433MHz-communicatie met microcontrollers

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 168.851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Hm, dat durf ik zo niet te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb deze debug informatie kunnen halen uit Processing:
http://www.xs4all.nl/~cpvers/codes.txt

Dit is van groep 1, codes A, B, C en D aan en uit (staat er tussen wat het is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Een screenshot was ook wel handig geweest ;) De pulsduur lijkt me wel duidelijk uit de getalletjes: de kortste piekjes zijn zo rond de 20, de langste (welke 3x de korte zijn) zitten rond de 61/62. Ik heb 21,5 als gemiddelde genomen voor de periode. De prescaler van de timer staat op 256, dus dan is het 256*(1/frequentie ATMega)*21,5. Ik gok dat jouw arduino ook gewoon 16MHz is, dus dan kom je uit op 328µs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Ik ben ook eens met die ELRO AB440 gaan knutselen. Ik gebruik geen arduino maar een atmega88 op een eigen bordje. De elro ontvangers hebben een 3 pins receiver moduletje die vrij makkelijk los te solderen is. Ik heb de datapin van de receiver op de Input Capture poort gegooid en time het binnenkomende signaal op 250kHz. De AB440 heeft een clock van ~10kHz. De korte puls komt daarmee op ongeveer 400 us (4 kloktikken), de lange op 1200.

Ik heb nu een stukje code om het ontvangen signaal naar de serieele poort te schrijven, 886 bytes groot. De output van de code ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[MARK]
S
1F1111FFFF1FS
1F1111FFFF1FS
1F1111FFFF1FS
1F111FFFFF00S
1F111FFFFF00S
1F111FFFFF00S
[MARK]

Hierbij is de S een SYNC signaal, F een FLOAT. Alles wat korter is dan 264 us wordt niet geregistreerd, langere pulsen die niet als 0, 1, F of S herkend worden gooi ik ook weg. De "[MARK]" wordt ongeveer iedere halve seconde geschreven (dan is de output makkelijker uit te pluizen). Bovenstaande code is A-ON, ik zie duidelijke verschillen tussen de verschillende knoppen en krijg met de huidige code vrijwel geen ruis binnen.

Hoewel in bovenstaand voorbeeld de eerste drie reeksen volgens mij voldoende zijn om het signaal te decoderen vraag ik me af waar die andere drie voor dienen. Ik kan dat nog niet matchen met de datasheet van de PT2262?

-- EDIT ---

Ik lees net:
Tenslotte: ik heb gemerkt dat de remotes bij het loslaten van een knop toch nog even een signaal doorsturen, maar dan met de code 'geen knop ingedrukt'. Laat je daardoor niet van de wijs brengen ;)
Geloof dat ik die drie regels nu ook kan verklaren :$

--- EDIT 2 ---

Ik heb de idruk dat de meesten hier gebruik maken van losse zender modules, is er ook al iemand die een AB gehacked heeft zoals in het zuster-topic KAKU computer? Ik heb het ideee dat daar het uitgangs signaal van de encoder en het ingangs signaal van de zender op ongeveeer 5 volt werken c.q. worden gebracht. Mijn Elro AB lijkt echter op 12V te werken (De PT2662 chip kan daar prima mee overweg)... Nu kan ik natuurlijk een zender module bestellen maar ik misbruik liever de AB ;) Misschien gewoon een MAX232 er tussen gooien?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 12-01-2010 22:28 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik heb nog wat geprutst met het setje, maar heb het helaas niet goed aan de praat meer kunnen krijgen.

Ook mijn 433Mhz ontvanger volgens het schema van Fuzzilogic werkt niet goed meer, veel storing en kan daardoor geen goed plaatje maken.

Ik denk dat ik ook maar een KAKU setje koop om mijn modules te testen.

Trouwens Fuzzilogic, hoe werkt die KaKu decoder van je site?
http://randysimons.com/overige/browsable/433MHz/KaKuDecoder/

Ik snap weinig van het C++ verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Megamind op 21-01-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Mja, dat schakelingetje eromheen is eigenlijk ook maar zo-zo. Ik vraag me af hoe de ontvangers het zelf doen?.. Triggeren op een lang laag signaal?

Enfin, die KaKu-decoder triggert dus wel op een lang laag signaal, en gaat dan een signaal (telegram noemde ik het ergens) eerst helemaal bufferen, en dan decoderen. In principe is het generiek, niet alleen voor KaKu, maar ook voor de andere. Er komt 1 getal uitrollen, dat mogelijk al behoorlijk uniek is voor elke knop van welke zender dan ook, ongeacht de precieze timing (dat zoekt-ie zelf uit) Dat getal is dus best wel handig eigenlijk.

Maar die code was nogal proof-of-concept, en Shorty24 heeft in dit topic al eerder een link gegeven naar zijn Arduino home automation-pagina. Hij heeft expliciet support voor de Elro-set.

Overigens heb ik het na morgen aanzienlijk minder druk \o/ dus eindelijk weer eens tijd voor gepruts :) Twee weken geleden wel nog een zender met de 433MHz zender en ardiono gemaakt om een Cresta-weerstation mee "aan te sturen". Info daarvoor staat ook in dit topic, en dat werkt uitstekend. Het was opeens 28 graden buiten, volgens weerstation ;)

Maar ik wil ook een betere ontvanger maken voor KaKu-signalen. Dat staat ook hoog op de wensenlijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Fuzzillogic op 21-01-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Het is jammer dat ik geen goede scope heb want ik kan nu erg weinig meten met die ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ja, een scoop heeft mij ook geholpen. Ik heb een DSO-2090 van Conrad. Relatief ElCheapo, maar je kunt tenminste signalen opnemen om dan eens rustig te bekijken. Op eBay en andere plekken zijn er massa's "klonen" te vinden. Klonen, omdat die Voltcraft zelf die dingen ook niet maakt. De OEM is Hantek (www.hantek.com.cn) waar ook recente software vandaan te halen is.

Je zou met de Arduino & processing zelf iets kunnen maken. Triggeren op een lang laag danwel hoog signaal van de ontvanger, en dan zoveel mogelijk timings van de opvolgende edges meten. Als buffertje (RAM) vol is, naar processing sturen, en het laten plotten op scherm. Processing kun je desgewenst dan de data laten opslaan, zodat je het altijd kunt reviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Hmm daar zou ik inderdaad eens mee kunnen sleutelen.

Heb jij ook bij je processing app van je website als je de AB knop indrukt het het signaal wisselt? Het bleef eerst een soort constant signaal maar nu is het alleen maar warboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik zei toch dat ik tijd had ;)

Alstu, de alfa-versie van de KaKu-decoder versie 2! Simpeler dan dit wordt het niet: hang de data-pin van je 433MHz-ontvanger aan pin 2 van je arduino (en voeding) en klaar ben je! RSSI wordt niet gebruikt, dus die andere elektronica uit eerdere versie heb je niet meer nodig. (Het werkt zelfs redelijk met de ontvangstmodule uit zo'n Cresta weerstation!)

Wat doet het? Simpel: als-ie een goed signaal ontvangt knippert de LED op pin 13. Als je op de COM-poort luistert (115200 baud) dan verschijnt daar een bijv "Code :1942. Period: 185us." Die code is een getal uniek voor elke knop van een remote. Periode is het aantal µs van de kortste puls in het signaal. Deze code is (in principe) compatible met de RemoteSwitch-class, zodat je een binnengekomen signaal ook heel makkelijk weer kunt uitzenden, onafhankelijk van welk fabrikant de remote is! Ontvangen gaat hier goed met KaKu, Action-remote en een Blokker-remote. Ik hoop dat Elro ook zal werken.

C:
1
2
RemoteSwitch switch(<hardware pin voor zender>,<ontvangen periode in µs>,10);
switch.sendTelegram(<ontvangen code>);

(Althans, dit is het idee. Nog niet getest, het is laat genoeg)

Deze code werkt nu ook volledig met "standaard" Arduino-code (rev 0017), gebruikt veel minder RAM en is een stuk compacter. Het is alfa, want ik wil m'n KaKu zender-library uitbreiden met deze ontvanger. Dan is het ook wat handiger in gebruik. Dat komt morgen straks wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik sta versteld, je programma werkt perfect!

Maar zoals je zei stuurt de AB inderdaad af en toe een andere code mee op het laatst:
A aan is bv (ingedrukt blijven houden):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Code :25881. Period: 326us.
Code :25881. Period: 326us.
Code :25881. Period: 328us.
Code :25881. Period: 327us.
Code :25881. Period: 328us.
Code :25881. Period: 327us.
Code :25876. Period: 328us.
Code :26605. Period: 328us.

En A uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Code :25883. Period: 326us.
Code :25883. Period: 326us.
Code :25883. Period: 328us.
Code :25883. Period: 327us.
Code :25883. Period: 328us.
Code :25883. Period: 327us.
Code :26605. Period: 328us.

Maar het werkt perfect, ik ga nu kijken of ik de standaard kaku library kan gebruiken met mijn Elro setje.

Edit: zo te zien gaat er iets niet goed met het verzenden met de sendTelegram methode.

Dit stuur ik uit met een andere arduino:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#include <RemoteSwitch.h>

RemoteSwitch switch1(5,326,10); 

void setup() {

}

void loop() {  
  switch1.sendTelegram(25883);
  delay(1000);
}

Dit krijg ik terug van de nieuwe decoder:
code:
1
2
3
4
5
Code :-13547. Period: 320us.
Code :-13547. Period: 324us.
Code :-13547. Period: 322us.
Code :-13547. Period: 324us.
Code :-13547. Period: 322us.

[ Voor 25% gewijzigd door Megamind op 24-01-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
My bad. Ik had een long ipv int moeten gebruiken voor de receivedCode. In de RemoteSwitch class zit dat wel goed, in de decoder niet. De link in vorige bericht bevat nu de bijgewerkte code. ik ben alleen te lui om zelf te testen ;) (nouja, ik krijg nu veel langere getallen dan voorheen, die int was echt fout. 3^12 past niet in een unsigned int ;))

De Action-remote heeft hiermee "hidden features" gekregen: knopcombinaties leveren andere getallen op. Daarmee kun je opeens veel meer dan 10 codes uitzenden. Heeft de Elro dat ook?

[ Voor 12% gewijzigd door Fuzzillogic op 24-01-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Nee zo te zien niet, als ik 2 knoppen indruk krijg ik 1 van de 2 codes, maar je kan natuurlijk gewoon groepen instellen (5 bits).

Volgens mij werkt 1 van de 2 nog niet helemaal. Code die ik ontvang: 353563, als ik die uitstuur krijg ik terug: 175686, het bijna elke keer de helft :+

Edit: oh wacht ik zie dat die sendTelegram(byte trits[]) bytes expect en niet een integer.

[ Voor 14% gewijzigd door Megamind op 24-01-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Megamind schreef op zondag 24 januari 2010 @ 13:41:
Edit: oh wacht ik zie dat die sendTelegram(byte trits[]) bytes expect en niet een integer.
sendTelegram is overloaded, een long is ook geldige invoer.

Maar ok, ik zal mijn megalomanie eens aan de kant schuiven en het nu eens gewoon gaan testen ;) Eerst een dubbele espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik heb ook net je decode en RemoteSwitch library eens geprobeerd met een merkloze switch.
Decode lijkt te lukken en geeft me een code en period, maar ook bij mij lukt het niet om deze te gebruiken met de zender om te schakelen.

Ik heb ook eens de code van zowel de decoder als de RemoteSwitch library eens doorgenomen, maar heb ook niet kunnen vinden waar de fout zou kunnen zitten.

Edit: Ik vraag me af of je bit-vergelijkingscode wel juist is.
Bij kort-lang-kort-lang doe je namelijk
code:
1
2
3
4
bitClear(receivedBit, 0);
bitSet(receivedBit, 1);
bitClear(receivedBit, 2);
bitSet(receivedBit, 3);

Maar begint de bit-nummering niet bij de least-significant-bit (dus rechts)?
In dat geval bevat receivedBit in het binair 1010.
Dat is dus omgekeerd aan wat je in je code hebt staan (B0101).
Of maak ik hier een denkfout?

[ Voor 36% gewijzigd door Adion op 24-01-2010 17:15 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 16:42
Heb het net ff geprobeerd, en het werkt nu! :)
De code ziet er dus nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      //Decode bit.
      if (receivedBit==B1010) { //short long short long
        //bit "0" received
        //receivedCode+=0;
      } 
      else if (receivedBit==B0101) { //long short long short
        //bit "1" received
        receivedCode+=1;
      } 
      else if (receivedBit==B0110) { //short long long short
        //bit "f" received
        receivedCode+=2;
      }

[ Voor 5% gewijzigd door Adion op 24-01-2010 17:59 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ja dat was het inderdaad, hij werkt nu perfect hier! Ik zal anders even een tabel maken met de codes voor de Elro AB440R.

Grappig om te zien dat die group codes erg vreemd doen :P
groep 1+2+4 = 477488
groep 3+4 = 44462

[ Voor 30% gewijzigd door Megamind op 24-01-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Adion schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:48:
Edit: Ik vraag me af of je bit-vergelijkingscode wel juist is.
Bij kort-lang-kort-lang doe je namelijk
code:
1
2
3
4
bitClear(receivedBit, 0);
bitSet(receivedBit, 1);
bitClear(receivedBit, 2);
bitSet(receivedBit, 3);

Maar begint de bit-nummering niet bij de least-significant-bit (dus rechts)?
In dat geval bevat receivedBit in het binair 1010.
Dat is dus omgekeerd aan wat je in je code hebt staan (B0101).
Of maak ik hier een denkfout?
Helemaal correct! Jammer dat ik er net zelf ook was achtergekomen, had me weer een uur kopkrabben kunnen besparen :P

Enfin, nieuwe code staat op dezelfde plek. Ik heb het voorbeeldje nu ook wat uitgebreid: als-ie 3x achter elkaar dezelfde code heeft ontvangen, wacht-ie 5 seconden, en wordt de ontvangen code opnieuw uitgezonden. Dus: zet lamp aan, code herkent signaal en wacht 5 sec. Ondertussen zet je de lamp snel uit. Na 5 sec gaat-ie weer automatisch aan :)

Overigens heb ik ook een nieuwere versie van de library uit de TS geplaatst. Geen wijziging, behalve dat Arduino 0017 opeens ging zeuren over de spatie in de naam van de example. Die is nou veranderd in een underscore, dat is alles.

[edit] Nice to know:

Als je de ontvangen code met een base converter vertaalt van base 10 naar base 3, dan zie je precies hoe het signaal is opgebouwd. In base 3 is een 0 een "bit 0" (kort-lang-kort-lang) in het signaal, een 1 is een "bit 1" (lang-kort-lang-kort), en een 2 is een "bit float" (kort-lang-lang-kort).

Omgekeerd werkt ook, als je weet hoe het signaal eruit ziet, dan kun je het van base 3 naar base 10 omzetten en dan weet je wat de bijbehorende (base 10) code zal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Fuzzillogic op 24-01-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342647

Met behulp van de diverse programmaatjes heb ik een overzicht gemaakt van de ELRO AB440R en Kaku setjes. Bij het ELRO setje zie ik dat de omrekening van code 10 naar 3 niet helemaal de juiste code geeft. Heeft iemand een idee hoe dat komt?

Elro Kaku tabel

gr.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 342647 op 30-01-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Anoniem: 342647 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 15:23:
Met behulp van de diverse programmaatjes heb ik een overzicht gemaakt van de ELRO AB440R en Kaku setjes. Bij het ELRO setje zie ik dat de omrekening van code 10 naar 3 niet helemaal de juiste code geeft. Heeft iemand een idee hoe dat komt?

http://members.upc.nl/j.vanluyck/Bestanden/ELRO_KaKu.xls

gr.
Noeste arbeit! Maar eerlijk gezegd ontgaat mij het nut een beetje van deze tabel :? Als je het ontvangen signaal wilt terugrekenen naar welke knop dat precies is kun je denk ik net zo goed een paar regels code schrijven in de µC. Zo te zien geven in geval van de Elro de trits 11 en 12 aan of het apparaat aan of uit moet.

"137288 = = 20222022202 eerste "0"wordt niet meegenomen ???" De 0 wordt wel meegenomen, maar die wordt simpelweg niet getoond. Het zijn nu 11 cijfers. Plak "de ontbrekende" 0 ervoor, en je hebt er netjes 12. Of schrijf je wel 000000000032 als je gewoon 32 bedoelt? ;)

Ik ben bezig met v2 van de RemoteSwitch library. O.a. het ontvangen van signalen zit nu ook in de lib. Zou het mensen helpen als de ontvangen code (ook) makkelijk uitgesplitst kan worden naar een array van trits? Daarnaast wil ik met alle plezier ook een class opnemen voor het genereren van Elro-codes, maar op de trits 11 en 12 na is het een beetje koffiedik kijken wat nou precies de code moet zijn. Evengoed zal het niet complexer kunnen zijn dan van de andere remotes.

Overigens was de timing van de Blokker-remote in de oude versie way off.. Dat is gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor doorgewinterde gebruikers zal de tabel inderdaad van weinig nut zijn, maar voor een beginner, zoals ik, probeer hiermee te begrijpen hoe zo'n signaal in elkaar zit, dus ik heb er toch wat aan gehad!
Bedankt voor de verdere uitleg.

Je schrijft: "maar op de trits 11 en 12 na is het een beetje koffiedik kijken wat nou precies de code moet zijn"., Zit ik er helemaal naast als ik constateer dat met trits 1 t.m. 5 het kanaal, 6 t.m. 9 de knoppen , trits 10 is altijd hetzelfde en 11 en 12 aan/uit worden gedefinieerd?
Let op; ik ben een beginner, misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd 8)7

gr.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 342647 op 30-01-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik heb zojuist de nieuwe ArduinoRemoteSwitch Library v2.0 online gezet.

Meest opmerkelijke wijzigingen:
  • Een RemoteReceiver-class voor het ontvangen en decoderen van KaKu-achtige signalen.
  • Een statische RemoteSender::sendTelegram(), voor situaties waarin je te krap in het geheugen zit om nog een nieuw object te instantieren.
  • Drie extra voorbeelden.
  • Timing-fix voor Blokker-remotes.
De readme bevat de "installatiehandleiding", voor zover daar sprake van is. De foto geeft aan hoe simpel het nu is ;) De voorbeelden bevatten nadere uitleg, maar meeste detail is in de header-files te vinden, mocht je het willen weten.

Tip: de example Remote_translator laat zien hoe je een remote van set X compatible kunt maken met de ontvangers van set Y. Ik kan nu hier met een Action-remote ook de Blokker-ontvangers bedienen :)

Je schrijft: "maar op de trits 11 en 12 na is het een beetje koffiedik kijken wat nou precies de code moet zijn"., Zit ik er helemaal naast als ik constateer dat met trits 1 t.m. 5 het kanaal, 6 t.m. 9 de knoppen , trits 10 is altijd hetzelfde en 11 en 12 aan/uit worden gedefinieerd?
Dat zou zomaar kunnen! Ik heb geen Elro-set.. Maar de RemoteSwitch-library heeft een sendTelegram-methode waarmee je direct trits kunt versturen. De periode is eerder door megamind bepaald op 327µs

[ Voor 21% gewijzigd door Fuzzillogic op 30-01-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben het allemaal gelijk gaan proberen, remote_receiver en lightshow werken goed. ;) Bij de retransmitter zie ik niets gebeuren in de serial monitor en de code wordt ook niet opnieuw uitgezonden (gebruik orginele KaKu set) . :?
De remote translator heb ik nog niet kunnen proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 342647 op 31-01-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Anoniem: 342647 schreef op zondag 31 januari 2010 @ 01:00:
Ben het allemaal gelijk gaan proberen, remote_receiver en lightshow werken goed. ;) Bij de retransmitter zie ik niets gebeuren in de serial monitor en de code wordt ook niet opnieuw uitgezonden (gebruik orginele KaKu set) . :?
De voorbeelden zijn minimalistisch, er wordt hier niks naar serial gestuurd. Niets let je om zelf wat debugging naar de serial te sturen natuurlijk.

De code werkt hier goed, zowel met KaKu, Action als Blokker. Zet lamp aan, direct daarna weer uit, en na 5 sec gaat-ie weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Heej

Ik heb sinds kort van Conrad deze set: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=130428

Nu heb ik die aangesloten en met de v2.0 library getest of hij codes kon ontvangen van deze set:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=646452

Nu gaf hij netjes voor elke knop op de remote de code, en de pulse length (433 us).

Nu zit ik al een tijd te klooien met het weer versturen van die codes, maar dat wil nog niet lukken. Ik zie dat er sinds de berichten hierboven en de simpe

C:
1
2
RemoteSwitch switch(<hardware pin voor zender>,<ontvangen periode in µs>,10);
switch.sendTelegram(<ontvangen code>);

Maar die werkt niet, krijg de foutmelding:

In function 'void loop()':
error: invalid conversion from 'long int' to 'short unsigned int*

Nu ben ik zelf wel een beetje bekend in Arduino, maar library's en geavanceerde functies ken ik nog niet zo goed. Ik wil heel simpel mijn Arduino aansturen vanuit MaxMSP (iets wat ik wel kan :P) en zo mijn lampen aansturen in mijn kamer (en andere projectjes).

Zou bovenstaande code nog moeten werken of is het ondertussen alweer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ja, die code is gewijzigd. Je zou de oude versie kunnen gebruiken als je alleen maar wilt verzenden, die werkt zoal jouw twee regels code hierboven.

Nou was er meen ik een (kleine) incompatibiliteit van die versie met de nieuwere versies van arduino.. maar ik weet niet meer wat eigenlijk...

Je kunt versie 2 gebruiken. Grootste wijziging is dat het "kaal" verzenden van code nu volledig met static methods gebeurt, want geheugenzuiniger. Het is idd wat minder makkelijk, je moet zelf de period duration en repeats in de code encoden, maar dat is eigenlijk ook niets meer dan 2 regels code. De "retransmitter" example in de v2-code laat zien hoe dat gebeurt. Je kunt die "showCode"-functie uit dat voorbeeld (verkeerde naam eigenlijk, hij showt niks ;)) eigenlijk in zijn geheel daarvoor gebruiken, als je de verwijzingen naar RemoteReceiver en interrupt() weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
Heej

Ik heb het net geprobeerd, maar het werkte nog niet. Ik heb een serialprintln met de code die hij zou versturen, en dat werkt dan weer wel. Ook duurt het ongeveer een halve seconde per send, en dan doet hij het nog een keer.

Maar, even een snel tussendoor vraagje, heeft de zender een antenne nodig? Er zit op de printplaat wel een zigzag trail zeg maar, maar ik heb geen antenne aangesloten? De afstand is ongeveer 10 cm dus ik hoopte dat het niet nodig was..

En zoja, hoe maak je zo'n antenne? Gewoon een draadje trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Sinnsyk schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 10:49:
Heej

Ik heb het net geprobeerd, maar het werkte nog niet. Ik heb een serialprintln met de code die hij zou versturen, en dat werkt dan weer wel. Ook duurt het ongeveer een halve seconde per send, en dan doet hij het nog een keer.

Maar, even een snel tussendoor vraagje, heeft de zender een antenne nodig? Er zit op de printplaat wel een zigzag trail zeg maar, maar ik heb geen antenne aangesloten? De afstand is ongeveer 10 cm dus ik hoopte dat het niet nodig was..

En zoja, hoe maak je zo'n antenne? Gewoon een draadje trekken?
Als die de send print zend ie als het goed is natuurlijk ook. De antenne kan je inderdaad gewoon maken door een draadje van een centimeter of 17 te trekken die verbonden is aan de antenne poot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Ik vraag me af of er nog mensen bezig zijn met de nieuwe 66 bits codering van KaKu?

Het grote voordeel is hier van dat je dan dim levels mee kan geven in percentages.

Hier zul je eerst wel het signaal voor moeten ontcijferen. Ik las dat er bepaalde mensen wel mee bezig waren geweest die het dan hadden over groepjes van 3?

Ik heb thuis wel nog een opengesloopte AWMR-210 liggen, kan eens kijken voor het type nummer dat op de IC's staat? Dat helpt misschien met het decoderen.

Als er andere zijn die hier ook mee bezig zijn hoor ik het graag, voor als nog zie ik wel "dingen" in de code maar iets concreets kan ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik heb alleen een simpele schakelaar uit de A-serie. Het is een tijd geleden, maar die "groepjes van 3" slaan volgens mij op de gebruikte units. Dat zijn telkens 1, 2 of 3 korte piekjes gevolgd door een langer laag signaal.

Het signaal bevatte ruim meer data dan de oude KaKu-serie, maar hoe je aan 66-bit komt weet ik niet. Ik gok eigenlijk dat er ook nog extra error-checking in het signaal verwerkt zit.

Ik heb destijds mijn zender ook eens opgeschroeft, en het gebruikte IC blijkt een microcontroller te zijn. Ik heb niet de expertise om de code daaruit te proberen te strippen, noch om die vervolgens te begrijpen. Het is dus waarschijnlijk een proprietair signaal. Dat maakt het er ook niet makkelijker op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Fuzzillogic schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:28:
Ik heb alleen een simpele schakelaar uit de A-serie. Het is een tijd geleden, maar die "groepjes van 3" slaan volgens mij op de gebruikte units. Dat zijn telkens 1, 2 of 3 korte piekjes gevolgd door een langer laag signaal.

Het signaal bevatte ruim meer data dan de oude KaKu-serie, maar hoe je aan 66-bit komt weet ik niet. Ik gok eigenlijk dat er ook nog extra error-checking in het signaal verwerkt zit.

Ik heb destijds mijn zender ook eens opgeschroeft, en het gebruikte IC blijkt een microcontroller te zijn. Ik heb niet de expertise om de code daaruit te proberen te strippen, noch om die vervolgens te begrijpen. Het is dus waarschijnlijk een proprietair signaal. Dat maakt het er ook niet makkelijker op...
Mja.. Zat de IC te googelen en kwam toen inderdaad ook weer op dit topic uit (een post van jou), zit ook nog een andere IC op van ISSI, deze kan ik alleen niet terug vinden..

Misschien moet ik dan toch maar de JBMedia Mini kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Ik denk dat ik het protocol nu heb gevonden om een code te verzenden aan een zelf lerende dimmer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
194 std::string DeviceNexa::getStringSelflearning(bool dim, unsigned char level) {
195         std::string strMessage = START;
196         strMessage.append(1,(dim ? 147 : 132)); //Number of pulses
197                
198         std::string m;
199         for (int i = 25; i >= 0; --i) {
200                 m.append( intHouse & 1 << i ? "10" : "01" );
201         }
202         m.append("01"); //Group
203        
204         //On/off
205         if (dim) {
206                 m.append("00");
207         } else if (level == 0) {
208                 m.append("01");
209         } else {
210                 m.append("10");
211         }
212        
213         for (int i = 3; i >= 0; --i) {
214                 m.append( intCode & 1 << i ? "10" : "01" );
215         }
216        
217         if (dim) {
218                 unsigned char newLevel = level/16;
219                 for (int i = 3; i >= 0; --i) {
220                         m.append(newLevel & 1 << i ? "10" : "01");
221                 }
222         }
223        
224         //The number of data is odd.
225         //Add this to make it even, otherwise the following loop will not work
226         m.append("0"); 
227        
228         unsigned char code = 9; //b1001, startcode
229         for (unsigned int i = 0; i < m.length(); ++i) {
230                 code <<= 4;
231                 int v = 0;
232                 if (m[i] == '1') {
233                         code |= 8; //b1000
234                 } else {
235                         code |= 10; //b1010;
236                 }
237                 if (i % 2 == 0) {
238                         strMessage.append(1,code);
239                         code = 0;
240                 }
241         }
242         strMessage.append("+");
243        
244 //      for( int i = 0; i < strMessage.length(); ++i ) {
245 //              printf("%i,", (unsigned char)strMessage[i]);
246 //      }
247 //      printf("\n");
248         return strMessage;
249 }

Komt hier vandaan: http://developer.telldus....lldus-core/DeviceNexa.cpp

Ik ben alleen niet zo'n cpp kenner, wat doet m.append( intHouse & 1 << i ? "10" : "01" ); bijvoorbeeld?

Het gaat me dan dus om het stukje na het vraagteken ( ? "10" : "01" )?

Hier overigens de source: http://download.telldus.se/TellStick/Software/telldus-core/ en dit doet dus eigenlijk alles, alleen heb je dan hun usb stick nodig, maar deze cpp moet wel omgezet kunnen worden naar c denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Black-Xjuh op 09-03-2010 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
code:
1
intHouse & 1 << i ? "10" : "01"

Betekent: als intHouse & 1 << i, dan return "10", anders return "01". Het is gewoon een if statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
sunoke schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:43:
code:
1
intHouse & 1 << i ? "10" : "01"

Betekent: als intHouse & 1 << i, dan return "10", anders return "01". Het is gewoon een if statement.
Had het al uit gevonden inderdaad ;) In ieder geval heb ik nu een functie voor de arduino om te schakelen inclusief dimmen.

Je hebt als eerst een 32bits code om te identificeren, 26bits uniek, 1bit groep (0), 1bit schakelaar (aan/uit), 4bits apparaat(1010). Door de code te leren en het zelfde te verzenden met de arduino kan je door de aan uit te varieren tussen 0 en 1 de lamp aan en uit zetten, net zoals met de kaku afstandsbediening. Nieuw is dat ik met een functie send_new_rf(32bits_code, 4bits_dimmen), Door in mijn functie dus de 32bits code te stoppen en voor dimmen -1, kan je aan / uit zetten. Vul je voor dimmen een getal in van 0 .. 15 dimt de lamp direct naar dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ziet er goed uit Black-Xjuh.

Misschien dat je de code kan delen zodat Fuzzillogic zijn library kan updaten ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Megamind schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:48:
Ziet er goed uit Black-Xjuh.

Misschien dat je de code kan delen zodat Fuzzillogic zijn library kan updaten ermee?
Ik moet nog testen / optimaliseren.

Als Fuzzillogic interesse heeft hoor ik het wel :) misschien kunnen we het dan samen verder ontwikkelen / uitwerken. De basis ligt er nu in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88990

jurp5 schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:00:
Hier nog ff een duidelijke tabel van de bits die het kanaal bepalen, iemand die dit wel begrijpt?

kanaalbits
000111
101011
201101
301110
410011
510101
610110
711001
811010
911100
1000011
1100101
1200110
1301001
1401010
1501100

Graag kom ik er ook achter waar de group flag zit en hoe het precies zit met de unieke code van de transmitters

De rest van de info staat in m'n vorige bericht, waaronder ook het volledige bericht wat de transmitter verzend
Jurp5, ik heb heel wat home easy eu spul liggen en ben ook begonnen met het achterhalen van de codering.
Mocht je nog bezig zijn dan is het wellicht een idee om hier samen aan verder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:03

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Het lijkt me leuk om hier eens mee te gaan spelen in samenwerking met een Arduino. Nu heb ik bij deze hobby nog veel te leren en ga ik nog het een en ander bestellen bij de componenten samenkoopactie van Niels.
Daarbij zijn ook een aantal 433Mhz zenders en ontvangers aangeboden. Zou ik uit deze lijst nou genoeg hebben aan de 433Mhz zender? Ik begrijp dat alle 422Mhz zenders en ontvangers data verzenden wat bij sommige versies nog verwerkt wordt tot een toggle/momentary signaal. In de openingspost ziet het gebruikte component er echter zeer eenvoudig uit, het is een beetje onduidelijk voor mij zo. Zal ik aan de simpelste zend module genoeg hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
De standaard/simpele versies (http://samenkopen.net/action_product/802995/249140) zullen waarschijnlijk prima werken. Die andere lijken me dat ze al 4-bit encoders/decoders bevatten. Voor KaKu-achtige toepassingen is dat niet geschikt.

Een puntje van zorg is de snelheid of de baudrate waar de modules voor gemaakt zijn. Die van SK zijn 2400baud zo te zien. Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer waar de mijne voor gemaakt zijn, ik meen ook 2400baud, wat vziw best wel normaal is voor die dingen. De ontvanger die ik uit een Cresta weerstation gehaald heb is iig te traag voor kaku.

Geen garanties tho, maar je zult je er sowieso geen buil aan vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 15:34

I

Fuzzillogic schreef op woensdag 21 april 2010 @ 13:46:
De standaard/simpele versies (http://samenkopen.net/action_product/802995/249140) zullen waarschijnlijk prima werken. Die andere lijken me dat ze al 4-bit encoders/decoders bevatten. Voor KaKu-achtige toepassingen is dat niet geschikt.

Een puntje van zorg is de snelheid of de baudrate waar de modules voor gemaakt zijn. Die van SK zijn 2400baud zo te zien. Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer waar de mijne voor gemaakt zijn, ik meen ook 2400baud, wat vziw best wel normaal is voor die dingen. De ontvanger die ik uit een Cresta weerstation gehaald heb is iig te traag voor kaku.

Geen garanties tho, maar je zult je er sowieso geen buil aan vallen :)
Ik kan de garantie wel geven, heb ze hier liggen en werken perfect met jou code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353373

Black-Xjuh schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:33:
[...]

Ik moet nog testen / optimaliseren.

Als Fuzzillogic interesse heeft hoor ik het wel :) misschien kunnen we het dan samen verder ontwikkelen / uitwerken. De basis ligt er nu in ieder geval.
Ik heb ook wel interesse in die code, vooral het ontvangen van de 'nieuwe' kika sets. Als je code niet optimaal is, maakt niet uit... Duik ik er nog ff in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Heeft iemand toevallig een 433mhz set gekocht via Samenkopen: http://samenkopen.net/action_product/393079/720187 en dit werkend in Arduino?
Ik maak gebruik van de VirtualWire extensie die voor dit soort taken bedoelt is, al weet ik niet of deze specifieke zender/ontvanger combo ondersteund is.

Ik heb 2 Arduino's; een zender en een ontvanger. De zender geeft een led-blink wanneer er iets verstuurd is. De ontvanger moet hetzelfde doen zodra de buffer gevuld is maar dit lijkt dus niet te gebeuren.

De code is de standaard transmitter & receiver code uit de VirtualWire examples. Zie ook de PDF.

Ik heb al met de snelheid en 'ptt_inverted' optie gespeeld maar ook dat hielp niet.
Zijn er nog common pitfalls of heeft iemand een andere manier gevonden om deze modules met elkaar te laten praten?

Mijn doel is overigens niet KaKu maar uiteindelijk verschillende soorten data versturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mon op 10-06-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerardwr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Mon schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:03:
Heeft iemand toevallig een 433mhz set gekocht via Samenkopen: http://samenkopen.net/action_product/393079/720187 en dit werkend in Arduino?
Ik maak gebruik van de VirtualWire extensie die voor dit soort taken bedoelt is, al weet ik niet of deze specifieke zender/ontvanger combo ondersteund is.

Ik heb al met de snelheid en 'ptt_inverted' optie gespeeld maar ook dat hielp niet.
Zijn er nog common pitfalls of heeft iemand een andere manier gevonden om deze modules met elkaar te laten praten?
Ik heb de zender/ontvanger van Samenkopen gebruikt o.a. met Virtualwire en dat werkte nadat ik zowel zender als ontvanger van een antenne had voorzien OK. De ptt-inverted optie heeft bij deze hardware geen functie. Zonder antennes was het bereik niet veel meer dan enkele tientallen cm, bij een grotere afstand was er zoveel storing dat de Virtualwire data niet meer werd herkend, misschien dat jij daar ook last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

gerardwr schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:32:
[...]

Ik heb de zender/ontvanger van Samenkopen gebruikt o.a. met Virtualwire en dat werkte nadat ik zowel zender als ontvanger van een antenne had voorzien OK. De ptt-inverted optie heeft bij deze hardware geen functie. Zonder antennes was het bereik niet veel meer dan enkele tientallen cm, bij een grotere afstand was er zoveel storing dat de Virtualwire data niet meer werd herkend, misschien dat jij daar ook last van hebt.
De zender en ontvanger staan nu <10cm van elkaar af.
Ik heb in beide modules een 20cm steekdraadje als antenne. (17cm was aangeraden voor deze frequency als ik het me goed herinner). De stekertjes zijn eigenlijk te klein voor het antenne-gaatje, maar contact is contact lijkt me toch. Helemaal op deze afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoutepopcorn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05-2023
Cool topic dit hoor. Heb al een en ander gebruikt uit dit topic. Heb hierdoor een 433 zendertje op mijn pc aan kunnen sluiten om vervolgens een en ander te kunnen testen. Vervolgens heb ik een code geschreven voor mijn pic. Heb ik in JAL gedaan.

Het was uiteindelijk redelijk makkelijk om via de mic ingang http://www.circuitsonline.net/forum/view/84852/7 de pulsjes te meten :*) .

Mocht er iemand nog behoefte hebben aan de code hoor ik het wel. Heb tot nu toe nog maar 1 knop toegevoegd van de Elro 440. Maar hij werkt dus zal de rest het ook wel doen. Zit nu een externe kristal eraan hangen, weet niet of dit wel nodig is, misschien kan het wel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Zijn er nog mensen bezig met dit interessante topic?

Bij de praxis waren de elro 440 setjes in de aanbieding en ik kon het niet laten om daar 2 setjes van te kopen.
In deze set zitten een AB (logisch) ,1 binnenshuis switch, 1 buitenshuis switch, 1 dimmer unit en een E27 dimmer unit.

Ook heb ik een elro setje gekocht bij de action waar 1 AB en 3 switches inzaten.
Plus nog een impuls setje van een paar jaar geleden.
Spielerei genoeg dus.

Nu heb ik op de freeduino met atmega168 een ontvanger en zender gebouwd .(zender en ontvanger komen van niels via samenkopen).

Met de library en programma's van fuzzilogic heb ik de impuls ontvangers aan het werken (light-show) gekregen.
Ook kan ik de codes zien van de elro AB via het progje "Show_received_code"

Maar ik kan de elro schakelaars niet aansturen :(

Als ik het KaKu progje van fuzzilogic gebruik (KaKu_decoder_V2) dan krijg ik bij het uploaden een foutmelding: error: invalid conversion from 'long int' to 'short unsigned int*'
Deze fout komt in deze regel voor: switch1.sendTelegram(receivedCode);

Waar kan ik me elro codes invoeren zodat deze toch werken of hoe kan ik deze foutmelding oplossen?
Als arduino beginner weet ik niet waar ik moet zoeken.

Voor mijn toepassing heb ik 1 ontvanger "gemod" :)
Ik heb 1 schakelaar uit elkaar gehaald en heb daar de schakelkontakten van het relais los van het net gehaald zodat ik ook andere dingen kan schakelen. Nu kan ik bijv ledspotjes schakelen die op 12 volt aangesloten zijn.
Er zit een wisselkontakt in dus ik kan ook omschakelen van een ledspot naar een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Anoniem: 73026 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 01:08:
Zijn er nog mensen bezig met dit interessante topic?
If only I had time... Ik zou er serieus meer mee willen doen, als poor man's domotica zie ik best wel mogelijkheden. Ik heb m'n ouders en zus ook zo'n remote-setje cadeau gedaan en die willen het nu echt niet meer kwijt :P M'n pa lijkt het wel handig als het bijv. de lichten ook automatisch aangaan als het donker wordt en weer uit om 1u ofzo. Makkelijk te realiseren, maar een breadbordje met wat componenten is niet bepaald markt-waardig. En ik heb niet de tijd (want werk) en ervaring (want ben slechts informaticus) om het netjes te maken. ;(
Met de library en programma's van fuzzilogic heb ik de impuls ontvangers aan het werken (light-show) gekregen.
Ook kan ik de codes zien van de elro AB via het progje "Show_received_code"

Maar ik kan de elro schakelaars niet aansturen :(
De Retransmitter-example werkt niet met de elro's?
Als ik het KaKu progje van fuzzilogic gebruik (KaKu_decoder_V2) dan krijg ik bij het uploaden een foutmelding: error: invalid conversion from 'long int' to 'short unsigned int*'
Deze fout komt in deze regel voor: switch1.sendTelegram(receivedCode);

Waar kan ik m'n elro codes invoeren zodat deze toch werken of hoe kan ik deze foutmelding oplossen?
Als arduino beginner weet ik niet waar ik moet zoeken.
KaKu_decoder_V2 is redelijk antiek en bovendien superceeded door de nieuwe library. De nette manier om de Elro toe te voegen is door de RemoteSwitch uit te breiden. Maar als je toch maar een paar knoppen wilt simuleren dan kun je beter kijken naar het Show_received_code en Retransmitter voorbeeld. De gegevens die je met show_received_code krijgt kun je eenvoudig nabootsen, en dat is ook precies wat showCode (verkeerde naam, copy/paste foutje) in Retransmitter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Retransmitter werkt bij mij prima met mijn Elro setje.

Ik ben toevallig nu bezig met een klein projectje voor thuis, schakelaartjes aan en uit dmv tijdsplannen en licht e.d., maar het zal voor mij ook wel een langlopend project worden, heb ook niet zoveel tijd...

Toch werkt die laatste versie van de 433 library erg goed hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope..

Retransmittor werkt hier niet op de elro schakelaar maar ook niet op de impuls.

laad ik nu de light show dan doet de impuls het wel. De zender (van samenkopen)werkt dus maar is wel heel erg zwak. Die komt niet verder dan ong. 30cm
Ik heb de zender van een AB van de elro gebruikt en daar heb ik iig een groot bereik mee.

Ook zie ik met het progje Show_received_code ook een code dus de ontvanger werkt ook.

Zou het mischien kunnen zijn dat de ontvanger een niet zuivere code ontvangt?

@Megamind..

Zou je me wat codes van de elro kunnen doorgeven? Dan kan ik kijken of die overeen komen met mijn ontvangen codes.

Wat handig zou zijn is een progje waar je zelf de code en timing in kan voeren via de seriele monitor. Maar dat is voor mij nog te moelijk.

Ik ga eens 1 schakelaar slopen voor de ontvanger.

--edit--

Met de ontvanger van een elro schakelaar ontvang ik idd andere codes.
Maar retransmitter doet het nog steeds niet :(

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 73026 op 03-10-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Welke elro setje heb je? Ik heb namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: http://files.jeelabs.org/2010/04/dsc_1351.jpg
Met deze ontvangers:
Afbeeldingslocatie: http://www.lichthausgalerie.de/images/product_images/thumbnail_images/20042_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yup, die heb ik ook.

de zender is AB440R en de ontvangers zijn van het type AB440S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Die heb ik ook. Ik zal morgen eens kijken naar wat codes.

Trouwens, ik heb de bekende 433 chips maar het bereik is niet echt super, zender + ontvanger halen 5 meter niet eens :P Wat is de beste manier om een antenne te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De lengte weet ik niet, ik heb op die losse zendertje een draad van 17,5 cm maar max 0,5 mtr bereik is het niet echt. Dan kan je net zo goed het licht zelf aanmaken ;)

Maar ik heb 3 van die elro AB's en heb van 1 de weerstand R05 losgesoldeerd en aan de "zender-kant" een draad gemaakt.

De plus v.d AB heb ik van de 9 volt op de freeduino gehaald. De elro AB werkt met light show op de impuls setje dus hij zendt goed uit.
Bereik? het hele huis :)

Wat me wel opvalt bij het progje Retransmitter is dat het ledje op de AB zwakjes brandt. Laad ik de freeduino met light show dan brandt de led wel vol.

Dit doet hij ook als ik de plus loshaal v.d freeduino en dan de 12 volt batterij in de AB stop.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 73026 op 04-10-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Megamind.

Ik gebruik hetzelfde Elro setje en daar heb ik een programma voor gemaakt. Klik Hier.
Misschien kan je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2003
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10-2016
Shorty24 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:11:
@Tomw: Is het je ooit nog gelukt het weerstation-protocol te decoderen?
Ik ben zelf met een projectje bezig waarvoor ik al behoorlijk wat protocollen heb ontcijfert. Indien het je gelukt is zou ik graag je info ook in mijn project verwerken. Is het nog niet gelukt? Wellicht is het signaal wat je ontvangt gelijk aan een protocol die ik al (gedeeltelijk) oncijfert heb...

gr. Sander
Tom, Sander,

Ik dacht niet dat Tom ergens aangeeft welk merk sensor hij heeft.
Maar gebaseerd op een soortgelijke sensor zou het protocol als volgt moeten werken:

Het signaal gaat hoog voor ca. 800us als een soort start indicator vervolgens laag voor 9,3 ms
Dan begint de daadwerkelijk verzending van de bits
het signaal gaat hoog voor ca. 600us gevolgd door 1,8ms laag als het een 0 bit is
het signaal gaat hoog voor ca. 600us gevolgd door 4,4ms laag als het een 1 bit is

Uitgaande van Toms log krijg je dan:
22.2 : 0110 0101 0001 0111 1011 0000 1001 1001 0101
22.1 : 0110 0101 0001 1011 1011 0000 1001 1001 1101
23.0 : 0110 0101 0001 0110 0111 0000 1001 1001 1000

9 keer 4 bits.
Het hele gebeuren inclusief start indicator word als het goed is een keer of 8 verzonden.

De temperatuur data staat tussen de haken:
22.2 : 0110 0101 0001 [0111 1011 0000] 1001 1001 0101
22.1 : 0110 0101 0001 [1011 1011 0000] 1001 1001 1101
23.0 : 0110 0101 0001 [0110 0111 0000] 1001 1001 1000

Voor 22.2 graden pak je '0000 1101 1110' (dus reversed) wat decimaal 222 is.
op dit moment nog geen idee welk bitje word gezet als het "vriest" maar daar kunnen we vast wel achter komen.

Nu weer verder met het ontleden van het signaal van m'n Mebus temp sensor..

~William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Piepensnijder..

Ik heb de code van jou geprobeerd en deze werkt uiteraard weer :)

Wat je in http://gathering.tweakers...ist_messages/1077675/last schreef bedacht ik me ook na het plaatsen van mijn bericht.
Maar de oplossing wist ik niet maar die had jij al gegeven.

Nu heb ik ook de schemerschakelaar werkend gekregen (we leren snel ) :) .

Een vraag:
Je had voor de status v.d ventilator een "int" gebruikt maar ik merkte dat ik met een "boolean" geheugen bespaar.
Ook in de schemerschakelaar heb ik nu een "boolean" gebruikt ipv een "int".
Heeft dat een reden dat er een integer gebruikt wordt? Of is een boolean beter?

De volgende stap wat ik ga proberen te maken zijn 2 lichtsluizen die horizontaal in de deurkozijn moeten komen op schouderhoogte.

Als je de ruimte in gaat dan telt de freeduino het aantal personen. Dan moet de ventilator en verlichting aan gaan (en blijven).
Gaan de personen de ruimte weer uit dan is de teller naar 0 gegaan en moet de verlichting nog een korte tijd aanblijven.
De ventilator een stuk langer om condens van het douchen of de reukjes v.d toilet af te zuigen.

Binnenkort maar eens een 2e arduino kopen zodat ik de nu al werkende functies kan gebruiken.
Maar ik heb er zin in :)

Hier het stukje v.d schemerschakelaar:
void schemerSchakelaar() {

// hier komt de code voor de schemerschakelaar

sensorValue = analogRead(sensorPin);
if (sensorValue > 500 && schemerState == 0) {
remote(2,1);
schemerState = 1;
}
else {
if (sensorValue < 250 && schemerState == 1) {
remote(2,0);
schemerState = 0;
}
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@matchles

Ik heb even iets in elkaar gezet en ben daarbij slordig omgegaan met het toewijzen van variabelen. Een boolean is niet beter maar wel zuiniger in geheugengebruik en logischer. Functioneel maakt het niets uit, het werkt beide.

Een leuk idee, die lichtsluizen. Je gebruikt er twee om te registreren of er iemand in of uit gaat. Ben benieuwd naar je code.

Ik heb zelf pas sinds anderhalve week in het bezit van een arduino. Dit naar aanleiding van een reactie van fuzzillogic op het gebruik van een velleman IO kit. Ik moet zeggen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van deze arduino en zie toch wel een hoop mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Piepersnijder schreef op maandag 01 november 2010 @ 00:27:
@matchles
Een leuk idee, die lichtsluizen. Je gebruikt er twee om te registreren of er iemand in of uit gaat. Ben benieuwd naar je code.
Het lijkt me onbetrouwbaar op zijn best. Ik heb hier 2 KaKu PIR-sensors (oude serie) welke prima werken icm de RemoteSwitch library. Hiermee is veel beter te detecteren of er nog iemand in de ruimte is.
Ik heb zelf pas sinds anderhalve week in het bezit van een arduino. Dit naar aanleiding van een reactie van fuzzillogic op het gebruik van een velleman IO kit. Ik moet zeggen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van deze arduino en zie toch wel een hoop mogelijkheden.
You're welcome ;) Zie je trouwens nog kans om de RemoteSwitch library uit te breiden met de Elro-codes? Op basis van jouw code kan ik het wel zelf, maar bij gebrek aan Elro's en tijd laat dat nog wel even op zich wachten.

Grappig trouwens: die 433MHz-setjes worden (uiteraard) wereldwijd verkocht. Laatst nog een Deen blij gemaakt met RemoteSwitch :D

Over die weersensoren: ik heb een tijdje geleden op basis van de PDF die hier gepost is voor de Cresta-setjes een zender gemaakt, en ik kan bevestigen dat het werkt! Ik kon zelf bepalen welke temperatuur het weerstation moest weergeven :P
Ontvangen en decoderen zou dan ook geen problemen moeten zijn; ik zie een prima signaal op de scope, maar heb er verder nog niets mee geprobeerd. Lijkt me wel de moeite waard eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Fuzzillogic op 01-11-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het nadeel van bewegingsmelders lijkt me dat deze na een bepaalde tijd weer uitschakelen. Lastig als je in bad ligt en in slaap valt omdat het licht uitgaat.

Ik wil die 2 lichtsluizen gebruiken als een rotary encoder want het principe is hetzelfde. Alleen wat langzamer.

Uiteraard heeft dit ook zijn nadelen zoals de hoogte v.d sluizen. Ben je te klein dan onderbreek je de sluizen niet.
Hangen de sluizen te laag dan heb je problemen met zwaaiende armen die dan ook getelt worden.

Of het lukt weet ik ook niet want een beginner met nul programeerkennis maakt het niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op maandag 01 november 2010 @ 00:56:
[...]

You're welcome ;) Zie je trouwens nog kans om de RemoteSwitch library uit te breiden met de Elro-codes? Op basis van jouw code kan ik het wel zelf, maar bij gebrek aan Elro's en tijd laat dat nog wel even op zich wachten.
Ik wil daar best eens naar kijken. Ik heb de llibrary gedownload maar het is een gecompileerd bestand. Kan ik daar iets mee, hoe moet ik dat bewerken en hoe is zo'n library opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Piepersnijder schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:55:
[...]

Ik wil daar best eens naar kijken. Ik heb de llibrary gedownload maar het is een gecompileerd bestand. Kan ik daar iets mee, hoe moet ik dat bewerken en hoe is zo'n library opgebouwd?
meuk: 7-Zip 9.18 bèta ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
@fuzzillogic,

Ik heb de library aangepast. De Elro remote set werkt nu ook.

voorbeeld: switch on Elro-device D on systemcode 5.
elroSwitch.sendSignal(5,'D',true);

zie ook Light_show.pde

download hier.

[ Voor 100% gewijzigd door Piepersnijder op 05-02-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat is nu de goedkoopste manier om 433Mhz communiceren? (Iets wat ook goed te verkrijgen is natuurlijk)
Als ik ga zoeken met google kom ik eigenlijk altijd uit op van die kant en klare printjes. Ben eigenlijk opzoek naar iets kleinst en vooral goedkoop.

Zoiets als die 433MHz SAW oscillator van de startpost foto kan ik niet vinden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
mad_max234 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 17:22:
Wat is nu de goedkoopste manier om 433Mhz communiceren? (Iets wat ook goed te verkrijgen is natuurlijk)
Als ik ga zoeken met google kom ik eigenlijk altijd uit op van die kant en klare printjes. Ben eigenlijk opzoek naar iets kleinst en vooral goedkoop.

neem hier maar eens een kijkje ;) http://samenkopen.net/action_product/405427/800364 wel rekening houden met levertijd. suc6 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelina
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 10:57
mad_max234 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 17:22:

Dat van de startpost is een Velleman TX433N, meestal wel te bestellen bij een willekeurige elektronicaboer. Ik heb er 7,50 voor betaald maar meestal zijn ze rond de 9 Euro.

De tip van kaboutertje is dus een goed(koper) alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 23:17
Ik ben eigenlijk op zoek naar een setje zoals KaKu, maar dan die je kunt regelen naar een bepaalde dimstand, of die in ieder geval een signaal 'helderder' en een signaal 'minder helder' heeft.

Ik wil namelijk een soort hotelschakeling+dimmers in de woonkamer bouwen en dan het liefste met een soort van jog-dial om te kunnen dimmen. Dus 2 'afstandsbedieningen' die de lamp kunnen schakelen en dimmen. 1 tikje draaien naar rechts = 1 stand helderder, 1 tikje draaien naar links = 1 stand minder helder.

Ik denk dat ik wel genoeg kennis in huis heb om zelf de afstandsbediening te kunnen maken (met een arduino), maar de zoektocht gaat dus naar een ontvanger die kan schakelen, dimmen en dmv een stapje meer/minder kan dimmen.

Bestaan die überhaupt? Ik heb flink lopen googelen, maar ik kan niets geschikts vinden. Het meest ideale zou trouwens zijn als het schakelen zou gaan met 1 signaal, dus 'schakel' ipv 'aan' en 'uit'.

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 10-11-2010 08:45 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboutertjes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04-2022
@ WVL_KsZeN

ik gebruik hier http://www.samenkopen.net/action_product/906152/56109 voor

hier mee kan er worden gedimt en de ingestelde stand wordt ook nog eens onthouden.

[ Voor 3% gewijzigd door kaboutertjes op 10-11-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
kaboutertjes schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:01:
@ WVL_KsZeN

ik gebruik hier http://www.samenkopen.net/action_product/906152/56109 voor

hier mee kan er worden gedimt en de ingestelde stand wordt ook nog eens onthouden.
Maar deze doet alleen 12V, ik wil gewoon een 230V dimmer/schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

angelina schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 11:21:
[...]

Dat van de startpost is een Velleman TX433N, meestal wel te bestellen bij een willekeurige elektronicaboer. Ik heb er 7,50 voor betaald maar meestal zijn ze rond de 9 Euro.

De tip van kaboutertje is dus een goed(koper) alternatief.
Bedankt, mooie zender die van velleman lekker klein. Maar heb al een zender en ontvangen bij samenkopen besteld. :)

-Andere hobby- -

• Black-Xjuh
WVL_KsZeN schreef op woensdag 10 november 2010 @ 08:43:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een setje zoals KaKu, maar dan die je kunt regelen naar een bepaalde dimstand, of die in ieder geval een signaal 'helderder' en een signaal 'minder helder' heeft.

Ik wil namelijk een soort hotelschakeling+dimmers in de woonkamer bouwen en dan het liefste met een soort van jog-dial om te kunnen dimmen. Dus 2 'afstandsbedieningen' die de lamp kunnen schakelen en dimmen. 1 tikje draaien naar rechts = 1 stand helderder, 1 tikje draaien naar links = 1 stand minder helder.

Ik denk dat ik wel genoeg kennis in huis heb om zelf de afstandsbediening te kunnen maken (met een arduino), maar de zoektocht gaat dus naar een ontvanger die kan schakelen, dimmen en dmv een stapje meer/minder kan dimmen.

Bestaan die überhaupt? Ik heb flink lopen googelen, maar ik kan niets geschikts vinden. Het meest ideale zou trouwens zijn als het schakelen zou gaan met 1 signaal, dus 'schakel' ipv 'aan' en 'uit'.
Ik heb ooit het KaKu protocol uitgezocht..

Je hebt twee soorten KaKu, nieuw en oud. Oud is met ID van 0 tot 15 ofzo. Nieuw heeft elke "node" een uniek idee dat er in geprogrammeerd is, 32 bits of iets in die richtig. Deze serie met unieke id's kun je dim commando's sturen. Er is een commando voor aan, een voor uit, uit is uit, aan is aan naar het laatste niveau bekent. De optie die niet bekend is, maar wel bij mij is om een dim niveau te sturen. Dit is dan 8 bits, dus 0 is laag en 15 is hoog.

Uiteindelijk had ik met een arduino iets gemaakt dat het signaal van mijn afstandsbediening oppikte en dit vervolgens vertaalde naar om welke node het ging en welk dim niveau.

• WVL_KsZeN
Is er ergens terug te vinden welke dimmers/schakelaars het 'nieuwe' protocol gebruiken? Ik heb ook nergens een afstandsbediening gezien met aparte dimknoppen?

• Wolly
  • Niet online
Gaaf topic :9~ Ik heb zelf de Elro set van de Action (AB440) en zou deze ook wel zo willen bedienen.
In eerste instantie wil ik het simpel houden (aan/uit schakelen zou al heel wat zijn!), maar daarna lijkt het me leuk om ook met sensoren (temperatuur etc) te werken.

Helaas zie ik door de bomen van dit topic het bos niet meer, wat heb ik nu precies nodig?

- Velleman TX433N = zender/ontvanger 433mhz?
- Arduino -> Welk type? De Uno?
- Breadboard

Heb ik daarnaast nog andere componenten nodig zoals transistors, weerstandjes of ledjes?

• Black-Xjuh
WVL_KsZeN schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:54:
Is er ergens terug te vinden welke dimmers/schakelaars het 'nieuwe' protocol gebruiken? Ik heb ook nergens een afstandsbediening gezien met aparte dimknoppen?
Volgens mij is dat het ook, ze hebben een nieuwe versie uitgebracht met de mogelijkheid alleen is de afstandbediening er niet. De functie zit er wel in.

Dit staat op de site:
Let op: deze ontvanger is alleen te combineren met zenders die een instelbaar codeschijfje hebben, te herkennen aan een typenummer dat niet begint met de letter A.

De nieuwe zijn dus juist de apparaten die beginnen met een letter A. De meeste eigenlijk wel tegenwoordig. Je moet natuurlijk wel modules hebben met een dim optie ;)

• Fuzzillogic
Wolly schreef op donderdag 11 november 2010 @ 09:27:
Helaas zie ik door de bomen van dit topic het bos niet meer, wat heb ik nu precies nodig?

- Velleman TX433N = zender/ontvanger 433mhz?
- Arduino -> Welk type? De Uno?
- Breadboard

Heb ik daarnaast nog andere componenten nodig zoals transistors, weerstandjes of ledjes?
TX433N is de zender, de RX433N is de ontvanger. Afhankelijk van wat je wil heb je slechts één van beide nodig. In principe zijn alle Arduino's geschikt, de Uno ligt het meest voor de hand. Verder heb je een paar draadjes nodig, een breadboard is handig. Verder heb je niets nodig! De link uit de OP bevat een plaatje van hoe je de boel kunt aansluiten.

De versie van Piepersnijder bevat ook code voor de Elro's, dus je kunt meteen aan de slag.

Waarvoor dank nog, Piepersnijder :) Is het goed als ik jouw code eens opneem in 'mijn' distributie? als ik eens tijd krijg...

• Piepersnijder
  • Niet online
@Fuzzilllogic

Ik weet niet welke code jij bedoeld maar alles wat ik gepost heb of dit forum is vrij te gebruiken voor iedereen dus ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81102

Ben even de draad kwijt ( ;) )

Ik heb het protcol uitgedokterd voor de pt2262 encoder chips zoals gebruikt in Blokker setjes.
FuzziLogic's RemoteSwitch library heeft me hier erg bij geholpen.

Vervolgens heb ik een paar TLP434A zendertjes besteld:
http://www.futurlec.com.au/RadioModules.jsp

Het idee is nu om een 16F877 PICmicro de signalen te laten versturen via de TLP434A.
Op dit moment heb ik de microcontroller hard aan de schakelaars van de afstandbediening gesoldeerd (via 5V naar 12V emittervolgers). Ik kan de microcontroller een knop op de afstandbediening laten indrukken. Ik wil nu echter de microcontroller de pt2262 laten emuleren en zo de afstandbediening uit de lus wegnemen (let op: het hele idee is dus om NIET langer een pt2262 chip aan mijn microcontroller hangen)

FuzziLogic doet volgens mij hetzelfde, maar dan met Arduino bordjes.

Wat ik echter niet snap is hoe ik een signaal met een periodetijd van 307usec (=433Mhz) kan versturen met een PICmicro die slechts op 50Mhz draait. De Arduino bordjes draaien toch op vergelijkbare frequentie?

Hoe moet ik dit zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Je hoeft die 433MHz niet zelf op te wekken, dat doet de zender voor je. Enige dat je moet doen is die zender aan/uit zetten, en dat gaat veel gezapiger dan die 433MHz (wat een periodetijd van enkele ns zou betekenen, een paar ordes kleiner dan de 307µs) En dat is ook precies wat de xx2262's doen.

Dus: de zenders zorgen voor de 433MHz modulatie van een veel langzamer signaal. Dat signaal ligt volgens de specs van die zendertjes meestal tussen de 1200 en 9600 bits per second, en dat is dan ook de range waarin deze remotes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps; een periodetijd van 307usec is inderdaad een frequentie van slechts 3257 Hz.
Dit kan een microcontroller makkelijk genereren.
:P Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

Anoniem: 81102 schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:45:
Oeps; een periodetijd van 307usec is inderdaad een frequentie van slechts 3257 Hz.
Dit kan een microcontroller makkelijk genereren.
:P Dank!
nee, al zou het kunnen. dan nog niet
De zender doet de modulatie op de frq, de ontvanger demoduleerd het.
Als je een SDR (software defined radio) uit een arduino weet te persen dan heb je goud in handen.
Het schakel-signaal is bijvoorbeeld 10001100, met een bepaalde baudrate (seinsnelheid) van 1200 tekens per seconde.
433 Mhz is de frequentie is waar je je radio op afstemt, zo kan je op 100.1 FM een geluid van 150hz horen (een bas-gitaar), terwijl de frequentie van de zender vele malen hoger is.
Het is en klinkt raar, maar zo werkt het ongeveer.
Die 1200 tekens per seconde kan je op vele frequenties halen, ook als het er 3600 per seconde zijn,

zoek eens op modulatie of AM, CW of FM op wikipedia, het is een vreemd gegeven dat radiospectrum.

//Ik merk dat ik het niet kan uitleggen in leken taal, sorry. Het is simpel als je het ziet --- helpt je niet, maar het is wel zo :(

toch een poging :+ Je hebt twee blikjes met een touw er tussen.

als je op een blikje tikt, en het touw staat strak, dan hoort de ander ook een tik,
Die 'tik' is vrij breed, niet echt aan-uit maar toch een tik, al zit er meer geluid in. Hoe strakker je de kabel tussen de twee blikken trekt, hoe hoger het geluid klinkt maar het blijft een tik.
Nu ga jij met 1200 tikken per seconde een verhaal vertellen, dan komt dat toch over, hoe strak die kabel ook staat.
De strakheid van de kabel kan je vergelijken met de frequentie (433mhz) en het aantal tikken per seconde is de baudrate.

Het aantal tikken per seconde op je blik is dus iets anders dan de spanning op de kabel tussen de blikken.

morgen zal ik het teruglezen, wellicht type ik wartaal (erg moe)

[ Voor 51% gewijzigd door franssie op 15-11-2010 00:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onderstaande is een ongelofelijk lelijk-maar-educatief knutsel wat laat zien hoe je met een PIC 16F877A met ProtonBasic een Blokker pt2262 afstandbediening kan emuleren. Het enige wat je nodig hebt -naast een PIC16F877, een programmer en ProtonBasic- is een 433Mhz zendertje zonder encoder chip (en uiteraard een paar Blokker 433Mhz ontvanger stopcontact modules).

Ik heb het nog niet kunnen testen, maar de simulatie ziet er veelbelovend uit. :P

Dank aan Fuzzyllogic !

LET OP! Dit voorbeeld is uitsluitend voor Blokker setjes. Dus niet voor Kaku of Action setjes.

Tip: Als je een Arduino gebruikt, lees dan eerst de start post en download Fuzzillogic's "Remote Switch Library". Als je mijn voorbeeld snapt, kun je zeker Fuzzillogic's geavanceerde code uitpluizen.

Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/7427/isis1.png

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/566/isis2.png

Device 16F877A
Config HS_OSC, WDT_OFF, PWRTE_OFF, LVP_OFF
ALL_DIGITAL TRUE
XTAL = 10

TRISB = 0x00

GoTo START ;Spring over de subroutine

;Om van knop naar 12-trit-code te komen voor je blokker:
;Het apparaatnummer (0-7 dus) is binair gecodeerd in de eerste 3 trits.
;De achtste trit geeft aan of de aan-(1) danwel uitknop (0) is gebruikt.
;De andere trits zijn altijd 0.
;Bij blokker wordt alleen de tritwaarde 0 en 1 gebruikt, de X/float wordt hier niet gebruikt.

pt2262Zero:
PORTB.0 = 1
DelayUS 230
PORTB.0 = 0
DelayUS 230*3
PORTB.0 = 1
DelayUS 230
PORTB.0 = 0
DelayUS 230*3
Return

pt2262One:
PORTB.0 = 1
DelayUS 230*3
PORTB.0 = 0
DelayUS 230
PORTB.0 = 1
DelayUS 230*3
PORTB.0 = 0
DelayUS 230
Return

pt2262Sync:
PORTB.0 = 1
DelayUS 230
PORTB.0 = 0
DelayUS 230*31
Return

SwOn1:
GoSub pt2262Zero ; Device
GoSub pt2262One ; Device
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262One ; Switch on
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Sync
Return

SwOff1:
GoSub pt2262One ; Device
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero ; Switch off
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Zero
GoSub pt2262Sync
Return

START:

loop:
GoSub SwOn1
GoTo loop

End

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 81102 op 21-11-2010 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1e poging: helaas pindakaas. Signaal ziet er goed uit. Stopcontactontvanger schakelt niet in.
2e poging: Het werkt! :P

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/3446/1000463.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img696.imageshack.us/img696/2481/57282079.jpg

Oeps...ik realiseer me nu opeens iets...ik leef in Australie gebruik dit 'Altronics' setje (eBay):
Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/2323/140eiw.jpg

Het gebruikt de Blokker afstandbediening, maar is niet 100% gelijk is aan een Blokker setje.
De opbouw van het signaal is hetzelfde als de Blokker codering; de volgorde van de pulsen is echter net iets anders:

Code tabel (*hint hint Fuzzillogic*):
Periode=230uSec
Ontvanger 1 AAN = '011100001000Sync'
Ontvanger 1 UIT = '011100000000Sync'
Ontvanger 2 AAN = '001100001000Sync'
Ontvanger 2 UIT = '001100000000Sync'
Ontvanger 3 AAN = '010100001000Sync'
Ontvanger 3 UIT = '010100000000Sync'
Ontvanger 4 AAN = '000100001000Sync'
Ontvanger 4 UIT = '000100000000Sync'
Ontvanger 5 AAN = '011000001000Sync'
Ontvanger 5 UIT = '011000000000Sync'
Ontvanger 6 AAN = '001000001000Sync'
Ontvanger 6 UIT = '001000000000Sync'
Ontvanger 7 AAN = '010000001000Sync'
Ontvanger 7 UIT = '010000000000Sync'
Ontvanger 8 AAN = '000000001000Sync'
Ontvanger 8 UIT = '000000000000Sync'

[ Voor 222% gewijzigd door Anoniem: 81102 op 21-11-2010 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:00
Anoniem: 81102 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 23:27:
1e poging: helaas pindakaas. Signaal ziet er goed uit. Stopcontactontvanger schakelt niet in.
Oeps...ik realiseer me nu opeens iets...ik leef in Australie [..]
Moet het signaal dan niet ondersteboven :P ?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386038

Black-Xjuh schreef op donderdag 11 november 2010 @ 01:02:
[...]

Ik heb ooit het KaKu protocol uitgezocht..

Je hebt twee soorten KaKu, nieuw en oud. Oud is met ID van 0 tot 15 ofzo. Nieuw heeft elke "node" een uniek idee dat er in geprogrammeerd is, 32 bits of iets in die richtig. Deze serie met unieke id's kun je dim commando's sturen. Er is een commando voor aan, een voor uit, uit is uit, aan is aan naar het laatste niveau bekent. De optie die niet bekend is, maar wel bij mij is om een dim niveau te sturen. Dit is dan 8 bits, dus 0 is laag en 15 is hoog.

Uiteindelijk had ik met een arduino iets gemaakt dat het signaal van mijn afstandsbediening oppikte en dit vervolgens vertaalde naar om welke node het ging en welk dim niveau.
Zou het KaKu protocol hier misschien willen posten, of aangeven waar het te vinden is _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
http://jeelabs.org/2009/03/10/decoding-433-mhz-kaku-signals/

duurde ongeveer 5seconden om te vinden op google... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door steffex op 06-12-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
... en 5 seconde dat artikel bekijken om te concluderen dat deze decoder alleen de oude kaku-signalen decodeert. En dat trucje kenden we al ;)

De nieuwe remotes werken anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 18:20

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Kan je trouwens ook zien of een lamp aan of uit is zonder deze te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Dw1-nl schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:12:
Kan je trouwens ook zien of een lamp aan of uit is zonder deze te schakelen?
Ja hoor, daar is een eenvoudige doch zeer doeltreffende test voor.
Ga rond middernacht naar je kamer. Als je dan je stoel, bed, kast en alle ander dingen kunt zien, dan is het licht aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

Maar is het ondertussen wellicht niet handiger zelf een schakeling te maken die wel feedback geeft? Iedereen zoekt naar een standaard en KAKU werkt wel enigzins is nog geen echte domotica. Of bestaat zoiets al?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dan zul je toch echt naar 2-way systemen moeten kijken. Die zijn er, uiteraard, maar veel duurder dan KaKu en klonen. Hoewel ik ook benieuwd ben naar opties daarvoor. 2-way, encrypted, acknowleged, meshed communicatie die toch nog mooi aan te sturen is met een microcontrollertje zoals arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
is er ook iemand die de NODO met homeseer aan de praat heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 16-05 14:38
Wat is nu de makkelijkste/goedkoopste manier om via een USB-aansluiting een 433MHz-transceiver (RFM12 bijv.) aan te sturen? Ik heb al wel een USB->TTL-adapter, maar die heeft alleen RXD- en TXD-pinnen, terwijl de RFM12 ook een clock, DE, etc. nodig heeft.

Of is het misschien toch makkelijker via een USB->RS232-kabel? Al zijn dan de spanningen volgens mij weer te hoog.

[ Voor 18% gewijzigd door maikel op 05-01-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 393444

Hi jurp5 and others,

sorry to bother you with this but I couldn't find anything similar on this on the internet:
I found this thread from 2009

433MHz-communicatie met microcontrollers (page no.8)

on google. You describe some weird encodings of the Home Easy HE300WEU remote control.

I am trying to do the same thing. I want to control wall outlets with an Arduino. I think you wrote it worked for you although you did not understand the encoding.

Did you make any progress on this?

I tried with this transmitter
http://www.conrad.de/ce/d...EMPFAeNGERMODULSET-433MHZ
(Conrad 130428 - 62)

but it does not seem to work. How did you connect your transmitter? Do you transmit the latches like in the code on
http://www.arduino.cc/playground/Code/HomeEasy
?

thanks for your time

greetings from Germany! (sorry I don't speak dutch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb al een tijdje de Arduino UNO en ik heb me vandaag het KlikAan KlikUit systeem aangeschaft om precies te zijn deze: http://klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=35. Ook heb ik vandaag bij Conrad dit gekocht: Zender er ontvanger.

In de tussen tijd voordat ik deze thuis ontvang wil ik even wat kennis op gaan doen, wat moet ik dalijk eerst doen moet ik eerst het signaal van mijn afstandsbediening op gaan nemen of zijn er al codes vrij voor dit klikaan klikuit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Dw1-nl schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:59:
Ik heb al een tijdje de Arduino UNO en ik heb me vandaag het KlikAan KlikUit systeem aangeschaft om precies te zijn deze: http://klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=35. Ook heb ik vandaag bij Conrad dit gekocht: Zender er ontvanger.

In de tussen tijd voordat ik deze thuis ontvang wil ik even wat kennis op gaan doen, wat moet ik dalijk eerst doen moet ik eerst het signaal van mijn afstandsbediening op gaan nemen of zijn er al codes vrij voor dit klikaan klikuit systeem?
ik zie dat jij bij conrad zend/ontvanger heb gekocht.

nu kwam ik op internet ook deze tegen
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/792712
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/292177

is hier het zelfde mee te bereiken of zie ik iets over het hoofd.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dw1-nl schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 20:59:
Dat gaat werken met de library uit de OP. Zo te zien is het een ontvanger uit de nieuwe serie. Je kunt dan een KaKu-signaal naar keuze genereren (zie de voorbeelden, en wel de KaKu-klasse gebruiken). Deze dien je dan te "leren" op de ontvanger. Dat is echter precies wat je anders, met een echte zender, ook zou moeten doen.
Proxx schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:06:
[...]

ik zie dat jij bij conrad zend/ontvanger heb gekocht.

nu kwam ik op internet ook deze tegen
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/792712
http://www.samenkopen.net/action_product/927767/292177

is hier het zelfde mee te bereiken of zie ik iets over het hoofd.
Dat zal zeer waarschijnlijk prima werken met die modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ja ik zag ze ook al op samenkopen maar wilde ze toch liever direct van conrad. Hopelijk komen ze morgen binnen. Maar wat bedoel je precies met de ontvanger de code leren? Kun je hier een korte uitleg over geven alsjeblieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Dw1-nl schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:29:
Ja ik zag ze ook al op samenkopen maar wilde ze toch liever direct van conrad. Hopelijk komen ze morgen binnen. Maar wat bedoel je precies met de ontvanger de code leren? Kun je hier een korte uitleg over geven alsjeblieft?
Zo te zien hoef je die niets te leren: Er zijn maar 12 codes in te stellen, dat betekent 4 huiscodes ( A t/m D) en 3 apparaatcodes per ontvanger (1, 2 of 3).

Normaalgesproken zijn er 16 mogelijkheden voor de huiscode en 16 apparaatcodes, beiden 4 bits dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Dw1-nl schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:29:
ja dat is ook gelijk het probleem van die sk actie. de levertijd :P

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

sunoke schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:06:
[...]

Zo te zien hoef je die niets te leren: Er zijn maar 12 codes in te stellen, dat betekent 4 huiscodes ( A t/m D) en 3 apparaatcodes per ontvanger (1, 2 of 3).

Normaalgesproken zijn er 16 mogelijkheden voor de huiscode en 16 apparaatcodes, beiden 4 bits dus.
Klopt inderdaad ik had dat setje klikaan klikuit gekocht om te gaan testen maar ik dacht van dalijk kan ik er maar 3 maar kan niet uitbreiden maar ik kan ook gewoon nog een set van 3 kopen en die op huiscode B zetten en de andere 3 op huiscode A als ik het goed begrijp en ze beiden besturen met mijn Arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Niet online
Dw1-nl schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:42:
[...]

Klopt inderdaad ik had dat setje klikaan klikuit gekocht om te gaan testen maar ik dacht van dalijk kan ik er maar 3 maar kan niet uitbreiden maar ik kan ook gewoon nog een set van 3 kopen en die op huiscode B zetten en de andere 3 op huiscode A als ik het goed begrijp en ze beiden besturen met mijn Arduino?
Ja, dat begrijp je goed. Jammer is dan wel dat je afstandbediening niet meer zo makkelijk werkt: er zit een klein schuifje achterop dat die huiscode selecteerd en dat is niet zo makkelijk te verschuiven. Maar bedienen met de Arduino gaat prima.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste