bron: De Telegraafquote:
Ook lekker, ik wil graag binnenkort voor een Peugeot 207 gaan(diesel), heeft die een CO2 uitstoot van 120 gram. Dure 4 gram extra dus
Wat vinden jullie ervan?
FireStarter wijzigde dit bericht 08-05-2008 08:00 (3%)
GoT Index » Werk en Inkomen » Extra tussencategorie voor leaserijders: 20% bijtelling
bron: De Telegraafquote:Schonere leaserijder profiteert
Staatssecretaris De Jager (Financiën) wil leaserijders extra aansporen om te kiezen voor een relatief zuinige auto van de zaak. Hij is van plan een derde, voordeliger tussencategorie van 20 procent in het leven te roepen voor leasewagens die weinig vervuilend zijn.
Dat gaat rijders van benzinewagens als een BMW 116i, Mini Cooper en Volkswagen Golf 1.4 en diesels als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo, die nu een bijtelling van 25 procent betalen, jaarlijks algauw enkele honderden euro's schelen in de portemonnee. De maatregel moet ingaan per 1 januari volgend jaar, melden bronnen uit het mobiliteitsoverleg die van het voornemen van De Jager op de hoogte zijn gebracht. De bewindsman zal de maatregel naar verwachting later deze maand bekendmaken in zijn meibrief over fiscaliteit en vergroening.
Gehandhaafd
De laagste bijtelling voor de allerzuinigste wagens die sinds begin dit jaar bestaat, zoals voor de Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Prius, blijft gehandhaafd op 14 procent en die voor slurpers op 25 procent. Dat het fiscaal stimuleren van zuinige wagens vruchten afwerpt, blijkt uit cijfers van de RAI, die aantonen dat de verkoop van wagens met een lage CO2-uitstoot flink is toegenomen.
De bijtelling van 20 procent gaat gelden voor benzineauto's met een uitstoot van 111 tot 140 gram CO2 per gereden kilometer en voor dieselwagens met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram CO2 per kilometer.
FireStarter wijzigde dit bericht 08-05-2008 08:00 (3%)
De 207 prijs blijft hetzelfde, maar de net iets zuiniger auto's worden goedkoper. Als je die nu wel overweegt, zonder dat er dus iets veranderd is aan de prijsstelling van de Peugeot 207 (!), is deze tussencategorie nu al een succes.quote:FireStarter schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 07:58:
Ook lekker, ik wil graag binnenkort voor een Peugeot 207 gaan(diesel), heeft die een CO2 uitstoot van 120 gram. Dure 4 gram extra dus
Talkin.nl daily photoblog
Day 836: Fire Boundary (2)
Foto specs: Canon 300D, Tamron 17-50 f/2.8, 20s, f/5.0, ISO 100
Beetje raar dat die Ibiza genoemd is, want ik rijd er zo een (net anderhalve maand oud), met de zwakste diesel (1.4 TDI), en die doet 118 gr/km. Die zou er dus net op 2 gram buitenvallen...quote:Dat gaat rijders van benzinewagens als een BMW 116i, Mini Cooper en Volkswagen Golf 1.4 en diesels als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo
Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl Spamklachten indienen? SpamCop
Seat heeft toch net een eigen variant van bluemotion, de ecomotive, geintroduceerd?quote:wildhagen schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:27:
[...]
Beetje raar dat die Ibiza genoemd is, want ik rijd er zo een (net anderhalve maand oud), met de zwakste diesel (1.4 TDI), en die doet 118 gr/km. Die zou er dus net op 2 gram buitenvallen...
quote:Dankzij alle aanpassingen aan de motor en versnellingsbak daalde het CO2-emissieniveau van oorspronkelijk 118 g/km naar 99 g/km en werd het brandstofverbruik gereduceerd van 4,6 naar 3,8 liter per 100 kilometer.
Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.
inderdaad. ik vind de 20% voor de "tweede" categorie dan ook een beetje teleurstellendquote:JAHRASTAFARI schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:45:
In plaats van strikte categorieën, zou er beter een geleidelijke stijging kunnen zijn. Bandbreedte van 14% voor extreem zuinig, tot 28% voor de echte slurpers.
Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!
Nee, nu krijg je de ongewenste situatie dat een model met 1 of 2 gram CO2 meer, meteen 5% meer kost.quote:n4m3l355 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:05:
Probleem is dat je altijd grenzen zult moeten stellen en daar ook na moet handelen en geen variatie erin dient te geven aangezien dit ruimte geeft voor discussie. Ipv dure ibiza/peugeot kun je ook een alternatieve variant kiezen, iets wat ook de bedoeling lijkt te zijn als we dit moeten geloven.
Wat hopelijk ook de fabrikant kietelt om de CO2 uitstoot omlaag te brengen, 1 of 2 gram lijkt mij, zonder enige kennis van zaken te hebben, niet zo heel moeilijk te realiseren.quote:JAHRASTAFARI schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:10:
[...]
Nee, nu krijg je de ongewenste situatie dat een model met 1 of 2 gram CO2 meer, meteen 5% meer kost.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Je zou bijna gaan geloven dat er gesprekken hebben plaatsgevonden tussen fabrikanten en de overheid. VW en Seat vonden dat hun 'zuinigere' auto's benadeeld werden, in die trend.quote:JAHRASTAFARI schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:10:
[...]
Nee, nu krijg je de ongewenste situatie dat een model met 1 of 2 gram CO2 meer, meteen 5% meer kost.
"Who are you to wave your finger?"
correct.. en ook volgens de volkswagen site zelf....quote:@yudanja: Volgens Autoweek liggen ook de Golfjes Bluemotion op 119 g/km, en de Variant op 122 g/km.
En volgens schonerleasen zit de leon Ecomotive op 135 g/km (zelfde motor als de golf). Iets klopt er niet op die website...
1) Fraudegevoelig (wie zegt dat wat jij opschrijft ook echt klopt?)quote:caRe.Ghost schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:56:
Waarom brengen ze niet een differentiatie aan in het aantal KM voor prive gebruik en de uitstoot van co2. Ik denk dat dit veel rechtvaardiger is aangezien de een veel meer prive rijd dan een ander. Nadeel is wel dat dit voor iedere lease rijder een hoop administratieve rompslomp met zich mee brengt, tenzij er met electronische hulpmiddelen gewerkt wordt.
Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl Spamklachten indienen? SpamCop
Is zeker mogelijk, krijg je van die motoren zoals die nu in de nieuwe BMW's zitten. Kleinere cilinder inhoud, maar wel met een dikke turbo er op. Zodoende rij je met een constant tempo lekker zuinig en als je gas geeft begint je auto alsnog te zuipen als een wilde, beste van twee werelden volgens mij. Lekker zuinig, maar ook snel als je dat wil.quote:T-8one schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:18:
[...]
Wat hopelijk ook de fabrikant kietelt om de CO2 uitstoot omlaag te brengen, 1 of 2 gram lijkt mij, zonder enige kennis van zaken te hebben, niet zo heel moeilijk te realiseren.
Verder vind ik het een goed plan, ik mag over een jaar een nieuwe auto uitzoeken en zit er serieus over te denken om een hybride model te kiezen. De 250 euro die ik nu per maand aan de belasting betaal vind ik toch wel wat aan de hoge kant.
Met 20% bijtelling zou ik, even grof geschat, op ongeveer 180 á 200 euro uitkomen.
Abom wijzigde dit bericht 08-05-2008 11:50 (52%)
Heeft heimwee naar Oz
Listen to Nova 919
Sorry no have...
Het maakt niet zo gek veel uit wie het toetst, want het gebeurd volgens een vast systematiek. Deze systematiek is afaik openbaar (en dus iig ook voor de autoproducenten). Elke autoproducent heeft dus de gelegenheid om door wat "slimme" trucs de uitstoot tijdens zo'n test te beinvloeden.quote:Abom schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:42:
Die regelingen zijn zo scheef... De uitstoot word volgens mij helemaal niet door een onafhankelijk orgaan getoetst. Wanneer je bijvoorbeeld een prius hebt, die is heel schoon in de stad, maar op de autoweg zal die uitsluitend op de benzinemotor draaien. Ik weet niet hoe het met de rest van de leaserijders is, maar ik rij vrijwel uitsluitend op de autoweg...
Voor de bijtelling maakt het juist wel degelijk uit, omdat je bijtelling betaald over de catalogus waarde. Die cataloguswaarde wordt door de overheid beinvloed op basis van de energielabels dmv de BPM bonus/malus en slurptax regeling. je betaalt dus gewoon 25% bijtelling op de BPM-malus die je krijgt door een D+ klasse auto te kiezen.quote:Ik ben opzich wel een voorstander van het stimuleren van zaken die minder milieu belastend zijn. Alleen niet heel veel auto's vallen in klasse A of B (ik zou hier wel op letten bij het kiezen van een nieuwe auto!), maar je kunt nu net zo goed een klasse E auto nemen ipv een C, want voor de bijtelling maakt het niet meer uit. Ik zou ook voor meerdere stappen kiezen.
[...]
ik wil ook wel een Lexus LS600h leasen voor 14% bijtelling, maar ik denk dat de overheid die inkomsten niet graag aan haar neus voorbij ziet gaan.quote:Zwerver schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:47:
Lekker dit, we gaan er nog even wat regels bijgooien... Waarom niet gewoon zo:
A klasse: 14%
B klasse: 20%
>B klasse: 25%
Nu moet er dus weer een extra labeltje aan een auto komen....
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus