Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hmmm....

Ik heb de HD3850 MSI Oc editie. Op die paar MHz na stelt het dus niet zoveel voor. Maar zoals gewoonlijk heb ik het vermoeden dat de rek er meestal wel uitzit bij 50MHz increase in GPU & Memory.

Ik had even m'n stockkoelertje gebruikt voor het volgende doel:
http://tweakers.net/ext/f/F6Up7kQIyGrY64e0IPFjd2Dk/full.jpg
Fits perfectly.

De rest staat hier.

Nu is m'n vraag (de kaart werkt overigens prima, doet elk spel wel goed) tot hoeverre zijn de meeste hier gekomen zonder enige mods? Ik vrees dat ik een voltmod toe moet passen wil ik serieus hoge clocks gaan halen.

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

Gisteren mijn nieuwe videokaart (Asus Ati 3850) binnen gekregen, geinstalleerd in het nieuwe systeem wat ik ook had besteld, XP install gedaan en in Windows leek hij het prima te doen. Crysis opgestart en toen begon het, groene, blauwe en rode blokken verdeeld door het menu en de interface liep met nogal heftige 'video lag'. Single Player game gestart en het aantal fps was prima, er mistten alleen nogal veel textures. Door personen en rotsen kon ik compleet heenkijken, wolken en water was wel goed. Rest was allemaal corrupt. Ik hoopte dat het een Crysis-only probleem was dus 3dmark06 geinstalleerd met de Hotfix voor nieuwe hardware zodat ie niet blijft hangen op de hardware detectie.

Graphic Test 1: Zonder problemen, 1 klein grafisch foutje gezien
Graphic Test 2: Zonder problemen
CPU Test 1: Zonder problemen
CPU Test 2: Zonder problemen
Graphic Test 3: Zonder problemen
En toen kwam die...
Graphic Test 4, aka Deep Freeze: Alleen.maar.artifacts. Het hele beeld was 1 groot wit / grijs mosaik van driehoeken, rechthoeken en vierkanten. Test wel laten doorlopen met als uiteindelijke resultaat een whopping 5800 3dmarks.

Specs:
- CPU: Intel Core 2 Duo E4500
- VGA: Asus Ati Radeon HD 3850 256mb
- Mobo: Asus P5N-E SLI
- HD: WDC 500 GB SATA II
- Behuizing: Chieftec DG-01B-D-U
- Voeding: 350w die standaard bij de Chieftec case zat

Wat heb ik geprobeerd:
- Standaard meegeleverde drivers van de GPU, met en zonder Hotfix
- Catalyst 8.3 drivers, met en zonder Hotfix
- Guru3d Catalyst 8.3 drivers, met en zonder Hotfix
- Lager klokken, zowel core als mem
- Controleren of de SLI connector wel op 'Single' staat op het mobo (Een Ati op een Nforce mobo met SLI enabled gaat een beetje conflicten ben ik bang)
- Gecontroleerd of alle connectors zijn aangesloten, CPU fan, GPU fan, GPU power

Wat ga ik nog proberen:
- Omega drivers
- Ati Catalyst 8.2 drivers
- Andere PCI-e videokaart om de rest van het systeem (hopelijk) uit te sluiten

Heeft iemand nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien die ik kan proberen? Ik begin bang te worden dat dit een RMA gevalletje is.

Ps. Na 8 jaar lang Nvidia kaarten te hebben gebruikt stap ik 1 keer over naar een Ati, and look what happens... :P

Antec 900, Asus A8N-SLI Deluxe, AMD X2 4200+, 4 x 512 MB Corsair TwinX C3200PT, ATI 3850 256 MB, 2 x 250GB Maxtor Diamondmax 10, 1 x 750GB Samsung Spinpoint

Deinstalleer is alle drivers van ati, draai driver sweeper (in safe mode).
Installeer daarna is 8.2, of 8.3 hotfix en kijk wat er dan gebeurd :)
quote:
UTwizard schreef op donderdag 10 april 2008 @ 09:29:
Gisteren mijn nieuwe videokaart (Asus Ati 3850) binnen gekregen, geinstalleerd in het nieuwe systeem wat ik ook had besteld, XP install gedaan en in Windows leek hij het prima te doen. Crysis opgestart en toen begon het, groene, blauwe en rode blokken verdeeld door het menu en de interface liep met nogal heftige 'video lag'. Single Player game gestart en het aantal fps was prima, er mistten alleen nogal veel textures. Door personen en rotsen kon ik compleet heenkijken, wolken en water was wel goed. Rest was allemaal corrupt. Ik hoopte dat het een Crysis-only probleem was dus 3dmark06 geinstalleerd met de Hotfix voor nieuwe hardware zodat ie niet blijft hangen op de hardware detectie.

Graphic Test 1: Zonder problemen, 1 klein grafisch foutje gezien
Graphic Test 2: Zonder problemen
CPU Test 1: Zonder problemen
CPU Test 2: Zonder problemen
Graphic Test 3: Zonder problemen
En toen kwam die...
Graphic Test 4, aka Deep Freeze: Alleen.maar.artifacts. Het hele beeld was 1 groot wit / grijs mosaik van driehoeken, rechthoeken en vierkanten. Test wel laten doorlopen met als uiteindelijke resultaat een whopping 5800 3dmarks.

Specs:
- CPU: Intel Core 2 Duo E4500
- VGA: Asus Ati Radeon HD 3850 256mb
- Mobo: Asus P5N-E SLI
- HD: WDC 500 GB SATA II
- Behuizing: Chieftec DG-01B-D-U
- Voeding: 350w die standaard bij de Chieftec case zat

Wat heb ik geprobeerd:
- Standaard meegeleverde drivers van de GPU, met en zonder Hotfix
- Catalyst 8.3 drivers, met en zonder Hotfix
- Guru3d Catalyst 8.3 drivers, met en zonder Hotfix
- Lager klokken, zowel core als mem
- Controleren of de SLI connector wel op 'Single' staat op het mobo (Een Ati op een Nforce mobo met SLI enabled gaat een beetje conflicten ben ik bang)
- Gecontroleerd of alle connectors zijn aangesloten, CPU fan, GPU fan, GPU power

Wat ga ik nog proberen:
- Omega drivers
- Ati Catalyst 8.2 drivers
- Andere PCI-e videokaart om de rest van het systeem (hopelijk) uit te sluiten

Heeft iemand nog andere dingen die ik over het hoofd heb gezien die ik kan proberen? Ik begin bang te worden dat dit een RMA gevalletje is.

Ps. Na 8 jaar lang Nvidia kaarten te hebben gebruikt stap ik 1 keer over naar een Ati, and look what happens... :P
Ik vraag me af of je voeding het allemaal wel prettig vindt... Het vermogen is nogal aan de lage kant.

Wat geeft ATI CCC aan bij je pci-e express bussnelheid?
Voeding is wel kantjeboord ja. Misschien even een zwaardere lenen van iemand?

quote:
Surineeslander schreef op donderdag 10 april 2008 @ 09:58:
[...]

Ik vraag me af of je voeding het allemaal wel prettig vindt... Het vermogen is nogal aan de lage kant.
Zou toch niet kunnen verklaren waarom de eerste paar 3dmark06 tests zonder problemen draaien dan? Lijkt me niet dat Deep Freeze een veel zwaardere belasting op je systeem geeft, ook grafisch vind ik namelijk de andere Graphic tests veel 'indrukwekkender'.
quote:
Wat geeft ATI CCC aan bij je pci-e express bussnelheid?
In de CCC heb ik nog niet gekeken eerlijk gezegd, CPU-Z geeft 16x aan.

Edit:
Via de Powersupply calculator (http://extreme.outervision.com/PSUEngine) kom ik op een wattage uit van 250 met 100% load. Dan mag de voeding toch niet zo'n probleem lijkt me? Ik kan proberen m'n eigen Coolermaster 450w aan te sluiten en kijken wat ie daarmee doet.

UTwizard wijzigde dit bericht 10-04-2008 10:21 (17%)

Antec 900, Asus A8N-SLI Deluxe, AMD X2 4200+, 4 x 512 MB Corsair TwinX C3200PT, ATI 3850 256 MB, 2 x 250GB Maxtor Diamondmax 10, 1 x 750GB Samsung Spinpoint

Press Play On Tape

quote:
Raven schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:01:
En hoe wil je dat dan doen met een X2 kaart? Windows XP ondersteund zo-een dacht ik niet tenzij drivers gesplistreamed worden toch? Omdat 't crossfire is...
Grapjas, het werkt gewoon. Crossfire kan pas worden geactiveerd als de drivers zijn geinstalleerd. :)

edit: @UTwizard: Voltages gechecked? Wat is de GPU temperatuur onder idle en load?

Xadeon wijzigde dit bericht 10-04-2008 12:41 (66%)

"Idioten willen orde, genieën beheersen de chaos." What the Pulse?! Spread the Firefox!

Volgens mij is Firefly Forest de zwaarste test en zou de voeding het daarbij moeten begeven als deze het niet trok. Ik heb zelf een vraagje betreffend mijn nieuwe moederbord in mijn lanbox: Gigabyte G33-DS2R, Deze heeft 1 x pci-e 16 x en 1 4x. Zou er een grote bottleneck zitten aan dat 4x slot? en is het wel waard om er 2 x 3870/50 in te stoppen? Zover ik kan vinden op het internet komt pci-e 4x overeen met agp 8x? Alvast bedankt..

E8400@3.6Ghz (Scythe Ninja mini), Asus Maximus Formula, 2x 1GB OCZ 6400 SLI-Ready, Club3d 9800GTX @ 750/2200, SyncMaster 931BW 19", Western Digital Caviar 250GB, Antec 900 Gamin Case, Coolermaster M620 Modulair

Press Play On Tape

Het zal wel degelijk impact hebben. Het kan tot wel 25% performance schelen. >>> Crossfire Meets PCI Express 2.0

"Idioten willen orde, genieën beheersen de chaos." What the Pulse?! Spread the Firefox!

gameh

ik heb zelf ook een 3870 in een x4 slot zitten... bij mij loopt het gewoon goed. Maar het effectieve verschil met een x16 slot zou ik niet weten... 3dmark score met een e6750 op 3,65 ghz en kaarten stock is ongeveer 15k...
/reactie hierboven... zooo, best een verschil dus ;o

Dan nog even een probleempje waar ik mee kamp... als ik mijn kaarten wil overclocken via overdrive, dan clockt de 2e kaart automatisch terug bij windows reboot... de 1ste blijft wel staan op de waardes die ik gekozen heb.
Ik clock het liefst over met overdrive, omdat de 2d speeds dan blijven werken en hij niet 24/7 op 3d draait zoals met bijvoorbeeld rivatuner.
Bekend probleem? Waar kan dit aan liggen?

blapje wijzigde dit bericht 10-04-2008 12:56 (4%)

Specs! | e6750 @ 3720mhz | MSI p35 platinum | 4gb OCZ platinum 930mhz | 2 x Asus EAH3870 512MB | X-fi Xtrememusic | 500gb | Antec Nine-Hundred | Nokia N82 | Samsung 40" M86B

quote:
Xadeon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:35:
[...]

edit: @UTwizard: Voltages gechecked? Wat is de GPU temperatuur onder idle en load?
Voltages heb ik in de bios bekeken en daar zag ik eigenlijk weinig schokkende dingen, geen schommelingen of dergelijke. GPU temp idle is zo'n 48-49 graden en onder load gaat zit ie rond de 66-67.

Klein vraagje over een mogelijke bug in de 8.3 driver: ik heb last dat mijn CRT beeldscherm (Iiyama 454 pro) blijft hangen op 60 Hz refresh rate. Ik heb ook de beelschermdrivers geïnstalleerd, en waar mogelijk ingesteld dat het scherm op 85 Hz moet draaien. Maar dat vertikt hij...

Ik had eerst een Nvidia 6600 GT, die deed alles prima, zelfs tot 100 Hz op 1600 x 1200. Heb nu een HIS 3870 turbo kaart, met de 8.3 drivers dus.

Iemand ideetje?

Press Play On Tape

quote:
blapje schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:54:
ik heb zelf ook een 3870 in een x4 slot zitten... bij mij loopt het gewoon goed. Maar het effectieve verschil met een x16 slot zou ik niet weten... 3dmark score met een e6750 op 3,65 ghz en kaarten stock is ongeveer 15k...
/reactie hierboven... zooo, best een verschil dus ;o

Dan nog even een probleempje waar ik mee kamp... als ik mijn kaarten wil overclocken via overdrive, dan clockt de 2e kaart automatisch terug bij windows reboot... de 1ste blijft wel staan op de waardes die ik gekozen heb.
Ik clock het liefst over met overdrive, omdat de 2d speeds dan blijven werken en hij niet 24/7 op 3d draait zoals met bijvoorbeeld rivatuner.
Bekend probleem? Waar kan dit aan liggen?
Ik heb even met Extreme Power Supply Calculator je vermogen onder load bekeken, en daar kwam 407watt uit. Dat is eigenlijk al een de erg hoge kant voor een 450watter. Zou je misschien even je voltages willen posten?
quote:
UTwizard schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:57:
[...]

Voltages heb ik in de bios bekeken en daar zag ik eigenlijk weinig schokkende dingen, geen schommelingen of dergelijke. GPU temp idle is zo'n 48-49 graden en onder load gaat zit ie rond de 66-67.
Ben je wel met clean-windows-install begonnen? Probeer anders even een clean-driver-install (jaja termen :D) >>> deinstalleren drivers>>(xp veilige modus) met driversweeper + drivercleaner pro driverinstallatie resten verwijderen>> drivers installeren(xp normale modus).
quote:
-krekel- schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:59:
Klein vraagje over een mogelijke bug in de 8.3 driver: ik heb last dat mijn CRT beeldscherm (Iiyama 454 pro) blijft hangen op 60 Hz refresh rate. Ik heb ook de beelschermdrivers geïnstalleerd, en waar mogelijk ingesteld dat het scherm op 85 Hz moet draaien. Maar dat vertikt hij...

Ik had eerst een Nvidia 6600 GT, die deed alles prima, zelfs tot 100 Hz op 1600 x 1200. Heb nu een HIS 3870 turbo kaart, met de 8.3 drivers dus.

Iemand ideetje?
Ik heb de zelfde probleem gehad (overigens niet alleen met mn huidige ATi-kaart, maar ook met mn oude Geforce 7900GT), maar goed dat even ter zijde. Wat je kunt proberen; open catalyst en kies daar even voor de refreshrate van 60hz, vervolgens krijg je als het goed is een venster voor je ter bevestiging of je de huidige beeld instelling wilt behouden. Klik dan op nee, en als het goed is schiet de refreshrate (terug) naar 85hz. 2e methode wat je kunt proberen is even ATi Tray Tools downloaden/installeren. Let wel dat je het overklokken tijdens de installatie even uitzet. Aangezien het weleens voor conflicten kan zorgen met catalyst. Na de installatie even in ATi Tray Tools (refresh lock) de refreshrates voor je gebruikelijke resoluties vastleggen

quote:
Xadeon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:31:

Ben je wel met clean-windows-install begonnen? Probeer anders even een clean-driver-install (jaja termen :D) >>> deinstalleren drivers>>(xp veilige modus) met driversweeper + drivercleaner pro driverinstallatie resten verwijderen>> drivers installeren(xp normale modus).
Nieuwe PC dus ja, clean-windows ;)

Press Play On Tape

Ah stom van me, niet goed gelezen. :X

edit: Even een gekke vraag. Heb je misschien AA of FSAA aan staan in Catalyst? Zo ja zet dat is even uit. Zo nee, dan denk ik dat je even een RMA 'tje moet invullen. Want dusver heb je zowel hardware als software conflicten uit kunnen sluiten.

Xadeon wijzigde dit bericht 10-04-2008 14:01 (76%)

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Xadeon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 12:35:
[...]

Grapjas, het werkt gewoon. Crossfire kan pas worden geactiveerd als de drivers zijn geinstalleerd. :)

Ok :)

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

gameh

quote:
Xadeon schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:31:
[...]

Ik heb even met Extreme Power Supply Calculator je vermogen onder load bekeken, en daar kwam 407watt uit. Dat is eigenlijk al een de erg hoge kant voor een 450watter. Zou je misschien even je voltages willen posten?
Welke voltages wil je weten? Ben geen uber tweaker dus weet niet precies wat je graag wilt weten :)

Specs! | e6750 @ 3720mhz | MSI p35 platinum | 4gb OCZ platinum 930mhz | 2 x Asus EAH3870 512MB | X-fi Xtrememusic | 500gb | Antec Nine-Hundred | Nokia N82 | Samsung 40" M86B

quote:
lism schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:12:
Hmmm....

Ik heb de HD3850 MSI Oc editie. Op die paar MHz na stelt het dus niet zoveel voor. Maar zoals gewoonlijk heb ik het vermoeden dat de rek er meestal wel uitzit bij 50MHz increase in GPU & Memory.
....
Ik heb een sapphire ultimate (passief gekoeld, niet factory overclocked)
Draait nu op 800 Mhz core /1000 Mhz geheugen

quote:
blapje schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:05:
mmm true, maar dacht dat cf wel werkte in crysis inmiddels... ik merkte iig wel duidelijk verschil toen ik er nog een kaart bijzette...
Hoe doen jullie die benches met farcry? zal het ook eens proberen...
In de directory van crysis staan 2 batchfile, een voor cpu en een voor gpu.
Gewoon dubbelklik, en na min. 2 runs met alt f4 afsluiten....

-->HD4870X2<--
Reg. datum: 20 oktober 2006

Er is een bios-fanfix voor x2 kaarten
http://www.visiontek.com/...e64d1034fbade3499021e943a
quote:
This BIOS will fix the fan issue and including Power play problem
Nummer komt overeen dus, ik zal hem eens een x proberen.

Edit:
Geflashed in xp en zo te zien werkt ie nu goed.(club3d hd3870x2)
Wat me nu opvalt is dat ik geen 2dclocks van 300mhz meer heb,maar gewoon 825mhz.
Temp in windows loopt niet op ,ook al staat ie op 825mhz.Was eerst wel in geval als je met Rivatuner overclocked(geen 2dclocks) .idle rond 55grd.

Fan werkt ook. min is 25%.In crysis wordt ie niet warmer dan 70grd.

specs //systeem: asus Maximus Formula Se, Q6600 (g0), Team 4x1024mb ddr2 800, HD3870X2, Samsung 205BW,Vista ult.64bit

Reg. datum: 19 februari 2006

ik ben in het bezit van een hd3870x2
en ik heb het gevoel dat men crossfire niet goed werkt, als je het crossfire mag noemen, ( 2 chips op 1 kaart ).
in cod4 haal ik gemiddeld 55 fps alles max
gears of war gemiddeld 45 fps alles max

win xp pro
intel q6600 b3 @ stock
4 gb ram

is er iets mis met mijn setup ofzo?

C2Q 9450 @ 3.4Ghz | Sapphire HD3870x2 | MSI P35 Platinum | Transcend DDR2 800 2*1024mb ram 4-4-4-12 | Antec True Power Qauttro 850 watt | 2* 500 Gb Samsung + 320 Gb Samsung |

quote:
PaulDune schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 00:09:
[...]

Ik heb een sapphire ultimate (passief gekoeld, niet factory overclocked)
Draait nu op 800 Mhz core /1000 Mhz geheugen
Van 830MHz naar 1000 is erg veel :) Wat voor een geheugen heb jij ? :)

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

Om nog even terug te komen op het probleem wat ik hierboven al gepost had; Zoals sommige GoT'ers al vermoedden was het inderdaad de PSU die de problemen veroorzaakte. Ik had even een tijdelijke voeding geleend van iemand voor 1 dag en daarmee waren alle problemen opgelost (voor zover ik kon zien). De voeding is inmiddels weer teruggebracht en om het volledig te testen moet ik nog een nieuwe voeding kopen. De tijdelijke oplossing zoals ik hem nu heb is in plaats van 1 PC met 2x7600 SLI en 1 PC met de 3850, allebei 1 7600 kaart. Systeem doet het met deze kaart prima (systeem van m'n vriendin trouwens) dus het moet maar even zo.

Betekent alleen wel dat ik een 3850 op de kast heb liggen die niet wordt gebruikt ;(

quote:
lism schreef op maandag 14 april 2008 @ 07:05:
[...]

Van 830MHz naar 1000 is erg veel :) Wat voor een geheugen heb jij ? :)
Haha, gewoon goed spul.... :)
Nu even serieus, geen idee, die passieve (nu niet meer zo passief) koeler zit ervoor... Kijk maar:
http://www.duned.nl/web/ati1k.jpg

http://www.duned.nl/web/ati2k.jpg

PaulDune wijzigde dit bericht 14-04-2008 22:38 (27%)

hatsikidee!
Reg. datum: 07 februari 2006

Sinds vandaag heb ik een MSI 3870. Leuke kaart, dacht ik. Echter, tot nu toe alleen maar problemen mee gehad:

• Drivers werken voor geen meter (in Vista Ult.). Zowel de HDMI- als de DVI-aansluiting geven wazig beeld, het is echt compleet onscherp;

• De fan draait continu op 100%, hij maakt echt een vreselijk lawaai! :( Normaal ben ik niet zo moeilijk wat betreft geluidsoverlast van mijn pc, maar deze fan slaat echt alles. Ik dacht in het begin dat het wel op te lossen zou zijn met de drivers, maar dat was helaas niet zo.

Hoe kan ik deze twee problemen oplossen? Hebben meer mensen dit?

P182 - Asus P5Q Deluxe - C2D E8400 - 4GB Corsair - XFX 9600GT - F1 750GB - CM M520

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws