Hoofdcategorieën
Topicacties

Internet in de jaren '90

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Reageer Nieuw Topic
échte tweakers draaien Android
Reg. datum: 03 november 2002

Hoi,

Google bestaat 10 jaar ( nieuws: Google viert tienjarig bestaan zoekmachine ) - maar hoe zag jouw Internet er in de jaren 90 uit?

Gebruikte je nog Trumpet Winsock om met Win 3.11 in te bellen met je 28k8 (of trager) modem via RS232. Las je nieuws niet via RSS en het Web maar via news:// met xxx client of via DejaNews de acrhieven? Chatte je ook met ICQ en sprong je in de lucht toen zelfs offline messaging optie erbij kwam? Gebruikte je ook Altavista (search.av.com of wat was de url ook alweer?). Of zat je nog gevangen in het web van Compuserve met hun eigen creepy software and the likes? Of was je al onder Linux bezig je mail te lezen met pine e.d.? Welke websites heb je allemaal zien falen, zoals het toen gehypte Pointcast (dat nieuws naar je desktop stuurde) en het mislukte Active Desktop van Windows...Of slingerde je pas aan op Internet met ISDN en de bundeling van kanalen? Haalde je je warez nog via gehackte websites en public FTPs die niet goed beveiligd waren, toen torrents en p2p nog niet bestond? Bijv via WS-FTP, of tenminste eindeloos leechen via Napster? Of trok je alles legaal binnen vanaf het toen fanastisch gesorteerde Tucows? Of was je al langer online en deed je alles met Gopher? Herinner je nog de hype van Portals? Nu gebruikt vrijwel iedereen het kale Google als startpage! Raakte je ook besmet met het BackOrrifice virus of had jij wel je computer genoeg beveiligd? De tijd dat je nog heerlijk kale e-mails kreeg ipv HTML opgemaakt? En geen SPAM, althans dat had je toen nog veel minder.. Dat je Red Alert speelde via Internet, maar dat er altijd wel iemand midden in het spel eruit knalde? Of de betere tijden van Quake2 via Internet, heerlijk! 40ms met ISDN was toen al super ivg met de modemusers met pings tot wel 300 ms!

Maw: hoe zag jouw internet er uit in de jaren 90? Welke programma's gebruikte je voor je Internet-ervaring? Welke websites stonden er in jouw bookmarks? Hoe was je verbonden? enz.

Only.Holoris wijzigde dit bericht 07-09-2008 19:55 (20%)

WEBLOG @ http://gemist.tweakblogs.net/

10 jaar geleden:

Had ik een 10 Mbit internetinfuus van de TU Delft thuis :)
M'n huidige 21" Iiyama Visionmaster 500 was slechts een half jaar oud.
Had ik juist m'n tweede PII 300 MHz ("Dechute") in m'n mainboard geprikt
Was ik nog stoer met 256 MB RAM
Draaide ik Linux nog alleen op m'n tweede computer (maar niet lang daarna stapte ik over op fulltime Linux: eerst 5 jaar Slackware, en nu al ruim 5 jaar Gentoo)
Gebruikte ik uiteraard ICQ, die ik nog steeds heb (hoewel het nu LICQ is)
...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Ik was online vanaf '96 toen ik aan de universiteit begon. In het begin begreep ik er niks van. We hadden daar Windows for Workgroups met Gopher, FTP, en Netscape Communicator. Vooral Netscape was traag op die bakjes. Maar wel universiteitsnetwerk en redelijk snel.

Ik weet nog dat ik het erg gaaf vond, dat ik een e-mailadres kon aanmaken op freemail.nl. En veel medestudenten ook. Je had er toen weinig aan want ik kon zo'n beetje alleen mijn mede studenten mailen. Jaar of 2 later hadden we al Casema in ons studentenhuis (traaaag). I gebruikte ICQ, Netscape, en qua sites: Ilse (chat), Altavista, Hotbot etc.

quote:
mocean schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:45:
Ik was online vanaf '96 toen ik aan de universiteit begon. In het begin begreep ik er niks van. We hadden daar Windows for Workgroups met Gopher, FTP, en Netscape Communicator. Vooral Netscape was traag op die bakjes. Maar wel universiteitsnetwerk en redelijk snel.

