Deze gloednieuwe Tweaker (jaja

) heeft een standaard Ziggo modem staan (geeft tevens draadloze internetverbinding). Ik heb hier niet al te veel verstand van, maar ik vermoed dat dit fantastische kastje niet echt top-of-the-line is. Desondanks kan ik, wonend op 1 hoog in een portiekwoning, prima gebruik maken van mijn internet op het grasveldje aan de overkant van de straat.
Na vandaag mijzelf een beetje ingelezen te hebben in dat hele Fon gebeuren moet ik zeggen dat ik eerder daar naartoe zou neigen dan zelf iets opzetten. Fon is zo te zien al aardig aan het bouwen op het gebied van hotspots in het buitenland, logischerwijs zal in Nederland uiteindelijk ook een partij gaan samenwerken om bijv Fon-compatible routers te leveren. En misschien de losse apparaatjes in de winkels te krijgen...
Wat mij echt aantrekt in Fon: gemak. Ik koop een kastje (toegegeven, is een investering), plug m in mn modem, aanmelden, instellen en klaar! Ben ik ergens met Fon hotspots: aanmelden en gaan! Kan wat mij betreft niet op tegen een eigen wifi netwerk proberen op te richten of een eigen mobiele internet provider (wel kudo's voor de poging!).
Ik snap dat sommige mensen niet hun internetverbinding beschikbaar willen stellen voor mensen bij andere internet of telecom providers. Begrijpelijk, maar zo te zien kun je met Fon er wel voor zorgen dat ze niet je hele bandbreedte kunnen benutten: zet m dan desnoods naar de snelheid van een smartphone abo. Ik weet van mezelf dat ik op mijn vaste verbinding echt niet 24/7 mijn volledige verbinding benut. Dus wat voor kwaad kan het om te delen met onze medemens? En of die Fonero's nu bij Ziggo, UPC, KPN, T-Mobile of Tele2 zitten (voorbeeld he), je weet in ieder geval dat ze zelf ook moeten delen om er gebruik van te kunnen maken!