Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 april 2004

Vandeweek een paar keer "error 99" gehad met m'n 40D (~19k klicks). De laatste keer niet alleen uit/aan gezet, maar ook de accu verwijderd en de contacten even langs mijn broek gehaald. Daarna gelukkig geen problemen meer (paar uur werken, 500 foto's), maar thuisgekomen wel iets vaags ontdekt. Tussen de "gelukte" foto's van die dag, stond een testopname van twee dagen eerder, compleet met correcte exif, maar met een volgnummer van twee dagen later dus. Die testopname had ik gemaakt na de eerste error en twee dagen voor de overige foto's en de laatste twee errors.
Klinkt ingewikkelder dan dat het is:
IMG_9090.JPG = normale foto
IMG_9091.JPG = testopname van 2 dagen eerder, met een andere lens
IMG_9092.JPG = normale foto
Nu nog de verklaring...

Reg. datum: 30 oktober 2000

Even een vraagje als niet 40D bezitter:

Past dat ding automatisch de tijd aan aan de zomer/wintertijd, of kan het de tijd synchroniseren met de P?. Bij mijn 350D vergeet ik dat altijd te doen.

Als automobilisten als computergebruikers waren, dan zouden mensen zonder rijbewijs een gestolen auto door een muur proberen te rijden dan brullen dat het klereding niet werkt. En dat de monteur het nu dient op te lossen.

@Toff:

Heb er lang over gedacht maar ik heb geen idee hoe dit kan. Ik denk dat je het maar moet beschouwen als incident wat samenhangt met de err99 (in dit geval dus je contactpunten) en lekker door moet schieten. Op het moment dat je het zonder errors nog eens hebt word het pas echt een raar verhaal.

@Ulx:

De handleiding rept hier niet over en dus zal de camera de tijd niet automatisch aanpassen.
Via de computer kun je dit wel handmatig aanpassen, syncen doet ie niet.
Je zult er dus echt zelf aan moeten denken.... evt. kun je met een exif editor achteraf aanpassen naar de juiste tijd.
Reg. datum: 30 oktober 2000

quote:
Facemodder schreef op woensdag 30 april 2008 @ 09:59:

De handleiding rept hier niet over en dus zal de camera de tijd niet automatisch aanpassen.
Via de computer kun je dit wel handmatig aanpassen, syncen doet ie niet.
Je zult er dus echt zelf aan moeten denken.... evt. kun je met een exif editor achteraf aanpassen naar de juiste tijd.
Jammer. Maar was te verwachten. Het had me wel een handige feature geleken.

Iemand al een idee wanneer de 50D komt?

Als automobilisten als computergebruikers waren, dan zouden mensen zonder rijbewijs een gestolen auto door een muur proberen te rijden dan brullen dat het klereding niet werkt. En dat de monteur het nu dient op te lossen.

Reg. datum: 25 april 2004

quote:
Ulx schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:49:
[...]

Jammer. Maar was te verwachten. Het had me wel een handige feature geleken.

Iemand al een idee wanneer de 50D komt?
21 februari 2009. :P
Zoiets zal het wel zijn als Canon zoals gewoonlijk er 18 maanden over doet. ;)
Niet de moeite om te wachten dus. De 40D is een super camera en om nou een jaar te wachten op een opvolger die misschien wel automatisch de zomertijd aanpast? 8)7

-DG- wijzigde dit bericht 01-05-2008 00:56 (7%)

Pentium D930 @ 3,53Ghz | Gigabyte GA-8N-SLI | 2x Corsair 1GB DDR2 | 2x 300GB Seagate 7200.9 @ raid0 | 1x 500GB Samsung T166 | 1x 120GB Seagate 7200.7 | Asus N6800GT @ 425/1150 | Scythe Ninja | Dell 2007FP | Logitech MX400 | MS Natural Ergonomic 4000

quote:
xbake schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:14:
ik heb ook een EF-D matglas zitten.
het mijne is er wel ingezet als ik de camera kocht bij konijn, dus ik kan niet vergelijken met het vorige matglas.
Ik gebruik het met een f2.8 en dat gaat echt lekker, zou niet weten waarom het enkel voor trage lenzen is.
Het is net bedoeld voor de personen die hun compositie op die manier wat makkelijker kunnen bepalen (regel van de gulden snede ofzo ? :+ ).. gewoon doen dus ;)
Als hij gewoon hetzelfde is + die lijntjes wil ik m wel gaan halen, idd stuk makkelijker voor compositie en rechte horizon enzo :P

Op Cameranu.nl staat het volgende over de Ef-D matglas:

"Het EF-D Matglas optimaliseerd de helderheid van de zoeker en is bij uitstek geschikt voor lenzen met een diafragma van f/5.6 en kleiner. Tevens is het matglas voorzien van gridlines (3 horizontaal en 6 verticaal) voor het makkelijker samenstellen van de compesitie."

Standaard zit er in de 40D toch het Ef-A matglas? Hierover melden ze het volgende:

"Het EF-A Matglas optimaliseerd de helderheid van de zoeker en is bij uitstek geschikt voor lenzen met een diafragma van f/5.6 en kleiner."

Klinkt dus hetzelfde. En je moet idd het matglas instellen op de camera, dus die zal er dan ook wel rekening mee houden op de een of andere manier lijkt me..

iStockphoto
Canon 40D + BG-E2N | Canon EF-S 10-22 | Sigma 17-70 | Canon EF 70-200 F2.8 IS | Canon EF 50mm F1.8 | Canon 430EX + Omnibounce | Stapeltje UV en Polarisatie filters

Heilig boontje

Ik dacht dat je dit kon instellen zodat het ergens in de EXIF terecht kwam, want ik zie geen reden wat het voor de camera voor verschil maakt.

40D + grip - Tamron 17-35mm - Canon 24-70L F2.8 - Sigma 30mm F1.4- Canon 50mm F1.4 - Canon 70-200mm F2.8 L - Speedlite 430EX

quote:
Lennart_1337 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 13:48:
Ik dacht dat je dit kon instellen zodat het ergens in de EXIF terecht kwam, want ik zie geen reden wat het voor de camera voor verschil maakt.
Doordat een ander matglas iets meer of minder licht doorgeeft (afhankelijk van welke versie je hebt) moet de lichtmeter (die pas na het matglas zit) daar rekening mee houden en erop compenseren bij de AE. Anders krijg je straks allemaal onderbelichte of overbelichte foto's. ;)

Pentium D930 @ 3,53Ghz | Gigabyte GA-8N-SLI | 2x Corsair 1GB DDR2 | 2x 300GB Seagate 7200.9 @ raid0 | 1x 500GB Samsung T166 | 1x 120GB Seagate 7200.7 | Asus N6800GT @ 425/1150 | Scythe Ninja | Dell 2007FP | Logitech MX400 | MS Natural Ergonomic 4000

je moet het inderdaad instellen voor de lichtmeter.
ik kan het eigenlijk zelfs niet terugvinden in de exifs met welk matglas ik schiet ... :X
standaard wordt de 40D met een EF-A geleverd idd ;)

EOS 40D || 17-55 f2.8 IS USM || 70-200 f2.8L IS USM || 580EXII

quote:
[b][message=30005290,noline]BlizzarD schreef op donderdag 01 mei 2008 @

Standaard zit er in de 40D toch het Ef-A matglas? Hierover melden ze het volgende:

"Het EF-A Matglas optimaliseerd de helderheid van de zoeker en is bij uitstek geschikt voor lenzen met een diafragma van f/5.6 en kleiner."
Is dat Copy paste of ovverchetiebd?

Reg. datum: 14 november 2006

Ik overweeg (lees; check m'n saldo iedere dag met grote hoop dat er genoeg op staat) een 40D te kopen maar vroeg me af tegen welke temperaturen zo'n camera kan. Het liefst neem ik hem mee de berg op bij het snowboarden maar daar wil het nog wel eens -15C zijn... Zou die daar tegen kunnen? Hij is natuurlijk beter gebouwd dan een 400D maar zou het apparaat dit soort temperaturen ook aan kunnen?
Staat daar misschien in de manual wat over?

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate

quote:
LenNerd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:23:
Ik overweeg (lees; check m'n saldo iedere dag met grote hoop dat er genoeg op staat) een 40D te kopen maar vroeg me af tegen welke temperaturen zo'n camera kan. Het liefst neem ik hem mee de berg op bij het snowboarden maar daar wil het nog wel eens -15C zijn... Zou die daar tegen kunnen? Hij is natuurlijk beter gebouwd dan een 400D maar zou het apparaat dit soort temperaturen ook aan kunnen?
http://www.canon.nl/For_H...EOS_40D/index.asp?specs=1
quote:
Werkomgeving: 0 – 40 °C, 85% of lagere luchtvochtigheid
Overigens zullen je accu's er bij dat soort temperaturen ook doorheen vliegen...

Canon 40D - Canon 17-40 f/4L - Canon 70-200 f/4L - Canon 50 1,8 II - Canon BG-E2N

quote:
LenNerd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:23:
In de manual komen temperaturen onder de 0 niet voor.
Overigens functioneerde zelfs mijn ouwe trouwe 350d nog prima bij -32, hoewel de accu na een plaat of 60 leeg was. Je accu houdt er eerder mee op dan je camera.
Ik zou me er niet druk over maken, zolang je maar zorgt dat je er "normaal" mee omgaat. Dus niet vanuit het subtropisch zwembad zo de piste op. Elektronische apparatuur vind heftige schommelingen in temperatuur en relatieve luchtvochtigheid niet leuk en *kan* ervan stuk gaan. Zolang je de heftige schommelingen beperkt valt het allemaal wel mee.
Ik hoorde gisteren op Radio 1 een reportage van Sascha de Boer (behalve leuke nieuwslezeres ook fotograaf). Die heeft op de Noordpool gefotografeerd en dat ging prima met een Canon (zal wel een 1D geweest zijn). Alleen als ze naar binnen ging dan hing ze de camera buiten op. Het risico was namelijk als je naar binnen ging dat de boel condenseert en als je dan naar buiten gaat dan bevriest het en is het klaar.

Moraal van 't verhaal. Bij 't apres-skien gewoon even buiten neerleggen ;)

Canon 40D/350D+grip, Canon 580EX, Canon EF-S 10-22, Sigma 17-70, Canon EF 50/1.8, Canon EF 70-300 IS

quote:
BugBoy schreef op zondag 04 mei 2008 @ 19:50:
Ik hoorde gisteren op Radio 1 een reportage van Sascha de Boer (behalve leuke nieuwslezeres ook fotograaf). Die heeft op de Noordpool gefotografeerd en dat ging prima met een Canon (zal wel een 1D geweest zijn).
Volgens haar website heeft ze "gewoon" een 5D.

Canon 20D & 30D - Canon 10-22/3.5-4.5 - Canon 17-85/4-5.6 IS - Canon 50/1.4 - Canon 60/2.8 Macro - Canon 100/2.8 Macro - Canon 70-200/2.8L IS - Canon 300/4L IS - Canon 1.4x II & 2.0x II extender- Canon grips - Canon 420EX/580EXII

Ik heb ergens ook iets gezien over een zuidpool expeditie waar de meeste 5d's die mee waren toch kapot waren gegaan en waar de 1d's vrolijk door gingen. Maar dan praat je wel over wat lagere temperaturen en slechtere omstandigheden dan snowboarden met -15.
Dat kunnen de meeste camera's prima aan volgens mij. :)

Reg. datum: 14 november 2006

Dat zijn toch wel positieve geluiden.
Ik zal inderdaad goed op temperatuurschommelingen en luchtvochtigheid letten. En bij het apres-skieen hang ik 'em gewoon aan m'n board, niemand die zo'n camera zou jatten toch? :P

Nou heeft de 5D geloof ik wel een weatherseal en de 40D niet maar als de 350D -32C heeft overleeft zou het moeten kunnen. (waar was jij met -32C trouwens? Dat maak je in Europa toch zelden mee, tenzij 's nachts in de alpen in de winter oid)

Ik ga het gewoon maar proberen (alsof ik geen doodsangsten uit zal staan...) en posten hoe het ging. Zal wel even duren; nu eerst; DE ZOMER!!
(lang leve lenswissels op winderige stranden ;) )

Dank voor de antwoorden!

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, VISTA Ultimate

quote:
LenNerd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:09:
... (waar was jij met -32C trouwens? Dat maak je in Europa toch zelden mee, tenzij 's nachts in de alpen in de winter oid)
...
Dank voor de antwoorden!
Mijn vader heeft mijn 350d meegehad naar Canada, vandaar. Ikzelf ben er helaas niet bijgeweest :'(
Ik zou er trouwens sowieso voor zorgen dat je camera goed verzekerd is als je hem meeneemt op vakatie e.d. Zo krijg je in ieder geval je cam. vergoed mocht er iets gebeuren (jatten/vallen etc.).
Er is hier op GoT nog wel een draadje te vinden over de verschillende verzekeringen. Kost je niet te veel en geeft een hoop "rust".
Ik heb nu het Ef-D matglas erin zitten, en moet zeggen dat ie zeer prettig is. Ik weet van mezelf dat ik wel is moeite kan hebben met het maken van rechte foto's, en dat word nu wel heel makkelijk :P
Zie overigens geen verschil in helderheid e.d. in vergelijking met het standaard matglas..

iStockphoto
Canon 40D + BG-E2N | Canon EF-S 10-22 | Sigma 17-70 | Canon EF 70-200 F2.8 IS | Canon EF 50mm F1.8 | Canon 430EX + Omnibounce | Stapeltje UV en Polarisatie filters

quote:
BlizzarD schreef op maandag 05 mei 2008 @ 14:23:
Ik heb nu het Ef-D matglas erin zitten, en moet zeggen dat ie zeer prettig is. Ik weet van mezelf dat ik wel is moeite kan hebben met het maken van rechte foto's, en dat word nu wel heel makkelijk :P
Zie overigens geen verschil in helderheid e.d. in vergelijking met het standaard matglas..
inderdaad, ik ervaar dit matglas ook als overdreven prettig _/-\o_
helpt echt soms massa's voor een rechte foto en voor de compositie !

veel succes ermee :*)

Wie-O-Wie kan me wat meer vertellen over het gebruik van het EF-S matglas?
Ik twijfel om dit matglaasje in mijn 40d te stoppen.
Hoewel ik voornamelijk 2.8 of lichtsterker glas gebruik heb ik aan de lange telekant 4.5-5.6 (80-400) glas.
Ik vraag me af in hoeverre het handmatig scherpstellen nu echt beter te beoordelen is met dit matglaasje en aan de andere kant of de licht afname bij 5.6 glas storend is.

Sinds ik eigenlijk alleen nog manueel fotografeer wil ik ook de focus (in bepaalde, maar wel veel) situaties zelf in de hand houden, bijvoorbeeld voor "de kus" van een bruidspaar.
mss kan je hier ook even naar kijken:
http://www.katzeyeoptics....ing-Screen--prod_40D.html

ze zijn duur (~70¤), maar voor manueel focussen is dit écht je van het.
werkt met een split-prism. je krijgt daardoor een dubbelbeeld. eenmaal in focus vallen de 2 beelden mooi op elkaar...
maarja, tis ong. 3x duurder als de EF-S.

//The Katz Eye™ screen is optimized for manual focus applications and has a much improved matte surface. The matte surface on the Katz Eye™ screen is designed to give excellent DOF indication and a very sharp ‘snap’//

xbake wijzigde dit bericht 05-05-2008 23:41 (25%)

Reg. datum: 03 september 2001

Ik heb jullie hulp eventjes nodig want ik kom er niet helemaal uit. Waarschijnlijk haal ik een paar dingen door elkaar. Ik wil een imagetank kopen voor de 40D en daarbij wil ik eigenlijk het volgende:
-ingebouwde cardreader voor minimaal CF, SD en XD (ivm zaktoestel dat we erbij gaan kopen die waarschijnlijk SD of XD formaat zal hebben)
OF
-usb aansluiting zodat je via usb kabel de foto's van de camera af kunt halen.

De eerste heeft eigenlijk mijn voorkeur ivm wisselen van 2 CF kaarten in de 40D zodat je door kunt fotograferen maar ik heb een vraag over de usb mogelijkheden.
Usb-host, usb "on-the-go", usb aansluiting etc. etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
De 40D heeft volgens dit topic geen host functie, maar wel de volgende functies:
  • Computer interface: USB 2.0 (Hi-speed)
  • Live View viewing options: Camera LCD; computer monitor, via USB; computer monitor, via wireless transmitter WFT-E3A
  • USB "host" capability: Plug compatible USB devices into WFT-E2A, for use with the EOS 40D; External GPS capable (write GPS time, coordinates, and altitude info into each file's EXIF info)
  • Computer connection: USB 2.0 Hi-speed, via small "B"-type USB connection
  • Connection to printer: Via USB cable included with camera
Ik weet dat je voor de "host" functie dus een grip moet hebben en die was ik niet van plan om te kopen.
Kan ik nu de 40D via usb aansluiten op deze Nexto otg
Daar kom ik dus niet uit.(en ja ik weet dat je daar een CF kaart in kunt stoppen maar het gaat mij om het principe of het met usb kan)
Misschien haal ik deze wel, stop er zelf een harddisk in maar ik vind deze Hyperdrive Colorspace ook super omdat je dan de foto's nog kunt bekijken of de transfer goed is gegaan.
Dat laatste kan natuurlijk ook met deze Vosonic VP 5500 usb host otg maar ik hoorde dat Vosonic nou niet bepaald de betrouwbaarste zijn. Klopt dat? En als deze Vosonic een "host - otg" functie heeft, betekent het dan dat ik alle usb opslag apparaten hier op aan kan sluiten? (bv de 40D en een andere camera die ook een usb aansluiting heeft)

Goed, dit verhaal teruglezende zie ik dat ik meer vragen stelde dan dat ik oorspronkelijk van plan was maar ik hoop dat iemand me het één en ander kan verduidelijken.

P.Duh! lekker puh!

Met de huidige prijs van geheugenkaarten zijn imagetanks IMO niet meer zo'n erg handige uitgave.
Voor ¤30,- heb je al een 8GB CF-kaartje of voor ¤60,- zelfs al een 16GB kaartje.
Koop er daar een paar van en dan kom je zelfs met RAW+jpg niet snel vol te zitten. Dat is echt zoveel gemakkelijker dan geklooi met een imagetank en ook nog eens veel betrouwbaarder. :)

Bovendien gaat foto's terugkijken op je 40D stukken sneller dan op imagetanks (als ze het al kunnen). En met dat 3" scherm op je 40D is het ook niet echt een meerwaarde om het op een 3,5" scherm van een imagetank te bekijken.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws