Nog wat ervaringen:
Het menu is wat verbeterd, alle opties die je vaak verandert staan nu vooraan. Ook wordt onthouden waar je het menu hebt verlaten, zodat je de volgende keer weer naar dezelfde plek wordt teruggebracht.
Helaas zit de RAW optie nog steeds dieper in de menu-structuur weggestopt dan handig is.
De grotere lens is zoals verwacht wat lichtsterker dan die van de S9600.
Bij dezelfde (donkere) compositie heeft de S9600 1/2 sec nodig bij F3.5 en de S100FS 1/3.5 sec.
Ik wilde de 'Dynamic Range' feature uitproberen, maar het weer zit niet echt mee. Fletse wolken en veel verandering in zonsterkte waardoor vergelijken lastig is.
Hier staan een paar testfoto's. 100_Wide en 100_Zoom geven het zoombereik weer, 9600_zoom is wat de voorganger haalt. Bij 100% vergroting zie je dat de ruis bij de S100FS wat minder opvalt, het is minder grof dan bij de S9600.
Ergens heb ik gelezen dat het oppervlak in pixels ietsje meer was gestegen dan het oppervlak van de sensor, maar dat heeft gelukkig geen negatieve invloed gehad op de ruis.
De vgl foto's laten weinig verschil zien tussen de verschillende dynamic range standjes. 400 laat ietsje meer detail zien als 100 (zie gelaserde blokje linksonder) als je er heeeeel goed naar zoekt, maar brengt ook wat extra ruis mee.
Ook bij foto's van de buitenlucht zag ik weinig verschil, maar zoals gezegd, het weer zat niet echt mee.
Wie de duitsers op het finepix forum een beetje heeft gevolgd weet dat er veel ophef is over CA en PF, de groene en paarse randjes bij scherp contrasterende oppervlakten. Bij de foto 100_zoom zijn ze helaas makkelijk te vinden bij de dakranden.
De S9600 heeft dit effect ook wel (en naar ik verneem, de meeste superzoom lenzen in een bepaald bereik), maar bij de S100FS zijn de randen wel nadrukkelijker aanwezig. Voorlopig de enige teleurstelling die ik kon vinden, maar niet één waar je makkelijk overheen stapt. Nu heb ik ergens gelezen dat CA redelijk eenvoudig op de pc te corrigeren is, maar hoe werd niet vermeld. Heeft iemand daar ervaring mee?
Even afsluiten met een 50% crop van een meerkoet, genomen uit de hand op max. zoombereik: