Hoofdcategorieën
Topicacties

Historische game pc

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Want omdat ik herhaal
Reg. datum: 18 oktober 2001

quote:
Robin4 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 14:15:
@Salient

Waar heb je die SC-88 voor nodig? Dus tussen de MT-32 is een soort koptelefoon plug, die heb ik niet op de geluidskaart zitten. Is dit mixer echt nodig voor tussen de geluidskaart en de MT-32?
En waar sluit je de speakers op aan? Gewoon via de geluidskaart? of ook via die mixer?
De SC-88 staat er voor de oude DOS games (in dosbox) welke General MIDI/General Sound ondersteunen, dit zijn o.a. de wat latere sierra adventures en Doom/Duke Nukem 3D etc. De MU80 is ook wel GM/GS compatible maar die spellen zijn toendertijd helemaal gespitst op de Roland SC-55 en klinken derhalve op een Roland MIDI apparaat pas écht zoals het bedoeld is (en vaak inderdaad beter dan op de MU80).
De MU80 staat er eigenlijk alleen voor de XG compatibiliteit om af en toe eens wat XG midibestandjes te luisteren (sommige klinken best wel leuk/goed).
Op de MT-32 zit een grote (5mm ipv 3mm) versie van een koptelefoonplugje, maar dan mono. Dit twee keer uiteraard, 1 voor het linkerkanaal en 1 voor het rechterkanaal.
Dus alle midi apparatuur zit via het mengpaneel op de Line-In van de geluidskaart en de speakers zitten ook gewoon op de geluidskaart (ik heb een xfi met een 5.1 surround setje, zit gewoon analoog aangesloten (3 stekkertjes: links/rechts voor, midden/sub en links/rechts achter).

salient wijzigde dit bericht 01-08-2008 20:20 (6%)

1Dmk3 + Glas + Licht

Reg. datum: 24 november 1999

Een videokaart die het heel goed deed in het post-Glide tijdperk was de GeForce DDR. Ik baalde toen enorm dat ik zoveel had uitgegeven voor de eerste GeForce (de SDR) omdat de DDR er vrij snel na kwam en die toch wel een stuk sneller was. De DDR is een tijdlang *het* uitgangspunt geweest.

Reg. datum: 04 januari 2005

Dus die MT-32 werkt niet met dos spellen?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Want omdat ik herhaal

quote:
Robin4 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 18:29:
Dus die MT-32 werkt niet met dos spellen?
Hoe kom je tot die conclusie?
Uiteraard werkt de MT-32 ook met dos spellen. Ik zei alleen dat ik de SC-88 erbij had staan voor de wat latere dos spellen welke naast MT-32 ook General Midi ondersteunen (of alleen maar General Midi in sommige gevallen).
Verder emuleert DOSBox perfect een soundblaster dus het digitale geluid in spellen (spraak, effecten) werken sowieso.
Waar je uiteraard wel op moet letten is dat je een geluidskaart hebt met een MIDI aansluiting, of een aparte (al dan niet USB) MIDI-box, zoals m-audio ze bijvoorbeeld levert. Op marktplaats en eBay vind je USB midi adapters voor weinig geld.
Als je overigens onder Windows Vista werkt heb je een apart programma nodig om de MIDI output naar de midipoort toe te wijzen, dat is Microsoft maar even 'vergeten' in te bakken wat er vanaf windows 3.11 al wel gewoon in zat.

ps: De voeding welke ik in de MT-32 heb gebouwd ziet er zo uit.

salient wijzigde dit bericht 03-08-2008 15:22 (22%)

1Dmk3 + Glas + Licht

Volgens mij heeft de SB AWE64 GOLD geen midi uitgang?
Dus de joystick poort is dus normaal ook voor Midi te gebruiken?

Robin4 wijzigde dit bericht 05-08-2008 13:29 (38%)

Want omdat ik herhaal

quote:
Robin4 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 13:23:
Volgens mij heeft de SB AWE64 GOLD geen midi uitgang?
Dus de joystick poort is dus normaal ook voor Midi te gebruiken?
Met een speciale kabel (eventueel ook simpel zelf te maken) kun je de joystickpoort van de AWE64 Gold gebruiken als MIDI kabel.
Er is echter 1 maar aan dit verhaal. De Sound Blaster MIDI poorten zijn wel MPU-401 compatible maar slechts in UART(dumb)-mode en niet de smart/intelligent-mode. Spellen die zelf geen sysex commando's sturen (om geluiden te beinvloeden en te veranderen) zullen waarschijnlijk wel gaan werken maar spellen die de MT-32 *wel* programmeren werken in dat geval niet, en dat zijn er heel wat (sowieso eigenlijk bijna alle sierra en dynamix spellen).
Onder DOSBox heb je dit probleem in principe niet omdat deze érg goed de MPU-401 Smart-mode emuleert. Voor zover ik weet werken hiermee gewoon alle MT-32 spellen.
Helemaal perfect is het overigens niet want b.v. Leisure Suit Larry 3 werkt onder DOSBox niet met een Yamaha FB-01 FM module (krijg een foutmelding op het apparaat in de trant van "Dump Failed" maar op een oude PC met een echte smart-mode MIDI poort werkt het wel.

1Dmk3 + Glas + Licht

*/ no comment /*
Reg. datum: 15 juni 2003

Dat is niet helemaal waar salient!

De oudere Sierra/Dynamix spellen hebben idd een echte intelligent mode MPU-401 nodig, maar de nieuwere werken ook gewoon met "domme" poorten hoor. Ik weet niet exact welke wel en niet werken, maar het gaat om maar een paar spellen en er zijn patches voor gemaakt.

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Dus dan zou ik een losse MPU-401 kastje moeten aanschaffen?

Want omdat ik herhaal

Dat ligt eraan.
Ga je het spul in een retro-bak gebruiken of via DOSBox?
Maar zoals Mace al aangeeft had ik niet helemaal gelijk. Het meerendeel werkt dus gewoon met een dumb-mode midipoort en daarmee dus met de AWE64 Gold. En voor anderen die niet zouden werken zijn dus kennelijk (zelf nooit echt achteraan gegaan eerlijk gezegd) patches te vinden.
Een mooie combo voor jou zou een MT-32 + SC-55 zijn.
Als je dan ook nog een Gravis Ultrasoundje op de kop kunt tikken en die zet je naast je soundblaster in die oude PC zit je kwa ondersteuning mbt spellen behoorlijk uitgebreid.

1Dmk3 + Glas + Licht

Ga games spellen zowel in windows 98 als DOS

Want omdat ik herhaal

quote:
Robin4 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 22:57:
Ga games spellen zowel in windows 98 als DOS
Voor Windows 98 spellen heb je eigenlijk niets aan een MT-32 omdat spellen uit die tijd simpelweg het apparaat niet meer ondersteunen. Een Gravis Ultrasound is voor Windows spellen ook zeker niet de aangewezen geluidskaart.
In DOS daarentegen heb je dan een prima combo met de AWE, GUS en MT-32. De SC-55 is dan geen must (afgezien van de kwaliteit) omdat je met de GUS via MegaEM vrij acceptabel General MIDI ondersteuning hebt in de spellen.

1Dmk3 + Glas + Licht

*~*GrahF Emperor of Darkness*~
Reg. datum: 09 oktober 2001

Dit is mischien niet helemaal wat je in gedachte had.

Ik heb het op de volgende manier aangepakt:

Core2duo systeem
X-fi geluidskaart
Ati HD 4850

Dit zijn niet bepaald retro-vriendelijke onderdelen, dat probleem heb ik als volgt opgelost:

Dos games: DosBox, dit programma emuleert bijna alle dos-generatie videokaarten en geluidskaarten inclusief de voodoo kaarten.

Win9X games: Hier heb ik 2 opties

Met XP als host:
1. Het spel werkt perfect in windowsXP, eventueel met compatibility modes
2. Het spel loopt via hardware emulators/wrappers zoals dgVoodoo of vmware
Met 98se als host:
1. Het spel werkt perfect in windows98
2. Het spel loopt via hardware emulators/wrappers zoals dgVoodoo

Adventure games lopen uiteraard via ScummVM

Op deze manier heb ik via emulatie alsnog toegang tot de beste hardware voor elke individuele game, terwijl mijn pc relatief simpel is.

(er komt en moment in the toekomst dat dosbox wn98 volledig gaat ondersteunen inclusief wrappers voor glide, voor directx zal waarschijnlijk ook een emu/wrapper komen)

Tetsuo55 wijzigde dit bericht 09-08-2008 18:55 (30%)

Oh.? You want me to watch my mouth? How rip my f*ck*ng Eyeballs out and turn them around?

Welke geluidskaart is de beste?

Gravis Ultrasound Max of de Creative SB AWE64 Gold.

Ik denk zelf de laaste omdat de Gravis ultrasound 32 stemmig is en de SB 64 stemmig.

For the win
Reg. datum: 18 augustus 2006

Als videokaart zou ik echt een 3DFX Voodoo Banshee 16MB aanraden. Daar heb ik vroeger erg lang plezier van gehad mede doordat hij alles lekker kon draaien. De rest van de specs was een 333MHz Intel Celeron CPU met 256 of 512MB RAM. Ik kon er prima Quake 3, Driver, Black & White enzo erop spelen.

Ik heb/had tevens de beste driver pack voor de Voodoo Banshee samengesteld die er zover ik weet bestaat. Na het installeren van die pack werkt alles perfect zover dat mogelijk was met deze 3DFX kaart. Ik heb deze driver pack niet op mijn huidige pc maar er is nog een kleine kans dat ik de CD waar ik ze op gebrand heb nog kan terug vinden in een kast bij mijn vader. Want daar ligt die kaart momenteel geloof ik :P

Sir_Hendro wijzigde dit bericht 07-09-2008 01:12 (41%)

TTID

ik snap niet dat iedereen hier praat over soundblaster.. voor mij is de ultieme soundcard uit die tijd nog steeds de turtlebeach met super a3d ondersteuning in hl etc :P

Iemand die antwoord op me bovenstaande vraag kan geven?

Shifting gears

Qua verschil in geluid zou ik het niet weten. Wat compatibiliteit betreft zou ik voor de Soundblaster AWE64 Gold gaan :). Zeker met DOS games zal dit uitmaken, die werken zo goed als allemaal out-of-the-box met de Soundblaster.

Profiel | http://thandor.net
I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Reg. datum: 04 november 2000

Hoewel ik uit m'n hoofd maar 1 DOS-game, die uberhaupt geluidskaarten ondersteunt, kan opnoemen die je verder niet de keuze geeft (en da's Rise of the robots) zou ik voor alle zekerheid ook voor de Sound blaster gaan. Ik verwacht wel dat je met een GUS ook uit de voeten zou moeten kunnen, maargoed, dan bestaat de kans dat er een game tussenzit die geen geluidskaart gaat gebruiken.

Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT

Oke dus niet elke game ondersteunt die gravis ultra sound Max? En die soundblaster dus wel.

En dan heb ik nog een andere vraag. Ik heb nog 2 x samsung spinpoint 320GB liggen Sata. Eigenlijk kan ik niks meer met die schijven, en verkopen lijkt me ook niks op te leveren. Ik wil ze dus in die game pc gaan zetten met van die verloopjes van IDE naar sata. Nou zit ik te twijfelen om het geheel aan te sluiten op het moederbord of op een losse software raid kaart. Nou kan ik uiteraard niet alle kaarten anders kwijt want wil er ook nog een USB 2.0 kaart erin zetten. Krijg ik met die moederbord IDE aansluiting niet een hoop snelheidsverlies? En krijg ik meer snelheid op een losse kaart?
Of zal het kwa snelheid nog wel mee vallen dat het traag zou zijn?

Robin4 wijzigde dit bericht 07-09-2008 20:39 (78%)

Kan iemand mij vertellen of die Samsung hardeschijven veel snelheid gaan verliezen als ik ze aansluit op die ultra DMA /33 controller. En de geluidskaart die laat ik zo.

Robin4 wijzigde dit bericht 08-09-2008 21:35 (11%)

Want omdat ik herhaal

quote:
Robin4 schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:35:
En de geluidskaart die laat ik zo.
Geen interesse meer in de MT-32 en/of de SC-7?

1Dmk3 + Glas + Licht

Ja nog steeds, maar het geld is zowat op. Komt nog niet echt geld erbij. Ben opzoek naar werk.

Oke ik ben weer a live and kicking. Ik heb werk gevonden en het geld komt langzaam weer op me rekening. Ik kan nog niet veel uitgeven maar doe het in beetjes.

Ik ben opzoek naar 2x voodoo II kaarten i.c.m interne lus en externe door verbind kabel.

Als iemand iets leuks heeft liggen hoor ik het graag.

Liefst Creative Voodoo II 12MB PCI in SLI met al het spul erbij of
Diamond Monster 3d II 12mm PCI in SLI met al het spul erbij of
3dfx Voodoo 3 1000 PCI in SLI met al het spul erbij.

Ondertitels horen in films.
Reg. datum: 28 oktober 2007

Hmmmmzzz.... ik heb nog ergens een frikkin' huge kaart met 3DFX chips met een doorluskabel. Misschien is dit wat je zoekt. Ik heb nog zo'n grote kaart, maar met andere chips, weet zo even niet welke. Ik zal eens een keer kijken voor je ;)

Wil veel, doet weinig

Icon thnx to l0c4lh0st
Reg. datum: 17 september 2002

weet nog dat ik een viper met P233 had en dat ik Carmageddon 2 niet mooi kon draaien; toen ik een Creative Voodoo 2 12 mb eraan koppelde was dat alsof ik 3 videokaarten erbij plugde, fantastisch was dat.

Spellen als MS Flighsim 95/98 waren ook vet, en natuurlijk Leisure Suits Larry & Worms.

T60P Widescreen

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: