Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 09:27
madmaus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:01:
Dacht dat een raw File ongeveer zo groot werd als het aantal pixels. Dus 10 megapixels 10 MB.

Ik zal me wel vergissen dan 8)7
Het verschilt natuurlijk ook nogal hoeveel compressie er nog op een RAW zit, en hoeveel kleurinfo :) Een camera met een wijdere DR slaat meer op in een RAW dan met een krappe DR ;)

De fuji heeft kennelijk weinig compressie :P

Anoniem: 145126

Hallo,

Ik zit er over te denken om deze camera aan te schaffen. Ik heb nu een S6500fd en ben hier erg tevreden mee, maar ik wil graag de extra opties die deze camera nu weer heeft. (SD, kantelbaar display, etc...)

Ik vroeg mij zomaar af of je de zonnekap bij de S100fs omgedraaid op de lens mee kan dragen, ook wanneer je deze dus niet gebruikt. Dit kan bij de 6500 wel en ik vind het erg fijn om die kap altijd binnen handbereik te hebben.

Ook gebruik ik graag een polarisatiefilter waar ik dan ook de lenskap weer opklik als ik even geen fotos maak.. de 6500 is 58mm en de s100 is 67 .. ik mag aannemen dat ik niet slechts een conversiering kan kopen, want dan kan ik zeker de lenskap niet meer op het filter zetten? Een nieuw polarisatiefilter kost +-30 euro, niet heel veel vergeleken bij de camera, maar zou het liever vermijden, andere opties?

Laatste vraag.. ik zie een knopje zitten op de s100 om handmatig de flitser te openen. Aangezien er ook een losse flitser opgezet kan worden (nog 1 van de redenen om deze aan te schaffen) kan ik dan aannemen dat de flitser niet automatisch opent wanneer een flitsprogramma is gekozen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden. Ik denk niet dat ze invloed hebben op mijn uiteindelijke keuze, maar zou het graag willen weten.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03
Ik vroeg mij zomaar af of je de zonnekap bij de S100fs omgedraaid op de lens mee kan dragen, ook wanneer je deze dus niet gebruikt. Dit kan bij de 6500 wel en ik vind het erg fijn om die kap altijd binnen handbereik te hebben.
Ja, dat kan. http://cache.gizmodo.com/.../2008/01/fujifauxdslr.jpg
Ook gebruik ik graag een polarisatiefilter waar ik dan ook de lenskap weer opklik als ik even geen fotos maak.. de 6500 is 58mm en de s100 is 67 .. ik mag aannemen dat ik niet slechts een conversiering kan kopen, want dan kan ik zeker de lenskap niet meer op het filter zetten? Een nieuw polarisatiefilter kost +-30 euro, niet heel veel vergeleken bij de camera, maar zou het liever vermijden, andere opties?
Een 58mm pola filter voor een 67 lens? Dan krijg je op groothoek hele grote zwarte randen (vignetering) om je foto's. Misschien wanneer je helemaal inzoomt dat je dan zonder randen kan werken. Met andere woorden, geen goed idee dus.
Laatste vraag.. ik zie een knopje zitten op de s100 om handmatig de flitser te openen. Aangezien er ook een losse flitser opgezet kan worden (nog 1 van de redenen om deze aan te schaffen) kan ik dan aannemen dat de flitser niet automatisch opent wanneer een flitsprogramma is gekozen?
Zelf heb ik een S9500, hiebij komt de flitser niet automatisch omhoog. De hotshoe van de S100FS maakt geen gebruik van TTL oid. Je zult alles op de externe flitser zelf moeten instellen.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
de flitser komt alleen omhoog als je zelf op het knopje duwt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de antwoorden. Was min of meer wat ik had verwacht.

Over het polarisatiefilter van 58mm .. ik denk eerlijk gezegt niet dat je zoveel last krijgt van vignettering bij de s100fs, het filter zou 9mm groter moeten zijn en er zit toch wel minimaal 5mm zwarte rand tussen de lens en het schroefdraad.. maar ik ben wel van plan een nieuw filter te kopen.

Weet iemand toevallig wat de afmeting zijn van de np140 accu? Ik kan dit op internet niet vinden.
Oh gevonden: http://www.batterymart.com/p-cam-bli-342.html

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 145126 op 21-09-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo,

Sinds dit weekend heb ik de s100fs. Eerste indruk is zeer positief. Fuji heeft nagenoeg alle goede eigenschappen overgenomen van zijn vorige cams en heeft mooie features toegevoegd.

Fotokwaliteit is gewoon goed. Chromatic abberation, ik heb er op gelet en inderdaad als je zoekt zie je het wel, maar mijn vorige cam had dit ook zag ik, maar dit was me nooit eerder opgevallen. Als je geen extreme uitvergrotingen maakt (en dat doe ik niet) denk ik ook niet dat je het merkt, en zoals al op diverse plaatsen is gezegd: als je wel uitvergrotingen wil maken is het softwarematig goed weg te werken, zeker als je raw fotografeert.

Ik heb nog een vraag, ik hoop dat iemand hier het weet. Ik wil graag een accu bij bestellen (enige minpuntje, dat er geen penlites meer in gaan). Ik zie dat er ook goedkopere no-name accus zijn van 24 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? En belangrijk: kan ik deze laden in de meegeleverde lader? Ik heb geen ervaring met li-ion accus en laders, dus weet hier heel weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258124

Ik heb een goedkopie Accu via Ebay ergens uit Azië laten komen. De mijne werkte prima in de camera en in de lader.
De levensduur heb ik niet uitvoerig getest, maar ik heb geen verschil opgemerkt in het aantal foto's dat ik met de originele en de nepper kon maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248148

Hoi Iedereen,

Ik heb kwijlend alle reacties gelezen over de S100fs, ben ook van plan om hem te kopen, via E-bay :P.

Nu zit ik met een vraag, ik heb absoluut geen ervaring met Pola en UV-filters, dus heb geen enkel merk in mijn hoofd en vroeg mij dus af, wie van jullie hebben een Pola en UV-filter en van welk merk en wat zijn jullie ervaring er mee.

Alvast bedankt!

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een goede pola en uv filter beinvloedt je foto niet negatief, een slecht filter wel.
Het is dus echt zonde om hierop te besparen.
Gelukkig heeft de s100fs niet zo'n groot frontelement waardoor filters wel te betalen zijn.
een goedkoop adres voor filters is: www.factoryprices.nl

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Maar welke merken raad je aan, daar zit ik een beetje mee.

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

B+W of Hoya, beiden zijn goed, maar niet al hen materiaal is geniaal. Wat je zoekt zijn de multocoated versies (HMC voor hoya)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Ik had na jou post deze op het oog, hij werd ook aangeraden door een studie genoot: The Hoya Pro 1 Digital ik vraag mij af op http://www.camerafilters.com/ word ook gezegd dat dit een pola filter is, is dat zo? Of is het een UV filter en een pola apart?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 248148 op 27-11-2008 17:10 ]

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
ik ben door dit topic in deze camera geinteresseerd geraakt. Ik ben een behoorlijke amateur die het leuk vind om fotos te maken. Vooral op evenementen.
Ik bezit nu een Sony DSC-H2 en die is wel aan vervanging toe inmiddels. Maar ik ben nog niet toe aan een DSLR
De S100FS valt me op door haar veelzijdigheid.
Mijn grootste ergernis bij de H2 is de traagheid waardoor ik vaak net het moment mis wat ik vast wil leggen.
Mijn vraag is dan ook hoe snel deze camera is hoe snel achter elkaar kan ik fotos maken op volle kwaliteit?

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Laryx schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:41:Mijn vraag is dan ook hoe snel deze camera is hoe snel achter elkaar kan ik fotos maken op volle kwaliteit?
Dan kan ik je het beste verwijzen naar http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms100fs/ en dan doorklikken naar pagina 4 over performance. Dit is btw een erg handige site voor het vergelijken van foto toestellen.

Suc6 ermee

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 248148 op 27-11-2008 20:28 . Reden: Qoute fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Morgen krijg ik mijn s100sf. Ben een absolute leek op het gebied van fotografie. Maar dat gaat veranderen ....
Voor nu heb ik eerst twee vragen:
Wie heeft er ervaring met externe flitsers op de s100sf? Ik ben erg benieuwd wanneer je een externe flitser nodig hebt en welke eisen er aan gesteld worden. Ook ben ik benieuwd of je na het aansluiten van een externe flitser ineens twee apparaten te bedienen hebt, of dat de flitser alle info krijgt van de s100fs.
Verder ben ik erg benieuwd naar toegankelijke sites over fotografie, om de basics wat onder de knie te krijgen.

grz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
Skuzz schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:39:
[...]
Ik heb een Kingston SDHC Class 6 kaartje en die is langzamer als een simpel Sandisk 1Gb kaartje
ik had de camera in de burst mode gezet (50x 3mpix) en getimed hoe lang het duurde, bij de Kingston Class 6 duurde het echt een stuk langer, zeker een halve minuut langer.
Nog iemand ervaringen? Heb het toestel besteld maar nog geen geheugenkaartjes. Ben er in ieder geval achter dat xd een stuk trager is dan de sd (dpreview). Voor mij is nu nog onduidelijk welke SD.

Heeft iemand advies voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zelf via ebay :P geheugen kaartjes besteld van ADATA 150x class 6 turbo 16gb, die komt uit verschillende SDHC kaart test toch wel redelijk uit te test, min 8 megabyte p/s. Maar als je echt de best of the best dan moet je kijken naar een scandisk extreme III maar die zijn maar 8 gb en een stuk duurder. Dus... beetje reviews volgende enk. :P Hoe is je toestel btw? al uitgeprobeerd?
http://www.robgalbraith.c...ol=capacity&sort_dir=DESC kan je wat reviews van SD kaartjes krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 248148 op 04-12-2008 12:12 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hoe bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
En hoe bevalt ie?
Tot nu toe bevalt ie erg goed. Nog niet veel gebruikt. Ik ben een leek op dit gebied en merk dat deze camera mij uitnodigt hier meer over te leren. Eerst maar eens een cursus doen of zo.

Grz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Niet gelijk doen, eerst zelf prutsen: veel leuker! Pak een onderwerp, hoe wil je dit in je foto krijgen? Probeer dat te bereiken. Wat doet de S-stand, de A-stand en de M-stand als ik aan het wieltje draai? Wat voor gevolgen heeft een hogere ISO-waarde? Dat soort gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietPrecies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 15:43
Ik ben van plan deze camera volgende maand aan te schaffen. Wanneer wordt deze camera vervangen door een nieuw model?

Too many freaks, not enough circuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PietPrecies schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 09:10:
Ik ben van plan deze camera volgende maand aan te schaffen. Wanneer wordt deze camera vervangen door een nieuw model?
Als je hem pas volgende maand wil kopen raad ik je aan om een instap slr te nemen. Ik heb hem gister binnen gekregen en moet zeggen dat mijn verwachtingen hoger waren dan de resultaten.
Vooral de Manual Focus, MF, is een beetje irritant, ik blijf aan dat wieltje draaien en er gebeurt gewoon weinig en je kan niet heel duidelijk zien door de EVF en op je LCD schermpje of je nou scherp heb gesteld of niet. en zeker op full zoom is door je schermpje kijken geen pretje.

Maar above all het is een prima camera, veel functies alleen moet denk ik nog even wennen aan de MF.

Heb alleen last van een lijntje groene pixels, of zijn de dooie pixels, als ik een foto heb van iso 800 of hoger. zie plaatjes hieronder en 100% crop

ISO 800
Origineel op 640x480
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/12/9/f_HighISOFlawm_02693a1.jpg
Op 100% en Crop
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/12/9/f_HighISOFlawm_1da5fb1.jpg

ISO 1600
Origneel op 640x480
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/12/9/f_HighISOFlawm_b3e3fd5.jpg
Op 100% en Crop
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/12/9/f_HighISOFlawm_9a3639f.jpg

Ik kan het allemaal weg werken met photoshop, patch tool, maar is het om zorgen over te maken? (Terug sturen) of moet ik gewoon niet op hoger dan iso800 schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ziet er niet goed uit, zou hem retourneren. Sensor probleempje lijkt mij. Voordat je hem gaat retourneren, zou ik als ik jou was ook kijken of je geen CA/PF hebt. Mocht je dat niet storen, heb je een pracht camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietPrecies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 15:43
Anoniem: 248148 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 14:08:
[...]

Als je hem pas volgende maand wil kopen raad ik je aan om een instap slr te nemen.
Maar above all het is een prima camera, veel functies alleen moet denk ik nog even wennen aan de MF.

Heb alleen last van een lijntje groene pixels, of zijn de dooie pixels, als ik een foto heb van iso 800 of hoger. zie plaatjes hieronder en 100% crop
Deze camera heeft juist mijn voorkeur boven een SLR vanwege 1 lens etc. Daarnaast vind ik de prijs nog vrij netjes voor mijn eerste serieuze camera en met de aanschaf van een SLR ben je een bak meer geld kwijt.

Aangezien deze camera vorig jaar januari is geintroduceerd, vraag ik mij af hoe lang de 'product-cyclus' van fuji camera's is.

Too many freaks, not enough circuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 17:23

Deathchant

Don't intend. Do!

PietPrecies schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:43:
[...]

Deze camera heeft juist mijn voorkeur boven een SLR vanwege 1 lens etc. Daarnaast vind ik de prijs nog vrij netjes voor mijn eerste serieuze camera en met de aanschaf van een SLR ben je een bak meer geld kwijt.
Als je het echt doet vanwege 1 lens.......Een Nikon D40 met een 18-105 lens (allround) is nog altijd goedkoper dan de S100fs volgens mij :?

S100fs: 468 euro: pricewatch: Fuji FinePix S100fs Zwart
Hier de D40 met 2 lenzen voor 449 euro: D40+18-55+55-200: pricewatch: Nikon D40 Kit DX 18-55/55-200 mm

Als je het apart koopt: D40 body: 278 euro: http://www.kamera-express...age=product&product=20358
Tamron 18-200 lens: 179 euro: http://www.kamera-express...age=product&product=13704
Samen 457 euro.....

Maar het ziet inderdaad uit als een sensor probleem. Retourneren die hap.

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 09-12-2008 22:00 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
In de handleiding zie ik staan dat er een externe flitser aangesloten kan worden. Ook kan er dan gebruik gemaakt worden van een ynchronisatiekabel. Waar dient deze voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252590

intruder1400 schreef op zondag 14 december 2008 @ 23:28:
In de handleiding zie ik staan dat er een externe flitser aangesloten kan worden. Ook kan er dan gebruik gemaakt worden van een synchronisatiekabel. Waar dient deze voor?
Om te kunnen flitsen met een flitser die geen voetje heeft. En dus ook niet in het schoentje op de camera past. Als je een daarvoor geschikte flitser met voetje in het schoentje plaatst maakt de flitser via 2 contacten contact met de camera. En dus moet je een kabeltje gebruiken als je flitser geen voetje heeft.
In beide gevallen moet je in het menu de functie "externe flitser" inschakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 252590 op 15-12-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
Anoniem: 252590 schreef op maandag 15 december 2008 @ 16:43:
[...]

Om te kunnen flitsen met een flitser die geen voetje heeft. En dus ook niet in het schoentje op de camera past. Als je een daarvoor geschikte flitser met voetje in het schoentje plaatst maakt de flitser via 2 contacten contact met de camera. En dus moet je een kabeltje gebruiken als je flitser geen voetje heeft.
In beide gevallen moet je in het menu de functie "externe flitser" inschakelen.

• intruder1400
  • Niet online
Raar, mijn reactie is weggevallen. Nogmaals....

Ik zie op de camera maar één contact zitten én een schoentje. Betekent dit dat ik dan zo'n synchronisatiekabel nodig heb? 1. Biedt dit dan wellicht extra functies?

Ik overweeg een externe flitser te kopen om de volgende redenen:
- binnen fotograferen bij weinig licht (via plafond om witte gezichten te voorkomen);
- een groter flitsbereik;
- bij snelle opnamen achterelkaar ook kunnen flitsen;
2. Is dit mogelijk met een externe flitser op de s100fs?

3. Moet ik per keer dat ik focus de externe flitser apart instellen of gaat dat via zo'n synckabeltje, het contactje in het schoentje of (indien het antwoord nee is) zijn er flitsers die zelf een meting kunnen doen?

Anoniem: 180355

Welke flitser heb je in gedachten? Ikzelf heb op mijn S9500 een Metz 36C2 gehad, een 'domme' flitser op een 'domme' camera. Dat wil zeggen dat de flitser alleen getriggerd wordt, de sterkte van de flits moest ik zelf instellen. Vandaar ook het ene contactpuntje op je S100 (ook een 'domme' camera).
Er zijn camera's die informatie van de lichtomstandigheden doorgeven aan de flitser zodat het ding zichzelf kan aanpassen, dit is niet van toepassing op je S100.

Antwoord 1: Het kabeltje is extra, je hebt het niet nodig tenzij je off-shoe wilt flitsen (flitser los van de camera). Het kabeltje biedt geen extra mogelijkheden, het enige wat het doet is je flitser triggeren.
Antwoord 2: Afhankelijk van de flitser die je koopt. Let er dan op dat de kop draaibaar is (en eventueel kantelbaar). Het getal in het typenummer van een flitser is vaak het richtgetal, een aanduiding voor de maximale output van het ding. Vergelijk dit met het richtgetal van de interne flitser van je S100 en je zult in bijna alle gevallen zien dat de externe flitser krachtiger is. Het snel achter elkaar kunnen flitsen hangt af van de herlaadtijd van je flitser, maar ik kan me voorstellen dat je camera de beperkende factor is (beeldverwerking).
Antwoord 3: Zie bovenste gedeelte, er zijn flitser die zichzelf aanpassen maar die baseren zich op informatie die de camera verstrekt. De S100 geeft dit niet door en dus zul je zelf aan de slag moeten, beetje proberen en gevoel ervoor ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]intruder1400 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:10:
[...]

Ik zie op de camera maar één contact zitten én een schoentje. Betekent dit dat ik dan zo'n synchronisatiekabel nodig heb? 1. Biedt dit dan wellicht extra functies?

Het schoentje heeft 2 contacten. 1 in het midden van het schoentje en het 2e contact is het schoentje zelf. Het contact met de flitser wordt gemaakt via de binnenzijde van de railtjes van dit schoentje. Soms heeft een overijverige Chinees dit zwart geverfd en dan doet de flitser het niet.
Even wegkrabben met een mesje of voorzichtig blank schuren met een stukje extra fijn schuurpapier op de plaats waar het contacht van de flitser het railtje raakt. Sommige flitsers hebben 1 contact met het schoentje(bijv. Metz 36C-2), andere 2 (bijv Nikon SB-26) aan beide kanten.

De Nikon SB-26 wordt niet meer gemaakt, maar is tweedehands nog te koop. Meestal niet spotgoedkoop, maar het is dan ook een fantastische flitser. Kop kan in twee richtingen draaien. Er is een slave-functie. De sterkte van het flitslicht kan zowel automatisch als met de hand ingesteld worden. Er zit een stroboscoopfunctie op. Deze werkt helaas niet automatisch op de S100FS, maar kan eventueel wel handmatig worden gebruikt of via een schakelkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286931

Ik fotografeer met een fujifilm finepix S100fs. Ik zou een teleconverter willen aanschaffen en denk na links en rechts wat rondgekeken en geluister te hebben dat de Olympus TCON-17 een goede keuze zou zijn. Maar ik heb wat technische vragen waar ik nog geen antwoord op vind.
Mijn lens heeft een diameter van 67 mm. Weet iemand of de telecon Olympus TCON-17 gebruikt kan worden met mijn toestel? Welke diameter heeft de TCON-17.
Welke adapter heb ik nodig? Kent er iemand een merk - type?
Heeft er iemand een dergelijke combinatie? Met welk resultaat?
Raynox verkoopt bvb een teleconverter van 2,2 namelijk de DCR2025 pro en daar vermeldt men een adapter RA6267 of zoals ik begrijp een verloop van diameter 67 mm (fototoestel) naar diameter 62 mm (teleconverter). Maar ik vind 2,2 en te grote factor en daarom wil ik gaan voor een vergroting van 1,7.
:?
vraag hierheen gemoved, stond in een eigen topic, wat niet nodig was omdat het hier prima past

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 13-01-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258124

Op basis van deze pagina maak ik op dat de TCON-17 een diameter van 55mm heeft.
Da's een flink verschil met 67mm, ik denk dat je dan problemen gaat krijgen met zwarte randen (als je al een adapter-ring kan vinden).
Raynox heeft ook een 1.54x teleconverter met 52mm schroefdraad en die raden ze NIET aan voor de S100FS. En als een verkoper zijn accesoires niet aanprijst is dat meestal een teken dat het geen goeie combi zal zijn :P

Ik begrijp ook niet wat het bezwaar tegen de 2,2x van Raynox is, maak je je zorgen om de kwaliteit van je plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119927

Anoniem: 258124 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 07:57:
Op basis van deze pagina maak ik op dat de TCON-17 een diameter van 55mm heeft.
Da's een flink verschil met 67mm, ik denk dat je dan problemen gaat krijgen met zwarte randen (als je al een adapter-ring kan vinden).
Raynox heeft ook een 1.54x teleconverter met 52mm schroefdraad en die raden ze NIET aan voor de S100FS. En als een verkoper zijn accesoires niet aanprijst is dat meestal een teken dat het geen goeie combi zal zijn :P

Ik begrijp ook niet wat het bezwaar tegen de 2,2x van Raynox is, maak je je zorgen om de kwaliteit van je plaatjes?
Dit begrijp ik niet. Alle teleconverters die je voor je lens plaatst zorgen voor zwarte randen (vignetting) als je niet inzoomd.
Dergelijke teleconverters zijn pas bruikbaar na ca. 8x zoom. Als je een adapterring kan vinden kan je hem voor je lens plaatsen en gebruiken. De lens vergoot als ware je beeld. Door de opstapeling van lenzen verlies je wel licht en lensfouten worden ook 'vergroot' waardoor zaken als CA duidelijker zichtbaar zullen worden. Ook is het zeker zaak om een goed statief te zoeken, om uit de hand te schieten heb je ineens heel veel licht nodig. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119927 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:22:
[...]

Dit begrijp ik niet. Alle teleconverters die je voor je lens plaatst zorgen voor zwarte randen (vignetting) als je niet inzoomd.
Dergelijke teleconverters zijn pas bruikbaar na ca. 8x zoom. Als je een adapterring kan vinden kan je hem voor je lens plaatsen en gebruiken. De lens vergoot als ware je beeld. Door de opstapeling van lenzen verlies je wel licht en lensfouten worden ook 'vergroot' waardoor zaken als CA duidelijker zichtbaar zullen worden. Ook is het zeker zaak om een goed statief te zoeken, om uit de hand te schieten heb je ineens heel veel licht nodig. Succes
Volgens mij heb je helemaal geen last van zwarte randen omdat je een teleconverter alleen maar gebruikt om je telebereik te vergroten. Je gaat toch je vaste lens niet op een kort brandpunt instellen als je er een teleconverter op zet. Dat heeft geen enkel nut.
Ik heb er wel eens een teleconverter op gehad met een 48 mm schroefdraad. Door middel van verloopringen op de 67 mm geschroefd en in de telestand nog steeds totaal geen vignettering gezien.
Een teleconverter heeft alleen maar zin als je met je digitale zoom van 2x , die ook heel goede resultaten geeft, nog niet voldoende bereik hebt. Dus als 800 mm nog te weinig is.
Vergeet ook niet, dat je met de PC kunt nabewerken. Er zullen dus maar weinig omstandigheden zijn waarbij een teleconverter voor deze camera zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Laatst online: 05-07 14:59
Morgen ga ik de Fuji S100FS camera kopen, maar nu lees ik diverse dingen over de geheugen kaartjes.

Wat is de maximale grote die er in de S100FS kan? Op bijvoorbeeld digitalstreet lees ik; maximaal 2GB. Ik ben van plan er een 8GB kaartje in te zetten.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 16:16
Ik heb deze zelf ook sinds 3 weken. De 2 GB is de grootste XD kaart. Bij mij draait hij met een 4GB SDHC, dus dat werkt in ieder geval. Volgens de gebruiksaanwijzing kan er in ieder geval een 8 GB SDHC kaart in.

[ Voor 28% gewijzigd door Voederbietel op 30-05-2009 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie heeft in de S100FS een 8Gb SDHC kaartje zitten, zonder problemen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308027

Deathchant schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 21:52:
[...]

Als je het echt doet vanwege 1 lens.......Een Nikon D40 met een 18-105 lens (allround) is nog altijd goedkoper dan de S100fs volgens mij :?
De S100FS heeft een zoom van +/- 14. Dit komt overeen met 28-400mm...
Jij vergelijkt deze met de Nikon D40 en als extra lens een 18-200mm...

Ik ken er allemaal niet zoveel van, maar het zoombereik is dan toch maar half zo groot?

Verder had ik eigenlijk een andere vraag. Ik wil een digitaal fototoestel waarbij je zelf veel invloed hebt op de scherptediepte. Foto's met een onscherpe achtergrond vind ik héél mooi. Momenteel heb ik een Panasonic FZ-20, heel tevreden over, maar ik heb weinig invloed op de scherptediepte (ofwel gebruik ik het verkeerd).

Ik dacht dat dit aan de grootte van de sensor ligt, en deze is bij de S100FS veel groter dan bij de andere SLR-likes, dus ik denk dat dit dan voor mij een goede keuze is?

Dan nog even terugkomen op die "Chromatic aberation"... Dit ziet er echt SLECHT uit... Hebben ze dit in de huidige toestellen nog niet verholpen?

I know, veel vragen :) Hopelijk veel antwoorden ook! Merci!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 308027 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:46:
[...]

Ik ken er allemaal niet zoveel van, maar het zoombereik is dan toch maar half zo groot?

Verder had ik eigenlijk een andere vraag. Ik wil een digitaal fototoestel waarbij je zelf veel invloed hebt op de scherptediepte. Foto's met een onscherpe achtergrond vind ik héél mooi. Momenteel heb ik een Panasonic FZ-20, heel tevreden over, maar ik heb weinig invloed op de scherptediepte (ofwel gebruik ik het verkeerd).

Ik dacht dat dit aan de grootte van de sensor ligt, en deze is bij de S100FS veel groter dan bij de andere SLR-likes, dus ik denk dat dit dan voor mij een goede keuze is?

Dan nog even terugkomen op die "Chromatic aberation"... Dit ziet er echt SLECHT uit... Hebben ze dit in de huidige toestellen nog niet verholpen?

18-200 op Nikon crop is 27-350mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183094

Anoniem: 308027 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:46:
[...]

Het zoom bereik van de fuji is om precies te zijn 28-421mm ;)

Wat betreft de CA, tsja, ik heb er zelf weinig last van maar ik fotografeer meestal geen bomen op het uiterste zoombereik ;), in de groothoekstand, nou ja, groothoek.., heb ik bij een aantal foto's CA geconstateerd maar was op zich alleen goed zichtbaar als je gaat pixelpeepen en is verder goed te herstellen met lightroom of gelijk welke andere bewerkingssoftware dan ook.

Voorheen had ik een s3 pro en ik weet dat ik niet moet vergelijken omdat de sensorgrootte nogal verschilt maar als ik het dan toch doe, ik erger mij soms weleens aan de noise reduction maar dat is dan ook het enige waar ik mij echt aan stoor/stoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ziet er goed uit, is zelfs nog wat lichter geworden dan den S100fs
sensor is wel een beetje kleiner geworden, ben benieuwd hoe die gaat presteren :)

lijkt er op dat ik mijn S100fs wel net op tijd verkocht hebt, waarde is vast wat omlaag gegaan nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skuzz schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:43:
ziet er goed uit, is zelfs nog wat lichter geworden dan den S100fs
sensor is wel een beetje kleiner geworden, ben benieuwd hoe die gaat presteren :)

lijkt er op dat ik mijn S100fs wel net op tijd verkocht hebt, waarde is vast wat omlaag gegaan nu :P
Niet alleen kleiner geworden maar er gaan ook meer pixels op, ben benieuwd hoe de foto's eruit zien.

Nu heeft fuji hopelijk ook tijd om een nieuwe firmware uit te brengen voor de s100fs..

Wat heb je ervoor in plaats aangeschaft als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
helemaal niets helaas. Deed er uiteindelijk toch te weinig mee, en het geld was erg welkom
maar de interesse is er nog steeds, er komt vast wel weer eens wat terug

[ Voor 29% gewijzigd door Bramster op 22-07-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 07:37
En de opvolger is aangekondigd. Ik vind de specs maar een beetje mager. Geen 24mm, maar gewoon zelfde lens. Wat betere sensor, maar niets spectaculairs. Zou leuk zijn mocht er een externe ttl flits voor bestaan.

Bron: http://www.dpreview.com/n...072208fujifilms200exr.asp
The FinePix S200EXR in summary:

* Super CCD EXR 1/1.6” 12 Megapixel switchable sensor
* EXR Priority Modes and EXR Auto Mode
* Fujinon 14.3x optical zoom (30.5mm- 436mm)
* Manual barrel zoom
* High Contrast LCD monitor 2.7” 230K dots
* Electronic View Finder (EVF), 0.2”, 200k dots
* Ultra High Sensitivity (Up to 12800 at 3MP resolution)
* Pro Focus Mode / Pro Lowlight Mode
* Dual Image Stabilization (ISO and Optical Image Stabilization)
* 5 Film Simulation Modes
* Up to 800% increased Dynamic Range
* Face Detection 3.0 with Automatic Red-eye removal
* 3 Bracketing functions (Dynamic Range, Film Simulation and Auto Exposure)
* Super Intelligent Flash
* Simultaneous capture of both JPEG and CCD RAW (EXR) images
* Movie Mode with sound (640 x 480, 30 fps) with zoom function
* Custom modes
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/0907/Fujifilm/s200EXR-001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchRAIDen
  • Laatst online: 04-07 14:16
Heeft er iemand ervaring met de scherptediepte met de S100FS?
ik heb zelf de camera ook, en buiten, zowel op macro als op redelijke zoom
(net aan de helft), krijg ik een aardige scherptediepte in relatie met het onderwerp
en de achtergrond, echter als ik dit binnen probeer, lukt dit bijna nooit,
ik doe vast wat verkeerd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Scherptediepte is afhankelijk van drie zaken; brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot onderwerp. Als je tov buiten een van die waarden verandert dan heeft dat invloed op je scherptediepte ja. Ik kan me zo voorstellen dat je de afstand tot je onderwerp verandert wanneer je je foto's vergelijkt met macro's en ik kan me voorstellen dat je met een lagere brandpunt binnen werkt dan buiten. Beide leveren je een grotere scherptediepte op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
Weet iemand hoe ik de batterij kan ontladen. Kreeg de tip dat dat gezond is voor de batterij om dat eens per kwartaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Een goede batterijlader kopen, zoals bijvoorbeeld de Voltcraft IPC-1. Op dit moment met 8 batterijen vrij prijzig, maar regelmatig in de aanbieding met 4xAA voor rond de 35 euro. Dergelijke laders zijn in staat batterijen per batterij te refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 16:21

Spikey

Making the web accessible!

naar mijn weten slikt de s100fs een accu en geen losse batterijen.

als de oplader het niet ondersteunt (waarschijnlijk niet anders vroeg je het niet) dan is doorschieten tot de camera ermee ophoudt denk ik de enige oplossing.

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
dus geen bepaalde stand (zoals bij mijn videocamera) waardoor het toestel niet uitschakelt en dus de batterij leegloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Niet online
Wie maakt er gebruik van en externe flitser en wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb al voorbij zien komen:
Metz 36 C-2 (domme flitser)
En de Nikon SB-26 ('slimme' flitser)

De prijzen variëren nogal, tweede hands van 20 tot 100 euro. Wat zijn van deze twee bijvoorbeeld de verschillen die voor het werken met de s100fs van belang zijn?

En zijn er nog andere goede mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchRAIDen
  • Laatst online: 04-07 14:16
Heb zelf de S100FS in combinatie met de Metz 36, is ook ruim voldoende.
Flits vooral indirect en dat geeft mooie resultaten, een slimme flitser is op
deze camera nutteloos, aangezien de camera er zelf niets mee kan doen,
er wordt alleen een signaal voor het flitsen doorgegeven, geen lichtmeting oid.
(zie ook de handleiding van je camera)

dus... zit ik te posten in een topic van meer dan een jaar geleden. :S
nou ja, misschien dat iemand er nog wat aan heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door ArchRAIDen op 22-06-2011 14:26 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste