Gathering of Tweakers

Quicksearch
Nog even en dan aan de Mac!!!

Thuis momenteel een fileservertje staan, FreeBSD 6, met 3 schijven.
1 x 20gb "os disk"
2 x 500gb diskjes voor opslag

Deze 1 tb staat in raid 1 en heb de volgende structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-Data-backup
   -Foto's
   -Doc's
-Downloads
   -Films
   -Muziek
   -Overig
-School
  -Samen werken
  -Eigen Werken

Zo kan ik altijd via mun ftp bij al mijn spullen, overal en waneer ik wil.
Alleen de Samen Werken map in mij School directory is beschikbaar voor mensen waar ik samen me werk/leraren. Allen natuurlijk met bijpassende rechten ;)

Distro: Zenwalk 5.2 Ipod: SeroSlacker/Rockbox

quote:
quo_ schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:22:
Thuisnetwerkje.

Vier gebruikers pc's met XP.
Een vijfde systeem werkt als fileserver (W2K) en is zo ingesteld dat deze alleen maar aanstaat zolang er één van de gebruikers pc's aanstaat. Het aan en uit "zetten" loopt automatisch zodat je er geen omkijken naar hebt, het enige wat de rest van de familie er van merkt zijn de X en Y drive mappings. Het systeem staat in de garage en ik kom er zelf ook nooit bij, eventueel beheer doe ik via VNC.

De X mapping verwijst naar één map die voor iedereen toegankelijk is. Deze bevat foto's, beeld, geluid en installatiebestanden van diverse software. Dus alles wat gedeeld mag/moet worden.
De Y mapping is een usershare die alleen voor de gebruiker toegankelijk is. Wordt voornamelijk gebruikt voor backuppen met Synctoy. E.e.a. heb ik ingericht m.b.v.de prachtige filesharing faq van GoT.

De fileserver heeft dus totaal 5 mappen op de dataschijf. Deze wordt periodiek gesynchroniseerd naar een NAS, ook met synctoy.
Het aan en uit zetten, hoe doe je dat?
sorry voor de offtopic

Fotosite | BenQ PB6100 | 2 * JBL Northridge E100 | HK AVR-630 | 2 * JBL E10

quote:
pierre542 schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:49:
Het aan en uit zetten, hoe doe je dat?
sorry voor de offtopic
offtopic:
Dat kun je zelf ook vinden door middel van iemands post history, hij heeft het in quo_ in "energiezuinige fileserver (nas) en wol" uitgelegd.
quote:
Blonde Tux schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:06:
1 x 20gb "os disk"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-Data-backup
   -Foto's
   -Doc's
-Downloads
   -Films
   -Muziek
   -Overig
-School
  -Samen werken
  -Eigen Werken

Zo kan ik altijd via mun ftp bij al mijn spullen, overal en waneer ik wil.
Lekker veilig 8)7

ftp = insecure kl*te protocol. Als je dit soort dingen goed wil doen gebruik dan open-ssh.

Stacheldraht wijzigde dit bericht 28-04-2008 08:01 (8%)

I got tired of people complaining that it was too hard to use UNIX because the editor was too complicated.

Nog even en dan aan de Mac!!!

tsja, ik moet er ook aan denken dat er niet altijd even computerbekende mensen zijn op de wereld. SSH gebruik ik zelf altijd, echter als mijn leraren wat werk tussentijdig willen in zien, heb ik niet zo veel goesting om eerst uit te leggen hoe ze met ssh moeten werken

Distro: Zenwalk 5.2 Ipod: SeroSlacker/Rockbox

Wat een onzin. Winscp is een van de meest noob vriendelijke programma's.

http://winscp.net/eng/index.php

I got tired of people complaining that it was too hard to use UNIX because the editor was too complicated.

quote:
Stacheldraht schreef op zondag 04 mei 2008 @ 00:05:
Wat een onzin. Winscp is een van de meest noob vriendelijke programma's.

http://winscp.net/eng/index.php
Maar wordt niet standaard meegeleverd met het meest gebruikte besturingssysteem. Hierdoor kost het meer tijd om te installeren: iets wat veel mensen er niet voor over hebben. FTP werkt voor noodgevallen zelfs in je browser als je bestanden moet hebben:
ftp://gebruikersnaam:wachtwoord@hostnaamofip:poortnummer/folder/subfolder

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$Toppunt van ironie: postnr 28183390$H+H*
"Eén van de doelstellingen van de nieuwe layout is om informatie overzichtelijker te presenteren."

Thuis:
1 main Linux PC: geen shares (1 * 36 Gb Raptor [systeem]; 1* 120 GB; 1* 160 GB; 1* 200GB)
1 server + MediaPC (TV-kaart) + Download machien (1 * 500 GB)

Delen wordt via FTP en SSH gedaan.
Binnenkort zou daar samba bij moeten komen voor mijn muziek te delen met andere windoos gebruikers... :/

http://specs.tweak.to/12089 | http://specs.tweak.to/12090

Thuisnetwerkje.
Een nas server in mirror.
Met 1 TB schijven er in.
Beetje hetzelfde als luckyY

Voor iedereen een eigen map met 100GB aan ruimte.
Totaal 5 gebruikers.
Dan een standaard share die op elke pc als z is geshared is.
Hierin staat een aantal mappen.
Zoals Software, films en series
En een map tor in elke user als je hier een torrent in zet word deze automatisch gedownload en in de betreffende map gezet.
Iedereen heeft schrijf rechten in de z share.
Maar niemand kan in de prive mappen kijken/schrijven oid.

edit:
typos en opmaak

quote:
Blonde Tux schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:06:
1 x 20gb "os disk"

Als jij 1 tb hebt met twee keer 500 gb dan heb je geen RAID 1 maar RAID 0. Niet echt veilig dus.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

quote:
LuckyY schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 18:49:
@ Home

2 TB zelfbouw Fileserver en Download station.
6. Folders namelijk :
[list]
• NZB hotfolder ; Gooi er een nzb in en word gedownload en uitgepakt.

steem gebruiken voor Backup's maar als ik daar een server inzet gaat die toch als storage dienen :)
En hoe heb je die NZB hotfolder gefixxed? Klinkt wel intressant. Via DM mag ook, dan vervuilen we dit topic niet zo erg ;)

PC1: ASUS P5B Deluxe WiFi -- E6600 -- 4GB PC7200 -- EN8800GTX 768MB -- Samsung 206BW | PC2: P5B Deluxe WiFI -- Q6600-- 4GB PC6400 -- Dell 2407FPW | Server: Asus M2A-VM HDMI -- AMD BE-2400 -- 4GB PC5300 -- 8x500GB RAID5 -- Areca1220

chown -R us ./base

Mijn persoonlijke bestanden zijn wereldwijd bereikbaar via ssh/sftp. Daar hoef ik verder niets aan uit te leggen ;). Verder willen meerdere gebruikers thuis in 'mijn' muziek komen. Dit heb ik opgelost door op mijn microclient (Debian) mt-daapd / firefly media server te installeren. Hiermee kan iedereen via het DAAP protocol de muziek benaderen (voor wat meer achtergrond info: klik). Deze share is als volgt:
code:
1
2
3
4
'Root' met 'algemene' muziek (lees mijn muziek^^)
  -userA's eigen muziek
  -userB's eigen muziek
  -userC's eigen muziek

Op deze manier is de muziek dus makkelijk te benaderen.

Verder is alles op het interne netwerk nog bereikbaar via ftp, en kunnen er op commando nog dingen in een password-protected apache dir gezet worden. (voor wereldwijde beschikbaarheid).

Downloads (nzb's) zijn via een wereldwijde, password protected subpage van mijn server te uploaden. De nzb's worden natuurlijk automatisch gedownload, geparred, gerarred en naar een custom dir verplaatst :).

icyx wijzigde dit bericht 27-05-2008 23:16 (5%)

Werk situatie:

Bij klanten richten wij vaak standaard een server in met windows 2003 SBS, daarop een data partitie met de mappen:

- Users
- Profiles
- Data

Onder de map data hebben wij vaak de mappen Huisstijl, klanten, en mappen van afdelingen. Al deze mappen zijn beveiligd via NTFS rechten op basis van security groups. Op dit moment geven bij profielen de ruimte van 32 mb en de user schijven (homedirs) een quota van 2 GB.

Thuis heb ik een NAS staan met 1 terabyte aan storage draaiende op Debian.
Hierop staan vooral dvd's / mp3tjes. Documenten en dergelijken worden gebackupt via ons online backup product van de zaak.

It is hard for me, for me to see you die
Through all the tears, tears that make me blind
It is hard for you, for you to see me cry
And you won't forget those who are left behind....

Autumn - For those who are left behind

Doet ook maar wat.

Sinds kort ben ik afgestapt van SFTP. Wat een trage zooi is dat zeg. Gewone divx bekijken over SFTP gaat nog, maar zodra je een betere kwaliteit wilt hebben kun je beter de film eerst maar naar je lokale systeem kopieren, en vanaf daar hem bekijken. Sowieso was WinSCP niets voor me, omdat ik dan ineens een andere file manager moet gebruiken. SftpDrive was dan de tweede keuze, alleen is dat betaalde software, en Windows Media Player wil er niet prettig mee omgaan, mp3 bestanden kunnen dan ineens niet meer mee afgespeeld worden, etc.

Dus nu maar toen ik m'n servertje overzette van Ubuntu naar Slackware gelijk Samba en NFS geïnstalleerd. Samba om met m'n Windows client te gebruiken, en NFS voor Linux (En omdat ik dat nog nooit gebruikt had, en benieuwd was hoe het werkte :P)
Heerlijk, onder Windows gewoon de shares mounten als netwerkschijf, en onder Linux standaard de NFS shares mounten (OpenSUSE doet dat zonder problemen).

Ik geloof alleen dat Samba en NFS geen van beide encrypted zijn, maar voordat m'n huisgenote de computer daadwerkelijk begint te begrijpen hoef ik me geen zorgen te maken :P

If your computer says, "Printer out of Paper," this problem can be resolved by continuously clicking the "OK" button.

Officieel moto fan :)

En stucky af :)

I laid there quiet, watched you have your way
I might have cried, the tears were silent inside
You called me names, made me feel like I was dumb
I didn't feel a thing and now I'm gone, gone, gone.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws