Reg. datum: 11 augustus 2005
BTO 15W25+ 15,4" @ 1680 x 1050 nVidia GO 8600M GT 512MB Intel Core 2 Duo T7300 2,0GHz 800MHz 4MB 4096MB DDR2 - 800MHz DC 120GB @ 7200 rpm HD/ DVD+-RW Integrated BT & Wi-Fi Ubuntu 8.04 64bit
Forum » Softe goederen » Non-Windows Operating Systems » [Ubuntu] Memory leak
BTO 15W25+ 15,4" @ 1680 x 1050 nVidia GO 8600M GT 512MB Intel Core 2 Duo T7300 2,0GHz 800MHz 4MB 4096MB DDR2 - 800MHz DC 120GB @ 7200 rpm HD/ DVD+-RW Integrated BT & Wi-Fi Ubuntu 8.04 64bit
Ja, ben misschien niet even duidelijk geweest. Ik weet niet wat er precies aan de hand is, memory leak of iets wat defect is op mijn mobo, hardnekkig virus wat dan ook...Ik heb met memtest86x getest op corrupte bankjes en niks gevonden. Het probleem is dat processen excessief gebruik maken van mijn geheugen en dat ik veel page faults krijg. Ik wil dus testen of ik dat ook krijg bij Ubuntu, maw dat mijn computer 8erlijk traag wordt.quote:mserver schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:27:
Diegene is dan hardstikke stom, want memory leaks ontstaan door software (lees: slecht geschreven code a la windows) en niet door hardware. Wat je nu probeert te testen heeft geen zin, omdat linux een totaal ander platform is, je probleem bevindt zich echt in windows (softwarematig dus). Draai eens een keer een virusscan om te checken op rootkits e.d.
Hihihi geen paniek in de tent hoorquote:Cave_Boy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:32:
Lol schrok al dacht er is in de nieuwe kernel l een grote fout geslopen. Deze heb ik er net een uurtje terug opgezet...
Ben eens met degene boven me kijk eens je software na die je erop hebt staan. Kijk vooral naar Spyware. Deze zijn 9 van de 10 keer de veroorzaker.
sudo apt-get install chkrootkit rkhunter chkrootkit rkhunter -c
root@atlas:/usr/local/glassfish-v2ur2/lib# cat /proc/meminfo MemTotal: 3360008 kB MemFree: 127672 kB Buffers: 139496 kB Cached: 1496476 kB SwapCached: 0 kB Active: 1801248 kB Inactive: 1134020 kB HighTotal: 2480376 kB HighFree: 4216 kB LowTotal: 879632 kB LowFree: 123456 kB SwapTotal: 1004052 kB SwapFree: 963648 kB Dirty: 308 kB Writeback: 0 kB AnonPages: 1299296 kB Mapped: 169908 kB Slab: 175260 kB SReclaimable: 154024 kB SUnreclaim: 21236 kB PageTables: 4644 kB NFS_Unstable: 0 kB Bounce: 0 kB CommitLimit: 2684056 kB Committed_AS: 2120072 kB VmallocTotal: 114680 kB VmallocUsed: 9652 kB VmallocChunk: 102904 kB
root@atlas:/usr/local/glassfish-v2ur2/lib# free
total used free shared buffers cached
Mem: 3360008 3230128 129880 0 138416 1495896
-/+ buffers/cache: 1595816 1764192
Swap: 1004052 40404 963648
Wat is je probleem nu? Wat doet het niet? Linux probeert je intern geheugen helemaal vol te zetten onder het mom "als het er is kan ik het maar beter gebruiken ook". Als je dus brak geheugen hebt kan je hier dus wat eerder tegenaan lopen dan met windows die alleen maar gebruikt wat hij nodig heeft. Hoe lang heb je memtest gedraaid. Dat mag je wel enkele uren laten draaien.quote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:40:
[...]
Ja, ben misschien niet even duidelijk geweest. Ik weet niet wat er precies aan de hand is, memory leak of iets wat defect is op mijn mobo, hardnekkig virus wat dan ook...Ik heb met memtest86x getest op corrupte bankjes en niks gevonden. Het probleem is dat processen excessief gebruik maken van mijn geheugen en dat ik veel page faults krijg. Ik wil dus testen of ik dat ook krijg bij Ubuntu, maw dat mijn computer 8erlijk traag wordt.
Gebeurt dat niet bij Ubuntu, weet ik zeker dat t softwarematig is en heb ik misschien meteen een goede reden om over te stappen
btw: Ik heb al 3 soorten virus scanners los gelaten (en tig x geformateerd) en ga morgen maar een Hijackthis logje posten.
Sallin wijzigde dit bericht 23-07-2008 22:57 (6%)
It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista
Ik heb memtest 1 uur laten draaien, toen kwam er een melding dat er geen fouten waren gevonden. Ik zal hem vannacht langer laten draaien (tot ik wakker word).quote:Sallin schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:55:
[...]
Wat is je probleem nu? Wat doet het niet? Linux probeert je intern geheugen helemaal vol te zetten onder het mom "als het er is kan ik het maar beter gebruiken ook". Als je dus brak geheugen hebt kan je hier dus wat eerder tegenaan lopen dan met windows die alleen maar gebruikt wat hij nodig heeft. Hoe lang heb je memtest gedraaid. Dat mag je wel enkele uren laten draaien.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter misschien hier eens kijken
Nice, dat zijn commando's waar ik wat mee kan. Heb sinds MS-DOS 6.1 vrijwel geen commando's meer ingetikt (alleen ipconfig /allquote:mserver schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:54:
als je toch ubuntu hebt:
Heb je dat ook ff gedaan (checked op rootkits). Voor memory stats spul kun cat /proc/meminfo en free commando gebruiken:
Juist... zo kom je zelf ook stom over om jezelf even te quotenquote:mserver schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:27:
Diegene is dan hardstikke stom
...
(lees: slecht geschreven code a la windows)
Sinds Vista doet Windows dat ook gewoon hoor, met als gevolg dat een hoop computergebruikers ineens denken 16GB nodig te hebben om Vista goed te draaien.quote:Sallin schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:55:
[...]
Wat is je probleem nu? Wat doet het niet? Linux probeert je intern geheugen helemaal vol te zetten onder het mom "als het er is kan ik het maar beter gebruiken ook". Als je dus brak geheugen hebt kan je hier dus wat eerder tegenaan lopen dan met windows die alleen maar gebruikt wat hij nodig heeft. Hoe lang heb je memtest gedraaid. Dat mag je wel enkele uren laten draaien.
They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot
Ik ben verre van de eerste die het zegtquote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:24:
[XP] Memoryleak?
Ik heb nu de nieuwste Ubuntu gedownload en op CD gebrand. Heb een live-cd sessie gestart en heb even gekeken naar system tools. Ik ben echter een windows-miepje en snap niet zoveel van Linux. Wie kan mij een tip geven hoe ik onder Ubuntu evt. memory leaks kan opsporen? En moet ik evt. Ubuntu op een ander partitie installeren of kan het ook met de live-cd?
Je realiseert je dat chkrootkit en rkhunterquote:mserver schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:54:
Page faults hebben niks te maken met kapot geheugen oid. Een page fault wil zeggen dat het process een stuk geheugen aansprak dat "er niet is", in dit geval hoogstwaarschijnlijk omdat het verplaatst is naar de swapfile. Veel pagefaults betekent typisch dat de processen meer geheugen gebruiken dan je hebt (en dat sluit mooi aan bij je andere klacht).quote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:40:
Het probleem is dat processen excessief gebruik maken van mijn geheugen en dat ik veel page faults krijg
It isn't the software that's free, it's you.
Nee ik weet het, veel mensen raken in paniek van een paar page faults, maar kijk naar deze screenshot van mijn computer met processor explorer draaiende:quote:@TS:
Veel page faults wil niet zoveel zeggen, dit zijn namelijk geen fouten maar enkel een indicatie dat het geheugen in gebruik is.
Via de task manager van Windows en eventueel de Resource and performance monitor kom je er snel genoeg achter wat zoveel geheugen verbruikt.
Tenzij je ook echt een probleem hebt is dus veel gebruik van het geheugen niet zo spannend, geheugen is gemaakt om te gebruiken.
Heb je in dat uur IE veel of weinig gebruikt? Let ook op dat die meest rechtse kolom Virtual Size is, wat een vertekend (overdreven) beeld kan geven.quote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:33:
[afbeelding]
Dat noem ik excessief gebruik van systeem geheugen en veel page faults. [...] Mijn systeem stond op dat moment nog geen 1 uur aan.
Ik weet wat pagefaults inhouden (check ook mijn antwoord hierboven). Heb mijn swapfile btw ook nog vanmiddag naar een andere fysieke HDD verplaatst. Alleen nogmaals, ik weet niet of ik een soft- of hardware matig probleem heb.quote:Ik ben verre van de eerste die het zegtmaar memory leaks zijn een software-probleem. Een programmeerfout, om precies te zijn, namelijk het aanvragen van geheugen en het vergeten vrij te geven als het niet meer nodig is.
Excessief geheugengebruik hoeft niet persé een memory leak te zijn; er zijn ook andere redenen dat een proces veel geheugen gebruikt. Als je bijvoorbeeld je browser instelt om een geheugencache van 800 MB te gebruiken, dan zal je browser na (vrij lange) tijd die 800 MB ook vol maken. Dat is nogal wat geheugen, maar het is geen memory leak.
Met Ubuntu ga je geen geheugengebruikproblemen in Windows oplossen. Je kan er hoogstens mee kijken of je computer zich onder Ubuntu wel normaal gedraagt. Dat kan gewoon met de live CD, maar hou er rekening mee dat die soms dingen van de CD moet laden, wat traag kan zijn. Ik vermoed overigens dat je hardware gewoon in orde is.
Page faults hebben niks te maken met kapot geheugen oid. Een page fault wil zeggen dat het process een stuk geheugen aansprak dat "er niet is", in dit geval hoogstwaarschijnlijk omdat het verplaatst is naar de swapfile. Veel pagefaults betekent typisch dat de processen meer geheugen gebruiken dan je hebt (en dat sluit mooi aan bij je andere klacht).
Thx voor je welkom, ik ga hier zeker vaker komen (ook om anderen evt. te helpen), kwam eigenlijk alleen op tweakers voor de pricewatch, reviews en nieuwtjes.quote:deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:42:
[...]
Heb je in dat uur IE veel of weinig gebruikt? Let ook op dat die meest rechtse kolom Virtual Size is, wat een vertekend (overdreven) beeld kan geven.
Als je Windows een tijdje opgestart is en zo traag is, hoeveel van de swapfile/pagefile is er dan in gebruik?
Welkom op GoT trouwens
Wat is er mis mee?quote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:53:
Hier een screenshot van mijn taskmanager op dit moment (mijn computer staat nu 3 uur aan ofzo). Dit gaat echt nergens over, geen zware taken laten uitvoeren iod.
[afbeelding]
You should try free software. Not just free like in costless, but free in more ways.
TRRoads wijzigde dit bericht 24-07-2008 00:02 (21%)
(ook @ GertvDijk)quote:TRRoads schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:00:
Tjah zonder een lijstje processen erbij zegt het weinig.
500MB in gebruik is nu ook weer niet zo bijzonder en je CPU lijkt ook redelijk veel niets te doen.
In die eerdere screenshot die je gaf zag ik een vfwsnap.exe die 60% van je CPU aan het slurpen was, maar verder ook niet veel bijzonders...
Installeer anders Windows even helemaal vers en installeer daarna alleen programma's die je echt nodig hebt (dus niet gelijk weer dezelfde bak crap erop gooien zoals veel mensen doen, daar los je niets mee op). Daarna kun je een voor een zaken gaan toevoegen totdat het probleem terug is.
Als het probleem er al is met een verse Windows installatie van een officiele Windows CD en zonder cracks oid dan is er iets raars aan de hand (maar dat betwijfel ik).
Je zegt trouwens geen zware taken, maar 37 processen is toch niet echt weinig voor een kale XP. Sluit alle programma's eens af en kijk dan hoe het gaat. Als je al weet ik hoeveel open hebt staan is het niet zo gek dat het niet zo lekker loopt.
Ik zat al te wachten tot iemand dat zou zeggenquote:TRRoads schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:21:
[...]
Juist... zo kom je zelf ook stom over om jezelf even te quoten
Ja je hebt gelijk, ik zat eigenlijk meer te denken aan van die kits/virussen die persistent op je computer rondhangen onafhankelijk van het os (ivm meerdere installaties met hetzelfde probleem).quote:deadinspace schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:33:
[...]
Je realiseert je dat chkrootkit en rkhunter?
- alleen de Ubuntu sessie controleren en de Windows harddisks met rust laten
- alleen zoeken naar Linux rootkits
Dat zien we graagquote:Tenggareesje schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:53:
Thx voor je welkom, ik ga hier zeker vaker komen (ook om anderen evt. te helpen)
Hmm, dan weet ik niet of 250M Virtual Size zo buitensporig is...quote:Ik heb IE wel vrij veel gebruikt, maar goed.
559M pagefile gebruik lijkt me vrij veel, al moet ik zeggen dat ik niet precies weet hoe Windows dat telt.quote:Hier een screenshot van mijn taskmanager op dit moment (mijn computer staat nu 3 uur aan ofzo). Dit gaat echt nergens over, geen zware taken laten uitvoeren iod.
Mja, goed, maar als je de harddisk goed leeggooit en daarna je OS opnieuw installeert, dan zou dat toch niet moeten gebeuren. Misschien is het goed dat nog eens extra grondig te doenquote:mserver schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:11:
Ja je hebt gelijk, ik zat eigenlijk meer te denken aan van die kits/virussen die persistent op je computer rondhangen onafhankelijk van het os (ivm meerdere installaties met hetzelfde probleem).
De oorzaak daarvan is dan ook vaak PEBKACquote:deadinspace schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:36:
Mja, goed, maar als je de harddisk goed leeggooit en daarna je OS opnieuw installeert, dan zou dat toch niet moeten gebeuren. Misschien is het goed dat nog eens extra grondig te doen
het ultieme jaargetijde..... | #!/usr/bin/girl
Kunstnieuws dekleinekunstenaar.nl | Eigen werk: zomertje.nl | Vrolijke beestjes: gaasje.nl
Dit topic is gesloten.