[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:
  • 776.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 60 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 15:05

TheNephilim

Wtfuzzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48
Ik heb een Shuttle OmniNAS KD20 met 2x een 2TB Samsung HD2014UI. Nu heb ik ook nog een PC met 2 x 2TB. Wat ik wil is een kopie op de Server en de NAS. Nu ben ik nog steeds aan het twijffelen tussen JBOD en RAID0. Nu al enorm veel gelezen.

JBOD:
Voordeel: Als één van de HDD's crashed is de andere HDD nog in tact en de data nog te benaderen;
Nadeel: Snelheidsverlies t.o.v. RAID0.

RAID0:
Nadeel: Als één van de HDD's crashed is de andere HDD niet meer in tact en de data niet meer te benaderen;
Voordeel: Snelheid (al wordt dit in sommige schrijven, afgedaan als miniem).

Welke zouden jullie in mijn geval kiezen?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het enigszins mogelijk is zou ik voor 2 volumes gaan, en als dat niet kan voor JBOD.
Reden: Bij 2 schijven in 1 JBOD array is de data op een enkele schijf wel intakt, maar de helft van het filesysteem ontbreekt, dus grote kans dat je alleen met low-level recovery die data nog kan lezen.

Verder is de snelheidswinst van raid0 te verwaarlozen, en mogelijk zelfs negatief. Raid0 geeft alleen snelheidswinst als de doorvoersnelheid van een enkele schijf de beperkende factor is, wat bij dit soort NASjes niet het geval is. Een schijf kan tegenwoordig makkelijk 100MB/sec leveren, terwijl deze NAS misschien 70MB/sec aankan. Terwijl de extra overhead wel de boel kan vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th.
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2024

Th.

Ondertitel

so it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Goed, 13e maand is binnen, tijd voor een goede NAS! Omdat het de eerste NAS is die ik ga kopen, wou ik even wat advies inwinnen van de meer ervaren gebruiker.

Wat wil ik ermee gaan doen:
  • Centrale opslag voor bestanden/video/muziek die ik naar elk apparaat in huis kan streamen.
  • Centrale opslag voor foto's/belangrijke documenten die automatisch gesynchroniseerd worden met een cloud oplossing (dropbox/google drive).
  • Download station (usenet) incl par en unzip.
  • Dit alles HDD crash proof, dus in RAID5.
  • Webserver voor de fun, dus gewoon wat aankloten en niks serieus.
  • Als het mogelijk is (maar ik heb geen idee) dienen als dedicated server voor wat simpele games. Bijv. Terraria/OpenTTD/Minecraft).
  • Dat allemaal op een apparaat die 24/7 online is.
Wat is mijn wenslijst:
  • <500euro (excl. HDDs)
  • 4/5 bay NAS
  • 4/5 x 2 of 3 TB HDD's (vooralsnog ga ik uit van 4x2TB)
  • Één groot RAID5 volume (is dat slim, of is splitsen handiger?)
Op basis van mijn wenslijst ben ik gaan zoeken in de pricewatch en e.e.a. vergeleken en opgezocht. Dan kom ik tot de volgende shortlist:
  1. pricewatch: Synology DS414 ~ Marvell 1.3GHz Dual Core / 1GB
  2. pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-421 ~ Marvell 2GHz / 1GB
  3. pricewatch: Netgear ReadyNAS 314 ~ Intel Atom 2.1GHz Dual Core / 2GB
Vergelijkingstabel: http://tweakers.net/price...;333195;329896/categorie/

Ik wil de volgende harde schijven erbij kopen: pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB

Welke is nu de beste voor mij, of heb ik een over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 07:22
De opties die je aangeeft kan met iedere moderne NAS wel. Qua server voor de simpele games weet ik niet hoe het bij alle merken zit.

Maar bij Thecus is er een OpenTTD module:
http://forum.thecus.com/v...f=36&t=6188&hilit=openttd

Minecraft server kun je ook draaien:
http://www.fajo.de/main/thecus/modules/minecraftserver

Terraria weet ik niet.

