Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 09 juli 2000

Word het aansturen van een vogels moodvision (http://www.pcmweb.nl/hardware_review.jsp?productid=3004) of een philips living colors lamp (http://www.lampenlicht.nl/shop.php?item_id=1194) hier bewust buiten beschouwing gelaten

Bij bijvoorbeeld het vogels kastje hoef je dan alleen maar je berekende kleur via infrarood door te sturen. Dat versimpelt het geheel ook nogal.

BCC wijzigde dit bericht 09-03-2008 12:53 (24%)

1: Wat willen we?
A: Welke input interfaces? (VGA/DVI/Component/Composite?)
DVI/HDMI
B: Willen we doorlus mogelijkheden deze signalen?
Waarheen?
C: Voor welke resolutie's moet het werken (HDTV standaarden?)
1080i/p, 720i/p, 480p 1680x1050 1900x1200
D: Moet het apparaat door gebruikers instelbaar zijn? (gebieden waarin gemeten word, algoritme's etc.)
Als het helemaal goed werkt niet
E: Wat voor en hoeveel outputs willen we?
alles wat op de tv/monitor binnenkomt?

2: Wat mag het kosten en hoe gaan we het bekostigen?
A: Hoemeer features hoe duurder het uiteindelijke apparaat, hoever gaan we? Brengen we 1 versie uit of een modulaire versie die op te bouwen is?
Wat wil je dan nog verder op bouwen??

B: Hoe gaan we het prototype bekostigen? Eenmalige investering en daarna terug verdienen over de verkopen?
Ja:)

C: Is er genoeg intresse voor?
We zullen zien als iedereen die de poll heeft gedaan idd wil

1337

quote:
MikeVM schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 17:54:
[...]

ik zal dit bekijken.. maar ik weet niet wat ik moet nemen voor een goede lichtopbrengst..

mar bij leds komt het wel dat je een constructie moet bouwen om je LEDS op te hangen..
en als je een LED strip wilt hebben kan dit duur worden..

Soit, ik zal het bekijken..
Ik heb zelf 3 LED strips van LEDs-Buy gebruikt voor mijn ambilight set-up. Deze bestaan uit 36 LED's en ik klaag niet over de light opbrengst.
Ook zijn er 2 keer zo veel rode als groene of blauwe leds dus het probleem dat rood niet voldoende aanwezig is wordt ook opgelost(bij alle kleuren voluit is rood juist té veel aanwezig). En voor +-16 euro vind ik dit zelf veel beter als die grote CCLF's die meer voeding nodig hebben én allemaal een aparte adapter.
Het enige echte nadeel aan LED strips is dat schaduwen 108 keer in 3 vershillende kleuren te zien zijn op de muur, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Maar je moet er zelf maar naar gaan kijken en zien wat jij er van vindt.

Reg. datum: 26 september 2002

1: Wat willen we?
A: Welke input interfaces? (VGA/DVI/Component/Composite?)
DVI/HDMI en Component
B: Willen we doorlus mogelijkheden deze signalen?
jup
C: Voor welke resolutie's moet het werken (HDTV standaarden?)
1080i/p, 720i/p, 480p 1680x1050 1900x1200
D: Moet het apparaat door gebruikers instelbaar zijn? (gebieden waarin gemeten word, algoritme's etc.)
De snelheid waarmee de kleuren wisselen (relax/actief)
E: Wat voor en hoeveel outputs willen we?
4, voor elke kant van het scherm (als het om de rgb led outputs gaat dan)

2: Wat mag het kosten en hoe gaan we het bekostigen?
A: Hoemeer features hoe duurder het uiteindelijke apparaat, hoever gaan we? Brengen we 1 versie uit of een modulaire versie die op te bouwen is?
1 versie

B: Hoe gaan we het prototype bekostigen? Eenmalige investering en daarna terug verdienen over de verkopen?
Terugverdienen (ik wil wel een financiele bijdrage doen voor het ontwikkelen van het prototype)

C: Is er genoeg intresse voor?
Jup ;)

Baloo [BE]

nog een vraag, wie wil het project verdelen, wie kan iedereen vertrouwen..

