PSN: elhopo
Er zijn speciale IR lasers ontdek ik net. Het grote voordeel is dat het licht dan al gebundeld is. Je hoeft dus zelf geen lensconstructie meer te maken.
Zo maar wat links:
http://www.nvginc.com/irlasmod.htm
http://www.lasercomponents.co.uk/wwwuk/pdf/irld_uk.pdf
Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik geen kaas gegeten heb van lasers, dus ik kan je niet vertellen of dit aan je specificaties voldoet.
Zo maar wat links:
http://www.nvginc.com/irlasmod.htm
http://www.lasercomponents.co.uk/wwwuk/pdf/irld_uk.pdf
Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik geen kaas gegeten heb van lasers, dus ik kan je niet vertellen of dit aan je specificaties voldoet.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Dit ziet er idd niet slecht uit. Vrij duur blijkbaar, maar als ze geschikt zijn heb ik het er wel voor over. Nu nog even de juiste frequentie uitzoeken en trachten te vinden hoe fijn de bundel echt wel is op 40 cm want dat is echt heel belangrijk anders zijn ze totaal waardeloos. Als mechanische vorm zijn ze zeker geschikt, ook met aansluitdraden waardoor ik zelf geen dummystuk meer moet maken ter vervanging van de batterij.quote:RvL schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:51:Er zijn speciale IR lasers ontdek ik net. Het grote voordeel is dat het licht dan al gebundeld is. Je hoeft dus zelf geen lensconstructie meer te maken.
Ga ik zeker nader onderzoeken. Zou mij ergens ¤200 à ¤250 kosten inclusief BTW en kosten. dank voor de link!
ga hier aub niet mee rotzooien ! zonde van het geld.quote:fotoopa schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:00:
[...]
Dit ziet er idd niet slecht uit. Vrij duur blijkbaar, maar als ze geschikt zijn heb ik het er wel voor over. Nu nog even de juiste frequentie uitzoeken en trachten te vinden hoe fijn de bundel echt wel is op 40 cm want dat is echt heel belangrijk anders zijn ze totaal waardeloos. Als mechanische vorm zijn ze zeker geschikt, ook met aansluitdraden waardoor ik zelf geen dummystuk meer moet maken ter vervanging van de batterij.
Ga ik zeker nader onderzoeken. Zou mij ergens ¤200 à ¤250 kosten inclusief BTW en kosten. dank voor de link!
Een laser diode uit een cd speler heeft genoeg power voor de 40cm die je nodig hebt.
Je kunt je rode diode waarschijnlijk gewoon vervangen door een IR
Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get
Ik moet wel proberen om over de afstand van 40 cm een straal te bekomen die maximaal 1 tot 2 mm bedraagt. Kan ik die straal voldoende focuseren dan zou het perfect zijn. Daar heb ik nog nooit mee proeven gedaan omdat de klassieke laserpointers van ¤8 die fijne straal hebben. Als het werkt met slopen moet je idd geen ¤200 geven.quote:Koenzie schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:28:
[...]ga hier aub niet mee rotzooien ! zonde van het geld.
Een laser diode uit een cd speler heeft genoeg power voor de 40cm die je nodig hebt.
Je kunt je rode diode waarschijnlijk gewoon vervangen door een IR
Dit moet ik echt even proberen. Ik vraag me af of er al iemand zo een fijne straal gemaakt heeft over deze afstand met die Ir lasers ?
Bij conrad verkopen ze laserdiode's die IR licht uitzenden. Linkje toegevoegd:
http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/178721.html
of deze lijkt me nog beter
http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/187527.html
mocht dit niet werken, kijk dan bij
Elektronica, meetapparatuur | Componenten | LED, lichtsensor, lichtdiode | Laserdiodes, lasermodule.
of zoek op collimator... ik weet alleen niet of je met 2 mw (of de bovenste 5 mw) insecten e.d. roostert...
http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/178721.html
of deze lijkt me nog beter
http://shop.conrad.nl/Ele...4_lasermodule/187527.html
mocht dit niet werken, kijk dan bij
Elektronica, meetapparatuur | Componenten | LED, lichtsensor, lichtdiode | Laserdiodes, lasermodule.
of zoek op collimator... ik weet alleen niet of je met 2 mw (of de bovenste 5 mw) insecten e.d. roostert...
@elhopo,
Dit is geen IR maar zichtbaar rood. Ik ga mij wat verder verdiepen met IR diodes en zien wat ik met die lensjes kan realiseren. Trouwens IR diodes zelf moet ik hier nog hebben, alleen weet ik hun specs niet meer. Het probleem spits zich toe op het bundelen van de straal. De ontvanger is een BPW34 en die heeft zelfs het beste spectrum in het IR gebied. Mijn huidige laserpointers liggen ook lager in het zichtbaar rood gebied. Dit moet juist wat opschuiven naar de 900-950 nm range.
Dit is geen IR maar zichtbaar rood. Ik ga mij wat verder verdiepen met IR diodes en zien wat ik met die lensjes kan realiseren. Trouwens IR diodes zelf moet ik hier nog hebben, alleen weet ik hun specs niet meer. Het probleem spits zich toe op het bundelen van de straal. De ontvanger is een BPW34 en die heeft zelfs het beste spectrum in het IR gebied. Mijn huidige laserpointers liggen ook lager in het zichtbaar rood gebied. Dit moet juist wat opschuiven naar de 900-950 nm range.
Bij de eerste staat toch echt "onzichtbaar licht"... de 2e heeft 780 nm, en volgens wikipedia is
Infrarood of infrarode straling, voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven
dus zou het net IR zijn...
Ik heb overigens wel eens wat geexperimenteerd met een normale IR led met een lensje ervoor, ik kon daar een afstand van 5 meter prima overbruggen. Het lensje was volgens mij een lensje uit een zaklantaarn, gekocht in de speelgoedwinkel. Overigens zijn er volgens mij ook wel IR leds die al een ingebouwde lens hebben...
Infrarood of infrarode straling, voor het oog niet waarneembare elektromagnetische straling, met golflengten tussen circa 780 nanometer en 1 mm (106 nm), dus tussen het (zichtbare) rode licht en de microgolven
dus zou het net IR zijn...
Ik heb overigens wel eens wat geexperimenteerd met een normale IR led met een lensje ervoor, ik kon daar een afstand van 5 meter prima overbruggen. Het lensje was volgens mij een lensje uit een zaklantaarn, gekocht in de speelgoedwinkel. Overigens zijn er volgens mij ook wel IR leds die al een ingebouwde lens hebben...
Idd, de rode zichtbare liggen meer rond de 635 nm. Deze die ik nu gebruikt zijn rond de 650 nm. Precies omdat ik graag zou hebben dat er zo weinig mogelijk beestjes de straal nog zouden zien zou ik liever naar de 900-950 nm gaan.
Ik ben mij wat aan het verdiepen hoe die lensjes allemaal werken. Ook heb ik net een oude laserpointer volledig uit elkaar genomen en daar zit ook zo een lensje in. Maar al deze gegevens zijn nogal moeilijk, het is allemaal zo nieuw en vooral onduidelijk hoeveel de straal nu echt zou zijn op ongeveer 40 cm afstand. Het probleem is niet direct dat de ontvanger het niet zou zien maar eerder dat hij het veel te gemakkelijk ziet vandaar dat een object die in de straal komt en slechts 1 mm groot is moet kunnen gedetecteerd worden.
Er bestaan heel veel lowcost rode zichtbare pointers maar eens je naar het IR gebied gaat kom je snel in de prof wereld met prof prijzen.
Ik ga eens proberen een zichtbare led te monteren met zo een lensje om te zien of die straal gebundeld is en hoeveel. Maar om dit deftig te monteren is het niet zo eenvoudig. Gelukkig heb ik wel een kleine draaibank om wat hulpstukjes te draaien waar nodig.
Ik ben mij wat aan het verdiepen hoe die lensjes allemaal werken. Ook heb ik net een oude laserpointer volledig uit elkaar genomen en daar zit ook zo een lensje in. Maar al deze gegevens zijn nogal moeilijk, het is allemaal zo nieuw en vooral onduidelijk hoeveel de straal nu echt zou zijn op ongeveer 40 cm afstand. Het probleem is niet direct dat de ontvanger het niet zou zien maar eerder dat hij het veel te gemakkelijk ziet vandaar dat een object die in de straal komt en slechts 1 mm groot is moet kunnen gedetecteerd worden.
Er bestaan heel veel lowcost rode zichtbare pointers maar eens je naar het IR gebied gaat kom je snel in de prof wereld met prof prijzen.
Ik ga eens proberen een zichtbare led te monteren met zo een lensje om te zien of die straal gebundeld is en hoeveel. Maar om dit deftig te monteren is het niet zo eenvoudig. Gelukkig heb ik wel een kleine draaibank om wat hulpstukjes te draaien waar nodig.
Hum.... met een gewoon ledje gaat het natuurlijk niet. Maar de rode laserpointer die laat zich mooi focuseren, zelfs veel beter dan hij origineel ingesteld was. Was trouwens de reden waarom ik deze geopent hebt. Ik wou eens zien hoe het allemaal inelkaar zit. Door de colimator lens juist te regelen bekom je op de gewenste afstand de beste focus ( kleinste lichtbundel radius) Dit wil zeggen dat ik zoiets nodig heb maar met een IR diode van rond de 950 nm. Omdat mijn totale afstand 40 cm is en het midden 20cm dan moet de focus eigenlijk best afgesteld worden op die 20 cm centerpositie. Met een stukje papier daar te houden is dit geen probleem voor een zichtbare straal. Voor een IR straal denk ik het fototoestel te gebruiken. Die kan, liefst in het donker een opname maken en dan zal ik wel het IR punt terug vinden. (heb ik vroeger al gedaan met een IR afstandsbediening).
Ik begrijp nu beter het probleem maar zie nog niet direct het zomaar op te lossen tenzijn een kant en klare versie te kopen waar je de focus kunt instellen maar die kosten toch $69 per stuk.....plus alle extra kosten. Ik heb hier nog 1 oude DVD brander liggen maar om die om te bouwen zal ook niet zo eenvoudig zijn.
Ik begrijp nu beter het probleem maar zie nog niet direct het zomaar op te lossen tenzijn een kant en klare versie te kopen waar je de focus kunt instellen maar die kosten toch $69 per stuk.....plus alle extra kosten. Ik heb hier nog 1 oude DVD brander liggen maar om die om te bouwen zal ook niet zo eenvoudig zijn.