Ik weet nog dat ik het erg gaaf vond, dat ik een e-mailadres kon aanmaken op freemail.nl. En veel medestudenten ook. Je had er toen weinig aan want ik kon zo'n beetje alleen mijn mede studenten mailen. Jaar of 2 later hadden we al Casema in ons studentenhuis (traaaag). I gebruikte ICQ, Netscape, en qua sites: Ilse (chat), Altavista, Hotbot etc.
Cool, inderdaad Hotbot ken ik ook nog wel! Dat was toch die zoekmachine die je query doorstuurde naar 10+ andere searchengines en de resultaten weer bundelde? Freemail.nl idd daar heb ik ook ooit een emailadres gehad! Toen moest je nog bij je ISP (als dat al kon) betalen voor extra emailadressen..En webmail was toen nog helemaal niet zo ingeburgerd als nu..POP3 en SMTP ging het via Pegasus Mail of Eudora (wie kent ze niet!! :D )...Cu2.nl was trouwens ook een super populaire website (toen Hyves nog helemaal niet bestond?).

Only.Holoris wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:10 (3%)

ThinkPad fan met HP laptop
Reg. datum: 12 juni 2005

Muziek downloaden via Napster met 56K, en dan werd de download halverwege afgebroken door de hufters aan de andere kant :P
I wear my sunglasses at night
Reg. datum: 23 januari 2002

In 1997 ging in @HHS studeren en daar had me de beschikking over een voor die tijd retesnelle 2Mbit verbinding naar de TU Delft, en van daar uit het Surfnet op. Ik had nog nooit echt van internet gehoord, hoewel ik in 1990 al de eerste PC onder handen had. Iemand heeft me destijds nog de werking van Netscape uit moteen leggen :+ Toen ik zag wat er mogelijk was en wat er te vinden was, werd ik al snel vrij ervaren ;)

Ik had geen internet thuis (geen modem), dat kreeg ik pas in 1999 toen ik via mijn stageplek van een toenmalige collega een 28k8 modem kreeg. Een Microcom Deskporte Fast+ Geweldig ding was dat btw: die kon namelijk zowel aan de rs232 (serieel) als aan de LPT poort (parallel dus) gehangen worden. Had zelfs de mogelijkheid tot een firmware upgrade naar 36k6. Retestabiel en snel, zeker via die LPT verbinding. Ik heb dat ding nog steeds en zal hem ook niet snel weg doen. Daar is ie te leuk voor O+
In 2002 ofzo eindelijk kabelinternet aangevraagd toen de kinderziektes er uit waren. EN toen ging het pas echt los :P

Wist ik veel dat ze ook nog een tweelingzus had... :p

Bonkers!

Ik ben nu 9 jaar en 11 maanden online, dus eigenlijk mag ik niet meepraten ;)

In het begin nog een Planet inbelabbo icm een 56K6 modem en een oude P60 machine onder windows 95 en IE4. Flink downloaden was er niet bij aangezien die PC een 600MB hardeschijf had, ik bewaarde nooit meer dan 5 MP3's tegelijk. Die overigens nét afgespeeld konden worden qua cpu power :P
Een jaar later werd het al beter met een nieuwe P3 500, ISDN en de NeoPlanet browser 8) maar het duurde daarna veel te lang (2004) voordat er een fatsoenlijke breedband aansluiting beschikbaar kwam.

Downloaden ging veel via zoeksites als altavista en mensen die wat MP3's online hadden staan op een euronet homepage oid. ICQ was hét instant messaging tootlje, waarom iedereen toen op messenger over is gestapt snap ik nog steeds niet. Alhoewel, het kon best iets te maken hebben met de Windows Messenger integratie van XP (damn you Microsoft!)

I haven't lost my mind, it's backed up on disk somewhere.
pc specs | auto specs

Reg. datum: 04 november 2000

Als ik terugkijk aan hoe ikzelf internette in '99 (toen wij zelf een vette dikke breedbandverbinding afnamen van Chello... 2 tot 3x de snelheid van modems toen nog) en dat vergelijk met nu, dan is er relatief weinig veranderd eigenlijk. Het gros van mijn activiteiten is ongeveer hetzelfde. We openen nog steeds met een browser internetpagina's, we downloaden nog steeds "illegaal" media en we chatten nog steeds met IM's. Wat is er nu concreet veranderd?
- streaming video is erbij gekomen
- ICQ is niet meer DE instant messenger
- javascriptgebruik is flink toegenomen met "web 2.0" en alles wat daarbij komt kijken
- bovenstaande ten koste van Java applets voornamelijk
- P2P downloads is nu niet meer hoofdzakelijk muziek, maar ook films en series omdat de toegenomen bandbreedte het toelaat
- we hebben nu snellere verbindingen dan toendertijd en iedereen heeft ook wel internet thuis, het is een mainstream product geworden
- social networking is een hele grote markt geworden
- IE8 gaat zich misschien aan de standaarden houden :+

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Eerste stappen waren denk ik zo rond 95. Mijn Compuserve e-mail adres was toen nog een nummer geloof ik. Traag tot en met je had slecht 4 uur per week ofzo dat je mocht internetten daarna moest je extra lappen. Stiekem de playboy site leechen als je ouders niet thuis waren. Het netwerk op de HTS was ook enorm traag. Wel enorme unix thinclients met Netscape erop. Dat het zo traag was kwam volgens mij omdat er lokaal een newsserver was die alt.binaries.playboy was geloof ik.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Sheepproductions (503794)
Reg. datum: 29 december 2001

Nieuwsgroepen en DDS. Dat waren voor mij de eerste stappen op internet (midden jaren '90 denk ik). Met DDS kon je zonder abonnement inbellen op een nummer in Amsterdam (vond mijn vader minder leuk toen de tweemaandelijkse telefoonrekening kwam). Op DDS had je "Buurmannen" die een "Huis" hadden op hetzelfde "Plein", "De Bruine Kroeg", "De Metro". Ik vond de opzet van DDS geweldig voor die tijd. Later was het niet meer echt nodig, maar ik blijf het jammer vinden dat ze het hebben omgebouwd tot gewone provider. Later kwam "Het Net" waar je lokaal op in kon bellen, maar je alleen Nederlandse pagina's kon bezoeken.
De website (het huis) die ik bij DDS had gemaakt is nog steeds online, al is het niet meer bij DDS: http://home.conceptsfa.nl/~schaap/ (laatste update 15/11, ik heb geen idee welk jaar. Ik denk 1999 omdat ik toen een ConceptsFA account had)

Altavista was de zoekmachine (later werd Ilse in Nederland populair). Netscape Navigater was de Browser/Mailclient (IE 3 was slecht), ICQ inderdaad de instant messenger. Providers hadden toen nog een overzicht van alle homepages van klanten.

☻/ Elwood: What kind of music do you usually have here?
/▌ Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Reg. datum: 07 mei 2006

Mijn vader had een inbelverbinding aangeschaft in '95 schat ik. We hadden zo'n programma erop staan waarmee je elke week zoveel minuten mocht internetten. Ik kan me nog herinneren dat ik een crack voor Anno 1602 moest binnen halen wat zo ontzettend lang duurde. Als 1 van de eersten kregen we toen breedband van @home. MP3's downloaden in luttele seconden, goede tijd. Ik was toen actief op een forum van startpagina waar FTP's met spelletjes werden uitgewisseld. Thuis hadden we een netwerk liggen met van die stekkers die je vast moest draaien en kon doorlinken naar de volgende (naam?). Op de computer beneden stond een programma om de internetverbinding te delen tussen alle computers. Kan me goed herinneren hoe vaak ik naar beneden moest om die computer weer aan te zetten omdat iemand hem had uitgezet.

Reg. datum: 12 maart 2000

quote:
Holoris schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:38:
Maw: hoe zag jouw internet er uit in de jaren 90? Welke programma's gebruikte je voor je Internet-ervaring? Welke websites stonden er in jouw bookmarks? Hoe was je verbonden? enz.
Programma's? Ik had een serieele terminal aan een 600/600 bps modem. Bookmarks? Zelfs Gopher bestond nog maar net en de clients uit die tijd deden niet aan bookmarks. Het zou nog 3 of 4 jaar duren voordat http en html ueberhaupt bedacht werden.

quote:
MadMarky schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:56:
Ik ben nu 9 jaar en 11 maanden online, dus eigenlijk mag ik niet meepraten ;)
omg.. ik las het eerst als 9 jaar oud, en 11 maanden online... :p

Ben zelf overigens ook een kleine 10 jaar lang online denk ik. Volgens mij was een van de eerste websites die ik bezocht cartoon network ofzo. Had eerst ook nog de url verkeerd geschreven (had toen nog een andere url dan nu), was ik niet blij om.

Simple user

quote:
Omega007 schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:03:
Thuis hadden we een netwerk liggen met van die stekkers die je vast moest draaien en kon doorlinken naar de volgende (naam?).
COAX (BNC) netwerk.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Sigur Ros FTW

We hebben ooit een keer een lannetwerk gemaakt met 20 computers allemaal op coax. Iedereen, games, pr0n en MP3 uitwisselen. Uiteraard iedereen droken een grote chaos was dat.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Security is not an option!
Reg. datum: 03 maart 2000

quote:
burne schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:03:
[...]

Programma's? Ik had een serieele terminal aan een 600/600 bps modem. Bookmarks? Zelfs Gopher bestond nog maar net en de clients uit die tijd deden niet aan bookmarks. Het zou nog 3 of 4 jaar duren voordat http en html ueberhaupt bedacht werden.
Dat zijn de jaren 80, vriend!

Imagining an infinite amount of monkeys with typewriters, at least one of these monkeys would type "To be, or not to be; that is the gezortensnhwshbla."

Reg. datum: 17 augustus 2006

Inbellen in 1995 om C&C via Kali.net te spelen. Wat een heerlijke tijd was dat.

Genius Or Madman?.. You Decide

quote:
warcow schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:10:
[...]

omg.. ik las het eerst als 9 jaar oud, en 11 maanden online... :p

Ben zelf overigens ook een kleine 10 jaar lang online denk ik. Volgens mij was een van de eerste websites die ik bezocht cartoon network ofzo. Had eerst ook nog de url verkeerd geschreven (had toen nog een andere url dan nu), was ik niet blij om.
Die site had ik in het begin ook steeds de eerste 3 keer verkeerd, omdat ik een spatie tussen Cartoon en Network zette :+

[Edit]

* Spike_wolf kan zich die tijd nog goed herinneren.. herrie modem van m'n ouders..
's avonds vragen of ik even mocht internetten, om vervolgens lekker Red Alert of Worms via internet te spelen :D
Of nieuwe auto's te downloaden voor NFS.

Spike_wolf wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:16 (17%)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
deviantART
Professioneel dierenknuffelaar :*)
It's time to roll the dice...

quote:
_DH schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:14:
[...]

Dat zijn de jaren 80, vriend!
Klopt, ik wil het ook niet over de BBS tijd (ook heerlijk, met m'n 300 baud modem toen :p) hebben. Maar over je internetervaringen in de jaren 90. Welke websites bezocht je toen? Welke programma's gebruikte je? Wat deed je vooral op Internet zonder Youtube, Wikipedia, Torrents enz...Dat je met WinGate zat te klooien om met 2 PCs op Internet te kunnen en dat die 1e PC met modem dan automatisch ging inbellen..Dat je op cu2.nl zat (ik gelukkig nooit!) en te chatten op TMF.enz. Dat je van Napster die toen vrijwel dood was overstapte op KaZaa (light natuurlijk, vanwege de ad/spyware!)..
quote:
Inbellen in 1995 om C&C via Kali.net te spelen.
Kali.net idd _/-\o_

Only.Holoris wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:30 (37%)

there is no place like ::1
Reg. datum: 21 januari 2000

in 1996 op de MTS de inbelverbinding fixen voor een docent die Internettraining gaf aan de KPN (20 man) en zelf er eigenlijk ook niets van wist.
In 1996 met 5 man inbellen via dezelfde TREFPUNT account. (in 2008 nog steeds last hebben van spam via trefpunt/wxs/planet...)
In 1997 maar 3 hardwaresite's kennen (anandtech.com, tomshardware.com, bjorn3d.com)
In 1998 world of tweakers ontdekken maar de buitenlandse sites beter vinden...
nog steeds mijn hotmailaccount hebben van voordat Microsoft het kocht. (1997)

technopeuter wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:22 (8%)

Het hoogste kan niet zonder het laagste

Reg. datum: 01 juni 2001

Ik ben ook nog geen 10 jaar online helaas. Ben wel al zowat heel mijn leven met computers bezig, maar met internet kon ik helaas pas heel laat beginnen.
Totdat ik zelfstandig ging wonen heb ik nooit internet gehad, ik heb dan ook pas zelf internet sinds mijn registratiedatum op Tweakers, nml. 1 juni 2001.
Daarvoor had ik wel op het werk internet, maar dit was geloof ik een soort van gebundelde ISDN verbinding.
Vanuit daar keek ik toen site's zoals 2ehands.nl en allesgratis.nl, niet echt boeiend allemaal.
Nog verder daarvoor had ik ook wel een soort van internet, ik heb toen een modem in mijn computer gefrot en wat aan inbellen gedaan, echter was dit zo retetraag dat het eigenlijk niet grappig meer was.
Verder was dat toen ook zo'n gratis abbonement van Hetnet geloof ik, je kon alleen websites in Nederland bezoeken, ik keek toen geloof ik ook wel eens op powerunlimited.nl, maar dat lade toen allemaal al super traag. Ik wilde toen ook wat spelletjes online spelen, toen was dat Shadow Warrior, helaas heb ik heb nooit goed aan de gang gekregen.

In elk geval, ik heb pas sinds 2001 zelf internet, toendertijd van Chello. Toen was dat nog iets van 150 kb/s down en 15 kb/s up.
Ik dacht toendertijd dat het snel zou zijn, een vriend van mij die had thuis @home, en die kon dus met 0,5 mbit downloaden, ik ging er vanuit dat Chello ook zo snel zou zijn.
Je had toen ook mxstream, maar dit was geloof ik duurder.
In elk geval, Chello is altijd ronduit slecht geweest, ben daarna overgestapt op Demon, welke toen een abbo van 8 mbit aanbood, koste toen iets van ¤ 65 per maand, hiervan haalde ik ook maar 5 mbit.
In elk geval kon je toen wel echt fatsoenlijk internetten, want met 150 kb/sec down kun je prima mooie websites laden.
Rond 2001 was natuurlijk de eerste website die ik bezocht tweakers.net, daarnaast ook sites als tomshardare.com anandtech.com, sharkyextreme.net (ofzoiets), ik leerde pas veel later wat leechen was, toen had je nog van die met software volgepompte CD's, en dat was het.
Later bleek dat je met mirc vanalles kon doen, dat je 1337 was als je topsites (ofzoiets :p) aan kon je de man was (via FTP dus), en je moets ICQ hebben, want dat was het.
Nog wat later wat downloaden met edonkey, en nu weet ik pas dat het véél makkelijker is om gewoon een news abbo te nemen... :D

Helaas is dit allen niet in de jaren 90 geweest, maar toch ben ik al voor het jaar 2000 al wel bezig geweest met internet zoals ik al aan gaf, toen hadden veel mensen niet eens internet, laat staan een computer, maar kon je vaak wel op je werk of op school wat internetten...
Op je werk of op school had je dan zo'n grijze flink bebaarde, wat "rare" man die dan het systeembeheer verzorgde.
Die zat heel de dag dan achter zijn scherm naar zijn Linux/Novell bak te loeren naar de logfiles die langskwamen...
Werd dan ook bijgehouden wie welke sites bezocht en wanneer... Wat hij zelf bezocht dat wist natuurlijk niemand... ;)

eX0duS wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:34 (26%)

Drive it like you stole it.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

'90's...

Toen internette ik met een Trust 56K V.92 extern modempje 8)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Marion2U

Bonkers!

quote:
Raven schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:28:
'90's...

Toen internette ik met een Trust 56K V.92 extern modempje 8)
Same here :)
Had later ook een US Robotics intern modem maar die kon de verbinding niet stabiel houden...

edit:
Nu ik het me bedenk, dat is één van de weinige Trust producten hier in huis die wel gewoon hun werk hebben gedaan :P

MadMarky wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:35 (17%)

I haven't lost my mind, it's backed up on disk somewhere.
pc specs | auto specs

quote:
eX0duS schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:28:
Later bleek dat je met mirc vanalles kon doen, dat je 1337 was als je topsites (ofzoiets :p) aan kon je de man was (via FTP dus),
Ja hoe werkte dat bestandsuitwisselen via IRC ook alweer? Ik weet nog wel iets van die announcements in warez-channels en van die eindeloze queues voordat je een bestandje doorkreeg..En ik herinner ook nog via die geautomatiseerde scriptjes met !list etc..dat je ook idd nog lijsten van FTP-sites kon doorkrijgen (ftp-sites die hun publicdirectory op world-readable/writeable hadden staan..)..en dan maar hopen dat niet een of andere lamer de files al verwijderd had..Maar echt een succes was het nooit echt :p Maar Mirc was toen wel de shit..super customizable :p

Only.Holoris wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:39 (12%)

Reg. datum: 01 juni 2001

Je moest gewoon een soort van command intypen om die zooi te leechen dacht ik.
Maar je had daar dan ook weer scriptjes voor. Als je het door had werkte het prima.

Mooi waren inderdaad ook die FTP sites, die waren dan gewoon ergens gehost bij een of ander bedrijf, of net iemand die per ongeluk zijn FTP had open staan...

Drive it like you stole it.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: