Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Joomla 1.5 CMS

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
heeft werk.

Yay :D

Mijn host laat het gewoon toe om Joomla 1.5 te installeren, al dan wel niet handmatig. Het enige afwijkende is dat ik wel eerst een database moet aanmaken voor Joomla voordat ik begin met de installatie van Joomla. Maargoed. Dit is al goed nieuws dus. Eindelijk geen gezeik met voorgeinstalleerde troep :)
quote:
Postie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:08:
[...]
Probeer deze eens : http://dev.joomla.org/content/view/1136/79/

Anders gewoon een template pakken die mee geinstalleerd is en die bekijken samen met de backend.
Ga ik eens naar kijken. Alleen jammer dat op de 2e pagina het plaatje al niet geladen wordt.
thanks iig.
NederCam.nl

Eigenlijk vrij logisch dat je een database van te voren moet aanmaken, ding moet zijn database toch ergens kwijt kunnen, en databases aanmaken is niet iets wat Joomla hoeft te doen imho.

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

heeft werk.

quote:
Nakebod schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:46:
Eigenlijk vrij logisch dat je een database van te voren moet aanmaken, ding moet zijn database toch ergens kwijt kunnen, en databases aanmaken is niet iets wat Joomla hoeft te doen imho.
Joomla kan toch zelf databases aanmaken als je een installatie begint? In ieder geval kan ik dat dus niet aan Joomla overlaten, maar ik moet ik handmatig instellen. ;)

@ hieronder,
ah, duidelijk. Als ik even had nagedacht had ik dat overigens wel geweten. Maargoed. Weer wat geleerd

Rakkerzero wijzigde dit bericht 12-02-2008 22:54 (11%)

NederCam.nl

Nee, Joomla kan een bestaande (Al dan niet lege) database gebruiken om de tabel structuur in weg te schrijven, en daarna ook de users/content enz.
Joomla kan dus zelf geen database maken, in theorie kan het wel, maar wil je dit kunnen moet je altijd (Even er vanuitgaande dat de server ook maar iets van security heeft..) een beheerders account hebben (Meestal root) op de MySQL server die databases aan mag maken.
De kans dat een klant bij een webhosting de beschikking heeft tot een admin account is.. vrij klein, hopelijk :)
Vaak bieden die dan wel weer andere dingen aan zoals Plesk/Direct Admin waarmee een klant wel zelf gebruikers en databases aan kan maken (Zoals jij nu denk ik ook hebt gedaan), maar uiteindelijk doen die dat ook via een account die rechten heeft om die dingen aan te maken.

Joomla vraagt dus alleen maar om een (bestaande) gebruiker + wachtwoord + database waar die gebruiker rechten tot heeft, en daarna zal de installer de DB structure schrijven.
Dat is dus wat anders dan een database aanmaken.

Nakebod's Webcam Archive

No beer, no glory

Als je Joomla 1.5 gaat installeren dan heb je meer aan deze tutorial:

Joomla 1.5 template tutorial

Wat je het beste kan doen is een template pakken die meegeinstalleerd is (tijdens installatie dus wel de extra data installeren) en die bekijken en dan kopieren naar je eigen template.
Niet bees gebruiken, die is wat ingewikkeld voor de beginner.

Wat ik meestal doe is eerst template maken in html/css. Dan weet je waar het menu moet komen de inhoud, etc. Dan de template omzetten in joomla. Dit doe ik door (Tijdelijke) articles maken zodat de menus gelinkt kunnen worden aan de content. En dan de html editten en waar nu in html het menu staat, vervangen door

<jdoc:include type="modules" name="menu">

De naam "menu" is eigenlijk een positie. Deze moet je nog definieren in je templatedetails.xml bij <positions>. Staat wel in een voorbeeld template. Dan kun je bij modules in je joomla admin, de positie kiezen waar je de main menu module wil laden. Wellicht beetje onduidelijk maar misschien heb je er wat aan.

Anders kun je altijd nog hier of hier kijken.

Live every day, as if it's your last one

heeft werk.

Wow, Postie. Dit is inderdaad informatie waar ik wat aan heb. Thanks :)

Joomla kan ook wel omgaan met <div> toch? of wordt dat een zooitje?
No beer, no glory

quote:
Rakkerzero schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:05:
Wow, Postie. Dit is inderdaad informatie waar ik wat aan heb. Thanks :)

Joomla kan ook wel omgaan met <div> toch? of wordt dat een zooitje?
Gebruik juist divjes ipv tables. Alhoewel Joomla voor de inhoud zelf nog wel tables gebruikt af en toe, is het het beste als je de layout met divjes doet.

NederCam.nl

Joomla's 1.5 core gooit er standaard redelijk veel tabellen in, wil je daar vanaf?
Geen punt, kost wel wat tijd :P
rhuk_milkyway, default template, bevat tabellen, maar is verder wel XHTML 1.0 Transitional!

In tegenstelling tot wat Postie zegt, moet je nu juist wel naar Beez kijken, want die maakt gebruik van 100% CSS, en dus geen tables voor het design.
Hoe? Joomla's Template Override!
Check maar eens in de map templates\beez\html\ en begin een beetje rond te kijken hoe het in elkaar steekt.

(Hopelijk) Simpel gezegd: Ieder component/module die native 1.5 is, bevat een map "views".
Daarin zitten één of meerdere "views".
Om dit te verduidelijken: Het component com_contacts bestaat uit 2 views.
Een categorie weergave. /components/com_contact/views/category/
Een contact weergave. /components/com_contact/views/contact/

Iedere view heeft een template, vaak default.php, soms wat extra bestanden. (in de map tmpl/)
Wil je nu een template override maken, kopieer dan de inhoud van de tmpl map naar /templates/je template/html/<"component of modulenaam">/<"view">/
In het voorbeeld van com_contact, de category view:
/templates/naam/html/com_contact/category/

De template tutorial van Compas Design legt het vast wel beter uit, dus lees daar maar voor de betere informatie :)

Nakebod's Webcam Archive

heeft werk.

Dat wordt uitvogelen dan. Ik ga het even met divjes proberen. Lukt dat niet, dan ga ik alsnog tables gebruiken.
Reg. datum: 18 mei 2004

quote:
AaroN schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:39:
ik denk dat je op zoek bent naar de breadcrumb module in 1.5.

Volgens mij zet je die als volgt in je template:
code:
1
2
3
<div id="div_breadcrumbs">
   <jdoc:include type="modules" name="breadcrumbs" style="none" />
</div>

Is het toch niet helemaal, ik wil de tekst hebben die in de titel van de pagina staat maar kan dit stukje nergens vinden (index.php zou hij toch moeten staan???). Alles wat in de explorerbalk wordt weergegeven is goed, terwijl breadcrumbs alleen de menunamen laat zien (en indien die afgekort zijn dus de afkorting, ook al is de article zelf voluit geschreven bij een plain article layout)

Het probleem is dus, als ik in css gewoon de .contentheading (de class van de articleheading) aanpas, heb ik geen titel bij bijvoorbeeld de virtuemartlayout, terwijl de titel van de balk die wel weergeeft...

Ook Home geeft breadcrumbs niet weer zoals ik het wil; home moet hij alleen weergeven op de hompagina, maar dus niet bij het menu producten (waar hij dus home > producten) weergeeft, terwijl het menu producten toch weer een parent an sich is.

Ook nog een vraagje over de module slideshow (ik heb ergens een java slideshow gedownload, check voor mn test op http://test.freshfilter.nl), deze slideshow doet het op alle pagina's maar niet op "contact". Hoe dat zo? alle pagina's hebben submenu's, of in ieder geval iets in het linker groene gedeelte staan, behalve contact, en daar ligt het probleem... maar waarom?? Over contact gesproken trouwens, heb de voorbeelddata jammer genoeg weggegooid, maar hoe maak je zo'n contactform, zoals in de voorbeelddata was volgens mij??? laat maar, stomme vraag

Guido wijzigde dit bericht 13-02-2008 17:40 (18%)

Ik ben op mijn developement omgeving nog bezig om een pre 1.5 joomla site op te zetten echter heb ik nog een aantal vragen rondom het idee van Sections en Categories.

In de help worden sections vergeleken met bakken, categories met folders en content met papier. Nu is de vraag natuurlijk hoe weet ik waar ik wat moet zetten? Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)

Threads.....

No beer, no glory

quote:
Webgnome schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:40:
Ik ben op mijn developement omgeving nog bezig om een pre 1.5 joomla site op te zetten echter heb ik nog een aantal vragen rondom het idee van Sections en Categories.

In de help worden sections vergeleken met bakken, categories met folders en content met papier. Nu is de vraag natuurlijk hoe weet ik waar ik wat moet zetten? Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)
Aangezien je je eigen secties en categorien in kan delen maakt het niet uit waar je het plaatst. Het is eigenlijk bedoeld voor interne administratie, zodat je zelf een beetje overzicht hebt. Om nu alle content in een sectie 'content' en daarachter een categorie 'content' te plaatsen maakt het wat onoverzichtelijk.

Sectie en categorien worden wel gebruikt voor latest news en andere om content op te halen uit een bepaald gedeelte. Dus per definitie heb je gelijk maar als het veel inhoud is, wil je het wel een beetje ordenen, ook voor jezelf.

NederCam.nl

Ik heb zelf een site opgezet waar ieder hoofdmenu item gelijk is aan een sectie.
Omdat een sectie ook een categorie moet hebben, heeft iedere sectie ook weer een categorie met die naam.
Indien het hoofdmenu een submenu bevat, heeft de sectie meerdere categorieën.

Voorbeeldje:
Home, staat in de sectie: Home, categorie: Home.
About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: About Us.
Members, item van About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: About Us.
Activities, submenu van About Us, staat in de sectie: About Us, categorie: Activities.
Research, item van Activities, staat in de sectie: About Us, categorie: Activities.

Klinkt "ingewikkeld" maar persoonlijk vind ik het makkelijk beheren.
Ik heb momenteel 103 artikelen op de website, exclusief menu items die direct naar een component linken (Zoals DOCMan of xmap).
Als ik een artikel moet bewerken via de Article Manager, en moet in die lijst zoeken, werkt dat niet echt ideaal.

Even filteren op Sectie, of direct op Category, en je hebt het artikel zo gevonden.

Dus:
quote:
Stel je hebt een site met een home, een geschiedenis gedeelte etc.. Is het geschiedenis gedeelte in dit geval een Category of een Section? En als ik er zo over nadenk is dan niet alles gewoon per definitie een section met één category (algemeen)
Afhankelijk van de diepte van Home, Geschiedenis... en dus de totale omvang van de site, kan je dit best in 1 sectie doen, met daarin weer de categorien onderverdeeld.
Maar de stelling dat een sectie "altijd" 1 categorie is, kan, maar hoeft dus niet.

Ik had in mijn voorbeeld best alles in een sectie kunnen doen: Website, en dan 20 categorien aanmaken.
Ik heb ervoor gekozen om 9 secties aan te maken, met in totaal 18 categorien.
Komt an sich op hetzelfde neer, alleen voor mezelf vind ik het duidelijker.

Nakebod's Webcam Archive

Reg. datum: 26 mei 2005

quote:
Webgnome schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:40:

als het grote onderwerpen zijn (in de zin van meerdere pagina's) zijn het sections. anders is het prima te doen met Catergories (vind ik zelf persoonlijk)

AMD 3500+ / X1600XT / 4x512mb / A8N-E-FM / 2x 160GB WD

Reg. datum: 29 augustus 2005

quote:
Rakkerzero schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:07:
Dat wordt uitvogelen dan. Ik ga het even met divjes proberen. Lukt dat niet, dan ga ik alsnog tables gebruiken.
Ik ga altijd altijd zo te werk:
- maak een kopie van die Beez template
- Rip alles eruit, dus alleen een general.css file en de img map met je eigen images. Natuurlijk wel de bestanden houden die Joomla nodig heeft.
- Dan de pad verwijzingen in index.php aanpassen en het bestand leeggooien. Dus de links naar je css behouden.
- Dan opnieuw je pagina aanmaken, met divjes. Dus container header footer enz.

Dit kopieer ik dan en maak een "default template" aan. Gewoon een kale lege template. Hierna kan je je site opbouwen, wanneer je een module nodig heb die tables gebruikt. Pas je die mod handmatig aan.

Ik dacht dat sections en cats altijd belangerijk waren, maar het is niks anders dan de backend goed ordenen. Met SEF is het trouwens wel mooi wanneer een bezoeker ziet dat je je site mooi in "mapjes" heb opgedeeld.

xzaz wijzigde dit bericht 19-02-2008 16:02 (11%)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Beste mensen,

Ik ben nu met Joomla 1.5 aan de slag en er is iets waar ik zoiets heb van.. que? Wat is het geval. Ik heb in mijn template 3 kolommen (links, midden, rechts ..) en daar moet informatie in komen te staan. Nu ben ik eens gaan kijken maar volgens mij is dat met het huidige gebruk van sections en categories toch helemaal niet mogelijk? Is er een manier om dit te regelen bijvoorbeeld door het toewijzen van css classes/id's aan categories??

ben er nu mee bezig door overwriten van php files in de template html dir maar of het werkt..

Webgnome wijzigde dit bericht 19-02-2008 17:49 (10%)

Threads.....

quote:
Webgnome schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:27:
Beste mensen,

Ik ben nu met Joomla 1.5 aan de slag en er is iets waar ik zoiets heb van.. que? Wat is het geval. Ik heb in mijn template 3 kolommen (links, midden, rechts ..) en daar moet informatie in komen te staan. Nu ben ik eens gaan kijken maar volgens mij is dat met het huidige gebruk van sections en categories toch helemaal niet mogelijk? Is er een manier om dit te regelen bijvoorbeeld door het toewijzen van css classes/id's aan categories??

ben er nu mee bezig door overwriten van php files in de template html dir maar of het werkt..
Je kan wel class suffix aanzetten op de module zelf. Bedoel je dat?

quote:
xzaz schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:25:
[...]

Je kan wel class suffix aanzetten op de module zelf. Bedoel je dat?
Half. Zover ik weet zijn categorieën geen modules. Daardoor missen categories onder andere de mogelijkheid om een positie mee te krijgen. Persoonlijk zou ik dat toch wel heel erg fijn vinden aangezien je dan op één pagina meerdere categorieën kunt simuleren (aangezien het volgens mij nog niet mogelijk is om op één pagina 2 of meer categorieën te laten zien).

Het punt is dus als volgt:

categorycategorycategory

Dit wil ik.. maar kan niet of ben ik scheel?

Threads.....

Na 2 maand met Joomla gewerkt te hebben ben ik daar ook nog niet achter. in mijn index.php zou ik ook wat meer controle willen hebben per cat of sectie. Maar je moet nagaan dat cat en secties niet zijn gemaakt om te positioneren. Hiervoor zou je dus modulles moeten gebruiken.

xzaz wijzigde dit bericht 20-02-2008 10:27 (0%)
Reden: typos

En welke module zou ik dan moeten gebruiken??

Threads.....

quote:
Webgnome schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:28:
En welke module zou ik dan moeten gebruiken??
Maak een template aan met 3 kollomen. 3 divs met float left.

Wanneer er dan gelinkt wordt (vanaf de eerste template) zet je die over naar je 2de template. Hierin staan 3 kollomen.
<id id="1"> <jdoc:include type="modules" name="user1" /> <div> enz.

Zet je module dan op custom html daarin kan je je content toevoegen. Het is een work-arround en er moet een betere optie zijn. Het zit hem in het feit dat je een content item niet appart kan positioneren.

Edit: Je zou ook if ($Itemid == 8){ in je index.php kunnen zetten. En daarmee switchen naar 3 divs (kolommen) is sneller.

xzaz wijzigde dit bericht 20-02-2008 10:40 (9%)

Weet iemand of dat in de toekomst wel mogelijk is ? het positioneren van content items?

Webgnome wijzigde dit bericht 20-02-2008 13:10 (4%)
Reden: generiekere vraag

Threads.....

NederCam.nl

Voor 1.6 heeft Hackwar een whitepaper gemaakt om com_content te gaan vervangen voor mod_content.
http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=500&t=265664

Met een module zou het bovenstaande geen probleem zijn: Maak een paar nieuwe "modules" op basis van mod_content, met specifieke parameters, en je bent er.

Volgens mij zijn er wel 3th party modules/componenten die zoiets kunnen, maar kan zo even geen voorbeeld bedenken. Misschien RokZine, soort magazine achtig iets.

Nakebod's Webcam Archive

quote:
Rakkerzero schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:19:
Yay :D

Mijn host laat het gewoon toe om Joomla 1.5 te installeren, al dan wel niet handmatig. Het enige afwijkende is dat ik wel eerst een database moet aanmaken voor Joomla voordat ik begin met de installatie van Joomla. Maargoed. Dit is al goed nieuws dus. Eindelijk geen gezeik met voorgeinstalleerde troep :)

[...]
Ga ik eens naar kijken. Alleen jammer dat op de 2e pagina het plaatje al niet geladen wordt.
thanks iig.
Een goede provider installeerd het zelfs nog voor je O-)

quote:
Webgnome schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:02:
Weet iemand of dat in de toekomst wel mogelijk is ? het positioneren van content items?
Ja! Heb het gevonden:
http://diebesteallerzeiten.de/blog/module-for-15-alpha/
_/-\o_

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: