Dat is natuurlijk ook het hele idee erachter, anders zouden we ze wel WYMIWYG (What You Mean Is What You Get) noemenquote:
-- einde bericht --
GoT Index » Webdesign, Markup & Clientside Scripting » Gilde van Front-Enders
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]Dat is natuurlijk ook het hele idee erachter, anders zouden we ze wel WYMIWYG (What You Mean Is What You Get) noemenquote:Weird Hobbes schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:39:
[...]
WYSIWYG-editors zijn bijna allemaal grafisch georiënteerd.
-- einde bericht --
quote:7.01D schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:46:
Dat is natuurlijk ook het hele idee erachter, anders zouden we ze wel WYMIWYG (What You Mean Is What You Get) noemen.
quote:Weird Hobbes schreef op maandag 09 juli 2007 @ 13:49:
[...]
offtopic:
OpenOffice.org writer is een WYSIWIG-editor waarmee je met voorgedefinieerde stijlen betekenis kunt geven aan je document: semantiek en WYSIWYG sluiten elkaar niet per definitie uit.
-- einde bericht --
Ja. Ik wil het graag zo open mogelijk houden; maar potentiele leden moeten (voorlopig) wel een klein beetje moeite doen.quote:Volgens de voorlopige plannen is het de bedoeling dat iedereen lid kan worden van het 'gilde'. Dus ook het spreekwoordelijke 'neefje van de baas'.
Jammer genoeg ziet het er naar uit dat dit juridisch lastig gaat worden, dus ik denk dat dit plan van de baan is.quote:Om te waarborgen dat beslissingen binnen het gilde de goede kant op gaan krijgen (wederom volgens de voorlopige plannen) alleen leden met een certificaat stemrecht binnen het gilde.
Helemaal mee eens. Ik wil graag horen wat potentiele leden van mijn plannen denken, maar ik wil ook graag een scheiding aanbrengen tussen degenen die serieus geinteresseerd zijn en wat moeite willen nemen, en degenen die een paar forum-posts schrijven en het daar verder bij laten. Aan de laatste categorie heb je namelijk helemaal niets als het op doen aankomt in plaats van praten.quote:[...] denk ik dat je er wel van uit kunt gaan dat mensen die serieus en/of op professionele basis bezig zijn met front-end development eerder geneigd zijn om naar dergelijke bijeenkomsten te gaan dan degene die er minder serieus mee bezig zijn.
Online zijn de amateurs en de professionals veel moeilijker te onderscheiden.
Voor alle duidelijkheid: alle plannen die ik nu publiceer, zullen uiteindelijk door de algemene ledenvergadering moeten worden goedgekeurd. En zo'n vergadering is inderdaad verplicht; vooral voor het goedkeuren van de jaarcijfers en de vaststelling van de begroting van het jaar daarop.quote:Ik kan me zo voorstellen dat er uiteindelijk wel een forum op de site van het gilde komt te staan, maar de grote beslissingen zullen denk ik toch tijdens de jaarlijkse ledenvergaderingen genomen worden. Die zijn namelijk sowieso verplicht voor een vereniging.
Volkomen mee eens. Discussies op fora en mailing lists verzanden te vaak in oeverloos gepraat over dingen die er niet echt toe doen. Ik ben in deze discussie de draad kwijtgeraakt en ik mis waarschijnlijk enkele interessante gedachten die zich onder de kilo's kaf bevinden.quote:Het nadeel van internet discussies is dat het vaak veel geblaat, weinig wol is. Zie alleen al dit topic als bewijs, met mensen die blijven doorbomen over non-issues, waar dan ook weer op ingegaan wordt. Als je dus echt iets wil veranderen/oprichten dan kun je veel beter IRL meetings organiseren, zijn vaak veel productiever omdat je de discussie veel beter kan richten.
IRL discussies verzanden ook vaak in oeverloos geouwehoer, hak-op-de-tak en wisseling van onderwerp nog voordat je hebt kunnen vragen wat je wilde vragen. Een forum of mailinglist geeft mij de gelegenheid om mijn gedachten te ordenen en puntsgewijs op zaken in te gaan zonder dingen over te slaan die voor mij of een ander van belang zijn. Dat scheiden van kaf en koren neem ik voor lief, die moeite wil ik wel doen (uiteindelijk moet de liefde ook van 2 kanten komen).quote:ppk schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:56:
[...]
Volkomen mee eens. Discussies op fora en mailing lists verzanden te vaak in oeverloos gepraat over dingen die er niet echt toe doen. Ik ben in deze discussie de draad kwijtgeraakt en ik mis waarschijnlijk enkele interessante gedachten die zich onder de kilo's kaf bevinden.
crisp wijzigde dit bericht 09-07-2007 18:21 (3%)
Het lijkt mij dat de uiteindelijke oplossing moet bestaan uit een combinatie van real life vergaderingen en overleg via internet.quote:crisp schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:18:
[...]
IRL discussies verzanden ook vaak in oeverloos geouwehoer, hak-op-de-tak en wisseling van onderwerp nog voordat je hebt kunnen vragen wat je wilde vragen. Een forum of mailinglist geeft mij de gelegenheid om mijn gedachten te ordenen en puntsgewijs op zaken in te gaan zonder dingen over te slaan die voor mij of een ander van belang zijn. Dat scheiden van kaf en koren neem ik voor lief, die moeite wil ik wel doen (uiteindelijk moet de liefde ook van 2 kanten komen).
Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy
Hangt er van af of die nou officieel is of nietquote:crisp schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:18:
[...]Als het zou helpen wil ik de reacties op http://www.gildevanfrontenders.nl/ wel afsplitsen naar een apart topic.
Deskpage.net - Spelpage.nl - Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
Wow, hij is nog slechter geworden dan hij al wasquote:Padschild schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:03:
[...]
Hangt er van af of die nou officieel is of niet![]()
der is blijkbaar een update geweest, het knipoogje is weg. Ik vind het wel een geslaagde grap
Of de button "voor webdesingers".quote:Alex) schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:07:
[...]
Wow, hij is nog slechter geworden dan hij al was
Die code
Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy
Ik vind het een enorme grap:quote:Alex) schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:07:
[...]
Wow, hij is nog slechter geworden dan hij al was
Wij Tweakers doen elkaar permanent de groeten. http://www.artsalas.com/w_esculturas/esc_011.htm
Oftewel, je kan dit zien als de officiele homepage, maar ja wat denk je dan van het niveau van het gilde, of je kan het gewoon zien als grap en dan gewoon rustig afwachten waarmee het gilde zelf aankomt voordat je een oordeel velt ....quote:BARTdG schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:07:
[...]
Ik vind het een enorme grap:Nu nog zo'n dwarrelend ding dat je muis-pointer achtervolgt en we zijn weer terug in de vorige eeuw.
- Dat disablen (de poging daartoe) van het context-menu is geniaal! Da's lang geleden...
- En dan die half-alfabete copyright-tekst: "Kopieren zonder toestemming is niet toegestaan!"
![]()
- En die wiebelende tekst op http://www.gildevanfrontenders.nl/2/voorbedrijven.htm
- [afbeelding]
Nostalgie
Het lijkt er echter op dat dat nog wel aangescherpt gaat worden:quote:Therefore my original criterion for a 1-star certificate was the ability to code a tableless HTML page; in other words, showing basic CSS skills. Nothing more than that.
Het lijkt er dus op dat dit een simpele praktijktest gaat worden waarbij iemand een eenvoudig design om moet zetten naar markup en CSS. Ik neem aan dat de beoordeling door meerdere mensen gedaan gaat worden en dat de kandidaat ook de gelegenheid krijgt zijn keuzes te beargumenten.quote:I am putting this criterion to a member vote, and currently a majority of 24 to 19 members favours stricter entry norms such as valid code, knowledge of semantics, and separation of structure and presentation. The eventual criteria may therefore be stricter than I originally planned.
De laatste zin impliceert alweer dat we hier met behoorlijk subjectieve criteria te doen hebben, zeker als PPK vervolgens uitlegt wat hij als "ideaal" beschouwd:quote:Let's take an example: a design with a masthead and a three-column layout below it. Let's say I ask a fictitious certification candidate how he would implement it, and he doesn't give the answer I consider ideal.
Daar kan ik het niet mee eens zijn: de vraagstelling is gewoonweg te vaag om dat zondermeer als "ideale" oplossing aan te kunnen dragen:quote:I recently read Andy Clarke's book Transcending CSS, and he convinced me that absolute positioning is the best way to go. Absolute positioning allows you to put your HTML elements in any order, and totally revise that order when the CSS kicks in.
quote:Gomez12 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:51:
[...]of je kan het gewoon zien als grap en dan gewoon rustig afwachten waarmee het gilde zelf aankomt voordat je een oordeel velt ....
quote:BARTdG schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:07:
Ik vind het een enorme grap
BARTdG wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:26 (4%)
Wij Tweakers doen elkaar permanent de groeten. http://www.artsalas.com/w_esculturas/esc_011.htm
Nee hoeft niet ( half jaar later : waarom kan dat niet ??? )quote:crisp schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:14:
Daar kan ik het niet mee eens zijn: de vraagstelling is gewoonweg te vaag om dat zondermeer als "ideale" oplossing aan te kunnen dragen:
- Hoe ziet het beoogde design er precies uit? Zitten er afscheidingen tussen de kolommen die gelijk aan de onderkant moeten eindigen? Moet er nu of in de toekomst misschien nog een footer onder komen? Moet de hele pagina scrollen of wellicht enkel een bepaald gedeelte?
alle, lijkt me duidelijkquote:- Met welke browsers moet ik rekening houden?
Oh je werd per uur betaald he, nou mijn (handige) neefje doet dit in 30 minuten dus jij hebt er een uur voor...quote:- Hoeveel tijd heb ik hiervoor?
Gomez12 wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:43 (4%)
Daar heb ik 2 standaard antwoorden op:quote:Gomez12 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:30:
Oh je werd per uur betaald he, nou mijn (handige) neefje doet dit in 30 minuten dus jij hebt er een uur voor...
Enne, die 120 uur die jij hebt geschreven, dat kan mijn (handige) neefje in 2 dagen doen, dus kunnen we niet ff over korting praten???
RobIII wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:44 (6%)
We all get along with some glue and duct tape here and there - but when the sh*t hits the fan, don’t blame the duct tape.
Trotse papa van Luca! | Pick My Icon!
Zal me benieuwen wat ze vervolgens nog in de 2 en 3 sterren willen gaan eisen. Waar ik bang voor ben in dat hele sterrenverhaal is dat het een groot festijn van subjectiviteit gaat worden: ik gebruik zelf bijvoorbeeld graag XHTML 1.0 Transitional voor CMS-based sites, omdat het well-formed aspect van XHTML nu eenmaal handig te controleren is vanuit gestructureerde code en ik regelmatig met advertising zit die alle Strict standards toch aan z'n laars lapt. Ik heb echter genoeg vurige discussies gehad over dat ik alsnog HTML 4.01 Strict zou moeten gebruiken als ik geen volledige XML-style content met 100% correcte escapes en mime-type aanbiedt, terwijl ik HTML 4.01 Strict alleen gebruik voor (semi)-statische sites. Nou gebruik ik dus strak volgens het boekje XHTML op de foute manier, ben ik nu gediskwalificeerd voor 3 sterren? Als ik een principiele lul van het andere kamp in de commissie tref wellicht? Als de opsteller van de certificeringsnormen een principiele lul over XHTML is wel?quote:I am putting this criterion to a member vote, and currently a majority of 24 to 19 members favours stricter entry norms such as valid code, knowledge of semantics, and separation of structure and presentation. The eventual criteria may therefore be stricter than I originally planned.
En hier heb ik als klant 2 opmerkingen over :quote:RobIII schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:42:
[...]
Daar heb ik 2 standaard antwoorden op:
1) Dan wens ik je neefje veel plezier. Niet bij mij komen janken als het niet goed is; doe je het toch dan kost het je 200%.
2) Goedkoop - Snel - Goed >> Kies er 2 uit de 3.
* Gomez12 las het wel goed.quote:offtopic:
Ben ik de enige die steeds Glide leest?
Well, PPK's site is ook Faux XHTML, dus ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te makenquote:curry684 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:48:
[...]
Nou gebruik ik dus strak volgens het boekje XHTML op de foute manier, ben ik nu gediskwalificeerd voor 3 sterren? Als ik een principiele lul van het andere kamp in de commissie tref wellicht? Als de opsteller van de certificeringsnormen een principiele lul over XHTML is wel?
Ik denk dat je dan nog steeds 'rationale' moet geven op eventuele opmerkingen, maar an sich lijkt het me vrij logisch dat dat tot de mogelijkheden gaat behoren.quote:Ik ga ervan uit overigens dat je ook gewoon aan de hand van live websites je certificering kunt halen, dat je niet een of ander knullig middagje achter een bureautje hoeft te gaan coden.
SchizoDuckie wijzigde dit bericht 10-07-2007 01:11 (23%)
We gaan (weer) wat offtopic, maar allee...quote:curry684 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:58:
Klanten die over neefjes beginnen vertel ik gewoon wat random voorbeelden uit de hoge hoed van websites waar ik binnen 10 minuten het databasepassword of admincookie van te pakken had, daarna vertel je dat je met een van die twee dingen al snel duizenden euro's aan betaalde orders voor jezelf kunt inleggen, en daarna vertel ik dat er duizenden zo niet miljoenen computers doorlopend heel internet afscannen op zoek naar dat soort gaten in je site.
Is neefje snel uitgeschakeld hoor
Ik richt me er ook niet op; komen ze onverhoopt bij me terecht dan schrikken ze vanzelf wel weer weg van mijn prijzenquote:curry684 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:58:
Ik richt me overigens ook specifiek niet op eenmansbedrijven of detailhandel als klandizie, want die zijn daar inderdaad niet gevoelig voor.
Eensch. Maar om een of andere reden snapt 'de klant' nooit waarom een (beetje) devver 'zo veel' kost. Maar dat ze voor een huisschilder net zo veel of meer betalen voor het op de muur kwakken van wat tex vinden ze niet vreemd; die man werkt er immers hard voor. En ik (wij) niet dan?quote:curry684 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:58:
En to be honest zijn ze dan ook gewoon beter klaar met dat neefje, da's net zoiets als de afweging tussen officiele garage en het neefje dat iets van auto's weet: als je 5000km per jaar naar Albert Heijn rijdt heb je andere belangen dan als je 50.000km zakelijk rijdt naar klanten.
RobIII wijzigde dit bericht 10-07-2007 01:17 (9%)
We all get along with some glue and duct tape here and there - but when the sh*t hits the fan, don’t blame the duct tape.
Trotse papa van Luca! | Pick My Icon!
Hetgeen een hiaat aangeeft in HTML/CSS en dus zijn al die oplossingen slechts lapmiddelen en kan je nooit eenduidig spreken van een "best practice" zeker als de precieze context niet bekend is.quote:SchizoDuckie schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:06:
Tsja nu ik zo meer hoor over het certificerings verhaal met ook het exampletje van PPK erbij begin ik echt steeds meer m'n twijfels te krijgen want ik kan inmiddels echt tig manieren opnoemen volgens mij om een 3 column layout voor elkaar te krijgen in CSS...
1 | <grid>
|
Hangt uiteindelijk van de stemming af.quote:crisp schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:14:
[...]
Het lijkt er dus op dat dit een simpele praktijktest gaat worden waarbij iemand een eenvoudig design om moet zetten naar markup en CSS.
Hij geeft juist aan dat, hoewel hij zich door Andy Clarke heeft laten overtuigen van het gebruik absolute positionering, dit niet niet per se het enige juiste antwoord hoeft te zijn:quote:PPK geeft vervolgens ook een meer concreet voorbeeld van een "examen-vraag":
[...]
De laatste zin impliceert alweer dat we hier met behoorlijk subjectieve criteria te doen hebben, zeker als PPK vervolgens uitlegt wat hij als "ideaal" beschouwd:
quote:Guild of Front-End Programmers - Part 1:
[...]
During his examination, however, our fictitious candidate proposes a float-based strategy. He encloses the three columns in <div>s, floats them, gives them a width, and proposes a faux columns-like technique for the background colours.
That does not conform to the strategy I feel is ideal. Does that mean the candidate is wrong? Of course it doesn't.
Je gaat volgens mij veel te diep in op iets wat slechts als voorbeeldje dient om aan te geven dat er niet slechts 1 goed antwoord is (dat voorbeeld bevatte overigens zelf ook al wel behoorlijk veel details voor het doel dat het diende).quote:- Hoe ziet het beoogde design er precies uit? Zitten er afscheidingen tussen de kolommen die gelijk aan de onderkant moeten eindigen? Moet er nu of in de toekomst misschien nog een footer onder komen? Moet de hele pagina scrollen of wellicht enkel een bepaald gedeelte?
- Met welke browsers moet ik rekening houden?
- Hoeveel tijd heb ik hiervoor?
Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen zou in sommige situaties zelfs een table-opzet nog wel eens de beste oplossing kunnen zijn
In de praktijk denk ik echter dat je vaak beter met floats kan werken, eventueel gecombineerd met absolute positioning voor 1 van de kolommen, maar dat terzijde.
Ik kan me zo voorstellen dat er een soort checklist komt met zaken waarvan je aan moet kunnen tonen dat je ze voldoende begrijpt om er keuzes op te baseren. Aan de hand van voorgelegde vraagstukken en door opgeleverde code te bespreken kan dan nagegaan worden of je voldoende van die zaken beheerst.quote:Al met al bewijst dit weer dat een beoordeling op objectieve gronden lastig, zo niet onmogelijk is, en ik zou niet graag in de schoenen willen staan van degenen die straks de "middenmoot" moeten gaan beoordelen...
-- einde bericht --
quote:SchizoDuckie schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:06:
Degene die nu aangeprezen wordt in het boek wat PPK zojuist gelezen geschreven heeft
Deskpage.net - Spelpage.nl - Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
GoT Index » Webdesign, Markup & Clientside Scripting » Gilde van Front-Enders
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona