Hoofdcategorieën
Device Settings
Topicacties

Het grote Music Player Daemon topic

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Ik vond het grappig, haha.
Reg. datum: 21 juni 2000

quote:
Sprite_tm schreef op zondag 14 november 2010 @ 15:21:
Nou, ik ga ook maar eens een poging wagen om mijn 100 jaar terug zelf-inelkaargehackte afspeelprogje te vervangen door mpd. Ik heb het in de eerste instantie eens op mijn workstation geinstalleerd. Lijkt het leuk te doen :) maar ik geloof dat ik de playlist niet helemaal snap.

Als ik het goed begrijp kan je in een mpd client een bestand selecteren door te zoeken of te browsen. Die word dan in de playlist geflikkerd. Enigszins irritant want ik ben xmms' queues gewend: een mp3tje verdwijnt daaruit als je 'm afgespeeld hebt. Gelukkig is dat te emuleren door consume mode aan te zetten, mooi.

Is er echter ook in te stellen wat er gebeurt als de playlist 'op' is? Ik heb namelijk in mijn eigen tooltje alles zo geprogrammeerd dat 'ie normaliter random mp3tjes uit mijn complete collectie kiest en afspeelt. Zodra je zelf wat in de queue zet breekt 'ie dat proces meteen af en gaat 'ie beginnen met je queue af te spelen. Als de queue 'op' is gaat 'ie weer vrolijk over op random spul afspelen.

De vraag is dus: kan ik met mpd dit gedrag nadoen?
Gezien de projecten die jij zoal op het forum post, moet het niet al te moeilijk zijn om hier een client voor in elkaar te proggen/scripten. Waarschijnlijk kom je met Bash al een heel eind :P
quote:
jayvol09 schreef op zondag 14 november 2010 @ 17:17:
Ik heb thuis ook een linux server staan met wat muziek erop. Kan ik vanaf een windows client hier ook gebruik van maken? En is het nou de bedoeling om de boxen op de server of de client aan te sluiten?
Hoewel dit een ontzettende zoekvraag is, wil ik er best antwoord op geven. MPD is een muziekspeler zonder user interface. Losse interfaces kunnen verbinding maken via TCP/IP en dat kan zowel een commandline tooltje zijn, een PHP webinterface of een grafisch programma. Ik heb op mijn Windows-laptop Ario geïnstalleerd en op mijn Linux-laptop Sonata. Op de server zelf draaien AjaxMP (webinterface) en mpc (commandline client, ook heel handig voor scriptjes etc) Oh en MPDroid op m'n smartphone :)
De bedoeling van MPD is in eerste instantie dat je je boxen aan de server hangt, maar je kan het ook naar een ander (Linux) systeem streamen dmv Pulseaudio of een http-stream opzetten. Lees de wiki eens door, daar staan alle clients in die er te vinden zijn.
Backups al geregeld?

quote:
Demoniac schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:23:
[...]
Gezien de projecten die jij zoal op het forum post, moet het niet al te moeilijk zijn om hier een client voor in elkaar te proggen/scripten. Waarschijnlijk kom je met Bash al een heel eind :P
Fair nuf, als het moet hack ik zelfs mpd wel om zodat 'ie het zelf kan. (Dat heeft zelfs enigszins mijn voorkeur: een continue client-server-verbinding om gedrag te fixen wat eigenlijk imo door mpd zelf geregeld zou moeten worden is niet je van het.) Ik ging er echter half vanuit dat ik niet de enige zou zijn met deze wens en dat er dus gewoon iets zou bestaan om dat te doen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Een classificerende capacitieve aanraaksensor

Reg. datum: 06 februari 2009

Hmm, ik moet zeggen dat ik ook enthausiast ben gemaakt door jullie positieve verhalen over MPD! Gister avond dan ook even geprobeerd om MPD op mijn linux server te zetten, dit zou een ideale oplossing zijn want ik zou op elke computer in het netwerk bij mijn muziek kunnen! Zelf ben ik nogal een noob op ubuntu gebied (nog maar 1 maand mee aan het werk) maar het leek me wel een leuke uitdaging.

Helaas is er toch iets misgegaan. Hieronder zien jullie mpd.conf die op mijn server staat. (Ubuntu 10.10).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
music_directory        "/mnt/disk2/MrPepper/Muziek"
playlist_directory        "/var/lib/mpd/playlists"
db_file            "/var/lib/mpd/tag_cache"
log_file            "/var/log/mpd/mpd.log"
pid_file            "/var/run/mpd/pid"
state_file            "/var/lib/mpd/state"
bind_to_address        "192.168.0.107"
port                "8080"
zeroconf_enabled        "yes"
zeroconf_name            "Music Player"
input {
        plugin "curl"
}
audio_output {
type    "httpd"
name    "My HTTP Stream"
encoder    "vorbis"
port    "8080"
bitrate    "128"
format    "44100:16:1"
}

Ik kan vanaf elke computer in het netwerk connecten, met wat voor client dan ook. Ik krijg dan ook mooi een overzicht van alle muziek die ik heb, probleem is echter het afspelen. Als ik op mijn ubuntu desktop met GMPC een bestand probeer af te spelen zegt het programma: Error opening file.

Als ik met vario vanaf een windows XP bak connect met de server lijkt het alsof hij een nummer afspeelt maar er is geen audio output.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Ik zit al zo'n twaalf uur met m'n handen in het haar..

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Backups al geregeld?

Ik denk dat je het verkeerd ziet :) Mpd speelt de muziek af op de machine waar het draait (hoewel je het wel door encapsulaten in http/pulse-audio-streams ergens anders heen kan krijgen); de vbedoeling is dus dat je een mpd-draaiende machine aan je HiFi-set hangt en zo vanaf elke random PC of foon of whatever kan instellen wat er daar draait.

Met jouw config zul je dus naast een mpd-client ook nog eens een shoutcast-client naar je mpd moeten wijzen; je mpd exporteert de muziek als een http-stream.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 15-11-2010 14:04 (18%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Een classificerende capacitieve aanraaksensor

Inmiddels MPD hier al jaren aan de praat en vandaag maar eens MPDroid op mijn Android geïnstalleerd, moet zeggen, werkt erg mooi!
Kan via wifi of 3g mijn volledige collectie streamen :)
Dit icm SleepTimer maakt van mijn Samsung Galaxy de ideale wekkerradio :)

quote:
DRAFTER86 schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:49:
Inmiddels MPD hier al jaren aan de praat en vandaag maar eens MPDroid op mijn Android geïnstalleerd, moet zeggen, werkt erg mooi!
Kan via wifi of 3g mijn volledige collectie streamen :)
Dit icm SleepTimer maakt van mijn Samsung Galaxy de ideale wekkerradio :)
Hoe heb je dat gedaan met SleepTimer? Ik wil m'n Galaxy S ook wel als wekkerradio gebruiken icm een lekker muziekje :)
quote:
Demoniac schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 10:54:
[...]
Hoe heb je dat gedaan met SleepTimer? Ik wil m'n Galaxy S ook wel als wekkerradio gebruiken icm een lekker muziekje :)
Ah, ik gebruik hem om met muziek in slaap te vallen.
Dus niet om wakker te worden ;)

Reg. datum: 17 januari 2007

Ik wil vanuit thuis (windows + linux) en remote locaties mijn muziek kunnen streamen via een client (ik ga dus geen muziek besturen die op de server wordt afgespeeld). Op de server zet ik mijn muziek en playlist.

Zojuist wat gespeeld met MPD op Ubuntu maar er is bar weinig te vinden zoals een goede howto. Ik heb het iig wel al aan de praat gekregen en de stream via httpd te enablen in de config werkte ook. Maar dit is niet wat ik wil want het is een soort van radio stream.

Maar ik denk niet dat MPD bedoelt hiervoor is omdat ik hem niet direct aan mijn hifi hang.

timskiej wijzigde dit bericht 14-12-2010 00:05 (8%)

Je wil streamen maar niet streamen? Wat wil je dan wel, een shared folder waarvan je de muziek kan afspelen?
quote:
timskiej schreef op maandag 13 december 2010 @ 23:57:
Ik wil vanuit thuis (windows + linux) en remote locaties mijn muziek kunnen streamen via een client (ik ga dus geen muziek besturen die op de server wordt afgespeeld). Op de server zet ik mijn muziek en playlist.

