Gathering of Tweakers

Quicksearch
Nu weg ....
Reg. datum: 19 december 2003

quote:
uploader26 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 22:45:
Haha ja, dat zou best wel eens het geval kunnen zijn ;) .

Maar ik denk eerder dat, doordat ik nu 1080i kan aansturen, het de algemene beeldkwaliteit ook wel ten goede is gekomen :9 . Ook van de SD kanalen.

Maar ik blijf me verbazen over de kleuren, zo mooi.
Hogere resolutie, dat is wat je nu ervaart.

Meer pixels in dezelfde ruimte, en elk van die pixels kan een andere kleur aannemen. Je ziet dus inderdaad meer kleuren, gewoonweg omdat je op je scherm meer pixels ziet :)

Hogere resolutie betekent niet alleen meer details nl ... elk van die pixels kan nl. ook zijn eigen intensiteit hebben ..... en laat een plasma nu heeeel goed zijn in kleuren en dynamiek :*)

HD is idd briljant \0/

Alleen is nog lang niet iedereen overtuigd. Dat zorgt er o.a. voor dat de FRS maar een klein assortiment BR's in huis heeft, net als vele andere shops. Er is simpelweg nog niet genoeg vraag naar :'(

G_M_C wijzigde dit bericht 16-05-2008 23:52 (10%)

Joe to the rescue!
Reg. datum: 25 november 2001

quote:
ymmv schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 18:46:
[...]

Dat is nu, maar hoe zit het over twee, drie jaar? Is het niet verstandiger een tv op de groei te kopen? Als je over een paar jaar wel UPC HD TV hebt omdat het dan betaalbaar is geworden en je DVD-speler hebt vervangen door een Blu-Ray-speler is je tv opeens de zwakste schakel geworden. In mijn optiek kun je beter een Full HD-scherm kopen omdat je dan klaar bent voor de komende jaren. HD Ready gaat er nu al in hoog tempo uit.
imo gaat dit verhaal niet op. Als ik zo de verschillende reviews/verhalen/gebruikerservaringen lees op internet (en ook mijn eigen ervaring trouwens), is het niet je TV of DVD speler die de zwakke schakel is, maar je ogen. Afhankelijk van de grootte en afstand van je TV is het voor je ogen simpelweg niet mogelijk om onderscheid te maken tussen Full HD en HD-Ready.

Dus over 2-3 jaar is de situatie niet veranderd, sterker nog; je zult nog minder verschil zien want je wordt ouder, en je ogen dus ook slechter :P Ik heb zelf een maand lang research gedaan voor ik m'n 42PX80 kocht. Zowel naar welke grootte TV ik moest kopen, als naar het Full-HD/HD-ready verhaal.
Uiteindelijk toch voor HD-Ready gekozen omdat ik ook in winkels vanaf 3 meter (dat is de afstand van waar ik kijk) het verschil gewoon niet zag.

Ik ben echt een zeikerd op visueel gebied, maar ik zit hier thuis met gigantisch veel plezier te gamen op m'n PS3, en BR films kijken is werkelijk waar een genot. Dus ik heb nog geen moment spijt gehad van m'n niet-Full-HD aankoop. Overigens ben ik nog steeds van mening dat Full-HD wel degelijk zin heeft, alleen moet je dan gewoon een stuk dichter op je TV zitten :)
animo forti nihil forte
Reg. datum: 23 februari 2008

quote:
Brad Pitt schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:06:
[...]

Deze is er toch al lang? Da's toch gewoon de PG6000 serie?
Heeft iemand zich verdiept in LG 42pg6000 vs Panasonic th-42px(z)80(5)?

Mijn voorkeur gaat uit naar th-42pz85 maar gezien het prijsverschil, en zo op het eerste gezicht, goede specs (op niet-full-Hd compatible na) is de LG ook een goed alternatief. Wellicht ben ik zelf wat blind gestaard op de pana's, pioneer's buiten budget, maar heb de LG niet nader bestudeerd.

En, nee geen testrapport van What-hifi oid maar eigen ervaringen.

quote:
G_M_C schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 23:49:
[...]

Hogere resolutie, dat is wat je nu ervaart.

Meer pixels in dezelfde ruimte, en elk van die pixels kan een andere kleur aannemen. Je ziet dus inderdaad meer kleuren, gewoonweg omdat je op je scherm meer pixels ziet :)

Hogere resolutie betekent niet alleen meer details nl ... elk van die pixels kan nl. ook zijn eigen intensiteit hebben ..... en laat een plasma nu heeeel goed zijn in kleuren en dynamiek :*)

HD is idd briljant \0/

Alleen is nog lang niet iedereen overtuigd. Dat zorgt er o.a. voor dat de FRS maar een klein assortiment BR's in huis heeft, net als vele andere shops. Er is simpelweg nog niet genoeg vraag naar :'(
Zie je wel, het viel me echt gewoon op :9 . De kleuren en dynamiek spatten er nu nóg meer van af.

Zo'n tv als deze smeekt eigenlijk gewoon om een HD bron, of in ieder geval om een decoder wat hoge resoluties kan uitsturen. De gewone mediabox met Scart aansluiting gaf al een goed plaatje, maar ja dat gaf maar 576p, maar als je 'm met HDMI aansluit en 1080i voert komt ie pas écht tot z'n recht.

Kan niet wachten op het EK en de OS in HD d:)b .

AMD 64 X2 4200@2.7Ghz | Asus A8N-SLi | 2048MB Corsair TwinX | XFX 8800GTX | 400GB Seagate Barracuda | Samsung 204b 20.1inch | G5+G15

Work Smart - Not Hard

Waar kan ik aan zo'n calibratie dvd komen? :)

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

quote:
Chevy454 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:45:
[...]

Je moet het fosfor ook de nodige relaxatie tijd geven :o Dus niet 200 uur continu die break in dvd :o Zou eerder een uur of 2 break in, een uur of 4 pauze doen.
Ook na een lange zoektocht gister de panasonic TH-37PX80 besteld, tezamen met een Philips PFL 9603 voor m'n schoonvader voor een heel aantrekkelijke prijs. Krijg hem over anderhalve week binnen :*)

Om dan een broodje aap te ontkrachten/bevestigen. Is het verstandig om na het vervoer en uitpakken van de plasma, de plasma enkele uren rust te geven, zodat de fosfor deeltjes relaxatie tijd hebben. Of is dit pure nonsens en kan de plasma meteen aangesloten worden en op tv/dvd/xbox 360 worden gekeken/gespeeld? :?

quote:
Moulijn schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 08:25:
[...]

Ook na een lange zoektocht gister de panasonic TH-37PX80 besteld, tezamen met een Philips PFL 9603 voor m'n schoonvader voor een heel aantrekkelijke prijs. Krijg hem over anderhalve week binnen :*)

Om dan een broodje aap te ontkrachten/bevestigen. Is het verstandig om na het vervoer en uitpakken van de plasma, de plasma enkele uren rust te geven, zodat de fosfor deeltjes relaxatie tijd hebben. Of is dit pure nonsens en kan de plasma meteen aangesloten worden en op tv/dvd/xbox 360 worden gekeken/gespeeld? :?
ik heb hem een uur plat vervoerd tegen 120 op de autostrade. Thuis onmiddelijk aangesloten. geen problemen hier :)

Slainthe!
Reg. datum: 09 januari 2001

Ik heb nu anderhalve maand een 42PX80 en ben erg tevreden maar ik zit nog steeds met de instellingen te stoeien aangezien ik met name gezichten zo'n onnatuurlijke kleur vind hebben. Het is net alsof iedereen onder de zonnebank is geweest, een vies bruin kleurtje.

Ik heb digitale TV van Casema (Ziggo) en krijg het niet voor elkaar om een wat natuurlijker beeld te krijgen. Contrast en helderheid omhoog/omlaag, normaal/cinema/eco/dynamische standen. Moet ik een andere instelling wijzigen? Ik heb goeie kabels (zowel korte coax als SCART) aangeschaft.

Herkennen PX80 gebruikers dit fenomeen en zo ja hoe hebben jullie dit opgelost?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox 3 - Trends TA-10.1 - Beresford TC-7510 Mk6/3

Misschien je kleurtemperatuur op Neutaal zetten in plaats van Warm?
Slainthe!
Reg. datum: 09 januari 2001

quote:
Devster schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:12:
Misschien je kleurtemperatuur op Neutaal zetten in plaats van Warm?
Die staat al op neutraal, inderdaad vergeten te vermelden.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox 3 - Trends TA-10.1 - Beresford TC-7510 Mk6/3

Hier staat de kleurtemp. op koel, vindt het op warm ook wat te geelig alhoewel warm dus eigenlijk wel dichter bij de juiste kalibratiewaarde ligt. Voor een deel is het toch persoonlijke voorkeur. Denk wel dat cinema het meest natuurgetrouwe beeld produceert, maybe beetje spelen met helderheid en kleuren. Hieronder nog even een schopje over iets wat ik een paar weken geleden gepost heb maar niet echt reacties op heb gekregen.

Bij mijn ouders staat nu een dikke week een 42PX80: Zeker tevreden, je kunt geen betere tv vinden in deze prijsklasse. Digitale schotel ziet er echt goed uit, bijna vergelijkbaar met een dvdtje, alhoewel dit wel aan het weergegeven programma ligt.

Maar nu mijn vraag: Er is iets raars aan de hand met de tv, als je de tv in standby zet, om de tv vervolgens weer aan te zetten met de AB via de aan/uit knop of met de cijfertoetsen gebeurd er niks. Je ziet het lampje onderaan de tv knipperen, maar hij blijft rood en wordt niet groen. Ik weet dat je de knoppen wat langer moet inhouden, heb zelf een 42PV70. Het rare is, als je op de AB de aan/uit knop (of cijfertoetsen) indrukt, ff loslaat en vervolgens weer indrukt dan springt de tv wel aan.

Zijn er Pana eigenaren bij wie dit bekend voorkomt?

dikke belg

Ik weet dat de 37px80 net ideaal is als 2e pc monitor, maar als ik dat al doe is het niet om tekst te lezen ofzo, voornamelijk voor 3d moddeling (rhino & solidworks) enzo.. is de px80 hiervoor voldoende geschikt? (kijkafstand zal 2m tot 2m20 zijn)

geemfriek wijzigde dit bericht 17-05-2008 13:40 (4%)

To-do list: PS3, 24" LCD monitor

quote:
Zak aarde schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:09:
Even een vraag over de garantie van de Panasonic Plasma's. Ik ben van plan na de zomer een PX80 (het formaat ben ik nog niet uit) te kopen in combinatie met een PS3. Nu woon ik momenteel in Frankrijk en ik doe volgend jaar eindexamen, het jaar daarna is het mijn plan om weer terug naar Nederland te verhuizen om daar te studeren. Nu zou ik graag willen weten waar ik het beste de TV kan aanschaffen, in Nederland of in Frankrijk? De prijzen zijn hetzelfde dus dat maakt niet uit, maar is de garantie die Panasonic biedt geldig in heel Europa of alleen in Nederland als je het daar gekocht heb? Ik wil wel graag zeker het eerste jaar goede garantie hebben maar het lijkt me vervelend in Nederland te zitten met een mankement en daarvoor die TV helemaal naar Frankrijk te halen. Wat is volgens jullie de beste keus?
Ik heb by the way the Th 42PX80 voor 830 inclusief verzendkosten kunnen vinden bij een Franse webshop, bij afhalen zou dat 800 euro zijn, maar het is te ver om op te halen. Is deze ook zo goedkoop te vinden in Nederland of gaat het hier om een hele nette prijs ?

Antec SLK3000B | Seasonic S12-430, 430W | Asus A8N-E | AMD64 X2 3800+ @ 2400mhz | Sapphire X850 XT | G.SKill 2GBZX | 2x Hitachi T7K250 raid0 | Creative Audigy 2 | NEC ND-3520 | Dell 2001FP

MSc EM

quote:
geemfriek schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:40:
Ik weet dat de 37px80 net ideaal is als 2e pc monitor, maar als ik dat al doe is het niet om tekst te lezen ofzo, voornamelijk voor 3d moddeling (rhino & solidworks) enzo.. is de px80 hiervoor voldoende geschikt? (kijkafstand zal 2m tot 2m20 zijn)
Ik denk het niet. Ik zou, zeker voor CAD / CAE werk, voor een full hd variant gaan :)

De reden waarom ik denk dat het niet geschikt is: de pixels zijn rechthoekig waardoor je op de native resolutie een uitgerokken beeld krijgt. Niet zo fijn bij CAD ;) Als je dan moet gaan rescalen (op de TV) en je moet nodes van een mesh of een klein detail van je model selecteren dan kan het gekke dingen geven denk ik. Maar hier ga ik er wel van uit dat je het object op de tv wilt gaan manipuleren.

Nee, voor een echte monitorgebruik zou ik echt voor een full hd met 1:1 pixelmapping gaan.

Chevy454 wijzigde dit bericht 17-05-2008 16:05 (35%)

B + BSc + MSc automotive engineering. Engineering and develop the impossible!

dikke belg

quote:
Chevy454 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:01:
[...]

Ik denk het niet. Ik zou, zeker voor CAD / CAE werk, voor een full hd variant gaan :)

De reden waarom ik denk dat het niet geschikt is: de pixels zijn rechthoekig waardoor je op de native resolutie een uitgerokken beeld krijgt. Niet zo fijn bij CAD ;) Als je dan moet gaan rescalen (op de TV) en je moet nodes van een mesh of een klein detail van je model selecteren dan kan het gekke dingen geven denk ik. Maar hier ga ik er wel van uit dat je het object op de tv wilt gaan manipuleren.

Nee, voor een echte monitorgebruik zou ik echt voor een full hd met 1:1 pixelmapping gaan.
bedankt voor de reactie :) maar ik denk dat ik dan wel eens een extra monitor 24" ofzo aanschaf als ik het echt nodig heb ;)

To-do list: PS3, 24" LCD monitor

quote:
geemfriek schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:40:
Weet niet hoe hij als monitor is, zou alleen wel een afstand van 2,5-3 meter aanraden..

Ik ben niet lui. Ik bespaar energie

Ik ben benieuwd ... mijn PX80E is ook besteld ... geprofiteerd van de 11 dolgekke dagen met 11% korting hier in de lokale MediaMarkt in Belgie Oostakker :)

Eerst had ik me de PX8E besteld ... toen ik thuis wat begon te googlen zag ik dat er op de PX80E véél meer aansluitingen zaten dan op de PX8E.
Naar de toekomst toe bekeken ging ik met de PX8E snel tekort schieten qua mogelijkheden.

De dag erna terug naar de MM ... eens kijken of ik mijn bestelling kon laten omzetten naar een PX-80E .... de 11% konden ze me niet meer geven ... was maar een ééndagsactie op alles van PANA ... ik heb hem dan toch maar gekregen aan de prijs van de 37" --> 1099¤ aldaar.
Best wel nog véél ... achteraf gezien ... maar soit ... anders was ie sowieso nog een pak duurder geweest.

Alleen het vervoer ... benieuwd of ik hem een beetje rechtop kan krijgen in mijn oude Golf II :?
Het wordt een ritje van een 6-tal km hoofdzakelijk langs de autosnelweg ... misschien dan toch maar plat leggen :?

Verder ... wat is er nou van aan ... moet de plasma eens geinstalleerd stroomloos nu eerst nog een paar uurtjes rusten ofzo .... en de inbrand DVD ... af en toe een uurtje of 3 a 4 runnen met contrast en helderheid op 40 a 50% niet :?

Ik moet ook nog een HDMI kabeltje hebben ... voor de HTPC ... neem ik een vergulde of niet ... :?
In de MM hebben ze het volledige gamma van HAMA kabels. Die zien er best wel OK uit.

:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 ::.Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled --> homepage :: Corsair 520HX psu ::

quote:
Xplod schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:32:
Alleen het vervoer ... benieuwd of ik hem een beetje rechtop kan krijgen in mijn oude Golf II :?
Het wordt een ritje van een 6-tal km hoofdzakelijk langs de autosnelweg ... misschien dan toch maar plat leggen :?
Ik heb mijn 42"pz85 ook opgehaald met een oude Golf2,
ik heb wel even de achterbank eruit gehaald,
dit kan je simpel weg door 4schroeven vooraan je bank te verwijderen.
En dan haal je de ganse achterbank er zo uit,
en dan heb je op de basis een breedte van ruim 1m30,
en kan je met gemak ruim 90cm de hoogte in...

Een 42" pz85 heeft een doos van 1m20 breed, op 81.5cm hoog en 33cm dikte als ik met niet vergis.

TH42PZ85 - PS3 - Logitech Z-5500 - Vogels EFW6445

MSc EM

quote:
Xplod schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:32:
Ik moet ook nog een HDMI kabeltje hebben ... voor de HTPC ... neem ik een vergulde of niet ... :?
In de MM hebben ze het volledige gamma van HAMA kabels. Die zien er best wel OK uit.
Zorg wel dat je dan de vaseline erbij krijgt, doet het minder pijn.

www.elektronica-online.nl. Nadat ik 25 euro aftikte voor 1m HDMI kabel in de winkel heb ik maar de rest via het internet besteld. Ik ben toch niet gek ;)

Chevy454 wijzigde dit bericht 17-05-2008 20:53 (17%)

B + BSc + MSc automotive engineering. Engineering and develop the impossible!

ik twijfel tussen twee schermen van Panasonic. De ene een lcd, de andere een plasma scherm. Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk niet echt in dit topic hoort, maar ik hoop toch op serieuze reacties.

Allereerst wil in een 37 inch scherm. Ik kijk momenteel nog analoge tv en ben (indien) niet nodig, niet van plan om direct op digitale televisie over te gaan.
Een goede beeldkwaliteit bij analoge tv is dus van belang.

Ik twijfel tussen de TH-37PX80 (plasma) en de TX-37lzd800 (lcd).

De plasma is hd ready en de lcd is fullhd (topmodel). De eerste is enkele honderden euro's goedkoper.

Ik hoop enkele jaren met de tv te kunnen doen. Is de TH-37PX80 dan een goede keuze of kan ik dan toch beter voor het topmodel van de lcdreeks gaan?
Cave; fullhd plasma valt voor mij af (schermen beginnen bij 42 inch en dat vind ik te groot).

quote:
Patrick-B. schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:27:
[...]

Ik heb mijn 42"pz85 ook opgehaald met een oude Golf2,
ik heb wel even de achterbank eruit gehaald,
dit kan je simpel weg door 4schroeven vooraan je bank te verwijderen.
En dan haal je de ganse achterbank er zo uit,
en dan heb je op de basis een breedte van ruim 1m30,
en kan je met gemak ruim 90cm de hoogte in...

Een 42" pz85 heeft een doos van 1m20 breed, op 81.5cm hoog en 33cm dikte als ik met niet vergis.
Prachtig ... goed om te weten ... probleem is dat er achteraan mijn achterbank nog één ander vast gevezen zit ... wat versterkers enzo ... snappie .. wordt nogal een gedoe met de bekabeling.

Zou de doos niet gewoon achter de beide voorzetels passen :?
Al moet ik daarvoor bij manier van spreken voor op mijn stuur gaan liggen om het ding vervoerd te krijgen ... maakt me niet zoveel uit ... het is toch maar een ritje van een 6-tal km. ;)

:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 ::.Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled --> homepage :: Corsair 520HX psu ::

quote:
Bibosjakie schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:34:
ik twijfel tussen twee schermen van Panasonic. De ene een lcd, de andere een plasma scherm. Ik weet dat deze vraag waarschijnlijk niet echt in dit topic hoort, maar ik hoop toch op serieuze reacties.

Allereerst wil in een 37 inch scherm. Ik kijk momenteel nog analoge tv en ben (indien) niet nodig, niet van plan om direct op digitale televisie over te gaan.
Een goede beeldkwaliteit bij analoge tv is dus van belang.

Ik twijfel tussen de TH-37PX80 (plasma) en de TX-37lzd800 (lcd).

De plasma is hd ready en de lcd is fullhd (topmodel). De eerste is enkele honderden euro's goedkoper.

Ik hoop enkele jaren met de tv te kunnen doen. Is de TH-37PX80 dan een goede keuze of kan ik dan toch beter voor het topmodel van de lcdreeks gaan?
Cave; fullhd plasma valt voor mij af (schermen beginnen bij 42 inch en dat vind ik te groot).
Simpel, ik zou voor de plasma gaan. Sowieso is full hd bij deze grootte bijna nutteloos, bovendien heeft plasma in mijn ogen veel voordelen t.o.v. lcd, gewoon je ogen gebruiken en je ziet het zelf. Van het geld dat je overhoud kun je nog een goede dvd speler of recorder kopen.

Maar.... laat je eigen ogen beslissen, jij moet kijken. Let wel op dat MM en andere winkels altijd lichter zijn dan je huiskamer en dat ze vaak langzame beelden zien die wat meer in het voordeel van lcd zijn.

Succes en laat het weten wat het geworden is.

Groet,

Aart

Om nog even verder te gaan op het plasma vs. LCD dilemma... Ik zie dat de plasma vooral bij bewegingen veel beter presteert als LCDs. Op LCDs ziet het er gewoon blokkerig en vaag uit. Maar toen ik vandaag in de winkel stond viel het mij op dat LCDs veel helderder overkomen. Ook de kleuren lijken wat "voller" te zijn. De plasmas (85, 80, Samsung PS63P76FD en Pioneer PDP-LX6080D) leken doffer. Heeft dit met de instellingen te maken of is dit werkelijk een kenmerk van plasmas?

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik misschien toch voor een 60 (58 of 63) inch ga. Ik vraag me alleen af, aangezien de 58 inch Panasonic waarschijnlijk niet naar Europa komt, hoe de beeldkwaliteit van de Samsung en Pioneer zich verhouden tot de Z800.

quote:
Ferrariboy schreef op zondag 18 mei 2008 @ 01:38:
Om nog even verder te gaan op het plasma vs. LCD dilemma... Ik zie dat de plasma vooral bij bewegingen veel beter presteert als LCDs. Op LCDs ziet het er gewoon blokkerig en vaag uit. Maar toen ik vandaag in de winkel stond viel het mij op dat LCDs veel helderder overkomen. Ook de kleuren lijken wat "voller" te zijn. De plasmas (85, 80, Samsung PS63P76FD en Pioneer PDP-LX6080D) leken doffer. Heeft dit met de instellingen te maken of is dit werkelijk een kenmerk van plasmas?

Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik misschien toch voor een 60 (58 of 63) inch ga. Ik vraag me alleen af, aangezien de 58 inch Panasonic waarschijnlijk niet naar Europa komt, hoe de beeldkwaliteit van de Samsung en Pioneer zich verhouden tot de Z800.
Dat ligt aan de instellingen, als ik mijn 46pz85 op dynamisch zet, spat het van het scherm af, echt mensen die LCD mooier vinden, mogen van mij naar de opticien.....ik vrees dat die het druk krijgt. Ik snap het soms echt niet waarom er zoveel mensen voor LCD kiezen, zelfs mijn vriendien vindt het minder, zag ze in 1 keer bij het vergelijken en het interesseert haar echt geen ruk hoor.

Verder: ik zou voor Panasonic gaan, goede prijs kwaliteit verhouding. Samsung toch veel problemen en Pioneer toch iets te duur.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws