Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Memoryleak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een computer met XP, 1Ghz intern geheugen en een AMD 64 3000+ Ghz. Al een aantal weken presteert mijn computer heel slecht, hij wordt steeds trager en trager. Als ik bij taskmanager kijk zie ik dat bep. processen steeds meer geheugen gebruiken en tegelijkertijd pagefaults blijven geven, ook als dat proces op dat moment idle is.

Bijv: Op dit moment gebruikt iexplorer.exe, 100.000 kb aan geheugengebruik én aan pagefaults. Maar ook explorer.exe zelf maakt excessief gebruik van mijn geheugen. Ik denk nu zelf aan een memory leak. Ik heb geswitched met geheugenbankjes (andere positie en 1tje zelfs omgeruild met 1 van een andere computer). Ook heb ik mijn pagefile op een andere (physieke) harde schijf gezet, maar hij blijft ''lekken''.

Nu ben ik al 3 dagen bezig om Windows XP opnieuw te installeren. Ik heb 2 verschillende HD's daarvoor gebruikt en 2 verschillende versies van XP, UK & NL. Verschillende partities aangemaakt, geformateerd via setup van Windows maar ook via PQMagic, enz. enz. Maar elke keer als ik dan Windows voor het eerst opstart en naar mijn virtueel geheugen kijk (voor mijn pagefile/wisselbestand). Staat er een custom entry bij mijn c: partitie van 1500-3000. Dus niet: door systeem beheerde grootte. Ik begrijp hier echt niets van? Ik heb ooit wel die entry ingegeven, maar als ik formateer en nb. een andere HD gebruik, hoe kan Windows dat blijven onthouden?

Ik snap er niks meer van...was bijna een nieuwe HD gaan kopen, maar daar ligt t dus niet aan. Wie heeft tips of kan mij hiermee helpen?
:'(

BVD

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Boot eens met een linuxlive cd en kijk eens of je ook memory leaks hebt. Ubuntu of knoppix ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toevallig geprobeerd te formateren onder een live cd van Knoppix, maar ik heb weinig kaas gegeten van Linux. Maar ik dacht achteraf dat ik daar niet veel aan zou hebben omdat Windows XP nat. NTFS geformateerd moet zijn.

Ik heb wel die c: part/NTFS kunnen zien onder Knoppix. Maar ik heb geen idee hoe ik memory leaks zou moeten bekijken onder Knoppix, maar ik ga er iig zo ff mee proberen te stoeien.

Thx anyway ^^

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je heb je geheugen al (tenminste een nacht lang) getest neem ik aan?

Nieuwe HDD lijkt me niet. Zie evt ook even de (hangen & opnieuw opstarten) FAQ in Processors, Mobo's & Geheugen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
heb je een SP2 of SP3 cd?
want vanaf die tijd (dacht ik)
word er out-of-the-box +-1.5 tot 3x je interne geheugen aan virtueel geheugen aangemaakt.
Is heel normaal.

Verder zou ik memtest86+ draaien. Het lijkt erop dat je geheugen kapot is.

offtopic:
@ts: 1GB geheugen ipv 1Ghz lijkt me handiger ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 23-07-2008 15:36 ]

Even niets...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een memoryleak los je niet op met een hardwarecontrole.
'T is niet dat er dan opeens een gaatje in een DIMM zit waaruit de bitjes weglopen hoor :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:32:
Je heb je geheugen al (tenminste een nacht lang) getest neem ik aan?

Nieuwe HDD lijkt me niet. Zie evt ook even de (hangen & opnieuw opstarten) FAQ in Processors, Mobo's & Geheugen.
Ja, bijv door express internet explorer open te laten staan. En ook door 1 nacht te laten downloaden. HDD kan ook niet, want die 2e HDD die ik gebruik is een nieuwe. Maar blijf t raar vinden dat Windows met die custom intelling komt van 1500-3000 Mb. Hoe kan de computer zoiets onthouden als alles is geformateerd? Anyway ik zal die ander topic eens bekijken

Thx voor zover

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:35:
heb je een SP2 of SP3 cd?
want vanaf die tijd (dacht ik)
word er out-of-the-box +-1.5 tot 3x je interne geheugen aan virtueel geheugen aangemaakt.
Is heel normaal.

Verder zou ik memtest86+ draaien. Het lijkt erop dat je geheugen kapot is.

offtopic:
@ts: 1GB geheugen ipv 1Ghz lijkt me handiger ;)
Ik heb tot gisteren gewerkt met SP2 en nu dus SP3 geinstalleerd maar merk dus geen verschil. Dat er standaard virtueel geheugen wordt aangemaakt door XP is logisch. Alleen moet er dan dus door systeem beheerde grootte staan (ik haat NL, maar ben nu even op deze versie beland), en niet custom...

Ik ga nu memtest86+ downloaden en eens kijken wat eruit komt

Iig ook bedankt voor jouw reactie

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:37:
Een memoryleak los je niet op met een hardwarecontrole.
'T is niet dat er dan opeens een gaatje in een DIMM zit waaruit de bitjes weglopen hoor :+
Nee, en ik maar schijnen met mijn flashlight om ze te zien :P
Alleen kan ik niks uitsluiten nu, ik weet zelf niet of het een software/hardware matig probleem is :'(

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
Adware, trojan, spyware? Ook deze tools vreten geheugen zonder dat je ze ziet.

Een PC met rot geheugen geeft een BSOD en kapt ermee. Dus dat zal het niet zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door asing op 23-07-2008 15:56 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
asing schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:56:
Adware, trojan, spyware? Ook deze tools vreten geheugen zonder dat je ze ziet.

Een PC met rot geheugen geeft een BSOD en kapt ermee. Dus dat zal het niet zijn.
Tja zat ik ook al aan t denken...alleen tig x formateren, partities verwijderen/aanmaken zou toch voldoende moeten zijn? Zelfs andere HDD's losgekoppeld om infectie uit te sluiten. Heb nu NOD32 geinstalleerd maar scan leverde niks op. Het enige wat ik nog kan bedenken is een shredder-tooltje, ik heb S-Null-Kill nog ergens staan, alleen nooit gebruikt. Vanavond er maar op los laten....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:53:

Alleen kan ik niks uitsluiten nu, ik weet zelf niet of het een software/hardware matig probleem is :'(
Als je gaat Googlen wat een Memory leak nu precies is kom je er vanzelf achter dat het altijd softwarematig is.
Oorzaken kunnen zijn bijvoorbeeld plugins, drivers of applicaties die geen of onvoldoende geheugen vrijgeven na gebruik en daardoor steeds meer consumeren.
Alleen het opsporen is wat lastiger en kost je tijd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:50:
[...]

Ik heb tot gisteren gewerkt met SP2 en nu dus SP3 geinstalleerd maar merk dus geen verschil. Dat er standaard virtueel geheugen wordt aangemaakt door XP is logisch. Alleen moet er dan dus door systeem beheerde grootte staan (ik haat NL, maar ben nu even op deze versie beland), en niet custom...

Ik ga nu memtest86+ downloaden en eens kijken wat eruit komt

Iig ook bedankt voor jouw reactie
Dat is dus niet waar. Als ik met (met mijn al dan niet helemaal gedownloadde) cd's XP installeer.
Staat het NIET op door systeem laten kiezen.

Dit KAN te maken hebben met de cd's die ik gebruik.
SP3 doet ook verder niets aan je virtueel geheugen (voor zover ik weet)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:11:
[...]

Als je gaat Googlen wat een Memory leak nu precies is kom je er vanzelf achter dat het altijd softwarematig is.
Oorzaken kunnen zijn bijvoorbeeld plugins, drivers of applicaties die geen of onvoldoende geheugen vrijgeven na gebruik en daardoor steeds meer consumeren.
Alleen het opsporen is wat lastiger en kost je tijd.
Ja, je hebt gelijk, alleen ik weet dus niet zeker of het (alleen) een memory leak is. Ben nu op zoek naar een goed werkende Knoppix, zodat ik kan testen of ik ook leaks heb onder Linux.

Ik ben dus ook al geruime tijd bezig om oorzaken op te sporen. T vervelende is dat ik bijna niks op mijn computer heb staan. Geen drivers, geen programma's, om op die manier het een en ander uit te sluiten.

Verwijderd

De beste manier om een memory leak op te sporen is met perfmon aan de gang gaan.
http://articles.techrepub...100-10878_11-5255099.html

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:13:
[...]

Dat is dus niet waar. Als ik met (met mijn al dan niet helemaal gedownloadde) cd's XP installeer.
Staat het NIET op door systeem laten kiezen.

Dit KAN te maken hebben met de cd's die ik gebruik.
SP3 doet ook verder niets aan je virtueel geheugen (voor zover ik weet)
Ik weet zelf te weinig van SP3 aangezien ik het nu pas voor het eerst heb geinstalleerd. Ik denk ook dat je dan gelijk hebt daarover.

Ik denk dat ik dan nog eenmaal probeer te installeren met een (oude) versie zonder SP en dan later maar SP3 erop zet. Dan kan ik dat virtueel geheugen probleem uitsluiten. Want het kan idd aan onze verschillende versies van XP liggen. Ik gebruik zelf altijd een UK versie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:24:
De beste manier om een memory leak op te sporen is met perfmon aan de gang gaan.
http://articles.techrepub...100-10878_11-5255099.html
Ook al gedaan, het probleem is dat de leaks (of excessief geheugenverbruik) en met name de pagefaults worden veroorzaakt door explorer.exe en svchost.exe oftewel essentiële windows processen.

Verwijderd

Heb je dan wel eens met process explorer gekeken welke processen er in svchost draaien en of daar nog iets aparts tussenzit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:06:
Heb je dan wel eens met process explorer gekeken welke processen er in svchost draaien en of daar nog iets aparts tussenzit?
Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/9649/processexplorer2hb1.th.jpg

Dit is een screenshotje van mijn process explorer. Ik zie er zelf geen rare dingen er tussen staan, maar ik heb dan ook geen ervaring met dit soort problemen. Het enige wat ik aan drivers heb geinstalleerd zijn van mijn Logitech apparaten en mijn NVIDIA & Soundblaster drivers. En aan progs, NOD32, winrar en Nero8. BTW ik was op dat moment wel mijn backup terug aan t zetten op een externe HDD, vandaar dat explorer.exe hoog was

Ik heb verder memboot86x gedraaid, was 1 uurtje aan t draaien en daar geen foutenmeldingen van gekregen. Nu ben ik nog bezig om een goeie live distibutie van Linux te zoeken (mijn knoppix werkt niet goed). En ik ga maar een Hijackthis logje posten ergens. Ik weet t anders zelf ook niet meer :'(

Verwijderd

Op je screenshot draaien Nero en Logitech in een instance van svchost. Gezien het feit dat svchost volgens jou 1 van de veroorzakers van je memory leak is, zou ik nero en die Logitech driver deinstalleren en kijken of je nog steeds hetzelfde probleem hebt.

Verwijderd

Ik quote mijzelf even uit een ander topic:

http://gathering.tweakers...message/30471003#30471003
OK, laten we dit eens helemaal over een andere boeg gooien.Je hebt een AMD64 3000+ zou het niet zo kunnen zijn dat, dat ding zichzelf terugclocked omdat hij het te warm heeft? Of misschien videokaart? Ik zou eens je temps (en voltages) meten. Nog iets om op te letten, schijf toevallig in PIO modus??

Verwijderd

Topicstarter
[edit] Ook @ Wilhelmstroker

Nope, dat was ook 1 van de eerste dingen die ik gechecked heb. Met Everest een benchmarkje laten doen. Heb nooit problemen met hitte heb een goeie systeemkast met goeie airflow, fan controllers etc. Videokaart is een NVIDIA 7800 GS ook niks raars opgemerkt oid.

Heb trouwens memtest86x 4 uur vannacht laten draaien, kwamen weer geen fouten naar boven.
Ik heb nu btw (voor de zoveelste x) een schone XP Prof UK installatie draaien met alleen:

- 175.19 Forceware, de nieuwste NVIDIA drivers die ik nooit eerder heb gebruikt
- SP3 + alle andere updates
- Internet Explorer 7 met Adobe Flash player / Java JRE
- MSN Live Messenger 8.0

Verder geen andere drivers (heb geen geluid nu zelfs) of programma's.

Ik heb gister op mijn andere HDD wel 2 meldingen van AdAware gekregen en die verwijdert. Verder niks gevonden met 3 verschillende virus/spyware scanners. Ik heb van mijn orginele CD van mijn mobo een floppy gemaakt met mijn SATA RAID drivers, was mijn orginele floppy kwijtgeraakt (zit waarschijnlijk nog in een verhuisdoos). Tot voor kort gebruikte ik een floppy met drivers die ik van de site had gehaald.

Ik heb nu het idee dat mijn PC beter draait, en wat mij opviel is dat de waardes die ik ingeef bij mijn virtual memory nu wel correct worden weergegeven. Ik heb de hele tijd er al mee gerommeld, verplaatst naar een andere fysieke HDD enz. maar telkens klopte het totaaloverzicht niet. Vond dat heel vreemd. En verder blijven die pagefaults niet zo oplopen als voorheen.

Ik denk dat als mijn probleem niet nu opgelost is, het echt een hardware probleem zou moeten zijn,maar ik heb nu goede hoop. Frustrerend alleen, mocht het nu opgelost zijn, ik nog niet precies weet wat er aan de hand was...Het zou 1 van de 2 bovenstaande dingen moeten zijn (virus of verkeerde drivers)

Ik ga iig zo met Trueimage 11 maar een image maken van mijn C:\ en dan telkens een driver/prog extra installeren.

In ieder geval nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken, heb zo veel dingen kunnen uitsluiten. _/-\o_ Soms zie je de dingen niet meer in je eentje. Er mag van mij een slotje op deze topic, want mocht het probleem niet zijn opgelost, mik ik deze computer uit het raam 8)7

mvg Marian
Pagina: 1