Mind explorer
Robin4 wijzigde dit bericht 18-07-2008 20:07 (90%)
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Tja, als je uit '94 bent loop je nog niet zo lang mee hé.quote:Joene94 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:16:
Ik heb hier ook nog zo'n goeie oude staan, dat was de eerste computer bij ons thuis, in 2002 of zoiets. (Ja, zit nog niet zolang in het computer wereldje als de meeste hier, haha)
hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens
quote:Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:17:
Heeft het wel zin om naast je normale videokaart nog 2x voodoo 2 in SLI te nemen? En is die voodoo 2 echt beter dan die nieuwere voodoo kaarten (3 t/m 5 serie)
Binnen 24 uur kicken is niet echt netjes.quote:
Reg. datum: 05 mei 2008
Haha, jij hebt hem door.quote:mace schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:20:
[...]
Tja, als je uit '94 bent loop je nog niet zo lang mee hé.
Als ik een retro pc'tje zou maken zou het toch een 286 worden denk ik (dat was mijn eerste PC), alles daarna is niet eens zo oud (een 386 kon volgens mij al Win95 draaien). Maar ook dat ga ik nooit doen, dan zou ik nog eerder een NES kopen. Ik had er een, maar toen ik die een jaartje geleden eens wilde ophalen bij mijn ouders bleek dat hij alweer was weggegeven
Elwood: What kind of music do you usually have here?
Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
Tweak-City
Same here, ik heb 1100 gulden betaald voor mijn 17" beeldbuis, eentje van Yakumo. Nou dat was toendertijd enorm. Ik heb dat ding ook nog steeds, ruim 10 jaar oud en de grap is dat ie het nog net zo goed doet als toen ik 'm kocht. Heel apart.quote:Shadow schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:07:
Pentium MMX 200MHz @ 262.5 MHz![]()
3DFX Voodoo 3 (PCI)
64MB Edo-ram
2.1 GB Harddisk
Soundblaster pro
Dat was tijdens mijn jeugd dé shit (om A2-racer op te spelen)
Ohja en een beetje old-school pc heeft natuurlijk een 14 of 15" CRT scherm. Oh wat was ik blij toen ik een supergrote 17" kon kopen
Je normale videokaart kan geen glide-spellen spelen, tenzij het al een Voodoo3 of hoger of een Banshee is. Ik weet niet heel zeker of 2x Voodoo2 sneller is dan bijv. 1x Voodoo3, maar ik verwacht het wel. Of dat ook nog geldt voor Voodoo4 of 5 weet ik zo niet. Ik heb zelf alleen maar de Monster3d en 2x Voodoo2 in huis. Daarna ben ik overgegaan op een TNT2, omdat 3 PCI-sloten voor wat beeld me toch te gortig werd en ik een TV-kaart wilde.quote:Robin4 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 20:07:
Heeft het wel zin om naast je normale videokaart nog 2x voodoo 2 in SLI te nemen? En is die voodoo 2 echt beter dan die nieuwere voodoo kaarten (3 t/m 5 serie)
Cyphax wijzigde dit bericht 18-07-2008 22:34 (3%)
Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT
Of ziet het er mooier uit. Is het met 1x Voodoo 12mb kaart ook te doen. Of zijn 2x voodoo 2 12mb kaarten wel een eis als je veel spellen goed wilt kunnen spelen. Want anders hou ik een pci slot over en Kan ik alsnog een Matx moederbord nemen, dus ook een kleinere behuizing.
Reg. datum: 14 augustus 2001
Reg. datum: 14 augustus 2001
Geloof ik niks van, de Soundblaster Pro was een 8-bit kaart uit 1991, wat doet die in een PC van zes, zeven jaar later?quote:Shadow schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:07:
Pentium MMX 200MHz @ 262.5 MHz![]()
3DFX Voodoo 3 (PCI)
64MB Edo-ram
2.1 GB Harddisk
Soundblaster pro
Mijn game PC's zijn achtereenvolgens een Cordata 4.77 MHz 8088 XT met mooi monochroom nagloeiend CGA scherm, een fraaie 286 16 MHz met Trident SVGA, een 486 DX 100 MHz (met OS/2 Warp voorgeinstalleerd, wat een drama was dat) geweest. Daarna werd het een Pentium 233, maar toen was het allemaal al Windows geworden en speelde ik bijna geen games meer. Maar wat DOS games betreft heb ik bijna alles wel langs zien komen, en al het geklooi met IRQ's, DMA's, Upper Memory Blocks en het verschil tussen Extended en Expanded Memory weet ik ook nog wel. Nutteloze kennis uiteindelijk...
Dreamvoid wijzigde dit bericht 21-07-2008 10:25 (54%)
Pentium II; 200Mhz (het kan ook goed een Pentium Pro zijn geweest, I really dunno anymoer)
3dFX Voodoo 1 (PCI)
S3 ViRGE/DX (4MB)
82MB RAM (32 + 64 + 4 oid)
1x 300MB HDD
1x 2.1GB HDD
15" monitor
OEM SoundBlaster geluidskaart
Double Speed CD-ROM (Later een 4x Speed geworden)
En god dat ik er blij mee was! Het ding heeft echt wel tot in 2000 goede prestaties geleverd en ik kan me nog herinneren dat ik er heel veel SNES, Screamer Rally, GTA2 en The Sims (!) op heb gespeeld! Damn, wat was dat een vette tijd!
And remember, Respect is Everything !
Ik zou zeggen:
Pentium MMX @ 200 Mhz
512 MB ram
Quantum 30 GB schijf (die 6GB schijven kan je al helemaal niet meer vinden nu)
Guillemot 3Dfx VooDoo kaart met 4MB (dat was DE kaart vroegah)
Windows NT (is stabieler) of 98 erbij
En dan podracer met patch installeren of NFS2SE ... allemachtig JESUS wat was dat vroeger DE vooruitgang. Gewoon vergelijken door podracer ZONDER patch te spelen en MET patch
* LinuX-TUX kwam vroeger uit een verwent nestje ... pappie zit ook in de IT. En ja ... die wilde ook wel weten of dat zo mooi was, maar zoon lief ging erme verder ... SPELLETJES SPELEN
VooDoo 2 en 3 zat alweer 2 a 3 jaar verschil tussen. Die kon je idd doorlussen op elkaar met VGA kabels nog. ( de voorloper van SLI/crossfires etc
JEUGDSENTIMENT
HAHA, bijna identiek aan mijn voorganger
LinuX-TUX wijzigde dit bericht 19-07-2008 14:21 (12%)
Mijn WebLog
Zelf heb ik ook een aantal oudere machines staan (Pentium 133, Pentium 166mmx, pentium II 266 en een pentium II 350) elk met verschillende typen geluidskaartjes enzo (gus, scc1, rap10, awe32, awe64, sb16 asp etc etc).
Wat ik echter nog een keer zou willen samenstellen is een 486DX2/66 of desnoods een DX4/100 met een Vesa localbus slot (videokaart en controller kaart heb ik al in VLB uitvoering). Is er toevallig iemand hier die dit nog over heeft?
Ook ben ik nog op zoek naar de originele AdLib geluidskaart en een AdLib Gold 1000 dus als iemand die nog heeft dan hoor ik dat ook graag.
ps: als het echt NIET de bedoeling is dat ik om spullen vraag in dit topic dan mag deze post weggehaald worden en biedt ik alvast mijn excuses aan bij deze.
1Dmk3 + Glas + Licht
Ik zag op QS dat je aan het zoeken was naar de gold, ik wens je veel succes, die dingen zijn verdomde zeldzaam. En de Reverb module al helemaal.
mace wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:40 (73%)
Weet nog goed dat het een ISA kaart was en ik in oude games altijd Soundblaster PRO aan moest klikken om het werkend te krijgen (en nog iets met DMA-7 en IRQ-5 ofzo)quote:Dreamvoid schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 13:23:
[...]
Geloof ik niks van, de Soundblaster Pro was een 8-bit kaart uit 1991, wat doet die in een PC van zes, zeven jaar later?
Goede oude tijden (y)
Later er ook nog een 3com 3c900 (10MBit) netwerk kaart bij gestopt. De eerste multiplayer-game die ik ooit gedaan heb was trouwens Age of Empires over een Nul-poort (seriele) kabel, nog voordat ik een netwerk had. Ook nog veel over internet gedaan met een 56k modem. Microsoft gaming-zone werkte best goed voor die tijd
Shadow wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:49 (30%)
quote:Shadow schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:42:
[...]
Weet nog goed dat het een ISA kaart was en ik in oude games altijd Soundblaster PRO aan moest klikken om het werkend te krijgen (en nog iets met DMA-7 en IRQ-5 ofzo)
Goede oude tijden (y)
Dude.
bijna 1800 berichten en dan nog niet doorhebben dat MSN smilies niet werken hier.
Overigens gaan veel setups automatisch door de SET BLASTER variabele.
Mja, DMA's en IRQ's, en geheugenmanagement, drama's.
Gelukkig was ik er redelijk handig in geworden, omdat mijn vader te lui was om het voor mij te doen.
mace wijzigde dit bericht 19-07-2008 23:51 (8%)
Reg. datum: 10 maart 2003
Ik had vroeger een bakkie dat ik voor 43.000 bfr had vastgekregen (laten samenstellen door de zoon van een vriendin van m'n moeder), ergens midden 1997:
Cyrix 166MHz met MMX
32MB pc66 SDRAM
S3 Virge DX/GX oid met 2MB
2,1GB hardeschijf, merk weet ik niet
"Telesound" brol ISA geluidskaart, waarschijnlijk een piraatkloon van een soundblaster ofzo
14" visbokaal met 1024x768 als hoogste res (zeer wazig en aan lage refreshrate), maar toch kicken!
Daarna gedeeltelijk geupgrade:
AMD K6-II 333MHz op een supersocket7 mobo met VIA Apollo133 chipset
64MB pc66 SDRAM (32MB erbij geprikt)
Toen mijn eerste poging tot overclocken: fsb verhogen zorgde voor vastlopers (wist ik veel dat het geheugen de boosdoener was
Vanaf toen mijn eerste 3D kaart: een TNT2 M64. Na zelf geinstalleerd te hebben kwam ik tot de conclusie dat het niet werkte naar behoren. Zeer boos en verontwaardigd (ik had toen geen internet en dus geen mogelijkheid om even snel op te zoeken hoe dat kwam) zo gelaten tot ik hem kon binnendoen bij de vader van een vroegere maat. Bleek dat ik geen Via chipset drivers had staan. Meh. Kon ik toch niet weten zonder enige voorgaande ervaring en zonder internet.
Na enige tijd werd het duidelijk dat mijn scherm nogal klein was, dus ging ik voor zo'n 17" van Lifetec (schuilnaam voor Medion - inderdaad, bij de Aldi gekocht) voor zo'n 8.000,- bfr (~¤200). Dat was een openbaring: zoveel schermoppervlak en zo'n rechte hoeken en randen rondom het scherm! Dit scherm gebruik ik nu nog steeds trouwens. Buiten dat het nogal lomp is en "maar" 1280x960 resolutie ondersteunt ben ik er best blij mee. Dat scherm heb ik nu al 8 jaar ongeveer, als het niet meer is.
Daarna een GeForce2MX DDR (Creative marketing, wist ik veel dat de geheugenbus 64bit bedroeg in plekke van 128bit, zoals de normale SDR uitvoeringen van de GeForce2MB
Na veel gelees in pcgameplay (vroeger was het een lekker blad, sinds een tijd is het meer mainstream) en altijd gretig hardware reviews gelezen te hebben, heb ik maar besloten zelf een upgrade door te voeren. Het was toen de tijd dat de Athlon uitkwam en die maakte gehakt van de Pentium III. Toen de socketA systemen er waren heb ik het erop gewaagd en een Duron 800MHz gekocht, samen met een MSI bordje met Via KT133A chipset erop. Daarbij 128MB pc133 SDRAM wat ik later heb geupgrade naar 384MB ram (ineens ging Half-Life volledig vloeiend!) omdat 128MB iets te krap was, terwijl 256MB leuk was om mee te starten (mijn broer met ongeveer identieke setup - zijn eerste computer).
Na een tijdje met die GeForce2MX gedaan te hebben besloot ik maar om mijn Grafische Kaart te upgraden, MSI GeForce4 Titanium 4200 met 64MB, een zeer goed bang/buck kaartje van weleer. 3 jaar mee gedaan en dan 3 jaar geleden geupgrade naar een ASUS GeForce6800. Dit kaartje is nog steeds de mijne. Ondertussen heb ik tijdens het GF4 era mijn cpu geupgrade naar een AthlonXP 2400+ (mijn eerste non-budget cpu!) en ongeveer direct daarna een Abit NF7-S rev2.0 met nForce2 chipset moederbordje met daarop 2x512MB pc3200 DDR ram (DA BOMB indertijd), wat nu infeite nog steeds mijn desktop pc is.
Vroeger (K6-II periode) nog een tergend trage Maxtor 20GB 5400rpm harde schijf gekocht aan meer dan 160 euro. Het is erg als je ziet wat je daar nu voor kan kopen.
Infeite was het niet de bedoeling dat mijn volledige geschiedenis werd opgesomd, maar ik kan nogal nostalgisch doen over hardware en mijn avonturen daarmee. Wat jammer dat ik pas op mijn 13 jaar een computer kreeg. Ik heb me anders wel doodgeamuseerd met GTA 1 en carmageddon 1.
quote:mace schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:38:
* mace zwaait naar salient
Ik zag op QS dat je aan het zoeken was naar de gold, ik wens je veel succes, die dingen zijn verdomde zeldzaam. En de Reverb module al helemaal.
Ja ik ben bang dat ik die niet zomaar ga vinden, alhoewel iemand hier op tweakers zegt zo'n ding te hebben en 'm zou gaan opzoeken (de Gold) dus ik hoop dat ie 'm inderdaad vind op zolder en aan mij wil verkopen.
Trouwens op ebay wel een sb 2.0 in originele doos gevonden (en 'gewonnen') voor 1 euro
1Dmk3 + Glas + Licht
Ik heb hier nog een AWE64 (CT4380 - SB32VAL45, ISA) liggen.
Ik denk dat het een Value versie is.
Geen idee of hij het nog doet. Ik weet nog wel dat het een erg goede kaart was en beduidend beter klonk dan z'n concurenten rond die tijd. (minder ruis, beter geluid).
Je mag 'm zo hebben en als blijkt dat ie het doet, schijf je gewoon ¤10,- over.
DM of Mail me maar.
Het laatste nieuws van Montfoort vind je op de website van Radio Stad Montfoort: http://www.radiostadmontfoort.nl
Je kan idd een beetje geluk hebben, maar de soundblasters zijn toch zeker wel in groten getale aanwezig, i.t.t. de Adlib Gold. Als je er eentje kan vinden heb je geluk en ben ik meteen jaloers.quote:salient schreef op zondag 20 juli 2008 @ 08:21:
[...]
![]()
Ja ik ben bang dat ik die niet zomaar ga vinden, alhoewel iemand hier op tweakers zegt zo'n ding te hebben en 'm zou gaan opzoeken (de Gold) dus ik hoop dat ie 'm inderdaad vind op zolder en aan mij wil verkopen.
Trouwens op ebay wel een sb 2.0 in originele doos gevonden (en 'gewonnen') voor 1 euro
Ik ben weer jaloers op mensen met een LAPC-Iquote:mace schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:35:
[...]
Je kan idd een beetje geluk hebben, maar de soundblasters zijn toch zeker wel in groten getale aanwezig, i.t.t. de Adlib Gold. Als je er eentje kan vinden heb je geluk en ben ik meteen jaloers.
1Dmk3 + Glas + Licht
Bedankt voor je aanbieding, maar ik heb al een Creative Soundblaster AWE64 gold kunnen regelen.quote:remco_k schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:23:
@TS:
Ik heb hier nog een AWE64 (CT4380 - SB32VAL45, ISA) liggen.
Ik denk dat het een Value versie is.
Geen idee of hij het nog doet. Ik weet nog wel dat het een erg goede kaart was en beduidend beter klonk dan z'n concurenten rond die tijd. (minder ruis, beter geluid).
Je mag 'm zo hebben en als blijkt dat ie het doet, schijf je gewoon ¤10,- over.
DM of Mail me maar.
Komt er morgen voor langs.
@iedereen
Is het niet verstandig om 1 voodoo kaart maar te plaatsen? Want dan kan ik bij de Matx moederbord blijven. Wat kwa mooiigheid hoef je het niet voor te doen denk ik om 2x een voodoo kaart te nemen.
Maar toch begrijp ik de functie van glide niet zo. Er word wel gezegd dat het een makkelijker open standaard is dan OpenGL, maar het is toch niet sneller of mooier, dus om dan alleen oude games te spelen schiet ik daar toch niet echt veel mee op. Of ben ik nou raar aan het praten.
Kwa AGP videokaart ben ik er ook nog niet echt eruit welke kaart ik ga nemen. Zit zelf te denken om een diamond viper v550 te proberen. Me broer heeft die kaart ook ooit gehad en zag er eigenlijk niet zo heel slecht uit.
Robin4 wijzigde dit bericht 21-07-2008 23:24 (37%)
(opvolger van de v550)
De dag dat Microsoft iets maakt dat niet zuigt is de dag dat ze stofzuigers gaan maken!
Sommige oude spellen (Tomb Raider I, NFS 2 SE, etc.) hadden alleen Glide of software rendering ondersteuning. Als je deze spellen hardware versneld wil spelen, moet je een Glide-compatible kaart hebben, dus een 3dfx kaart.quote:Robin4 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:20:
Maar toch begrijp ik de functie van glide niet zo. Er word wel gezegd dat het een makkelijker open standaard is dan OpenGL, maar het is toch niet sneller of mooier, dus om dan alleen oude games te spelen schiet ik daar toch niet echt veel mee op. Of ben ik nou raar aan het praten.
Als je dit soort spellen niet wilt spelen, wat is dan het doel van een "historische game PC"?