Hoofdcategorieën
Topicacties

Micro-EL-contest: fun met de HD44780. Fase 2:Meedoen&bouwen!

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Backups al geregeld?

DeelnemerOpm
Anthor 
HammerT 
mooseman007 
Springuin 
Sprite_tmSpek & bonen

Vroegah, toen de natuur nog schoon was en de sex nog vies ;) hebben we hier in EL wel eens een contest gehouden om te kijken wie binnen bepaalde regels het mooiste zou kunnen maken. Er zijn toen iig een set leuke ideeen op tafel gekomen, maar er is uiteindelijk niets moois uitgekomen doordat mensen te weinig tijd hadden e.d.

Ik heb op zich best wel zin in een nieuw demo-contestje, maar dan zonder de dingen waardoor het vorige contest stukging: het moet dus iets kleins zijn wat redelijk snel te maken is. Verder lijkt het me handig om de hardware strakker te definieren dan hiervoor, zodat mensen niet enorm veel tijd kwijtzijn aan printplaten bakken, mega-uCs samplen, VHDL leren, .... Als we dan ook redelijk basic hardware pakken, kunnen er ook nog es meer mensen meedoen.

Zou er bijvoorbeeld iemand mee willen doen met een contestje om uit te vogelen wie de mooiste effecten of het mooiste verhaal of whatever kan vertellen mbv een random (single-chip) uC, een HD44780-LCD en een speakertje? Het idee is dus dat je een simpel schemaatje maakt met een speakertje en een HD44780-compatible character LCD eraan, en dat geheel leuke dingen laat doen.

Hint: Alleen een character-display lijkt erg beperkt, maar denk ook es aan vieze geintjes als de HD44780-pinnen aftappen en custom characters definieeren enzo :)

Sprite_tm wijzigde dit bericht 23-03-2008 13:02 (11%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Reg. datum: 20 juni 2002

ik heb op zich wel intresse. Ik heb nog nooit met zo'n lcd gewerkt, maar misschien is dit een leuk excuus om er iets mee te doen.

Scope cleaned and mounted

Wel leuk idee, vooral omdat het eenvoudig is en dat je door een beetje creatief te zijn toch leuke dingen zou kunnen maken. Hoewel ik geen idee heb wat :P

Ik heb nog een HD44780 die al een paar maanden stof ligt te happen :P gewoon omdat ik eigenlijk niet weet wat er mee te doen.
Reg. datum: 22 januari 2004

speakertje en schermpje heb ik liggen, samen met een picje, dus ik heb de hardware om mee te doen...

Goed idee van het heel beperkt te houden.
woei
Reg. datum: 10 september 2003

Ik ben laatst ook bezig geweest met zo'n LCD-schermpje, maar ik heb er eigenlijk weinig tijd voor.

Ik kan wel nog een handige tutorial aanraden:
- http://www.epemag.com/lcd1.pdf
- http://www.epemag.com/lcd2.pdf
jah, nu is het helemaal kapot
Reg. datum: 24 november 2006

Zo'n contest interesseert me wel maar ik heb er gewoon geen tijd voor. Ik weet dat als ik meedoe het zal blijven liggen (zoals dat vorig Eip contest) ;(

Maar ik zal wel volgen wat anderen eventueel maken :) Altijd leuk om te zien.

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Reg. datum: 10 juli 2002

Hmm, leuk idee. Ik vind alleen een hd44780 een beetje klein om een spelletje op te programmeren. Alhoewel, ik kan er natuurlijk ook 4 naast elkaar zetten...

Leiderdorp Instruments zoekt iemand die voor het managen van de elektronicaproductie. Ben je precies, kun je een weerstand van een condensator onderscheiden en op zoek naar een (nieuwe) baan? Mail: info@leiderdorpinstruments.nl

hd44780 defineerd toch niet het formaat van je lcd, alleen de controller ;)
Reg. datum: 29 oktober 2002

Denk dat ik deze ronde ook meedoe, hangt alleen ervan af of mijn idee goedgekeurd wordt.

profesionele monitor sloper
Reg. datum: 18 januari 2002

maximale grote is 40 x 2 of 20 x 4 voor zo ver ik weet. das best ruim.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Reg. datum: 10 juli 2002

quote:
HammerT schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:00:
hd44780 defineerd toch niet het formaat van je lcd, alleen de controller ;)
Klopt, maar hd44780's lcd's met hd44780 controller die ik heb liggen zijn in de orde van 1x16 of 2x16. Dus dat definieert wel een beetje wat ik zou kunnen gaan doen.

Btw, mag je evt ook een midi-keyboard inzetten ipv een speakertje? :)

Leiderdorp Instruments zoekt iemand die voor het managen van de elektronicaproductie. Ben je precies, kun je een weerstand van een condensator onderscheiden en op zoek naar een (nieuwe) baan? Mail: info@leiderdorpinstruments.nl

Backups al geregeld?

I'm gonna say: no. De charme van dit contest is 'm nou net het zo creatief mogelijk gebruik maken van erg limiterende hardware. Epibreer maar een software mixer / synthesizer inelkaar ofzo :P

En ik ga prolly ook zelf meedoen (ws voor spek en bonen) en dan zelf een 8x2 (oid) controller gebruiken. Voor wat je met zo'n LCD aan smerige hacks kan uitvoeren is vreemd genoeg de grootte van het display niet eens de belangrijkste beperkende factor :) Als je daadwerkelijk een verhaal wilt vertellen of echt in textmode een spel/demo wilt maken, kan ik me idd wel voorstellen dat je een groter LCD wilt. Grotere lcds zijn btw niet eens zo heel prijzig: ik heb al 20x4s gezien voor 2 tientjes.

Edit: Woei, ik heb 'even' een invitation demo gemaakt en toegevoegd :) Zie de topicstart. Als je ideeen wilt hebben met wat er mogelijk is met een LCD: http://www.youtube.com/watch?v=4wjj0Xcu2F8
(Waarbij ik de hint wil geven dat zij hun scherm voor de grafische zut indelen in een 20x12-display... als je het goed wilt doen kan je echter op een klein (=8x2 oid) display zelfs een resolutie van 20x16 halen... ;) )

En ik heb meteen even een pre-emptive deelnemers-lijstje gemaakt van wat ik hier zo aan replies lees. Heeft er iemand iets tegen een deadline van 1 mei? Inschrijven kan om mij wel ook wel gebeuren terwijl het contest loopt: als iemand zich later inschrijft, heeft 'ie gewoon minder tijd over.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 23-03-2008 13:05 (90%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm
Moderator EL/CM/OC
Backups al geregeld?

En dit bedoel ik dus met gave dingen doen op een klein LCD:

Is een 8x2 LCD met een ATTiny2313 eraan, die draait op de interne oscillator van 8MHz. Het programmageheugen ervan zit nog niet eens halfvol :)

Zijn er ook nog beperkingen voor μC's? of aan te raden types?
atm heb ik hier alleeen pic 16f628a's en attiny2313's maar met die laatste heb ik, behalve een isp kabel testen, nog niets gedaan. Ik moet zo'n schermpje bestellen dus als ik nog een speciale μC nodig heb dan is het handig om dat mee te bestellen.

Van lcd displays weet ik eigenlijk nog niets, en Ik kan nu even geen pdf datasheets openen (er is iets mis gegaan bij een reinstall van mijn pc), dus is dit schermpje geschikt en goedgekeurd? http://www.voti.nl/winkel/p/LCD-17.html
(ik neem aan dat het schermpje direct door een uC aan te sturen is en dat ik geen andere ic's hoef te grbuiken)

Moderator EL/CM/OC
Backups al geregeld?

Jahoor, dat is een standaard character-scherm en toegestaan. Om te interfacen met zo'n LCD heb je eigenlijk alleen een stuk of wat GPIOs nodig, en die hebben eigenlijk alle microcontrollers wel. Verder mag je om mij elke uC kiezen die je wilt; de bottleneck zal toch eigenlijk wel altijd het LCD wezen.

Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

quote:
Sprite_tm schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:38:
En dit bedoel ik dus met gave dingen doen op een klein LCD:
[video]
Is een 8x2 LCD met een ATTiny2313 eraan, die draait op de interne oscillator van 8MHz. Het programmageheugen ervan zit nog niet eens halfvol :)
Ja maar je scherm is ook maar halfvol! :+

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Ik vraag me af of ze dat lcd nu gewoon direct van de micro aansturen of zelf karakters hebben gemaakt en weet ik veel wat voor uitgebreide code :P Het eerste lijkt me eigenlijk wel waarschijnlijker ;)

Oh en ik neem aan dat je wel een stuk of 4 knopjes mag gebruiken?

HammerT wijzigde dit bericht 23-03-2008 21:54 (14%)

Reg. datum: 22 januari 2004

quote:
HammerT schreef op zondag 23 maart 2008 @ 21:52:
Oh en ik neem aan dat je wel een stuk of 4 knopjes mag gebruiken?
Ik hoop het ook, want ik was van plan een elektrische blokfluit te maken waarbij de deuntjes die je moet spelen op het scherm verschijnen.... of is dat alweer de bedoeling niet meer?

mooseman007 wijzigde dit bericht 23-03-2008 22:09 (17%)

Moderator EL/CM/OC
Backups al geregeld?

Joah, zolang het geen compleet toetsenbord word... Tis dan eigenlijk geen demo meer, maar er zijn vast geen mensen die problemen met het toestaan van interactiviteit hebben :) En HammerT: Bedoel je mijn plasma-demo? Dat zijn namelijk 8 custom characters idd :)

Reg. datum: 29 november 2004

Ik heb net een LCD'tje ergens geregeld, dus misschien dat ik mijn creativiteit ook maar eens moet laten gelden op 2 x 16 characters :P

www.hanzesolarteam.nl

Die van mij is ook onderweg, nu nog 'even' avr assembly leren :)

Reg. datum: 29 november 2004

@ hierboven, pak dan meteen C, imo is dat veel makkelijker dan asm.

www.hanzesolarteam.nl

cli, hlt.
Reg. datum: 01 augustus 2002

Ik heb er ook nog eentje liggen zie ik net, maar heb ook een stapeltje van deze beestjes al een tijdje (zegmaar gerust 5+ jaar) rondslingeren waar ik wel eens wat mee wil gaan doen; 97x35 met LPH7653 controller

Staat het LCD vast? Want dit zou een mooi excuus zijn om eens wat moeite te doen en die rare voltages te genereren van een 5V. Als ik dan toch componenten moet bestellen wil ik wel eens een ARM eraan te hangen. De LPC2103 kwam al een paar keer voorbij hier, dus lijkt me wel grappig. Misschien is andersom juist leuker, ipv het display vast zetten, een ARM microcontroller verplichten*. :)

Geluid heb ik helemaal geen kaas van gegeten, als dat een requirement wordt gaat het waarschijnlijk digitale PWM blokgolven op een speakertje worden. Aan de ene kant wil ik zeggen dat dit dan weer juist leuk is om ook te leren, aan de andere kant krijg ik het idee dat het dan even te groot wordt om nog 'grappig' te houden.

*speciaal om alle AVR mensjes dwars te zitten. Die ATmega/tiny's hebben we nu wel gezien :P

Experience is what you get when you don't get what you want.

Backups al geregeld?

Neen, ik wil eigenlijk toch echt wel de controller vastleggen. Met een HD44780 moet je iig nog gestoorde dingen doen met de hardware om leuke effecten eruit te persen, en een character LCD is daar toch net wat makkelijker in.

* Sprite_tm is bezig z'n demo uit te breiden, maar de 2K van de ATTiny2313 word nu wel errrrg krap... mss es een grotere avr pakken, of misschien wat data in z'n eeprom storen...

quote:
Zjosh schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:59:
@ hierboven, pak dan meteen C, imo is dat veel makkelijker dan asm.
Daar heb ik ook nog even over getwijfeld. Maar C heb ik niet veel ervaring mee (een jaar of 6 geleden een beetje mee gespeeld), en PIC's programmeer ik nu in asm.

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: