[iPad] iPad vs Aceton: Will it Dissolve?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368019

Topicstarter
Hallo tweakers,

De afdeling Scheikunde van de VU is van plan iPads in te zetten voor het onderwijs. Een van de vragen die we hebben, is hoe goed het apparaat tegen al die vervelende chemicaliën zal kunnen. Vooral aceton, wat veel gebruikt wordt op het lab, heeft de neiging van alles en nog wat op te lossen. Aangezien de iPad vooral van glas en aluminium is, zal het wellicht meevallen.. Maar weet niet zeker hoe het zit met de coating e.d.

Als mensen hier ideëen over hebben, hoor ik het graag!
Zie ook: chemicalipad.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Hoe moeilijk kan het zijn. Pleur er een voor de helft in een bak met aceton en kijk over een maand of het ding is aangetast.

Geloof me, één apparaat opofferen is goedkoper dan heel lang gaan zitten nadenken/wikken/wegen/vragen stellen/beoordelen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Het idee is natuurlijk dat je weet wat er gebeurd, voordat je het doet ;)

Maar mijn inziens zal hij niet helemaal oplossen inderdaad. Je zult echter wel wat borrelends / rook gaan zien van de andere componententen denk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Nou het idee is volgens mij, vaststellen of het ding tegen die chemicaliën kan. Of je nou vooraf wist dat het zou gaan gebeuren of niet streelt alleen maar iemands ego, maar doet aan het eindresultaat helemaal niets af.

Beplak de ene helft van de onderkant met een fatsoenlijke screenprotector, weet je ook meteen of die chemicaliën fatsoenlijk door een protector buiten de deur worden gehouden. ZAGG heeft wel fatsoenlijke protectors voor iPads.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:35
Hoelang en door hoeveel mensen is daar al over vergaderd? :-)

Ik durf inderdaad te wedden dat de salariskosten van al het gezever over de ipad, het product al vele malen hebben overstegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ach, er is op zich niet zoveel over vergaderd hoor, maximaal 5 minuten denk ik ;). Het is meer dat ik een beetje een idee wilde krijgen. Ik weet vrij zeker dat screen-protectors niet gaan helpen, dat is allemaal plastic spul wat door aceton wordt opgevreten, lijkt me zo!
Zat nog te denken om een 'will it blend?'-achtig filmpje te maken, misschien geen slechte PR-stunt ook :).

En ja, uiteindelijk, hoe het ook is, je moet gewoon voorzichting met zo'n ding op het lab. Maar dat geldt eigenlijk voor zo'n beetje alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252999

In ieder geval vermoed ik dat er zo'n soort coating op zit die vet en waterafstotend is

http://www.cenano.nl/nano...n/het-geheim-van-nanotol/

Die coating kan alles tussen pH2 en pH12 aan, dus de pH van aceton moet geen kwaad kunnen ;)

Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen (of het reageert) maar ik denk het eigenlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het nadeel is dat je nooit kan zien of je coating (deels) oplost of niet. Het glas en aluminium zullen altijd heel blijven maar je coating blijft een vraagteken.

Ik zou zelf kijken of zo'n laag beschermplastic acetonresistent is. Dat kan je, net als je veiligheidslabbrillen, mooi proefondervindelijk en toch goed uittesten of het enigszins acetonproef is.

* Delerium heeft nachtmerries van mensen met DMF-vingers.

[edit]
Anoniem: 252999 schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:28:
Die coating kan alles tussen pH2 en pH12 aan, dus de pH van aceton moet geen kwaad kunnen ;)
Het is niet de pH maar het organische oplosmiddelkarakter van aceton dat het probleem is. Net zoals een Blender pH-neutraal is en toch desastreus voor de iPad.