Zojuist wat gespeeld met MPD op Ubuntu maar er is bar weinig te vinden zoals een goede howto. Ik heb het iig wel al aan de praat gekregen en de stream via httpd te enablen in de config werkte ook. Maar dit is niet wat ik wil want het is een soort van radio stream.

Maar ik denk niet dat MPD bedoelt hiervoor is omdat ik hem niet direct aan mijn hifi hang.
Inderdaad, hier is MPD niet echt voor bedoeld. Er is wel een stream functie, maar zoals je gezien hebt zit daar een beetje vertraging in etc. Evt zou je eens naar Pulseaudio kunnen kijken, misschien dat het daarmee kan.
Ik zelf gebruik Ampache voor dit doel, dat is een PHP music-library met een Flash player, werkt (erg) goed! Die draai je dan dus gewoon in je browser :)

Bij Pulse heb je hetzelfde als http-streaming, maar dan vrijwel zonder lag. Kost alleen erg veel bandbreedte (voor zover ik weet gaat het geluid lossless en ongecomprimeerd over je netwerk) waardoor ik het via wifi al niet fatsoenlijk aan de praat kreeg. Remote locaties kan je dan totaal vergeten..
Krentenboltosti
Reg. datum: 31 augustus 2000

Ik maak nu al een hele poos naar volle tevredenheid gebruik van Mpd op mijn FreeBSD-machientje. Vandaag zag ik dat iemand een Mpd-variant gemaakt heeft die Spotify als back-end gebruikt: Mopidy. Iemand daar al ervaring mee?

Ik kreeg het zo snel niet aan de praat, maar de frustratiemeter is nog niet helemáál doorgebrand dus misschien probeer ik het nog een keer.

Bloed, zweet & koffie

Reg. datum: 13 juni 2002

Ik heb al op diverse website gekeken, maar ik vind weinig succesverhalen van MPD die (als server) op een media speler draait. Ik heb zelf een Asus O!Play HDP-R1 en daarop kan je het wel installeren, maar dit vereist weer een extra (USB) audio device.

Zijn er media spelers waarop MPD op draait of waarop het bruikbaar is? In principe zijn de meeste media spelers toch linux-doosjes, dus het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

zie teletekst pagina 888

Ik zou denken dat het in principe moet kunnen op al die kastjes die Linux draaien. Ze maken zelf ook geluid, dus die drivers zouden al aan boord moeten zitten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Fairly odd Tim
Reg. datum: 01 november 2002

Volgens mij draait het redelijk succesvol op alle popcornhour kastjes, mijn hdx (een popcornhour cloon) doet het perfect, zonder extra hardware enz

Alle sletjes aan de jabber :P

Reg. datum: 24 juli 2007

Ik heb eens een vraagje ik volg nu al een tijdje het MPD gebeuren.

Ik heb ook een site tegen gekomen waar ze een Asus router laten dienen als server die het kan afspelen via een USB geluidskaart.

Maar ik kan daar mee dan radio stations via streaming laten afspelen en ook via een programma zoals Itunes muziek laten afspelen dat dan alleen dat streamt naar die router

maar mijn vraag is kan ik ook op de een of andere manier de output van mijn computer naar zo een ding laten streamen? Want als ik bv naar een film of naar youtube kijk zou ik graag dat geluid daar van hebben bestaat zo iets voor Windows en Mac Os X

alvast bedankt

Reg. datum: 13 juni 2002

quote:
Gotiniens schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 21:55:
Volgens mij draait het redelijk succesvol op alle popcornhour kastjes, mijn hdx (een popcornhour cloon) doet het perfect, zonder extra hardware enz
Dank je, dat wilde ik graag horen!

Reg. datum: 29 augustus 2004

quote:
Stefferke schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:15:
Ik heb eens een vraagje ik volg nu al een tijdje het MPD gebeuren.

Ik heb ook een site tegen gekomen waar ze een Asus router laten dienen als server die het kan afspelen via een USB geluidskaart.

Maar ik kan daar mee dan radio stations via streaming laten afspelen en ook via een programma zoals Itunes muziek laten afspelen dat dan alleen dat streamt naar die router

maar mijn vraag is kan ik ook op de een of andere manier de output van mijn computer naar zo een ding laten streamen? Want als ik bv naar een film of naar youtube kijk zou ik graag dat geluid daar van hebben bestaat zo iets voor Windows en Mac Os X

alvast bedankt
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niets van je vraag. Wat wil je precies?

Reg. datum: 11 december 2002

quote:
disheaver schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:08:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niets van je vraag. Wat wil je precies?
Volgens mij wil hij al z'n geluid doorstreamen vanaf Windows naar een MPD doos.

Reg. datum: 24 juli 2007

quote:
Gr0wLiThE schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:35:
[...]

Volgens mij wil hij al z'n geluid doorstreamen vanaf Windows naar een MPD doos.
idd ik wil het geluid dat uit men luidsprekers komt streamen naar een MPD doos dat aan mijn reciever hangt.

zodat ik lekker draadloos in men sofa kan zitten en het geluid horen van bv een youtube filmpje waar ik dan naar aan het kijken ben door men reciever.

Dat is niet echt waar MPD voor bedoeld en ook niet geschikt is. Het zou kunnen met Pulseaudio, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat dat over wifi niet lekker gaat werken en daarnaast zijn de beschikbare Windows-binaries al 4 jaar oud. Ik denk dat je voor dit doel beter een andere oplossing kan zoeken.
Reg. datum: 23 juli 2004

MPD + despotify

Voor de geïnteresseerden, ik heb al een aantal jaar mpd draaien waarmee ik direct muziek op de versterker afspeel. Omdat ik de behoefte had aan een simpele manier om muziek af te spelen zonder laptop of tv continue aan te moeten hebben. En mpd is met mijn android telefoon gemakkelijk te bedienen.

Gisteren heb ik mpd zelf compiled met despotify. Ik kan middels mpc of telnet verbinding door spotify zoeken en mijn spotify playlists laden. Uiteraard heb je hiervoor wel een spotify premium account voor nodig.

Helaas heb ik alleen nog geen client gevonden die de spotify functionaliteiten ingebouwd heeft. Misschien ga ik zelf starten met het ontwikkelen van de android client app met spotify ondersteuning.

DoubleD79 wijzigde dit bericht 31-01-2012 12:41 (14%)
Reden: meer info toegevoegd

quote:
DoubleD79 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:39:
MPD + despotify

Voor de geïnteresseerden, ik heb al een aantal jaar mpd draaien waarmee ik direct muziek op de versterker afspeel. Omdat ik de behoefte had aan een simpele manier om muziek af te spelen zonder laptop of tv continue aan te moeten hebben. En mpd is met mijn android telefoon gemakkelijk te bedienen.

Gisteren heb ik mpd zelf compiled met despotify. Ik kan middels mpc of telnet verbinding door spotify zoeken en mijn spotify playlists laden. Uiteraard heb je hiervoor wel een spotify premium account voor nodig.

Helaas heb ik alleen nog geen client gevonden die de spotify functionaliteiten ingebouwd heeft. Misschien ga ik zelf starten met het ontwikkelen van de android client app met spotify ondersteuning.
Klinkt gaaf! Ik ben zelf begonnen met een Android client welke op termijn multiroom ondersteuning moet gaan bieden, geinspireerd op het Sonos system. Dit is puur hobbymatig en gaat nog langzaam, maar ik moet zeggen dat het ontwikkelen voor Android me niks tegen valt. Ben benieuwd hoe je e.e.a aan gaat pakken! Zijn er hier trouwen al mensen die MPD gebruiken voor multiroom-achtige toepassingen?

Ik heb dat gedaan mbv MPD op de server en Pulseaudio op de clients. Ik ben echter nog op zoek naar een compactere oplossing, aangezien Pulse nogal bloated is en streaming naar een aantal clients een hoop bandbreedte kost. Gisteren heb ik zitten stoeien met de fifo-output van MPD, compressed met lame en dan met emcast (multicast variant van netcat) het netwerk op gespuwd. Op de client kon ik het dan met dezelfde emcast weer opvangen en doorgeven aan een zo klein mogelijke mp3-afspeler. Ik wil nog kijken/luisteren hoe de geluidskwaliteit is en zonodig flac gaan streamen.
Mocht dit enige vorm van succes aannemen, dan zal ik het uiteraard delen met de tweakers :)
quote:
Demoniac schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 08:30:
Ik heb dat gedaan mbv MPD op de server en Pulseaudio op de clients. Ik ben echter nog op zoek naar een compactere oplossing, aangezien Pulse nogal bloated is en streaming naar een aantal clients een hoop bandbreedte kost. Gisteren heb ik zitten stoeien met de fifo-output van MPD, compressed met lame en dan met emcast (multicast variant van netcat) het netwerk op gespuwd. Op de client kon ik het dan met dezelfde emcast weer opvangen en doorgeven aan een zo klein mogelijke mp3-afspeler. Ik wil nog kijken/luisteren hoe de geluidskwaliteit is en zonodig flac gaan streamen.
Mocht dit enige vorm van succes aannemen, dan zal ik het uiteraard delen met de tweakers :)
Wat gebruik je als client? Volgens mij zijn er al best veel mensen die e.e.a werkend hebben met op Linux gebaseerde OpenWRT routers? Jammer dat er nog geen fatsoenlijke Apple Airport alternatieven zijn, dat zou m.i ideaal zijn, gewoon een wifi-kastje met een digitale en analoge audio-out...

vriend van Jack D. en Silver H
Reg. datum: 08 juni 2000

Ik heb een vreemd probleem;

middels updaten van de DB wordt mijn libary netjes geindexeerd. Echter na herstart service/server komen die geinventariseerde records te vervallen.

ik zie niets afwijkends in /var/log/mpd.log
De state file wordt als DB gebruikt, waar user mpd de rechten tot heeft.
runnen als root ipv user mpd maakt geen verschil.

iemand suggesties, want dit heb ik na jaren gebruik nooit eerder ondervonden .

Diablo 3: HollandHards#2930 | _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ♡ '\@_

quote:
himlims_ schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:01:
Ik heb een vreemd probleem;

middels updaten van de DB wordt mijn libary netjes geindexeerd. Echter na herstart service/server komen die geinventariseerde records te vervallen.

ik zie niets afwijkends in /var/log/mpd.log
De state file wordt als DB gebruikt, waar user mpd de rechten tot heeft.
runnen als root ipv user mpd maakt geen verschil.

iemand suggesties, want dit heb ik na jaren gebruik nooit eerder ondervonden .
Hoe bedoel je, de state file word als db gebruikt? Ik heb gewoon een file 'mpdstate' en een file 'mpd.db'?
Hier overigens druk bezig met een multiroom MPD client voor Android. Gaat de goede kant op, ik heb nu een server met twee MPD-processen (Kanalen), elke met 3 outputs: digitaal coax naar de receiver in de woonkamer, analoog via een usb geluidskaart naar de keuken en de HTTPD stream (welke je weer kunt luisteren op je Android device). In mijn client kan ik kiezen welk kanaal welke outputs gebruikt. Dit alles gaat via Pulseaudio, waarbij het zelfs mogelijk is om beide kanalen tegelijk te laten spelen op alle drie de outputs, wat een mooie bak teringherrie geeft. In de Android client kun je via een simpele interface muziek naar een van beide kanalen sturen en kiezen welk kanaal welke outputs gebruikt. Een van de probleempjes die ik nog heb is dat wanneer Kanaal 1 iets afspeelt op 1 output en je schakelt dan de 2e output ook op Kanaal 1 het geluid niet synchroon is. Volgens mij gaat het wel goed als ik de player even pauzeer en weer start, dan loopt de boel weer synchroon :)
Al met al wel een leuk projectje, wel is de code nog een zooitje en nog lang niet stabiel, benieuwd of het dat ooit nog word ;)

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011