Hoofdcategorieën
Topicacties

Canon EOS 40D dSLR

Pagina: 1 2 3 4 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 60 61 62 63 last

Reageer Nieuw Topic
Waizzit?
Reg. datum: 11 juni 2004

quote:
LenNerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:21:
2 Vraagjes:

1; Bij gebruik van LiveView stelt m'n 40D niet scherp als ik op het knopje AF-ON druk maar maakt hij de foto. Menu staat ingesteld (C. Fn III -6, AF tijdens LiveView, waarde;1)
Hoe stel ik automatisch scherp tijdens LiveView?

2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?
1. Geen idee, ik heb nog geen custom functions benoemd. Standaard live view aanzetten in het menu. Keer op de set knop duwen en AF-on is scherpstellen..

2. Welke compensatiepak je. Je hebt de iso knop met een teken ernaast of de belichtingscompensatie die je in kan stellen door middel van de aan/uit knop op streepje te zetten en dan aan het draaiwiel te draaien zonder een extra knop in te duwen.

Voor draggin the shutter heb ik gewoon eens geschoten in Av mode. Nadeel is dan wel dat de sluitertijd af en toe te lang is en je leuke effecten krijgt. Dit zou je op kunnen lossen door in manual te gaan schieten. Kijken wat de Av mode zegt qua sluitertijd bij jou diafragma en dan de sluitertijd eventueel iets versnellen als deze echt te lang is om een scherpe foto uit de hand te toveren. Ik zal vanavond eens kijken voor een voorbeeld.

PSN iD: AEON-M --- Canon 40D / Tamron 17-50 f2.8 --- Virtua Tennis 3 & NBA2K7 te koop voor PS3

quote:
m4yall schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:45:
[...]

1. Geen idee, ik heb nog geen custom functions benoemd. Standaard live view aanzetten in het menu. Keer op de set knop duwen en AF-on is scherpstellen..
Ik weet het antwoord niet, maar ik dacht dat automatisch scherpstellen nauwelijks werkte onder Live view? Ik pak iig altijd handmatig als ik liveview gebruik!

slaaprijder
Reg. datum: 14 februari 2004

quote:
Nedra schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:09:
[...]

Ik weet het antwoord niet, maar ik dacht dat automatisch scherpstellen nauwelijks werkte onder Live view? Ik pak iig altijd handmatig als ik liveview gebruik!
De spiegel is opgeklapt dus de AF unit krijgt ook geen beeld meer, AF werkt nu via contrastverschil op de sensor.

D50 | Wii

Mika rules!

quote:
bouwfraude schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:08:
De spiegel is opgeklapt dus de AF unit krijgt ook geen beeld meer, AF werkt nu via contrastverschil op de sensor.
Niet bij de 40D, dat is alleen bij de 450D (bij Canon iig).

Powermac G5 casemod / PC specs / Macbook Pro 15.4", 2 GB mem, 7200rpm 100 GB HDD / iPhone US 8GB

Waizzit?

quote:
bouwfraude schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:08:
[...]

Als je in Liveview mode AF-On indrukt klapt de spiegel even op en stelt hij scherp. Wil je van compositie veranderen oid, dan moet je weer AF-on. Scherpstellen kan dus wel degelijk met AF-On en werkt dan net zo als dat je door de zoeker kijkt. Het is dan wel handig dat je scherpstelt op het middelste punt. Heb je nog een beetje een richtpunt met het vierkant van Liveview.

PSN iD: AEON-M --- Canon 40D / Tamron 17-50 f2.8 --- Virtua Tennis 3 & NBA2K7 te koop voor PS3

Handmatig scherpstellen is met Liveview nou juist zo gemakkelijk door die 10x zoom. Daarmee ben je vaak nauwkeuriger dan de AF (zeker bij groothoek).

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

Waizzit?

quote:
Aham brahmasmi schreef op maandag 30 juni 2008 @ 21:36:
Handmatig scherpstellen is met Liveview nou juist zo gemakkelijk door die 10x zoom. Daarmee ben je vaak nauwkeuriger dan de AF (zeker bij groothoek).
Klopt zeker!! AF-on is in sommige gevallen echter ook erg makkelijk. Je moet alleen niet snel van positie wisselende dingen willen fotograferen want dan blijf je scherpstellen ipv een keer schieten. Het kost dan net even wat meer tijd dan de ontspanknop doorduwen.

Ik hem ook al gespeeld met de 10x zoom icm MF. Dat werkt inderdaad ook fijn.

Reg. datum: 14 november 2006

Ok, vraag 1 is beantwoord. (Hoe kan ik AF in LiveView gebruiken?)
Ik kon het maar niet vinden, alle instellingen leken goed en toch deed hij het niet. Toen kwam ik erachter dat je gewoon wat langer op de AF-ON knop moet drukken dan de 10e sec. die ik deed. Gewoon drukken tot het scherp is... tja... :+

Wat betreft inflitsen ben ik er nog niet helemaal uit.
Klopt het dat programma "P" de belichting aanpast aan de flits en "Av" en "Tv" niet tenzij de sluitertijd hoger komt te liggen dan 1/250?
Ik krijg in ieder geval de zachtste inflits als ik in Av of Tv zit, de sluitertijd onder de 1/250 houd en de flitsbelichtingscompensatie op -2. Ben ik nu achter. Dank voor de tips allen!

Ik realiseer me nu dat ik bij portretten in daglicht altijd in Av schiet en dan het diafrafgma zo ver mogelijk open draai. Echter als ik inflits vertraag ik dus de snelste sluitertijd naar 1/250. Misschien dat daar de overbelichting van m'n portretten vandaan kwam, niet eens zozeer van het licht van de flits zelf. (Want ISO 100 + 1/250 + 5.6 + Flits is een boel licht wat naar binnen komt als de zon hoog staat en ongefilterd op je kneiter komt...)

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate

Reg. datum: 02 april 2004

quote:
LenNerd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 01:25:Ik realiseer me nu dat ik bij portretten in daglicht altijd in Av schiet en dan het diafrafgma zo ver mogelijk open draai. Echter als ik inflits vertraag ik dus de snelste sluitertijd naar 1/250. Misschien dat daar de overbelichting van m'n portretten vandaan kwam, niet eens zozeer van het licht van de flits zelf. (Want ISO 100 + 1/250 + 5.6 + Flits is een boel licht wat naar binnen komt als de zon hoog staat en ongefilterd op je kneiter komt...)
C.-Fn 1-7, "flits synchronisatie snelheid AV mode" op 0 (automatisch) zetten i.p.v. 1 ( 1/250 sec. vast), dat wil nog wel eens helpen.

Na wat gepruts met m'n nieuwe 40D ben ik erg tevreden. De AF is significant verbeterd, een wereld van verschil en de custom modes op de knop op de behuizing zijn ideaal De body is toch nog net even wat rapper dan de 30D met alles. Enige minpunten zijn het scherm (kleuren wijken stevig af) en de positionering van de knoppen onder het scherm. Beiden zijn beter bij de 30D :)

Qua output maakt het elkaar weinig voor m'n gevoel: wat meer ruis in de schaduwpartijen wat weer wordt gecompenseerd door het aantal megapixels. Ik kan verder over de output nog niet zoveel zeggen, daarvoor moet ik hem van de week eerst eens meenemen naar een opdracht en de resultaten bekijken :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 19 augustus 2002

quote:
LenNerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:21:
2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?
Ik denk dat je belichtings compensatie en flits compensatie door elkaar gooit. Belichting verstellen doe je met je duimwiel, flits compensatie doe je door bovenop je camera de functie in te drukken en dan met wijsvingerwiel te verstellen. (of duimwiel, weet zo uit hoofd even niet welke van de 2)

baquelappe wijzigde dit bericht 02-07-2008 01:56 (4%)

Duimwiel (EC-wiel) natuurlijk, want het wijsvingerwiel stelt ISO in. :)

Strijd mee tegen de wildgroei van Algemeen Onbeschaafd Nederlands(ch)!

Reg. datum: 19 augustus 2002

quote:
Aham brahmasmi schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 02:04:
Duimwiel (EC-wiel) natuurlijk, want het wijsvingerwiel stelt ISO in. :)
Zo naturlijk is dat niet, had netzogoed andersom kunnen wezen.
Zoals ik zei, weet het zo niet uit het hoofd. Mijn 40D is nog nooit uit de auto stand geweest :+

baquelappe wijzigde dit bericht 02-07-2008 07:32 (11%)

Tignaddicted!
Reg. datum: 29 januari 2007

Sinds maandag ook in het bezit van een 40d. Iemand soms meer info over die picture styles? Heeft dit invloed op Raw beelden? En komen deze settings mee bij een import in Lightroom?
En zijn er do's of do nots op dit vlak? Ik hoor het graag.

Denief.be I Showcase l Gallery's l Blog

Heeft geen invloed op de RAW-beelden, alleen DPP snapt er wat van. :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 25 maart 2006

Invloed op RAW: ISO, Diafragma, sluitertijd en (evt flits). De rest boeit niet voor RAW. Correct me if I'm wrong.

Canon 30D + Grip | 17-55/2.8 IS USM | 70-200/2.8L IS USM | Speedlite 580 EX | MBP 15,4 2.2 4GB

Die highlight tone priority, doet die niks voor LR trouwens? Nog niet geprobeerd :P

Fotograaf nodig?

gewoon Arjan

quote:
neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:51:
Die highlight tone priority, doet die niks voor LR trouwens? Nog niet geprobeerd :P
Aangezien je 2 ISO modi mist bij inschakelen, ga ik ervan uit dat je camera stiekum de ISO verlaagd op het moment dat je foto overbelicht dreigt te raken. Sluitertijd blijft zoals voor openen berekent, echter gaat de ISO bv van 200 naar 100 waardoor de sensor minder lichtgevoelig wordt en dus de overbelichting beperkt wordt. Puur op gevoel, verder nog niet gelezen hoe het "echt" werkt.
Dan zou het dus ook merkbaar moeten zijn in de RAW.

Canon 20D & 30D - Canon 10-22/3.5-4.5 - Canon 17-85/4-5.6 IS - Canon 50/1.4 - Canon 60/2.8 Macro - Canon 100/2.8 Macro - Canon 70-200/2.8L IS - Canon 300/4L IS - Canon 1.4x II & 2.0x II extender- Canon grips - Canon 420EX/580EXII

Gisteren viel me iets raars op aan m'n 40D

Ik had een paar foto's geschoten, zoals meestal in RAW+JPG modus, alle RAW's waren in orde, maar de JPG's waren stuk voor stuk onscherp 8)7

Ik ben nog even wat andere foto's gaan nakijken en daar is hetzelfde, JPG's onscherp en RAW's over het algemeen in orde. Ik vond ook enkele RAW's die niet helemaal scherp waren. De onscherpe RAW's waren voornamelijk panning-shots, dus dat kan daar aan gelegen hebben.

Rare is dat de camera het bij m'n beide lenzen doet, de kit 17-85IS en ook bij m'n 70-300IS.

X360: SV1ks / Foto's: FLICKR

Waizzit?

quote:
Joost79 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:11:
Gisteren viel me iets raars op aan m'n 40D

Ik had een paar foto's geschoten, zoals meestal in RAW+JPG modus, alle RAW's waren in orde, maar de JPG's waren stuk voor stuk onscherp 8)7

Ik ben nog even wat andere foto's gaan nakijken en daar is hetzelfde, JPG's onscherp en RAW's over het algemeen in orde. Ik vond ook enkele RAW's die niet helemaal scherp waren. De onscherpe RAW's waren voornamelijk panning-shots, dus dat kan daar aan gelegen hebben.

Rare is dat de camera het bij m'n beide lenzen doet, de kit 17-85IS en ook bij m'n 70-300IS.
Al geprobeerd de sharpening bij de picture styles iets verhogen?
Ik heb met dit probleem geen ervaring. Ik schiet in standaard stijl en daar staat de sharpening op +3 dacht ik.

gewoon Frederik

vrij eenvoudig te verklaren door jpeg-compressie denk ik. Wat voor jpg kwaliteit kies je?

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

anders

quote:
baquelappe schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 07:30:
[...]
Mijn 40D is nog nooit uit de auto stand geweest :+
Dan koop je een prosumer-camera voor misschien wel meer dan 1000 euro en gebruik je alleen de auto stand... |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

om te huilen...

Canon 40D enzo...

Waarom denk je dat er een smiley bijstaat? En buiten dat, ieder zn keuze...

www.ThomasvanderWillik.com Canon Eos 40D, EF 17-40mm f/4L USM, EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.8 II, EF 70-200mm f/4L USM, EF 85mm f/1.8 USM, Speedlite 430EX

quote:
sanderander schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 12:56:
[...]

Dan koop je een prosumer-camera voor misschien wel meer dan 1000 euro en gebruik je alleen de auto stand... |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

om te huilen...
Anders laten we ieder in z'n waarde? Genoeg pro's die niet van de P stand of zelfs van de volautomaat af komen hoor. Het is ook niet mijn voorkeur, maar als het werkt voor je... Prima :)

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 14 november 2006

@ baquelappe;
Nee, die haal ik niet door elkaar. Ik bedoel echt de flitsbelichtingscompensatie. Die kan je namelijk wel gebruiken om minder intens te flitsen alleen het lijkt erop dat in de "P"- stand de belichting aangepast wordt...

Eigenlijk zou ik gewoon wel willen weten hoe de verschillende programma's met de flits omgaan (of ze de belichting aan het gebruik van de flitser aanpassen en zo ja, hoe), iemand een idee waar ik die info zou kunnen vinden?

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate

Pagina: 1 2 3 4 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 60 61 62 63 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: