Er is een uitzondering waar Telfort niet helemaal eerlijk speelt... en dat is bijvoorbeeld bij mij het geval
Mijn vorige verbinding was 10Mbit/s en die haalde ik ook voluit.
Kostenbesparende overstap naar Telfort gedaan, met de gedachte dat ik minimaal die 10Mbit wel zou halen.
Niet dus... de behaalde snelheid is iets meer dan 7Mbit. Veel mailjes (met *echte* onzin antwoorden van Telfort) en wat onderzoeken verder blijkt dat de centrale niet volledig ADSL2+ is, maar deels nog ADSL2. Mijn modem heeft dan ook een ADSL2 profiel, wat een 8Mbit verbinding inhoud, maar die haal ik ook net niet...
Mijn buurman, nog geen 5 meter naast mij, haalt echter 15Mbit met Telfort. Er is een site waar je een postcode check kunt doen en daar wordt aangegeven wat voor type verbinding jouw adres zou krijgen en die geeft voor mij aan ADSL2 en voor mijn buurman ADSL2+. Ik heb nog vele andere buren geprobeerd en er blijkt een fictieve grens-cirkel te zijn om de centrale heen. Iedereen over de grens van die cirkel krijgt een ADSL2 verbinding, iedereen binnen die cirkel krijkt een ADSL2+ verbinding.
In een mail waarin dit staat, plus het feit dat ik een snellere verbinding had, plus het feit dat mijn buurman 15Mbit haalt, plus het feit dat het gebruikte modem dezelfde is als die ik bij mijn vorige verbinding gebruikte, plus het feit dat mijn huis niet verder van de centrale is komen te liggen, plus de kwaliteits gegevens van mijn verbinding (vanaf mijn huis en vanaf de centrale gemeten) heeft Telfort beantwoord op dezelfde manier: "kwaliteit van de lijn", "afstand centrale", "gebruikte modem" en "u haalt toch echt de maximum snelheid die mogelijk is op uw adres". Onzin dus...
Met Telfort Internet viel en valt niet te praten... Dus had ik een geschil ingediend. Het duurde 2 maanden voordat ik bericht kreeg dat ik de contracten moest opsturen binnen een bepaalde termijn, maar ik had de pech dat ik 2 weken niet aanwezig was en die termijn was vertreken... Nu is het geschil geseponeerd en mag je het niet opnieuw aanmelden... Dus ook hier liep het vast.
2 weken geleden kwam ik erachter dat de centrale geupdate was... Ik dacht, ik geef ze nog een kans en mail weer naar de klantenservice. Wederom negatieve mail terug. Mensen die nu buiten de circel zitten komen wel op de ADSL2+ apparatuur. Bestaande klanten niet...
Nu wacht ik tot mijn jaar voorbij is en zeg ik Telfort op. Inclusief alle andere Telfort zaken die ik in het gezin heb (3 mobi-abbo's). Zal vast Alice worden, maar dat zie ik dan wel weer.
Kortom:
- Indien je bij je ISP een goede snelheid hebt, geeft dat in ieder geval bij Telfort geen garantie dat je die ook bij hun haalt
- De voorwaardes waaraan je moet voldoen bij Telfort kloppen niet (afstand, kwaliteit lijn en gebruikte modem). Er zijn meer factoren die zij niet zullen vermelden
- De klantenservice blijft hoe dan ook standaard antwoorden geven, die totaal niet matchen met jouw verhaal en situatie. Er is geen mogelijkheid om iemand met kennis te spreken/mailen.
- Een antwoord op je mail duurt tussen de 10 en 20 dagen....
- Als je klant bent valt er gewoon niets meer te regelen met Telfort
- De afhandeling van een geschil duurt te lang (uiteindelijke doorlooptijd weet ik dus niet eens)