zelf niet zo wild van ben. Maar met 3.3 Ghz is er voldoende power on board om probleemloos HD te streamen en zelfs met meerdere gebruikers te werken aan data opslag zonder dat er wachttijden zullen ontstaan.

Alternatief is het vervangen van de X3 door de laatste versie van een X4 met dezelfde DTP pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 98,-€ 98,-
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 37,35€ 37,35
1Cooler Master Silencio 450€ 48,30€ 48,30
1AMD Athlon II X3 455 Boxed€ 67,70€ 67,70
1be quiet! System Power S6 300W€ 28,70€ 28,70
1Corsair P64 64GB€ 49,11€ 49,11
1Asus M5A78L-M LX V2€ 42,60€ 42,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,76

[ Voor 4% gewijzigd door Klaas van der Heide op 25-04-2012 19:07 . Reden: spec. en prijs aanpassing ]

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
De prijs van WHS 2011 klopt niet meer.
Kennelijk heeft Microsoft het nodig gevonden de prijzen te moeten verhogen.
De goedkoopste die ik via de pricewatch kon vinden ligt een stuk hoger dan
de hierboven genoemde prijs van 37,35 euro incl. btw!

Edit: Ik wacht wel op Ubuntu 12.04LTS daarvoor.

[ Voor 49% gewijzigd door donnervogel op 24-04-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom zit 't OS überhaupt er tussen? :X Ik neem aan dat een zéér groot deel van de Tweakers er logischerwijs (;)) Linux op gaat zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:43
Osiris schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:51:
Waarom zit 't OS überhaupt er tussen? :X Ik neem aan dat een zéér groot deel van de Tweakers er logischerwijs (;)) Linux op gaat zetten...
Dat is niet altijd gezegd... ikzelf zit nog te twijfelen tussen Windows Home Server 2011 en FreeNAS 8.2 (module systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Voor degene die zich afvragen waarom ik WHS2011 erbij zet wil ik de volgende toelichting geven. Niet iedereen is in staat om met Linux een home server te maken. Maar iedereen kan wel met Windows overweg. WHS installeerd ziczelf zodanig dat de gemiddelde gebruiker er meteen mee aan de slag kan. Omdat velen toch met Windows werken wordt het instellen van de backups e.d. simpeler. Zeker als men het dashboard gebruikt.

Daarnaast is media streaming erg gemakkelijk. DNLA ondersteuning is ook aanwezig. Kortom ik zie WHS als het ideale thuis server produkt voor meer gebruikers als Linux of FreeNas. En ja ik weet dat dit ook kan werken maar dan oet je toch echt meer kennis van zaken hebben.

Ook heb ik het systeem compleet gemaakt met HD, SSD en software om een totaal inzicht te geven van de eerste aanschafkosten.

Natuurlijk zijn er snellere ( lees duurdere) systemen te maken. Ik ben uitgegaan van een relatief goedkoop bord. De reden daarvoor is simpel maar effectief. Uitval van een bord en het niet meer verkrijgbaar zijn van een bord lijdt tot een forste herinstallatie. En dat is niet grappig als ik naar mijn server kijk met 4x2 4x 1,5 TB aan data. Daarom heb ik altijd een reserve bord liggen zodat bij uitval de server snel verder draaien kan.

De prijzen worden naar het plaatsen van het bericht niet meer geupdate in het bericht

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Eens, WHS lijkt erg makkelijk te werken voor iemand die Windows goed kent. Daarbij is het mijninziens niet echt van belang of je de prijs nou wel of niet opneemt in het totaalbedrag. Wellicht dat we het beste WHS2011 als accessoire erbij zetten, inc. de prijs van 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Osiris schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:51:
Ik pruts als Tweakert liever aan andere dingen dan aan mijn homeserver, en zo ken ik er nog wel meer.
En daar voor mij Linux gelijk staat aan prutsen, is mijn homeserver dus geen Linux 8). Daarnaast is het zo dat het gros van de applicaties/plugins die ik gebruik helemaal niet op Linux draaien...

Dus ook ik zal die €40 (wow, veeeeeeeeeeeel meer dan €37) gaan uitgeven aan WHS2011 (draai al jaren WHS v1) rond mei/juni als de nodige Ivy Bridge spullekes beschikbaar zijn, om vervolgens éénmalig een hele bende applicaties/plugins erop te zetten en er daarna jaren niet meer naar om te kijken, net als mijn WHS v1 bak...

