Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik weet eingelijk niet of het mag dus ik post het maar, we zien wel waar het schip strand.

Ik heb hier een Experia box van KPN staan wat in feite gewoon een Speedtouch WL780 is. Nu heeft KPN er zelf een beperkte Firmware in gezet en daar kan ik weinig mee met mijn XS4all account. Je raad het al, ik wil de gewone Speedtouch firmware erop. Dat kan op meerdere manieren, KPN doet de updates gewoon via het internet maar als het echt fout gaat dan moet je langskomen waar ze hem opnieuw flashen met de laatste KPN firmware via een netwerkkabel. Als ik de laatste Speedtouch firmware wil flashen vraagt ie om een wachtwoord en die heeft alleen de KPN. Hoe kan ik dat ding flashen?????

Iemand hier al wat op gevonden? Die experiaboxen kom je tegenwoordig overal tegen en de 780 is toch een mooi apparaat...

Lost In Time Like Tears In Rain... Time To Die..

Ik had ongeveer dezelfde gedachte en heb hier nu dus ook zo'n Experia box staan. Na wat rondzoeken op internet schijnen er wel meer mensen met de zelfde ideeën rond te lopen.
Lijkt me dat het mogelijk moet zijn, maar de vraag is even hoe.
Ik heb ooit iets gelezen over een mogelijkheid om met bepaalde software je eventueel mislukte firmware upgrade alsnog te doen lukken. Nou kan ik dit niet terug vinden maar het lijkt me dat we daar een heel eind mee moeten komen.

Ah, ik ben al een stap verder. Het wachtwoord gedoe ben ik al omheen.:
  1. Stel een vast ip in: 192.168.1.70 met subnet 255.255.255.0.
  2. Zet de EB uit.
  3. Druk de resetknop in en zet de EB aan.
  4. Houd de resetknop ingedrukt tot het power lampje oranje brandt en het ethernet lampje groen knippert.
Als je dan de firmware upgrade start staat er ipv met wachtwoord beveiligd iets van "Kernelmodus aangevraagd door druk op knop".

Dan kom je in het volgende scherm waar je de firmware kunt selecteren, maar helaas nog een drempel: de firmware die XS4ALL aanbiedt wordt aangegeven als "Not compatible".
Ik ga nu nog even een aantal andere firmwares proberen...

freakstar wijzigde dit bericht 09-08-2007 15:08 (42%)

Ik heb dus die updater van de Experiasite uitgepakt, vervolgens de mapjes eens nagelopen. Daar vond ik in één mapje de firmwarefile van KPN. Vervolgens heb ik de nieuwe Speedtouch firmware gerenamed naar die van de KPN en in dat zelfde mapje gezet. Vervolgens druk je in de rootfolder op de updater exe en die gaat lopen. Helaas heb ik iets doms gedaan en krijg mijn box niet meer opgestart...dus kan ik dit ook niet proberen....

Lost In Time Like Tears In Rain... Time To Die..

quote:
freakstar schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:29:
Ik had ongeveer dezelfde gedachte en heb hier nu dus ook zo'n Experia box staan. Na wat rondzoeken op internet schijnen er wel meer mensen met de zelfde ideeën rond te lopen.
Lijkt me dat het mogelijk moet zijn, maar de vraag is even hoe.
Ik heb ooit iets gelezen over een mogelijkheid om met bepaalde software je eventueel mislukte firmware upgrade alsnog te doen lukken. Nou kan ik dit niet terug vinden maar het lijkt me dat we daar een heel eind mee moeten komen.

Ah, ik ben al een stap verder. Het wachtwoord gedoe ben ik al omheen.:
  1. Stel een vast ip in: 192.168.1.70 met subnet 255.255.255.0.
  2. Zet de EB uit.
  3. Druk de resetknop in en zet de EB aan.
  4. Houd de resetknop ingedrukt tot het power lampje oranje brandt en het ethernet lampje groen knippert.
Als je dan de firmware upgrade start staat er ipv met wachtwoord beveiligd iets van "Kernelmodus aangevraagd door druk op knop".

Dan kom je in het volgende scherm waar je de firmware kunt selecteren, maar helaas nog een drempel: de firmware die XS4ALL aanbiedt wordt aangegeven als "Not compatible".
Ik ga nu nog even een aantal andere firmwares proberen...
Is dit nog gelukt? ben namelijk hetzelfde van plan met een oude Experiabox/st780

Zoals ik het een beetje bekeken heb is het niet mogelijk. M'n "EB" leeft nog steeds maar ik kan er niet echt ín komen helaas.

Als iemand nog een goed idee heeft hou ik me aanbevolen, voor dit projectje heb ik inmiddels een "echte" ST780 aangeschaft maar er komen vast meer.
. . . . . . . .
Reg. datum: 14 januari 2004

Iemand al wat verder?

MDK + XP pro

Yep...
Reg. datum: 06 juni 2001

quote:
ThaJAXx schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 23:08:
Ik heb dus die updater van de Experiasite uitgepakt, vervolgens de mapjes eens nagelopen. Daar vond ik in één mapje de firmwarefile van KPN. Vervolgens heb ik de nieuwe Speedtouch firmware gerenamed naar die van de KPN en in dat zelfde mapje gezet. Vervolgens druk je in de rootfolder op de updater exe en die gaat lopen. Helaas heb ik iets doms gedaan en krijg mijn box niet meer opgestart...dus kan ik dit ook niet proberen....
ThaJAXx, ik probeer ook m'n experiabox te flashen naar 'n kale ST780... waar had je die updater van KPN vandaan? Ik zou namelijk de firmware voor de experiabox wel kunnen gebruiken om te kijken wat het verschil is waardoor een normale firmware niet wil flashen in de experiabox.

Of heeft iemand anders nog ideeën hoe de experiabox bruikbaar te maken voor een andere ISP?

Signature

KPN's "Experiabox/Speedtouch 780 Herstel Tool" is te vinden op <<http://www.mxstream.nl/support/downloads-st780-herstel.html>>. Daar staat ook de handleiding om deze tool te gebruiken. Met de tool installeer je KPN's firmware op de Experiabox. Je kunt het ZIP-bestand uitpakken en dan merk je dat het uit twee mappen bestaat:
- map Upgrade Wizard met Upgrade Wizard (van Alcatel Speedtouch)
- map Builds met KPN's (gecomprimeerde) firmware voor de Experiabox.
Op <<http://www.speedtouch.nl/drivers.html#780>> vind je de laatste (gecomprimeerde) firmware voor de (generieke) Speedtouch 780.
Je kunt de (gecompromeerde) firmware bekijken en modificeren met een hex/dec editor. De compressie is echter met een eigen Alcatel algoritme verricht.
Het lukt niet om op deze manier generieke firmware op een Experiabox te installeren. Op de Experiabox is namelijk een andere bootloader geinstalleerd dan op de generieke Speedtouch. Als je "verkeerde" firmware in de Experiabox/Speedtouch hebt kunnn laden, controleert deze bootloader of de gelade versie correct is voor de box. Dat blijkt dan niet het geval en de installatie vindt niet plaats. Ik heb geen methode gevonden om de bootloader "om de tuin" te leiden.
Als ik het allemaal goed heb begrepen is de enige oplossing om een Speedtouch open te schroeven en dan via een jtag-kabel de (ongecomprimeerde) firmware rechtstreeks uit het flash-geheugen te lezen. Vervolgens via de zelfde jtag-kabel de gelezen firmware naar de Experiabox te schrijven. Als dat allemaal gelukt is, is de Experiabox omgebouwd naar een generieke Speedtouch!
Zie ook: <<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=57481>> en
<<http://www.the-scream.co.uk/forums/showthread.php?p=211519>>.

Hmm..

Heb ook een Experia Box van KPN gewoon een speedtouch 780 WL dus en is gewoon geflashed met de firmware van www.speedtouch.nl

Geef hem gewoon een harde reset en je kan tools als

http://www.speedtouch.nl/downloads/780_Upgrade_R62T2_sip.exe
laatst goedwerkende firmware voor nederlandse markt

http://www.speedtouch.nl/downloads/780_Upgrade_R7417_sip.exe
deze is nog steeds te downloaden; maar heeft speedtouch.nl afgeraden

Er gewoon overheen laden!

Speedtouch freak

lSltAlKeR schreef dat hij een Experia Box van KPN gewoon geflashed heeft met de firmware van www.speedtouch.nl na een harde reset.
Mijn Experiabox/ST780 weigert de generieke firmware te laden na een harde reset of in bootp-mode.
Met veel gedoe lukt het me wel om deze firmware op de box te krijgen, maar dan weigert de box die generieke firmware te installeren.
Overigens hoe kun je aan de buitenkant zien of een ST780 een Experiabox is of een generieke ST780? Ik dacht dat dat alleen aan het versienummer van de firmware is te zien.
Bij welk abonnement heeft lSltAlKeR zijn Experiabox gekregen?

Yep...

Bij mij zit er aan de voorkant een stickertje met experiabox erop.... alleen aan de onderkant kan je zien dat het een ST780WL is.
Het lijkt me dat lSltAlKeR gewoon een ST780WL heeft en geen experiabox.
Als ie echt een experiabox heeft, dan mag ie wel eens uitleggen hoe hij 'gewoon' geflashed heeft met de standaard firmware.

Overigens, als het echt alleen met TAG kabel kan dan is 't wel balen en kan ik dat modem net zo goed weggooien.... ik heb toch geen originele ST780, anders zou ik deze experiabox ook niet willen ombouwen.

Signature

Exar, ik zou je Experiabox niet weggooien.
Kun je de Experiabox niet gebruiken als ADSL-modem met WiFi-mogelijkheid bij KPN's DirectADSL, Planet en HetNet? Waarschijnlijk zijn alleen de VoIP-functies onbruikbaar. Of heb je dat geprobeerd?
Je kunt VoIP-functionaliteit dan bereiken door een ATA te installeren, die je op een ethernet-poort van de EB aansluit.

quote:
FBFATA100 schreef op maandag 10 december 2007 @ 09:51:
Bij welk abonnement heeft lSltAlKeR zijn Experiabox gekregen?
Ik heb hem omgeruild bij KPN omdat mij oude speedtouch 510 Revisie R4.2 niet functioneerde zoals het hoorde en heb toen de ST780i WL gekregen.

KPN code = 844371
quote:
Exar schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:00:
Het lijkt me dat lSltAlKeR gewoon een ST780WL heeft en geen experiabox.
Als ie echt een experiabox heeft, dan mag ie wel eens uitleggen hoe hij 'gewoon' geflashed heeft met de standaard firmware.
Als dat zo is dan zou KPN nieuwere revisie uit hebben gebracht van de Speedtouch ST780WL wat volgens mij niet zo is, maar kan het mis hebben!

Heb je geen Siemens Gigaset SX55x in je handen?

http://www.mxstream.nl/support/index_experia.html

Op deze site vind ik overgens nieuwe firmware herstel software

http://www.mxstream.nl/su...omson_Herstelsoftware.zip

Die is alleen corrupt 8)7

Hier vind je een werkende versie van Experia herstelsoftware
http://kpn-customer.custh...ed=1180430329&p_olh=0

Mag ik nu nog een oudere versie hebben die je hier vind &gt;:)

http://www.euronet.nl/use...ST780_Herstelsoftware.exe

Als je nu deze software erin laad en daarna de gewenst van speedtouch.nl dan moet het werken lijkt mij.

Waarschijnlijk zit in de nieuwere firmwares die verifieër

Speedtouch freak

Is er ook zo niet iets als TFTP waarmee je rechtstreeks write naar het flashgeheugen? Omzeilen jullie nederlanders dan niet die bootloader?

Adblock Plus
Geen Mac,wel fan! Apple
B&O

De suggestie van HyperBart om met een tFTP-verbinding de firmware naar het flashgeheugen te schrijven bestaat inderdaad.
Maar als je de (gecomprimeerde) firmware van Speedtouch op die manier naar de Experiabox "speelt", weigert de bootloader die firmware te installeren. De bootloader controleert eerst de firmware; de bootloader "ziet" dan dat je KPN's firmware door Speedtouch firmware wilt vervangen en weigert installatie. Alleen met de Herstel Tool krijg je dan de Experiabox nog aan de praat!
Ik heb nergens gelezen dat je met tFTP de ongecomprimeerde firmware van een generieke ST780 zou kunnen ophalen ("read") om die daarna op een Experiabox te zetten ("write"). Weet iemand of dat kan?

Nou met TFTP kan je echt niet direct naar de flashchip schijven hoor, helaas voor jullie..

Ik ben ook wel eens bezig geweest met dit kreng, maar er is zo 123 geen land mee te bezeilen. Ik heb heel wat andere modems weer aan de gang gekregen (oa van versatel, tele2 en tweakdsl :p) maar dit ding licht hier nu weer in de kast te wachten op donkere saaie dagen :P

Yep...

quote:
FBFATA100 schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:51:
Exar, ik zou je Experiabox niet weggooien.
Kun je de Experiabox niet gebruiken als ADSL-modem met WiFi-mogelijkheid bij KPN's DirectADSL, Planet en HetNet? Waarschijnlijk zijn alleen de VoIP-functies onbruikbaar. Of heb je dat geprobeerd?
Je kunt VoIP-functionaliteit dan bereiken door een ATA te installeren, die je op een ethernet-poort van de EB aansluit.
Mja, ik zit nu bij TweakDSL over BBNED.... en die verbinding kan je dus voor zover ik weet niet instellen nu met die firmware van KPN... :(
quote:
lSltAlKeR schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:21:
[...]
Ik heb hem omgeruild bij KPN omdat mij oude speedtouch 510 Revisie R4.2 niet functioneerde zoals het hoorde en heb toen de ST780i WL gekregen.
[...]
Je hebt dus een 'gewone' Speedtouch 780 gekregen, dat is dus niet het zelfde als de ST780 experiabox (en nee, ik heb niet de Siemens experiabox).
Dit hele topic gaat daar er juist over dat we onze experiabox willen terugflashen naar een standaard ST780!
Was het maar zo eenvoudig als jij denkt dat het is.

Signature

quote:
FBFATA100 schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:03:
De suggestie van HyperBart om met een tFTP-verbinding de firmware naar het flashgeheugen te schrijven bestaat inderdaad.
Maar als je de (gecomprimeerde) firmware van Speedtouch op die manier naar de Experiabox "speelt", weigert de bootloader die firmware te installeren. De bootloader controleert eerst de firmware; de bootloader "ziet" dan dat je KPN's firmware door Speedtouch firmware wilt vervangen en weigert installatie. Alleen met de Herstel Tool krijg je dan de Experiabox nog aan de praat!
Ik heb nergens gelezen dat je met tFTP de ongecomprimeerde firmware van een generieke ST780 zou kunnen ophalen ("read") om die daarna op een Experiabox te zetten ("write"). Weet iemand of dat kan?
Het zelfde gebeurd wanneer je via Hex editor de nieuwe firmware aanpast, de KPN speedtouch herstelsoftware zal 'm dan wel als geldig herkennen en op de Experiabox laden echter, zosnel de bootloader de firmware probeerd te installeren gaat het alsnog fout.

Ben erg benieuwd, de truc die bovenaan staat werkt dus ook niet (altijd).

Wanneer je achter het kpnuser account wachtwoord komt pakt de 780 de fw update dus nogsteeds niet?

830D

Heb nog wel wat gevonden Wanneer je de 780 in bootp start (reset ingedrukt houden en inschakelen tot Ethernet knippert) dan die firmware tool starten. De nieuwste 780 firmware pakt ie niet, maar de kpn herstelfirmware wel. Die kpn file selecteren en voordat je op volgende klikt in je verkenner de 780 file over de kpn file zetten (rename en copy), dan geeft ie een extra waarschuwing van not compattible in een 2e menu maar gaat wel verder. Helaas klapt ie er dan uit na de overdracht van de firmware bij de installatiestap op 2% maar we zijn al wat verder...

830D

Bovenstaande betekent dat het Knot gelukt is de generieke ST780 firmware te laden. Maar dat is (helaas) geen nieuws.
Voordat de bootloader de firmware installeert, voert de boatloader een controle uit, of de firmware past bij het type ST780 (Experiabox of generieke ST780). En als dat niet klopt, wordt er niets geinstalleerd.
Als het dan even tegenzit, is de Experiabox helemaal van slag en is die hopelijk nog met KPN's Herstelprocedure (zie boven) aan de gang te krijgen.
Nog steeds niemand die met jTAG-aansluitingen over weg kan? Immers, met jTAG kan:
- het flash-geheugen van een generieke ST780 worden uitgelezen
- het flash-geheugen van een Experiabox worden "herschreven".
Ook kan dan de firmware (incl. bootloader) van de Experiabox vergeleken worden met de firmware (incl. bootloader) van de generieke ST780. Op grond daarvan kan een deskundige misschien een hack-firmware ontwerpen. Deze hack-firmware zou de Experiabox-bootloader moeten laten denken dat die firmware passend is, zodat die wordt geinstalleerd. Na installatie zou de bootloader vervangen moeten zijn door de generieke bootloader. Of de generieke firmware zou zo moeten worden aangepast, dat de Experia-botloader die als passend ziet.
Maar, ik weet zelfs niet of deze opties theoretisch mogelijk zijn!
Als er iemand is die de firmware (zowel van die van KPN als de generieke) kan decomprimeren, kan het jTAG-gedoe mogelijk achterwege blijven. Ik denk dat dat echter nog moeilijker is.

Erg interessant topic.
Een tip! Op een Duits forum probeert men ook een Speedtouch 780i open te krijgen.
Het schijnt dat de Duitse Tele2 een gelockt 780i uitgeeft aan haar klanten. Zoals hier
in Nederlandse Tele2 met Davolink modems doet. Enfin.
Daar proberen gasten via jtag aan de firmware te komen en het schijnt gelukt te zijn.
Effe copy/paste uit het forum:

Antworten mit Zitat

Also hack ist bestaetigt. SuperUser zugriff auf tele2 box ,))))

______ SpeedTouch 780
___/_____/\
/ /\ $Custo_Vers$
_____/__ / \
_/ /\_____/___ \ Copyright (c) 1999-2006, THOMSON
// / \ /\ \
_______//_______/ \ / _\/______
/ / \ \ / / / /\
__/ / \ \ / / / / _\__
/ / / \_______\/ / / / / /\
/_/______/___________________/ /________/ /___/ \
\ \ \ ___________ \ \ \ \ \ /
\_\ \ / /\ \ \ \ \___\/
\ \/ / \ \ \ \ /
\_____/ / \ \ \________\/
/__________/ \ \ /
\ _____ \ /_____\/
\ / /\ \ /___\/
/____/ \ \ /
\ \ /___\/
\____\/

------------------------------------------------------------------------
_{Administrator}=>

Da wartet nun die shell mit SuperUser rechten ! Wink

Daar zitten een paar echte experts. Kijk maar eens rond daar (CLI en template's en zo).
De directe link:
http://www.speedtouchforu...hlight=jtag&start=120

Yep...

Hmmm ik heb de firmware zo kunnen aanpassen (met hex editor) dat deze gewoon kan worden geinstalleerd...
Ik kwam zelfs voorbij de eerder genoemde 2% installatie dus ik was al blij.
Maar helaas, na 25% installatie doet de modem een soort reconnect met de pc en ben je vervolgens de verbinding kwijt. Daarna is de modem in error gegaan (groen en oranje lampje) en krijg ik 'm niet eens meer hersteld met de experia herstel tool.... :X
De herstel tool wil nu ook het wachtwoord... en dat heb ik niet.... help. 8)7

Signature

De firmware is gecomprimeerd, geëncrypteerd en gesigned (met standaard algoritmen trouwens, niks proprietair). Met een hex editor ga je dus nergens komen. Die Experiabox zal wel een specifieke bootloader hebben die nakijkt of de firmware van de juiste variant is. Zo niet, dan flasht ie niet.

Ik denk dat het mogelijk is om via JTAG een dump te doen op 1 box en dan te flashen op een andere op voorwaarde dat je alles mee hebt, op exact de juiste locaties flasht en er geen hardware verschillen zijn. Ik dacht trouwens dat de nodige koperbaantjes voor JTAG niet aanwezig waren op productieborden, al zullen de echte die hards daar wel omheen kunnen werken...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

N00bli-fied :)

Grappig, net nu ik dit modem weer uit de kast haal zie ik dat er een topic over loopt. Zal wel iets met de donkere saaie dagen te maken hebben ;)

Ik ben zelf net zover als de rest van de mensen hier, vind de Experiabox te beperkt, en wil dus flashen met "originele" firmware. Ik heb ook de "incompatible" melding gehad, en ben dus nog steeds opzoek naar een workaround. Is het niet mogelijk om gewoon onder een andere username in te loggen op het modem? Ik moet dan een password invoegen maar wellicht is dit ook te omzeilen?

Chaos, panic, disaster... i think my work here is done...

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws