Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] ASUS EEE PC - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 43 44 45 46 last

Nieuw Topic
Gsus is my homeboy
Reg. datum: 24 oktober 2004

* Dan heeft CLB 'm inmiddels al bijna van Komplett.nl :9

@ Hieronder: Dat moet je zelf weten natuurlijk... Als jij genoeg hebt aan 4GB extra opslag!?

CLB wijzigde dit bericht 26-12-2007 21:29 (44%)

Zepto Znote 6224W: 14,1" @ 1440 x 900 | nVidia GO 8600M GT 512MB | Intel Core 2 Duo T7500 2,20GHz 800MHz 4MB 3072MB PC6400 - 800MHz | 200GB 7200 rpm HD | DVD+-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Home Premium x86 :-)

wie weet ;)

sdhc kaartje moet je toch minimaal 4gb hebben?

http://www.memoryshop.nl/zoeken?query=sdhc&x=11&y=15

of is 8 gb echt aan te raden?

Reg. datum: 20 februari 2000

Als je toch online gaat bestellen zou ik wel 8GB nemen. Heb je al vanaf 40 euro. Meer is altijd beter. Vooral als de prijs niet veel hoger is ;) Mn 4GB heb ik al bijna vol met een paar spellen en mp3'tjes erop.
Opterpr0n

Ik neem zelf deze:
Klikky

Ik zit alleen met die snelheden... 6mb/s doet het niet echt voor mij, maar hoger dat dat gaat het meestal niet. Hoewel, Class 6 zegt dus minimaal 6mb/s, maar maximaal staat niet genoteerd. Vaag verhaal.

Maar goed: dit gekwebbel over SD kaarten is offtopic, kunnen we het weer hebben over de EEE :) ?

Mnemosyne XT Viator Abacus Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Mijn class 6 kaartje haalt constant 15MB/s (getest met HDtune). De SSD haalt 25MB/s, dus die 15MB/s vind ik wel netjes..
Reg. datum: 05 november 2007

quote:
Palomar schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:34:
[...]

idd, 2 x 2GB lijkt me erg onhandig. Het losse kaartje raak je dan zo kwijt.
Idd. Heb nu 16GB sd voor 63,- in bestelling staan. :P Eens kijken of het kaartje het waar maakt. ;)

Die hoes is trouwens echt verschrikkelijk! :X Daar wil je toch echt niet mee gezien worden? :?

Reg. datum: 10 augustus 2007

Weet iemand of er al een lijst EN plek met packages is met games?
Anders moet ik steeds de source compileren namelijk (als iemand anders het al heeft gedaan is dat dus makkelijker).

Reg. datum: 29 december 2006

Misschien dat je hier: http://www.eeewiki.org/list:games iets vindt!

Reg. datum: 11 december 2000

waarom neemt iedereen een "relatief dure sd kaart"

je kan toch ook een portable hdd usb 2.0 erbij nemen , 2,5 inch..
99 dollar voor een 120 of 160Gb versie ....

ok het is iets minder portable , maar nog steeds goed te doen.

PC Specs - HT Specs :B&W 600 S3, Rotel 1066+1075

Idd, 'iets minder portable' ;) Ik wil gewoon alles intern en geen losse dingen eraan hebben bungelen. Heb trouwens al wel een externe 160GB 2.5, daar niet van ;)
quote:
xdc schreef op woensdag 26 december 2007 @ 23:19:
waarom neemt iedereen een "relatief dure sd kaart"

je kan toch ook een portable hdd usb 2.0 erbij nemen , 2,5 inch..
99 dollar voor een 120 of 160Gb versie ....

ok het is iets minder portable , maar nog steeds goed te doen.
Best een verschil toch? Met een SD heb je practisch interne uitbreiding van je schijfruimte, met een externe hdd sleep je constand een energievretend 2" blok en kabel mee.
quote:
ldhollander schreef op woensdag 26 december 2007 @ 12:39:
[...]

Mjah, had geen zin in geklooi met een stick dus ik heb gewoon even een drive uit mijn desktop getrokken. :P
Werkt mi veel sneller en makkelijker. :Y
Ik heb beiden en in geval van een windows installatie geef ik je gelijk, maar dat tooltje van asus op die cd maakt in 5 minuten een installatie usbstick voor je en nog eens 5 minuten later heb je xandros opnieuw geinstalleerd.

mark_vb wijzigde dit bericht 26-12-2007 23:34 (33%)

CG showreel: www.markvanberkel.com || Zepto Znote 6625WD: 15,4" @ 1680 x 1050/ nVidia 8600M GT 512MB/ Intel Core 2 Duo T7500 2,20GHz 800MHz 4MB 2048MB DDR2 - 800MHz DC/ 80GB 7200 rpm HD/Windows Vista HPx64 & Ubuntu Gutsy Gibbon

'r you wicked ??
Reg. datum: 23 oktober 2002

Die SSD hoe hangt die intern aan de EEE pc ? Die SD-cardreader hangt aan de USB poort dat is nu niet echt bijster snel. Als er IDE intern zit dan kun je een lekkere 266x CF erin hangen die die standaard SSD er uittrekt en dan heb je ook nog eens 8GB of meer :)

Specs Desktop Specs Notebook Consoles: 4x XBoX 360 - PSP - PS3

IMHO --->
Reg. datum: 11 juni 2006

Zit gesoldeerd op het moederbord en is inderdaad gewoon een CF module die in IDE modus draait.

(Bij sommige nieuwe 8G versies zit ie niet meer op het moederbord maar als PCI-E kaartje, werking is verder gelijk)
quote:
XanderDrake schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:54:
Om de dubieuze reden draait de EEE op 900mhz in Linux modus en 630 in WinXP modus. Dit is al eens getest door iemand op het EEE users forum, waar de persoon een Celeron M PC systeem (geen laptop dus) op 900mhz liet draaien en de resultaten in Linux met de EEE vergeleek. Ze kwamen overeen, ongeveer.
Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar in WinXP draaien zowat alle EEE's op 630mhz. Dit doet Asus waarschijnlijk om de accutijd hetzelfde te houden tussen de efficiente Xandros en de inefficientere WinXP. Zodra er een EEE versie komt met WinXP er standaard op, zal Asus wel moet een officiele BIOS update komen, schat ik.
Nofi maar dit is natuurlijk echt complete onzin... 8)7

De FSB is geregeld vanuit de BIOS, er zijn BIOS versies die de FSB op 70mhz gooien en die em op 100mhz gooien. Onder Linux zal het gros geen rekening houden met de lagere FSB, enkel de rated FSB maal de uitgelezen multiplier, dat geeft 900 mhz. Ook de standaard CPU governors dus niet, er zijn wel tooltjes die daadwerkelijk de FSB uitlezen, die geven dan ook gewoon 70mhz aan bij de 70mhz FSB BIOS versies.

Zie ook het EEE user forum voor meer info hierover.

Waarom Asus het gedaan heeft? Niet iedere CPU blijkt te willen lopen op 1 volt op 900mhz, dit komt omdat ze eigenlijk rated zijn voor 1.25 volt op die snelheid, maar dit zou een kortere accutijd betekenen (zowel onder Linux als onder Windows). Asus geeft natuurlijk geen reet om de accutijd onder Windows, plus dat dit zeer afhankelijk is van wat je er precies mee doet. Ook is bij normaal gebruik de CPU en het geheugen helemaal niet de bottleneck, enkel het relatief trage CF SSD ding wat erin zit.

Al helemaal onzin is dat Xandros veel efficienter zou zijn tov Windows XP, het is maar net hoe je de boel instelt (En Xandros staat nu niet echt bekend als lean and mean, eerder dat ie qua interface veel op XP lijkt en daardoor makkelijker te gebruiken voor Windows XP gebruikers). Sterker nog, in een directe vergelijking tussen de Windows XP kernel en een vanilla 2.6 kernel wint de XP kernel het waarschijnlijk.

Er is binnen de Linux community juist zoveel kritiek op het feit dat standaard distro's (zelfs de wat slankere distro's zoals een Debian testing of zelfs een Debian stable) zo enorm bloated zijn. En ook de kernel heeft flink wat kritiek gekregen omdat er wat aan efficientie is ingeleverd tov betere compatibiliteit.

Linux is nog altijd niet geschreven door magische kabouters, het is dus echt niet op een of andere magische manier veel efficienter als Windows (als het uberhaupt al efficienter is).

Aangezien bij de EEE PC de bottleneck het schijfje is de performance onder XP zeer vergelijkbaar als onder (de extreem slecht afgewerkte) default Xandros installatie. Ook qua accutijd heb ik zelf (en nog nergens gelezen) nog geen verschil gemerkt. Sterker nog, de default drivers onder Windows hebben wel powermanagement, terwijl default onder de pre-installed Xandros de CPU continue op 100% staat. Je zal dus zelfs een betere accutijd onder XP hebben.

TRRoads wijzigde dit bericht 27-12-2007 00:55 (126%)

They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot

'r you wicked ??

quote:
TRRoads schreef op woensdag 26 december 2007 @ 23:54:
Zit gesoldeerd op het moederbord en is inderdaad gewoon een CF module die in IDE modus draait.

(Bij sommige nieuwe 8G versies zit ie niet meer op het moederbord maar als PCI-E kaartje, werking is verder gelijk)
Dat betekend dus dat de Mini-PCIe connector eigenlijk een IDE Connector is ?

Maar het is dus mogelijk om er een IDE kabel aan te solderen :)

IMHO --->

quote:
DaWaN schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:07:
[...]

Dat betekend dus dat de Mini-PCIe connector eigenlijk een IDE Connector is ?

Maar het is dus mogelijk om er een IDE kabel aan te solderen :)
Nee, het mini-pcie kaartje heeft gewoon een klein controllertje erop die door het moederbord wordt aangesproken (de normale controller die op het moederbord zit zit ook op dezelfde bus aangesloten).

Als je goed zoekt kun je vast wel een mini PCI-E IDE controllertje ergens vinden, maar veel makkelijker is een USB-IDE controllertje die je voor 20 euro bij menig winkel haalt. (En zelfs USB-SATA is tegenwoordig goed te krijgen).

USB2.0 kan 480 mbit aan, dit is dus ruim snel genoeg.

TRRoads wijzigde dit bericht 27-12-2007 00:16 (23%)

'r you wicked ??

quote:
TRRoads schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:15:
[...]
Nee, het mini-pcie kaartje heeft gewoon een klein controllertje erop die door het moederbord wordt aangesproken (de normale controller die op het moederbord zit zit ook op dezelfde bus aangesloten).

USB2.0 kan 480 mbit aan, dit is dus ruim snel genoeg.
IDE heeft naar mijn weten stuk lagere latency, bovendien moet hij dan de USB bus delen.

Maar zowel die onboard controller als die (zogenaamde) Mini PCI-e 8GB SSD hebben een IDE controller, dus wat er door die connectors loopt is IDE en je kunt er dus een IDE poort inmaken wat dus ideaal is, en veel sneller dan USB :)

IMHO --->

Nee, het is niet IDE.

Het presenteert zichzelf alleen als IDE omdat het makkelijk is, een IDE compatibility modus dus.
Net zoals menig CF kaartje dat kan waardoor je dmv een simpel convertertje een CF kaart op je IDE poort kunt prikken.

De controller die hangt tussen het NAND flash geheugen en het moederbord zorgt voor de aansturing van het geheugen en heeft aan de andere kant gewoon een PCI-E aansluiting, er komt dus nergens daadwerkelijk IDE bij kijken, alleen in de software.

Zie ook: http://www.asources.com/g...y/album/sddfront.jpg.html

De controller is een Silicon Motion SM223, een CF 4.0 PCI(-e) controller.

TRRoads wijzigde dit bericht 27-12-2007 00:27 (14%)

'r you wicked ??

quote:
TRRoads schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:21:
Nee, het is niet IDE.

Het presenteert zichzelf alleen als IDE omdat het makkelijk is, een IDE compatibility modus dus.
Net zoals menig CF kaartje dat kan waardoor je dmv een simpel convertertje een CF kaart op je IDE poort kunt prikken.

De controller die hangt tussen het NAND flash geheugen en het moederbord zorgt voor de aansturing van het geheugen en heeft aan de andere kant gewoon een PCI-E aansluiting, er komt dus nergens daadwerkelijk IDE bij kijken, alleen in de software.

Zie ook: http://www.asources.com/g...y/album/sddfront.jpg.html

De controller is een Silicon Motion SM223, een CF 4.0 PCI(-e) controller <---bron ?.
Haha, zo grappig :)
De controller is een Siliconmotion SM223 wat dus niets anders is dan een CompactFlash controllertje.
Vergeet niet dat Compact Flash gewoon IDE is :)
Ik heb hier de datasheet van de SM222, het broertje van de SM223 (die eigenlijk nauwelijks verschillen, volgens mij alleen aan de kant van de NAND-chips maar dat interresseert me niet)
http://www.nextwarehouse.com/DS/iERP/ATA_SMB_DMA.pdf
Daarin zie je dat de chip prima in True IDE modus kan draaien wat hij dus ook 99% zeker doet in de Eee PC.

Opterpr0n

quote:
OK, I stand corrected :)
Ik dacht dat ik iets in die richting las, maar het zal iets anders geweest zijn.

Maar, nu kan Asus aangeklaagt worden omdat ze beweren 900mhz cpu's te hebben terwijl ze toch bijna 30% lager zitten. Is dat de bedoeling?

IMHO --->

quote:
XanderDrake schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:36:
[...]

OK, I stand corrected :)
Ik dacht dat ik iets in die richting las, maar het zal iets anders geweest zijn.

Maar, nu kan Asus aangeklaagt worden omdat ze beweren 900mhz cpu's te hebben terwijl ze toch bijna 30% lager zitten. Is dat de bedoeling?
Nope, Asus heeft nooit officieel gezegd dat de CPU ook echt op 900mhz zou gaan lopen.

IMHO --->

quote:
DaWaN schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:36:
[...]

Haha, zo grappig :)
De controller is een Siliconmotion SM223 wat dus niets anders is dan een CompactFlash controllertje.
Vergeet niet dat Compact Flash gewoon IDE is :)
Ik heb hier de datasheet van de SM222, het broertje van de SM223 (die eigenlijk nauwelijks verschillen, volgens mij alleen aan de kant van de NAND-chips maar dat interresseert me niet)
http://www.nextwarehouse.com/DS/iERP/ATA_SMB_DMA.pdf
Daarin zie je dat de chip prima in True IDE modus kan draaien wat hij dus ook 99% zeker doet in de Eee PC.
Ha ha zo grappig. Al zou de SM223 in true-IDE modus kunnen draaien, wat heb je daaraan? Hij draait op de EEE PC niet in IDE modus aangezien het signaal over PCI-E heen gaat...

En compact flash is niet hetzelfde als IDE, het lijkt er alleen erg veel op zodat conversie makkelijk mogelijk is (maar de SM2xx kan bijvoorbeeld ook eenvoudig SD aan wat helemaal niet op IDE lijkt).

Opterpr0n

quote:
Je bent wel lekker bijdehand he :P
quote:
TRRoads schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:40:
Nope, Asus heeft nooit officieel gezegd dat de CPU ook echt op 900mhz zou gaan lopen.
Opvallend genoeg staat er niets op de Asus site over snelheden. Maar alle webshops die ik checkte geven wel aan dat de EEE op 900mhz draait. Ergens gaat het fout, en is de klant eigenlijk de dupe van misinformatie.

Reg. datum: 01 december 2006

Bij Komplett zijn er nu een paar op voorraad.

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=344278

Vanochtend waren er nog 10. Op het moment van schrijven nog 8.

Rensz wijzigde dit bericht 27-12-2007 10:42 (26%)

:wq
Reg. datum: 02 november 2001

Ik heb net met Komplett gemailed en ze mailden terug dat ze de UK versie verkopen. Ik zag verder bij mijn bestelling dat ze er een power adapter bij leveren.

Het scheint dat Asus bezig is met een 8,9" scherm ze zij n teminste in onderhandleing met een fabrikant van 8,9" schermen dat zegt natuurlijk niets maar er scheinen ook al wat uitspraken gedaan te zijn waaruit om te maken is dat er een Eee met 8,9" scherm aankomt

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 43 44 45 46 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: