Hoe vista downgraden naar XP

Pagina: 1
Acties:
  • 18.906 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230829

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een pc aangeschafd met vista er (standaard) op.
Nou wil ik hem ook terug krijgen naar XP.
Ik heb het geprobeerd door de XP CD(Legaal) erin te steken.
Maar dan wilde hij hem neit installeren.
Ik heb het via het bootmenu geprobeerd maar als hij dan alles voorbereid zegt hij dat er een fout is en dat ik moet afsluiten of contact opnemen met microsoft.

Ik heb al met search etc. wat dingen gevonden enzo.
Maar nou ben ik een complete dwaas met al die namen en drivers enzo.

Kan iemand me een beginneling handleiding stap-voor-stap geven hoe ik vista kan verwijderen en XP installeren op mijn PC?

Alvast bedankt.

(PS: Kan zijn dat het hier verkeerd staat maar ik wist geen andere plek te vinden.)

Dit is het vervolg op een topic die ik op de verkeerde plek had geplaatst.
Ik ben dankbaar dat mensen hebben gereplied.

Maar ik heb totaal geen verstand van dus ook neit wat partities en al die dingen zijn.

Zou iemand me een echte beginneling der beginnelingen handleiding kunnen geven over dit onderwerp.

Waarin alles stap voor stap met uitleg etc. staat zodat ik het ook begrijp?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224338

Als je vista opnieuw probeert te instaleren krijg je vast iets waar je ook kan verwijderen, en anders vraagt hij wel op welke partitie je het wil zetten en dan formateer je die partities gewoon en ga je uit de vista instalatie en doe je je xp diskje er in en instaleer je xp. Denk dat het zo wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat is een partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een partitie is een logische indeling van je harde schijf zodat je pc weet waar hij wat neer moet zetten. Dit is toch wel vrij basic imho. Lees je eens wat in op de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07
Windows XP cd erin steken, dan de computer opnieuw starten (dus niet onder vista de windows xp cd proberen te draaien), als het goed is krijg je voordat vista start een melding op het scherm "druk op een toets om de cd te starten" ofzo en dan gewoon de installatieschermen doorlopen. Daar kun je op een gegeven moment kiezen om alle partities te verwijderen en daarna een nieuwe te maken + formatteren (je bent dus wel alles kwijt wat op je harddisk stond).

Mocht hij meteen bij het opnieuw opstarten meteen vista laden dan zijn er een paar mogelijkheden:
1) In het bios staat de harddisk voor de cd/dvd-speler in de bootvolgorde. Je moet dus in het allereerste scherm op een toets duwen om in het bios te komen (meestal staat er op het scherm welke toets het is, vaak is het del of f2), en daar in een of ander scherm in de 'boot order' ofzo de dvd-rom boven je harddisk plaatsen
2) Je windows XP cd is verkeerd gebrand en is niet bootable

[ Voor 34% gewijzigd door sewer op 24-08-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet vervelend bedoeld, maar als je dit niet weet dan kun je beter niet verder gaan, of je in de materie verdiepen. Dit valt namelijk onder basiskennis en is ver onder het gemiddelde niveau hier. Misschien kun je beter eerst op http://www.beginnersweb.nl of http://forum.computeridee.nl gaan kijken :)

Er staat ook vrij veel informatie in de FAQs van dit forumdeel, maar ik denk niet dat je specifieke vraag er in staat:
Windows Clients - Howto's and Guides
Windows Clients - Vista FAQ
Windows Clients - FAQ

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 24-08-2007 19:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Die fout wordt waarschijnlijk veroorzaakt door dat de SATA drivers voor je SATA-controller niet geladen worden, dit kun je doen als de setup meld dat je op F6 kunt drukken om externe drivers te laden en dan kun je vanuit een floppie de drivers laden en dan begint de setup. Je kunt zo ook slipstreamen maar dat is vrij ingewikkeld als je zelfs niet eens weet wat een partitie is. Je kunt ook even kijken en vragen op http://forum.computertotaal.nl , dit forum is wat hulpzamer en geduldiger voor mensen met weinig computerkennis dan GoT.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal.
Je moet toch ooit ergens beginnen met leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ODF schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:21:
Die fout wordt waarschijnlijk veroorzaakt door dat de SATA drivers voor je SATA-controller niet geladen worden, dit kun je doen als de setup meld dat je op F6 kunt drukken om externe drivers te laden en dan kun je vanuit een floppie de drivers laden en dan begint de setup. Je kunt zo ook slipstreamen maar dat is vrij ingewikkeld als je zelfs niet eens weet wat een partitie is. Je kunt ook even kijken en vragen op http://forum.computertotaal.nl , dit forum is wat hulpzamer en geduldiger voor mensen met weinig computerkennis dan GoT.
Ik doe de xp cd erin,
Start opnieuw op.
Druk op de toets wanneer dat gevraagd word.
Maar wanneer hij klaar is met laden geeft hij de fout dat mijn drivers niet goed geïnstalleerd zijn.
En dat is dus mijn probleem.

Maar voor oplossing met die SATA drivers heb ik 1 ding niet.
Een gleuf waar ik in een floppy in kan douwen.
Deze computer is net nieuw en daar zit dat niet meer bij.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-07 10:52
diskettestation kopen ? drivers op een cd zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 230829 schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 20:49:
[...]

Ik doe de xp cd erin,
Start opnieuw op.
Druk op de toets wanneer dat gevraagd word.
Maar wanneer hij klaar is met laden geeft hij de fout dat mijn drivers niet goed geïnstalleerd zijn.
En dat is dus mijn probleem.

Maar voor oplossing met die SATA drivers heb ik 1 ding niet.
Een gleuf waar ik in een floppy in kan douwen.
Deze computer is net nieuw en daar zit dat niet meer bij.

Iemand nog ideeën?
Dan heb je 2 mogelijkheden.
1. Externe USB floppy gebruiken.
2. drivers slipstreamen op je windows XP cd dmv nlite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij gaat het dan toch mis bij je SATA driver.

Wat je moet doen

- Download de sata driver van de fabrikant van het moederbord
- Maak hiermee een diskette aan
- Start de XP installatie CD en druk op F6 op het moment dat dit gemeld wordt in de blauwe schermen ( Staat onderin in de grijze balk)
- Selecteer de Floppy drive voor de drivers
- Ga verder met de setup want deze zou nu door moeten lopen.

Jij krijgt waarschijnlijk de melding dat de XP installatie geen harddisk kan vinden.

Sorry Ik slaap nog even verder. :z :z :z

Volgens mij moet je inderdaad op zoek naar een:

- USB Floppy
- Pen Drive en daar de driver diskette van maken ( Sommige fabrikanten ondersteunen dat)
- Of inderdaad een Slipstream CD
- Zitten er geen herstel cd`s bij om Windows XP te herstellen ?

[ Voor 22% gewijzigd door raymonvdm op 26-08-2007 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de doos nog liggen van de pc(Dell.)
En daar zat een cd in met drivers.
Ik heb alles gedaan zoals werd gezegd.
Ik heb de CD Geselecteerd.
Dan vraagt hij weer om de XP CD.
Doe ik dat krijg ik dat weer dat k*t scherm met een systeemfout en dat ik moet afsluiten!!

Iemand?????????? *DESPERATE*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Deze vraag is al zo ontzettend vaak voorbij gekomen dat ik dit topic ga sluiten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.