Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252590

AttiX schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 13:09:
[...]

Als je de EXIF informatie bekijkt van de samplefoto's op dpreview zie je dat er wel gebruik wordt gemaakt van 1.02. (Digital Camera FinePix S100FS Ver 1.02)
Hi AttiX,

Je hebt helemaal gelijk ! Ik had ook al in de EXIF geneusd, maar had niets gevonden over de software versie. Dat kwam omdat die informatie net niet leesbaar was door een te smalle kolom......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30

Spikey

Make it accessible!

Anoniem: 260484 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:12:
Hallo allemaal!

Ik ben ook op zoek naar een goede camera. Maar ik ben een leek op het gebied van fotografie.

Ik ga in juni naar Mexico en ik zou graag mooie foto's willen schieten. Ik wil geen DSLR (omwille van het gesleur en de prijs).

Maar nu is mijn vraag, deze camera is eigenlijk ook niet echt goedkoop, toch opteren voor een dSLR?

Het gewicht van 900 gr is ook niet weinig wanneer ik bijvoorbeeld naar de Maya tempels ga (of valt dit goed mee?)
als een dslr te groot en te duur is kun je beter een kleine point en shoot nemen lijkt mij. deze camera is ongeveer even zwaar als een dslr. misschien iets lichter wanneer je twee lenzen neemt om het zoombereik te evenaren van de s100fs. het voordeel van deze camera is de alles in een oplossing. voor een dergelijke all-round oplossing op dslr vlak zit je op een 18-200mm lens (gemiddeld bereik is dan ~28-300mm, korter dus dan de s100fs) met beeldstabilisatie lens op een aanzienlijk hoger bedrag.
DE belangrijkste vraag: kan je met dit toestel mooie foto's maken van bijvoorbeeld iemand die voor zo een tempel staat, alles er mooi op krijgen zonder veel ruis of verlies van detail? Dus landschapsfoto's zijn die mooi? Want ik zie in dit topic enkel foto's van dichtbij getrokken.
kort antwoord: ja dat kan deze camera zeker.
je geeft zelf al aan een leek te zijn op gebied van fotografie. persoonlijk denk ik dan, ook met een inschatting naar je budget gezien, dat je beter af bent met een point and shoot, deze hebben tegenwoordig meestal ook volledige manual control, mocht je je daarin willen verdiepen en verder willen doorgroeien in fotografie. voordeel van dit type camera is dat ze een stuk makkelijker te bedienen zijn zonder dat je daarbij heel veel hoeft na te denken. als "leek" lijkt me dit voor vakanties ideaal.

ik denk dat je in een van de volgende topics eens moet rondneuzen afhankelijk van je beschikbare budget.
Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

The future is accessible | Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260622

Eh... is meer dan een jaar oud! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:30

Spikey

Make it accessible!

|:(
die topics bedoel je? sorry maar je mag van mij ook even verder kijken dan pagina 1 natuurlijk.. sure ze zijn lang geleden begonnen, maar er komen vrijwel dagelijks reacties en vragen bij. het 250-500euro topic laat bij mij (afhankelijk van forum instellingen) 38 pagina's zien met de laatste reacties allemaal van de afgelopen dagen.

The future is accessible | Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260622

Je hebt gelijk, ik had dat niet direct in de gaten.

De type's volgen elkaar zeer snel op en het zal mede daardoor niet gemakkelijk zijn een keuze te bepalen.
De Panasonic FX500 is voor iemand die op reis gaat en wat groothoek wil voor gebouwen e.d. ook een overweging om mee te nemen.

Zie http://www.letsgodigital....nasonic-fx500-tipa-award/

Past ook makkelijk in kleding of andere bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Voor de geïnteresseerde: hier op DPReview wat links naar enkele foto's van motors, waarbij de S100FS vergeleken kan worden met de D40. Mij persoonlijk boeit het onderwerp voor geen meter maar technisch gezien vind ik de Fuji best goed voor de dag komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de diverse websites wordt ontzettend gezeurd over problemen, die de S100FS zou hebben. Opvallend is daarbij, dat juist degenen, die deze camera nog nooit van dichtbij gezien hebben ellenlange discussies houden. Dat is jammer, want de kans bestaat, dat er mensen zijn, die deze camera graag zouden willen kopen, maar hierdoor onzeker worden of ze wel een juist besluit nemen.
We weten allemaal, dat de volmaakte camera niet bestaat. Zou ook niet mogelijk zijn, want het wensenpakket van iedereen is anders. Ik heb de S100FS nu ongeveer 2 weken in gebruik en ben er razend enthousiast over. Het is me wel bekend, dat een DSLR meestal fantastische foto's maakt, maar het gemak van een heel groot brandpuntsbereik zonder lenzen te hoeven verwisselen (zodat je net een mooi shot mist) en mee te zeulen is voor mij een geweldig pluspunt.
De beeldkwaliteit, belichting, witbalans en snelheid zijn uitstekend en doen volgens mij niet of nauwelijks onder voor DSLR-kwaliteit.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar kijk maar eens naar foto's op de diverse websites en oordeel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258124

@TommekeVTS

Ik ben net terug van een vakantie uit Turkije, twee vrienden met point&shoot camera's waren mee. Voor de situatie die jij schetst (overdag buiten gebouwen e.d. fotograferen) biedt een camera als de S100FS geen bijzondere voordelen t.o.v. een point&shoot. Er waren echter genoeg situaties waarbij mijn vrienden uit frustratie de camera maar opborgen terwijl ik nog door kon schieten:

- Schemering. Door de grotere lens komt er meer licht binnen -> kortere sluitertijden -> je kan als het donker wordt langer uit de hand blijven schieten.

- Kerken, Moskeeën en grotten: een ingebouwde flitser heeft een bereik van ca. 4 meter. Een p&s heeft geen aansluiting voor een externe flitser, dus in een grote donkere ruimte kan je er weinig mee. Ik schoof een flitser op de S100FS en kon vrolijk doorgaan.

- Afstand. Een mooi vogeltje op 30 meter krijg je met een p&s hoogstens als een leuk gekleurd vlekje op de foto en als je dichterbij komt blijven ze meestal niet braaf zitten. Met de S100FS kan je zonder een stap dichterbij te zetten een duidelijke foto maken. Ook fijn is het als je stiekem een kameel kunt fotograferen op 50 meter terwijl de eigenaar de mensen met een p&s 3 euro afhandig maakt voor diezelfde foto :P

Daarnaast maak ik buiten veel gebruik van een polarisatiefilter (wat prachtige contrasten in de lucht oplevert), is ook lastiger met een p&s.
En de S100FS heeft een iets grotere sensor dan de gemiddelde p&s (2/3" t.o.v. 1/1.6"), wat voor een ruisarmer plaatje zorgt.

Een nadeel is wel het volume; je stopt hem niet even in je binnenzak. Ik gebruik een slingshot tas van tamrac (loewepro heeft ze ook) voor mn cam, flitser, filters, batterijen en beanbag. Qua gewicht niet hinderlijk, maar bij warm weer plakt het wel op je rug.

Ik heb ook nagedacht over een SLR, maar er zijn een paar zaken die me tegen houden:

- zoombereik: Er zijn objectieven die in de buurt komen van het zoombereik van de S100FS, maar die kosten bijna net zoveel als de camera en geven sterk variërende resultaten qua scherpte en beeldkwaliteit bij verschillende standen. Twee lenzen wordt dan ook vaak aangeraden, maar dat kost weer wat extra en je bent dan continue aan het wisselen.

- Je kan er niet mee filmen.

- Kantelbaar LCD scherm. Als je dit ooit gebruikt hebt, wil je niet meer zonder. Ik gebruik het voor ca. 1/4 van mijn foto's om bijvoorbeeld laag bij de grond of over mensen heen te fotograferen. Alleen één van de laatste Sony SLR's schijnt een werkbaar EN kantelbaar LCD scherm te hebben.

- Veel betogen over de prijs/kwaliteit verhouding van bridge- en slr-camera's die ik gelezen heb zijn wat inconsequent beargumenteerd. Voor de kwaliteit wordt er met een middenklasser slr (+/- 1000 euro voor de body) vergeleken en als het op de prijs aankomt wordt er een instapmodel met kitlens bijgesleept.
Ik heb via http://www.pixel-peeper.com/ de resultaten van een aantal instap-slr's bekeken en was niet zwaar onder de indruk..

Om een aanmerkelijke verbetering in fotokwaliteit te krijgen kwam ik uit op een slr camera+lenzen set van ca. 1600 euro. En dan zie je het nog alleen als je de plaatjes op 100% vergroting bekijkt. Naar mijn mening zonde van het geld dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je hebt een lang verhaal en ik heb geen behoefte om op alles te reageren, maar je punten mbt fotokwaliteit in verhouding met dslr's klopt gewoon niet.
Jij doet geloven dat een bridge camera ongeveer gelijk presteert met een dslr op gebied van detail, kleurproductie, ruis en dr, maar op geen van deze punten wint je bridge camera het van zo ongeveer welke dslr dan ook.
Ik heb een 30D, maar die heeft ruwweg dezelfde sensor als een 350d, kortom, een instap sensortje.
iso1250 op een 30D is eigenlijk iso1600 (canon heeft om onbekende redenen bij een paar camera's dit 1/3e stop verlaagd in waarde)
kortom, hier een plaatje op iso1600 met een lens die nog geen 400 euro kost, dus niets geen super combinatie van 1600 euro.
klik
Dat trek je qua detail niet met een bridge, qua dr niet, qua ruis al helemaal niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:11:
[...]
maar op geen van deze punten wint je bridge camera het van zo ongeveer welke dslr dan ook.
Het gaat niet om winnen, maar om een vergelijkbare kwaliteit voor een lagere prijs.
Nomad schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 15:11:
[...]
met een lens die nog geen 400 euro kost, dus niets geen super combinatie van 1600 euro.
Wat is het bereik van die lens ? En dan kom je nog ruim over de 1000 Euro ( ongeveer 2 x de prijs van een S100FS ) En gaat dat steeds wisselen van lens niet een beetje vervelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:03

polthemol

Moderator General Chat
wisselen van lenzen is een keuze. Als je gaat voor (mogelijk) meer kwaliteit, de mogelijkheid om je camera flink te "upgraden", meer keuze, dan is het een pluspunt. Zie je het niet zitten om je lenzen te wisselen, dan is het dus een minpunt. Kun je nog eens geen discussie over voeren denk ik ;)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57

Sick Nick

Drop the top!

Voor een dagje dierentuin waarbij je steeds wisselt van lens met een SLR (dan weer dichtbij, dan weer flink tele voor dat aapje achterin) zal je met een S100 wel beter uit zijn ja als je niet alleen bent. Opmerkingen als 'schiet nou eens op met die dure camera van je' en 'ben je nou nog niet klaar' zul je anders flink aan moeten horen ;) Maar dat moeten ze maar gewoon accepteren of je neemt een compact met een hoge zoomfactor mee. Daar heb ik dan een S5 voor, mini-SLR-achtige body met flexibel scherm en flitsschoen, handmatige instellingen etc. Of voor het echte point&shoot werk een TZ3, die past gewoon in een jaszak en heeft een prettig bereik (28-280mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johan zei het al: "Elk nadeel heb se voordeel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Nomad:

waar zie je mij beweren dat een bridge ongeveer gelijk presteert met een dSLR?
Ik heb alleen gezegd dat ik niet zwaar onder de indruk was van de resultaten van een aantal instap-dSLRs, oftewel in mijn ogen geen indrukwekkend verschil met wat de S100FS uitpoept.

En bedankt dat je mijn laatste punt zo mooi illustreert: Een plaatje van een 30D laten zien en dan met de prijs van een (350D + ) lens met korter bereik schermen 8)7

Sensorgrootte is overigens maar één van de factoren is die beeldkwaliteit bepalen, ik kan me niet voorstellen dat Canon twee vrijwel identieke camera's verkoopt met een prijsverschil van X-honderd euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nou, de output van de 30D en 350D zijn nagenoeg gelijk, dus ja mijn vergelijking was correct.
Daarnaast wat maakt het bereik van de lens uit, het gaat om de foto. Een lens met een grotere focale lengte betekent niet een betere foto ofzo, ik pakte gewoon een standaard voorbeeldje die ik toevallig online had voor een andere vergelijking.

Mijn vergelijking is niet krom, die foto had ook gemaakt kunnen zijn met een 350D met kitlens. Misschien met een iets ander dof verloop, maar dat is niet een key issue in die foto.

Nee ik laat zien dat een dslr wel zeker voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:34:

Nee ik laat zien dat een dslr wel zeker voordelen heeft.
Dat plaatje van de 30D was natuurlijk een missertje. Als je iets wil vergelijken moet je het wel eerlijk doen.
En met voor- en nadelen is het zo, dat iedereen daar een eigen waarde aan geeft. Dat is ook prettig, want daardoor worden er verschillende producten gemaakt, zodat er een ruime keuze voor de consument is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 252590 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:38:
[...]

Dat plaatje van de 30D was natuurlijk een missertje. Als je iets wil vergelijken moet je het wel eerlijk doen.
En met voor- en nadelen is het zo, dat iedereen daar een eigen waarde aan geeft. Dat is ook prettig, want daardoor worden er verschillende producten gemaakt, zodat er een ruime keuze voor de consument is.
Jij geeft een vergelijking met een instap dslr met instap lens.
Ik pak materiaal dat daar aan voldoet, zij het in een ander jasje. Want mijn foto is genomen met een sensor die zo goed als identiek is aan de instapper en die qua output niet heel verschillend is.
De lens is een macro lens voor portretten, ook niet geniaal, kortom, een niet zo kromme vergelijking.

Dus ja, een eerlijke vergelijking met wat jij zelf wilde, een instap dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nomad schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:40:
[...]

Jij geeft een vergelijking met een instap dslr met instap lens.
Ik pak materiaal dat daar aan voldoet, zij het in een ander jasje. Want mijn foto is genomen met een sensor die zo goed als identiek is aan de instapper en die qua output niet heel verschillend is.
De lens is een macro lens voor portretten, ook niet geniaal, kortom, een niet zo kromme vergelijking.

Dus ja, een eerlijke vergelijking met wat jij zelf wilde, een instap dslr.
Zoals jij redeneert kun je elke camera vergelijken met een andere. Daar kan ik echt niets mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, dus volgens jou maakt een 350D (vrijwel) identieke plaatjes als een 30D en presteert een kitlens eigenlijk hetzelfde als een lens van bijna 400 euro? En daarom mag je de beeldkwaliteit van twee systemen met een paar honderd euro prijsverschil als gelijkwaardig zien. Canon heeft wel slimme marketingmensen als ze toch het duurdere spul weten te verkopen zonder enig kwaliteitsverschil :P

Maar even serieus, ik weet dat een 350D (en nieuwere broertjes) net iets mooiere plaatjes maakt dan een camera als de S100FS. Ik kijk bij een vergelijk echter wel naar een plaatje gemaakt met de cam+lens die ik ook in het kostenplaatje bekijk. Als je twijfelt tussen een Peugeot 307 en een Ford Focus ga je ook geen proefrit maken in een Mondeo omdat die best wel op de Focus lijkt.

Het bereik van de lens heeft inderdaad niks te maken met de kwaliteit (heb ik ook niet beweerd), maar als je een dSLR bekijkt als alternatief voor een superzoom camera moet je ook wel het glas erbij rekenen om ongeveer hetzelfde bereik te krijgen. Als het bereik je niet interesseert, dan heeft het ook geen nut om een superzoom te overwegen en is de vergelijking zinloos. Ik heb op het punt gestaan dit te bestellen: Canon 400D + 18-55 en 55-250 IS lenzen, kostte ongeveer 1000 euro.
Mij was het de 450 euro extra EN verlies van film-mogelijkheid EN verlies van klapbaar display EN geklooi met lenzen wisselen niet waard om een (in mijn ogen) kleine verbetering in beeldkwaliteit te halen. Zeker als ik die verbetering alleen kan zien op 100% vergroting.
Dat was mijn overweging. Voor iemand die geen behoefte heeft aan filmen of voor wie de details in een foto superbelangrijk zijn wordt de overweging heel anders.

Kortom, zie mijn eerdere preek niet als een argumentatie tegen SLRs, maar als een uitleg waarom ik voor de S100FS heb gekozen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn betoog begon door dit stukje:
Veel betogen over de prijs/kwaliteit verhouding van bridge- en slr-camera's die ik gelezen heb zijn wat inconsequent beargumenteerd. Voor de kwaliteit wordt er met een middenklasser slr (+/- 1000 euro voor de body) vergeleken en als het op de prijs aankomt wordt er een instapmodel met kitlens bijgesleept.
Ik heb via http://www.pixel-peeper.com/ de resultaten van een aantal instap-slr's bekeken en was niet zwaar onder de indruk..

Om een aanmerkelijke verbetering in fotokwaliteit te krijgen kwam ik uit op een slr camera+lenzen set van ca. 1600 euro
Hierin wordt gezegd dat dslr's en bridge camera's scheef vergeleken worden.
Ik laat een foto zien die genomen zou kunnen zijn met een 350d met kitlens. Omdat de output van de 350d en 30D niet heel erg verschillen.
Kortom, ik laat een foto zien van een instap dslr, en nu vraag ik een vergelijkende foto van een bridge camera die laat zien dat dit geen wezenlijk verschil is met een instap dslr.

Ik wacht eigenlijk op wat voorbeelden van bridge camera's op iso1600 bijvoorbeeld, die laten zien dat de DR, detail e.d. vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 14:12
Nomad schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:25:
Ik wacht eigenlijk op wat voorbeelden van bridge camera's op iso1600 bijvoorbeeld, die laten zien dat de DR, detail e.d. vergelijkbaar zijn.
Jij weet net zo goed als ik dat zelfs de meest moderne bridge-cams nog niet op kunnen tegen de oudste instap-dSLR's á la 300D op het gebied van output :P

En dan heb ik het nog niet eens over de hierboven genoemde 'optische marginale verschillen'. Afgezien van scherpte, heb ik niet het idee dat een prosumer heel snel de bokeh, het contrast en de niet-vervormingen van de meeste dSLR- instaplenzen kunnen leveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Henk op 16-05-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik zei ook niet dat ik niet tevergeefs wachtte :).
Mja het wordt wel gesuggereerd hier en dat zat me blijkbaar dwars genoeg om de discussie aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien kunnen we nu weer gewoon verder gaan met alle liefheb(st)(b)ers van de S100FS.

Voor de dslr-fans zijn er andere topics over de beste manier van stofverwijdering van de sensor, de keuze van de beste rugzak voor de verschillende lenzen, enz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 252590 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:20:
Misschien kunnen we nu weer gewoon verder gaan met alle liefheb(st)ers van de S100FS.

Voor de dslr-fans zijn er andere topics over de beste manier van stofverwijdering van de sensor, de keuze van de beste rugzak voor de verschillende lenzen, enz. ;)
Leuke dooddoener voor iemand die eerst fanatiek in de discussie meedeed.

Maar goed, laat mij het dan gewoon onderstrepen: er is niet zoiets als een prosumer die de kwaliteit biedt van een dSLR, op de Sigma DP1 na. De reden dat prosumers die kwaliteit niet kunnen halen is om de rot simpele reden dat de sensor kleiner is, er superzooms gebruikt worden etc.

Dus, zoals hier ook al eerder gezegd, je maakt een keuze. De handzaamheid (let op, ik heb het niet over handelbaarheid :P ) en de mindere output, of de oplossing met wat meer gewicht/grootte en de betere output. Dit laatste is trouwens ook maar deels waar, want een D40 met een 18-200VR vind ik niet bepaald 'groot' of 'onhandig', terwijl deze combinatie wat betreft output nog wel een paar trappen hoger staat dan welke prosumer dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Henk schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:40:
[...]

Leuke dooddoener voor iemand die eerst fanatiek in de discussie meedeed.

Maar goed, laat mij het dan gewoon onderstrepen: er is niet zoiets als een prosumer die de kwaliteit biedt van een dSLR, op de Sigma DP1 na. De reden dat prosumers die kwaliteit niet kunnen halen is om de rot simpele reden dat de sensor kleiner is, er superzooms gebruikt worden etc.

Dus, zoals hier ook al eerder gezegd, je maakt een keuze. De handzaamheid (let op, ik heb het niet over handelbaarheid :P ) en de mindere output, of de oplossing met wat meer gewicht/grootte en de betere output. Dit laatste is trouwens ook maar deels waar, want een D40 met een 18-200VR vind ik niet bepaald 'groot' of 'onhandig', terwijl deze combinatie wat betreft output nog wel een paar trappen hoger staat dan welke prosumer dan ook.
* vind dat een goede eindconclusie :)
een goede bridge camera is de s100fs wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:40:
[...]
Dus, zoals hier ook al eerder gezegd, je maakt een keuze. De handzaamheid (let op, ik heb het niet over handelbaarheid :P ) en de mindere output, of de oplossing met wat meer gewicht/grootte en de betere output..
..en een groter prijskaartje en verlies van wat features zoals filmen en het kantelende display. Misschien speelt dat voor sommigen ook een rol in de besluitvorming..

Maar Nomad heeft gelijk, laten we er maar een eind aan breien. Dit soort discussies hoort meer thuis in een 'wat moet ik kopen' thread.

Nu het onderwerp bokeh even is aangestipt, het viel me tijdens de vakantie op dat de S100FS dit veel beter doet als de S9600. Voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.daytona600.nl/s100fs/306_EfezeResize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.daytona600.nl/s100fs/563_GoremeResize.jpg

En wat de CA betreft, ik heb ongeveer 730 foto's bewaard waarvan ik er drie heb nabewerkt omdat de kleurrandjes echt opvielen. Wat mij betreft is het geen groot probleem, maar op bv. dpreview valt men er toch zwaar over.

Heeft iemand nog iets opgevangen in het geruchtencircuit over een mogelijke firmwareupdate?

Met een volle originele batterij heb ik ca. 450 foto's en filmpjes gehaald. Daarbij bekijk ik 's avonds de resultaten en schrijf op wat waar genomen is, dus met alleen schieten moet nog meer te halen zijn. Hoe ze bij dpreview op 230 foto's blijven steken is mij een raadsel. Wat zijn de ervaringen van de andere eigenaars?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 258124 op 16-05-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258124 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:06:
[...]

Met een volle originele batterij heb ik ca. 450 foto's en filmpjes gehaald.
@Ed209NL

Dat klopt wel hoor !
Ik heb een hele dag buiten in warm weer lopen schieten en bij ca. 380 opnamen was de accu nog lang niet leeg. Een andere keer (nog warmer) begon de accu bij ruim 400 opnamen aan te geven dat hij leeg ging raken. Toen had ik wel wat vaker teruggekeken op het LCD display. Maar beide keren zonder flits.
Normaal maak ik geen honderden foto's per dag. Dus kom ik met 1 accu ruimschoots uit.
Maar voor de zekerheid en voor de vakantie heb ik toch maar een reserve accu aangeschaft. Omdat de originele NP-140 op het moment dat ik hem wilde kopen nog nergens voorradig was heb ik bij BatteryKing een Jupio 1200mAh gekocht. Snel geleverd, ziet er netjes uit, 3 jaar garantie en doet het (voorlopig ? ) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschuwing bij het gebruik van de interne flitser.

Op pagina 96 van de gebruiksaanwijzing staat vermeld, dat de ingebouwde flitser 1x een signaal geeft voor een externe flitser om af te gaan als de EXTERNE FLITSER is ingesteld als AAN. Dat werkt prima bij een externe flitser met een SLAVE-functie.
Maar deze "signaal"-flits is beduidend zwakker dan de normale. Ik kwam hier achter toen ik een aantal foto's had gemaakt met de interne flitser en de foto's allemaal veel te donker waren. Het bleek, dat de instelling "externe flitser" op "AAN" stond. Nadat ik die instelling veranderd had in "UIT" functioneerde de interne flitser weer perfect. LET DAAR DUS OP bij het gebruik van de interne flitser.

Verder staat er in de gebruiksaanwijzing op pagina 94, dat de foto's mogelijk te donker worden bij sluitersnelheden hoger dan 1/1000 sec. Waarschijnlijk heeft Fuji deze waarschuwing er in gezet, omdat dit bij sommige flitsers kan optreden.
Testen, die ik zelf heb uitgevoerd met een Metz Mecablitz 36C-2 en een Rollei E36RE wezen uit, dat ik zonder problemen tot 1/4000 sec. kon gaan. Dat geldt ook voor de interne flitser.
Een prettige constatering voor het fotograferen van snel bewegende onderwerpen. Denk bijv. aan macro-opnamen van insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260357

Help, Help,

Ik ben er nog steeds niet uit..... Ik zit nog steeds te twijfelen tussen deze Fuji FinePix S100FS en een Nikon D40 / Nikon D60. Een D40 met extra 55-200 VR lens is nu ongeveer even duur als de Fuji.

Voor de Nikon D60 met extra 55-200 VR lens betaal je nu ongeveer 200 euro meer dan de Fuji.

Ik heb ook nog de EOS400 overwogen, maar die met dezelfde lensopties is weer een paar honderd euro duurder, maar vooral ook een stuk groter, dus deze valt definitief af.

Ik zal de camera vooral voor vakantie- / dagje-uit doeleinden gebruiken, en regelmatig fotograferen voor hobby. Ik denk dat ik max 5000 foto's per jaar maak die ik dan goed genoeg vind en bewaar....

Graag advies en hulp in de keuze tussen de Fuji en de Nikon..

Volgorde van prioriteiten.
1. Kwaliteit foto's
2. Compact
3. Snel.
4. Degelijk
5. Groot bereik.
6. Flexibel.

Alvast bedankt!

Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Anoniem: 260357 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:39:
Help, Help,

Volgorde van prioriteiten.
1. Kwaliteit foto's
2. Compact
3. Snel.
4. Degelijk
5. Groot bereik.
6. Flexibel.

