Over MySQL:
NMe: Als je weet waar de gaatjes zitten, dan kun je er prima mee werken.
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.
Ik vind het jammer dat na zo lang, de scores niet gerund zijn op een fatsoenlijke pc. Om aan te geven dat een bovengemiddelde consumenten pc in mijn optiek 4Gb heeft hier een paar feitjes uit de BBG's:quote:NMe schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:25:
[...]
Bij gebrek aan beter (defecte pc for the lose), dezelfde pc die de vorige contests gerund heeft:
AMD Athlon 64 X2 4400+
2GB RAM
Windows XP 32-bit (sorry)
Python 2.6 voor de Python-inzending, de meest recente Java client-VM voor Java
Sinds november 2007 - alle workstations 4Gb (daarvoor ook al soms)
Sinds juli 2008 - alle multimedia pc's 4Gb
Sinds juni 2009 - zelfs het budget systeem heeft 4Gb
Alle comments die aangeven dat het onzin is dat mijn applicatie zoveel geheugen gebruikt: Ik heb er op gerekend, mee gerekend en mijn applicatie op gebaseerd. Dat anderen het met minder geheugen kunnen, leuk, maar zijn hebben niet zulke mooie scores als ik.
Nu blijkt dat modernere pc's de rangschikking veranderen hoop ik dat de organisatie de resultaten opnieuw berekend met de in de starpost genoemde pc. Ook met de gevraagde instellingen en libraries (dus bijvoorbeeld server vm). Dit zal 18x15 = 4,5 uur processortijd kosten en moet dus binnen een redelijke termijn te doen zijn. De officieële/nette resultaten zullen dan een goede representatie zijn van de inzendingen.
Alle inzendingen zijn op dezelfde PC uitgevoerd en met dezelfde instellingen. Je kan ook de CERN even bellen, die hebben ATM toch weinig te doen. Misschien mag je hun mainframe wel 15 minuten lenen.
Deze gasten doen het ook maar voor hun plezier en in hun vrije tijd; Dat moet je respecteren imo.
Tevens zegt NMe hier (NMe in "Programming Contest Nieuwe Stijl: Contes...") dat 1GB RAM waarschijnlijk geen probleem zal zijn!
nu.nl - Algemeen
13:10 DEN HAAG - 'AOW in twaalf jaar naar 67'
12:38 DEN BOSCH - Drie broertjes vast wegens mishandeling
12:28 BERLIJN - Alle verdachten overval pokertoernooi opgepakt
Dat overal dezelfde VM instellingen gebruikt moet worden lijkt me duidelijk. Alleen dan krijg je nette resultaten. Verder runnen alle entries op dezelfde PC. Oprekken naar 1.5GB zou nog kunnen maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de overige entries zoveel geheugen hebben gebruikt. Om dan vervolgens te gaan roepen dat het aan de hoeveelheid geheugen ligt dat je nu niet wint en anders wel vindt ik persoon gewoon zeuren om niks. Blijkbaar kunnen we het gewoon niet goed doen (en daar baal ik goed van....).
Het doel is een leuke competie. Qua snelheid draait het om wie het beste algoritme kan vinden. Dat betekent optimaliseren. En niet optimaliseren voor 1 specifieke PC. En then again, het draait om de lol. Neem je het nu niet een beetje te serieus?
Creepy wijzigde dit bericht 02-06-2009 21:55 (19%)
Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems. — Jamie Zawinski
Uhm durf het eigenlijk niet te vragen, maar uhh als je hem uberhaupt aan de praat krijgt wanneer krijg ik de uitslagquote:
It is you!
De specificaties van de jury-PC waren dan ook open gelaten. Niemand wist precies op wat voor systeem gebenchmarkt zou worden. Ik heb niet het idee dat het uiteindelijke jurysysteem te slecht was om van een eerlijke en redelijke uitslag te kunnen spreken.quote:Pete schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:16:
Ik vind het jammer dat na zo lang, de scores niet gerund zijn op een fatsoenlijke pc.
