Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
Geen interesse meer? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:58
Van mij wel :P

OT: Als dit door zou gaan, is het dan niet een idee om als er een Tweaker op je hotspot komt, jouw meer karma te geven? Natuurlijk zou dit wel gepaard gaan met een paar problemen, het is maar een idee:

- Je moet zorgen dat Tweakers.net weet dat er iemand op je netwerk zit.
- Je moet zorgen dat de netwerkeigenaar zichzelf geen karma kan geven door in te loggen op zijn hotspot.
- Tweakers die naast een café wonen ofzo zouden meer karma krijgen dan Tweakers die in the middle of nowhere wonen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17
jamy015 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:05:
- Je moet zorgen dat de netwerkeigenaar zichzelf geen karma kan geven door in te loggen op zijn hotspot
Hier gaat het al mis lijkt me.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik kan prima WPA2-Enterprise/RADUIS/LDAP/DB servers draaien, heb meerdere servers in meerdere datacentra. EAP-TTLS zou ik dan aanraden. Zelfs anycast moet te regelen zijn (hoewel het waarschijnlijk nooit zo druk zal worden dat de paar ms uit gaan maken). Certificaat is ook wel wat voor te regelen, probleem is alleen de dekking. Software en techniek is het probleem natuurlijk ook niet.

Gezien de kaart is er hier en daar wel wat te vinden, maar vooral woonwijken e.d., juist de plekken waar je toch niet komt. Wifi netwerken opzetten heeft alleen zin als het echt overal is. AP's om de 100m buiten ophangen bijv. en dan de clients automatisch van AP naar AP laten gaan. Probleem: in een grid van 100m door heel nederland ophangen? Geld! En het mag natuurlijk ook vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
johnkeates schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:50:
Ik kan prima WPA2-Enterprise/RADUIS/LDAP/DB servers draaien, heb meerdere servers in meerdere datacentra. EAP-TTLS zou ik dan aanraden. Zelfs anycast moet te regelen zijn (hoewel het waarschijnlijk nooit zo druk zal worden dat de paar ms uit gaan maken). Certificaat is ook wel wat voor te regelen, probleem is alleen de dekking. Software en techniek is het probleem natuurlijk ook niet.

Gezien de kaart is er hier en daar wel wat te vinden, maar vooral woonwijken e.d., juist de plekken waar je toch niet komt. Wifi netwerken opzetten heeft alleen zin als het echt overal is. AP's om de 100m buiten ophangen bijv. en dan de clients automatisch van AP naar AP laten gaan. Probleem: in een grid van 100m door heel nederland ophangen? Geld! En het mag natuurlijk ook vast niet.
Is het idee niet gewoon dat je, wanneer je toevallig in de buurt van een T.net AP zit, dan gratis kan internetten? Een dekkend netwerk aanleggen lijkt me inderdaad niet haalbaar. Het moet natuurlijk wel een beetje l33t blijven he 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

Waarom hangen we niet gewoon allemaal een Fonera Simpl op in onze huizen? Zoals ik al zei eventueel met een klein dealtje met FON waarmee Tweakers bijvoorbeeld hiermee wat karma kunnen scoren / korting kunnen krijgen.

Zullen we anders zo'n proposal is sturen richting Tnet HQ? Lijkt mij reëel en op korte termijn goed te realiseren. Bovendien ziet FON maar al te graag het aantal netwerken groeien denk ik, en het is een prachtig systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247292

Het is inderdaad een prachtig systeem. Ik heb hier drie Fonera's staan en ik heb intussen al honderden kortingscodes voor Fonera's uitgedeeld. Het is alleen jammer dat Fon door een Spanjaard is "uitgevonden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niemand meer interesse kennelijk in dit project?
Ik heb inmiddels 3 AP's hier in de lucht met SSID "Tweakers.net_Free". Splashpagina wordt verzorgt door NoDogSplash, snelheid is wel gethrottled tot 384/64 Kbit per seconde per client. Als bonus ook nog is IPv6-toegang.

Locatie is helaas wel midden in een woonwijk buiten de stad Groningen, dus of het veel mensen trekt? :')
Heb nu al wel 3 mensen per dag die ermee durven te verbinden, maar of ze dat nou bewust doen of dat 1 of ander progsel op bijv. telefoons autoconnected met public WiFi-spots...

Zou het niet een leuk idee zijn als ik een AP plaats op een paal boven het dak? En dan met antennepanelen beetje naar beneden op de straat gericht? Dan kom ik wel de straat uit met gemak denk ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 206724 stapt op zijn fiets, neemt afstand en geeft een enorme klap tegen dit topic
* Anoniem: 206724 vraagt opnieuw aandacht door zichzelf te quoten :>
Anoniem: 206724 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 23:55:
Niemand meer interesse kennelijk in dit project?
Ik blijf wat zien in een goed geïntegreerd landelijk WiFi-netwerk. 3G prijzen stuiteren omhoog.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 13-10-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Ha leuk dit!

Ik heb begrepen dat ik mijn Linksys wrt54gl niet meer als Fonera (zo'n FON doos) kan gebruiken, het was mogelijk deze router te flashen met de fonera software en hem zo aan te melden als FON hotspot, maar dit is niet meer het geval (http://wiki.fon.com/wiki/Linksys) wat erg jammer is, ik ga niet zo'n kastje van FON kopen als ik nog goed spul heb liggen wat dan niet 'mag' van FON.

Dus een Tweakers netwerk lijkt me een goed alternatief!

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-11-2024
Deze gloednieuwe Tweaker (jaja ;)) heeft een standaard Ziggo modem staan (geeft tevens draadloze internetverbinding). Ik heb hier niet al te veel verstand van, maar ik vermoed dat dit fantastische kastje niet echt top-of-the-line is. Desondanks kan ik, wonend op 1 hoog in een portiekwoning, prima gebruik maken van mijn internet op het grasveldje aan de overkant van de straat.

Na vandaag mijzelf een beetje ingelezen te hebben in dat hele Fon gebeuren moet ik zeggen dat ik eerder daar naartoe zou neigen dan zelf iets opzetten. Fon is zo te zien al aardig aan het bouwen op het gebied van hotspots in het buitenland, logischerwijs zal in Nederland uiteindelijk ook een partij gaan samenwerken om bijv Fon-compatible routers te leveren. En misschien de losse apparaatjes in de winkels te krijgen... :)

Wat mij echt aantrekt in Fon: gemak. Ik koop een kastje (toegegeven, is een investering), plug m in mn modem, aanmelden, instellen en klaar! Ben ik ergens met Fon hotspots: aanmelden en gaan! Kan wat mij betreft niet op tegen een eigen wifi netwerk proberen op te richten of een eigen mobiele internet provider (wel kudo's voor de poging!).

Ik snap dat sommige mensen niet hun internetverbinding beschikbaar willen stellen voor mensen bij andere internet of telecom providers. Begrijpelijk, maar zo te zien kun je met Fon er wel voor zorgen dat ze niet je hele bandbreedte kunnen benutten: zet m dan desnoods naar de snelheid van een smartphone abo. Ik weet van mezelf dat ik op mijn vaste verbinding echt niet 24/7 mijn volledige verbinding benut. Dus wat voor kwaad kan het om te delen met onze medemens? En of die Fonero's nu bij Ziggo, UPC, KPN, T-Mobile of Tele2 zitten (voorbeeld he), je weet in ieder geval dat ze zelf ook moeten delen om er gebruik van te kunnen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247292

Je hoeft niet perse zelf je internet te delen: je kunt ook tegen betaling inloggen op het Fon-netwerk. Meld je maar eens aan bij een Fon in je buurt: Je krijgt dan automatisch een scherm, waarop is aangegeven hoe je kunt betalen. Je kunt zelfs 10 of 15 minuten gratis inloggen op het Fon-netwerk.
En wil je korting op een "kastje", klik dan op de link onder mijn bericht. Je kunt dan de SIMPL met 20% korting kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Het is me gelukt om icm. Freeradius en een Linksys-Cisco routertje een WPA2-Enterprise beveiligd netwerkje op te zetten incl. user/pass login. Als je alles op de router over een VPN stuurt heb je ook nog eens alles afgescheiden van je thuisnetwerk. Degene die de server runt hoeft dan alleen maar een SSL-certificaat aan te schaffen (Comodo certificaatje € 30/jaar bij een Nederlandse reseller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat hoeft niet eens, aangezien geen enkel OS dat certificaat niet opgeeft voor acceptatie door de gebruiker. Dus het maakt in deze weinig uit of je een gekocht cert gebruikt of iets wat self-signed is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
CyBeR schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:27:
Dat hoeft niet eens, aangezien geen enkel OS dat certificaat niet opgeeft voor acceptatie door de gebruiker. Dus het maakt in deze weinig uit of je een gekocht cert gebruikt of iets wat self-signed is.
Klopt, maar met een self-signed cert is het gewoon ontzettend geklooi. Zonder gekocht certificaat moet je eerst de root CA importeren, wat ik heb geprobeerd, maar Freeradius blijft desondanks EAP session did not finish geven 8)7 (xpextensions kloppen!)

Als er iemand tips heeft? Wat ik heb geprobeerd is in mmc->certs module toevoegen->computeraccount->Vertrouwde basiscertificeringsinstanties->Importeren etc. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vinnienerd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:55:
[...]

Klopt, maar met een self-signed cert is het gewoon ontzettend geklooi. Zonder gekocht certificaat moet je eerst de root CA importeren, wat ik heb geprobeerd, maar Freeradius blijft desondanks EAP session did not finish geven 8)7 (xpextensions kloppen!)
Dat alles is voor zover mij bekend niet nodig bij 802.1x certs, en al zeker niet bij self-signed certs (die zijn hun eigen root). Er is geen enkele manier om te verifieren dat het certificaat wat je aanvraagt voor jouw netwerk is dus de toegevoegde waarde van een gekocht cert is nul.

Ik kom ook nergens gekochte certs tegen bij 802.1x eigenlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
CyBeR schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:59:
[...]

Dat alles is voor zover mij bekend niet nodig bij 802.1x certs, en al zeker niet bij self-signed certs (die zijn hun eigen root). Er is geen enkele manier om te verifieren dat het certificaat wat je aanvraagt voor jouw netwerk is dus de toegevoegde waarde van een gekocht cert is nul.

Ik kom ook nergens gekochte certs tegen bij 802.1x eigenlijk.
eduroam gebruikt gekochte certs (Comodo Addtrust).
Je hebt gelijk dat het certificaat niets zegt over het netwerk, maar het is praktisch gezien minder geklooi zoals ik boven jou al postte, geloof me het scheelt een hoop gedoe ;)
Pagina: 1 2 Laatste