Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:08
HenkFi

Inleiding
Koriel kwam in dit topic op het idee om een virtuele provider op te zetten, van Tweakers. Veel Tweakers verbruiken veel data en bellen erg weinig. Het blijkt echter vrij onhaalbaar om een betaalbare mobiele virtuele provider op te zetten, door een organisatie die geen ervaring en netwerk heeft.

Nu kwam arnoudwokke op het idee om een netwerk van WiFi-netwerken te bouwen, zoals Fon dat ook al doet:
Ik zie wel wat in een Fon-achtig initiatief. Iedereen kan zich aanmelden en zijn wifi-router openzetten voor andere tweakers (bijvoorbeeld via tweede netwerk op zelfde router), Dat lijkt me zelfs beter, omdat je dan op veel plekken snel internet hebt en het bovendien echt iets is van tweakers zelf en niet van het bedrijf Tweakers.net. Dan is er geen businesscase die we moeten verantwoorden bij VNU en ik denk dat het iets biedt dat veel tweakers zouden willen. Lekker op veel plekken snel kunnen internetten dankzij mede-tweakers: ik zie het helemaal zitten (en ik zou direct meedoen)
Fon is echter niet helemaal open; je kan pas gebruik maken van die netwerken als je zelf ook een hotspot op hebt gezet. Om een hotspot op te zetten, heb je een apparaatje van hun nodig, die minstens €39 kost.

Het idee

Iedereen zet, waar mogelijk is, een hotspot op met zijn of haar eigen router. Bijna iedereen in Nederland heeft een internetverbinding zonder datalimiet. Veel Tweakers hebben een router waar het mogelijk is om een tweede netwerk te maken, speciaal voor gasten. Wanneer elke Tweaker met een router die de functionaliteit heeft dit gaat doen, onstaat er een groot netwerk met hotspots waar iedereen gebruik van kan maken.

Zijn er veel Tweakers die zo iets kunnen en willen opzetten? Moet er gebruik gemaakt worden van beveiliging? Wat moet het SSID worden? Als het beveiligd wordt, hoe gaan we dat doen? Is het überhaupt een goed idee? Dat mogen jullie hier discusseren.
De poll

Ten slotte nog een poll:
Zou jij mee gaan doen?
Ja, het is een goed plan
Nee, mijn router kan het niet
Nee, ik heb een datalimiet
Nee, ik wil niet / anders (reageer!)

Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=374127&layout=6&sort=prc

Een kaartje

Om te zien waar mogelijk een hotspot opgezet kan worden, kijk hier.
http://maps.google.nl/map...077.0004aa8c13b0369342ff1

Als je zelf een locatie hebt waar je mogelijk een hotspot op gaat zetten, volg dan de stappen hieronder:
  • Open de bovenstaande link
  • Zorg dat je bent ingelogd!
  • links (boven alle namen, bij de beschrijving) op 'bewerken' klikken.
  • nu zie je in het mapje een 'handje', een 'marker' en een 'lijntje' staan.
  • zoek je huis op
  • klik op de marker
  • gooi de marker op je huis
  • vul je informatie in (naam = tweakers username. beschrijving = wat voor internet je hebt en of je intresse hebt in alleen het tweakers wi-fi idee of ook het fon idee)
  • klik weer links (waar je eerder op 'bewerken' klikte.) op 'gereed'

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 15-08-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

Ik zie het voordeel tov FON niet, please enlighten me

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Klinkt goed !, alleen heb ik geen idee hoe ik dit kan opstellen in mijn router of hoe het in ze werk gaat met share's afschermen van me NAS etc dat die gene daar dus niet bij kunnen.

Of in andere Computers.
En persoonlijk er ook niet veel om geef om me hele netwerk opnieuw op de schop te nemen voor een "hotspot"
Other then that zie ik er wel optie's voor.
En wil ik me er wel in verdiepen, Voor wat hoort wat zou ik maar zeggen.

Maar hoe kan ik dan controleren er niet mensen met hun pc's op gaan zitten en mijn verbinding leeg slurpen ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Moa er moeten dan wel veel Tweakers mee gaan doen. Anders werkt het niet.

Is het verder de bedoeling dat het Tweakers-only wordt? Dan lijkt het me een idee om gewoon WPA(2) te gebruiken met een key die gewoon open op Tweakers staat. Zo is de data toch ge-encrypt (te/moeilijk te spoofen), maar is het netwerk wel toegankelijk.

Mijn router (TP-Link WR-1043ND met DD-WRT) kan het wel btw. Er is meerdere hotspotsoftware meegeleverd. Maar hoe je dan precies 2 WLAN's opzet die van elkaar afgescheiden zijn...

EDIT:
Oh wacht: http://www.zimbio.com/Wir...Multiple+SSIDs+One+Router
Da's dus voor DD-WRT :)

[ Voor 43% gewijzigd door Compizfox op 14-08-2011 16:30 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Of een systeem maken waarmee je met een gebruikersnaam en wachtwoord op de router inlogt en hiermee toegang hebt tot internet ipv alleen Lokaal Netwerk.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik vind t een prima plan! Het lijkt me echter wel handig een key te nemen die alleen op Tweakers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 23:02
Beatboxx schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:26:
Ik vind t een prima plan! Het lijkt me echter wel handig een key te nemen die alleen op Tweakers staat.
Zou het niet mogelijk zijn dat je meteen op tweakers.net terecht komt en wanneer je ben ingelogd op tweakers, gebruik kan maken van wifi?

edit: Of net zoals FON een apparaat ontwikkelen, (met sponsoren etc), die aangesloten word op je huidige router/setup, dat er met dat apparaat een WIFI signaal komt naast en apart van je eigen netwerk.

edit2: Samenwerken met FON? Beschikbaar stellen voor tweakers en korting op de aanschaf van een FON-apparaat

[ Voor 31% gewijzigd door Gangster93 op 14-08-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

ruyckske schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:20:
Ik zie het voordeel tov FON niet, please enlighten me
Ik zie het voordeel ook niet echt.

Overigens zijn wij wel de enige FON-spot in het dorp. In België zijn ze overigens al bezig om FON standaard in de modems te bouwen, om zo het mobiele netwerk te ontlasten.
Zie ook dit (gedateerde) bericht: http://blog.fon.com/nl/ar...-toegang-naar-belgie.html

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gangster93 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:28:
[...]
Zou het niet mogelijk zijn dat je meteen op tweakers.net terecht komt en wanneer je ben ingelogd op tweakers, gebruik kan maken van wifi?
Dat de access alleen gelimit is tot http//*.tweakers.net/* bedoel je? Hmm, is een idee... Zorgt er ook voor dat anderen je guest-netwerk niet misbruiken door er bv. op te downloaden.
edit: Of net zoals FON een apparaat ontwikkelen, (met sponsoren etc), die aangesloten word op je huidige router/setup, dat er met dat apparaat een WIFI signaal komt naast en apart van je eigen netwerk.
Dat kan al met moderne router zonder extra apparaat.

Zo'n extra apparaat wat je wss moet kopen is natuurlijk een grote drempel voor veel Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
In OpenWRT heb je standaard de netwerken LAN en WAN. WiFi zit in het netwerk LAN. Je kan echter een tweede interface maken, op een nieuw netwerk (bijv Tweakers). Je stelt de firewall zo in dat ze zowel in het netwerk Tweakers als LAN kunnen komen, maar niet in LAN.

Een landingspagina is wel mogelijk, maar moeilijk, want lang niet alle (bijna geen, tenzij je een custom firmware hebt) routers kunnen dat. Wel is het misschien mogelijk dat er door Tweakers een RADIUS server opgezet wordt, wat je in moet vullen bij het connecten (heet toch WPA2-Enterprise, om is dat iets anders?). Het is dan, volgens mij, mogelijk om te loggen waar je bent ingelogd, hoeveel data je hebt verbruikt enz. Dit is echter aan mensen die serverbeheer doen of anderen die daar veel van af weten, misschien is dit niet mogelijk of onveilig.

Het voordeel van Fon is gewoon het ontbreken van speciale hardware :)

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 14-08-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 23:02
Compizfox schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:32:
[...]
Dat de access alleen gelimit is tot http//*.tweakers.net/* bedoel je? Hmm, is een idee... Zorgt er ook voor dat anderen je guest-netwerk niet misbruiken door er bv. op te downloaden.

[...]
Dat kan al met moderne router zonder extra apparaat.

Zo'n extra apparaat wat je wss moet kopen is natuurlijk een grote drempel voor veel Tweakers.
Dat kan ook, maar bedoelde eigenlijk dat wanneer je ingelogd bent, via tweakers, je gebruik kan maken van de hotspot en dus ook andere website's kan bezoeken, zie het als een soort KPN portaal waar je eerst moet inloggen en daarna pas kan surfen. Of ik denk nu heel moeilijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Heb net even gekeken in mijn router van Netgear kan ik prima een Wireless Verbinding maken als Geust Network en kan dan keuzen van Netwerkbeheer en acces to the router uit zetten.

Dus het is mogelijk, maar moet me er toch nog iets meer in verdiepen.
En natuurlijk de ham vraag, SSID Tweakers en wat gaat de code worden ?.
En is dit voor alle Tweakers te gebruiken of alleen HK gebruikers of een ander subforum waarvoor je toegang moet hebben etc omdat je hier al tijden komt.
Anders zie ik het binnen no time overall op internet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

HK-only of SG-only is ook een idee. Ik vind wel dat, als het er überhaupt echt komt, het Tweakers-only moet zijn. Ik hoef eigenlijk niet alle vreemden die je kunt bedenken op m'n internet. Maar m'n internet sharen voor vaste Tweakers vind ik niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:31

Nakebod

Nope.

Als iemand extragratisch een goede krachtige WIFI omni-antenne gaat uitdelen kan het misschien nog nuttig zijn voor mij :+
Woon niet echt op straatniveau, dus de kans dat mijn signaal ook maar enigsinds op de begane grond komt acht ik momenteel zeer laag :P
Hoewel ik dan alsnog eerder voor FON zou kiezen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ja, het is inderdaad niet af te schermen tot alleen de Tweakers, tenzij er met RADIUS servers gewerkt gaat worden als dat mogelijk is. Er moet dus iemand komen die weet of RADIUS veilig genoeg is om zo iets te doen, en of het mogelijk is om het te gebruiken met de database. Het is dan volgens mij ook mogelijk om op Tweakers te kunnen zien waar je bent ingelogd enz, en als eigenaar zou je dan moeten kunnen zien wie er allemaal is ingelogd, hoe veel, hoe lang enz.
WPA-Enterprise: Also referred to as WPA-802.1x mode, and sometimes just WPA (as opposed to WPA-PSK). Is designed for enterprise networks, and requires a RADIUS authentication server.
Als Tweakers.net dus zo'n server op kan zetten waar mensen met SG acces op in kunnen loggen, heb je een netwerk voor alleen Tweakers. Ik vraag mij alleen af of het veilig genoeg is, maar als radius verbindt met SSL moet het toch kunnen, de meeste routers die een gastfunctie hebben hebben ook wel WPA2-Enterprise.

[ Voor 35% gewijzigd door marcop23 op 14-08-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
marcop23 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:41:
Ja, het is inderdaad niet af te schermen tot alleen de Tweakers, tenzij er met RADIUS servers gewerkt gaat worden als dat mogelijk is. Er moet dus iemand komen die weet of RADIUS veilig genoeg is om zo iets te doen, en of het mogelijk is om het te gebruiken met de database. Het is dan volgens mij ook mogelijk om op Tweakers te kunnen zien waar je bent ingelogd enz, en als eigenaar zou je dan moeten kunnen zien wie er allemaal is ingelogd, hoe veel, hoe lang enz.
Maar of je daar zin in hebt om al die dingen te controleren is een 2e, je wilt je Wifi delen om het makkelijk te maken voor mede Tweakers, dat anderen er mee aan de haal gaan via via ontkom je helaas op zo'n manier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 11:55
Leuk idee, maar hoe gaat het met beschermen?
Tweakers zijn vaak erg goed in beveiligingen doorbreken ;)

En FON is toch al veel groter, als we allemaal aan FON meedoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe ga je controleren of degene die bij jouw Tweakers FON-cloon internet leecht, zelf ook internet deelt ? Een wachtwoord erop zetten en dat alleen op Tweakers zetten is vrij onzinnig. Via google heb je dat zo gevonden. Dadelijk zit de helft van de buurt van mijn internet te profiteren terwijl ze zelf niet delen... Dat lijkt me niet de bedoeling van dit initatief.

Aangezien FON op dit gebied veel groter (en wellicht beter georganiseerd is ?) zie ik momenteel het voordeel er nog niet van in om een eigen Tweakers FON-cloon te starten.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Waarom zou je dit niet proberen? Als iedereen altijd maar zegt 'er is al zoiets', dan houdt het snel op met de vooruitgang. Lijkt me wel een belangrijke voorwaarde te zijn; er zal echt een clubje mensen moeten opstaan met verstand van zaken om een en ander vooraf duidelijk te beschrijven.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

marcop23 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:41:

[...]

Als Tweakers.net dus zo'n server op kan zetten waar mensen met SG acces op in kunnen loggen, heb je een netwerk voor alleen Tweakers. Ik vraag mij alleen af of het veilig genoeg is, maar als radius verbindt met SSL moet het toch kunnen, de meeste routers die een gastfunctie hebben hebben ook wel WPA2-Enterprise.
RADIUS is in zichzelf redelijk veilig, mits de secret niet bekend is. En het rottige is dat, om RADIUS te kunnen gebruiken, de server en de client (het AP) overeenstemming moeten hebben over die secret. Dat maakt 't onveilig om te gebruiken in een situatie als deze, waar je de clients (de AP's dus weer) niet kunt vertrouwen. Op het moment dat een aanvaller (zeg, de eigenaar van een AP) de secret weet kan 'ie namelijk de wachtwoorden die verstuurd worden decoderen.

That said: voor WPA-Enterprise kun je gebruik maken van EAP-TTLS en dan is 't verhaal opeens interessanter omdat er dan een TLS tunnel opgezet wordt waar de wachtwoorden overheen gaan. Dus dan krijg je die als AP-eigenaar niet te pakken, mits de stations (de laptops) goed omgaan met de certificaten die involved zijn en dus niet elk willekeurig certificaat accepteren. Om zoiets te doen moet 't dus opgezet worden vanuit t.net.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2011 18:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Freekers schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:01:
Hoe ga je controleren of degene die bij jouw Tweakers FON-cloon internet leecht, zelf ook internet deelt ? Een wachtwoord erop zetten en dat alleen op Tweakers zetten is vrij onzinnig. Via google heb je dat zo gevonden. Dadelijk zit de helft van de buurt van mijn internet te profiteren terwijl ze zelf niet delen... Dat lijkt me niet de bedoeling van dit initatief.
Daarom kun je het wachtwoord beter in de HK oid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Double
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11-2023
Totdat iemand die toegang heeft tot de HK de code ergens anders op het internet gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:05
zou je het niet kunnen koppelen met het forum hier
dat je inlogt met je gebruikersnaam en wachtwoord van het forum
en dat er dan gekeken wordt of je meer dan ..... post hebt
en dan pas toegang krijgt tot het web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Sowieso lijkt me de dekking te klein om echt nuttig te zijn. Stel dat pakweg 100 man dit doen, dan heb je 100 netwerken die alleen te benaderen zijn door mensen die daar grotendeels niet zullen komen. Doe dan gewoon mee met een bestaand project als FON, om ook voor anderen nuttig te zijn ipv weer een versplintering te maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 11:55
MsG schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:18:
Sowieso lijkt me de dekking te klein om echt nuttig te zijn. Stel dat pakweg 100 man dit doen, dan heb je 100 netwerken die alleen te benaderen zijn door mensen die daar grotendeels niet zullen komen. Doe dan gewoon mee met een bestaand project als FON, om ook voor anderen nuttig te zijn ipv weer een versplintering te maken.
With^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als Tweakers PostcodeDB reloaded :D nog benaderbaar zou zijn dan kon ik een inschatting maken hoe de dekking zou kunnen zijn voor wat betreft Nederland, maar een eerste inschatting van mijn kant is dat het beter lijkt aansluiting te zoeken bij Fon. Niet alleen is daarvoor de organisatie al up and running, maar de dekking is niet beperkt tot plekken waar dan toevallig een Tweaker woont (X), die mee wil of kan doen (X / 10), de kennis heeft om met succes de router goed te configgen (X /10 /10) en niet bang is om volledig onbekenden op hun Internet mee te laten liften (X / 10 / 10 / 10).

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zelfs bij Fon kan de dekking nog tegenvallen volgens mij. Ik heb even gezocht op mijn eigen wijk en dan zie ik weinig oranje icoontjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 19:56

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zou gewoon kijken of er niet iets bij fon te regelen is met kortingen :) geen versplintering en wel goedkoper ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

D-e-n schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:30:
Zelfs bij Fon kan de dekking nog tegenvallen volgens mij. Ik heb even gezocht op mijn eigen wijk en dan zie ik weinig oranje icoontjes
Na wat rondsurfen op de site valt me 1 ding nog meer tegen. Er zijn commerciele bedrijven in het buitenland met wie fon een contract heeft. Mensen die een abbo bij deze telecombedrijven klant zijn mogen ook (naast de mensen die hun router open hebben staan) op het fonnetwerk. Het laatste wat ik van plan was te doen is mijn router openstellen als idealisme en er dan achterkomen dat bv vodafoneklanten er ook op mogen.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

DeBolle schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:27:
Als Tweakers PostcodeDB reloaded :D nog benaderbaar zou zijn dan kon ik een inschatting maken hoe de dekking zou kunnen zijn voor wat betreft Nederland, maar een eerste inschatting van mijn kant is dat het beter lijkt aansluiting te zoeken bij Fon. Niet alleen is daarvoor de organisatie al up and running, maar de dekking is niet beperkt tot plekken waar dan toevallig een Tweaker woont (X), die mee wil of kan doen (X / 10), de kennis heeft om met succes de router goed te configgen (X /10 /10) en niet bang is om volledig onbekenden op hun Internet mee te laten liften (X / 10 / 10 / 10).
Er kunnen misschien wel 3000 actieve tweakers zijn, maar er gaan echt maar een handjevol hieraan mee willen doen hoor. Dus die dekkingskaart is leuk, maar zegt niets.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-10 22:52
Maar hoeveel mensen gebruiken FON? En hoeveel % ten opzichte van 3G? Ik kom amper aan het eind van m'n achtertuin, en ik woon in een klein dorp. Ik zie niemand hier met z'n mobiel/laptop/tablet die rondom mijn huis ooit zou willen internetten (behalve de buurman). Alleen echte hotspots zoals op NS stations, McDonalds, en restaurants in de binnenstad hebben volgens mij echt zin, en daar zitten ze al van KPN of T-Mobile, en dan is het nog niet mobiel, omdat je op 1 plek moet blijven staan, anders ben je je bereik weer kwijt.

Ik kan me niet voorstellen dat dit idee ooit beter gaat worden dan een 3G netwerk, en als er echt genoeg markt is voor een veel data, weinig bellen doelgroep, dan komt er echt wel een MVMO die dat gat in de markt op pakt, maar of dat Tweakers.net is moeten we nog maar afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

The_Double schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:12:
Totdat iemand die toegang heeft tot de HK de code ergens anders op het internet gooit.
Laat het maandelijks wijzigen en je hebt dat voor een deel ook afgevangen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:20
Touchdomex schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:29:
[...]

Laat het maandelijks wijzigen en je hebt dat voor een deel ook afgevangen.
Je hebt alleen wel internet nodig in het wachtwoord te vinden dan. En dat heb je dan niet (waarom anders een hotspot zoeken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

RedHat schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:33:
[...]

Je hebt alleen wel internet nodig in het wachtwoord te vinden dan. En dat heb je dan niet (waarom anders een hotspot zoeken?).
Dat klopt, daarentegen als je dat maar 1x per maand verandert kan je best dat op 1 of andere manier bijhouden toch? Tenminste als je 1x per week inlogt en zoekt op GoT zou het al genoeg moeten zijn?

Anders in samenwerking met de Tweakers App? Lijkt mij dat er ondertussen genoeg mensen zijn met een iPhone of een Android telefoon. Wachtwoord distributie via een app moet best mogelijk zijn toch?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04
En wachtwoord via 3G verbinding opzoeken om daarna via WiFi verder te surfen zal ook niet een heel groot probleem zijn met deze doelgroep.

[ Voor 0% gewijzigd door NomoDigger op 14-08-2011 20:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Niet online
Als ik kijk op de FON site voor een beschikbaar netwerk in de buurt zie ik er pas 1 over het spoor richting de grens van een andere gemeente ofwel veel te ver om verbinding mee te krijgen. Pas als meer dan 100.000 van de 384.424 leden die tweakers telt meedoen kan dit een succes worden. Ook al is het bereik wat je met de meeste routers/accespoints hebt dramatische is en niet eens een overbuurman haalt (bijwijze van natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik zie niet veel toegevoegde waarde. FON bestaat al, en vooral tweakers zullen zonder problemen een AP maken van hun telefoon denk ik.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het grote nadeel van FON vind ik dat je perse een router van FON moet gebruiken. Dat wil ik niet, ik wil gewoon vrij zijn om te kiezen welke router ik wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Om te kunnen bepalen hoe zinvol het is, zou je een poll op de frontpage nodig hebben, en misschien een locatiedatabase waar iemand dan even een scriptje voor maakt om dan op een google maps gebied zones te maken waar theoretisch bereik zou kunnen zijn als de mensen die hun locatie doorgaven daar ook daadwerkelijk een netwerk beschikbaar hadden gemaakt. Implementatie is dan een ander verhaal, maar het is pas nuttig om daar over te denken op het moment dat er zinvolle spreiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Compizfox schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:16:
Het grote nadeel van FON vind ik dat je perse een router van FON moet gebruiken. Dat wil ik niet, ik wil gewoon vrij zijn om te kiezen welke router ik wil gebruiken.
Dat hoeft niet, elke router die DD-WRT kan draaien die kun je gebruiken.

Het nadeel van dit is dat er als het door de gebruikers opgezet wordt geen centrale accounts gebruikt worden zoals bij Fon. Ook kun je niet zien wie er op je netwerk is geweest en kun je dus ook niks doen tegen misbruik. Bij Fon kun je zien wie er op je netwerk is geweest, je logt in met een Fon account dat ook afgesloten kan worden en ook de bandbreedte van het Fon netwerk kan wat lager gezet worden.

Nadeel van Fon is dat het een commercieel bedrijf is en dat ik ook niet van plan ben mijn verbinding open te zetten voor Vodafone of Telenet klanten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Marzman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:22:
[...]

Dat hoeft niet, elke router die DD-WRT kan draaien die kun je gebruiken.
Hoe dan? Ik heb idd DD-WRT (v24-sp2 build 14896) draaien op mijn TP-Link WR-1043WD maar ik kan die optie nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je mini, standard, mega of custom DD-WRT? En hoeveel radio modules?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/FON_Hotspot

[ Voor 26% gewijzigd door johnkeates op 14-08-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Standard. Waar kan ik zien hoeveel radio modules ik heb? Ik heb het al voor elkaar gekregen om een extra WLAN aan te maken btw ;)

Ik heb die pagina ff doorgelezen, en het is idd wel mogelijk. Maar je moet een registration key hebben lees ik daar, die of kunt laten genereren door een orignele FON router of kunt vragen aan iemand op een forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als dit door zet, hoeveel tweakers gaan dit doen en zou er dan een kaart komen met toegangspunten?

Met mijn huidige routers zou het niet kunnen trouwens dus zou ik een splinternieuwe router moeten aanschaffen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

Dennahz

Life feels like hell should.

Tof idee! :) Weet niet of het veel zin heeft om dat in België te doen, want zoveel Tweakers zitten er niet in deze buurt (Izegem), denk ik.

Och, kan altijd extra netwerkje maken met m'n DDWRT :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Tukk schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:43:
[...]

Na wat rondsurfen op de site valt me 1 ding nog meer tegen. Er zijn commerciele bedrijven in het buitenland met wie fon een contract heeft. Mensen die een abbo bij deze telecombedrijven klant zijn mogen ook (naast de mensen die hun router open hebben staan) op het fonnetwerk. Het laatste wat ik van plan was te doen is mijn router openstellen als idealisme en er dan achterkomen dat bv vodafoneklanten er ook op mogen.
Tja die productiekosten e.d. moeten ergens mee terugverdiend worden. Compleet investeringsloos zonder ook maar een centje winst gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
johnkeates schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:17:
Om te kunnen bepalen hoe zinvol het is, zou je een poll op de frontpage nodig hebben, en misschien een locatiedatabase waar iemand dan even een scriptje voor maakt om dan op een google maps gebied zones te maken waar theoretisch bereik zou kunnen zijn als de mensen die hun locatie doorgaven daar ook daadwerkelijk een netwerk beschikbaar hadden gemaakt. Implementatie is dan een ander verhaal, maar het is pas nuttig om daar over te denken op het moment dat er zinvolle spreiding is.
Zoiets zat ik ook te denken. Als een tweakert hier in de buurt op mijn netwerk zou willen, mag dat van mij, maar niet Jan en Alleman.
Misschien wel naïef, want tussen tweakers zitten vast ook wel personen met minder goede bedoelingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou het ook niet erg vinden hoor, maar als er iemand in de nacht mijn 40 mb internet zit leeg te trekken met illegale downloads word ik niet vrolijk natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door melvinnie op 14-08-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Mwoah het is meer dat sommige tweakers misschien zelf niets bijdragen, en dat puur het feit dat ze hier hebben geregistreerd een privilege is. Daarom ben ik meer voor iets van FON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 29-09 09:30
Compizfox schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:16:
Ik heb gewoon een FON AP naast mijn E4200... Je hoeft hem dus zelf niet te gebruiken. Het voordeel is dus wel dat ik tijdens mijn vakantie een aantal keren in Portugal gebruik heb kunnen maken van het FON netwerk.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 18:50
Ik heb het idee dat dit topic bedoelt is om een vervangend netwerk te maken voor de huidige 3G netwerken. In mijn ogen moet je dan juist zoveel mogelijk mensen erbij betrekken, i.p.v. alleen Tweakers, laat staat Tweakers van een bepaald subforum.

Als ik echter kijk naar FON zal het moeilijk te realiseren zijn want hoeveel FON spots zijn er nu? Lang niet genoeg om een dekkend netwerk te krijgen (moet immers mobiel zijn).

Daarnaast is de drempel voor veel 'gewone' mensen (die je in mijn ogen nodig hebt) veel te hoog, dezelfde mensen zijn amper in staat een DSL/Cable verbinding in de benen te krijgen, laat staan een tweede WiFi netwerk met gespecialiseerde firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

winwiz schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:48:
[...]

Ik heb gewoon een FON AP naast mijn E4200... Je hoeft hem dus zelf niet te gebruiken. Het voordeel is dus wel dat ik tijdens mijn vakantie een aantal keren in Portugal gebruik heb kunnen maken van het FON netwerk.
Hmm OK maar ik blijf het een beetje onzinnig vinden om een apart apparaat aan te schaffen voor iets waar ik in theorie de hardware prima voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk idee an sich met al die dure mobiele internetabonnementen van tegenwoordig. Ik ben het echter wel eens met wat er hier al eerder gezegd werd: er zijn behoorlijk wat Tweakers voor nodig om zoiets reëel en bruikbaar op te zetten. En dan zitten we ook nog met de centrale authenticatie die op de een of andere manier moet worden geregeld binnen (buiten?) Tnet.

Een samenwerking met FON lijkt me dan veel interessanter. Eventueel met voordelen voor Tweakers.net-leden. Voordeel van FON is dat er erg veel hotspots al zijn (zelfs in het buitenland) en dat het hele concept gewoon goed in elkaar zit mijn inziens.

Wat in beide gevallen altijd een probleem zal blijven is de zeer beperkte dekking van WiFi. Vooral voor mensen in wijken en buiten de stad is het niet erg interessant om een hotspot te beginnen. Eén huis verder en er is praktisch al geen dekking meer. Zelfs met de beste antenne's en friturende vermogens valt hier niet aan te ontkomen op 2.4 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Lek initiatief. En denk dat als dit tweakers only wordt, dat er dan inderdaad te weinig mensen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 10:23
Het kan natuurlijk nooit Tweakers only worden, daar schiet je helemaal niks mee op, veel te weinig leden. Inderdaad beter allemaal bij FON aansluiten, dat zit op het moment ook behoorlijk in de groei volgens mij.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar als je zoiets wil doen moet je dan niet een vorm van centrale authenticatie hebben , of gaat iedereen elke week zijn WEP/WPA sleutel aanpassen? :+
En hoe zit het met abuse?

offtopic:
Lijkt me dus niet echt reeeel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00
Boudewijn schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 07:10:
Maar als je zoiets wil doen moet je dan niet een vorm van centrale authenticatie hebben , of gaat iedereen elke week zijn WEP/WPA sleutel aanpassen? :+
En hoe zit het met abuse?

offtopic:
Lijkt me dus niet echt reeeel.
Fijn dat iedereen meeleest ;)

Ik twijfel inderdaad wel over deze punten, maar ben wel voor het idee. Het is niet de bedoeling om een volledig dekkend WiFi netwerk (TweFi?) in Nederland op te zetten waardoor je geen data abbo op je mobile nodig hebt, maar als ondersteuning zodat je naast je data abbo ook gebruik kan maken van het WiFi op sommige plekken.
Dit is in mijn ogen een belangrijk verschil.

Natuurlijk moeten er wel afspraken gemaakt worden over snelheid, toegang, abuse (hoe regelt FON dat? Of de Mac?) en de beveiliging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuddyMagical schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 07:15:
[...]

Fijn dat iedereen meeleest ;)

Ik twijfel inderdaad wel over deze punten, maar ben wel voor het idee. Het is niet de bedoeling om een volledig dekkend WiFi netwerk (TweFi?) in Nederland op te zetten waardoor je geen data abbo op je mobile nodig hebt, maar als ondersteuning zodat je naast je data abbo ook gebruik kan maken van het WiFi op sommige plekken.
Dit is in mijn ogen een belangrijk verschil.
Ik denk dat de kans zeer klein is dat er veel Tweakers bij openbaar drukbezochte plaatsen wonen... Authenticatie/abuse/beheer van alle hotspots wordt bovendien een enorme klus. We kunnen dat ook uiteraard helemaal over laten aan de Tweaker zelf, maar dan ontstaat er weer een wildgroei aan configuraties.

FON is echt geen slecht idee en je kan er ook nog als hotspotbeheerder wat aan verdienen. Bovendien bestaat de hardware en configuratie al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:31
Ik heb even een Google-map in elkaar geklutst (eigenlijk verbaasd dat dat niet eerder is gedaan). Als je mee zou willen doen, zet dan even een marker op de kaart met je username erbij (natuurlijk mag je ook anoniem blijven, als je dat liever hebt). Dan kunnen we zien waar er allemaal dekking zou zijn, als dit door zou gaan.

Link: http://maps.google.com/ma...077.0004aa8c13b0369342ff1

(Trouwens, zou dit in de OP kunnen?)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Geplaatst.

[ Voor 91% gewijzigd door Mektheb op 15-08-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook mijn locatie toegevoegd, maar denk niet dat dit zo opschiet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAoD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik kan helemaal geen marker toevoegen
:?

Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-11-2023
Mijn adres ook toegevoegd aan de map, zo te zien heeft tweakers-wifi potentie in zutphen, 2e adres al. Tot die tijd is er alvast een Fon accespoint actief bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik heb de mijne ook toegevoegd, in Breda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAoD schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:32:
Ik kan zelfs markers van andere personen verplaatsen hier :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 21:38
Het grote probleem van zo'n netwerk zal natuurlijk het free-rider probleem zijn. Als je niet verplicht wordt om zelf een netwerk open te stellen voordat je op andere netwerken mag, gaat iedereen overal leechen en blijft het aantal beschikbare netwerken laag. Alleen een paar idealisten zal dan zijn netwerk open stellen.
Het hoeft niet eens expres te zijn maar als het niet verplicht is, waarom zou je dan de moeite nemen en het risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Ik heb ook even mijn marker toegevoegt :)
Toch wel enigszins geschokt dat ik de enige in amsterdam ben, haha :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAoD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-05-2024
Verplaatsen kan ik wel, maar waar kan ik een marker plaatsen :S

[ Voor 81% gewijzigd door MAoD op 15-08-2011 19:28 ]

Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

how to; marker plaatsen

[list]
deze link openen
• zoek je huis op
• klik op de marker
• vul je informatie in (naam = tweakers username. beschrijving = wat voor internet je hebt en of je intresse hebt in alleen het tweakers wi-fi idee of ook het fon idee)
• trakteer jezelf op een cola.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik vrees een beetje voor de veiligheid van mijn bestanden en dus gegevens die op straat kunnen belanden. Tweakers kunnen met mijn Linksys E-4300 wellicht wel op het gasten netwerk, maar er zou tevens echt een filter toegevoegd moeten worden waardoor zwaar illegale zaken worden geblokkeerd en de tweaker een waarschuwing krijgt.

Tweakers zijn mensen en ook zij kunnen illegale dingen uitvoeren (niet elke tweaker is dus heilig ;))

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
MAoD schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:32:
MAoD schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:28:
Zo doe je dat (bedankt BobF.):
BobF. schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:32:
how to; marker plaatsen

[list]
deze link openen
• zoek je huis op
• klik op de marker
• trakteer jezelf op een cola.
MAoD schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:28:
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:57:
[...]

Ik kan zelfs markers van andere personen verplaatsen hier :X
Dat gaat niet goed... Ik ga er even naar kijken :P

Edit: Ik heb een optie 'Iedereen mag deze kaart bewerken', maar volgens mij kan er, als ik die uitzet, ook niemand meer een marker plaatsen 8)7 Dus dan moeten we het maar doen met: Foei! Geen markers van anderen verplaatsen! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Lrrr op 15-08-2011 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ik heb de startpost net aangepast, met een linkje en een stappenplan dat hier al is gepost. Ik vind het trouwens prima als er gecapped wordt op een redelijke snelheid, illegale dingen gefilterd en poortjes dicht gezet worden (zoals 25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij hebben de meeste providers sowieso poort 25 wel dicht. (KPN wel iig). Daarnaast heb ik iig gewoon NAT aanstaan. Dat guest-netwerk komt niet in de DMZ oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Laatst online: 29-09 20:19
Per Abuis Plaatsmankering 27 neergezet. Wie wil deze voor mij verwijderen?
Alsnog de goede neergezet in de buurt :)

[ Voor 22% gewijzigd door DJustin op 15-08-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke Tweakers wonen er hier allemaal op drukke / veelbezochte plaatsen in NL/BE? Want dat zijn juist de mensen die we het meest nodig hebben.

Wat misschien trouwens een tussenweg-oplossing zou kunnen zijn is een grote DB met daarin alle locaties + kenmerken (auth/capaciteit) van de publieke netwerken van Tweakers. Op die manier zitten we niet in de knoei met centrale authenticatie.

Wat is er eigenlijk mis met de HW van FON? Het is dan misschien niet helemaal open, maar de mogelijkheden zijn out-of-the-box toch aardig. Ik zie liever dat het FON-topic hier wat populairder zou worden.

Laat overigens duidelijk zijn dat WiFi nooit een alternatief gaat vormen voor mobiele netwerken. Elke keer klooien met het instellen van/inloggen op nieuwe accesspoints in je mobiel om bijv. je mail te checken wordt niemand vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
danku "debolle" daar kom ik nou wel is langs ! altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
is dit niet een beetje hetzelfde als inbrekers vertellen waar het tuinhek open staat en de hond niet aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
lester schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:22:
is dit niet een beetje hetzelfde als inbrekers vertellen waar het tuinhek open staat en de hond niet aanwezig is?
Nee ?, je kan alles prima instellen als guest accounts met limited acces en snelheid limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Niet online
Mektheb schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:24:
[...]

Nee ?, je kan alles prima instellen als guest accounts met limited acces en snelheid limiet.
je beseft dat tweakers van nature nieuwsgierig zijn en de meeste mensen wel wat ervaring hebben met virtueel inbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
lester schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:25:
[...]

je beseft dat tweakers van nature nieuwsgierig zijn en de meeste mensen wel wat ervaring hebben met virtueel inbreken?
Ja uiteraard, maar alsnog is dat wel te "verhelpen" in zekere zin om overall bij te kunnen gebruiken de meeste wel wachtwoorden of andere soorten van non lief hebbers buiten houden.

En ja ik snap je punt, maar het is van ons voor ons, dus als ze daar misbruik mee gaan maken is het gauw over.
Mja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Maar ben je niet verantwoordelijk voor alles wat met je internetverbinding/IPadres gebeurd?
Ik zou om die reden nooit mn internetverbinding volledig openstellen. Tnet only is een idee maar te ingewikkeld voor velen om uit te voeren ben ik bang.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 20:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mektheb schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:22:
danku "debolle" daar kom ik nou wel is langs ! altijd handig
Yup, bij de parkeerplaats van het station komen er wel meer mensen langs die even vlot een WiFi willen hebben - hoewel het aantal beslist niet overschat moet worden. Er hangt hier nu al drie jaren een Fon en het aantal ingelogde voorbijgangers overschrijd niet de tien... Kennelijk is de SSID "FON_free_internet" nog niet duidelijk genoeg. Omdat ik het toch al heb hangen kan een Tweakers toegang er gemakkelijk bij in de lucht, ik vrees echter dat het aantal gebruikers belachelijk weinig zal gaan worden.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DeBolle schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:44:
[...]

Yup, bij de parkeerplaats van het station komen er wel meer mensen langs die even vlot een WiFi willen hebben - hoewel het aantal beslist niet overschat moet worden. Er hangt hier nu al drie jaren een Fon en het aantal ingelogde voorbijgangers overschrijd niet de tien... Kennelijk is de SSID "FON_free_internet" nog niet duidelijk genoeg. Omdat ik het toch al heb hangen kan een Tweakers toegang er gemakkelijk bij in de lucht, ik vrees echter dat het aantal gebruikers belachelijk weinig zal gaan worden.
Dat denk ik ook :).
Er komt er in iedergeval 1 bij, ik kom namelijk zeker 3x per week daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Klopt het trouwens dat je op een Fonera met een mobieltje ook een poosje zonder account mag? Ik kon met mijn mobiele telefoon eventjes op een Fonera hotspot, zonder account oid. Dat redde me toen uit de brand :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
Ik zou best mee willen doen alleen het probleem van een oude router en ik zit minimaal 60 mtr van de weg af.
Ik zie de naaste buren niet eens terwijl ik weet dat zij wel WiFi hebben.
Ofwel ik kan niets betekenen, wel goed idee dan alleen toegankelijk voor tweakers.....

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
CyBeR schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:16:
[...]

RADIUS is in zichzelf redelijk veilig, mits de secret niet bekend is. En het rottige is dat, om RADIUS te kunnen gebruiken, de server en de client (het AP) overeenstemming moeten hebben over die secret. Dat maakt 't onveilig om te gebruiken in een situatie als deze, waar je de clients (de AP's dus weer) niet kunt vertrouwen. Op het moment dat een aanvaller (zeg, de eigenaar van een AP) de secret weet kan 'ie namelijk de wachtwoorden die verstuurd worden decoderen.

That said: voor WPA-Enterprise kun je gebruik maken van EAP-TTLS en dan is 't verhaal opeens interessanter omdat er dan een TLS tunnel opgezet wordt waar de wachtwoorden overheen gaan. Dus dan krijg je die als AP-eigenaar niet te pakken, mits de stations (de laptops) goed omgaan met de certificaten die involved zijn en dus niet elk willekeurig certificaat accepteren. Om zoiets te doen moet 't dus opgezet worden vanuit t.net.
Een 2e radius server lost dat op die je koppeld aan de 1e dan geef je de secret van de 2e server door zodat de routers daarmee verbinden en dan heb je toch een veilige verbinding.
Ik maak zelf een radius servertje aan en geef de secret door aan tweakers zodat hun hun radius server aan de mijne koppelen.
Ik geef mn secret weer door aan de tweakers die dan alleen mijn radius server kunnen gebruiken maar de radius server waar echt daadwerkelijk alle tweakers op staan is dan niet zomaar te bereiken omdat hun de secret niet weten van de radius server waaraan mijne is gekoppeld ( ik ken zelf die secret niet eens).
Dus tweakers koppeld mijn radius aan die van hun. en ik geef de secret door van mijn radius waarmee je op zich niet veel mee kunt doen behalve inloggen.
Je kunt ook beveiligingen instellen dat als je inlogt op de radius server met je tweaker gegevens dat je ALLEEN je eigen gegevens kunt zien maar de andere niet uit de radius-database kan zien.

dus je introduceert 2 extra lagen waardoor je toch een zo goed als waterdicht systeem hebt ( ahoewel alles is te kraken voor de echte experts ).

je kunt ook met certificaatjes werken idd maar dat heeft veel gevolgen voor iedereen die verbinding wilt maken met het tweakers wifi netwerk lang niet alle smartphone's kunnen dat maar dan kan iedere tweaker wel zijn eigen certificaat laten genereren waarmee hij op het tweak wifi kan surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Nou, die kaart is al weer fucked up. Mijn marker staat al weer heel ergens anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
DJustin schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:09:
Per Abuis Plaatsmankering 27 neergezet. Wie wil deze voor mij verwijderen?
Alsnog de goede neergezet in de buurt :)
Done. Alhoewel je dit ook zelf kan doen, klik dan even je marker aan en dan 'Verwijderen'.
MuddyMagical schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:13:
Nou, die kaart is al weer fucked up. Mijn marker staat al weer heel ergens anders....
Je kan hem zelf verplaatsen als het goed is, gewoon marker oppakken en ergens anders droppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het financieren van aparte routers zou je kunnen doen door zo gauw je aangemeld bent op het tweakers netwerk,
En je naar internet gaat dat je automatisch door verwezen word naar een pagina met daarop advertenties.
hierdoor haal je de kosten van de routers eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32

basdej

OutSystems Consultant

Kan tweakers niet gewoon een internet provider beginnen, met standaard routers die zo gebruikt worden?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:26
of een mobiele profider die mobiel internet voor een wel fatsoenlijk bedrag aanbied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
Waarom niet 802.1x gebruiken op de eduroam manier? (802.1x icm. PEAP en EAP-MSCHAPv2)
We hoeven dan maar 1 keer een certificaat aan te schaffen voor de auth server, en elke router krijgt dan z'n eigen secret welke te beheren is via een webtooltje. De enige kosten zijn dan de jaarlijkse kosten voor het certificaat en een VMetje op Amazon waarop je FreeRADIUS draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32

basdej

OutSystems Consultant

itsme9x schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:57:
of een mobiele profider die mobiel internet voor een wel fatsoenlijk bedrag aanbied?
ja precies! iets in de trend van mobile vikings

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Vinnienerd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:57:
Waarom niet 802.1x gebruiken op de eduroam manier? (802.1x icm. PEAP en EAP-MSCHAPv2)
We hoeven dan maar 1 keer een certificaat aan te schaffen voor de auth server, en elke router krijgt dan z'n eigen secret welke te beheren is via een webtooltje. De enige kosten zijn dan de jaarlijkse kosten voor het certificaat en een VMetje op Amazon waarop je FreeRADIUS draait :)
En kunnen gebruikers op Tweakers die toegang tot de HK hebben dan ook inloggen met hun wachtwoord, zonder dat eigenaren van routers dat kunnen onderscheppen? Kunnen de meeste standaardrouters dat aan? En is het erg veilig?

Dan is het natuurlijk mogelijk (en haalbaar) om zoiets te maken, en zouden we serveradmins kunnen vragen of zij mee willen werken, door een radius server op één van hun servers te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
marcop23 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:11:
[...]

En kunnen gebruikers op Tweakers die toegang tot de HK hebben dan ook inloggen met hun wachtwoord, zonder dat eigenaren van routers dat kunnen onderscheppen? Kunnen de meeste standaardrouters dat aan? En is het erg veilig?

Dan is het natuurlijk mogelijk (en haalbaar) om zoiets te maken, en zouden we serveradmins kunnen vragen of zij mee willen werken, door een radius server op één van hun servers te draaien.
Zowat elke router die in de afgelopen 2 jaar is verkocht ondersteunt wel 802.1X. Daar zit het probleem niet. Is het veilig? Ja. Als de common name (CN) in het certificaat van je RADIUS server klopt, weet de client altijd dat hij met de goede auth server te maken heeft. Meer info hier: http://www.defenceindepth...ng-and-securing-peap.html
Verkeer is ook niet te sniffen (je werkt niet met een preshared key).
De grootste uitdaging is het in orde hebben van je certificaat en het goed configureren van de auth server (zodat elke router er mee kan praten en boel goed op slot zit). Qua router zelf is er weinig in te stellen, je hoeft alleen maar te zorgen dat 'ie op WPA2-Enterprise staat, en het enige wat er te configureren valt zijn het IP van de RADIUS server en de secret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmjjb
  • Laatst online: 26-03 19:18
Koriel kwam in dit topic op het idee om een virtuele provider op te zetten, van Tweakers. Veel Tweakers verbruiken veel data en bellen erg weinig. Het blijkt echter vrij onhaalbaar om een betaalbare mobiele virtuele provider op te zetten, door een organisatie die geen ervaring en netwerk heeft.
Hoezo is dat onhaalbaar? Er zijn 2 bedrijven (groot) die in nederland virtuele telco diensten en of andere oplossingen op verschillende netwerken leveren, ongetwijfeld kost dat wat om dat uit te besteden. Maar als kleine virtuele telco's het kunnen redden, dan moet een Tweakers Virtuele Telco dat helemaal kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Laatst online: 29-09 21:01
Tsja, ik denk wel dat het haalbaar is technisch gezien, alleen denk ik dat de dekking gewoon te laag wordt en het voor veel mensen te lastig zal zijn. We zouden misschien beter iets kunnen doen om het aantal FON spots te stimuleren, mensen helpen met het opzetten van een FON spot of iets dergelijks. Ik ga in ieder geval zo'n fonera simpl kopen al is het maar om tegenwicht te geven tegen de belachelijke prijzen van de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortingscodes voor de SIMPL kun je bij mij aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
itsme9x schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:57:
Jij hebt echt niet gelezen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 10:59
Jammer, ik woon boven een winkelcentrum. Als ik bij de HEMA iets ga drinken kan ik op m'n eigen netwerk blijven. Helaas kan m''n router geen 2 netwerken uitspugen...
Pagina: 1 2 Laatste