Ik beschouw mijn homeserver dus als een appliance, net als de TV, Koelkast, Wasmachine etc. en kijk ik daarmee naar stroomverbruik, omvang en functionaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Dat kan, maar het is standaard wat het OS niet meenemen in de prijscalculatie. Het noemen van WHS kan daarentegen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
Bolletje92 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:53:
Dat kan, maar het is standaard wat het OS niet meenemen in de prijscalculatie. Het noemen van WHS kan daarentegen wel.
Ik weet dat het meenemen van de opslag en het OS niet in de prijs opgenomen zit. Maar dat maakt het plaatje wel kompleet voor de beginnende server gebruiker.

In laatste configuratie heb ik nog geopteerd voor de Athlon II X3 450. Deze zou ook vervangen kunnen worden door een pricewatch: AMD FX-4100 Black Edition dan kunnen er echt nergens meer performance klachten ontstaan.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Laatst online: 14-04 20:00
Ik schrik een beetje van het verbruik van veel van de CPUs welke hier genoemd worden. Mijn NAS fungeert nu heel beperkt als thuisserver (back-ups, streamen naar mediaspeler en binnenhalen van nieuwste linux distros via torrents :D). Energieverbruik load 18 Watt, idle ~10W. Een thuisserver die daar 10W boven zit vind ik geen probleem, echter 40W continue meer wordt wel veel.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
motormuis schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:45:
Ik schrik een beetje van het verbruik van veel van de CPUs welke hier genoemd worden. Mijn NAS fungeert nu heel beperkt als thuisserver (back-ups, streamen naar mediaspeler en binnenhalen van nieuwste linux distros via torrents :D). Energieverbruik load 18 Watt, idle ~10W. Een thuisserver die daar 10W boven zit vind ik geen probleem, echter 40W continue meer wordt wel veel.
He motormuis,

Als collega rider kan ik je echter ook het voordeel wel noemen. Mijn synology zit met hetzelfde verbruik wat jij noemt. Echter ondanks de 1Gbits aansluiting heb ik een max upload van 6 a 7 Mb per sec. Een DVD uploaden om te streamen duurt dan wel een tijdje.

Mijn WHS heeft ook een 1Gbits. Uploaden daarna toe gaat met 100-120 Mb per seconde. Laat is nu niet 1 DVD daar hebben staan maar ca 10 Tb aan films. Dan wordt het stroom verbruik toch anders gezien.

Daarnaast is een NAS niet in in staat om mijn hoeveelheid opslag te leveren. Natuurlijk gekocht in een tijd dat je nog 2 Tb voor 65 euro kreeg.

Het DTP verbruik zegt niet alles over de CPU. Het idle verbuik zit echter wel altijd boven een NAS. Maar zet je die uit overdag? Mijn server doet dat wel met Lights Out.

Veel zonnige kilometers in Nederland dan kan ik ook lekker toeren met de CX500TC

Klaas

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

motormuis schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:45:
Wel even appels met peren vergelijken hè 8)

Met een AMD Brazos bak kom je aardig in de buurt van je NAS, maar ben je ook beperkt in functionaliteit als het gaat om CPU power, net als je NAS.
Maar ook met een AMD Llano is 10-16W idle haalbaar (zie PASware in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)").

Neem je een standaard Intel Sandy Bridge oid, dan is 20-25W ook geen enkel probleem, dus die 40W is dan óf een hele onzuinige bak, of eentje met heel veel actieve hdds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:38
Ik zie hier eigenlijk alleen Intel setups voorbijkomen en een paar erg onzuinige amd setups, maar waarom stelt eigenlijk niemand iets samen op basis van een amd a50m? Zo'n moederbord met cpu dus kost ongeveer 90 euro en verbruikt ook rond de 27 watt op load. (http://nl.hardware.info/r...den-review-stroomverbruik)

Je kan er ook gewoon 1080p mkv's mee afspelen en dus op sommige momenten gebruiken als media speler. Nu kan dat met de sandy bridge setups natuurlijk ook, maar ik vroeg me af waarom er niemand voor een goedkopere amd setup gaat. Kijk ik nou zo verkeerd en zit er een adder onder het gras?:p

Ik zat in eerste instantie naar een i3 2100t setup te kijken aangezien ik deze ook als media center kan gebruiken en zuinig genoeg is om de rest van de tijd sickbeard/couchepotato te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
De samenstelling die nu zo is voorgesteld biedt op alle vlakken meer prestaties en uitbreidingsmogelijkheden terwijl het energieverbruik vergelijkbaar is. De meeste mensen gebruiken hun server daarbij niet als mediaspeler.

Dat wil niet per se zeggen dat AMD Bobcat per se niet interessant is. Dat platform biedt vooral op de punten van formaat en grafische mogelijkheden meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
En op slot. :)

Tot de volgende keer.

[ Voor 47% gewijzigd door Bolletje op 06-05-2012 17:12 ]

Pagina: 1