ik wil het wel doen, maar er is 1 groot probleem... ik woon in belgie, dus dan moet alles internationaal verzonden worden en dat is geen optie...

ik wil wel allesamen wat de ontwikkelaar(s) krijgen...

s uittellen en beheren... overigens word de prijs afgesproken op dit forum.. we beslissen allemaal

Intel C2DE6600 @ 3.4Ghz // Asus P5K-E/WIFI-AP // 4x1GB 6400 Kingston HyperX // RAID0: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB // Gigabyte Nvidia Geforce 8500GT (512MBI) // Antec P182 // NEOhe 500W // Creative Xfi ExtremeGamer

quote:
sebastius schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:11:
Wat je overigens ook prima kan doen is de 2e uitgang (TV uitgang vaak) gebruiken als Ambilight bron, en de 1e uitgang naar de HDTV sturen. Scheelt gedoe met DVI en dergelijke.
Ik zat ook meteen te denken, zou het niet makelijker zijn als je over gaat op VGA en die aansluiting gebruiken elke kaart heeft heeft, en de driver stel je in op clone.

het voordeel zou in iedergeval wel zijn dat de dongel universeel is, en op elke (HT)PC te gebruiken is
En de signalen zijn ook makelijker te gescheiden,

En als beide DVI gebruikt worden kan er altijd nog een 2de budget PCI kaartje geplaatst worden met een resolutie van 640x480 bv en clone van je main display.

Of zie ik het helemaal verkeerd ?
Hoi allemaal,

In de vorige discussie zijn madwizard en ik al bezig geweest met een eerste opzetje / vooronderzoekje.

Samen met een collega van mij willen we nu een kitje gaan bouwen, dat als platform kan dienen voor het "LTBL project".

Zoals het er nu uit ziet, zal het bestaan uit 2 a 3 delen: 1 bordje met een FPGA en micorcontroller wat voor alle oplossingen algemeen gebruik is. Een tweede bordje dat als op het andere bordje geprikt kan worden voor de toepassingspecifieke in en uitgangen (VGA, DVI en/of composite). Alleen de FET uitgangen heb ik nog niet geplaatst. Mogelijk wordt dat nog een derde bordje waar die op komen.

Het voordeel is dat het dadelijk makkelijk wordt om dadelijk een ander type video signaal te gebruiken, maar ook om andere outputs te maken, zoals DMX. Het hoofdbordje zal ook toepasbaar zijn voor andere projecten.

Ik wil best dadelijk ook de andere benodigheden als pakket willen samenvoegen. Ook kan ik een USB/pic variant aanbieden.

Ik heb al contacten met leveranciers en indien de vraag groot zat is, ook met productie bedrijven. De kosten voor componenten is hierdoor een stuk lager.

Laat maar weten wat jullie hier van vinden.

gr,
Vincent

Baloo [BE]

hey niceboy, ga je zelf ook de prints ontwerpen, of ga je het schema op een gaatjes print maken?

heb ik het nu goed.. Niceboy en madwizard zijn samen aan een project bezig, alsook timcooijmans was aan zijnn project begonnen...

timcooijmans, aangezien jij nog geen hardware hebt, stel ik voor dat je jouw software ook schrijft op de hardware van niceboy en madwizard.

Intel C2DE6600 @ 3.4Ghz // Asus P5K-E/WIFI-AP // 4x1GB 6400 Kingston HyperX // RAID0: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB // Gigabyte Nvidia Geforce 8500GT (512MBI) // Antec P182 // NEOhe 500W // Creative Xfi ExtremeGamer

Ik heb met madwizard ooit wel een begin gemaakt, waar hij mee verder gegaan is.

Aangezien ik voor een ander project toch de hardware moet maken, wil ik hier gedeelde componenten gaan gebruiken. Dus ja, ik ben van plan om de hardware te gaan maken en aan te leveren.

Deze week wil ik een eerste voorstel op papier gaan zetten over de componenten en de opbouw in hardware. Deze zal ik incl een samenwerkingsplatform aanbieden.

gr,
Vincent

Baloo [BE]

Vincent: is die FPGA ook nodig bij VGA en ...

is het misschien niet beter 3 bordjes te maken...

1 Interface
2 LTBL
3 OUTPUT

1 interface: connector en fpga die het signaal ontleed.. deze stuurt de data serieel door naar bordje 2

2 LTBL
dit is een microcontroller die simpel een serieel signaal omzet naar PWM signalen

zo kan dit bordje ook als een gewoon moodlight gebruikt worden als hij aan een pc wordt aangesloten.. ook kan het oude momo light hiermee aangestuurd worden..

3output: amplifiers voor PWM naar Lichtbron te sturen.
afhankelijk of je LEDS of CCFL's gebruikt kan je een ander bordje verkrijgen/maken...

ook denk ik dat we 1 pakket maken waar alles vanaf 1 plek versuurd word.. maar ik voorzie 1 groot probleem.. het bedrag.. 50 klanten * 100 euro is 5000 euro,

wie voelt zich bereidt om dit te regelen.. deze krijgt Bijvoorbeeld 1 a 2 % voor het regelen van dit project. wat neerkomt op 50-100 euro vergoedingskosten..

Edit: ik zie dat vincent hierto bereidt is..

MikeVM wijzigde dit bericht 10-03-2008 12:21 (5%)

Reg. datum: 06 september 2001

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe dit kitje aangesloten word op de TV.

Ik heb een SD tv en heb daarop aangelosten via Scart een XBOX360 en een Digitenne Tuner.
Zal dit kitje een doorlus systeem krijgen?

Dus dat ik een van de 2 devices erop aansluit en vervolgens de kit op de scart ingang van de TV?

XPS M1710 C2D T7200 2.0GHz | 17" (1920 x 1200) | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM | 60GB (7,200 rpm) | 8X DVD+/-RW Drive | XPS 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS | Intel Wireless-N Mini-Card | Dell TrueMobile 355 Bluetooth Module

Het "brain" bordje met microcontroller + fpga heb ik zelf ook nodig voor andere projecten. Vandaar dat ik deze onderverdeling gemaakt heb.

Bij een goede indeling maken van het brain bordje, kan het bordje mogelijk zonder FPGA bestucking gemaakt worden dat voor de "USB" input variant gebruikt kan worden.

Misschien is het zelfs makkelijker om een compatible los bordje voor de USB variant te maken, waar dezelfde pinout gebruikt wordt voor de outputs. (heb ik schema en board-layout al van liggen namelijk)

gr,

Vincent

quote:
toxict schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:41:
Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe dit kitje aangesloten word op de TV.

Ik heb een SD tv en heb daarop aangelosten via Scart ....
Als Input bordje is het ook niet zo moeilijk om een composite video ingang bordje te maken. Of mogelijk zelfs compleet scart (lees: RGB) input (en outpput).

Dan zou dus maar een kleine aanpassing zijn hardwarematig gezien.

Reg. datum: 06 september 2001

quote:
niceboy1981 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 13:01:
[...]

Als Input bordje is het ook niet zo moeilijk om een composite video ingang bordje te maken. Of mogelijk zelfs compleet scart (lees: RGB) input (en outpput).

Dan zou dus maar een kleine aanpassing zijn hardwarematig gezien.
Cool!.

Dan hoop ik dat er een Full Scart In / Out versie ontwikkeld word.
Dat is namelijk de versie waar ik naar zoek.

;-)

XPS M1710 C2D T7200 2.0GHz | 17" (1920 x 1200) | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM | 60GB (7,200 rpm) | 8X DVD+/-RW Drive | XPS 256MB NVIDIA GeForce Go 7900 GS | Intel Wireless-N Mini-Card | Dell TrueMobile 355 Bluetooth Module

quote:
toxict schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:42:
Dan hoop ik dat er een Full Scart In / Out versie ontwikkeld word.
Dat is namelijk de versie waar ik naar zoek.
Dat is goed te maken met IC'tjes van analog devices. Die hebben kant-en-klare SCART naar digitaal converters (en terug uiteraard)

1 belangrijk ding !!! een DVI ingang en een SCART uitgang of vise versa is niet mogelijk. Daar heb je een grotere fpga + een bak met geheugen voor nodig !!!!

gr,

Vincent

Baloo [BE]

bedoel je dat je het niet kan samen programmeren, of niet kan samen berekenen...?

verder hoeft dit ook niet..

verder zou ik wel graag zien dat je via RS232 parameters kunt instellen, zoals snelheid, lichtintensiteit, kanalen, vaste kleur.. eventueel aansturing via Boblight... en dan het programma voor Dvi / VGA / ...

RS232 mag ook USB zijn , dit zal misschien goedkoper uitkomen, aangezien velen geen seriele poort hebben.. en dan een usb2serial moeten kopen...
quote:
niceboy1981 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:08:
[...]

Dat is goed te maken met IC'tjes van analog devices. Die hebben kant-en-klare SCART naar digitaal converters (en terug uiteraard)

1 belangrijk ding !!! een DVI ingang en een SCART uitgang of vise versa is niet mogelijk. Daar heb je een grotere fpga + een bak met geheugen voor nodig !!!!

gr,

Vincent
EDIT: waneer heb je een prototype klaar Niceboy, en moet ik je helpen bij de hardware uit te tekenen.. de eerste schemas kunnen we op gaatjesprint maken..

(ik wil je niet onder druk zetten, maar ik heb er geen zicht op hoeveel tijd jij spendeert aan programmeren.. wie weet ben je student met massas tijd, of wel een zelfstandige met een uurtje in de week vrij :D )

MikeVM wijzigde dit bericht 11-03-2008 21:19 (17%)

Missionary to the word of ska

Voor de duidelijkheid: Niceboy en ik hebben een hele tijd terug nagedacht over verschillende ambilight ideeën, op een gegeven moment is hij aan een algemeen FPGA bordje begonnen (weet niet of dat nog wat geworden is, tijd was het grootste probleem geloof ik) en ben ik Chameleon gaan ontwikkelen.

Een gezamelijk project is een leuk idee maar er zijn maar weinig gezamelijke projecten die ook daadwerkelijk lukken. Zelf denk ik dat ik gewoon met m'n eigen project doorga, er zit al zoveel tijd in en het is zonde om opeens weer aan een totaal nieuw en anders opgezet project te beginnen.

Wel was ik van plan alvast wat LED controller printjes te ontwikkelen op basis van een I2C chip van philips met een bus extender die I2C geschikt maakt voor lange draden. Het kan ook met microcontroller maar dan krijg je het probleem dat niet iedereen daar een programmer voor heeft (voorprogrammeren is veel werk en te lastig bij SMD, en DIP doe ik niet aan) of net van het andere kamp is (AVR vs PIC) en dus nog geen geschikte programmer heeft. Philips heeft een mooie 8 kanaals I2C LED PWM controller voor een paar euro.
Een module wordt dan 6 kanalen (power FETs open drain) en je kunt meerdere op dezelfde bus hangen. Aansturen kan dan gewoon via I2C wat met elk systeem te doen moet zijn, het leek me ook leuk een USB-I2C printje te maken voor PC aansturingen (moodlight of PC ambilight, net wat je wilt).

Voordeel van losse module is dat het modulair is (duh) en dat je je power elektronica gescheiden kan houden van je aansturing. Bij het Chameleon prototype had ik nogal wat last van storingen in het beeld, maar die FETs werden ook niet echt goed aangestuurd. Bovendien sneuvelden ze nogal door inductiepieken. De modules krijgen netjes echte FET drivers, goede FETs en beveiliging tegen spikes.

Terug op het gezamleijke project:

Prototype op gaatjesprint kun je vergeten, praktisch alle ICs zullen SMD zijn (FPGA's en video decoders krijg je niet in DIP) en bovendien is het aantal pinnen dusdanig dat je geen gaatjesprint wilt gebruiken.

Lastige van een prototype is dat er meestal maar 1 van is, wat samen software ontwikkelen ook erg lastig maakt. En vergis je zeker niet in de kosten om zoiets op te zetten, nog los van de tijd die je kwijt bent.
veerboot met underscores

Ourtput printje en controller kunnen M.I. makkelijk samen. Stel FET's, ontstoring, klemmenlijstje en wat zou je er verder nog op moeten maken?

_ferry_ wijzigde dit bericht 11-03-2008 23:15 (4%)

[voorjaars opruiming, sig in de vuilnisbak]

Zeg, misschien zeg ik hier iets heel stoms, maar ik kon me iets herinneren dat een HDCP stream alleen op de HD-resolutie kan worden uitgelezen met gelicenseerde hardware, maar dat het alsnog kan worden ontvangen in een daadwerkelijk nuttig beeldsignaal, maar op een hele lage resolutie, door GoT-level hardware. Gezien hoge resos juist een probleem zijn en we zo laag mogelijk willen... ideetje?

Wat? Taboe?

Missionary to the word of ska

quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:15:
Ourtput printje en controller kunnen M.I. makkelijk samen. Stel FET's, ontstoring, klemmenlijstje en wat zou je er verder nog op moeten maken?
Het kan wel, maar meestal zijn de LED strips een eind van de controller verwijderd en je hebt daar dan wel aardige gepulste stromen in lopen. Andere voordelen zijn dat mensen kunnen kiezen hoeveel lampen ze willen (2, 4, 8, 32 net wat je wilt) en dat het ook makkelijk bruikbaar is voor moodlight verlichting in je huis op verschillende plekken.
En aanschouw hier meteen het grootste nadeel van een opensource project: Iedereen wil wat anders zodat je dadelijk een wildgroei van apparaten krijgt die allemaal "iets" goeds hebben maar het allemaal net niet zijn...

Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

Baloo [BE]

hehe, kop op timcooijmans, programmeer jij maar lekker verder...

we moeten het bordje gewoon flexibel houden..

en dan was het plant toch met die 3 bordjes..

MikeVM wijzigde dit bericht 12-03-2008 11:34 (43%)

quote:
MikeVM schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:32:
hehe, kop op timcooijmans, programmeer jij maar lekker verder...

we moeten het bordje gewoon flexibel houden..

en dan was het plant toch met die 3 bordjes..
Programmeren op niet bekende hardware? :?

Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

veerboot met underscores

quote:
madwizard schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:49:
[...]

Het kan wel, maar meestal zijn de LED strips een eind van de controller verwijderd en je hebt daar dan wel aardige gepulste stromen in lopen. Andere voordelen zijn dat mensen kunnen kiezen hoeveel lampen ze willen (2, 4, 8, 32 net wat je wilt) en dat het ook makkelijk bruikbaar is voor moodlight verlichting in je huis op verschillende plekken.
Ver weg? Het is toch een ambilight? Gooi er een paar IRFZ34N of vergelijkbaars op, en je kan er een shitload aan leds aan knopen :)

En dan alsnog, ik heb ook zo'n 9 meter aan kabel/LED's, aangesloten op een chromoflex controller. Geen last van storing oid.

[voorjaars opruiming, sig in de vuilnisbak]

puntje 1:

Het idee van madwizard, om i2c extended led bordjes te maken, speelde bij mij ook.

Waar ik tegenaan liep was de aansluiting en de adressering.

Je wilt een eenvoudige, maar toch degelijke aansluiting hebben, waarbij de wel genoeg stroom kunt transporteren zodat je meerdere borden achter elkaar kunt aansluiten.

Verder wil je 1 bordje maken, waarbij je dmv switches, goed gekozen protocol/interconnectie of doorsoldeer trucjes, verschillende adressen kunt toekennen. Daar zat ik mee te worstelen.

't zijn allemaal problemen die goed op te lossen zijn. Maar daar moet wel over nagedacht worden !!

puntje 2:

Als je ipv CCFL ledjes gebruikt, heb je ook minder last van de inductieve last (aangezien ledjes niet inductief zijn). Met een goede keuze van de FET, niet te hoge PWM frequentie en een zo kort mogelijk aansluiting tussen LED, FET en PWM bron kun je storing ook goed voorkomen. Met het gebruik van i2c led drivers kun je dit dus helemaal lokaal bij de lichtbron oplossen, en zal dit niet zo'n groot probleem geven.

puntje 3:

Samenwerken kan wel, maar op afstand is dat erg lastig. Vooral als er maar beperkte hardware beschikbaar is. Madwizard en ik hebben dat samen ervaren. Vooral als tijd ook nog een rol gaat spelen. Ik ben zelf ondernemer, en heb dus ook geen zeeen van tijd beschikbaar, maar een paar uur per week wel.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws