Nokia N82 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | Welkom bij Deel 3Welkom in alweer het derde deel van de N82 reeks. Dump hier je vragen en opmerkingen over dit prachtige toestel! (waarbij je natuurlijk eerst even de zoekfunctie gebruikt en de faq raadpleegt om te kijken of er al eerder iemand is geweest met hetzelfde probleemDe insteek is om deze topicstart regelmatig te voorzien van nieuwe informatie en evt. nieuwe problemen aan de FAQ toe te voegen (Waarbij input van mede-tweakers meer dan welkom is!). Lees dus voordat je vragen gaat stellen even de topicstart door | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhoudsopgave | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorgaande delen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Specificaties | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat zit er in de doos? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afbeeldingen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Firmware Versies | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hieronder vind je de changelogs voor de bekende firmware versies. De meest recente firmware versie is 20.0.062. Changelog v20.0.062New features:• Location tagging functionality added • Widgets enabled • Flash Lite 3.0 support • BT AVRCP protocol support Stability: • When plugin/plug out USB or TV out cable phone crashes • Phone freezes during music play • Phone resets when pressing end key during alert Messaging: • Cannot receive SMS for some operator who support ‘Replace type’ of message Camera: • Camera overexposure improved • Automatic screen rotation angle improvement Browser: • Stability improvements • Memory leak during phone call and browsing corrected Memory: • Memory leak corrected in browser • Memory leak corrected in CPSSignal Gallery: • Crash while file name included %marks is highlighted • DRM video thumbnail corrupted • Gallery crashes when video call is make from contacts Multimedia menu: • Unable to add contact to the tile Bluetooth: • Voice not heard when using Push to Talk application with BH501 • Device remote volume control does not work with MD7W • With BH903 selected track does not work when device screen savers is activated • MD6 is connected and radio is opened, audio is heard from phone speakers not from music stand NGI: • NGI installation causes ‘contact retailer’ error message • corrections to NGI enabler Video Center: • SW upgrade for Video Center possible LifeBlog: • Lifeblog database size increases and fills up device memory VoIP: • Gizmo WLAN connection fails some time • Device freezes when using VoIP with N800 User Interface: • Localization and Help error corrections • Reduced support character encoding doesn’t work • Chinese tone by pressing “*” when BOPOMOFO input is not working • Operator name list updated • C:drive data compatibility improvement • Security improvements • SW support for future hardware changes Changelog v11.0.117Camera application:• Improvements of 'Unexpected error…' probability when starting up with quick succession of camera lens cover open/close Music player: • Fix for music player freeze when operating app from accessory remote controller e.g. BT headsets, AD-54 etc. Map application: • Reset fix when opening Map app from landmark app • Long Map app closing time • Address search in Chinese character | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Software | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navigatie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qua navigatie is er ruime keuze voor de N82. De software die ik hier bespreek zijn TomTom, Route66, GarminXT en Sygic McGuider. Ik zou graag van mede-tweakers een "review" willen ontvangen van andere navigatie systemen zodat ik die hier kan toevoegen, het liefsts met afbeeldingen, deze kan ik prima hosten op mijn t.net fotoalbum Ik heb hier een kleine review gemaakt van elk navigatie systeem dat ik gebruikt heb, ik ga niet uitgebreid in op POI oid. TomTomHelaas kan TomTom zonder hack nog steeds niet overweg met de interne GPS van de N82. Vanwege deze reden en de laatste tijd slechte updates van TomTom ( een inmiddels 1,5 jaar oude snelweg zit er nog steeds niet in bijv.! ) heb ik niet de moeite genomen om deze te testen. Als iemand anders dit zou willen doen zal dat gewaardeerd worden.GarminXTHet eerste wat mij opviel aan GarminXT zijn de kleuren. Indien je gewend bent aan het kleurenschema van bijv. TomTom doet GarminXT toch wel erg onduidelijk aan in het begin, maar uiteindelijk wen je hier wel aan en werkt het prima.
Een van de duidelijke pluspunten van GarminXT is de routeberekening en de mogelijkheid om automatisch om te schakelen naar nachtkleuren als het donker wordt. Ik heb twee routes gepakt die ik dagelijks rij naar mijn werk (42KM) en naar mijn vriendin (50KM) en GarminXT had telkens inderdaad de voor mij kortste route te pakken. De stem is helder. maar zou wel iets harder mogen (dit geld voor garmin én route66 overigens) Verder doet de applicatie mij soms wat traag aan, maar voor de rest geen klachten. Een uitgebreide review over GarminXT kun je hier vinden: http://www.pocketinfo.nl/...-xt-voor-smartphones.html Route66Wat mij bij route66 opviel was het feit dat je zelf de snelheden nog in moet stellen per wegtype. Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat bijv. een snelweg waar je maar 100km mag niet goed wordt meegenomen in de routeoverweging.
Tijdens het proberen van route66 heb ik een paar keer de neiging gehad om de radio heel wat harder te zetten, de nederlandse stem van dit product vind ik echt heel erg irritant. Het is wel duidelijk en dingen worden vaak herhaald maar de stem doet heel erg computer achtig aan. De routeberekening is ook niet optimaal. 3 afslagen voor mijn daadwerkelijke afslag stuurde route66 mij al van de snelweg af om mij vervolgens een toeristische route door de vestingsplaats van mijn werk te geven. Dit gaf mij ongeveer 10 minuten extra reistijd. Een uitgebreide review over Route66 kun je hier vinden: http://www.allaboutphones...viewtopic.php?f=40&t=2520 Sygic McGuiderBij mijn eerste gebruik van dit navigatiesysteem was ik aangenaam verast. De kaarten van dit systeem worden geleverd door teleatlas en zijn heerlijk recent. Zowel de nieuwe snelweg als een nieuwe rotonde hier in het dorp zijn al in de kaart opgenomen.
De applicatie start lekker vlot op en is ook gebruiksvriendelijk, een minpuntje hierbij is wel dat in de nederlandse taal sommige zinnen zijn afgekapt waardoor het wat moeilijker te begrijpen wordt. Een systeem dat de tekst laat scrollen op het moment dat je hierop gaat staan zou niet misplaatst zijn. Eigenlijk zou je Sygic prima kunnen zien als een TomTom "kloon" maar dan met snellere updates wat betreft de kaarten. De routeberekeningen doen in elk geval niet onder naast die van TomTom In de rechterbovenhoek wordt de maximum snelheid aangegeven. in ongv. 80% van de gevallen klopt deze maar 30KM Zones zijn bijv. niet opgenomen. Verder is er in sygic ook de mogelijkheid om de kaart kleuren automatisch op nachtmodus te zetten zodra het donker wordt.
Het programma kan met POI's overweg van TomTom (voorwaarde is wel dat ze via een converter moeten worden omgezet) dus je kunt er prima flitspalen opzetten die je binnenhaald met bijv. poiedit. Sygic Mcguider is op dit moment een van de eerste navigatiesystemen met rijbaanbegeleiding. Helaas zijn er bij mij in de buurt geen wegen waar ik daar een screenshot van kan maken omdat het allemaal enkele rijbanen zijn Verder is het mogelijk in sygic om een zogeheten "multimap" samen te stellen. Dit betekend dat je bijvoorbeeld je eigen kaart kan maken door diverse landen te "groeperen" met als resultaat dat je grensoverschrijdend route kan plannen. Dit kan simpelweg gedaan worden door in de folder maps een .mlm bestandje te plaatsen en hierin de mapnamen van de landen te zetten die je wilt samenvoegen. Een goede review vind je in de startpost van Het Sygic McGuider Topic. Link voor meer informatie: http://mcguider.com/nl/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Links | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AlgemeenReviewsDownloads (Thema's,Graphics,Audio,Video,Applicaties)Fotografie met de N82Pricewatch | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veelgestelde Vragen (FAQ) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In dit gedeelte vind je de vragen die vaak naar voren komen in deze topic reeks. Om te voorkomen dat mensen te veel moeten gaan zoeken naar hedendaagse problemen met de N82 is hier van deze problemen een opsomming gemaakt. Aanvullingen ontvang ik graag via DM. Mijn telefoon is traag! De N82 is een smartphone. Dit betekend dat de telefoon in staat is meerdere toepassingen tegelijk te draaien. In veel gevallen sluit het drukken op de rode toets de toepassing niet af maar plaats het in de achtergrond. Naar verloop van tijd heb je dan meerdere toepassingen in de achtergrond draaien waardoor je telefoon beduidend langzamer wordt. Je kunt vaak in het menu van de toepassing kiezen voor "Afsluiten" of in het standby screen enkele seconden de menuknop vasthouden om de ingebouwde taskmanager weer te geven, selecteer een toepassing en druk dan op de "c" toets om de toepassing te beëindigen. Tijdens het updaten van mijn telefoon krijg ik de melding "Nokia Service Layer Host Process werkt niet meer" is hij nu stuk? Waarschijnlijk gebruik je Windows Vista in combinatie met Nokia PC Suite. Het is bekend dat de software update van Nokia nog wat problemen heeft onder Vista. Als je deze foutmelding krijgt sluit je via taakbeheer de software updater van Nokia af terwijl je de N82 met de computer verbonden laat. Hierna is het gewoon zaak om de updater opnieuw op te starten en nog een keer het update proces te beginnen. Hierna zal de update zonder problemen op je Nokia geïnstalleerd worden.Als ik de # indruk blijft de telefoon bij het indrukken van een navigatietoets tekst selecterenEen bekend probleem met een achtergrond proces van Garmin XT. De makkelijkste optie is om Garmin te verwijderen en een alternatief te gebruiken. Eventueel kun je het proces dat de boosdoener is om zeep helpen door onderstaande stappen uit te voeren:Credits: ReseT Ik heb toepassing x geïnstalleerd maar nu komen de afbeeldingen van deze toepassing in mijn galerij!Enkele toepassingen bijv. TomTom installeren vaak ook afbeeldingen op de geheugenkaart. Het gevolg is dat de galerij van de telefoon deze afbeeldingen opmerkt en vaak ongewenst weergeeft. Dit is op te lossen door het mapje beginnende met _pal in de map van de ongewenste afbeelding te verwijderen en de afbeeldingen die je niet wilt tonen via Windows verkenner of bijv. Y-browser op verborgen zetten.voor een uitgebreide omschrijving kijk je hier; http://news.mobile9.com/s...-unwanted-gallery-images/ Het scherm kantelt al zodra ik de telefoon iets schuin houdtIn de 20.x firmware is de schermkantelingsfunctie naar Nokia's eigen zeggen "getweaked" waarbij veel mensen nu vinden dat het scherm te snel kantelt. Als alternatief kan je de automatische kanteling deactiveren via Menu -> Instrumenten -> Instellingen -> Algemeen -> Persoonlijk -> Weergave -> Scherm draaien. Vervolgens kan je de gratis applicatie RotateMe installeren welke je helemaal zelf kunt instellen qua gevoeligheid e.d.Je vind RotateMe hier: http://www.bysamir.fr/rotateme/ Ik heb een paar keer een GPS toepassing gebruikt maar nu heb ik x euro aan kosten voor internet gebruik op mijn telefoonrekening staanDe N82 beschikt over Assisted-GPS. Dit download via internet de laatst bekende positie van de satellieten zodat jij over een hele snelle GPS fix kan beschikken. Je kan A-GPS uitschakelen via Menu -> Instrumenten -> Instellingen -> Algemeen -> Positiebepaling -> Methoden pos.bepaling -> Assisted GPS. Indien je dit uitschakelt kan het tot 10 minuten duren eerdat je een goede GPS fix