• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

BigFast schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:24:
Geen zin om die discussie te voeren.
Hoeft ook niet, rijtje staat gewoon hier, dit zijn vrij aardige schattingen van de salarissen van starters (dus eerste jaars) bij de grote kantoren:

http://www.advocatie.nl/page?1,2213

Kantoor 2007 2006
1 Stibbe 3100 3058
2 De Brauw Blackstone Westbroek 3003 2733
3 Van Doorne 3000 2550
4 NautaDutilh 2933 2873
5 Baker & McKenzie 2900 n.b.

Ook 3500 is dus veel te hoog geschat.

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zijn is jouw bron dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-02-2008 16:14 ]

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Sorry, dat is niet wat er betaald wordt. Misschien dat dit overall gemiddelden zijn, maar er wordt echt meer betaald. Die site zegt mij echt 0,0. Kan me dus goed voorstellen dat dit betaald wordt :) Maar er wordt ook zeker meer betaald, even een nuancering :)

Kleine hint: Loyens staat bijvoorbeeld veel te laag. Daar laat ik het bij.

[edit] voor een eerlijke vergelijking moet je overigens de Engelse kantoren eruit laten.

[ Voor 53% gewijzigd door BigFast op 28-02-2008 15:36 ]

Anoniem: 171278

Oscar: boven die tabel staat wel dat dat de minimumbedragen zijn. Als dat ook echt zo is geloof ik best dat er eerstejaars zijn die een stukje meer verdienen.
Abom schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 15:20:
Waarom wordt het normaal gevonden dat je minder brutoloon krijgt wanneer je een lease auto krijgt?

Je hebt die auto nodig voor je werk, de eigebijdrage is voor het prive gebruik ervan en de bijtelling zijn kosten genoeg...daar ga je toch geen brutoloon voor inleveren?
Die auto is toch niet gratis? Kost de werkgever ook geld, en die is echt geen filantroop ofzo. Niemand heeft trouwens een auto 'nodig' voor z'n werk, tenzij je on-site support levert, vertegenwoordiger bent, dat soort dingen. Als jij elke dag een half uur met de auto naar je werk moet kun je best toe met een tweedehands barrel. De eigen bijdrage is trouwens niet voor het privé-gebruik, eigen bijdrage heb je als je een (te) grote auto wilt rijden. Voor privé-gebruik heb je de bijtelling, dat is dus je eigen probleem en je werkgever heeft daar geen zak mee te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 28-02-2008 16:21 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Anoniem: 171278 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:20:
Oscar: boven die tabel staat wel dat dat de minimumbedragen zijn. Als dat ook echt zo is geloof ik best dat er eerstejaars zijn die een stukje meer verdienen.
Van advocaat-stagiairs, dat ben je de eerste 3 jaar. Er zijn inderdaad mensen die meer verdienen. Sommige kantoren hanteren schalen, maar de verschillen zijn dan een paar honderd euro. Verder zullen mensen die eerst gepromoveerd zijn, ook best wel meer eruit kunnen halen, maar dat zijn de uitzonderingen. Wat hier gepresenteerd wordt is de regel voor de eerste jaars stagiares.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 15:21
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:20:

[...]

Die auto is toch niet gratis? Kost de werkgever ook geld, en die is echt geen filantroop ofzo. Niemand heeft trouwens een auto 'nodig' voor z'n werk, tenzij je on-site support levert, vertegenwoordiger bent, dat soort dingen. Als jij elke dag een half uur met de auto naar je werk moet kun je best toe met een tweedehands barrel. De eigen bijdrage is trouwens niet voor het privé-gebruik, eigen bijdrage heb je als je een (te) grote auto wilt rijden. Voor privé-gebruik heb je de bijtelling, dat is dus je eigen probleem en je werkgever heeft daar geen zak mee te maken.
Die auto is zeker niet gratis, maar het is gereedschap wat je nodig hebt voor je werk, omdat je bijvoorbeeld extra veel moet reizen. Maar je gaat toch niet 400 euro salaris inleveren en vervolgens nog eens 100-300 euro netto aan bijtelling per maand betalen?!
Wanneer je in eerste instantie geen leasebak hebt en daarna wel, dan word je bruto salaris toch ook niet aangepast?
Zelfs toen ik van bedrijf wisselde en een functie kreeg met leasebak, heb ik geen bruto salaris in moeten leveren.
Waarom zou je dan met je startjob wel salaris in moeten leveren?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb ook een overstap gemaakt met bruto salarisgroei en daar bovenop nog een leuke auto. Bij overstappen naar een functie zonder auto neem ik die overigens wel mee in de berekening.

[ Voor 34% gewijzigd door Hillie op 28-02-2008 17:37 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Abom schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:05:
[...]

Die auto is zeker niet gratis, maar het is gereedschap wat je nodig hebt voor je werk, omdat je bijvoorbeeld extra veel moet reizen. Maar je gaat toch niet 400 euro salaris inleveren en vervolgens nog eens 100-300 euro netto aan bijtelling per maand betalen?!
Als je alleen maar woon / werkverkeer doet hoef je geen bijtelling te betalen. Die is puur voor privékilometers en daar heeft je baas niets mee te maken, dat is jouw zaak. En zoals ik al zei, niemand 'moet' een auto hebben voor z'n werk, behalve als je op locatie moet zijn. Als jij ver van je werk gaat wonen of andersom is dat gewoon jouw probleem.
Wanneer je in eerste instantie geen leasebak hebt en daarna wel, dan word je bruto salaris toch ook niet aangepast?
Zelfs toen ik van bedrijf wisselde en een functie kreeg met leasebak, heb ik geen bruto salaris in moeten leveren.
Je wisselde van bedrijf en kreeg hetzelfde salaris met een leasebak, je hebt dus gewoon een beter aanbod gekregen / bedongen.
Waarom zou je dan met je startjob wel salaris in moeten leveren?
Iedereen levert in, niet alleen starters. Een leaseauto kost de werkgever geld, het is gewoon loon in natura - logisch dus dat je dan minder loon in harde euro's krijgt.

Maargoed, over dit onderwerp kun je beter discusseren in Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 28-02-2008 17:57 ]

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
BigFast schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:29:
Ja, Loyens, BB, Stibbe, Nautha. En dan hebben we het over advocaatstagiaires. Uiteraard weet ik niet wat je bij elk kantoor precies verdient. Maar zeker die 3500 is een goede richtlijn. Laatst iemand bij een kleiner kantoor, die kreeg rond de 3500 als stagiair. Naam van dat kantoor ken ik niet.
Je moet het ook goed spelen. Ik ben zelf anderhalf jaar advocaat-stagiaire geweest bij een groot internationaal kantoor (noem even geen naam). Daar verdien je dus goed, inderdaad in de orde van grootte die jij nu noemt. Ik ben nu werkzaam bij een klein(er) kantoor, maar je hebt natuurlijk een flink voordeel als je bij dat grote kantoor niet op de schopstoel zit maar op het 'toppunt van je roem' weggaat. Dan heb je een onderhandelingspositie en kun je gewoon eisen stellen als je naar een kleiner kantoor gaat.

Ik zit nu op 3800 voor 2e jaars stagiaire, gaat per april naar 4300 voor 3e jaars. Dat is wel redelijk netjes vind ik zelf, zeker als je je bedenkt dat de urendruk bij een klein(er) kantoor toch vaak wat minder hoog is dan bij een groter kantoor (of, beter gezegd, dat de urendruk bij meer binnenlands georiënteerde kantoren minder is dan bij kantoren die het grootste deel van hun omzet halen in de internationale (transactie)praktijk).

In ieder geval is de fabel dat grote kantoren al hun stagiaires hetzelfde betalen absoluut niet waar.

Of je als advocaat meer verdient als je gepromoveerd bent, kun je moeilijk zeggen. Dat hangt helemaal van je eigen insteek af en of je er meer uit kunt slepen ja dan nee. Sommige (toch vaak wel de grotere) kantoren zijn niet zo gek geïnteresseerd in gepromoveerde mensen, juist omdat ze de meeste omzet behalen met het domste werk, en van het domste werk is ook het meest (denk bijv. gewoon bulk transactiewerk, due diligence werk et cetera, waarbij veel met modelcontracten wordt gewerkt).

[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 28-02-2008 20:53 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Anoniem: 250670

Zouden er ook mensen zijn die een indicatie kunnen afgeven wat je netto overhoud? Als je bruto-netto berekeningen mag geloven gaat er van 2200 euro al snel 800/900 euro op aan pensioenpremies,zvw en loonbelasting, lijkt me wat karig om van rond te komen dan?

Excuses als dit in strijd is met de privacyregels hier....

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Vuistregel is dat je ongeveer 2/3 overhoudt.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:42:
Vuistregel is dat je ongeveer 2/3 overhoudt.
Dat is wel een erg ruime vuistregel. Ik hanteer altijd de regel (((bruto salaris) -/- €400*) * 2/3**) + €400 = (netto salaris).

Bij een salaris van €2000 bruto kom je dan op €1500 netto, dat zit dichter in de buurt van de werkelijkheid dan €1300 netto denk ik.

* grove inschatting van de belastingkorting per maand
** grove benadering van (1- het geldende belastingtarief) bij dergelijke salarissen

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 28-02-2008 22:52 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

argro schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:51:
[...]
Dat is wel een erg ruime vuistregel. Ik hanteer altijd de regel (((bruto salaris) -/- €400*) * 2/3**) + €400 = (netto salaris).

Bij een salaris van €2000 bruto kom je dan op €1500 netto, dat zit dichter in de buurt van de werkelijkheid dan €1300 netto denk ik.

* grove inschatting van de belastingkorting per maand
** grove benadering van (1- het geldende belastingtarief) bij dergelijke salarissen
Ik kan je berekening niet helemaal volgen, zou je m duidelijker kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 250670 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 21:19:
Zouden er ook mensen zijn die een indicatie kunnen afgeven wat je netto overhoud? Als je bruto-netto berekeningen mag geloven gaat er van 2200 euro al snel 800/900 euro op aan pensioenpremies,zvw en loonbelasting, lijkt me wat karig om van rond te komen dan?

Excuses als dit in strijd is met de privacyregels hier....
http://www.loonwijzer.nl/main/brutonetto

vul en en zie wat je ongeveer overhoudt. Des te comleter jouw info over wat het aanbod is, des te duidelijker het verhaaltje.

Ik heb em even ingevuld voor €2200 bruto.
Komt zonder allerlei extra's (als pensioen, auto, levensloop, netto onkostenvergoedingen e.d.) uit op €1611,69 netto..

die 800-900 die je noemt is dus niet echt correct.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RagaBaSH schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:27:
[...]

http://www.loonwijzer.nl/main/brutonetto

vul en en zie wat je ongeveer overhoudt. Des te comleter jouw info over wat het aanbod is, des te duidelijker het verhaaltje.

Ik heb em even ingevuld voor €2200 bruto.
Komt zonder allerlei extra's (als pensioen, auto, levensloop, netto onkostenvergoedingen e.d.) uit op €1611,69 netto..

die 800-900 die je noemt is dus niet echt correct.
Uhm, jij hebt het vakje loonheffingskorting aangevinkt, waar staat dat je daar recht op heb?;)

Als ik ook voor loonheffingskorting kies, kom ik op precies hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250670 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:34:
[...]

Uhm, jij hebt het vakje loonheffingskorting aangevinkt, waar staat dat je daar recht op heb?;)

Elke werknemer heeft in principe recht op loonheffingskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat vakje staat daar omdat je maar 1x loonheffingskorting mag krijgen. Als je twee banen (tegelijk!) hebt dan heb je natuurlijk niet ineens het dubbele bedrag aan loonheffingskorting. 1 van die werkgevers zal in dat geval maar de loonheffingskorting toepassen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Anoniem: 250670 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:34:
[...]

Ik ben er voor het gemak van uit gegaan dat het ging om een full-time baan, en dat de persoon in kwestie er hier maar 1 van zou hebben.
Daar komt bij dat ik helemaal niets "heb aangevinkt", maar simpelweg het bruto salaris heb ingevuld, alles op "default" heb laten staan, en op berekenen heb geklikt...
Zoals ik al zei, des te gedetailleerder de info die je erin stopt des de waarheidsgetrouwer het netto-salaris zal zijn.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ cas.fm,janoz en ragabash;

Dankjulliewel voor de info, ik wist niet dat je bij maximaal 1 werkgever recht had op loonheffingskorting. Ik dacht dat dat gold voor een salaris onder een bepaalde minimum grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:21
Anoniem: 250670 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 23:39:
[...]

Ik kan je berekening niet helemaal volgen, zou je m duidelijker kunnen uitleggen?
Door de loonheffingskorting komt het er op neer dat je ongeveer 400 per maand belastingvrij verdient. Over het resterende loon betaal je belasting.

Voor het berekenen van je netto salaris haal je dus €400 van het bruot bedrag af en van het resterende deel trek je de te betalen belasting af.

Wanneer je dus €2200 bruto per maand krijgt dan is circa €400 daarvan "belastingvrij" dankzij de heffingskorting, over de resterende €1800 betaal je ongeveer 1/3 belasting, €600 dus. Netto hou je dus €1800 -/- €600 + €400 = €1600 over (wat dus behoorlijk goed overeenkomt met de loonwijzer).

In formule vorm:
(((bruto maandsalaris) -/- 400) * (1 -/- 1/3)) + 400 = (netto maandsalaris)
((2200 -/- 400) * (1 -/- 1/3)) + 400 = €1600

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Anoniem: 250670 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 16:14:
@ cas.fm,janoz en ragabash;

Dankjulliewel voor de info, ik wist niet dat je bij maximaal 1 werkgever recht had op loonheffingskorting. Ik dacht dat dat gold voor een salaris onder een bepaalde minimum grens.
Dan zou het wel erg lucratief worden om ipv 40 uur bij 1 werkgever te werken, dat op te splitsen in 2x20 uur bij 2 verschillende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteindelijk maakt het niet uit of je de korting nou wel of niet toepast, je hoeft er aan het eind van 't jaar niet meer of minder belasting om te betalen. Het is gewoon een maandelijkse verrekening van een aantal heffingskortingen die je anders aan het eind van het jaar bij de aangifte toepast. Je houdt met de korting elke maand meer netto over, zonder de korting krijg je dat in één keer terug.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 29-02-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114521

Ik ben in 2005 gestart als WO met een startsalaris van 2500 €+ 6€/dag aan maaltijdcheques, geen auto.
Loon steeg tot nog toe elk jaar met een kleine 10%.

Toen in 2005 liepen de startlonen niet zo sterk uiteen als ik vergelijk met de meesten waarmee ik samne afstudeerd.
Het liep van 1900 tot 2400 € voor mensen die een auto kregen
En van 2300 tot 2750 € voor mensen die geen auto kregen

[Alle bedragen zijn bruto en dit is de situatie voor Belgë, mogelijks zitten er enkele procenten verschil tov Nederland omdat de rëele loonkost voor de werkgever in België en Nederland nog anders bepaald wordt]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
bartvl schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:21:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de startbedragen hier allemaal wel heerlijk hoog vind.
Ik zit nu pas in mijn 3e jaar bachelor maar uiteraard ben ik af en toe eens aan het kijken naar hoe de markt ervoor staat.
Wat me opvalt is dat voor mijn studierichting (bouwkunde, ik kijk voornamelijk in de technische adviesrichting) de startsalarissen toch wel wat aan de lage kant zijn. Om en nabij de 2100-2200 bruto. Auto van de zaak e.d. is ook niet erg gebruikelijk heb ik begrepen.
Iemand die dit kan bevestigen of kan aantonen dat ik het mis heb?
Dit klopt inderdaad... de (starters-)lonen zijn in de bouw niet heel hoog.
Zelf studeer ik in de vastgoedontwikkeling /-beheer richting maar veel vrienden zijn al afgestudeerd en hun lonen liggen allemaal rond die koers die jij noemde. Overigens hebben deze bouwtechnische bedrijfskunde gedaan. Degene die projectleiders zijn op bouwprojecten hebben overigens wel een leaseauto, verdienen iets minder en degene die projectontwikkeling doen verdienen iets meer maar hebben ook minder vrije tijd.

Wat ik nu zo moeilijk vindt:
Ik studeer binnenkort af, maar heb het gevoel dat ik nog niks weet. Ik voel me een guppy in een vissenkom. Doch ga je zodadelijk onderhandelen over je salaris; ben je dat wel waard? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, ik weet niet hoe het bij andere opleidingen is, maar van alle Bouwko's die aan het afstuderen enzo zijn krijg ik te horen dat ze echt nog niet het idee hebben dat ze iets kunnen. Als het goed is is echter het bedrijfsleven hierop ingesteld en verwachten ze een Msc. die ze nog lekker kunnen vormen naar hun mening maar die wel een goede opleiding heeft gehad. Het is dus wel belangrijk om helder te krijgen wat ze van jou als afgestudeerde nou precies verwachten.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Laatst online: 18-12-2024
bartvl schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 22:09:
Tsja, ik weet niet hoe het bij andere opleidingen is, maar van alle Bouwko's die aan het afstuderen enzo zijn krijg ik te horen dat ze echt nog niet het idee hebben dat ze iets kunnen. Als het goed is is echter het bedrijfsleven hierop ingesteld en verwachten ze een Msc. die ze nog lekker kunnen vormen naar hun mening maar die wel een goede opleiding heeft gehad. Het is dus wel belangrijk om helder te krijgen wat ze van jou als afgestudeerde nou precies verwachten.
Ik heb al veel in de bouw gewerkt en heb ook al een en ander gezien wat betreft kleinschalig projectontwikkeling en als ik mezelf dan vergelijk met medestudenten dan voel ik me duidelijk geen n00b, maar als ik tussen bekenden van m'n ouwheer sta voel ik me wel... 8)7

Na mijn afstuderen wil ik ergens werken om ervaring op te doen en een deeltijdopleiding bouwkunde te doen (ik heb ook bouwtechnische bedrijfskunde gestudeerd, maar ben vanwege omstandigheden voortijdig afgehaakt), al dan niet op kosten van bedrijf. Zo niet, dan betaal ik deze zelf. Vervolgens als ik daar ook mee klaar ben ga ik nog eens rondkijken. Wellicht stap ik bij m'n ouweheer in de zaak of ik begin voor mezelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Mini Poeper op 04-03-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mini Poeper schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:12:
[...]

Ik heb al veel in de bouw gewerkt en heb ook al een en ander gezien wat betreft kleinschalig projectontwikkeling en als ik mezelf dan vergelijk met medestudenten dan voel ik me duidelijk geen n00b, maar als ik tussen bekenden van m'n ouwheer sta voel ik me wel... 8)7
Dit houd je toch. Een academische studie van een paar jaar weegt niet op tegen tientallen jaren praktijkervaring, zelfs niet als je een vakgebied hebt wat razendsnel verandert. Daarom verdien je ook een stuk meer als je relevante ervaring hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 05-03-2008 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behind_You
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

Behind_You

Kijk altijd achter je

Mini Poeper schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 23:12:
[...]

Na mijn afstuderen wil ik ergens werken om ervaring op te doen en een deeltijdopleiding bouwkunde te doen (ik heb ook bouwtechnische bedrijfskunde gestudeerd, maar ben vanwege omstandigheden voortijdig afgehaakt), al dan niet op kosten van bedrijf. Zo niet, dan betaal ik deze zelf. Vervolgens als ik daar ook mee klaar ben ga ik nog eens rondkijken. Wellicht stap ik bij m'n ouweheer in de zaak of ik begin voor mezelf.
Als je een beetje rond kijkt heb je de banen met een net startsalaris voor het oprapen.

Ik heb afgelopen zomer m'n opleiding Civiele Techniek (HBO) afgerond. Toen ben ik gaan solliciteren bij constructie/ ingenieursbureau's in de industriele richting (btje tussen bouwkunde en civiele techniek in dus). Ben bij 5 bedrijven op gesprek geweest en bij 4 kon ik per direct beginnen (en de 5de belde 2 maanden later of ik nog misschien toch nog interesse had :) ).

Mijn startsalaris zit net onder de €2100,- bruto. (21jaar, geen werkervaring, 13de maand + bonus). Tijdens het solliciteren heb ik ook bij een paar andere bedrijven een salarisindicatie gevraagd en die weken niet veel af (+-€100,-)

Betreft studie: Ongeveer 4 maanden geleden is er op m'n werk iemand aangenomen, hij volgt nu de avondschool bouwkunde (HBO) en zit nu in het eerste jaar. Hij heeft hiervoor een havo opleiding gedaan ofzo, dus echt 0,0 ervaring. Hij heeft nu een parttime contract (op eigen verzoek) en is z'n schoolgeld betaald. (Hij heeft wel een contract moeten tekenen dat als hij binnen een paar jaar na het voltooien van z'n opleiding weggaat hij een gedeelte terug moet betalen.)

Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4743

HBO MER gedaan en daarna nog wat rondgehangen op de universiteit. Door motivatiedipje niet veel meer aan overgehouden dan een leuke tijd en een studieschuld. Maar mooie herinneringen zijn ook wat waard :)

Begonnen in de financiele detachering (hoe ruim kan een begrip zijn) voor het fantastische salaris van 1950,- euro.

Na 4 maanden eens met mijn baas om tafel gaan zitten en hoger salaris bedongen. Toen zat ik op 2375,- euro.

7 maanden daarna een overstap gemaakt naar een ander bedrijf.

Zit nu op 3000,- euro. Dus 1000 erbij in een jaar. Had ik echt niet zelf kunnen vermoeden. Heb ook nog een leaseautoje, maar die heb ik even buiten deze berekening gehouden.

Aygo :) 60 euro netto per maand :) God, ik kan er nog niet eens de verzekering voor een privé auto van betalen :) Het is niet luxe, maar goed, het vervult zijn taak :) En omdat ik dit zo perfect vind voeg ik nog een :) toe aan dit stukje :)

Kortom, je kan als starter alle kanten op. Maar feitelijk wordt het pas echt leuk na een beetje ervaring, omdat je dan je waarde hebt laten zien (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
bartvl schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:21:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de startbedragen hier allemaal wel heerlijk hoog vind.
Ik zit nu pas in mijn 3e jaar bachelor maar uiteraard ben ik af en toe eens aan het kijken naar hoe de markt ervoor staat.
Wat me opvalt is dat voor mijn studierichting (bouwkunde, ik kijk voornamelijk in de technische adviesrichting) de startsalarissen toch wel wat aan de lage kant zijn. Om en nabij de 2100-2200 bruto. Auto van de zaak e.d. is ook niet erg gebruikelijk heb ik begrepen.
Iemand die dit kan bevestigen of kan aantonen dat ik het mis heb?
Bouwkundige HBO'r zit op 1800 a 2000 euro bruto, VWOr zit eerder op 2400 euro wat op zich allemaal niet zo onaardig is. Zeker als je erbij bedenkt dat je als bouwkundige op hoger niveau vaker bij grote aannemers/PO'rs terecht kan waar werk wel stabiel is. Zelfs in mindere jaren komen ontslagen in het hogere segment in de bouw niet voor. Iets wat in de ICT wel anders is...

Daar komt bij als je net afgestudeert bent kun je niets. Je weet theoretisch veel maar dit sluit voor 95% niet aan op de praktijk waardoor je toch wel eerst een aantal jaren aan het bijstuderen komt in de richting dat je werkzaam bent. Tevens is je succes sterk afhankelijk zeker voor PO van je netwerk iets wat je ook nog moet ontwikkelen. Daarintegen ik ken genoeg HBO'rs die na een jaartje of 4 a 5 al over de 3000 bruto zitten wat niet te onaardig is voor een 25 a 28 jarige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 10:02
Anoniem: 4743 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 23:01:
HBO MER gedaan en daarna nog wat rondgehangen op de universiteit. Door motivatiedipje niet veel meer aan overgehouden dan een leuke tijd en een studieschuld. Maar mooie herinneringen zijn ook wat waard :)

Begonnen in de financiele detachering (hoe ruim kan een begrip zijn) voor het fantastische salaris van 1950,- euro.

Na 4 maanden eens met mijn baas om tafel gaan zitten en hoger salaris bedongen. Toen zat ik op 2375,- euro.

7 maanden daarna een overstap gemaakt naar een ander bedrijf.

Zit nu op 3000,- euro. Dus 1000 erbij in een jaar. Had ik echt niet zelf kunnen vermoeden. Heb ook nog een leaseautoje, maar die heb ik even buiten deze berekening gehouden.
Dat heb je super gedaan, 3000+auto in een jaar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 16-04 15:41
Ok, net een aanbod gekregen, als Business development manager. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Leeftijd: 26
Opleiding(en): WO-MSc Electrical Engineering (vorige week afgestudeerd)
Certificaten: Nvt
Werkervaring: 0 jaar relevante, meerdere bijbaantjes gehad
Functie: Technisch commercieel projectmanager

Laptop: Wanneer nodig meenemen
Vakantiegeld: incl.
Vakantiedagen: 23
13/14e maand of winstuitkering: geen
GSM: ja, HTC TyTN
Leaseauto: Ford focus
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: 50% / 50% (werkgever / ik)
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
- all-in fitness voor 18 euro
- bonus afhankelijk van prestatie, 1e jaar 500-1000 netto
Land: Nederland

Maand salaris(bruto): 2550 (incl. vakantiegeld)

Even een opmerking erbij: Ik heb geen relevante commerciele ervaring, geen commerciele studie gedaan! Vandaar dat ik een half-jaarcontract krijg aangeboden, ze weten niet wat het wordt met mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor een starter zonder relevante werkervaring lijkt 2550 + leaseauto me gewoon heel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140111

Ja, ik zou me in m'n handjes knijpen als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Ik ben er ook wel tevreden over, heb al getekend! Let wel op dat vakantiegeld er al bij in zit, dat scheelt nogal, dan wordt het eigenlijk E 2361,-. De leaseauto ga ik prive niet gebruiken (staat al een auto voor de deur), maar scheelt me toch, woon-werkverkeer is zo wel gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:03
Ik snap niet waarom je een lease wagen neemt, als je er een voor de deur hebt staan?
Die lease wagen kost je maandelijks toch wel 100 euro netto in belastingen ofzo, had je beter de privé wagen genomen met een goeie reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
phobosdeimos schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:46:
Ik snap niet waarom je een lease wagen neemt, als je er een voor de deur hebt staan?
Die lease wagen kost je maandelijks toch wel 100 euro netto in belastingen ofzo, had je beter de privé wagen genomen met een goeie reiskostenvergoeding.
Nou, de privewagen wordt door mijn vrouw gereden en de lease-wagen kost me niets omdat ik hem prive niet rijdt! Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

The_MAN schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 13:35:
Ok, net een aanbod gekregen, als Business development manager. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Opleiding(en): WO-MSc Electrical Engineering (vorige week afgestudeerd)
Certificaten: Nvt
Werkervaring: 0 jaar relevante, meerdere bijbaantjes gehad
Functie: Technisch commercieel projectmanager

Laptop: Wanneer nodig meenemen
Vakantiegeld: incl.
Vakantiedagen: 23
13/14e maand of winstuitkering: geen
GSM: ja, HTC TyTN
Leaseauto: Ford focus
Pensioenregeling: 50% / 50% (werkgever / ik)
- all-in fitness voor 18 euro
- bonus afhankelijk van prestatie, 1e jaar 500-1000 netto

Maand salaris(bruto): 2550 (incl. vakantiegeld)

Even een opmerking erbij: Ik heb geen relevante commerciele ervaring, geen commerciele studie gedaan! Vandaar dat ik een half-jaarcontract krijg aangeboden, ze weten niet wat het wordt met mij :)
Ik vind dat je als 26-jarige WO-starter een net salaris hebt.

Of je echter marktconform ontvangt, kan ik niet goed beoordelen: je hebt nogal wat verschillende niveaus waarop een business development manager kan acteren. In ons bedrijf verdient een business development manager 5k+ per maand bruto (medior business analyst / developper zit al op 4k+) aangezien dat bij ons een senior managementfunctie is. Overigens is dat dan geen startersfunctie :)

De functietitel zegt me dus niet zoveel; het gaat om je span of control op basis waarvan ik iets zinnigs kan zeggen over marktconformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Anoniem: 61153 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:10:
[...]

Ik vind dat je als 26-jarige WO-starter een net salaris hebt.

Of je echter marktconform ontvangt, kan ik niet goed beoordelen: je hebt nogal wat verschillende niveaus waarop een business development manager kan acteren. In ons bedrijf verdient een business development manager 5k+ per maand bruto (medior business analyst / developper zit al op 4k+) aangezien dat bij ons een senior managementfunctie is. Overigens is dat dan geen startersfunctie :)

De functietitel zegt me dus niet zoveel; het gaat om je span of control op basis waarvan ik iets zinnigs kan zeggen over marktconformiteit.
Daar zit wat in, ik ben als Business developer manager verantwoordelijk voor alle europese actviteiten (sales, marketing, beetje support, europees contactpersoon enz.) van 2 amerikaanse bedrijven. In het begin wat minder uiteraard, maar daarna ben ik volledig verantwoordelijk en komt er nog een 3e bedrijf bij. Voor het begin vind ik dit dus een leuk salaris, maar ga ervan uit dat wanneer ik volledig verantwoordelijk wordt het salaris daar ook op aangepast wordt, dan is het natuurlijk niet zo veel meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258114

Sorry voor het schoppen van een oud topic, maar wil graag jullie mening over de volgende aanbieding:

Opleiding(en): WO Informatica
Certificaten: Geen
Werkervaring: Stages
Werkgever: Software ontwikkelaar
Functie: Junior Software Engineer (Java)

Laptop: Nee
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: Onbekend
GSM: Nee
Leaseauto: Nee
Pensioenregeling: Ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Onbekend

Maand salaris(bruto): 2150

Kan aan mij liggen, maar ik vind dit wel heel erg mager :? . Overigens geen baan in de Randstad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

Koppensneller

winterrrrrr

@PH79:

Ik ben zelf in februari aan de slag gegaan, en dat zag er toen zo uit:

Leeftijd: 21
Opleiding(en): HBO-I
Certificaten: geen
Werkervaring: 1,5 jaar relevant (incl. stages)
Werkgever: Grote speler in de markt van de verkeersregeltechniek
Huidige functie: Systeemontwikkelaar

Laptop: nee
Vakantiegeld: 8,5%
13/14e maand of winstuitkering: nee
GSM: nee
Leaseauto: nee
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskostenvergoeding, 22,70/maand telefoonkosten
Land: NL

Maand salaris(bruto): € 2250,-

Jij moet als WO'er zeker richting de € 2500 kunnen gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258154

Ben momenteel bezig met mijn afstudeerstage, en hoop over 2 maanden klaar te zijn.
Bedrijf heeft al aangegeven interesse in mij te tonen, en mij een contract te willen aanbieden.
Echter, ik heb geen idee wat ik kan verwachten en/of mag vragen.
Werk momenteel in de MKB bij een software bedrijf die software schrijft voor een bepaalde sector. Erg groeiend bedrijf, veel grote klanten, erg bloeiend e.d.Daarom willen ze me ook zo graag hebben.
Mijn functie zal uiteindelijk IT consultant zijn.
Heb een opleiding bedrijfskunde HBO bijna afgerond.
De enige eis die ik heb is een auto van de zaak.
bijkomende eisen zijn: ziektekosten vergoeding + mobiele telefoon van de zaak.
vraag is dus: op welk niveau kan ik instromen?
Heb dit forum al uitgebreid gelezen, maar de antwoorden zijn zo divers.
Feit dat ik bij een klein bedrijf aan de slag ga (<10), speelt dat ook nog mee? kan je hierdoor meer vragen?)

korte opsomming nog:

Leeftijd: 22
Opleiding(en): HBO-Bedrijfskunde
Certificaten: geen
Werkervaring: 1 jaar relevant (incl. stages)
Werkgever: Grote speler in de softwaremarkt
Huidige functie: IT consultant

Vakantiegeld: onbekend
Vakantiedagen: 24
13/14e maand of winstuitkering: onbekend
GSM: ja
Leaseauto: ja (aanschafwaarde rond 30.000euro)
Pensioenregeling: onbekend
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: ziektekosten
Land: NL

Bij de vette punten zet ik mijn vraagtekens. 30.000, is dat erg veel? ziektekosten, is dat normaal, mag dat?hoe zit het met je pensioen?

Zie uit naar jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ben momenteel aan het solliciteren bij diverse bedrijven voor een afstudeerstage. Aangezien m'n keuze toch groter dan verwacht is heb ik bij alle bedrijven direct aangegeven te willen weten hoe m'n salaris en voorwaarden er na m'n afstuderen uitgaan zien. Wat zou ik kunnen vragen voor het volgende:

Leeftijd: 21 (22 als ik afgestudeerd ben)
Opleiding(en): HBO Technisch Informatica
Certificaten: Cisco CCNA en CCNP. Microsoft MCP 270 en 290. Trainingen ITIL, Prince2, SAP en een paar Siemens PLC trainingen.
Werkervaring: 1,5 jaar relevant (dit is straks na m'n afstuderen incl. stages en afstuderen)

Het eerste bod dat ik heb ontvangen is 2200 met auto, laptop, gsm, internet en ziektekostenvergoedingen. Dit bedrijf valt echter af omdat de omgeving bij de andere bedrijven beter aansluit op m'n ambities (WO SNE en CCIE).

Ik ga aankomend week vervolg afspraken plannen waarin ik dit zal bespreken, dus enige indicatie zou wel prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53
Anoniem: 258114 schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:53:
Sorry voor het schoppen van een oud topic, maar wil graag jullie mening over de volgende aanbieding:

.....

Kan aan mij liggen, maar ik vind dit wel heel erg mager :? . Overigens geen baan in de Randstad ;)
Ik vind die 2150 ook wel magertjes, zeker gezien je WO opleiding. Je kan solliciteren bij een aantal andere bedrijven. Zeker als je aangeeft dat je met meerdere partijen in gesprek bent zijn ze vaak wel geneigd wat meer te bieden.
Het feit dat je niet in de randstad zit kan wel 'iets' schelen op je salaris, maar dan nog vind ik dit bod magertjes. Zoals KoppenSneller ook al zegt, is €2500 een net maar haalbaar salaris.
Anoniem: 258154 schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:14:
...
Feit dat ik bij een klein bedrijf aan de slag ga (<10), speelt dat ook nog mee? kan je hierdoor meer vragen?)
....

Bij de vette punten zet ik mijn vraagtekens. 30.000, is dat erg veel? ziektekosten, is dat normaal, mag dat?hoe zit het met je pensioen?

Zie uit naar jullie reactie!
Bij een klein bedrijf is het soms wat moeilijker om een lease-auto te krijgen, als je bijvoorbeeld de enige bent met een een lease-auto, zullen ze specifiek voor jou een lease-maatschappij moeten vinden.

Die €30.000 voor een 'eerste' lease-auto is redelijk veel. Dat is toch al wel een grote auto hoor. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.directlease.nl voor een indicatie.

Ziektekosten is meestal gewoon voor eigen rekening. Het kan wel zo zijn dat er een collectieve ziektekosten verzekering is, waardoor je korting kan krijgen op de ziektekosten verzekering.

Je pensioen bouw je gedeeltelijk met eigen inleg en gedeeltelijk met inleg van je werkgeven. Vaak liggen de percentages respectievelijk op 50/50 of 30/70.
Mr.Nash schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:15:
...
Het eerste bod dat ik heb ontvangen is 2200 met auto, laptop, gsm, internet en ziektekostenvergoedingen. Dit bedrijf valt echter af omdat de omgeving bij de andere bedrijven beter aansluit op m'n ambities (WO SNE en CCIE).

Ik ga aankomend week vervolg afspraken plannen waarin ik dit zal bespreken, dus enige indicatie zou wel prettig zijn.
Laptop, gsm en internet zou ik me niet blind op staren. Bij de meeste bedrijven in de ICT is hier wel een regeling voor. Het ligt een beetje aan je leasebedrag hoe hoog je bod uitvalt. Met een lease-bedrag van bijvoorbeeld €750 (inclusief brandstof+verzekering) heb je een aardig bod.

[edit] Ik kom net dit artikeltje tegen: Startersloon hoogopgeleiden stijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138906

Ik zit nu in mijn derde jaar HBO Bedrijfseconomie dus ik volg dit even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 258154 schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:14:

Ik denk dat je in deze topic en de verwante topic "Wat verdient een ICT'er gemiddeld" veel nuttige info vindt.

Om je vragen toch even te beantwoorden:

- Bij een klein bedrijf liggen de lonen vaak lager dan bij een groot bedrijf. Kijk maar op salariskompas van Intermediair etc. De uitzondering op deze regel zijn kleine, specialistische detacheerders. Die hebben relatief weinig overheadkosten en kunnen daardoor wel eens een fors salaris bieden. Maar in het algemeen is er geen toeslag op je loon omdat je het risico neemt nij een klein bedrijf te werken.

- Bij een leaseauto moet je niet naar de aanschafwaarde kijken maar naar het leasebedrag en (vooral) de voorwaarden. Het kan best zijn dat een Alfa van 27000 euro duurder in de lease is dan een VW van 30000. (meer afschrijving, duurder onderhoud etc).
In het algemeen zal die indicatie van 30k betekenen dat je best een leuke auto kan rijden. Bijvoorbeeld een Peugeot 308.

- Vergoeding van zorgverzekering is een vrij normale arebidsvoorwaarde in de IT wereld. Soms een tegemoetkoming (50/50 ofzo), vaak ook een volledige vergoeding. Meestal alleen de werknemer, soms ook zijn gezin.

- Wat betreft pensioen ga ik een wat hardere uitspraak doen:) Een fatsoenlijke werkgever heeft gewoon een pensioenregeling voor het personeel, of betaalt een paar honderd euro per maand om het gemis te compenseren.

In de pensioenwereld heb je beschikbare premie regelingen (zelf beleggen met een bepaald budget en dan op je 65e een maandelijkse uitkering kopen van het gespaarde kapitaal). En je hebt geindexeerd middelloon (waar je een vast percentage van je pensioengevend salaris opbouwd voor ieder gewerkt jaar, dus geen beleggingsrisico voor de werknemer). Beschikbare premie is gangbaar bij detacheerders en consultancy bedrijven; middelloon zie je vaker in de industrie en veel andere sectoren (bijvoorbeeld zorg, overheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01 08:49

quez

.

[ Voor 99% gewijzigd door quez op 08-09-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Laatst online: 17:52

Beugelfles

I love rusty spoons

quez schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:55:
Opleiding(en): WO MSc Planologie
offtopic:
Mag ik vragen waar je gestudeerd hebt en hoe je jezelf heb geörienteerd op de arbeidsmarkt? privébericht mag :). Zelf hoop ik binnen nu en een jaar namelijk ook mijn Msc in de Planologie te halen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Beugelfles op 25-04-2008 16:41 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 14:13
Sorry voor dubbel post, had niet gezien dat er een startsalaristopic was.

Ik zou dit jaar moeten starten. Het is een opleidingscontract, ik weet enkel dat ik een auto krijg en 1850EUR bruto. Kan zijn dat er een laptop en GSM normaal wel bijkomen. Is dit nog te doen volgens hedendaagse standaard?

Leeftijd: 21
Opleiding(en): Bachelor Toegepaste Informatica - Applicatie ontwikkeling(België)
Certificaten:Bachelor Toegepaste Informatica
Werkervaring: 3 maanden stage
Werkgever: Dolmen
Huidige functie: Junior customer support engineer

Vakantiegeld: nog geen idee
Vakantiedagen: de normale dagen
13/14e maand of winstuitkering: ja
GSM: nog geen idee
Leaseauto: ja
Werkweek: 38
Pensioenregeling: ja
Pensioenregeling:
Land: België

Maand salaris(bruto): 1850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 13:18

Yotta

0110101001111010

quez schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:55:
Leeftijd: 25
Opleiding(en): WO MSc Planologie
Werkervaring: 1 jaar relevant full time (incl. stages)
Werkgever: Onderzoeksbureau
Huidige functie: Researcher
Bruto salaris: 2680
.
.
.
Werkweek: 36 uur
€2680,- bruto voor 36 uur. Helemaal niet verkeerd, overheid / TNO ofzo?

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
Yotta schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:27:
[...]

€2680,- bruto voor 36 uur. Helmaal niet verkeerd, overheid / TNO ofzo?
Stupid me.. tekst verwijdert.

[ Voor 29% gewijzigd door n4m3l355 op 29-04-2008 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 13:18

Yotta

0110101001111010

Sloeg zojuist de special 'Arbeidsmarkt' open, een bijlage van het Technisch Weekblad jaargang 29 - 26 april. Hierin staat een tabel met het gemiddelde bruto startsalaris per maand voor hbo- en wo-ingenieurs.

Ik vind dit allemaal erg hoog, vooral het HBO gedeelte :X

HBO
Industrie en Bouwnijverheid
2007 - €2637,-
2008 - €2706,-

Ingenieursbureaus
2007 - €2715,-
2008 - €2859,-

Overheid en Nutsbedrijven
2007 - €3185,-
2008 - €3209,-

Overig
2007 - €2799,-
2008 - €2811,-

WO
2007 - €2743,-
2008 - €2984,-

Ingenieursbureaus
2007 - €2681,-
2008 - €2906,-

2007 - €3652,-
2008 - €3636,-

Overig
2007 - €2863,-
2008 - €2867,-

[ Voor 4% gewijzigd door Yotta op 01-05-2008 16:31 ]

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13
Yotta schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 16:21:
Sloeg zojuist de special 'Arbeidsmarkt' open, een bijlage van het Technisch Weekblad jaargang 29 - 26 april. Hierin staat een tabel met het gemiddelde bruto startsalaris per maand voor hbo- en wo-ingenieurs.

Ik vind dit allemaal erg hoog, vooral het HBO gedeelte :X

HBO
2007 - €2637,-
2008 - €2706,-

Ingenieursbureaus
2007 - €2715,-
2008 - €2859,-

2007 - €3185,-
2008 - €3209,-

Overig
2007 - €2799,-
2008 - €2811,-

WO
2007 - €2743,-
2008 - €2984,-

Ingenieursbureaus
2007 - €2681,-
2008 - €2906,-

2007 - €3652,-
2008 - €3636,-

Overig
2007 - €2863,-
2008 - €2867,-
Is dit misschien inclusief vakantiegeld en evt. reiskostenvergoeding/bijtelling leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:52
Wat vaak ook wel het geval is bij dit soort lijstjes is dat de onder startsalaris het salaris verstaan van mensen met 0-3 jaar werkervaring, en dus niet het salaris van je eerste baan nadat je van het HBO/WO afkomt.

En wanneer je de eerste drie jaar een salarisgroei van +/- 10%/jaar meerekent, dan schiet dat wel op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

3600 bij de overheid voor een WOstartsalaris. Dat klopt zeker niet. Standaardschaal is meestal 10, elf als je goed wegkomt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01 08:49

quez

Yotta schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:27:
[...]

€2680,- bruto voor 36 uur. Helemaal niet verkeerd, overheid / TNO ofzo?
Nee gewoon bedrijfsleven, maar had er al gewerkt als bijbaantje tijdens studie.. dus al voor hun nuttige ervaring opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Anoniem: 258114 schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:53:

Opleiding(en): WO Informatica
Certificaten: Geen
Werkervaring: Stages
Werkgever: Software ontwikkelaar
Functie: Junior Software Engineer (Java)

Laptop: Nee
Vakantiegeld: 8%
13/14e maand of winstuitkering: Onbekend
GSM: Nee
Leaseauto: Nee
Pensioenregeling: Ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Onbekend

programmeurs zijn schaars, dat moet veeel beter kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

CubicQ schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 18:06:
Wat vaak ook wel het geval is bij dit soort lijstjes is dat de onder startsalaris het salaris verstaan van mensen met 0-3 jaar werkervaring, en dus niet het salaris van je eerste baan nadat je van het HBO/WO afkomt.
Zelfs dan ide EUR 3600 voor de overheid hoog. Maar nemen ze idd niet alles mee? Dus jaarsalaris gedeeld door 12? Hetgeen natuurlijk wel eerlijker vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218044

In de TKMST Gids 2008 staan salarissen van startersbanen.

BEST betaald HBO
Int. buisiness management €2769,-
Alg. operationele technieken €2673,-
Zee- & Luchtvaart €2596,-
werktuigbouwkunde €2398,-
informatica €2369,-

BEST betaald WO
Tandheelkunde €3371,-
Fiscale economie €2970,-
Fiscaal recht €2857,-
Geneeskunde €2805,-
Bedrijfskunde €2629,-

SLECHTST betaald HBO
Sociaal pedagogische hulpverlening €1561,-
Culturele & Maatschappelijke vorming €1497,-
Vertaal opleidingen €1480,-
Creatieve therapie €1391,-
Muziek €1361,-

SLECHTST betaald WO
Wijsbegeerte €1840,-
Engelse taal- en cultuur €1811,-
Talen en culturen van Azië en Afrika €1742,-
Overige Europese talen en culturen €1734,-
Archeologie: €1628,-

Dit zijn de gemiddelde salarissen, anderhalf jaar na afstuderen.
(Bron: Keuzegids Hoger Onderwijs 2007)

HBO Informatica staat in het rijtje best betaald, dus zo slecht hebben informatici het niet in vergelijking met andere studies. En volgens mij klopt de indicatie ook wel aardig in vergelijking met de salarissen van HBO-I'ers op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daakhaos
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06-2023
Hoi mensen,

ik zie dat sommigen van jullie nog steeds de link volgen naar de twee jaar oude bijlagen. Wellicht is het interessant om te weten dat je sinds vorige week op http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html de resultaten van het nieuwste onderzoek kunt lezen. Die resultaten zijn gebaseerd op een enquete die in jan/feb 2009 is gehouden, onder afgestudeerde hbo'ers & academici uit het afstudeercohort 2006/2007 (grotendeels in de zomer 2007 afgestudeerd).

Een van de items van het onderzoek zijn de salarissen die deze afgestudeerden in januari 2009 verdienden, dus zeg grofweg anderhalf jaar na afstuderen. Hopelijk hebben jullie hier wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:50
Thanks Daakhoas, de resultaten voor informatie zijn aanmerkelijk hoger dan de oude versie. Toch is duidelijk te zien dat dit geen 'crisis' cijfers zijn. Wat ik om mij heen hoor is toch voornamelijk 2200 bruto (dus ca. 1600 netto) ipv 1700 wat hier staat.

Ik heb daarentegen onwijs veel geluk gehad. Mijn stagebedrijf (grote detacheerder) zou 2200+ leaseauto betalen, maar aangezien ze geen starters aannemen ben ik verder gaan kijken. Nu heb ik een aanbod gekregen van 2725 bruto (o.b.v. 40 uur, dat is 1900 netto) + 13de maand + prestatiebonus van max. 15% jaarsalaris. Geen leaseauto, maar het is 10min. fietsen. De functie is overigens junior tester en bedrijf is in financiële sector (maar geen bank).

Leuk om op te merken dat informatici bijzonder optimistisch zijn vergeleken met veel andere studies met betrekking tot het salarisverschil over 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daakhaos
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-06-2023
Van deze mensen hadden de meeste al een baan voordat de crisis begon. Momenteel zullen de startsalarissen vast een stuk lager liggen. Als werkgevers op loonkosten willen bezuinigen, is dat namelijk het makkelijkst door nieuwe mensen lager in te schalen. Als werknemers eenmaal binnen zijn, kan het loon eigenlijk nooit meer omlaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
van wie krijgen ze al die salariscijfers? zijn dat ingevuld door mensen zelf, of geeft de belastingdienst deze gemiddelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
daakhaos schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 12:53:
Van deze mensen hadden de meeste al een baan voordat de crisis begon. Momenteel zullen de startsalarissen vast een stuk lager liggen. Als werkgevers op loonkosten willen bezuinigen, is dat namelijk het makkelijkst door nieuwe mensen lager in te schalen. Als werknemers eenmaal binnen zijn, kan het loon eigenlijk nooit meer omlaag...
Dan ga je voorbij aan het feit dat de aanloopgroepen bij alle grotere werkgevers (en een groot deel van de kleinere) in CAO's staan vastgelegd. Op deze schalen wordt dezelfde indexatie toegepast als op de reguliere salarisschalen. Zomaar verlagen is dan niet mogelijk.

Wat overigens wel een stukje verlaging op het gemiddelde kan opleveren: in goede tijden starten betrekkelijk veel afgestudeerden bij de beter betalende bedrijven. Bedrijven die deze beloning niet matchen, blijven vaak langer met hun vacatures zitten. In slechte tijden kan niet iedereen aan de slag bij de best betalende bedrijven en worden de lager betaalde vacatures van andere bedrijven meer ingevuld. Het gevolg is dat het gemiddelde startsalaris iets kan teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:50
t_captain, dan ga je er vanuit dat alle start salarissen van gelijke functies van 1 bedrijf hetzelfde zijn. En dat is in de meeste bedrijven niet het geval. In het geval van een CAO zal wel enkel het 'onderhandelingsdeel' wegvallen, aangezien bedrijven minder bereid zijn om meer te betalen dan de CAO aangeeft.
Pagina: 1 2 Laatste