Wil je meer uit je telefoon halen en niet wachten op de ontwikkelaars van LG maar zelf aan de gang met Custom Roms? Volg dan stap voor stap dit schema. Alles wordt duidelijk uitgelegd.
Wij zijn niet verantwoordelijk als je telefoon het om wat voor reden niet meer doet! Alles is dus op eigen risico. Als je de stappen volgt kan er weinig mis gaan, maar het blijft je eigen keus. Ook heb je kans dat je geen aanspraak kunt doen op de garantie als hij voorzien is van aangepaste software.
Als je een out of the box telefoon hebt en je wilt er een aangepaste ROM op zetten, dan zijn dit samengevat ALLE stappen. Verderop wordt alles in detail uitgelegd, maar deze stappen in deze volgorde moet je aanhouden:
- Backup backup backup
- Via LG updaten naar de nieuwste versie
- De juiste drivers op de computer installeren
- Root toegang verkrijgen op je telefoon (je bent dan super administrator)
- Rom manager installeren uit de market
- Clockworkmod recovery op je telefoon installeren via deze app
- Custom rom in zip bestand downloaden en op externe SD zetten
- Telefoon opnieuw opstarten in Recovery modus via de app rom manager
- Zip bestand selecteren en installeren via Clockworkmod Recovery en de rest gebeurt vanzelf!
1. Bootloader:
Het aller eerste chipje van de telefoon dat actief is bij het indrukken van de aan/uit knop en zorgt wat er dan moet gebeuren. De bootloader is normaal niet schrijfbaar maar wordt doorgaans vrijgegeven door fabrikanten of gekraakt. De bootloader van de Optimus 2x is niet gelocked. Door een bewerking in de bootloader is het mogelijk om de telefoon op te starten in recorvery modus met bijvoorbeeld power + volume omlaag. Clockwork mod Recovery biedt allerlei mogelijkheden zoals het installeren van een nieuwe ROM, het maken en herstellen van backups van de SD-kaart en nog meer.
2. Baseband:
De baseband is het gedeelte van de telefoon dat alle communicatie regelt zoals de netwerkverbinding en de GPS verbinding. Dit gedeelte zou je samen met de bootloader enigszins kunnen vergelijken met een bios bij een computer. Het stukje baseband staat net als de bootloader los van het interne telefoongeheugen en wordt dus ook niet meegeflashed bij een software upgrade. Ten alle tijden is het aanbevolen om een baseband te gebruiken die in Europa is uitgebracht omdat de functies binnen de baseband gebaseerd zijn op Europese providers. Het updaten van de baseband moet worden gedaan met een speciaal programma. Voor de Optimus 2x wordt het gebruik van Smartflash aangeraden. Bij de instellingen > over de telefoon staat het versienummer aangeduid met bijvoorbeeld: Smallbandversie: 1035.21_20110725. Op het forum wordt dit gewoonweg baseband 725 genoemd (staat voor de maand en dag, dus 725 is van 7 juli 2011). Baseband 218 en baseband 725 zijn momenteel voor alle telefoons het best.
3. RIL:
De RIL wordt wel meegeflashed bij een nieuwe ROM. RIL staat voor Radio Interface Layer en vormt de communicatie tussen de baseband en de rest van de telefoon. Als er een functie wordt aangesproken zoals ‘iemand bellen’ vertaalt de RIL dit van een commando vanuit Android naar de baseband. Het wordt altijd aanbevolen een RIL te installeren die het zelfde versienummer als de baseband heeft omdat ze bij elkaar horen. Bij gebruik van een andere RIL kan het zijn dat de baseband niet weet wat de RIL bedoelt. Dit kan leiden tot problemen zoals niet meer kunnen smsen of geen toetsen kunnen gebruiken in keuzemenu’s als je een nummer belt. Ik heb bij mijn baseband 725 dus RIL 725. Je kunt de RIL soms kiezen bij het installeren van een ROM of via de gratis app in de Market GetRIL.
4. Kernel
Dit is letterlijk de kern van het systeem en wordt ook meegeflashed met een nieuwe rom. Kernels zijn ook vaak apart te downloaden, omdat er zo veel verschillende zijn. De kernel is speciaal voor een bepaalde telefoon gemaakt en is dus erg belangrijk en zegt veel over de stabiliteit en performance van het systeem. De kernel is verantwoordelijk voor het geheugenmanagement, de grafische drivers, het gedrag en sneldheid van de processor, de USB aansluiting, de WiFi drivers, etc etc. De kernel is de achtergrond van het systeem en is in veel gevallen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk (geweest) voor vreemde crashes en reboots. Een kernel hoort ook bij een bepaalde Android versie. Je kunt niet zomaar een Android 2.3 kernel installeren op een Android 4 setup. De makers van kernels zetten er echter altijd bij waar hij voor is ontworpen.
5. Android OS + extra software
De kernel hoort in principe ook bij het Android OS maar met dit punt bedoel ik specifiek de grafische interface en de apps zoals gmail, maps, sms, camera, etcetera. Dit is voor het systeem de buitenste schil maar voor de gebruiker datgene wat hij of zij ervaart aan de telefoon.
6. ROM
Een ROM is niks meer dan een samenstelling van drie van de bovengenoemde componenten, namelijk: een Android OS + extra software, de kernel en een RIL. De baseband en de bootloader maken geen deel uit van de rom. De RIL en de Kernel kunnen later worden aangepast. Mocht de RIL niet passen bij jouw baseband of voldoet de Kernel niet aan jouw eisen (bijvoorbeeld teveel stroomverbruik, geen overclockmogelijkheden, instabiliteit.)

V: Waarom?
A: Omdat root access (admin rechten) jou bepaalde apps laten draaien en aanpassingen kunnen maken aan de telefoon die anders niet mogelijk zijn. Systeembestanden kunnen nu met jouw toestemming worden aangepast.
Stappenplan:
Onderstaande werkt alleen voor 2.2
- Zorg voor de juiste USB-Drivers: Klik hier
- Download Super One Click, een root-programma wat voor veel telefoons gebruikt wordt. Klik hier
- Verbind je telefoon met de computer via USB. Zet van te voren het vinkje USB-Debugging aan. (instellingen, applicaties, ontwikkeling).
- Kies in het programma voor Root, de rest zie je automatisch op je scherm gebeuren.
PS: In sommige gevallen komt het voor dat tijdens het willen rooten je mobiel niet gedetecteerd wordt. Dit gebeurt normaliter als je de standaard drivers gebruikt van LG i.c.m. Windows 7 64-bit. Hier kan je de drivers vinden die het ook goed doen i.c.m. Windows 7 64-bit.
Voor het rooten van 2.3.x
Voor het rooten van Gingerbread werkt SuperOne Click niet meer op het moment, volg deze stappen op http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1327599 en je telefoon word geroot. Goed lezen wat er staat en alle handelingen uitvoeren!

V: Waarom?
A: Een stukje software wat je kunt installeren op je telefoon waar je in komt door op te starten met aan-knop + volume omlaag beide ingedrukt. In dit menu kun je custom roms installeren, updaten, je telefoon backuppen en nog veel meer geavanceerde handelingen. Het voordeel is dat je dit menu bijna altijd kunt bereiken, zelfs als je de verkeerde rom zou flashen. Uiteraard moet je nog steeds oppassen met wat je doet.
Stappenplan:
- Download ROM manager (de gratis versie is voldoende) uit de market
- Klik op Flash ClockworkMod Recovery en kies voor de LG Optimus 2x
- Alles gaat nu automatisch. Je kunt nu in de recovery komen via deze app door te klikken op reboot into recovery of door de telefoon op te starten met power + volume down deze moet je inhouden totdat je ‘android’ in je beeld krijgt. Zodra je dat ziet, moet je de knoppen loslaten.
Je kunt het menu bedienen als volgt: de volume knop dient als pijl omhoog/omlaag. De powerknop dient als enter.

- Start je telefoon op in Recovery modus (zie stap 2)
- Kies voor backup en restore en klik vervolgens op backup.
- Het proces verloopt automatisch. Dit is een volledige backup van je huidige rom + gebruikersgegevens en software. Je maakt simpelweg een snapshot van hoe je telefoon nu is, inclusief berichten en dergelijke. Je kunt met de functie restore altijd weer terug naar dit snapshot.
- Optioneel: download gratis Titanium Backup uit de market om backups te maken van dingen zoals WiFi accesspoints, gebruikerswoordenboek, angrybirds + levels waar je tot nu toe bent, etc. Je kunt deze dan weer herstellen als je een nieuwe rom hebt geïnstalleerd. Let op, meestal kun je apps herstellen als je update naar een nieuwere Android versie, maar sommige apps willen dan niet meer goed werken. Bij 2.2 en 2.3 gaat het vrijwel altijd goed, maar bij ICS lukt het niet altijd om de apps te herstellen.

Het flashen van de baseband is niet moeilijk maar in veel gevallen ook niet nodig. Er zijn veel discussies geweest over basebands. De belangrijkste die ik kan concluderen:
- Er zijn toestellen van Koreaanse maak en van Duitse maak (staat 'made in....' onder de accu). Zo zijn er ook basebands voor Koreaanse modellen als voor Europese modellen. Gezien de enorme hoeveelheid vage problemen die er kunnen ontstaan met de basebands die geript zijn van de LG SU660 (de koreaanse variant op de 2x speed), raad ik aan om die baseband echt alleen te gebruiken als je na het installeren van de nieuwe rom en kernel nog steeds niet tevreden bent. Bij mij leek het allemaal aardig goed met een Koreaanse baseband tot ik in Oostenrijk niet kon bellen en geen toetsen in kon drukken in keuze menu's. Daarom raad ik iedereen aan zijn of haar telefoon via LG up to date te brengen naar de nieuwste Gingerbread versie. Er wordt dan automatisch baseband 0725 geïnstalleerd. Deze geeft goede resultaten. Heb je momenteel geen klachten over bereik, GPS, etc.? Dan adviseer ik niet eens naar de baseband te kijken
Help! Ik heb teveel SOD's (Screen of Death - vastloper waar het scherm zwart blijft) en een slechte gesprekskwaliteit
Sinds kort is bekend dat er subtiele verschillen zijn tussen de modellen van de Optimus 2X die zijn geproduceerd in Duitsland of Korea. Hier weken dan ook verschillende basebands beter op. Wederom bedankt aan Vikingtosh voor de informatie.
Custom RomVikingtosh schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 19:53:
Voor degenen die nog steeds last hebben van slechte gesprekskwaliteit en BSODs heb ik nog een tip. Op XDA (link) heeft iemand ontdekt dat er twee hardwareversies van dit toestel in omloop zijn: één gebouwd in Korea en één geproduceerd in Duitsland. Nu blijkt dat de eerste hardwareversie (die uit Korea) beter draait met een baseband (824) bedoeld voor de Aziatische versie van dit toestel, de SU660.
Mijn eigen toestel is geproduceerd in Korea, dus heb ik dit uitgetest. De resultaten zijn uitstekend: de gesprekskwaliteit is kraakhelder (voor mij niet te vergelijken met basebands 218 of 502). De ruis die ik altijd op de achtergrond had tijdens het bellen is totaal verdwenen. Daarnaast heb ik sindsdien geen BSOD meer gehad, zelfs niet toen het toestel een keer langer aan de lader heeft gelegen. Verbinding met data en wifi lijkt ook sneller te gaan, maar dit kan ook tussen de oren zitten.
Let wel, deze oplossing werkt alleen voor telefoons geproduceerd in Korea. Of dit voor jou het geval is kun je achterhalen door de sticker achter de batterij te controleren. Vergeet niet voor het flashen van een baseband je data te backuppen en na installatie van de juiste RIL (GetRIL uit de market gebruiken) de batterij te kalibreren.
Tot slot: Gebruik deze workaround alleen als je echt weet wat je doet. Je flasht namelijk een baseband op het toestel die niet voor onze Optimus 2x bedoeld is. Er zijn berichten van personen met een 'Duitse' Optimus die door het flashen van deze baseband hun IMEI nummer zijn kwijtgeraakt, met een niet werkende telefoon tot gevolg (overigens is dit ook weer te verhelpen, voor meer info daarover kun je terecht op XDA)!
NB: Ik heb deze baseband getest met Cyanogenmod en kan niet garanderen dat het ook werkt met andere ROM's. Lees voor je deze workaround toepast de informatie op de verstrekte link goed door!
Of je nou CM7, CM9 of de MIUI rom of welke dan ook flasht; het gaat allemaal hetzelfde. Ik ga er vanuit dat je telefoon helemaal standaard is met alles van LG er op, maar wel al met Root en ClockWorkMod. Laat je ook niet afschrikken door het feit dat een CM7 rom maar +/- 90MB groot is. Dit is echt alles wat je nodig hebt!
- Laad je accu op of zorg dat het niveau tenminste 50% bedraagt!
- Zoek en download je favoriete custom rom. (zie onderaan dit topic)
- Plaats de zip op je externe SD.
- Schakel je telefoon uit en verwijder je SIM kaart als je veel waarde hecht aan de telefoonnummers die daarop staan. Deze stap is niet essentieel, maar wel handig. Queros was bijvoorbeeld zijn SIM nummers kwijt na het flashen van CM7.
- Start de recovery modus en kies voor install zip from SD
- Choose zip from SD en blader naar de zipfile (in mijn geval Fr15-vanilla-update-modacocustomrom-2x-kitchen-unsigned.zip)
- Blader naar YES en klik deze aan.
- Het proces gaat nu automatisch. Het kan ongeveer 3 tot 10 minuten duren.
- Als je van een standaard rom komt (en dus nog geen custom rom hebt), ga in recovery dan naar wipe data / factory reset en wipe cache. Ga bij advanced naar: wipe dalvik cache (de melding van iets met SD-ext is normaal die er dan komt).
Deze stap is nodig en wist alle gebruikers gegevens. Mensen die al een custom rom hebben hoeven dit zeer waarschijnlijk niet te doen. Mocht de telefoon blijven hangen in het opstartscherm, kun je dit alsnog doen.
Na het installeren van de nieuwe ROM is het aan te raden de batterij te kalibreren:
- Zoek in de Market naar 'BatteryCalibration' (root vereist!)
- Laad de batterij op totdat in de app wordt aangegeven dat je batterij op 100% en nabij de 4200mV zit
- Druk op 'Battery Calibration' en ontkoppel je lader
- Je kunt je telefoon nu normaal gebruiken

Er zijn inmiddels erg veel roms in de lucht voor de optimus 2x. De meest populaire worden hier opgesomd maar je kunt zelf ook kijken op XDA voor nog meer Roms, ervaringen, filmpjes en plaatjes. Klik
- Op nummer 1 heb ik persoonlijk een ICS rom staan. In het dagelijks gebruik merk je niet dat deze ROM zich nog in het alpha stadium begeeft. Ondanks het ontbreken van hardware acceleratie werkt eigenlijk alles snel en mooi. De video functionaliteit laat nog te wensen over. Het wachten is op de drivers voor de Tegra 2 chip. Downloaden kun je hier.
- Op nummer 2 heb ik de meest stabiele bugvrije en uitgebreide Android 2.3 rom staan. Link.
- Dit overzicht mag nog worden uitgebreid met plaatjes en meer details.

Restore Stock:
Om je telefoon helemaal terug te zetten naar stock heb je de volgende files nodig:
- [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr] [td]
- SmartFlash P990 utility file
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- SmartFlash drivers Driver Files (heb je waarschijnlijk al geïnstalleerd tijdens het rooten.
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- LG origineel V20m Dit is versie 20m met baseband 0725, dit is de meest recente versie in Nederland.
- [/td] [/tr] [/table]
- [table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr] [td]
- Install the utility file
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Install the driver file (mocht je dat nog niet hebben)
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Run the SmartFlashTool_P990.exe application on your PC
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Turn device off, remove battery, plug device in while holding volume down - you should see a software update message on screen and the COM port should be filled automatically in the flash application below after installing the drivers if required.
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Select the 'ROM Copy D/L' tab
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Ensure 'Normal Mode' is selected
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Ensure 'Erase CAL' is NOT selected
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Click the browse button next to 'CP Bin:' and select the baseband (FLS) file
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Click the browse button next to 'AP Bin:' and select the ROM (bin) file
- [/td] [/tr] [tr] [td]
- Click 'Start' and wait for the flash to complete
- [/td] [/tr] [/table]
Restore Apps:
Voor backups van je eigen Apps kan je het beste Titaniuim Backup gebruiken. Dit is een kleine guide hoe je dit het beste kan doen.
How to make your first backup:
Verify that Titanium Backup has started without warning and that your busybox is OK
Click the Backup/Restore tab
Click Menu (the button), Batch
Click "Backup all user apps"
Let it run, then go back
Individually backup the system data you want. That is most green-colored items. This will be bookmarks, call log, calendar, launcher, WiFi, etc.
Now your backups are in the "TitaniumBackup" directory on your SD card.
How to restore your backups after installing a ROM (if you wiped your phone):
Download Titanium Backup from Market
Click the Backup/Restore tab
Click Menu (the button), Batch
Click "Restore all missing apps + system data
Reboot your phone
It's done ! The only thing you may have to adjust is usually your wallpaper/widgets.
[ Voor 255% gewijzigd door justin_ti op 23-04-2012 11:49 ]