Alvast bedankt!

Ray
Ray,

Als ik heel eerlijk ben, weet je het zelf ook al, gezien je PVE. Neem daarbij ook dat je maar 5000+ foto's maakt. Mijn oordeel is natuurlijk niet zuiver als een S100SF bezitter. Maar met deze Fuji kom je niets te kort.

[ Voor 42% gewijzigd door Montana op 18-05-2008 13:48 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | XF 70-300 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En ik zeg D40 met mooie tele erbij (55-200VR), alleen al omdat je zoveel mooier met DOF kan spelen.
Een portret met een mooi scherp gezicht en onscherpe achtergrond is zo gepiept.
Snelheid van een Dslr, heel veel fijnere zoeker....etc etc.

Maar de keuze is aan jezelf, tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 15:43

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik zou ook voor de D40 + 55-200 gaan.
Gelijk voor 't echte werk, nadeel is natuurlijk dat je wel lenzen moet wisselen maar je krijgt er zoveel meer voor terug. Vind de fuji nou ook niet echt bepaald compact te noemen. D40 lijkt me ook sneller dan de Fuji. Er is niets beter dan door het echte glas zelf te kijken ipv een LCD of EVF :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alvast dank voor de reacties.... Ik neig naar de D40, maar dan zit ik weer met een extra lens. Dus minder compact... Het blijft lastig. Het is of meer kwaliteit en met een extra lens op pad, of net iets minder kwaliteit en compacter op stap en geen gedoe met lenzen wisselen. Hoe ervaren jullie dat in de praktijk? Of kan je voor het dag je uit makelijk alleen met de 18-55 of 55-200 lens af?

Heeft de Nikon D60 nog meer waarde ten op zichte van de D40? Daar lopen op internet de meningen nogal van uiteen...

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nomad schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:53:
En ik zeg D40 met mooie tele erbij (55-200VR), alleen al omdat je zoveel mooier met DOF kan spelen.
Een portret met een mooi scherp gezicht en onscherpe achtergrond is zo gepiept.
Snelheid van een Dslr, heel veel fijnere zoeker....etc etc.

Maar de keuze is aan jezelf, tja
^wat hij zegt. dSLR is zooo veel beter in IQ en zoeker...

En nee, d60 is de moeite niet. Gare 10mpix CCD die het gedownressed naar 6mp niet tot nauwelijks wint van de 6mpix CCD en vage extra features als manual-focus assist meuk. Niemand die dat ooit zal gebruiken volgens mij, en zeker niet voor dat geld.

Dus tenzij je geargeil bent, lekker een D40 halen. Ben je wel geargeil, haal dan een D3 of 1DsIII, want anders blijf je bezig :Y) :P Believe me... i know

[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 18-05-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260357 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:09:
Het blijft lastig. Het is of meer kwaliteit en met een extra lens op pad, of net iets minder kwaliteit en compacter op stap en geen gedoe met lenzen wisselen.
Het gaat dus in feite om de D40 met een 18-200 VR of de Fuji. Vergeet de pecunia en koop wat je echt wil hebben; een 'onverantwoorde' uitgave ben je na een paar weken alweer vergeten, dan ben je blij met wat je gekocht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga ook eens lezen in het forum "Fujifilm Talk" van dpreview.com
Vele berichten van allerlei mensen, die na wikken en wegen een S100FS gekocht hebben en nu laaiend enthousiast zijn. Maar mij hoor je niet zeggen, dat een dslr verkeerd is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 21kine
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04-2023
Ik heb een Nikon D300, maar ben ook altijd een Fuji fan geweest, daarom enkele dagen geleden met de S100FS eens naar een kleine dierentuin gewest, met opzet de camera zoveel mogelijk op de A - stand gebruikt, maar ook regelmaig gewoon de automatische functie ingeschakeld.
Dit is het resultaat, alle foto's zijn dus met de Fuji S100FS gemaakt, onbewerkt ( wel verkleind ), geen ruis verwijderd en ook niet verscherpt. Ik was toch wel aangenaam verrast door deze camera hoor ;)
http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe vinden jullie deze ?

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3274/2499518427_edf18e525e_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01
mkay.. wat wil je met deze actiefoto van twee oorschoonmaakstokjes-in-orbit kenbaar maken?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

21kine bedankt voor de link !!! De foto's zijn ronduit super! Vooral de Leguaan (of wat het ook is) in de schermering vind ik verbluffend. Ik heb ook nog even foto's beken op dpreview.com. De kleuren spreken me ook erg aan.

Ik denk dat ik voor de Fuji ga. Voor 529 euro een zeer goede All in-one camera. Geen gedoe met lenzen en acceptabel qua formaat. Mocht het fotograferen zo'n verslavende hobby worden dan ga ik over enkele jaren misschien wel overstap naar de DSLR maken.

Tenzij mensen nog hele goede argumenten hebben om mij over te halen....

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Fuji in nachtelijke omstandigheden of concert fotografie? Ben wel benieuwd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bulldogpictures:
hoeveel wattenstaafjes heb je laten vallen voordat je beet had? ;)
Wel een leuk experiment..

@DJ Ray:
De foto's van 21kine zijn inderdaad heel mooi (behalve de maraboe dan, wat een ranzig beest :+ ),
maar bedenk wel dat vrijwel elke foto er netjes uitziet als je hem verkleint.
Je zet beeldkwaliteit bovenaan je lijst, daarom denk ik dat dit de belangrijkste vraag is die je jezelf moet stellen: Hoe groot is de kans dat ik een pixel-gluurder wordt?
Als je je foto's gewoon beeldvullend op je monitor of tv bekijkt heeft een slr naar mijn mening weinig zin. Als je 100% gaat inzoomen om te zoeken naar individuele haartjes of grassprietjes, dan wordt je vast gelukkiger met een slr.

Ik moet bekennen dat ik het tweede regelmatig zelf doe. Daarom heb ik bijna een slr gekocht. Maar de S100FS is zo'n sprong voorwaarts t.o.v. zijn voorganger dat die neiging nu wel bij me verdwenen is..

Ik heb nog wel een paar nachtopnamen thuis liggen, zal ze vanavond wel even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:9
simon schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:59:
mkay.. wat wil je met deze actiefoto van twee oorschoonmaakstokjes-in-orbit kenbaar maken?
Ik was bezig geweest om te onderzoeken of de ingebouwde flitser het bij 1/4000 sec. nog deed. En dat lukte. (zie mijn eerdere bericht) Toen wilde ik eens zien hoe vallende voorwerpen er dan uit kwamen.
De test werd heel vlug en slordig gedaan, dus op de kwaliteit van de foto moet je in dit geval echt niet letten.
Anoniem: 258124 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 08:55:
hoeveel wattenstaafjes heb je laten vallen voordat je beet had? ;)
Wel een leuk experiment..
Ik heb de selftimer op 10 sec. gezet en toen een aantal staafjes laten vallen. Even geoefend om het juiste moment te bepalen en toen was er al snel succes. Maar voor serieuze high-speed opnamen moet je natuurlijk een betere opstelling maken.

Het is me trouwens opgevallen, dat de meeste andere camera's deze zeer hoge sluitertijden met flitsopnamen op geen stukken na halen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Henk schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:03:
^wat hij zegt. dSLR is zooo veel beter in IQ en zoeker...

En nee, d60 is de moeite niet. Gare 10mpix CCD die het gedownressed naar 6mp niet tot nauwelijks wint van de 6mpix CCD en vage extra features als manual-focus assist meuk. Niemand die dat ooit zal gebruiken volgens mij, en zeker niet voor dat geld.
Raar dat die Sony sensor in de D60 nouwelijks extra oplossend vermogen oplevert, de voorloper van die sensor in een A100 komt kwa oplossend vermogen sterk in de buurt van een 12MP canon 5D.

Je zou ook nog een Sony A200 of een canon 350D in je vergelijking kunnen gooien. Beide hebben net wat meer (uitbreidings) mogenlijkheden en een beter AF systeem als een Nikon D40 maar zijn ook niet extreem duur.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 19-05-2008 11:21 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier twee voorbeeldjes van nachtopnamen:

Afbeeldingslocatie: http://www.daytona600.nl/s100fs/459_AnkaraResize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.daytona600.nl/s100fs/658_AvanosResize.jpg

Veel indrukwekkends heb ik nog niet, maar Hugo Poon heeft wel wat mooie voorbeelden gemaakt, kijk hier maar:
http://hugopoon.blogspot.com/2008_02_01_archive.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou mensen,

Het is de Fuju geworden !!! Ik heb hem gisteren gehaald. Ik moet zeggen dat hij erg lekker in de hand ligt en degelijk aanvoeld. De grote vind ik reuze meevallen. Ik heb er nu een paar foto's meegemaakt bij mij in de omgeving. Het is even wennen nog. Je kunt zoveel veranderen in de instellingen, dat wordt nog flnk stoeien. Ik heb wel gezien dat de Velvia mode qua kleur heel erg aanspreekt. Deze is alleen te gebruiken als je (semi) manual wertk.

Heeft iemand goede tips of goede basis instelling voor me. Ik doe het standaard werk... portrait, landschapjes en algemene famili foto's.

Ik ben reuze benieuwd naar tips en instelling dus...

Hier onder alvast een foto die ik zelf al heel aardig vond qua kleur en scherpte...

Bedankt alvast voor de tips!

Groeten Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gefeliciteerd met je aankoop!

ik heb zelf even gespeeld met contrast, sharpness e.d. maar vond de standaardinstellingen wel prima. Da's wel een kwestie van persoonlijke smaak, dus ik zou je adviseren zelf even daar mee te experimenteren. De enige instelling die ik heb aangepast is de helderheid van de zoeker (op max gezet voor een duidelijker beeld).

Verder schiet ik 95% van de foto's op de P(rogram) stand. Hoofdzakelijk om zelf de ISO te bepalen, de S9600 had vaak de neiging om die onnodig op de schroeven op de Auto stand en zo ben ik blijven werken met de S100FS. Af en toe schakel ik over naar standje A(perture) als ik de scherptediepte wil mini-/maximaliseren of naar standje S(hutter) als ik een tijdopname wil maken. De overige standjes (nachtopname, sport, landschap, etc) heb je (na verloop van tijd) eigenlijk niet nodig.

Maak ook gebruik van het belichtingscompensatieknopje (vlakbij ontspanner, vierkantje met een + en een - erin) als je binnen of in de schemering werkt. De camera probeert altijd een bepaalde hoeveelheid licht te verzamelen. In wat donkere omstandigheden zorgt dat voor een langere sluitertijd (-> meer kans op bewegingsonscherpte) EN een foto die lichter is dan de werkelijkheid.

Mensen fotograferen doe ik zelden, misschien heeft iemand anders daar wat tips voor. Het enige wat ik kan verzinnen is niet echt specifiek voor deze camera: Gebruik de interne flitser zo min mogelijk. Je krijgt er van die bleke koppies met fel rode ogen van (alhoewel de ogen automatisch gecorrigeerd kunnen worden met de S100FS). Beter is het de ISO iets op te schroeven en de foto met natuurlijk licht maken OF investeren in een externe flitser waarmee je indirect (bv. via plafond) kan flitsen. Maar misschien helpt het al als je de intensiteit van de flitser verlaagt, heb ik nog niet geprobeerd.

Enne, je foto is een beetje moeilijk zichtbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18607

Hallo

Ik overweeg om de Fuji S100FS te kopen. Aan mijn wensen bijna de perfecte camara al vindt ik het bedrag nog hoog op dit moment.
Nu wil ik graag de mening hebben van jullie over megapixels. Deze camara gaat tot 11MP maar het liefst fotograveer ik op 3,2mp. Die enkele foto's die ik laat ontwikkelen is ook maar 10x13cm en ik heb al eens een test gedaan met verschillende instellingen en met een loep was het nog niet te zien. Intresanter vindt ik de kwaliteit op een beeldscherm. Maar gezien de resolutie is daar ook 3,2mp meer dan zat. Nu wil ik graag weten of de kwaliteit van de foto beter wordt als ik een lagere MP instelling gebruik. Ik kan me voorstellen dat als ik niet alle pixels van de sensor gebruik je ook minder last van ruis gaat krijgen. (dus misschien wel betere foto's) Verder heb ik het voordeel in de hoeveel heid data die alle fotobestanden bij elkaar innemen (op de computer). Mappen met groot aantal foto's worden anders alleen maar onnodig traag en ik fotografeer ook vaak in repeteer stand en dan telt het aantal aantal aardig door. Ik zoom bijna nooit in en bewerken doe ik al helemaal niet.

Ik hoor wel van jullie wat het verschil is door te fotograferen met minder aantal pixels. Mischien is bij dit toestel 6mp of 8mp of toch 11mp de beste kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een 11MP foto van de S100FS 70% kleiner maakt (= ongeveer 5,4 MP) zie je al geen ruis meer, dus ja, kleinere foto's zien er beter uit (ook direct uit de camera). Een voordeel van op 11MP schieten en later verkleinen is dat je in ieder geval de mogelijkheid nog hebt om wat te knippen. Ook al doe je nu niet aan nabewerken, er komt vast een moment dat je het wel wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de mensen, die nog met smart zitten te wachten : Bij Kamera-Express was hij weer in voorraad !

Maar nu 6 juni al weer uitverkocht................ Of ze maken in China 1 camera per dag of er zijn andere landen, waarvan de inwoners de kwaliteiten van deze camera weten te waarderen en waar de leveranciers ze tijdig in ruime hoeveelheden besteld hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 252590 op 06-06-2008 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08-2022
Heeft dit toestel toevallig ook iets in het menu zitten om 3 foto's te maken ?
En dan de eerste foto -2 tweede foto 0 en de laaste +2 ?
Zodat je ze kan samen voegen, voor een hdr foto.
Want ik krijg het niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-04 10:46
Trunks81 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:14:
Zoek eens in de handleiding op exposure bracket.
Het zal ongetwijfeld kunnen

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trunks81 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:14:
Op pagina 93 van de gebruiksaanwijzing staat hoe je 3 opnamen maakt met verschillende belichtingen. De maximum waarden hierbij zijn ± 1 EV. Misschien is dat al voldoende voor een HDR bewerking. Wil je beslist -2 en +2 dan zul je de belichting handmatig moeten aanpassen en dan lijkt gebruik van een statief me onontbeerlijk.
Zie ook pagina 82 voor het dynamisch bereik.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mij is ter ore gekomen, dat er in België 2 CD-Roms bij de camera geleverd worden.
1 met het programma FinePixViewer en 1 met de gebruiksaanwijzing in 6 talen, waaronder Nederlands.
Heeft iemand in Nederland ook 2 CD-Roms aangetroffen ?
Bij mijn camera zat geen CD-Rom met gebruiksaanwijzingen. Wel een gedrukte uitgave in het Nederlands en Engels. En een PDF-bestand van de Nederlandse gebruiksaanwijzing zou toch wel erg handig zijn. Bijv. om gemakkelijk snel iets te vinden met de zoekfunctie. En de gedrukte versie heeft ook nogal kleine lettertjes..... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook alleen maar een papieren handleiding in het nederlands. Misschien kan een belgische bezoeker zo vriendelijk zijn om de NL PDF beschikbaar te stellen? Tot die tijd kan je het met de engelse versie doen, hier te downloaden:
http://www.fujifilm.com/p...finepix_s100fs/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258124 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:50:
Ik heb ook alleen maar een papieren handleiding in het nederlands. Misschien kan een belgische bezoeker zo vriendelijk zijn om de NL PDF beschikbaar te stellen? Tot die tijd kan je het met de engelse versie doen, hier te downloaden:
http://www.fujifilm.com/p...finepix_s100fs/index.html
Hi Ed209nl,

Bedankt voor je reactie. Misschien meldt zich een Belgische lezer ?
Je tip voor de Engelse versie is voor mij niet nieuw. Die had ik al gedownload voordat ik de S100FS gekocht had.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 23:37
de S100fs is bij Digitalstreet.nl weer op voorraad :)

Ik heb hem al besteld en krijg de cam als het goed is morgen binnen, kan niet wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb de 100fs binnen, voelt allemaal goed stevig en solide aan, meer kan ik er helaas niet van zeggen omdat ik de fotocamera niet vast kan houden aangezien ik mijn hand hard heb gestoten en zelfs 1 botje gebroken gebroken toen ik naar beneden ging om het pakketje aan te nemen...

maar wel een foto, met links genomen en alles op auto:
http://i148.photobucket.c...BJessen/hand_gebroken.jpg

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da's shit man! |:(

Nou ja, anyway, gefeliciteerd met je nieuwe camera, effe geduld en je kunt de mooiste platen gaan schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
Heb deze camera ook aangeschaft. Bij de aankoop werd me het advies gegeven om ook een UV/Protection filter te kopen om de lens te beschermen !
Dus ik heb zo'n filter besteld, alleen werd me weer in de winkel waar ik het filter kocht afgeraden.
Omdat dit veel licht zou kosten ? Dus ja vind het nogal erg dubbel.
Wie gebruikt de S100FS icm de DCR-250 van raynox en wat zijn de ervaringen daar mee ?
Ik merk nogal dat een scherpe foto erg lastig te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, da's het lullige van een filter, ze filteren een gedeelte van het licht weg :P
Daardoor krijg je langere sluitertijden, hoe sterk dat effect is weet ik niet, ik heb nooit een UV filter gebruikt. Voor bescherming heb ik altijd genoeg gehad aan de lensdop.

En wat die macro lens betreft, die heb ik met de S9600 wel eens geprobeerd. Het bereik wat daarmee scherp op de foto komt is maar een paar millimeter dik, dus erg lastig om iets uit de hand te fotograferen. Zeker als het een bloemetje is wat door de wind beweegt. Als het kan, zet dan je camera ergens op vast. Zo niet, dan maak je 20 foto's en hoop je dat er een goeie tussen zit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 258124 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:47:
Tja, da's het lullige van een filter, ze filteren een gedeelte van het licht weg :P
Daardoor krijg je langere sluitertijden, hoe sterk dat effect is weet ik niet, ik heb nooit een UV filter gebruikt.
Echt ab-so-lu-te bullshit. Een UV-filter filtert UV-straling weg, en laat 99,9% van het licht door, niets minder. Dat merk je zeker níet in je sluitertijden. De filters die je sluitertijden beinvloeden zijn ND(-grad's) of grijsfilters en pola's.
Voor bescherming heb ik altijd genoeg gehad aan de lensdop.
Maar op het moment dat je je cam gaat gebruiken, en je hebt kans op stoten etc, is een lensdop ineens weer useless. Daarom gewoon een goed uv-filter kopen. Want slechte meuk flared en kost contrast, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 15:52:
[...]
Echt ab-so-lu-te bullshit.
Zeer vriendelijk en subtiel geformuleerd. Ik wou dat ik zulke sociale vaardigheden had..

Dat het menselijk oog niks met IR of UV licht doet, wil niet zeggen dat hetzelfde geldt voor een camerasensor. Sterker nog, veel camera's zijn geschikt voor IR en/of UV fotografie door er simpelweg een filter voor te zetten dat alleen IR of UV licht doorlaat. IR en UV licht spelen dus wel degelijk een rol bij het maken van een foto, ook al is die rol doorgaans klein.

Daarbij geef je zelf al aan dat goedkope UV-filters contrast kunnen verlagen. Dat kan op twee manieren: het versterken van (bepaalde golflengtes van) licht of het verzwakken ervan. 3x raden wat zo'n filter doet...

Kortom, je kan niet blind roepen dat een UV filter geen effect heeft, dat hangt van de camera en het filter af.

Ter illustratie: ik heb met de S9600 ooit wel eens wat IR foto's gemaakt. Met de S100FS en hetzelfde filter lukt me dat niet meer.

Wat de bescherming betreft; ik haal de lensdop eraf als ik een foto ga maken. Dan heb ik de camera met twee handen beet en voor mn neus, ik kan me niet voorstellen dat ik hem dan laat vallen of ergens tegen aan loop (en dat gaat al 12 jaar goed, zo lang als ik een camera heb), vandaar dat ik nooit behoefte aan een UV-filter heb gehad. Als je anders met je camera omgaat kan het wel veiliger zijn, dat kan Trunks81 beter voor zichzelf inschatten.

@Trunks81: als je zekerheid wilt kan je het beste een filter even uitproberen in een fotozaak, kijken of het een merkbare invloed heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
Ik heb de UV-filter gekocht van Tiffen bij Foto konijn, En om heel eerlijk te zijn ik zie het verschil niet met filter of zonder filter. Maar dat komt omdat ik niet weet waar ik op moet letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5760

Trunks81 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:49:
Ik heb de UV-filter gekocht van Tiffen bij Foto konijn, En om heel eerlijk te zijn ik zie het verschil niet met filter of zonder filter. Maar dat komt omdat ik niet weet waar ik op moet letten!
Bij normaal gebruik zul je er weinig van merken, maar een goedkoop filter valt meestal door de mand met tegenlichtopnamen. Dit merk je door flares en contrastverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

* eindelijk een opvolger voor mijn canon pro1 *

Kan iemand een foto laten zien tot hoever het scherpje kan kantelen, op mijn canon kan dat ding alle kanten op, hier alleen naar beneden? Kan je de cam op z'n rug leggen en naar het scherpje kijken? Ik maak zo wel eens foto's van een plafondshildering.

Verder nog leuke meldingwaardigheden?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
er zijn 2 scharnierpunten,
je kan het scherm naar boven klappen, 90 graden
en dan zit er onderaan nog een scharnier die je 45graden kan omklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunks81
Ik wil graag voor deze cam een extra flitser kopen. Maar nu werd me verteld dat ik niet alle flitser op deze cam kan zetten ? Was iets met systeems flitser, Maar wat kan je dan met die aansluiting op de voorkant van de camera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trunks81 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:51:
Ik wil graag voor deze cam een extra flitser kopen. Maar nu werd me verteld dat ik niet alle flitser op deze cam kan zetten ? Was iets met systeems flitser, Maar wat kan je dan met die aansluiting op de voorkant van de camera ?
Op de aansluiting aan de voorkant kun je elke flitser aansluiten, die van een passend kabeltje voorzien is en die een maximale ontsteekspanning van 300 Volt niet te boven gaat. Je kunt hier dus geen systeemflitser gebruiken, die het licht meet via de camera. Wel een computerflitser.
Zelf gebruik ik een Metz Mecablitz 36 C-2. Een goede flitser voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit dat nu met die filters. Passen die nu wel of niet rechtstreeks op de lens van de S100FS?

Ik heb de B+W UV + CP filters op het oog, maar ik zie geen schroefdraad op de lens zitten.

Hoe monteren jullie deze en zit het dan stevig?

Ik hoor het wel.

Groeten Ray..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
er zit gewoon schroefdraad op de lens hoor :)
aan de binnenkant van de voorste rand.

heb eergisteren een beetje gespeeld met een "mini-studio" (velletje A4 en een tafelstatiefje :P) en na vele fot's is dit er uit gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://i148.photobucket.com/albums/s23/BJessen/Bloem.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Bramster op 25-07-2008 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb de S100FS vlak voor mijn vakantie binnen gekregen en veel foto's al mee gemaakt.
Erg fijn toestel. De foto's zijn beter dan met mijn S7000. Ook veel minder snel bewogen.
Wat mij wel opvalt is dat snapshot pics veel vaker onscherp zijn, zeker wanneer mijn vrouw ze maakt.
Toch vind ik dat vreemd, want met de S7000 (welke ik toch wel een jaar of 4-5 had) lang niet zo vaak voorkwam op de auto stand.
Ik heb 'm nu in de fast shoot modus staan, maar ook dat helpt niet veel.
Ik zou 'm nog AF-S naar AF-C kunnen zetten, maar de handleiding zegt dat je in auto/IS/FaceDetection juist beter op AF-S kan zetten.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het kan zijn dat de auto stand van de S100FS een kleiner diafragma pakt, of standaard een wat lagere iso pakt, waardoor je langere sluitertijden krijgt.
Ik zou hem zoveel mogelijk in Av stand zetten, met max groot diafragma (max klein diafragma getal) en een wanneer het wat schemeriger wordt je iso wat omhoog krikken naar iso400 max bijv., om je sluitertijden een beetje te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270509

hallo,
omdat de camera niet te leveren is in nederland , heb ik deze besteld via hongkong.
Ik ben nu op zoek naar een nederlandse gebruiksaanwijzing.
Kan iemand mij hieraan helpen. Uiteaard tegen betaling.
Alvast bedankt.
Mark

P.s Handleiding gevonden via deze link:
http://rapidshare.com/fil...FujiS100FShandleiding.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 270509 op 11-08-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Ik ben de stille meelezer in dit forum, zoals zo vele.

En jullie hebben mij, zo goed als, over de streep getrokken.
Ik wil op zich wel een dSLR alleen ik denk niet dat ik m genoeg ga gebruiken dus wil ik een model welke ligt tussen de gewone point en shoot, en deze is toch wel heel goed.

Alleen toen zag ik op een gegeven moment een van de foto's van 21kine
21kine schreef op zondag 18 mei 2008 @ 22:27:
Ik heb een Nikon D300, maar ben ook altijd een Fuji fan geweest, daarom enkele dagen geleden met de S100FS eens naar een kleine dierentuin gewest.....
http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/
Ennuh verder mooie foto's, hoor.
Maar ik schrok een beetje van deze foto >> http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/medium/0024.jpg
Valt hier nog iets aan te doen? Wit balans aanpassen? Of gewoon wachten tot er een wolk zit voor de zon en dan pas de foto nemen?
Heeft deze camera dat veel, dat overbelichte als er veel zonlicht is enzo...
Andere camera's hebben dat effect ook.

Verder mooie foto's en discussies hier, ik denk wel dat ik m sowieso ga kopen....

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@tysie: de link die je hebt geplaatst werkt niet. Als je de link repareert zou je een aantal mensen hier zeer blij maken ;)

@SeenD: De foto waar jij over viel is genomen is inderdaad wat overbelicht en aan de EXIF data te zien is de foto in de P(rogram) stand genomen (semi-automatisch: je stelt zelf de ISO in en de camera bepaalt sluitertijd en diafragma). Ik heb nu 1200+ foto's genomen met de S100FS en ben dit zelf nog niet tegen gekomen. Ook kan ik me niet herinneren dat ik anderen over belichtingsproblemen heb horen klagen, dus ik vermoed dat er net een wolk voor de zon wegschoof o.i.d.

En mocht het ooit gebeuren dat de camera een bepaalde scène niet goed belicht, dan heb je altijd nog het belichtingscompensatie-knopje waarmee je kan aangeven dat je de foto een paar stappen lichter of donkerder wil hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SeenD schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:45:

Maar ik schrok een beetje van deze foto >> http://www.fotokine.be/FUJI_S100FS/medium/0024.jpg
Valt hier nog iets aan te doen? Wit balans aanpassen? Of gewoon wachten tot er een wolk zit voor de zon en dan pas de foto nemen?
Voorzover ik kan zien zit er nog ruim voldoende informatie in de ietwat overbelichte delen om die goed te krijgen, zeker als je in RAW werkt en je post-processing in Lightroom doet (met de recovery-tool is dat een koekie). Er zit toch ook een knoppie of zo op die S100FS waarmee je de DR kunt instellen? (heb de cam zelf niet). Het is wel een beetje de specialiteit van Fuji; als ik zie wat je met een S5 op dit punt kunt bereiken dan zal de S100FS er ook wel iets van meegenomen hebben. Belichting en DR lijken me wel de minste problemen bij deze cam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270509

Anoniem: 270509 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 10:14:
hallo,
omdat de camera niet te leveren is in nederland , heb ik deze besteld via hongkong.
Ik ben nu op zoek naar een nederlandse gebruiksaanwijzing.
Kan iemand mij hieraan helpen. Uiteaard tegen betaling.
Alvast bedankt.
Mark

P.s Handleiding gevonden via deze link:
http://rapidshare.com/fil...FujiS100FShandleiding.pdf
hallo link is gewijzigt en werkt nu wel

Gr Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zie 1 grote ergernis bij de CONS op dpreview: Chromatic aberration. Heeft iemand ervaringen met dit fenomeen bij deze camera?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
@Deathchant, dan moet je ff dit hele topic doorlezen... het wordt meerdere keren aangehaald.

To the rest, thanks guys.

Ik ga de cam van de week halen ergens, of bestellen.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Anoniem: 252590 schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:36:
En hoewel het CA-probleem zich hier en daar wel eens laat zien is het beslist niet zo, dat er geen fatsoenlijke foto's mee te maken zijn. Uiteraard zou ik het ook toejuichen als Fuji een eliminatie van dit verschijnsel zou kunnen bereiken met een nieuwe firmware-update.
Ik heb ook deze camera op het oog, en vergelijk deze met de S9600 en de FZ50 van panasonic. De CA vind ik onacceptabel en kan er niet mee leven, zoals ook die foto's lieten zien van de dakranden en die japanse foto. En groothoek is net het meeste wat ik gebruik....

Ik had ook de FZ28 op het oog, maarwas niet DSLR-like. Ik heb besloten om toch voor een instap DSLR te gaan: geen ruisgezeik, geen CA.

En trouwens, hoe kan een firmware update een lensafwijking corrigeren??

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

en de opvolger van de F100fs, de S2000HD:

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0808/Fuji/s2000hd_front_flash.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0808/Fuji/s2000hd_front_left_flash.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0808/Fuji/s2000hd_back_left.jpg

http://www.dpreview.com/n...081201fujifilms2000hd.asp

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 12-08-2008 21:25 . Reden: image resizen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ik weet niet als je die als opvolger moet zien hoor, sowieso is die maar half zo groot
en het formaat is net iets wat ik fijn vind aan de S100fs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot46
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-03-2021
hoezo geen ruisgedoe,hebben DSLR's daar geen last van????
Wanneer onstaat ruis dan?

is de S100FS de enigste combinatie body/zoomlens met CA?? Neen maar je hebt dan ook geen lens te wisselen om van +/- groothoek naar 400mm te gaan en ondertussen kan je ook nog op macromode gaan. Met één lens. Dat er dan compromissen gemaakt zijn in de lens opbouw lijkt mij logisch. Je zal op de meeste instap( en mogelijks pro glas)superzoomlenzen wel ergens een afwijking hebben waar je niet kan mee leven.
Ik kan bijvoorbeeld niet leven met het door de flitser heen hulplicht van de instap canonDSLR.

De S2000HD de opvolger voor de S100FS???
Je bedoeld waarschinlijk de S1000FD. Fujifilm overzicht op Dpreview

De S2000hd heeft een motorzoom met HD plaatjes en movie en de S100 een manuele zoomlens

[ Voor 59% gewijzigd door Bigfoot46 op 13-08-2008 09:32 ]

@Deathchant: volgens mij heb je het over de foto's op pagina 2 van dit topic? Een paar posts verder heb ik al gewezen op het feit dat dit voorbeelden zijn van een pre-productie model. Zie mijn post op donderdag 10 april voor meer details..

Fuji heeft dit met een firmware update grotendeels verholpen. Je vroeg je af hoe dat kan, m.i. is het een soort geautomatiseerde nabewerking. Als je weet wat de lens voor CA produceert in welke situatie, dan kan je gericht naar de gekleurde randjes zoeken en ze verwijderen.

Verder snijdt de opmerking van Bigfoot46 zeker hout: een lens met dit zoombereik EN deze dikte zal altijd wel wat CA vertonen. Met alleen een DSLR + superzoom lens te nemen ben je niet verlost van CA, je zal ook meerdere lenzen moeten nemen (aangenomen dat je hetzelfde zoombereik als de S100FS wilt hebben).

Ikzelf heb 3 of 4 foto's uit mijn 1200+ S100FS plaatjes nabewerkt omdat een CA effect me opviel. En dat 'ongemak' bij 1 op de 300 foto's weegt wat mij betreft echt niet op tegen het continu jongleren met meerdere lenzen.
Maar als het zoombereik niet interessant voor je is, wordt een DSLR met kitlens wel een stuk aantrekkelijker..

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja ik merk dat ik andere aspecten dan optisch zoom belangrijker vindt..

een 17-80 lens of een 17-70 lens is ook al goed. Zoom koop ik ooit nog wel eens apart....maar bedankt voor je uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 04-05 10:02
Dag mensen,

Ik ben ook geïnteresseerd in deze camera. Ga volgend jaar naar Amerika op vakantie, en nu wil ik dus gewoon echt mooie foto's kunnen maken. Ben nog relatief onbekend met fotografie, net zoals mijn vriendin. Echter wil ik er mij wel in gaan verdiepen, maar mijn vriendin heeft daar niet veel behoefte aan.

Nu heb ik een paar vragen:

Ik ben nog een leek, maar is het makkelijke camera om het mee te leren? Heb nog genoeg tijd, want ga nog lang niet weg. Maar wil wel graag de camera kennen voordat ik wegga, ben niet bang om te stoeien / dingen proberen met de instellingen

Is de automatische foto functie goed? Mijn vriendin heeft dus geen zin om van alles aan te gaan passen als ze gewoon een simpel plaatje te schieten.

Wat zijn accessoires die je er eigenlijk bij moet hebben (ok, een tas is makkelijk, maar ik zat te denken richting filters of marco/fish-eye lenzen?)

En als laatst:

Begrijp nog aardig wat er allemaal gezegd wordt in het topic maar wat betekend CA :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bigfoot46 schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 09:19:
hoezo geen ruisgedoe,hebben DSLR's daar geen last van????
Ow jawel, maar in een mate die niet in verhouding staat tot wat een compact of prosumer doet. Een dSLR kan je vaak rustig doortikken naar iso800-1600, en de acceptabele grens bij een prosumer (voor mij) ligt vaak op 200, soms 400.
Wanneer onstaat ruis dan?
Op het moment dat jij een sensor hebt, en de iso verhoogt, wordt de gevoeligheid verhoogt door, naar ik dacht, het verhogen van het voltage in de sensor. Op dat moment gaat de sensor meer warmte produceren, en daardoor meer fouten maken. Die fouten zijn pixels die niet de kleur hebben die ze eigenlijk opvangen; ruis.
is de S100FS de enigste combinatie body/zoomlens met CA?? Neen maar je hebt dan ook geen lens te wisselen om van +/- groothoek naar 400mm te gaan en ondertussen kan je ook nog op macromode gaan. Met één lens. Dat er dan compromissen gemaakt zijn in de lens opbouw lijkt mij logisch.
Nogal ja... en dat is ook gelijk het hele voordeel van een prosumer, je hebt een vrij uitgebreid pakket in een compact jasje, maar dat je daarvoor in moet leveren op het gebied van optiek en sensor, lijkt me duidelijk.
Je zal op de meeste instap( en mogelijks pro glas)superzoomlenzen wel ergens een afwijking hebben waar je niet kan mee leven.
Ook hier; dat staat níet in verhouding. De meeste, zo niet alle kitlenzen van dSLR's outperformen de meeste, zo niet alle prosumers. Pro-glas is helemaal eng goed, en dat spul is dan niet eens zozeer scherper dan de kitlenzen, maar wint het meer op punten als contrast, flare-resistentie, bouw, CA-control etc.
Ik kan bijvoorbeeld niet leven met het door de flitser heen hulplicht van de instap canonDSLR.
Ik ook niet, maar als je veel lowlight doet en een beetje fatsoenlijke plaatjes wilt schieten, kom je dan toch al snel uit op een externe flitser (met AF-assist) en/of lichtsterk glas. Die zorgen beiden voor een véél betere AF-performance.

Ow, enne... CA staat voor Chromatische Abberaties. Staat ook in de FAQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Henk,

Heb je zelf ook een S100FS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 252590 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:47:
Hallo Henk,

nope heeft hij niet, ik heb zelf een S9500 gehad, voorganger ervan.
Vragen kan je altijd stellen in dit topic he :)

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 25-08-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 252590 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:47:
Hallo Henk,

Nope, ik heb gekozen voor het gewicht, de onhandigheid en optiek/sensor van een dSLR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Nomad schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:48:
[...]

Vragen kan je altijd stellen in dit topic he :)
In dat geval quote ik mijzelf even:
JaMaaT schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 19:38:
Dag mensen,

Ik ben ook geïnteresseerd in deze camera. Ga volgend jaar naar Amerika op vakantie, en nu wil ik dus gewoon echt mooie foto's kunnen maken. Ben nog relatief onbekend met fotografie, net zoals mijn vriendin. Echter wil ik er mij wel in gaan verdiepen, maar mijn vriendin heeft daar niet veel behoefte aan.

Nu heb ik een paar vragen:

Ik ben nog een leek, maar is het makkelijke camera om het mee te leren? Heb nog genoeg tijd, want ga nog lang niet weg. Maar wil wel graag de camera kennen voordat ik wegga, ben niet bang om te stoeien / dingen proberen met de instellingen

Is de automatische foto functie goed? Mijn vriendin heeft dus geen zin om van alles aan te gaan passen als ze gewoon een simpel plaatje te schieten.

Wat zijn accessoires die je er eigenlijk bij moet hebben (ok, een tas is makkelijk, maar ik zat te denken richting filters of marco/fish-eye lenzen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
je kan bijna alle opties met een schakelaar of wieltje makkelijk veranderen, je kunt dus snel dingen proberen en kijken wat het beste werk. Dus ja, ik denk dat je er wel goed mee kan leren :)
maargoed, ik ben zelf ook nog aan het leren :P

die paar foto's wat ik met de auto modus heb gemaakt waren goed gelukt, maar ik gebruik het niet echt veel dus echt veel kan ik er niet over zeggen.

een macro lens is niet echt nodig denk ik, er zit al een behoorlijke macro functie op.
ik heb wel een UV filter erop zitten om de lens te beschermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Skuzz schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:00:
je kan bijna alle opties met een schakelaar of wieltje makkelijk veranderen, je kunt dus snel dingen proberen en kijken wat het beste werk. Dus ja, ik denk dat je er wel goed mee kan leren :)
maargoed, ik ben zelf ook nog aan het leren :P

die paar foto's wat ik met de auto modus heb gemaakt waren goed gelukt, maar ik gebruik het niet echt veel dus echt veel kan ik er niet over zeggen.

een macro lens is niet echt nodig denk ik, er zit al een behoorlijke macro functie op.
ik heb wel een UV filter erop zitten om de lens te beschermen
Ok! Thanks! Dat wou ik dus graag weten! Zit er nog verschil in schroefdraad voor de bevestiging voor eventuele UV of Polo filters?

Ik heb voorbeelden gezien van een Raynox macro lens. Ziet er nog beter uit, en kost zo rond de 35 euro. Dus dat kost de kop niet, en ben wel van plan om ook macrofoto's te maken.

Is het nodig om een extra snelle kaart te kopen? Of volstaat welke Class 6 SDHC kaart? Er zit behoorlijk verschil tussen namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door JaMaaT op 27-08-2008 23:47 . Reden: Vroeg naar offtopic informatie + Extra vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alle filters met een diameter van 67mm moet je kunnen gebruiken, het is (voor zover ik weet) een standaard.

Wat de macro lens betreft, da's een leuk speeltje, maar je moet er wel geduld voor hebben. De scherptediepte is enorm klein met zo'n lens, waardoor uit de hand schieten behoorlijk lastig wordt.
Ik heb bijvoorbeeld iets van 20 pogingen moeten doen om een lieveheersbeestje op een grassprietje enigszins scherp op de foto te krijgen 8)7

Wat de geheugenkaart betreft, ik heb een Sandisk ultrahypersupersonic VIII SDHC o.i.d. en een goedkopie SDHC kaart, ik merk geen verschil tijdens het schieten. Wel ietsje bij het kopiëren naar de PC, maar schokkende verschillen zijn het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Anoniem: 258124 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:43:
Wat de macro lens betreft, da's een leuk speeltje, maar je moet er wel geduld voor hebben. De scherptediepte is enorm klein met zo'n lens, waardoor uit de hand schieten behoorlijk lastig wordt.
Ik heb bijvoorbeeld iets van 20 pogingen moeten doen om een lieveheersbeestje op een grassprietje enigszins scherp op de foto te krijgen 8)7
Als ze idd maar rond de 35 euro kosten wil ik er wel eens eentje gaan proberen, heb pas al een tafel-statief gekocht.
Wat de geheugenkaart betreft, ik heb een Sandisk ultrahypersupersonic VIII SDHC o.i.d. en een goedkopie SDHC kaart, ik merk geen verschil tijdens het schieten. Wel ietsje bij het kopiëren naar de PC, maar schokkende verschillen zijn het niet.
Ik heb een Kingston SDHC Class 6 kaartje en die is langzamer als een simpel Sandisk 1Gb kaartje
ik had de camera in de burst mode gezet (50x 3mpix) en getimed hoe lang het duurde, bij de Kingston Class 6 duurde het echt een stuk langer, zeker een halve minuut langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Skuzz schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:39:
[...]

Als ze idd maar rond de 35 euro kosten wil ik er wel eens eentje gaan proberen, heb pas al een tafel-statief gekocht.

[...]

Ik heb een Kingston SDHC Class 6 kaartje en die is langzamer als een simpel Sandisk 1Gb kaartje
ik had de camera in de burst mode gezet (50x 3mpix) en getimed hoe lang het duurde, bij de Kingston Class 6 duurde het echt een stuk langer, zeker een halve minuut langer.
Kijk, dit is nuttige info! Dat wou ik dus weten. Een sneller kaartje dus. En zo'n macrolens kun je hier halen.

Het scheelt dat ik heeeeeeel veel geduld heb, maar wel even kijken naar een tafel-statief dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, besteld :P (en ik had nog wel een S100fs gekocht zodat ik niet te veel geld ging uitgeven aan uitbreidingen als lenzen enzo....*zucht* :P)

tijdens het normaal schieten zul je er niet veel van merken hoor, de snelheid van het kaartje.
Er zit een behoorlijke buffer in de S100fs, er kunnen met burst mode 3 RAW foto's gemaakt worden van bijna 30mb per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Macro lensje is best leuk.
Gebruik hem zelf ook op mijn EOS 400D.

Voor macro fotografie heb je gewoon veel geduld nodig. Rustig bewegen, het moet vooral zonnig zijn. Diafragma gewoon op F8 zetten (das toch het hoogste met de fuji?)
Je hebt idd een kleine scherpte diepte. Daar moet je mee om leren gaan.
Gewoon veel proberen. Toen ik hem op mijn Sony H2 gebruikte heb ik echt mooie resultaten gehaald.

Maar een RAW file van 30 MB? Bedoel je geen 10 mb?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
madmaus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:40:
Maar een RAW file van 30 MB? Bedoel je geen 10 mb?
net maar even een raw foto gemaakt om te kijken, en die is 22,6mb geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Dacht dat een raw File ongeveer zo groot werd als het aantal pixels. Dus 10 megapixels 10 MB.

Ik zal me wel vergissen dan 8)7

Pagina: 1 2 3 Laatste