Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wijnands schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:47:
Excuus voor de typo. Wat ik zag in de docu deed voorkomen alsof ze in ieder geval een deel van 't werk ook op groot formaat schoot.
Abbott schoot wel op grootformaat, maar niet op glas.
Doe 's een link naar wat jij voor apparaat bedoelt?
Wikipedia: Technische camera
Edit, laat maar, wat ik zie begint bij 600 euro.
die dingen zijn voor de helft van die prijs ook te vinden en in goede staat. misschien niet zo veel als een gemiddelde dSLR of een lensje, maar met een beetje geduld koop je voor 300 euro een leuke technische camera.
Plus, wie kan er vlakfilm verwerken?
wie niet? als eerste is het - zeker in zwart-wit - iets wat je gewoon zelf kan doen. daarnaast kan het via de goede fotozaken ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Er gaat een wereld voor me open. http://www.flickr.com/photos/tags/4x5/interesting/

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wijnands schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:28:
Er gaat een wereld voor me open.
en dat is nog een hele mooie wereld ook :)

het is misschien niet altijd even praktisch, maar als ik als hobby-ist voor mijn lol zou fotograferen, zou ik het tegenwoordig wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb net het Handboek Digitale fotografie & Beeld Bewerking door Frans Barten besteld bij Kamera Express, kan niet wachten tot ik hem in huis heb :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:48

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ik zit er aan te denken om een basisboek aan te schaffen zodat het leren fotograferen me wat beter af zal gaan, een stukje naslag is natuurlijk nooit weg. Nu heb je het boek "Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera 2e Editie" van Jeroen Horlings die ik zou kunnen kopen. Maar aangezien ik een Nikon D90 heb zou "Fotograferen met een Nikon D90" van Dre de Man ook een optie zijn.

Kent iemand toevallig beide boeken en zou een oordeel kunnen geven welk boek een betere start voor me zou zijn? Om een open deur in te trappen lijkt mij dat het D90 boek beter op mijn camera gericht is dus dat zou dan de betere keuze zijn, maar klopt dit inhoudelijk dan ook qua informatievoorziening?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:39

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Het boek van Jeroen Horlings is in feite een uitgebreide gebruikershandleiding met wat plaatjes en voorbeelden. Er stond in mijn exemplaar voor de 40D weinig wat niet ook in de handleiding te vinden was. Die andere ken ik zelf niet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xaverius schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:47:
Ik zit er aan te denken om een basisboek aan te schaffen zodat het leren fotograferen me wat beter af zal gaan, een stukje naslag is natuurlijk nooit weg. Nu heb je het boek "Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera 2e Editie" van Jeroen Horlings die ik zou kunnen kopen. Maar aangezien ik een Nikon D90 heb zou "Fotograferen met een Nikon D90" van Dre de Man ook een optie zijn.

Kent iemand toevallig beide boeken en zou een oordeel kunnen geven welk boek een betere start voor me zou zijn? Om een open deur in te trappen lijkt mij dat het D90 boek beter op mijn camera gericht is dus dat zou dan de betere keuze zijn, maar klopt dit inhoudelijk dan ook qua informatievoorziening?
Je kan imo veel beter een boek kopen dat niet specifiek op een bepaalde camera ingaat. Leer je meteen meer voor een eventuele andere camera.

Overigens valt er over technische dingen ook ontzettend veel te vinden op internet.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:48

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Inderdaad zal er veel te vinden zijn op internet maar ik weet van mijzelf dat ik bij dit soort zaken het liever op papier heb staan om rustig op de bank (of ergens anders) door te nemen in plaats van voor een monitor te zitten.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xaverius schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:17:
Inderdaad zal er veel te vinden zijn op internet maar ik weet van mijzelf dat ik bij dit soort zaken het liever op papier heb staan om rustig op de bank (of ergens anders) door te nemen in plaats van voor een monitor te zitten.
In dat geval is Understanding Exposure van Bryan Peterson een aanrader (mits je Engels goed is).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:39

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Het duh momentje komt nu pas! 8)7 Moet ook niet tijdens stress op het werk in een momentje van rust hier gaan lopen reageren. Het boek van Horlings is natuurlijk niet camera-specifiek, ik verwar het met een ander boek dat ik hier heb.

Onderwerpen die er in voorkomen:
basiskennis (digitale)fotografie zoals scherpstelpunten, sensor, diafragma, etc
info over diverse toestellen en lenzen
compositie
verschillende fotografie thema's met voorbeelden zoals natuur en architectuur
basis beeldbewerking
info over raw, filters en allerhande accesoires

Al met al best interessant als je er nog niet veel vanaf weet en op je gemak op de bank eens wat meer info tot je wil nemen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kick.

Heb me net aangemeld bij Fotaal :) Werkt volgens een iets andere formule, meer advertenties waardoor een jaarabonnement maar €20 kost. Mijn moeder heeft een zelfde soort blad over tuinieren en het is geen slecht blad :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-01 13:44
Kwam wel een aardige link tegen voor de mensen die graag willen weten wat voor een man Scott Kelby nu eigenlijk is.

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114801

Ik heb deze week een Sony Alpha 350 gekocht. Dit is mijn eertse dslr-camera en wil er graag meer over lezen en leren. Ik ben nu op zoek naar 1 van de volgende 2 boeken nml:

-Bewuster en beter fotograferen met de Sony Alfa 350/300

-Fotograferen met een Sony A200, A300 en A350 - Polder, L.

Ik kan ze nergens bestellen, ze zijn allemaal in herdruk en niet eerder leverbaar als begin 2010.
Heeft iemand hier deze boeken in bezit en wil ze misschien verkopen dan hoor ik het graag.
Tips over andere boeken mbt de A350 hoor ik natuurlijk ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:34
Anoniem: 114801 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 18:34:
[...]

-Bewuster en beter fotograferen met de Sony Alfa 350/300

[...]
Dat boek van Pieter Dhaeze zie ik overal liggen bij de betere boekhandel, maar ook op de boek/tijdschriften afdeling vd Bijenkorf of V&D. Dus maar even een half uurtje winkelen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:43
Zijn er mensen die "Handboek DSLR" gelezen hebben?

http://www.bol.com/nl/p/b...dex.html#product_overview

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Vorige week naar het fotomuseum in Antwerpen geweest, hier was een tentoonstelling van Geert van Kesteren gaande, genaamd "Why mister, why/Bagdad Calling" (dit was een gecombineerde tentoonstelling van twee werken).
GvK heeft jarenlang als docu fotograaf rondgetrokken in Irak. Vooral Why mister, why geeft een mooie weerspiegeling van hoe de burgers de Amerikanen ervaren tijdens deze oorlog. Dit mede omdat GvK materiaal heeft gebruikt van locals (foto's van mobieltjes, andere bronnen). Ik vond het een sterke docu, goed samengesteld in dit boek.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03 11:34
Vandaag bij foam en het Amsterdams stadsarchief geweest, thuisgekomen met een catalogus van New York Dutch seen en een fotografietijdschrift van foam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:44

Isniedood

nee, echt niet!

Trent900 schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:30:
Ik kwam dit boek tegen: http://www.bol.com/nl/p/b...01004006409088/index.html

Ik denk dat je met dit boek zowat alles in 1 hebt, een stuk handiger dan al die losse boekjes van 20-25 euro.
Is er iemand die ervaring heeft met dit boek(Handboek digitale fotografie & beeldbewerking)? Ik overweeg hem aan te schaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Isniedood op 21-09-2009 12:25 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Ja, ik heb deze aangeschaft twee jaar terug. Qua fotografie instructies niet erg hoogstaand. Er staat redelijk goed uitgelegd over kleur (srgb en rgb). Vooral gericht op het nabewerken van de foto's, met wat tutorials enzo.
Ik zou hem niet aanschaffen als ik in jouw schoenen stond. Als je dan toch iets wilt weten van photoshop, zou ik eerder een boek van Scott Kelby kopen.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

...en 1 en 2 en 3, aanloop, harder, HARDER en BUUUUUUUUUUUUUMP, een rotschop voor dit topic.

Ik ga switchen van baan en nu moet ik mijn persoonlijk budget opmaken ter waarde van 150 euro. Na even navragen mag het ook fotografie gerelateerd zijn, ik dacht dat het met je werk te maken moest hebben. Dit is mooi want een biochemie boek is ook wel leuk maar daar heb ik al een kast vol van. Dus het worden aan fotografie gerelateerde boeken. Nu is een eis dat het niet, of heel weinig over de techniek moet gaan, dat vind ik namelijk minder interessant en het internet staat er al helemaal vol mee. Ik zoek dus dit soort boeken:
Nomad schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 12:58:
[...]

zit ook in mijn boekenkast, erg fijn boek.
Het laat de kant van moment/compositie/emotie zien en eigenlijk weinig/niets van techniek. Precies zoals het hoort eigenlijk.
Best of national geographic gaat er dus komen, op aanraden van Simon in dit topic. Dat is 35 euro. Heeft er iemand anders nog ideeën?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 13:20
Heb het boek van Neil van Niekerk besteld, (review)
leest lekker weg, en geeft met de voorbeelden goed weer hoe/wat/waarom hij dat zo gedaan heeft.

Nu nog zorgen dat ik die flitser ook zo kan beheersen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 10:42
Ik heb nog een aantal boekenbonnen liggen thuis die zich opstapelen. Het wordt nu tijd om er eens wat mee te doen. Ook al is dit forum bijna een jaar dood, ik denk dat ik het toch maar een schop onder haar kont geef.

Nu zijn mijn vriendin en ik redelijke beginners op het gebied van fotografie. Vooral mijn vriendin snapt de verhoudingen ISO, diafragma en sluitertijd nog niet helemaal, dus het lijkt me leuk om een boek voor haar te kopen waarin dit uitgebreid aan bod komt. Vooral met praktijkvoorbeelden waarin duidelijk wordt wat je er zoal mee kan doen. We houden wel een beetje van uitdaging dus het hoeft geen boek voor dummies te zijn, het lieft een boek met zo groot mogelijke leercurve.

Voor mezelf zou ik het liefst een boek over fotobewerking kopen, ook vanaf de beginselen tot wat verder. Het liefst een recent boek wat up-to-date is met de huidige technieken.

We fotograferen vooral buiten. Af en toe een portretje en op een verjaardag of feestje een enkele keer binnen. Wie heeft er geweldige tips? :)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 15:42

Phehistyr

De Epische Lurker

Voor je vriendin kan ik Understanding Exposure van Bryan Peterson van harte aanbevelen. Mogelijk nadeel is dat die alleen in het engels is uitgebracht, maar verder is het een heel fijn geschreven boek met hele mooie voorbeelden.

Een goed boek over fotobewerking zoek ik zelf ook nog.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-05 10:42
Ik heb dit weekend een boek gescoord van Michael Freeman. Deze heeft een compleet boek gewijd aan High Dynamic Range. Wellicht een tip voor andere mensen aangezien het nog geen 10euro kost. Het gaat redelijk diep in op de techniek en is voor de fotograaf met wat voorkennis.

Iemand ervaring/kennis van Michael Freeman? Zag nog een algemeen boekje van hem liggen namelijk voor hetzelfde bedrag, denk dat ik die ook ga halen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

virtualJac schreef op maandag 14 juni 2010 @ 08:11:
Ik heb dit weekend een boek gescoord van Michael Freeman. Deze heeft een compleet boek gewijd aan High Dynamic Range. Wellicht een tip voor andere mensen aangezien het nog geen 10euro kost. Het gaat redelijk diep in op de techniek en is voor de fotograaf met wat voorkennis.

Iemand ervaring/kennis van Michael Freeman? Zag nog een algemeen boekje van hem liggen namelijk voor hetzelfde bedrag, denk dat ik die ook ga halen.
Jepz, dat algemene boekje zou wel "The Photographer's Eye" kunnen zijn, iets waar ik best veel in gebladerd heb. Leest lekker weg en was verbazingwekkend leerzaam. Al vind ik zijn foto's niet altijd even mooi...

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 21:36

CasGas

.

Iemand die ook nog goede natuur fotografie boeken weet? Voornamelijk gericht op vogels?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:05

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb hier het boek Top Tips van Freeman liggen. Kostte ook iets van 15,- Een boek vol leuke en handige tips over het hele gebied van fotografie (over o.a. workflow, compositie, schiettechnieken en bewerkingstechnieken (zodat je weet waar je rekening mee kan houden))

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
Heb zojuist een tweedehands Canon 450D op de kop getikt voor mijn vriendin om dSLR fotografie mee te leren. Nu wilt ze uiteindelijk een foto cursus gaan doen maar mij lijkt het handig om te beginnen met een goed boek.

Nu heeft Bol.com een aantal boeken voor deze wat oudere camera en kom hier op GoT alleen maar tips tegen over boeken welke niet meer verkrijgbaar zijn.

Kan iemand mij aangeven wat een echt goed boek is voor deze camera? Bol.com heeft deze boeken t.b.v. de 450D in het assortiment.

Mij leek Digitale fotografie Canon EOS 450D een geschikt boek. Iemand die ervaringen en tips kan geven?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ibidem schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:57:
Heb zojuist een tweedehands Canon 450D op de kop getikt voor mijn vriendin om dSLR fotografie mee te leren. Nu wilt ze uiteindelijk een foto cursus gaan doen maar mij lijkt het handig om te beginnen met een goed boek.

Nu heeft Bol.com een aantal boeken voor deze wat oudere camera en kom hier op GoT alleen maar tips tegen over boeken welke niet meer verkrijgbaar zijn.

Kan iemand mij aangeven wat een echt goed boek is voor deze camera? Bol.com heeft deze boeken t.b.v. de 450D in het assortiment.

Mij leek Digitale fotografie Canon EOS 450D een geschikt boek. Iemand die ervaringen en tips kan geven?
Als het een boek moet zijn om te leren fotograferen, dan weet ik niet of een cameraspecifiek boek nu zo'n meerwaarde heeft. De gebruiksaanwijzing en websites zouden het 450D-specifieke gedeelte moeten doen. Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een boek over de technische aspecten van fotograferen, bijvoorbeeld de relatie diafragma/iso/sluitertijd, compositie, perspectief, scherptediepte, et c. Eventueel nog in de context van een bepaalde voorkeur, zoals landschap, portret of iets anders. Jammer genoeg kan ik je niet iets aanraden omdat ik niet bij mijn boekenkast kan de komende tijd :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 08:13
Ben zelf net begonnen met fotografie en heb zover ik nu kan beoordelen hier wel veel aan gehad. Uit de plaatselijke tijdschrifthandel.

http://www.fnl.nl/haal-me...flex-complete-editie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Iemand tips voor een goed boek over de Nikon D7000? Ik heb het toestel al een tijdje en heb de handleiding al wel 3x van voor naar achter gelezen, maar ik vermoed dat ik bij lange na nog niet alle handige tips & tricks weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:06

Royz

Kleurenblind!!

pdebie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:18:
Iemand tips voor een goed boek over de Nikon D7000? Ik heb het toestel al een tijdje en heb de handleiding al wel 3x van voor naar achter gelezen, maar ik vermoed dat ik bij lange na nog niet alle handige tips & tricks weet.
Wat voor tips verwacht je dan? Ik heb nog nooit een specifiek boek over een camera gelezen, maar als je weet wat alle knopjes doen dan is het verder toch aan jou? Of ben ik nu te kortzichtig? :P

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

pdebie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:18:
Als Douglas Klostermann's Nikon D7000 Experience ebook net zo fijn leest als de D7100 versie kan ik je die van harte aanbevelen.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Royz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:49:
[...]

Wat voor tips verwacht je dan? Ik heb nog nooit een specifiek boek over een camera gelezen, maar als je weet wat alle knopjes doen dan is het verder toch aan jou? Of ben ik nu te kortzichtig? :P
Nou ik heb laatst pas ontdekt dat je de AE-AF lock knop kon omzetten naar een AF-ON knop.
Dit stond ook in de handleiding, maar het nut begreep ik er nooit zo van. Daar kwam ik achter via een Youtube filmpje. Dit soort handige tips&tricks bedoel ik vooral. :)

@jelbo: thanks. even kijken wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 08-08-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@jelbo:
zojuist het boek gekocht. Ben benieuwd of het wat is. Voor het geld (€ 8,60) kon ik het niet laten natuurlijk :)
Pagina: 1 2 Laatste