Introductie
Cabless, de naam die voor dit ontwerp kenmerkend moet worden, slaat terug op 2 woorden: Cable & less (Kabelloos). Al maandenlang staat dit project klaar om aan begonnen te worden. Nadat in de kerstvakantie mijn eerste 'final'; van de ontwerpen in het water viel omdat bepaalde onderdelen niet gezaagd konden worden en de maten van het ontwerp niet overeen kwamen met de dikte van het MDF dat we op maat hadden laten zagen bij de Praxis. Toen per ongeluk 15 mm ipv 18 mm MDF meegenomen, terwijl het hele ontwerp gebaseerd was op 18 mm planken. So far direct al de eerste tegenslag, en het MDF kon even opgeborgen worden.
De maanden daarna heb ik er vrij weinig naar omgekeken en lag het systeem gewoon op mijn bureau:

Dit was ook niet alles, en het idee bestond nog steeds. Er moest alleen een nieuw ontwerp komen, ditmaal op 15 mm MDF. Dus vervolgens aan de slag gegaan om tot een nieuwe final te komen en het resultaat viel me niet zozeer tegen (see for yourself):
Exterieur

Alle schuine vlakken die open lijken te staan zijn (vanzelfsprekend) deurtjes die met flashy (piano-)scharniertjes open en dicht kunnen en vast worden gehouden door kleine kastdeurmagneetjes.

Aan de achterkant zien jullie een grote opening waar de removable tray met het moederbord moet komen te zitten en daaronder een opening voor de voeding. De buitenste platen aan de deuren en aan de boven- en onderkant zijn langer door laten lopen om wat ruimte te geven voor de kabels die erin moeten. Op deze manier kan de case strak tegen de muur komen te staan zonder tegengehouden te worden door kabeltjes. Het idee is om daar alle kabels naar de onderkant te leiden en ze dan strak tegen de plint weg te werken. Of dat allemaal gaat lukken (HMDI kabel bijvoorbeeld) is nog maar de vraag natuurlijk, maar het streven ernaar is er
Jaja, vinger- stofmagneet ftw...
Interieur
Koeling

En dat is natuurlijk waar het allemaal om gaat. Al is er geen window aanwezig, wil ik toch trots kunnen zijn op een strakke binnenkant waar het liefst geen enkele kabel te zien is... Daarvoor zijn alle belangrijke stukken hardware opgebouwd in compartimenten. Alles is opgebouwd rond ‘luchtkanalen’. Bovenin blaast een 120 mm fan frisse lucht van buiten direct door de cpu-koeler weer naar de achterkant. Dat is de enige warmte die dat kanaal moet af kunnen voeren.

Het tweede plaatje laat 2 compartimenten zien. De voorste fan blaast frisse lucht eerst door een ruimte met HDD’s (op het moment komt er maar 1 in te zitten, max. 3) en via een tweede 120 mm fan naar de voeding, die de door-de-hardeschijf-opgewarmde lucht direct naar buiten afvoert met een 140 mm fan.

Twee kanalen die de lucht dus in één directe stroom houden en geen flow verliezen in het midden van de case, dat is het plan.

Bovenstaand plaatje laat zien waar de frisse lucht voor de uitbreidingssloten vandaan moet komen. Een enkele 200 mm fan verzorgt de luchtstroom die over de videokaart-koelers heen moet blazen, de MK-13 van Prolimatech op de HD5870 en de frisse lucht voor de 8800GTX van ASUS (waar eventueel nog een Musashi op komt te zitten).
Kabels?
Geen kabels! Althans, zo min mogelijk zichtbaar :)… Rondom het moederbord worden plankjes geplaatst die ervoor moeten zorgen dat de kabels, aangesloten op het moederbord, zoveel mogelijk onzichtbaar gemaakt worden.

Uiteraard zie je de aansluitingen op het moederbord nog wel. Dat moet ook wel, anders blijft er te weinig ruimte over voor een eventueel derde videokaart of de grote CPU-koeler.

Toelichting: De rechthoeken zitten om het moederbord heen en zorgen ervoor dat deze kabels weggewerkt kunnen worden. De openingen zijn op 20 mm berekend zodat de 24-pins en de PCI-e pluggen hier gewoon doorheen kunnen. De reeks gaatjes ernaast is voor het wegwerken van de kabels die uit de 5.25" drive bays komen. Deze openingen zal ik niet allemaal nodig hebben, maar zo is er nog een beetje speling voor het aansluiten.
De compartimenten van de voeding, HDD’s en 5.25” drives zorgen er voor het grootste gedeelte voor dat de kabels vrij makkelijk onzichtbaar weggewerkt kunnen zijn als de kast open staat, maar nog steeds vrij gemakkelijk te bereiken zijn. Alle kabels worden namelijk direct weggewerkt in de ruimte achter het mobo, waar het rechter zijpaneel voor zit. De kabels hebben zodoende ook een eigen compartiment met voldoende ruimte (5 cm omdat ze plankjes smaller dan dat niet wilden zagen in verband met afbreken, geheel begrijpelijk)...
En het overgebleven MDF?
Dat gaat naar een ander project, of twee kleine. Die kunnen tussendoor wel gemaakt worden, daarvoor heb ik ook al wat plannetjes achter de hand. Ik wil nog een benchbankje bouwen en later on een mini-NAS’je, met een toepasselijk thema …
De planning
Maandag 2 augustus 2010: MDF op maat laten zagen bij de Praxis. Wat ik verder nog hoop te doen voor de eerste update én voor de edit op de TS, is foto's maken van het werk dat ik al heb gedaan (kleine dingetjes als sleeven, en een enkel plankje dat wel gelukt én bruikbaar is
Als laatste de 'final', ditmaal in kleur zoals ik hem wil maken:

Voorafgaand werk
Het is niet veel wat er nog bruikbaar over is gebleven, maar ik heb toch iets te laten zien:

Een van de ongeveer 6 plankjes die zo uitgewerkt moeten worden. Hiervan zijn er al 4 klaar voor gebruik alleen staan deze niet op de foto. Nog een kleine toelichting aan de hand van wat geschoten foto's:

De 120 mm fan wordt tussen 2 van deze plankjes als het ware 'geklemd', waardoor er hier geen schroeven aan te pas gaan komen. Het rooster zit, zoals te zien is, bevestigd aan de fan met rubberen fan-mounts en de anti-vibe set zit aan de andere kant aan de fan vast (nog niet, straks met een paar drupjes lijm).

En zo ziet her er van de achterkant uit. Op de manier van het ontwerp krijg ik dat sowieso niet tot nauwelijks te zien maar dat doet niet af aan het feit dat ik wil dat het er fatsoenlijk uit ziet.
Note: Dit is mijn eerste CC, opbouwende kritiek en uiteraard reacties zouden zeer gewaardeerd worden!
edit:
02-08-2010: Toegevoegd aan de TS: Voorafgaand werk
02-08-2010: Toegevoegd aan de TS: Voorafgaand werk
[ Voor 7% gewijzigd door Fid3lity op 02-08-2010 20:55 ]