[ Voor 33% gewijzigd door Delerium op 29-07-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252999

Aceton lost wel bepaalde plastics op dus ik ben erg benieuwd wat er dan gaat gebeuren :)

@Delerium, klopt, daaarom zeg ik ook dat ik er verder weinig zinnigs over kan zeggen. Ben moleculair bioloog, niet helemaal noob dus;)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 252999 op 29-07-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

mjl

Ugh

Het plastic zal vast beschadigen met derglijke oplosmiddelen... Maar ik zou me meer zorgen maken over vluchtige zuren (azijnzuur bijv) in combinatie met electronica. Ook in het kader van veiligheid zou ik nog eens goed nadenken of dergelijke mobile devices wel in een lab omgeving moeten worden gebruikt. Ik kan me zo voorstellen dat een student dat ding vrolijk meeneemt uit het lab een kantoor in en vrolijk zijn bammetjes gaat zitten kouwen terwijl de "vieze" iPad er naast licht en hij z'n verslag tiept.

Wellicht zou een case of "glove" uitkomst bieden ?

Verder niet moeilijk doen gewoon proberen .... ik ben overigens wel benieuwd hoe de iPad gebruikt gaat worden in deze context ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik denk niet dat het veel doet, buiten een paar matte plekken achterlaten.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarom test je deze niet gewoon? http://www.waterproofcases.net/ipad.html

Kost 20$ ofzo voor een iPad. Standaard kan een iPad namelijk sowieso niet tegen water, in een lab lijkt me dat extra lastig.

Afaik lost aceton alleen specifieke plastics op, wellicht is de aquapac van net iets anders gemaakt. Nog goedkoper ,maar minder goed, is een zip-loc-bag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 15:02
Mag ik heel ff kwijt dat organische stoffen geen pH hebben, en aceton dus ook niet :)

Wel interessant om te lezen, vooral omdat het om het broertje van onze opleiding gaat (student Pharmaceutische Wetenschappen in Leiden hiero)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:02

World Citizen

FreeReef.nl

Met een beetje geluk stuurd Apple je er een paar op. Gewoon even bellen heeft mij het verst gebracht bij Apple.... Zeker als het om een TU gaat....

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

mjl

Ugh

"it might not be a very bright idea to use it to clean your iPad"

Ja dat lijkt me ook knap stom om te doen, al het palstic wordt dof en alle coatings van je scherm zijn weg danwel aan flarden. Maar dat is ook al met alcohol uitkijken!

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is niet de pH maar het organische oplosmiddelkarakter van aceton dat het probleem is. Net zoals een Blender pH-neutraal is en toch desastreus voor de iPad.
Hehe, briljante opmerking :). En inderdaad, volgens mij is pH niet van toepassing bij aceton.

Wet betreft veiligheid e.d. is de iPad misschien zelf beter dan een stapel papieren en boeken, die de studenten nu in en uit het lab zeulen. iPad kan je in ieder geval nog even snel schoonmaken met wat alcohol (moet wel goed gaan lijkt me).

@ Ducth_Razor: Ik had wel dit soort dingen gezien en zal er eens wat uitproberen wellicht (hoewel deze wel erg lelijk en een beetje over de top is :P). Overigens moet je de hoeveelheid water & vloeistoffen niet overschatten op het lab, zal hooguit om een paar spetters gaan (tenzij je domme/onhandige studenten in huis hebt).

Trouwens voor mensen die wat meer willen weten, ik zal een blog bijhouden over de vorderingen op de VU (shameless self-promotion, I know): The Chemical iPad
Er staat nu in ieder geval al 1 post met wat meer tekst en uitleg.

Cheers & in ieder geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366730

hmm,, ze zou ook een paar dummy´s of zo kunnen vragen van apple. Al denk ik zelf dat ze ook niet moeilijk doen als je vraagt of ze een paar exemplaren op willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Je zou toch verwachten dat er al wel ergens een vrouw haar nagellakverwijderaar over de iPad heeft gegooid. Tot nu toe alleen verhalen gevonden van mensen die hun plastic Macbook schoon wilden maken met aceton :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 368019 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 09:32:
[...]

Hehe, briljante opmerking :). En inderdaad, volgens mij is pH niet van toepassing bij aceton.

Wet betreft veiligheid e.d. is de iPad misschien zelf beter dan een stapel papieren en boeken, die de studenten nu in en uit het lab zeulen. iPad kan je in ieder geval nog even snel schoonmaken met wat alcohol (moet wel goed gaan lijkt me).
Over het algemeen kan huis- tuin- en keuken-apparatuur niet goed tegen alcohol. Kijk anders even in de handleiding van de ipad ...
@ Ducth_Razor: Ik had wel dit soort dingen gezien en zal er eens wat uitproberen wellicht (hoewel deze wel erg lelijk en een beetje over de top is :P). Overigens moet je de hoeveelheid water & vloeistoffen niet overschatten op het lab, zal hooguit om een paar spetters gaan (tenzij je domme/onhandige studenten in huis hebt).
Dit gaat je dus een paar iPads per jaar kosten ... onhandige mensen heb je altijd. Al laten ze maar een paar keer dat ding uit hun handen vallen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ monkel. Ah in de handleiding kijken, goed idee!
"Don’t use window cleaners, household cleaners, aerosol sprays, solvents, alcohol, ammonia, or abrasives to clean iPad." En dat heeft dan vooral te making met die 'oleophobic coating'.

En ja onhandige mensen heb je altijd, dus ik ga er uberhaupt niet vanuit dat alle iPads het zullen overleven.. Maar dat is ook weer iets wat normaal is op het lab, heb zelf ook wel eens per ongeluk wat dure scheiko-apparatuur gesloopt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tussen glas en aluminium zit overigens een plastic rand.

Hier is het redelijk te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.milliamp.com/blog/wp-content/uploads/2010/05/ipad-backplate-damage-closer.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door itsme op 30-07-2010 12:40 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32

MrFish

Untitled

Ik denk dat je de grootste problemen moet verwachten met de oleofobische coating op het scherm, de rubberen/plastic rand rond het scherm, en het plastic Apple logo op de achterkant van de iPad. Dat logo lijkt mij polycarbonaat, dus dat kan sowieso al niet tegen aceton (zie o.a. dit pdfje, pagina 3). Ethanol is (voor eventjes) dan weer geen probleem.

De oleofobische coating op het scherm verdwijnt volgens mij sowieso na verloop van tijd, dus al lost 'ie op in aceton, echt een probleem zal dat niet zijn. Je zult wat meer last hebben van vingerafdrukken, maar dat poets je met een beetje ethanol ook wel weer weg. Of het scherm verder nog gecoat is, weet ik niet, maar het lijkt er niet op. Waarvan de rand rond het scherm gemaakt is, durf ik niet te zeggen.

Verder moet je met het aluminium natuurlijk oppassen met sterke zuren en basen, maar die slingeren als het goed is niet zomaar over het lab, i.t.t. de spuitflessen met ethanol en aceton.

Ik denk dat je het grootste deel van de problemen wel kunt ondervangen met een beschermhoes van bijvoorbeeld siliconen of polyethyleen/polypropyleen. Het liefst zou je natuurlijk een hoes van telfon hebben, maar dat zal wel niet bestaan ;-) Misschien kun je ook eens bij een fabrikant van die 'onderwaterhoezen' vragen van welk materiaal ze zijn gemaakt.

Mocht je dit daadwerkelijk gaan proberen, dan ben ik als mede-chemicus erg benieuwd naar je bevindingen. Een iPad op het lab lijkt mij ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat een screen protector wel een goed idee is als eerste barrière, zodat de coating niet direct verwoest wordt als er iets mis gaat. Een degelijke beschermhoes is natuurlijk nooit overbodige luxe, maar wellicht laat ik dat de studentjes zelf wel even uitzoeken.

Ben zelft uiteraard ook heel benieuwd hoe het gaat lopen. Eventuele foto's van half-opgeloste iPads zal ik uiteraard wel met jullie delen ;).
Pagina: 1