Om je stelling dat het beschikbare geheugen veel uitmaakt te testen, heb ik nog even getest met 1GB heap size (die NME dus ook had ingesteld) en dit zijn de resultaten over vijf runs:
| Run | Pete 6 GB | Pete 1 GB | DaCoTa 6 GB |
|---|---|---|---|
| 1 | 40093600 | 39836550 | 40333400 |
| 2 | 40201000 | 40167700 | 40041500 |
| 3 | 40565500 | 40096450 | 40419350 |
| 4 | 40153500 | 40073850 | 40352600 |
| 5 | 40150400 | 39998300 | 40303750 |
| Gemiddeld: | 40232800 | 40034570 | 40290120 |
| Relatief: | 100% | 99,51% | 100,14% |
(Merk op dat dit op een acht core systeem geldt, dus wellicht dat met slechts twee cores het verschil nog kleiner is; hangt een beetje van je implementatie af. Ik zag bijvoorbeeld dat DaCoTa een aantal threads spawnt gelijk aan twee keer het aantal cores.)
Het lijkt er dus op dat je met een heap van 6 GB ipv 1 GB ongeveer een half procentje hoger scoort. Van mij mag je in NMe's tabel 0,5% bij je score optellen, maar daar verandert je positie niet mee. (Overigens lijkt die 0,5% vooral door een uitschieter te komen; het verschil tussen de medianen is slechts 0,2%.)
edit:
Bonuspuntje voor .oisyn; het maakt vrij weinig uit.
edit2:
Voor de lol ook vijf runs van DaCoTa erbij gezet...
Soultaker wijzigde dit bericht 02-06-2009 22:38 (10%)
Toch is het misschien wel beter om van te voren af te spreken hoeveel geheugen er aanwezig zal zijn, en hoeveel cpu's/cores. Op dat moment weet iedereen precies waar hij aan toe is. Wat mij betreft is dat een klein verbeterpuntje voor een volgende contest. Moet kunnen toch?
Over mijn eigen stommiteit (score in de outputfiles): aan mn svn logs te zien was dat de enige verandering in die hele file sinds de initial commit, en heb ik dat 1 dag voor inzending veranderd.
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Misschien, maar misschien gebruiken je concurrenten ook Java en die hadden dan natuurlijk ook profijt gehad van de server VM.quote:zwippie schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:42:
Ik vind het zelf een klein beetje jammer dat er niet met de server JVM is gewerkt, dat had mij misschien ook weer een plekje gescheeld.
Inderdaad, de CPU use uit de eerdere tabel suggereerde dat ook (hoewel CPU-tijd gebruiken niet per se wil zeggen dat 'ie ook nuttig besteed wordt natuurlijk). Overigens vind ik dat DaCoTa ook niet echt overtuigend wint met een 0,1% hoger gemiddelde over vijf runs.quote:.oisyn schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:43:
Pete's implementatie schaalt dus wel beter dan die van DaCoTa met meer cores. Maar nog steeds niet genoeg om het te winnen
Ik zal 'm eens met Wine runnen. Wellicht is dat qua performance niet ideaal, maar het geeft allicht een ondergrens. (Ik neem aan dat je uit performance-overwegingen toch al niet al te veel system calls doet.) Overigens heb je gelukkig een 32-bit binary gesubmit, want 64-bit Wine staat helemaal in de kinderschoenen.
edit:
Toegevoegd aan mijn lijstje met een score van 35714400. Niet slecht, maar natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking... (d.w.z. het was op Windows waarschijnlijk hoger geweest, maar hoeveel precies is moeilijk te zeggen)
Soultaker wijzigde dit bericht 03-06-2009 01:04 (28%)
Ik zal de volgende keer dat ik tijd heb maar géén goeie pc tot mijn beschikking heb lekker in de zon gaan zitten en jullie nog vrolijk een maandje laten wachten. Happy?quote:Pete schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:16:
[...]
Ik vind het jammer dat na zo lang, de scores niet gerund zijn op een fatsoenlijke pc.
Ik run alle Java-inzendingen nog een keer met de server-JVM, en ik zal de geheugengrens zo ver opschroeven als ik kan op dit systeem. Afgezien van dat zul je het hiermee moeten doen.
NMe wijzigde dit bericht 03-06-2009 00:46 (20%)
Over MySQL:
.oisyn: Tja, dat geldt ook voor vrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet af en toe het bloed onder je nagels vandaan halen.