hebt.Mijn batterij is al binnen 1 dag leeg! Waarschijnlijk heb je het toestel pas. De eerste twee weken groeit de batterijcapaciteit nog. Het is aanbevolen om de Nokia aan de lader te hangen voordat hij zichzelf uitschakelt wegens een lage batterij spanning. Zo zorg je ervoor dat de batterijcapaciteit optimaal blijft. Mijn 4 maand oude nokia doet nu ongeveer 2 á 3 dagen met de batterij bij hedendaags gebruik Functie x doet het niet meer!De software op een smartphone kan net zoals Windows soms wel eens toe zijn aan een "herinstallatie". Als je alles geprobeerd hebt en je komt er maar niet uit, kun je als "last resort" nog een hard reset proberen. Hiermee wordt alles gewist van je telefoon (sms,contacten,applicaties) en wordt het besturingssysteem er weer opnieuw opgezet. Dit lost 99% van de problemen op.Je kunt een hardreset uitvoeren door in het standby scherm de volgende code in te voeren: #7370# Zodra ik de telefoon in de autohouder plaats start de galerij opDoordat de knoppen aan de zijkanten nogal gevoelig zijn is de telefoon niet geschikt voor alle autohouders. Zelf gebruik ik het originele setje van nokia waar ik dit probleem niet hebOp onderstaande links kan je het setje bestellen (LET OP: Je bent beide nodig.): http://mobielbereikbaar.n...sy+Mount+Holder+Origineel http://mobielbereikbaar.n...iversele+Houder+Origineel Ik wil graag mijn TomTom Flitspalen en POI gebruiken in Sygic, kan dat?Sygic gebruikt een ander formaat voor POI dan TomTom maar het is mogelijk om deze om te zetten via Ov2Upi Translator 2.3. Gebruik je bijv. Poiedit om je flitspalen op te halen dan geef je aan dat je de poi wilt opslaan in een map op je hardeschijf (formaat: TomTom Binary).Vervolgens start je de Ov2Upi translator op. Vink in dit programma "translate in series" aan en klik vervolgens op ".ov2->.upi". Kies hierna de map waarin je de TomTom poi hebt opgeslagen. Nu zal er in dezelfde map een aantal .upi bestanden worden aangemaakt, dit zijn je daadwerkelijke poi bestanden voor Sygic. Deze moet je in de map plaatsen van het land waar je ze wilt gebruiken dus bijv memcard\maps\NLD\ voor nederland. Indien je ook de bijgevoegde .bmp bestanden wilt gebruiken (iconen) is er nog een extra stap nodig om deze onder sygic werkend te krijgen, dat doe je als volgt:
Mijn standby-scherm knippert af en toe, moet ik terug naar een NSP? De exacte oorzaak van het flikkeren is onbekend maar vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door toepassingen die op de achtergrond worden ingeladen. Het is dan ook het meest zichtbaar op het moment dat de telefoon wordt opgestart. Het achterliggende probleem zal waarschijnlijk zijn dat de toepassing bijv. een seconde nadat het is ingeladen pas een signaaltje geeft aan symbian dat het verborgen moet worden, dit is in elk geval normaal en niet schadelijk voor je telefoon Kan ik mijn N82 opladen via USB?NeeIk kan geen enkel sis of six bestand meer installeren of verwijderen, ik krijg "bestand beschadigd" Er zijn waarschijnlijk een of meer bestandjes beschadigd in je telefoon. Je kunt een normale hard reset proberen maar de kans is dat dit niet werkt. Onderstaande procedure schijnt te werken, maar let hierbij wel dat je helaas het spelletje Snake hiermee kwijtraakt.
Credits en Onderhoud | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor deze topicstart zijn een of meer dingen overgenomen uit de topicstart van deel1 en deel2. hiervoor credits naar Drawer en sander1989. Heb je vragen of opmerkingen of mis je iets in deze startpost? Aarzel niet om mij een DM te sturen Todo:
|
[ Voor 111% gewijzigd door BastiaanN op 31-07-2008 12:49 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)