Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Topicstarter
Hoi,

Google bestaat 10 jaar ( nieuws: Google viert tienjarig bestaan zoekmachine ) - maar hoe zag jouw Internet er in de jaren 90 uit?

Gebruikte je nog Trumpet Winsock om met Win 3.11 in te bellen met je 28k8 (of trager) modem via RS232. Las je nieuws niet via RSS en het Web maar via news:// met xxx client of via DejaNews de acrhieven? Chatte je ook met ICQ en sprong je in de lucht toen zelfs offline messaging optie erbij kwam? Gebruikte je ook Altavista (search.av.com of wat was de url ook alweer?). Of zat je nog gevangen in het web van Compuserve met hun eigen creepy software and the likes? Of was je al onder Linux bezig je mail te lezen met pine e.d.? Welke websites heb je allemaal zien falen, zoals het toen gehypte Pointcast (dat nieuws naar je desktop stuurde) en het mislukte Active Desktop van Windows...Of slingerde je pas aan op Internet met ISDN en de bundeling van kanalen? Haalde je je warez nog via gehackte websites en public FTPs die niet goed beveiligd waren, toen torrents en p2p nog niet bestond? Bijv via WS-FTP, of tenminste eindeloos leechen via Napster? Of trok je alles legaal binnen vanaf het toen fanastisch gesorteerde Tucows? Of was je al langer online en deed je alles met Gopher? Herinner je nog de hype van Portals? Nu gebruikt vrijwel iedereen het kale Google als startpage! Raakte je ook besmet met het BackOrrifice virus of had jij wel je computer genoeg beveiligd? De tijd dat je nog heerlijk kale e-mails kreeg ipv HTML opgemaakt? En geen SPAM, althans dat had je toen nog veel minder.. Dat je Red Alert speelde via Internet, maar dat er altijd wel iemand midden in het spel eruit knalde? Of de betere tijden van Quake2 via Internet, heerlijk! 40ms met ISDN was toen al super ivg met de modemusers met pings tot wel 300 ms!

Maw: hoe zag jouw internet er uit in de jaren 90? Welke programma's gebruikte je voor je Internet-ervaring? Welke websites stonden er in jouw bookmarks? Hoe was je verbonden? enz.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 07-09-2008 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
10 jaar geleden:

Had ik een 10 Mbit internetinfuus van de TU Delft thuis :)
M'n huidige 21" Iiyama Visionmaster 500 was slechts een half jaar oud.
Had ik juist m'n tweede PII 300 MHz ("Dechute") in m'n mainboard geprikt
Was ik nog stoer met 256 MB RAM
Draaide ik Linux nog alleen op m'n tweede computer (maar niet lang daarna stapte ik over op fulltime Linux: eerst 5 jaar Slackware, en nu al ruim 5 jaar Gentoo)
Gebruikte ik uiteraard ICQ, die ik nog steeds heb (hoewel het nu LICQ is)
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 11:18
Ik was online vanaf '96 toen ik aan de universiteit begon. In het begin begreep ik er niks van. We hadden daar Windows for Workgroups met Gopher, FTP, en Netscape Communicator. Vooral Netscape was traag op die bakjes. Maar wel universiteitsnetwerk en redelijk snel.

Ik weet nog dat ik het erg gaaf vond, dat ik een e-mailadres kon aanmaken op freemail.nl. En veel medestudenten ook. Je had er toen weinig aan want ik kon zo'n beetje alleen mijn mede studenten mailen. Jaar of 2 later hadden we al Casema in ons studentenhuis (traaaag). I gebruikte ICQ, Netscape, en qua sites: Ilse (chat), Altavista, Hotbot etc.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mocean schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:45:
Ik was online vanaf '96 toen ik aan de universiteit begon. In het begin begreep ik er niks van. We hadden daar Windows for Workgroups met Gopher, FTP, en Netscape Communicator. Vooral Netscape was traag op die bakjes. Maar wel universiteitsnetwerk en redelijk snel.

Ik weet nog dat ik het erg gaaf vond, dat ik een e-mailadres kon aanmaken op freemail.nl. En veel medestudenten ook. Je had er toen weinig aan want ik kon zo'n beetje alleen mijn mede studenten mailen. Jaar of 2 later hadden we al Casema in ons studentenhuis (traaaag). I gebruikte ICQ, Netscape, en qua sites: Ilse (chat), Altavista, Hotbot etc.
Cool, inderdaad Hotbot ken ik ook nog wel! Dat was toch die zoekmachine die je query doorstuurde naar 10+ andere searchengines en de resultaten weer bundelde? Freemail.nl idd daar heb ik ook ooit een emailadres gehad! Toen moest je nog bij je ISP (als dat al kon) betalen voor extra emailadressen..En webmail was toen nog helemaal niet zo ingeburgerd als nu..POP3 en SMTP ging het via Pegasus Mail of Eudora (wie kent ze niet!! :D )...Cu2.nl was trouwens ook een super populaire website (toen Hyves nog helemaal niet bestond?).

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 07-09-2008 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48
Muziek downloaden via Napster met 56K, en dan werd de download halverwege afgebroken door de hufters aan de andere kant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In 1997 ging in @HHS studeren en daar had me de beschikking over een voor die tijd retesnelle 2Mbit verbinding naar de TU Delft, en van daar uit het Surfnet op. Ik had nog nooit echt van internet gehoord, hoewel ik in 1990 al de eerste PC onder handen had. Iemand heeft me destijds nog de werking van Netscape uit moteen leggen :+ Toen ik zag wat er mogelijk was en wat er te vinden was, werd ik al snel vrij ervaren ;)

Ik had geen internet thuis (geen modem), dat kreeg ik pas in 1999 toen ik via mijn stageplek van een toenmalige collega een 28k8 modem kreeg. Een Microcom Deskporte Fast+ Geweldig ding was dat btw: die kon namelijk zowel aan de rs232 (serieel) als aan de LPT poort (parallel dus) gehangen worden. Had zelfs de mogelijkheid tot een firmware upgrade naar 36k6. Retestabiel en snel, zeker via die LPT verbinding. Ik heb dat ding nog steeds en zal hem ook niet snel weg doen. Daar is ie te leuk voor O+
In 2002 ofzo eindelijk kabelinternet aangevraagd toen de kinderziektes er uit waren. EN toen ging het pas echt los :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik ben nu 9 jaar en 11 maanden online, dus eigenlijk mag ik niet meepraten ;)

In het begin nog een Planet inbelabbo icm een 56K6 modem en een oude P60 machine onder windows 95 en IE4. Flink downloaden was er niet bij aangezien die PC een 600MB hardeschijf had, ik bewaarde nooit meer dan 5 MP3's tegelijk. Die overigens nét afgespeeld konden worden qua cpu power :P
Een jaar later werd het al beter met een nieuwe P3 500, ISDN en de NeoPlanet browser 8) maar het duurde daarna veel te lang (2004) voordat er een fatsoenlijke breedband aansluiting beschikbaar kwam.

Downloaden ging veel via zoeksites als altavista en mensen die wat MP3's online hadden staan op een euronet homepage oid. ICQ was hét instant messaging tootlje, waarom iedereen toen op messenger over is gestapt snap ik nog steeds niet. Alhoewel, het kon best iets te maken hebben met de Windows Messenger integratie van XP (damn you Microsoft!)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 20:20

Cyphax

Moderator LNX
Als ik terugkijk aan hoe ikzelf internette in '99 (toen wij zelf een vette dikke breedbandverbinding afnamen van Chello... 2 tot 3x de snelheid van modems toen nog) en dat vergelijk met nu, dan is er relatief weinig veranderd eigenlijk. Het gros van mijn activiteiten is ongeveer hetzelfde. We openen nog steeds met een browser internetpagina's, we downloaden nog steeds "illegaal" media en we chatten nog steeds met IM's. Wat is er nu concreet veranderd?
- streaming video is erbij gekomen
- ICQ is niet meer DE instant messenger
- javascriptgebruik is flink toegenomen met "web 2.0" en alles wat daarbij komt kijken
- bovenstaande ten koste van Java applets voornamelijk
- P2P downloads is nu niet meer hoofdzakelijk muziek, maar ook films en series omdat de toegenomen bandbreedte het toelaat
- we hebben nu snellere verbindingen dan toendertijd en iedereen heeft ook wel internet thuis, het is een mainstream product geworden
- social networking is een hele grote markt geworden
- IE8 gaat zich misschien aan de standaarden houden :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Eerste stappen waren denk ik zo rond 95. Mijn Compuserve e-mail adres was toen nog een nummer geloof ik. Traag tot en met je had slecht 4 uur per week ofzo dat je mocht internetten daarna moest je extra lappen. Stiekem de playboy site leechen als je ouders niet thuis waren. Het netwerk op de HTS was ook enorm traag. Wel enorme unix thinclients met Netscape erop. Dat het zo traag was kwam volgens mij omdat er lokaal een newsserver was die alt.binaries.playboy was geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nieuwsgroepen en DDS. Dat waren voor mij de eerste stappen op internet (midden jaren '90 denk ik). Met DDS kon je zonder abonnement inbellen op een nummer in Amsterdam (vond mijn vader minder leuk toen de tweemaandelijkse telefoonrekening kwam). Op DDS had je "Buurmannen" die een "Huis" hadden op hetzelfde "Plein", "De Bruine Kroeg", "De Metro". Ik vond de opzet van DDS geweldig voor die tijd. Later was het niet meer echt nodig, maar ik blijf het jammer vinden dat ze het hebben omgebouwd tot gewone provider. Later kwam "Het Net" waar je lokaal op in kon bellen, maar je alleen Nederlandse pagina's kon bezoeken.
De website (het huis) die ik bij DDS had gemaakt is nog steeds online, al is het niet meer bij DDS: http://home.conceptsfa.nl/~schaap/ (laatste update 15/11, ik heb geen idee welk jaar. Ik denk 1999 omdat ik toen een ConceptsFA account had)

Altavista was de zoekmachine (later werd Ilse in Nederland populair). Netscape Navigater was de Browser/Mailclient (IE 3 was slecht), ICQ inderdaad de instant messenger. Providers hadden toen nog een overzicht van alle homepages van klanten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175502

Mijn vader had een inbelverbinding aangeschaft in '95 schat ik. We hadden zo'n programma erop staan waarmee je elke week zoveel minuten mocht internetten. Ik kan me nog herinneren dat ik een crack voor Anno 1602 moest binnen halen wat zo ontzettend lang duurde. Als 1 van de eersten kregen we toen breedband van @home. MP3's downloaden in luttele seconden, goede tijd. Ik was toen actief op een forum van startpagina waar FTP's met spelletjes werden uitgewisseld. Thuis hadden we een netwerk liggen met van die stekkers die je vast moest draaien en kon doorlinken naar de volgende (naam?). Op de computer beneden stond een programma om de internetverbinding te delen tussen alle computers. Kan me goed herinneren hoe vaak ik naar beneden moest om die computer weer aan te zetten omdat iemand hem had uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 69767 schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:38:
Maw: hoe zag jouw internet er uit in de jaren 90? Welke programma's gebruikte je voor je Internet-ervaring? Welke websites stonden er in jouw bookmarks? Hoe was je verbonden? enz.
Programma's? Ik had een serieele terminal aan een 600/600 bps modem. Bookmarks? Zelfs Gopher bestond nog maar net en de clients uit die tijd deden niet aan bookmarks. Het zou nog 3 of 4 jaar duren voordat http en html ueberhaupt bedacht werden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-04 16:23
MadMarky schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:56:
Ik ben nu 9 jaar en 11 maanden online, dus eigenlijk mag ik niet meepraten ;)
omg.. ik las het eerst als 9 jaar oud, en 11 maanden online... :p

Ben zelf overigens ook een kleine 10 jaar lang online denk ik. Volgens mij was een van de eerste websites die ik bezocht cartoon network ofzo. Had eerst ook nog de url verkeerd geschreven (had toen nog een andere url dan nu), was ik niet blij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Anoniem: 175502 schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:03:
Thuis hadden we een netwerk liggen met van die stekkers die je vast moest draaien en kon doorlinken naar de volgende (naam?).
COAX (BNC) netwerk.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

We hebben ooit een keer een lannetwerk gemaakt met 20 computers allemaal op coax. Iedereen, games, pr0n en MP3 uitwisselen. Uiteraard iedereen droken een grote chaos was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

burne schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:03:
[...]

Programma's? Ik had een serieele terminal aan een 600/600 bps modem. Bookmarks? Zelfs Gopher bestond nog maar net en de clients uit die tijd deden niet aan bookmarks. Het zou nog 3 of 4 jaar duren voordat http en html ueberhaupt bedacht werden.
Dat zijn de jaren 80, vriend!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Inbellen in 1995 om C&C via Kali.net te spelen. Wat een heerlijke tijd was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

warcow schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:10:
[...]

omg.. ik las het eerst als 9 jaar oud, en 11 maanden online... :p

Ben zelf overigens ook een kleine 10 jaar lang online denk ik. Volgens mij was een van de eerste websites die ik bezocht cartoon network ofzo. Had eerst ook nog de url verkeerd geschreven (had toen nog een andere url dan nu), was ik niet blij om.
Die site had ik in het begin ook steeds de eerste 3 keer verkeerd, omdat ik een spatie tussen Cartoon en Network zette :+

[Edit]

* Spike_wolf kan zich die tijd nog goed herinneren.. herrie modem van m'n ouders..
's avonds vragen of ik even mocht internetten, om vervolgens lekker Red Alert of Worms via internet te spelen :D
Of nieuwe auto's te downloaden voor NFS.

[ Voor 17% gewijzigd door Spike_wolf op 07-09-2008 20:16 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_DH schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:14:
[...]

Dat zijn de jaren 80, vriend!
Klopt, ik wil het ook niet over de BBS tijd (ook heerlijk, met m'n 300 baud modem toen :p) hebben. Maar over je internetervaringen in de jaren 90. Welke websites bezocht je toen? Welke programma's gebruikte je? Wat deed je vooral op Internet zonder Youtube, Wikipedia, Torrents enz...Dat je met WinGate zat te klooien om met 2 PCs op Internet te kunnen en dat die 1e PC met modem dan automatisch ging inbellen..Dat je op cu2.nl zat (ik gelukkig nooit!) en te chatten op TMF.enz. Dat je van Napster die toen vrijwel dood was overstapte op KaZaa (light natuurlijk, vanwege de ad/spyware!)..
Inbellen in 1995 om C&C via Kali.net te spelen.
Kali.net idd _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 07-09-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
in 1996 op de MTS de inbelverbinding fixen voor een docent die Internettraining gaf aan de KPN (20 man) en zelf er eigenlijk ook niets van wist.
In 1996 met 5 man inbellen via dezelfde TREFPUNT account. (in 2008 nog steeds last hebben van spam via trefpunt/wxs/planet...)
In 1997 maar 3 hardwaresite's kennen (anandtech.com, tomshardware.com, bjorn3d.com)
In 1998 world of tweakers ontdekken maar de buitenlandse sites beter vinden...
nog steeds mijn hotmailaccount hebben van voordat Microsoft het kocht. (1997)

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 07-09-2008 20:22 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:21
Ik ben ook nog geen 10 jaar online helaas. Ben wel al zowat heel mijn leven met computers bezig, maar met internet kon ik helaas pas heel laat beginnen.
Totdat ik zelfstandig ging wonen heb ik nooit internet gehad, ik heb dan ook pas zelf internet sinds mijn registratiedatum op Tweakers, nml. 1 juni 2001.
Daarvoor had ik wel op het werk internet, maar dit was geloof ik een soort van gebundelde ISDN verbinding.
Vanuit daar keek ik toen site's zoals 2ehands.nl en allesgratis.nl, niet echt boeiend allemaal.
Nog verder daarvoor had ik ook wel een soort van internet, ik heb toen een modem in mijn computer gefrot en wat aan inbellen gedaan, echter was dit zo retetraag dat het eigenlijk niet grappig meer was.
Verder was dat toen ook zo'n gratis abbonement van Hetnet geloof ik, je kon alleen websites in Nederland bezoeken, ik keek toen geloof ik ook wel eens op powerunlimited.nl, maar dat lade toen allemaal al super traag. Ik wilde toen ook wat spelletjes online spelen, toen was dat Shadow Warrior, helaas heb ik heb nooit goed aan de gang gekregen.

In elk geval, ik heb pas sinds 2001 zelf internet, toendertijd van Chello. Toen was dat nog iets van 150 kb/s down en 15 kb/s up.
Ik dacht toendertijd dat het snel zou zijn, een vriend van mij die had thuis @home, en die kon dus met 0,5 mbit downloaden, ik ging er vanuit dat Chello ook zo snel zou zijn.
Je had toen ook mxstream, maar dit was geloof ik duurder.
In elk geval, Chello is altijd ronduit slecht geweest, ben daarna overgestapt op Demon, welke toen een abbo van 8 mbit aanbood, koste toen iets van € 65 per maand, hiervan haalde ik ook maar 5 mbit.
In elk geval kon je toen wel echt fatsoenlijk internetten, want met 150 kb/sec down kun je prima mooie websites laden.
Rond 2001 was natuurlijk de eerste website die ik bezocht tweakers.net, daarnaast ook sites als tomshardare.com anandtech.com, sharkyextreme.net (ofzoiets), ik leerde pas veel later wat leechen was, toen had je nog van die met software volgepompte CD's, en dat was het.
Later bleek dat je met mirc vanalles kon doen, dat je 1337 was als je topsites (ofzoiets :p) aan kon je de man was (via FTP dus), en je moets ICQ hebben, want dat was het.
Nog wat later wat downloaden met edonkey, en nu weet ik pas dat het véél makkelijker is om gewoon een news abbo te nemen... :D

Helaas is dit allen niet in de jaren 90 geweest, maar toch ben ik al voor het jaar 2000 al wel bezig geweest met internet zoals ik al aan gaf, toen hadden veel mensen niet eens internet, laat staan een computer, maar kon je vaak wel op je werk of op school wat internetten...
Op je werk of op school had je dan zo'n grijze flink bebaarde, wat "rare" man die dan het systeembeheer verzorgde.
Die zat heel de dag dan achter zijn scherm naar zijn Linux/Novell bak te loeren naar de logfiles die langskwamen...
Werd dan ook bijgehouden wie welke sites bezocht en wanneer... Wat hij zelf bezocht dat wist natuurlijk niemand... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 07-09-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'90's...

Toen internette ik met een Trust 56K V.92 extern modempje 8)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Raven schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:28:
'90's...

Toen internette ik met een Trust 56K V.92 extern modempje 8)
Same here :)
Had later ook een US Robotics intern modem maar die kon de verbinding niet stabiel houden...

edit:
Nu ik het me bedenk, dat is één van de weinige Trust producten hier in huis die wel gewoon hun werk hebben gedaan :P

[ Voor 17% gewijzigd door MadMarky op 07-09-2008 20:35 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eX0duS schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:28:
Later bleek dat je met mirc vanalles kon doen, dat je 1337 was als je topsites (ofzoiets :p) aan kon je de man was (via FTP dus),
Ja hoe werkte dat bestandsuitwisselen via IRC ook alweer? Ik weet nog wel iets van die announcements in warez-channels en van die eindeloze queues voordat je een bestandje doorkreeg..En ik herinner ook nog via die geautomatiseerde scriptjes met !list etc..dat je ook idd nog lijsten van FTP-sites kon doorkrijgen (ftp-sites die hun publicdirectory op world-readable/writeable hadden staan..)..en dan maar hopen dat niet een of andere lamer de files al verwijderd had..Maar echt een succes was het nooit echt :p Maar Mirc was toen wel de shit..super customizable :p

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 07-09-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 12:21
Je moest gewoon een soort van command intypen om die zooi te leechen dacht ik.
Maar je had daar dan ook weer scriptjes voor. Als je het door had werkte het prima.

Mooi waren inderdaad ook die FTP sites, die waren dan gewoon ergens gehost bij een of ander bedrijf, of net iemand die per ongeluk zijn FTP had open staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Hier thuis hadden we geen internet voor 1999, maar toen kocht ik bij de V&D een klein vierkant doosje en begon mijn internet avontuurtje :P

Helaas knalde de verbinding wel eens weg :X Vooral als de provider weigerde om de modem te connecten @ 56k6.
Afbeeldingslocatie: http://www.telebyte.nl/~vinnie/GoT/wxsterm.gif

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 12:13
Ik had internet van Gelrevision sinds eind '98 volgens mij. Zo'n beetje als eerste barnevelder. Destijds kon je via "mijn netwerk locaties" alle andere gelrevision users in barneveld zien. Lekker dicht dus:)

ICQ was er natuurlijk bij en ja, ik heb "helaas" ook een cu2 account gehad.
Downloaden ging via warez en ftp en later probeerde ik ook maar eens mirc wat inderdaad met een hele command line ging. Mail adres was aanwezig van Freemail.

Toen moest mijn zus ineens ook Internet op d'r kamer. Routers waren er niet dus maar de computer als router. Altijd gekloot natuurlijk:)

Tegenwoordig heb ik nog altijd dat zelfde Gelrevision abbo alleen heet het tegenwoordig chello en is het wat versneld. Downloaden gaat met newsgroepen. Hotmail account heb ik sinds 2001 ergens denk ik met oudste mailtje uit begin 2002.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapbrandhof op 07-09-2008 20:44 ]

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MadMarky schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:33:
[...]

Same here :)
Had later ook een US Robotics intern modem maar die kon de verbinding niet stabiel houden...

edit:
Nu ik het me bedenk, dat is één van de weinige Trust producten hier in huis die wel gewoon hun werk hebben gedaan :P
:')

Hier deed ie iig goed zijn werk :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

10j terug... even denken...

Bij m'n moeder thuis belden we in naar xs4all met een 28k8 IBM mWave DSP/modem (driver hell :X ). Win95, dus native support voor iets dat op TCP/IP moest lijken, met voorkeur voor Netscape 3.x (Communicator 4 vond ik toen niets 8)7 )

Zelf vond ik regelmatig inbellen te duur (student...), maar voor als ik het toch niet kon laten had ik een bak met Win98 en een 56k modem. Ik woonde toen in een groot studentencomplex (Vossenveld in Nijmegen, voor de kenners), en op dat moment was er nog geen sprake van enige vorm van campusnet. We wilden met de gang (9 man) een kabelabo nemen, maar dat was administratief niet mogelijk :'(

Op uni hadden we één terminal kamer met P233MMXjes en 32MB RAM. Dat was luxe. In een andere lagen Sparcstation 5jes met 64MB RAM en Solaris (iirc 7), maar ik vermeed ze waar mogelijk, want toen had ik geen benul van Unix en de Netscape ervoor was niet snel of stabiel te noemen. Maar het kon nog altijd slechter: een zaal met X-terminals (op zich mooi snel, maar puur black/white browset niet lekker) en de zaal waar iemand op het geniale idee gekomen was om Windows 95 te installeren op een sloot aan 486DX-33 bakken met 4MB RAM :X Booten alleen al duurde tien minuten, daarna iets zinnigs doen was een kwelling.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hi dit is leuk :D
Ik weet nog dat wij een van de eerste in mijn omgeving waren die internet kregen.. 56Kbp/s! Voor het eerst internetten deed ik via altavista :P . MSN deed ik al wel aan, mijn vader ICQ. Het downloaden ging ongelofelijk traag als ik terug kijk :P , Logisch natuurlijk. Met Kazaa lite inderdaad en ik kan me ook nog goed herinneren dat ik 's avonds stiekem opbleef omdat ik een mp3tje wilde downloaden en dan op cd branden met 4x snelheid, wat trouwens altijd mislukte. Want dat was helemaal de shit :) . En ik weet nog dat ik een keer veel te laat, veel te stiekem bonzy buddy wilde installeren :D (dat paarse aapje wat kon spreken, ja die ja!). Dikke spyware maar dat snapte ik toen nog niet. Bij de eerstvolgende keer opstarten duurde het opeens 5 minuten langer maar dat deed nog steeds niet een belletje rinkelen.

Briljant om te zien hoe het internet is geëvolueerd!

en misschien is dit ook wel leuk om weer even terug te horen:
modem geluid

[ Voor 8% gewijzigd door NS_5 op 07-09-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199465

Mooi onderwerp! :)

Ik ben vanaf 1998 online met planet internet, met ik meen te weten, windows 98 en later de second edition. leuk webcammen met mensen rond de wereld, icqèn en natuurlijk mp3`s downloaden met de snelheid van een slakje (4kbp/s) :O

daarna ben ik over gegaan op isdn en poosje later ook nog even met isdn dubbel gebundeld waardoor ik uit kwam op 17kbp/s en daarmee was ik natuurlijk heemala de bom _/-\o_

In 2002 gingen we over naar adsl van planet internet tot op wat het nu is. Toch had het wel wat toen, je kon echt wat ontdekken :X

Groet Marcel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:40
Met de 14k4 modem op BBS downen, surfen met netscape en de snelheid van wel 10 kb per sec download was toch echt wel de bom :D de eersten van t dorp met internet LOL dat waren nog eens de dagen LOL
ICQ en TMF chat vierden hoogtijdagen hehehe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:08
BBSsen niet meegerekend,

Begonnen met 33k6 (dat was toen uberstoer, 28k8 was gangbaar).. Toen een echte 56k modem gekocht, 56k Flex. Dik voor betaald, om daarna te ontdekken dat V90 dus de standaard werd... Toen dus een 56k V90 modem gekocht.
Omdat mn ouders bijna niet meer bereikbaar waren en adsl niet bestond (in NL), geupgraded naar ISDN. 64Kbit, ipv de 40-45 die ik met mn analoge lijn haalde. Downloaden? -> dan met 2 lijnen inbellen, 128kbit!

Toen overgegaan naar kabel, was de eerste hier in t dorp die zn modem had. Introductieaanbod, kon je direct je modem meenemen. Gelrevision was t toen nog.
Lekker browsen via netwerkomgeving, de hele buurt doorfietsen. Router? niet nodig, gewoon pingen: if IP niet reageren than use IP ;) Switch dus achter de modem, en af en toe ip wisselen als er toch een IP conflict was ;) Na Gelrevision is t overgegaan naar UPC, en bij opzeggen UPC heb ik netjes de borg teruggehad.. (die ik @gelrevsion nooit betaald heb)
Toen ADSL, Chello 1.5mbit/128kbit was ik zat, Demon 2/1.

Onder Win95 begonnen, toen naar 98, 2000, XP.
Downloaden via FTPtjes, /vti_pub/. hacked/ by/Team!/releases ;)
Ooit zelf ook nog dozen gratis voorzien van serv-u (Lang leve IIS unicode bug) ;)
Begonnen met leechen, later op de elite boards geweest (Insanity ofzo), racen op distros, good-old-times.
Heb nog ergens in Tsjechie een paar hdds liggen geloof ik, met paar anderen een HQ opgericht van paar groepen.

Inmiddels 20/1 hier liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 07-09-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Ik stam nog uit de tijd van de BBS'en later de overstap naar Knoware en Surfnet via de Hogeschool Utrecht. Ik was geabonneerd op een Internet blad waar toendertijd nog alle URL's over de hele wereld instonden! Iets van Telewereld of zoiets.

Eerste modem was een 14K4 in een Shitec computer meen ik me te herinneren. Inbelverbinding Trumpet Winsock over SLIP meen ik. Ik kan me die geluiden uit m'n modem nog prima voor de geest halen..piep piep piep, scrouch(lang) nnnnnn(lang)

Och ja, voor newsgroups gebruikte in WinMX.(toch?)

[ Voor 25% gewijzigd door Saab op 07-09-2008 21:56 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:24
Wij hadden geen internet :N

De eerste keren dat we het internet op gingen was wanneer mn vader de computer van de basisschool meenam. Die had namelijk ondersteuning voor 256 kleuren en had een moden :+

Onze eigen 386 was een rotbak wat dat betreft. Ik moet toen een jaar of 10 zijn geweest gok ik. Ik had geen enkel idee wat internet nou eigenlijk was, maar vond het wel interessant :+

Vervolgens later op de PII 350MHz natuurlijk wel een modem, alleen mochten we daar ook amper op. Tot op het laatst we steeds wat vaker online mochten. Toen was het ook al snel tijd voor ADSL. Daarna kreeg ik de PII 350MHz op mijn kamer en werd ons netwerkje geïnstalleerd.

10 jaar na mijn eerste ervaringen hebben we 5 computers in huis die allen aan het net zitten gekoppeld en kunnen we niet meer zonder. _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 07-09-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

technopeuter schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:21:
nog steeds mijn hotmailaccount hebben van voordat Microsoft het kocht. (1997)
Heb ik ook :) Ik had al een Freemail account (en een catsrule.garfield.com account) maar ik zag steeds vaker Hotmail om me heen op de UvA, dus heb ik dat ook maar genomen.

Ik zat in 1996 voor het eerst op internet, dat was in de computerzaal van Acta, de tandheelkundefaculteit in Amsterdam waar mijn toenmalige vriend studeerde. Wat ik voornamelijk deed was opzoeken en uitprinten van songteksten van cd's waarbij geen teksten in het boekje stonden. Iets later kreeg ik internet thuis via Worldonline, waar mijn broer toen werkte. Gelukkig kreeg ik er een boek bij, zodat ik de mogelijkheden kon ontdekken.

In de computerzaal van mijn opleiding hadden we ook internet en daar zat ik dan ook graag. De computers waren Macintosh Performa's, met Eudora voor e-mail, Netscape voor internet, Lightspeed Pascal voor de programmeeropdrachten en Windows 3.11 via appeltje-enter.

In 1998 had ik kabelinternet via Chello. Ik gebruikte het vooral voor ICQ, mail en usenet (alleen non-binary nieuwsgroepen zoals nl.telecom en nl.taal) via Forte Agent. Een jaar later gebruikte ik internet niet meer zo vaak en stapte ik over naar een Wanadoo prepaid inbelaccount voor 15 uur per maand. Het geluid van de analoge E-Tech modem kan ik me nog zo goed herinneren!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167472

Hehehhee, we hebben nog al al die jaren nog 2 netwerkkaarten thuis liggen met 2 rollen á 30 mtr met een bakje vol met terminators :) Zalige tijd !!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Begin jaren negentig begonnen met BBS'sen bezoeken met mijn Amiga 500 Plus en mijn
Supramodem 2400 baud.... :9 Off-topic, maar wat een leuke tijd was dat, zeg. :9

In '98 voor het eerst met internet verbonden via een inbelaccount via Wish.
Zij waren een van de eerste waar je geen abonnement hoefde te pakken voor internet.
Je hoefde alleen maar in te bellen en je betaalde later via de telefoonrekening.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Helaas. Gopher is 1991, vriend. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Goh, het is allemaal al wat vaag geworden. Het is zo lang geleden allemaal :9

Vanaf ongeveer 1992 zat ik via een terminal te klooien op BBSen aan zonaal tarief, met mijn 486 onder MS Windows 3.11. Die processoren hadden toen DX en SX of zo, maar dat zit ver weg in mijn herinneringen. Soit: BBSen dus. Met een dialup modem wiens snelheid nog in bauds werd uitgedrukt. Het type modem weet ik niet meer, maar de aansluiting was serieel. Om eerlijk te zijn was ik meer bezig met proberen verbinden (vaak geen nodes vrij) dan dat ik daar werkelijk veel nuttigs op gedaan heb. Ja, als vroege puber wat low-res porno downloaden in .gif formaat :) Ik had ook niet veel BBS keuze als ik de telefoonrekening niet in de hoogte wou jagen.

In 1994 ben ik via de school voor het eerst op internet gegaan op een soort cursus in het toen verre Brussel (nu woon ik hier ;)). In 1995 kwam er in mijn stad een internetcafé en begon ik te chatten op IRC met het toen gloednieuwe mIRC. Ik heb toen ook een website gemaakt voor dat café met héél veel moving gifs - afschuwelijk achteraf gezien. Mijn PC was een PI 100MHz met zo'n turboknop waardoor hij 133MHz draaide en draaide Windows 95. Tegen het einde van dat jaar had ik thuis een abonnement via de telefoonlijn met een geweldige snelheid van 1.5KBps of zo. Onze telefoonrekeningen bedroegen in die tijd vaak 10 000 frank (500 gulden - nu €250 zonder rekening te houden met inflatie) en ik mocht zelf bijbetalen }:O . Dankzij Napster - waarmee ik één liedje per uur downloade - ben ik muziekfreak geworden. Ook onmisbaar was Netscape Navigator en later ook Communicator (een hele suite). Software kwam in die tijd trouwens van CDs à la Bits&Bytes. Downloaden was nog niet zo handig, tenzij het trialsoftware (via Tucows!) was waar je een serial voor vond. Napster kreeg later wel een extension waardoor je er ook software mee kon downloaden en dan was er ook nog gnutella, een van de voorouders van torrents denk ik (ken torrents niet geweldig goed, ben vrij snel op usenet overgeschakeld voor downloads). Maar goed, die dingen kan ik moeilijk nog in tijd plaatsen.

In 1998 voerde Pandora (nu Telenet) reclame en wist ik mijn vader te overtuigen om dat in huis te halen. Telenet leverde een onvoorstelbare snelheid van 300KBps. Ter vergelijking, ik download nu aan 30Mbps met FUP voor €45 8). Bovendien zat je onbeperkt op internet en werd je niet meer per minuut of per uur aangerekend. Niet veel later (1999?) kocht ik mijn eerste eigen PC (de vorige waren van m'n vaders werk, ook nog een 286 en 386 gehad op die maniet, maar dat is al jaren 80 en vertel ik hier niet): een PIII 500MHz met 64MB RAM en een HD van maar liefst 100MB! :9~ Dat ding draaide Windows98. Onmisbaar programma in die tijd was ICQ, wat intussen voorbijgestreefd is door MSN. Toen had iedereen evenwel ICQ (nu heb ik geen IM meer overigens, ben die dingen kotsbeu). Leuk geknoei in die tijd: BackOrifice. Niet als virus (zoals de TS insinueert) maar gewoon om mensen te doen schrikken door remote hun CD-drive open en dicht te doen :+

Voilà, dat waren the nineties ;) Ik heb m'n mails van 1996-1998 ooit verkeerd geexporteerd naar een Excelbestand en ben ze allemaal kwijt :'( Maar mijn mails sinds december 1998 heb ik nog allemaal 8)

[ Voor 7% gewijzigd door YellowOnline op 07-09-2008 22:29 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:42

Zeror

Ik Henk 'm!

10 jaar geleden wist ik nog niet wat internet nu precies was, want ik had het nog nooit eerder gezien. Pas 2 jaar later mocht ik van mn mijn ouders, als ik iedere keer erom vroeg, een uurtje internetten. Uiteraard wist ik toen nog niet ik allemaal kon aantreffen op het grote web. Ik had zelfs nog nooit van tweakers gehoord :+
Ik kwam overigens al snel uit bij het downloaden van NES roms, want die waren met 1 uur wel binnen met onze inbelmodem. N64 roms downloaden was uit den boze, volgens mn ouders, want ik mocht niet zomaar de verbinding even 3 uur open laten staan om 1 spelletje te downloaden. :P

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor het eerste online op een 56k modem op castel( Leeche via Napster) , daarna jaren later toen( de rekeningen hoog waren) @home die kabel in raalte introduceerde overgestapt !

ff nagerekend dit is iig 8 jaar geleden want in 2000 is castel overgegaan in de naam essent@home

[ Voor 21% gewijzigd door Aapie op 07-09-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 11:54

mvz

muziek verslaafde

lekker chatten op mn XT pc ( Philips nms9000 ) via Telix :P
terwijl ik op mn andere XT pc in Screamtracker 4 channel mods zat te maken :>

en natuurlijk f-29 retaliator head to head multiplayer :D

2400baud modem ftw.

volgens mij kon je het toen nog niet echt internet noemen, lekker downen van BBS's :*)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

laat maar, niet wakker.

[ Voor 71% gewijzigd door Boudewijn op 07-09-2008 22:45 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
Mijn avontuur op internet begon in 1994: in de Volkskrant en de VPRO-gids kwamen de eerste verhalen over internet tevoorschijn. Dat was nog voor de tijd van Netscape Navigator: de meest 'hippe' browser was NCSA Mosaic. In de VPRO-gids zat ook een bon waarmee een 14.400 bps modem besteld kon worden. Een 28k8 modem behoorde ook tot de mogelijkheden, maar ik geloof dat mijn vader 400 gulden wel duur genoeg vond. Het snellere modem kostte toch 150 gulden meer, dus het werd de 14k4.

Even later kon het gepiel beginnen, maar van wat ik mij kon herinneren was dat geen pretje. Mijn pa had een Apple Macintosh IIvi met System 7. Standaard dus niet voorbereid op internet, dus er moest wat extra software geïnstalleerd worden: Mac TCP. Voor mensen die net hun eerste stappen op internet zetten, was dat wel een ramp. Dit mag nu wel redelijk gesneden koek lijken, maar toen? Moest je nou voor PPP kiezen of voor SLIP? Uiteindelijk is het wel gelukt om met het modem BBS-en te bezoeken en even later lukte het allemaal ook wel met de Planet Internet installatiediskettes. Maar thuis was er toch geen internet: te duur. Volgens mij moest je in het begin ook verplicht een creditcard van KPN hebben om een abonnement voor Planet Internet af te sluiten (een Scopekaart, volgens mij). Mijn ouders vonden het toch te duur, omdat het ook niet onbeperkt was (en de telefoonrekening vloog al redelijk omhoog). Voor internet was ik aangewezen op de drie computers in de openbare bibliotheek. Daar kon je voor 5 gulden een kaart kopen waarmee je ongeveer 2 uur kon internetten. Wat ik me ook kan herinneren van inbellen was dat de verbinding verbroken werd, zodra iemand de telefoon oppakte om te bellen. Toch vaak intern gevloekt, omdat de verbinding weer verbroken was.

In 1998 ben ik op kamers gaan wonen in een studentenflat waar ik voor 10 gulden per maand aangesloten kon worden op het universiteitsnetwerk. Dat was een mooie tijd, maar na 1 maand was mijn PC (ik was niet zo'n Mac-adept als mijn vader) al geïnfecteerd met Back Orifice. Stond toen raar te kijken toen de CD-lade van mijn pc op 'willekeurige' momenten open en dicht ging. Gelukkig via ICQ wel hulp kunnen krijgen met het verwijderen van de applicatie die stiekem in de Windows-directory verborgen stond. Ook kon je binnen de flat bij je flatgenoten kijken wat voor mooie mp3tjes zij in de aanbieding hadden. Een ganggenoot had vrij snel in de gaten dat films kijken en downloaden van het netwerk toch wel geinig was. Ook kan ik mij herinneren dat toen de eerste kruisbestuiving tussen tv en internet plaatsvond: de 'exclusieve' filmpjes van Sex voor de Büch die na de uitzending op internet werden uitgezonden waren amper te zien. Het formaat van de video's was niet groter dan 5x5 centimeter, maar de servers van Veronica konden de vraag niet aan. Volgens mij is het mij nooit gelukt om die filmpjes te bekijken. Dan werkt het huidige Uitzendinggemist.nl toch beter! ;)

Oh ja: nog een goede herinnering: daten deed ik via de ICQ White Pages! Kon je mooi selecteren op geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses en de meeste mensen deden toch niet zo moeilijk om je toe te laten tot hun ICQ-lijst. Ook was ICQ perfect om smsjes te sturen, omdat prepaidaansluitingen het ontvangen van sms-berichten wel toestonden, maar het verzenden niet. Het probleem van geen smsjes kunnen verzenden werd mooi ondervangen met de SMS-functie binnen ICQ.

