Ik heb een vraag over een NAS.
Mijn vriendin en ik staan op het punt samen te gaan wonen. Ik heb bij diverse mensen verschillende ICT opstellingen gezien maar ook media-opstellingen.
Wij willen graag de computers scheiden van de woonkamer. Dan hebben we een studio/werkkamer (fotograaf en designer, dus we zitten graag achter de computer), en de woonkamer apart van elkaar. En dus geen computer in de woonkamer.
In de woonkamer spreekt het voor zich. Ik mijn bureau en mijn hardware, en mijn vriendin haar bureau en haar hardware.
Maar we luisteren zelf ook samen graag naar muziek en kijken graag foto's, films en series. Dus hebben we bedacht om in de computerkamer, slaapkamer en woonkamer speakers en/of een muziekinstallatie die DLNA ondersteund voor de muziek. En in de woonkamer een televisie voor de films, foto's en series.(Qnap op het netwerk, maar ook aangesloten aan een RasberryPi 3 met Kodi) Nou willen we graag 1 centrale plek hebben voor de foto's, video's, muziek en series. Dan is een NAS uiteraard zeer welkom.
Dus waarvoor willen we de NAS gaan gebruiken
1. Films vanaf kijken (600 HD films)
2. Series vanaf kijken (Ruim 30 series)
3. Muziek ervan luisteren. (Ruim 600 Gb)
4. Foto's opslaan. (back-up) (Ruim 1 Tb)
5. FTP, dus als soort Dropbox/Onedrive
6.Eventueel webserver voor onze websites, maar dat is nog niet zeker.
7. Extra Extra back-up van onze eigen machines.
8. Downloadserver
Nu denken jullie vast dat ik nu mijzelf aan het overtuigen ben om het ding te kopen. Maar ik heb een QNAP op het oog, maar ik weet niet precies of het echt een goede keus is. (in de zin van overkill).
https://www.nascenter.nl/...25/qnap-ts-453a-4-gb.html
Waarom ik het liefst 4 bays heb is voor de RAID instellingen. Als er 1 schijf kapot gaat ben je niet meteen alle data kwijt. En ook een beetje toekomstgericht. Ik wil hier zeker wel een paar jaar mee doen. Ik vind vooral de flexibiliteit en de mogelijkheden erg fijn.
Maar zoals op de website van Qnap te lezen is dit bedoeld voor MKB's. Is dit niet wat overkill voor de ons? Voor thuis is het gewoon voor mediagebruik, en back-up. Want ik ben niet enorm thuis in de NAS-wereld, maar zou het zonde vinden als ik een apparaat koop, maar uiteindelijk maar 30 % van de functies gebruik.
Ik had ook gekeken naar een Synology DS416play. Maar die had "slechts" 1Gb RAM. Ik had begrepen dat meer RAM bij NAS-ssytemen handig is als je met meerdere gebruikers op zit. Wij hebben beiden een coomputer, beiden een telefoon, dan komt de televisie, iPad en muzieksystemen er nog bij kijken. Zijn toch gauw 8 apparaten die ermee gaan communiceren. En volgens mij was de App-store bij QNAP iets uitgebreider dan bij Synology. Maar dat weet ik niet precies.
EDIT:
Ik had nog een vraag. Ik bewaar en bewerk al mijn foto's op mijn eigen computer. Ik zou graag deze daarop behouden, maar als extra back-up dat er ook foto's naar de NAS wordt gekopieerd. Kan dit automatisch of moet ik dit elke keer handmatig doen? Ik wil mijn eigen mappenstructuur behouden op mijn computer, en wil deze ook precies gelijk hebben op de NAS.
[
Voor 6% gewijzigd door
Anoniem: 343919 op 05-04-2017 20:50
]