@TommekeVTS
Ik ben net terug van een vakantie uit Turkije, twee vrienden met point&shoot camera's waren mee. Voor de situatie die jij schetst (overdag buiten gebouwen e.d. fotograferen) biedt een camera als de S100FS geen bijzondere voordelen t.o.v. een point&shoot. Er waren echter genoeg situaties waarbij mijn vrienden uit frustratie de camera maar opborgen terwijl ik nog door kon schieten:
- Schemering. Door de grotere lens komt er meer licht binnen -> kortere sluitertijden -> je kan als het donker wordt langer uit de hand blijven schieten.
- Kerken, Moskeeën en grotten: een ingebouwde flitser heeft een bereik van ca. 4 meter. Een p&s heeft geen aansluiting voor een externe flitser, dus in een grote donkere ruimte kan je er weinig mee. Ik schoof een flitser op de S100FS en kon vrolijk doorgaan.
- Afstand. Een mooi vogeltje op 30 meter krijg je met een p&s hoogstens als een leuk gekleurd vlekje op de foto en als je dichterbij komt blijven ze meestal niet braaf zitten. Met de S100FS kan je zonder een stap dichterbij te zetten een duidelijke foto maken. Ook fijn is het als je stiekem een kameel kunt fotograferen op 50 meter terwijl de eigenaar de mensen met een p&s 3 euro afhandig maakt voor diezelfde foto
Daarnaast maak ik buiten veel gebruik van een polarisatiefilter (wat prachtige contrasten in de lucht oplevert), is ook lastiger met een p&s.
En de S100FS heeft een iets grotere sensor dan de gemiddelde p&s (2/3" t.o.v. 1/1.6"), wat voor een ruisarmer plaatje zorgt.
Een nadeel is wel het volume; je stopt hem niet even in je binnenzak. Ik gebruik een slingshot tas van tamrac (loewepro heeft ze ook) voor mn cam, flitser, filters, batterijen en beanbag. Qua gewicht niet hinderlijk, maar bij warm weer plakt het wel op je rug.
Ik heb ook nagedacht over een SLR, maar er zijn een paar zaken die me tegen houden:
- zoombereik: Er zijn objectieven die in de buurt komen van het zoombereik van de S100FS, maar die kosten bijna net zoveel als de camera en geven sterk variërende resultaten qua scherpte en beeldkwaliteit bij verschillende standen. Twee lenzen wordt dan ook vaak aangeraden, maar dat kost weer wat extra en je bent dan continue aan het wisselen.
- Je kan er niet mee filmen.
- Kantelbaar LCD scherm. Als je dit ooit gebruikt hebt, wil je niet meer zonder. Ik gebruik het voor ca. 1/4 van mijn foto's om bijvoorbeeld laag bij de grond of over mensen heen te fotograferen. Alleen één van de laatste Sony SLR's schijnt een werkbaar EN kantelbaar LCD scherm te hebben.
- Veel betogen over de prijs/kwaliteit verhouding van bridge- en slr-camera's die ik gelezen heb zijn wat inconsequent beargumenteerd. Voor de kwaliteit wordt er met een middenklasser slr (+/- 1000 euro voor de body) vergeleken en als het op de prijs aankomt wordt er een instapmodel met kitlens bijgesleept.
Ik heb via
http://www.pixel-peeper.com/ de resultaten van een aantal instap-slr's bekeken en was niet zwaar onder de indruk..
Om een aanmerkelijke verbetering in fotokwaliteit te krijgen kwam ik uit op een slr camera+lenzen set van ca. 1600 euro. En dan zie je het nog alleen als je de plaatjes op 100% vergroting bekijkt. Naar mijn mening zonde van het geld dus..