[ Voor 7% gewijzigd door rclahsen op 07-09-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn eerste keer online was in '99 bij m'n oom: Need For Speed.com bekeken, helemaal enthousiast geworden en een auto gedownload en op een diskette gezet :D In een kwartier had ik wel één auto gedownload :p.

Eind '99 voor het eerst thuis online. Een jaar later kwam Chello beschikbaar, toen hebben we dat gelijk genomen. Maar dat is geen jaren '90 meer :D

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Saab schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:26:
Och ja, voor newsgroups gebruikte in WinMX.(toch?)
Nee, dat is net zoiets als Kazaa. Gebruik ik nog weleens voor hele exotische nummertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:49
Fidonet!

Oh, dat was langer geleden...

1998 was de tijd van een externe 56k6 op mijn Pentium 100 laptopje. Surfen met Netscape en e-mail via Eudora. Wat een feest :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij kregen in 1998 internet thuis. Dat was met een 33k6-modem. Als provider hadden we een gratis abo van Castel (soort voorloper van @Home). Dat het gratis was merkte je ook, want soms moest je wel een half uur lang inbellen totdat je verbinding had (had er geloof ik zelfs een speciaal progje voor, dat automatisch achter elkaar probeerde in te bellen). En op drukke tijden ging het dan ook nog heel sloom. Echt absurd als je daaraan terugdenkt. Hoe primitief :P
Niet veel later kwamen er ineens een heleboel 'gratis' providers met bosjes uit de grond (zonnet, tmfweb, [...] weet al die namen niet eens meer :P). Had toen gewoon een heleboel inbelaccounts zodat er altijd wel eentje vrij was als de rest niet wilde connecten of te langzaam was. We waren toen een goede sponsor van PTT/KPN. Ong. 400 gulden per 2 maand als ik het me goed herinner. Gelukkig kregen we in 2000 al kabel en kon ik dat hele inbelgedoe gelukkig vaarwel zwaaien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 07-09-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Noork schreef op zondag 07 september 2008 @ 23:02:
[...]

Nee, dat is net zoiets als Kazaa. Gebruik ik nog weleens voor hele exotische nummertjes.
Ah, het was Xnews!!

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-04 09:43
Hmm, toen zat ik te internetten met een demos kabelmodem modem bij Cai Westland (later kabelfoon, nu Caiway).
Modempje op de seriële poort en dan had ik toch een snelheid van 115200 bps. Met het downloaden haalde ik af en toe zelfs snelheden van 11kB/s.

Het voordeel was dat de downloads toen ook nog niet zo groot waren, maar met de grote zaken, zoals de linux iso's, was je toch al gauw een uur of 20 bezig.

En dan altijd een download manager gebruiken, want je verbinding kon het zomaar ineens begeven. Kon je weer overnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:28

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Ik heb nog meegedaan aan de wedstrijd die W3C uitgeschreven had voor een nieuw logo voor het World Wide Web. Niet gewonnen, wel jammer want je kon er een boekenbon mee winnen :P

Dat moet ergens in '93 geweest zijn. Thuis gebruikte ik toen een 2400 baud modem (ik was zóó blij toen ik een betaalbaar 9k6 modem uit de US mee kon nemen).

Intuitief plaats ik het einde van de pioniersperiode van internet altijd zo'n beetje rond 1998. Toen kwam plotseling íedereen online :P Het definitieve begin van "modern" internet ligt voor mij zo rond 2000, toen ik eindelijk van ISDN naar ADSL kon gaan (na al een tijdje gefrustreerd naar de verhalen over "snelnet" in Amsterdam geluisterd te hebben) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-04 22:13
Ja, de jaren 90. Ik leerde internet kennen toen ik ging studeren in 1991. Ik denk dat de faculteit een internet PC (eentje inderdaad) kreeg ongeveer april 92.

Dat was allemaal nog textbased. Dus ftp, telnet, bulletin boards.
Je had toen een board op bbs.isca.uiowa.edu. Dat waren chatrooms. Je kon een berichtje posten. En daarna kijken of er iemand weer op gereageerd had. Allemaal text based. Maar heel wat uurtjes op verspild :) Je had fsp. Dat was een soort broertje van ftp. Om warez te downloaden. Mensen zetten fsp servers op en daar kon je spul van downloaden. Net even op wiki gekeken, fsp is dus gebaseerd op udp. En een eigen email adres via DDS.

Daarna kwam win 3.11 met trumpet winsock. Mosiac was de eerste browser. Maar het meeste nog textbased. Ik weet nog dat Netscape Communicator kwam. Dat was een revolutie.

In 95 ging in op de campus wonen, en had m'n eigen utp-verbinding. Snelheid weet ik niet meer, maar een 10Mbit netwerkkaartje. Nog steeds 3.11 met trumpet winsock. Ws-FTP, mIRC, Netscape, Free Agent.

Ook veel tijd met mIRC doorgebracht op EFnet. En een beetje gescript in de programmeertaal van mIRC. Een tijdje op geweest op EFnet #mIRC. Was leuk.

Toen kwam ook het verschijnsel eigen website op. Voor mij in ieder geval. Geocities, en volgens mij had je daarvoor ook nog homestead. Van de geocities site heb ik nog steeds een backup.

Daarna verhuisd, en toen thuis met een 33k6 modem . Volgens mij inmiddels al win95, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Werd alles wel een stuk makkelijker door omdat je niet meer steeds drivers voor je winsock hoefde te laden.

Uiteindelijk @home genomen maar dat zeker korter dan 10 jaar geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Li0nHeart op 08-09-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 69767 schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:33:
[...]

Ja hoe werkte dat bestandsuitwisselen via IRC ook alweer? Ik weet nog wel iets van die announcements in warez-channels en van die eindeloze queues voordat je een bestandje doorkreeg..En ik herinner ook nog via die geautomatiseerde scriptjes met !list etc..dat je ook idd nog lijsten van FTP-sites kon doorkrijgen (ftp-sites die hun publicdirectory op world-readable/writeable hadden staan..)..en dan maar hopen dat niet een of andere lamer de files al verwijderd had..Maar echt een succes was het nooit echt :p Maar Mirc was toen wel de shit..super customizable :p
Downloaden via IRC wordt nog steeds veel gebruikt. Het is niet meer mainstream door opkomst van torrents, maar in de anime wereldje wordt het nog steeds dagelijks door honderdduizenden gebruikt. Wel wordt er veel meer gebruik gemaakt van XDCC-bots i.p.v. Fserve. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Met een pentium 60mhz en een 14K4, 40Mb HD begonnen bij pi.net. Bbs, usenet plaatjes binnen halen die uuencoded waren en die je moest nog moest naaien [copy xxx....1+xxx....2 ==>xxx.jpg] Isdn-lijn genomen omdat je kon multilinken. Telefoonrekeningen tot 700 florijnen.. 8) Mozilla, Forte Agent. Me ram toen eens uitgebreidt van 4 naar 8mb..daar koop je tegenwoordig een hele pc voor.. :)

Mooie tijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 21:30
Online met een Amiga500.. en later een Amiga1200. Prachtige tijden waarbij je moest betalen voor het programma om een connectie te kunnen maken, daarna betalen voor je irc client.. en vervolgens voor je browser. Bergen beltikken en facturen.. en alleen om op irc op @amiga ruzie te maken met PC/AtariST-gebruikers..

Mooie tijden indeed ;)

(en niet te vergeten.. de opvolger van geocities.. xoom.. 10Mb storage voor je website.. gratis en voor niets.. en 70% van de tijd was de server zelfs online!)

[ Voor 19% gewijzigd door denan op 08-09-2008 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jaren 90... Raketnet! Of hoe dat heette. Kon je naar een 0800 nummer inbellen, gratis :) Nadeel, was altijd bezet, dus s'ochtends inbellen met 99999 retry en hopen dat je s'avonds en s'nachts internet had :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 20:20

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 167472 schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:55:
[...]

Hehehhee, we hebben nog al al die jaren nog 2 netwerkkaarten thuis liggen met 2 rollen á 30 mtr met een bakje vol met terminators :) Zalige tijd !!! :+
Nouja, ik heb bij ons thuis toen ook een coax-netwerk neergelegd, over 3 verdiepingen, maar dat was niet echt zalig. Dat werkte te vaak niet, een kabel die niet helemaal lekker werkte en het netwerk ging vaak plat. Ik heb toendertijd ook veel te lang lopen klieren om er een IPX/SPX-netwerk van te maken, ik wist niet dat TCP/IP 10000000x makkelijker was. :+
Li0nHeart schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:17:
Dat was allemaal nog textbased. Dus ftp, telnet, bulletin boards.
Je had toen een board op bbs.isca.uiowa.edu. Dat waren chatrooms. Je kon een berichtje posten. En daarna kijken of er iemand weer op gereageerd had. Allemaal text based. Maar heel wat uurtjes op verspild :) Je had fsp. Dat was een soort broertje van ftp. Om warez te downloaden. Mensen zetten fsp servers op en daar kon je spul van downloaden. Net even op wiki gekeken, fsp is dus gebaseerd op udp. En een eigen email adres via DDS.
Hmmm ISCA, draait die nog? Was wel de grootste. In Nederland was Brinta van de HRO een leuke BBS, maar die is een paar jaar terug offline gehaald omdat d ebeheerders de dreigementen zat waren. :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:08:
Jaren 90... Raketnet! Of hoe dat heette. Kon je naar een 0800 nummer inbellen, gratis :) Nadeel, was altijd bezet, dus s'ochtends inbellen met 99999 retry en hopen dat je s'avonds en s'nachts internet had :P
Was dat niet superweb? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 18:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oja, superweb :D Blauwe website dacht ik.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
SinergyX schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:08:
Hehe, Raketnet. Daar kreeg je toch opties als je een bepaalde tijd had ingebeld? Het was dan de bedoeling dat je die opties zou kunnen verzilveren, zodra Raketnet naar de beurs zou gaan. Op die manier kon je dan een dikke winst maken.

Natuurlijk was dit nog voordat Nina Brink met World Online naar de beurs is gegaan. Zou iemand iets hebben gekregen voor die opties Raketnet? >:)

Nog een aanvulling: Hier nog een bericht over de aanstaande beursgang van Raketnet. Vroeger, ten tijde van de new economy: de tijd zonder schaarste...

[ Voor 19% gewijzigd door rclahsen op 08-09-2008 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:49

BBrunekreeft

Dus...

10 jaar geleden was ik thuis met Internet verbonden via Regiolicht.
Dat verliep via de kabel. Ontzettend traag, maar wel 24 uur per dag online.
Toen ook met open ogen in een klassieke wachtwoord-ontfutsel truc getrapt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
1998, de goede oude tijd. Ik had twee jaar daarvoor mijn eerste computer zelf gebouwd. Daarvoor zat ik nog op de computer van mijn ouders te werken. Ik had een P166 (geen MMX), 3GB schijf en ik dacht rond 1998 uitgebreid met een 10GB. Ik geloof dat er 64MB geheugen in zat. Matrox videokaart en een Iiyama 17"beeldscherm.
Voor 1998 zat ik nog met modems te downloaden via BBS. Chatten via videotex. Ik geloof dat ik in 1998 op internet ben gegaan via de kabel. Dat was toen nog Eneco, via de ISP bArt. 512Kbit down, 64Kbit up (of was het 128Kbit?). Geweldig, het was een pilot toen en ging fantastisch! Ja, het kostte ook iets van 100 gulden in de maand, een enorm bedrag voor mij toen. Browser was gewoon de standaard IE4, later IE5. Mailen ging oa via Hotmail, had dat al voordat het naar MS ging. 2MB mailbox, toen al te weinig. Toen eenmaal de mogelijkheid kwam om Hotmail in Outlook Express te beheren (vanaf versie 5), gelijk gedaan.

Tweakers leerde ik geloof ik rond 2000 kennen, al kan het ook een jaartje eerder zijn geweest. Zoeken deed ik eerst met Altavista, maar had later ook een prog genaamd Copernic, die allerlei sites afging met mijn zoekopdracht. Soms chatte ik via ICQ en later via MSN en Yahoo. In chatrooms kwam ik zelden, soms op TMF, maar toen was er al teveel bagger.
Het was ook nog de tijd van de lange URL's, wie kent Geocities niet? De URL voor je webpagina was zo lang, dat je het met geen mogelijkheid fatsoenlijk kon onthouden. De popups vlogen je ook om de oren. Korte tijd heb ik nog even gebruik gemaakt van Netscape en die maakte het wel heel bont, soms kwam met het bezoek van 1 website wel 20 popups tevoorschijn. Met IE had ik dat minder. En wat te bedenken van die popups die, als je ze sluit (met het gewone Windows-kruisje), weer een heel zootje extra opende?
Downloaden ging via FTP, soms via nieuwsgroepen. Je had daar zoekmachines voor, om te zien wie er FTP op z'n computer had opengezet. En dan wel voldoende moeten uploaden om te mogen downloaden!

Een paar jaar later werd het toch wel vervelend. De kabel ging van Eneco naar UPC, de verbinding werd slechter. Toen werd een tijdje bArt van de kabel getrapt, hoezo monopolie? Inderdaad, Chello was er, dus nog slechtere verbinding. Intussen werkte ik (in 1999 gebouwd) met een dual Celeron systeem (2*466Mhz) op Windows 2000 (beta 2 of 3, later RTM), 256MB geheugen met de bestaande 10GB schijf uit het vorige systeem, paar jaar later bijgestaan door een 80GB schijf. IE5 ging later dan ook naar IE6.

Bij mijn verhuizing in 2001 ging er zoveel fout, weken niet op internet kunnen zitten. Toen de overstap gemaakt naar Cistron, al hadden ze toen al geen eigen netwerk meer (KPN was toen heel bang voor het succes van Cistron, 512Kbit kostte bij KPN 100 gulden, plus kosten telefoonabonnement; Cistron kostte geloof ik 140 gulden voor 8Mbit, inclusief telefoonabonnement, dus KPN probeerde uit alle macht de aansluiting met Cistron tegen te houden, met succes helaas). Ik had weer 512Kbit, later 1Mbit, maar voor een gunstige prijs (weet niet precies hoeveel).

Toen ik in 2003 opnieuw wilde verhuizen, bleek Cistron verhuiskosten te rekenen van iets van 250 euro. Dat heb ik toen niet gedaan en ben overgestapt naar Demon (geen aansluitkosten!).
Datzelfde jaar bouwde ik mijn huidige systeem (2*2,8Ghz Xeon, 1GB geheugen, 2*320GB HDD, begonnen met Win2k, verder naar WinXP (met IE6, later IE7) en nu Vista, geheugen uitgebreid naar 3GB en 2*500GB HDD bijgeplaatst). Demon werd Xs4All, 1,5Mbit. Het is traag, ja, plus dat Xs4All niet meer de provider is die het in het verleden was (ken de provider al via een ander sinds 1994).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63996

Ik weet nog wel toen ik mijn eerste echte pc ging halen bij PC-Oke in Amsterdam. Ze waren al van plan om de zielenknijper te bellen.

Ik kocht, spreek over begin jaren 90, :

* 386 met een 387 co-processor
* 4mb werkgeheugen
* 150mb HD
* grafische kaart van 1 MB jaja ËËN MB. Totale waanzin vonden ze het

Prijs toen: bijna 4100 gulden. Maar dat was toen ook direct de absolute top. Vergelijk het eens met de prijzen van nu..dan is ook een toprange pc geen drol goedkoper geworden.

Windows 3.11 erbij :) en .......... wingcommander. 21 floppies installeren. En je daarna ziek spelen.

Internetten ging via een 16K6 modem en giga telefoonrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-04 22:13
Cyphax schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:16:

Hmmm ISCA, draait die nog? Was wel de grootste. In Nederland was Brinta van de HRO een leuke BBS, maar die is een paar jaar terug offline gehaald omdat d ebeheerders de dreigementen zat waren. :+
Zo te zien bestaat het nog : http://www.iscabbs.com/index.php?doc=about

Grappig... Ik zat ook wel eens op een Nederlandse, maar of dat nou BrintaBBS was. Kan het me niet meer herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

10 jaar geleden... 1998...
Toen had men op de TUE al 10Mbit van Surfnet. ftp.suftnet.nl ging ook met 800kB/sec, news lazen we op windows al lang met een fatsoenlijke newsreader (ben de naam even kwijt, voorloper van Xnews), browsen deed bijna iedereen NIET met IE maar net Netscape.

Dat was 15 jaar geleden wel anders. Toen zat ik nog (nu nog steeds) met nn en elm op de unix prompt. Webbrowsen was toen nog niet uitgevonden. Als je wat zocht (erg specifiek) dan ging je wat gopheren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 29-04 16:03
Li0nHeart schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:46:
[...]

Zo te zien bestaat het nog : http://www.iscabbs.com/index.php?doc=about

Grappig... Ik zat ook wel eens op een Nederlandse, maar of dat nou BrintaBBS was. Kan het me niet meer herinneren.
Grappig om te zien hoe websites er vroeger uitzagen.

Mijn geschiedenis:

In het jaar 99(toen ik 10 jaar oud was) kochten wij een heuse AMD K-6 550 mhz-64 ram en 15 gig harde schijf voor 60.000 frank(1500 euro). Verbonden met telefoonlijn @ 56 kbps. Met vriendjes op natuursites gaan zitten en dan vervolgens ouders boos omdat ze veel te hoge telefoonrekening hadden. >:) Enigste wat ik verder deed was op nintendo.be zitten om iedere dag 5 sterren te verzamelen en op het baggere forum zitten(wat nu weg is). Verder speelde ik in die tijd meer roller coaster tycoon maar dat heeft niet veel met internet te zien.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 12:52
Mijn 1e connectie was met 33k6, het lekkere modem geluid.
Volgens mij belde ik in via hetnet.
Heb toen webspace bij DDS gehad, Zo'n kamertje op internet.
Al snel werden me ouders boos over telefoon rekening en nooit bereikbaar, dus toen kwam isdn.
Telefoon rekening werd al maar duurder.
Daarna kwam de opluchting van kabelinternet via essent, een modem kost toen nog 250 gulden volgens mij.

Ook ben ik toen verslaafd geraakt met iets wat ik nu al 12jaar doe.
veel mensen leren kennen in die tijd.
Moo'en. (textbased chatroom met mogelijkheid tot programmeren)
Het eerst via metro.dds, later nowmoo en Utopiamoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Wij hadden geen internet voor 1999 ofzo, maar Ik had een spel Jazz Jackrabbit, en 1 van die help bestanden was een Html bestand die in IE werd geopend. En ik helemaal lyrisch : Whaa pappa kijk we hebben internet!
Dus ik snel naar een chat website die ik altijd thuis bij een vriend bezocht, maar die deed het niet ;(

:D

Ik was toen net 10 ongeveer :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn pa had nooit zin in die hoge telefoonrekeningen, dus kreeg ik pas internet (als een van de eersten) met een DEMOS-1 modem van toentertijd CAI Westland :P 115K2 via je seriele poort, en lekker de hele avond online (al moest je weleens reconnecten :P )

Wat was ik blij toen die Terayon modems kwamen, 512kbit ofzo (50kb/sec terwijl je in de avonden 2 gewend was!) en heel stabiel :)

Eigenlijk altijd bij Caiway gebleven, heb het nu nog :) Zou toch wel een presentje mogen krijgen :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkieDoen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08-2022
Volgens mij was het 94 dat ik bij een vriendje thuis via het netwerk van de universiteit 'omgekeerd' inbelde om www.veronica.nl te bekijken. Dat was het enige wat ik toen kon bedenken.
In 96 hadden we op onze hogeschool wel drie pc's (486's) met grafisch internet. De rest via Unix. Dat was super! Heb toen nog met mail om leren gaan met Unix en via dat netwerk later eindeloos Quake gespeeld. Het intranet was wel grafisch en iedereen had de mogelijkheid een eigen website te maken. En dat had ik natuurlijk ook! Goeie oude tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
Dat.. is lang geleden, ik herinner me nog dat ik voor het eerst online dacht te gaan een kleine 11 jaar geleden. Alleen snapte we nog niet geheel het concept achter internet en hadden we het idee te internetten als we bij elkaar inbelde om vervolgens tegen elkaar te C&C'en of Skynetten niet te vergeten. Niet veel later ontdekte ik Zonnet geloof ik (?) waarna ik een kleine 8 jaar verslaafd ben geweest aan planetarion sinds 1999 (beta ronde 1). Qua harware ook knap rampzalig omdat we ook dat niet geheel snapte.. ik kocht als een vd eerst een dual PII 400 Mhz en draaide.. win98 DOH. Tussendoor nog wat geklooid met Slackware omdat ik ergens op astalavista had gelezen dat je drmee kon hacken... enfin.. wat ik eigenlijk nog wel een beetje mis is dat gekraak van je modem en de 4 cijferige telefoonrekeningen.
Oi.. en om te leechen Hotline anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:00

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik heb ooit van iemand het boek 'Internet in België' mogen ontvangen. Dat was ook een boek uit '95 of zo, met eerst wat hoofdstukken over hoe internet precies werkt en zo, en daarna een overzicht met zo'n beetje alle belgische websites. Titel, screenshotje, korte uitleg over wat er staat, dat soort dingen.

Vroeger, toen het internet nog in een boek paste.. :+

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ja, net als toen je hier eerst ook 'Het Net' had van PTT/KPN. Kon je alleen op Nederlandse websites :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

misschien ben ik nu een nepnerd, maar ik kan me vrij weinig van die tijd herinneren.

windows 3.11 met netscape en inbellen naar bbs'en onder dos. dat weet ik nog. ontzettend kansloos dat inbellen, maar dat wisten we toen nog niet.

ik weet wel nog dat dat de tijd was van "windows update is onzin en een virusscanner al helemaal". en dat is nog jaren goed gegaan ook :P
//bij nader inzien moet dat na 1995 zijn geweest. voor win95 had ik denk ik nog nooit van windows update gehoord.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 08-09-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:46
Mén 10 jaar geleden... eerst had ik 'n dialup verbinding via telefoon, weet even niet meer welke ISP!
Daarna heb ik 'Brunssum.net' gehad, dat was écht te triest voor woorden. "kabelinternet" maar dan via 'n modem die je op je seriele poort aansluitte :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Wij hadden ook iets van Raketnet ('95) of was dat nou later?, en iets van fl69,- om te MOGEN inbellen tegen lokale kosten.

Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz. Daarna flatfee voor een vast bedrag.

Heerlijk als ik er zo op terug kijk, meer als 10 jaar dus. vrijwel tegelijkertijd met win 95 bij ons.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Mijn internettijd begon ook pas in 1998 met ilse chat en later thunderdome chat en natuurlijk zomer 1999 met CS waar we met ons team ooit nog 7e op de wereldranglijst stonden op clanbase :)

p.s Voor iedereen die over cu2 begint als in jaren 90; dat domein is uberhaupt pas in 2000 geregistreerd dus het is geen jaren 90 thingie ;)

[edit] en telefoonrekeningen van fl 500,- :/

[ Voor 6% gewijzigd door WooK op 08-09-2008 22:14 ]

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celurien
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:38
In '96 begonnen met internet, 14k4 verbinding met P60, verbroken inbelverbinding als huisgenoten wilden bellen. Netscape als browser, Yahoo en Altavista afwisselend als zoekmachines. Later voorzichtig begonnen met ICQ. En later weer 'vreemd' gekeken naar Skype: 'wie belt er nu via internet?' dacht ik toen. Ach, anno 2008 weet ik wel beter.

Toch een mooie tijd, en inderdaad.....telefoonrekeningen destijds van 400-500 gulden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Pinin schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:34:
Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz.
Al die gratis cd'tjes waren echt erg... gebruik ze nu nog als onderzetters :P En je had toen ook van die leuke initiatieven van mensen die zulke compuserve-cd'tjes e.d. met 1000den tegelijk terugstuurden naar Compuserve. Of mensen die er hun kamer mee gingen behangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Palomar schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:57:
[...]

Al die gratis cd'tjes waren echt erg... gebruik ze nu nog als onderzetters :P En je had toen ook van die leuke initiatieven van mensen die zulke compuserve-cd'tjes e.d. met 1000den tegelijk terugstuurden naar Compuserve. Of mensen die er hun kamer mee gingen behangen :P
Omdat er toen bij elk blad wat je kocht inderdaad een compuserve cd zat :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ging in '99 studeren aan de Universiteit Twente. Nooit een internet aansluiting gehad en toen ineens 100 MBit.
In het begin vooral erg gelachen om de ICQ notificatie geluidjes als je een bericht had ontvangen; vooral als ik een bericht naar een huisgenoot stuurde en daar dan het geluidje via de stereo installatie voorbij hoorde komen :D

'99 was ook het jaar waarin Quake 3 uit kwam.. alhoewel ik daarvoor FPS verschrikkelijk vond, ben ik er toen behoorlijk verslaafd aan geworden door het multiplayer concept. Na een jaar was de lol wel van Quake 3 af, maar online gaming ben ik altijd geweldig blijven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192323

Heerlijk op 56K met napster en trots zijn als een mp3 binnen 30 min binnen was.

Telefoon rekening van 400E met me gevonden telefoon kabetje op me TMF account.
Heerlijk op ICQ :)

http://www.archive.org/index.php back2 the oldskool.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 192323 op 08-09-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

Ik ben begonnen bij XS4ALL met een 14K4 modem.
Bij hun kreeg je een software pakketje met o.a. Agent, Netscape, Eudora en mIRC.
Inbellen ging met Trumpet Winsock in Windows 3.11.
Het downloaden van een mp3 was toen nog niet rendabel. :-)

Eudora gebruik ik nog steeds, net als Total Commander. (toen gebruikte ik Norton Commander)

Voor de videochat gebruikte ik VocalTec's IPhone.
Dit programma had 10 jaar geleden al dezelfde mogelijkheden als Skype.
Het programma had zelfs een whiteboard (gedeeld klembord), waarop je ook nog kon tekenen en dergelijke.
Toch een hele prestatie, gezien de hardware en de trage internetverbinding in die tijd.
Door de hoge kosten is het echter nooit een groot succes geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ik kocht een spel, 1999 geloof ik, Delta Force,,,,,
Toen ondekte ik hoe tof online spelen is,,,,ook al was het op 56K lijntje.
Einde van de maand een telefoon rekening van zo`n drie a vier honderd euro,,,Oeps!
Toen toch maar kabel genomen.
Kwamen fotos van Webshot etc ook wat sneller binnen.
Napstar was ook ineens een heel stuk sneller!

[ Voor 5% gewijzigd door JohnB op 08-09-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

Je bedoeld waarschijnlijk drie a vier honderd guldens, want euro's waren er toen nog niet. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Palomar schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:57:
[...]

je had toen ook van die mensen die toen de tijdschriften moesten bezorgen waar ze in zaten :(

je moet je voorstellen: zo'n tijdschrift werd op pakweg een derde van het oppervlak een millimeter of 3-5 dikker.
en dat maal 50...

krijg wee helemaal trauma's als ik er aan terug denk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 22:13
Jaja, was toen nog inbellen. Hier thuis hadden we rond 1993 een Compuserve abbo op een Windows 3.1 laptop. Als je buiten het compuserve gebied wilde komen moest je een aparte sessie starten, waarna Mosaic werd gestart. Later toen de telefoonrekeningen aan de hoge kant werden, het inbelnummer ingesteld als voordeelnummer en iedereen duidelijk gemaakt om vooral na 20u? te internetten, dan was het goedkoper :p

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 19:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In 1994 hadden we geen internet op onze eerste 2e hands computer, een 386SX 20MHz met 4MB RAM.

Vanaf juli 1997:
Na een maand een jaar Trefpunt internet, overgestapt naar verschillende gratis providers in deze volgorde: HetNet, iets dat begint met de letter C, TMF Web (gooit de hoorn op de haak om de 10 minuten d:)b) en als laatste Zonnet. Toen in 2001 eindelijk breedband, @Home/Ziggo.

Dit alles via een 8-bit ISA 28k8 modem met twee Rockwell chipjes op een Pentium 200 MMX / 2GB Bigfoot / 32MB RAM / Windows 95.

Toen mijn broer een eigen computer kreeg, heb ik zelf een heus netwerkje gebouwd en de inbelverbinding gedeeld. :o

[ Voor 41% gewijzigd door PD2JK op 09-09-2008 01:59 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Holy crap, internet meer dan 10 jaar terug... Dat was echt een belefenis. Een vriend van me had internet op een 28K8 modem op z'n met Win95 geinstalleerde 486DX 33Mhz.
M'n ouders moesten er niks van weten. M'n oom was toen al wel internet verslaafd en nam z'n papieren mee als hij kwam oppassen zodattie een internet accountje op onze thuisPC kon zetten :+
Uiteindelijk zelf stiekem een accountje gemaakt bij een "gratis" provider. Eerst op 33K6, daarna op ISDN via de PC van paps. Toen de ISDN kaart niet meer mee werkte (deed het alleen onder Win95, stom Teles S0 crap ding :/ ) overgeschakeld op een andere PC met een 56K6.
Kosten liepen nogal uit de hand dus toen zijn we overgestapt op kabel van @home, waar we nu het Ziggo heet nogsteeds op zitten :P

Destijds MP3tjes downloaden met Napster en later WinMX. Kazaa heeft hier een kort leven gehad, want dat was echt crap. Direct Connect deed toen snel z'n intrede.
Ondertussen had ik al een netwerkje liggen en kreeg de oude internetPC een functie als router met Kerio Winroute Lite
Daar voor stuurde ik m'n gedownloade prut via een seriele kabel over naar m'n eigen PC :+

Welke sites ik op kwam weet ik echt niet meer, maar toen de breedband verbinding er lag was ik al snel hier te vinden :P

edit: oh dat doet me meteen denken aan de "aanbieding" die we kregen van onze telefonie verzorger (was toen al geen KPN meer) die ons kon aansluiten op ADSL met een datalimiet van wel 5GB. Ik had gelukkig toen al een traffic meter op de routing PC staan die me verklapte dat we meer als 70GB gemiddeld per maand aan traffic hadden :+ elke GB extra kostte meer dan een euro, dus dat was niet zo rendabel als de FUP van @Home :+ Dat heb ik toen dus ook maar afgeraden.

Ondertussen heb ik ook nogsteeds geen "normale" router gehad. Altijd een PC die internet deelde. Daar kwam ook al snel een FTP server op te staan e.d. :P

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 09-09-2008 07:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Maasluip schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:57:
10 jaar geleden... 1998...
Toen had men op de TUE al 10Mbit van Surfnet. ftp.suftnet.nl ging ook met 800kB/sec, news lazen we op windows al lang met een fatsoenlijke newsreader (ben de naam even kwijt, voorloper van Xnews), browsen deed bijna iedereen NIET met IE maar net Netscape.

Dat was 15 jaar geleden wel anders. Toen zat ik nog (nu nog steeds) met nn en elm op de unix prompt. Webbrowsen was toen nog niet uitgevonden. Als je wat zocht (erg specifiek) dan ging je wat gopheren.
Tien Mbit? Dat is zelfs net iets sneller dan wat wij nu hebben...
Wij hebben er 5 (we horen er 8 te hebben, maar Ziggo he?)
Waar had je het toen voor nodig?
Het hele gigantische kantoor/wolkenkrabber voorzien van internet of zo?
Toen had je volgens mij nog geen dingen die onwijs veel brandbreedte eisen.
Ik vind Youtube al weinig eisen voor termen van nu, maar dat had je toen volgens mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

marco.meijer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:43:
[...]

Ik vind Youtube al weinig eisen voor termen van nu, maar dat had je toen volgens mij nog niet.
Nee, maar destijds waren de universiteitsverbindingen ziek snel. Tegenwoordig valt dat wel mee in relatie tot de gemiddelde ADSL verbinding, maar back then, 10Mbit had je daar en geen restricties op datatransfers. Niet zo gek dus dat destijds veel FTP servertjes op studentenkamers stonden ;)
CD's als Crazybytes en Master '96 stonden er dan op en iedereen kon het zo downloaden :P

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 09-09-2008 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ahh, de nineties. 1993 ging ongeveer zo: Doom 1 spelen via het universiteitsnetwerk en internet. FTP-sites uitwisselen en games downloaden en op stapels schijfjes kopieëren. www was er pas net, en zeker nog niet grafisch, al het browsen ging via text-based schermpjes. Netwerkbeheerders die zeiden dat sommige mensen 'wel 50MB per week downloaden', terwijl wij in één dag een 600MB harde schijf van de top-of-the-line pc's daar volplempten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kent iemand overigens het destijds zo illustere Hotline nog?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

The Eagle schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:47:
Kent iemand overigens het destijds zo illustere Hotline nog?
Ja, nooit mee gewerkt, maar dat wou ik wel gaan doen destijds. Nooit tijd in gestoken en korte tijd later was het hele systeem schijnbaar dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marco.meijer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:43:
[...]

Let wel: dit was universiteitsnetwerk en werd in die tijd als "ziek snel" betiteld. Dat ik op full-10Mbit kon downloaden, dat was ongehoord. V.34 (28k8) was nog niet uitgevonden, je was de man als je een 14k4 modempje had (waar je dus met 1.4kB/sec mee kon downloaden, dat waren tijden dat je van Xmodem naar Zmodem protocol ging om 1B/sec aan snelheid te winnen).
En er gingen toen toch al flinke hoeveelheden data over de lijn. Ik heb zelf gewerkt aan een PDF versie van het studentenblaadje van de TU/e (tot die tijd alleen in papiervorm beschikbaar). Dan kreeg je files van een paar megabyte. Dat was echt niet doenbaar over een modemverbinding (sterker nog: er waren twijfels of "dit PDF formaat" ooit iets zou worden, en dingen lezen op je computer? Je had volgens de DTP jongens nooit voldoende DPI op een computerscherm).
En dan waren er ook mensen die de hele a.b.p.e hierarchie op disk/tape aan het downloaden waren. Daar was dat allemaal voor nodig :9

In 1991 hadden we op de HTS een Telebit Trailblazer, die deed meer dan 9k6 met verschillende frequentiebanden die ook nog eens on-the-fly aan- en afgeschakeld konden worden. Ongehoord in die tijd! Maar toen was het internet nog volledig text-based. Ja, je had de alt.binaries newsgroepen, maar dat was het. De rest was tekst.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hm, de jaren 90. Toen hadden we inderdaad Netscape als browser. Een 56k modem, en muziek via Napster downloaden. Het duurde natuurlijk even voor je een track binnen had :z Zoekmachine was altijd Altavista, geen idee wanneer ik standaard Google ben gebruiken.

Ja, dat waren topjaren :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16

Jiffy

God, you're ugly!

Heuh... Internet in de jaren '90...

Dat ben ik gaan gebruiken nádat ik in het bezit was van Windows 95a (24 augustus 1995). Ik ben als ik het goed heb ergens in de eerste helft van '96 voor het eerst internet opgegaan, uiteraard door middel van inbellen.

Toenmalige uitrusting: een 486dx2/66 met 8 MB (later 20, nog later 32) ram, Windows 95a en een intern 14k4 (later een intern 56k) modem. Om internet aan de praat te krijgen onder Win95a (zonder updates!) moest nog aardig wat aan de instellingen worden geprutst, want zelfs IE3 was nog niet uit. Gelukkig had m'n provider (volgens mij eu-net, via de HCC destijds) een duidelijke handleiding geschreven hoe & wat, aangezien Win95a niet echt was voorbereid op internet. De toevoeging van IE4 was vervolgens wel een forse vooruitgang.

Wat me nog het beste bijstaat uit die tijd:
- AltaVista was da bomb;
- IE4 was écht wel een forse vooruitgang voor Win95;
- de Mars Pathfinder/Sojourner expeditie in 1997.

Die Marsexpeditie met de Sojourner is voor mij hét internethoogtepunt aller tijden. Absoluut fantastisch! Een volledig overspoelde NASA-site vanwege de enorme belangstelling voor de foto's van Mars...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07
Pinin schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:34:
Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz. Daarna flatfee voor een vast bedrag.
Wish _/-\o_ Onze eerste internetprovider, toen nog voor F30,- per maand, wat ze in die tijd ongeveer allemaal kostte. Toen ben ik nog met m'n vader naar hun kantoor in Uden gereden. Dat was een klein kantoortje waar iets van 5 man zaten ofzo :) 1 a 2 jaar daarna ongeveer werden ze de eerste gratis internetprovider van Nederland. Uiteindelijk zijn ze overgenomen, is die partij weer overgenomen, etc., etc. Ben eigenlijk wel benieuwd waar het hele vroegere Wish nu onder valt eigenlijk...

Voor Wish nog op internet geweest met de "20 uur gratis internet" CD's van Planet (WXS) die je toen had. Toen wisten we thuis niet dat het nog wel telefoontikken kostte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 18:27
jaapbrandhof schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:42:
Ik had internet van Gelrevision sinds eind '98 volgens mij. Zo'n beetje als eerste barnevelder. Destijds kon je via "mijn netwerk locaties" alle andere gelrevision users in barneveld zien. Lekker dicht dus:)

ICQ was er natuurlijk bij en ja, ik heb "helaas" ook een cu2 account gehad.
Downloaden ging via warez en ftp en later probeerde ik ook maar eens mirc wat inderdaad met een hele command line ging. Mail adres was aanwezig van Freemail.

Toen moest mijn zus ineens ook Internet op d'r kamer. Routers waren er niet dus maar de computer als router. Altijd gekloot natuurlijk:)

Tegenwoordig heb ik nog altijd dat zelfde Gelrevision abbo alleen heet het tegenwoordig chello en is het wat versneld. Downloaden gaat met newsgroepen. Hotmail account heb ik sinds 2001 ergens denk ik met oudste mailtje uit begin 2002.
_/-\o_

Ik hoorde bij de eerste 300 Gelrevisionners. Wat een tijd was dat zeg. Voor kabelinternet in ieder geval. 128/128 verbinding, wat toen rete snel was. En super stabiel. Toen het door UPC overgenomen werd was het drama. (Al een stuk later). Quake II liep ineens niet zo lekker meer met pings boven de 500. Dit heeft maanden geduurt voordat het gefixt was. Toen het gefixt was speelde ik counterstrike. Toen hebben we ook eens een maand lang pings gehad van 400+ (Alle UPCérs, of was het toen al Chello?). Wat een ellende :(

Voor Gelrevision idd een inbelmodem gehad, van Trust dacht ik. Ik had het Internet al gauw door als heel klein mannetje :)

Geef mij de goede oude tijd maar met Gelrevision. Xoom accountjes, Angelfire, wie kent ze niet? Achtbanen online zetten met Rollercoaster Tycoon. Quake I / II. Netscape ja. BackOrrifice, Sub7 wie kent het niet _/-\o_

TMF/Foxkids chatboxxen haxxen >:) Geweldige tijd, zal het nooit vergeten :)

[ Voor 3% gewijzigd door RedHat op 09-09-2008 10:04 ]

Pagina: 1 2 Laatste