Geh. Wat ik me afvraag, gebruikt ie in Wine wel alle cores? Onder Win XP x64 op een quad core heeft hij een CPU utilization van ~80%. Dit itt die van Pete, die slechts rond de 72% gebruikte (en 55% op de client VMquote:Soultaker schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:36:
Ik zal 'm eens met Wine runnen. Wellicht is dat qua performance niet ideaal, maar het geeft allicht een ondergrens. (Ik neem aan dat je uit performance-overwegingen toch al niet al te veel system calls doet.) Overigens heb je gelukkig een 32-bit binary gesubmit, want 64-bit Wine staat helemaal in de kinderschoenen.
edit:
Toegevoegd aan mijn lijstje met een score van 35714400. Niet slecht, maar natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking... (d.w.z. het was op Windows waarschijnlijk hoger geweest, maar hoeveel precies is moeilijk te zeggen)
OMG I fucking love Google Chrome. M'n bak rebootte net spontaan terwijl ik deze post aan het tikken was, en na het opnieuw opstarten van Chrome zei ie dat niet alles correct was afgesloten en of ik de windows wilde herstellen, en mijn hele post stond er gewoon nog
.oisyn wijzigde dit bericht 03-06-2009 01:31 (16%)
(Het helpt waarschijnlijk ook niet dat allerlei primitieven die onder Windows in de kernel zitten, door Wine noodzakelijkerwijs in usermode geëmuleerd moeten worden.)
Ter vergelijking heb ik ook de Windows versie van mijn inzending eens gerunt onder Wine; die scoret ook merkbaar slechter, maar het verschil valt nog wel enigzins mee. Maar mijn oplossing doet niets met multithreading, dus dan is de overhead ook minder.
Ja, 32% gemiddeld per core. Single-threaded is 100% en optimaal zou 800% zijn (dan gebruik je alle acht cores continue). Overigens kun je dan ook nog best 90% van de tijd aan het spinlocken zijn in theorie (dat bedoelde ik eerder toen ik zei dat meer CPU tijd besteden niet per se betekent dat er ook wat zinnigs uitgerekend wordt).quote:Maar jouw 261% vind ik dramatisch slecht moet ik zeggen... (hoe moet ik dat interpreteren, als 261/8 = 32% total load?)
Soultaker wijzigde dit bericht 03-06-2009 01:47 (38%)
Wees gerust, het is voor mij ook maar een spelletje, en een leuke. Ik wil alleen graag dat iedereen een gelijke kans heeft en dat de gegeven regels gevolgd worden.quote:Matis schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:28:
Ik snap je redenatie, alleen vind ik dat je wel een beetje aan het doordraven bent. Het is toch maar een spelletje, ik bedoel, het is hoogstens voor de eer.
Lees de thread, er is nogal verschil met java/C(++). Nu er toch inzendingen opnieuw gerund moeten worden vraag ik alleen of het misschien mogelijk is op een snelle pc.quote:Alle inzendingen zijn op dezelfde PC uitgevoerd en met dezelfde instellingen. Je kan ook de CERN even bellen, die hebben ATM toch weinig te doen. Misschien mag je hun mainframe wel 15 minuten lenen.
Daar heb ik respect voor, en ik find het fijn dat ze hun vrije tijd hier voor opofferen. Ik vind echter niet dat je dit moet gebruiken om te proberen de discussie mee af te kappen.quote:Deze gasten doen het ook maar voor hun plezier en in hun vrije tijd; Dat moet je respecteren imo.
Dat heb ik gezien. Maar imo beloofde men meer met het "bovengemiddelde consumentenpc"quote:Tevens zegt NMe hier (NMe in "Programming Contest Nieuwe Stijl: Contes...") dat 1GB RAM waarschijnlijk geen probleem zal zijn!
Maar Tweaker == bovengemiddelde consumentquote:Creepy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:50:
Dat, en een PC voor tweakers is niet hetzelfde als een gemiddelde consumenten PC. Tweaker != gemiddelde consument.
Nee ik neem het niet te serieus. Ik hoop ook niet dat je je echt aangevallen voelt, ik vind dat jullie een goede contest hebben. Er zijn echter dingen die beter kunnen. Is het goed nu? Ja. Kan het beter? Zeker!quote:... Om dan vervolgens te gaan roepen dat het aan de hoeveelheid geheugen ligt dat je nu niet wint en anders wel vindt ik persoon gewoon zeuren om niks. Blijkbaar kunnen we het gewoon niet goed doen (en daar baal ik goed van....).
Het doel is een leuke competie. Qua snelheid draait het om wie het beste algoritme kan vinden. Dat betekent optimaliseren. En niet optimaliseren voor 1 specifieke PC. En then again, het draait om de lol. Neem je het nu niet een beetje te serieus?
Ik heb nergens geroepen dat ik nu verlies door de instellingen of door de pc. Ja, dat ik er op achteruit ben gegaan en misschien wel daardoor lager sta dan dat ik kon is denk wel aangetoond. Ik stel gewoon de vraag of men het opnieuw kan runnen. Als ik eerste had gestaan en het zou mijn plek kunnen kosten had ik het misschien niet gesuggereerd, maar wel de vraag van iemand anders ondersteund.
Ik proef hier dat je je aangevallen voelt. Mijn vraag is niet bedoeld als een aanval.quote:NMe schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:45:
[...]
Ik zal de volgende keer dat ik tijd heb maar géén goeie pc tot mijn beschikking heb lekker in de zon gaan zitten en jullie nog vrolijk een maandje laten wachten. Happy?
Het aanbod van Woy doet blijken dat er in de crew wel de computing power beschikbaar was. Het is daarom jammer dat dit niet eerder bij jullie overlegd was.
Super! Ik denk dat dat de eerlijkheid van deze uitslagen al super vergroot.quote:Ik run alle Java-inzendingen nog een keer met de server-JVM, en ik zal de geheugengrens zo ver opschroeven als ik kan op dit systeem. Afgezien van dat zul je het hiermee moeten doen.
We hebben maandenlang geen tijd kunnen vinden om dit af te handelen en daar (terecht) commentaar op gehad. Ik vond het op het moment dat ik wél tijd had (of eigenlijk: tijd kon maken) belangrijker dat er resultaten kwamen met behulp van een acceptabel systeem dan dat ik de gelegenheid voorbij liet gaan om een beter systeem bij elkaar te kunnen schrapen.quote:Pete schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 05:51:
Ik proef hier dat je je aangevallen voelt. Mijn vraag is niet bedoeld als een aanval.
Er is genoeg overlegd maar dit aanbod is nieuw voor me. Daarnaast: een remote desktop-opstelling lijkt me nou niet echt super-optimaal.quote:Het aanbod van Woy doet blijken dat er in de crew wel de computing power beschikbaar was. Het is daarom jammer dat dit niet eerder bij jullie overlegd was.
DaCoTa's inzending is ook in Java gemaakt, en gerund met dezelfde instellingen als jouw inzending. Hij wist evenveel van het systeem waarop gedraaid werd als jij en blijkbaar kon hij daar beter mee overweg. De hele reden dat we, zelfs als we dat kunnen, van tevoren geen gegevens vrijgeven over het systeem waar we op draaien, is dat we jullie daarmee dwingen om keuzes te maken die je applicatie op élk systeem optimaal laten werken. In alle eerlijkheid heeft DaCoTa daar beter aan voldaan.quote:Super! Ik denk dat dat de eerlijkheid van deze uitslagen al super vergroot.
Over MySQL:
Nee, ik heb de applicatie geschreven voor de java server vm. Ik verwacht min of meer dat het verschil tussen Dacota en mij op hetzelfde systeem maar met de server vm veel kleiner zal zijn. Dan kunnen we zien welke applicatie optimaler werkt op elk systeem.quote:NMe schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:53:
[...]
DaCoTa's inzending is ook in Java gemaakt, en gerund met dezelfde instellingen als jouw inzending. Hij wist evenveel van het systeem waarop gedraaid werd als jij en blijkbaar kon hij daar beter mee overweg. De hele reden dat we, zelfs als we dat kunnen, van tevoren geen gegevens vrijgeven over het systeem waar we op draaien, is dat we jullie daarmee dwingen om keuzes te maken die je applicatie op élk systeem optimaal laten werken. In alle eerlijkheid heeft DaCoTa daar beter aan voldaan.
Ik ben dan ook pas mod geworden nadat de contest afgelopen was, dus eerder overleg had het niet opgelostquote:Pete schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 05:51:
[...]
Het aanbod van Woy doet blijken dat er in de crew wel de computing power beschikbaar was. Het is daarom jammer dat dit niet eerder bij jullie overlegd was.
Het grote probleem nu was vooral dat het al zo lang duurde, dat er gewoon echt een keer een uitslag moest komen. Dat het NMe dan even niet lukt om een machine met meer geheugen te regelen, of om het op een Server VM te draaien is misschien jammer, maar het is ieder geval beter dan nog een maand moeten wachten.
Voor een volgende contest is het denk wel handig om een wat duidelijkere indicatie te geven van het platform waarop het gedraaid word. ( Maar dan bedoel ik zeker niet de complete specificatie ).
Woy wijzigde dit bericht 03-06-2009 12:02 (21%)
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Erm? Ik meen dat ik overtuigend heb aangetoond dat je oplossing nauwelijks gebaat is bij meer geheugen, zeker niet in zo'n mate dat het een plaats zou schelen, dus het zou fijn zijn als je in ieder geval toegeeft op dat punt niet tekort gedaan te zijn.quote:Pete schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 05:51:
Ik heb nergens geroepen dat ik nu verlies door de instellingen of door de pc. Ja, dat ik er op achteruit ben gegaan en misschien wel daardoor lager sta dan dat ik kon is denk wel aangetoond.
Los hiervan hebben waarschijnlijk alle Java inzendingen in zekere mate baat bij het runnen in de server VM, dus het is goed dat NMe daar nog een keer tests mee gaat runnen, maar dan nog heb jij specifiek weinig te klagen omdat .oisyn de enige niet-Java-contestant is die boven je staat.
Daar kan niemand tegen zijn, maar persoonlijk vond ik de huidige gang van zaken niet zo'n groot probleem. Er zijn altijd een aantal onvoorspelbare variabelen (zoals ook de gebruikte speelset, waar ik verbazingwekkend genoeg nog niemand over heb horen klagen) en daar rekening mee houden is part of the game naar mijn mening.quote:Woy schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:54:
Voor een volgende contest is het denk wel handig om een wat duidelijkere indicatie te geven van het platform waarop het gedraaid word.
Als we overigens wensen voor een volgende contest aan het listen zijn, wil ik ook een bescheiden verzoek indienen voor het beschikbaar maken van een vergelijkbaar Linux platform naast Windows; dat moet bij ontwikkelaars toch ook populair zijn. (Met vergelijkbaar bedoel ik dat als je voor 32-bits Windows kiest, je ook een 32-bits versie van pak-em-beet Ubuntu neemt.)
Soultaker wijzigde dit bericht 03-06-2009 14:01 (34%)
En dan deed ik niet eens officieel mee wegens te laat inleverenquote:Soultaker schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:51:
maar dan nog heb jij specifiek weinig te klagen omdat .oisyn de enige niet-Java-contestant is die boven je staat.
Maar volgens mij heeft Bomberboy ook een native implementatie? En die stond in NMe's lijstje ook boven Pete.
Nou ja, NMe's on it, dus ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal wel duidelijk wordt...
Ik praat niet enkel over de geheugen instelling. Je eerste lijstje zet dacota en mij aan top, wat voor mij aangeeft dat de resultaten met de client vm niet representatief zijn. Zodra de server vm resultaten er zijn voel ik mij niet tekort gedaan.quote:Soultaker schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:51:
[...]
Erm? Ik meen dat ik overtuigend heb aangetoond dat je oplossing nauwelijks gebaat is bij meer geheugen, zeker niet in zo'n mate dat het een plaats zou schelen, dus het zou fijn zijn als je in ieder geval toegeeft op dat punt niet tekort gedaan te zijn.
Check your facts. Het is er 1 zijn er 2. En jouw lijstje geeft aan dat mijn programma veel meer baat heeft bij server dan Dacota's.quote:Los hiervan hebben waarschijnlijk alle Java inzendingen in zekere mate baat bij het runnen in de server VM, dus het is goed dat NMe daar nog een keer tests mee gaat runnen, maar dan nog heb jij specifiek weinig te klagen omdat .oisyn de enige niet-Java-contestant is die boven je staat.
Stond er niet eerst: er staan 2 java inzendingen boven je?
Pete wijzigde dit bericht 03-06-2009 14:22 (3%)
Reden: Verkeerd om gezegd
Heb net even de hele discussie gelezen, volgens mij is voor alle java implementaties het verschil tussen client en server vm verwaarloosbaar. Het lijstje van Soultaker geeft aan dat Pete's oplossing idd beter schaalt naar een octocore. Verbaast me overigens wel, wellicht dat er bij zoveel cores toch een boel overhead in zit in mijn inzending. Maar ik wacht lekker de tweede runs af. Zijn trouwens de andere beoordelingen (code nivo en crashbestendigheid) ook afgerond, of vooralsnog alleen de scores?
You can't always get what you want. I can, but you can't.
Pagina: 1 2 3 4 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 last