Aiolos schreef op maandag 15 februari 2010 @ 20:54:
Al ruim een jaar maak ik gebruik van een MythTV backend/frontend combinatie met een DVB-T pci kaart. Werkt als een dolle, ik kan haast niet meer zonder het pauzeren van live tv, maar doordat ik een (goedkope) Twinhan kaart heb zonder CAM/CI alleen voor de publieke omroepen. Ik kijk ook vrij weinig commercieel, maar soms zou het wel handig zijn om er een programma van te kunnen opnemen.
Nu kwam ik het programma ccCam (en nog wat van dergelijke softwarematige cam oplossingen) tegen en het lijkt er op dat in combinatie met bijvoorbeeld
deze kaartlezer ik gewoon de commerciele zenders kan kijken!
Ik vraag me alleen af of het echt werkt. Dat geloof ik nog niet helemaal en ik kan eigenlijk nergens een bericht over de combinatie met digitenne vinden (niet positief, maar ook niet negatief), dus ik zou graag van iemand horen of het succesvol op deze manier te doen is.
Ik heb netjes een abonnement voor digitenne en wil ook gewoon mijn smartcard gebruiken voor het verkrijgen van de sleutel in combinatie met een geschikte kaartlezer (dus niet de minder legale manier van keysharing).
Zoals W3ird_N3rd al zegt, ja dat kan. Ik heb het zelf ook net een paar dagen werkend. Was altijd nogal terughoudend, en had geen smartcard om te testen. En je moest eerst ook geld betalen voor de tuner tijdens een proefperiode wat je daarna wel terug kreeg, maar dat vond ik ook niks (dacht ik tenminste). Nu kost het je helemaal niks meer om Digitenne uit te proberen. Heb zelf een mediacenter met Mediaportal erop.
Ik heb eerst de gids van The Zep Man gebruikt (
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC), om het te testen. Als je deze gids leest dan heb je meteen een idee van wat je allemaal nodig hebt, en welk configbestand waar moet. In de Mediaportal installatie die ik had werkte het wel, alleen schokte het beeld af en toe. Ik dacht toen dat de hardware te langzaam was (Celeron 2.66 GHz), maar bedacht me daarna dat het toch eigenlijk wel zou moeten werken.
De cardserver heb ik op een eeepc gezet, lekker zuinig. Het is niets meer dan een standaard Ubuntu install met daarbij de newcs.i686 binary en een newcs.xml configuratiebestand.
Omdat Mediaportal niet lekker liep ben ik geen experimenteren met TVHeadend, een relatief nieuwe TV backend voor Linux. (
[TV Headend] Het grote TV Headend topic). Dat werkte super, configuratie van TVheadend is heel simpel, en heeft standaard ondersteuning voor softcams. Je vult gewoon de gegevens van je cardserver in via de webinterface van TVheadend en je kan kijken. Helaas is er nog geen goede ondersteuning d.m.v. een frontend. Er wordt gewerkt aan ondersteuning in XBMC, maar de svn versie van de pvrtesting2 branch die ik geprobeerd heb was niet echt stabiel en had af en toe last van zware framedrops.
Daarom weer een verse XP installatie gedaan en de mediaportal 1.1 beta erop gezet. Nu loopt het wel allemaal soepel.
En dat is dus op niet de nieuwste hardware..(P4P800, Celeron D 2,66 GHz, 768 MB RAM en een Radeon 9200 SE).
Ik gebruik zelf de Smargo cardreader, maar het is volgens mij met bijna elke phoenix-compatible smartcardreader mogelijk. Alleen is de Smargo vrij populair volgens mij, dus dat is wel makkelijk (en USB natuurlijk).
We hebben hier nog een CRT breedbeeld staan en de beeldkwaliteit is wat mij betreft beter dan via de analoge Hauppauge PVR-150 MCE met Ziggo. Denk dat ik (want ik zit nu nog in de 4 weken op proef) Digitenne maar hou en Ziggo opzeg. Zeker omdat ik toch amper tv kijk. Smartcard erbij en dan 1 in de Smargo, en 1 in de STB in de slaapkamer (mini 4:3 tv) hebben we daar ook een EPG!