Als optie kun je dan de Thecus N5550 in overweging nemen:
pricewatch: Thecus N5550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb alleen het gevoel dat vooral bij Synology en in mindere mate QNAP er een best actieve community is die constant nieuwe packages e.d. aan het bouwen is voor de devices, terwijl dat bij Netgear wat tegenvalt. Ik neig dus vooral om voor de Synology te gaan, al heb ik dan wel minder RAM en een tragere CPU. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:23
MeltedForest schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:15:
Ik heb alleen het gevoel dat vooral bij Synology en in mindere mate QNAP er een best actieve community is die constant nieuwe packages e.d. aan het bouwen is voor de devices, terwijl dat bij Netgear wat tegenvalt. Ik neig dus vooral om voor de Synology te gaan, al heb ik dan wel minder RAM en een tragere CPU. Of heb ik dat mis?
De netgear heeft inderdaad meer geheugen, maar ik denk dat de cpu niet heel veel sneller is.
Die nieuwe marvell duo core cpu's komen toch redelijk in de buurt van die oudere atom cpu's. Blijft wel lastig om te zeggen zonder benchmarks.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 23-01-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb een review kunnen vinden van de Synology DS414, maar in de grafieken staan ook de QNAP TS421 en de Thecus N5550. Hieruit haal ik wel de conclusie dat de DS414 een absolute aanrader is, ook qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
MeltedForest schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:58:
Ik heb een review kunnen vinden van de Synology DS414, maar in de grafieken staan ook de QNAP TS421 en de Thecus N5550. Hieruit haal ik wel de conclusie dat de DS414 een absolute aanrader is, ook qua performance.
Het is vaak lastig om de prestaties van een NAS zo te beoordelen. Als je vanuit een PC een groot bestand naar de NAS schrijft zullen bijna alle NAS apparaten van vandaag de dag wel tegen de gigabit aanzitten. De verschillen zijn dan vaak marginaal.

Maar het verschil wordt met name gemaakt als je vanuit meerdere PC's tegelijk met de NAS gaat werken. Dit zal voor thuis gebruik niet zo van belang zijn. Maar wat voor thuis gebruik wel van belang is, is het gebruik maken van extra modules/packages. Als je met een NAS gaat downloaden (Torrents, Nieuwsgroepen e.d.) zul je wel degelijk een verschil zien. De DS414 heeft maar 512MB geheugen, wat naar mijn mening wat weinig is. Als je dan een NZB gaat downloaden met automatisch parren/rarren zal hij het toch moeilijk gaan krijgen.

Zo'n N5550 heeft standaard als 2GB geheugen en dit is eenvoudig uit te breiden door er een module bij te prikken. Op hun forum melden verschillende gebruikers dat de upgrade naar 4GB een flinke performance boost heeft gegeven.

Synology zijn prachtige apparaten, hun interface ziet er echt super gelikt uit. Qua 3rd party community zal Synology misschien ook wel de grootste zijn, dat weet ik niet. Maar in de Thecus App Center zijn ook meer dan 200 modules te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
MeltedForest schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 16:40:
..

Wat wil ik ermee gaan doen:
  • Als het mogelijk is (maar ik heb geen idee) dienen als dedicated server voor wat simpele games. Bijv. Terraria/OpenTTD/Minecraft).
  • Dat allemaal op een apparaat die 24/7 online is.
Mocht je voor de Synology gaan, dan zal OpenTTD zeker werken. Ik heb voor m'n eigen DS212+ een guide geschreven: How to compile OpenTTD

Minecraft zou kunnen werken maar gebruikt een hoop ram (er zijn geloof ik packages ervoor beschikbaar in de syno community)

Terraria is lastiger aangezien je iets van Mono nodig hebt om de server software te kunnen draaien (op Linux was dit al vrij lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Ik zoek een NAS met 2 schijven en de volgende mogelijkheden per schijf:

Schijf 1:
  • 3 Lokale windows laptops automatisch backuppen (via wifi en lan)
  • Documenten en mediabestanden van alle 3 laptops op 1 plek opslaan (dat kan elke NAS natuurlijk)
Schijf 2:
  • Backups van een windows pc op andere locatie via internet opslaan en zo vergrendelen dat de bestanden niet in te zien zijn via het lokale netwerk zonder wachtwoord o.i.d.
Daarnaast moet schijf 1 via internet gebackupt worden naar een schijf op die andere pc via internet. Hierbij is niet persee een vergrendeling nodig.

Naast de standaardfuncties van een NAS gaat het dus vooral om het via internet bereiken ervan en een redelijk uitgebreide backupfunctie. De internetverbindingen zijn niet heel denderend qua upload dus een soort van zippen tijdens het verzenden zou geen verkeerde optie zijn. Qua backupmogelijkheden ben ik ook niet heel bekend maar iets van een time machine achtig systeem (zodat je kan kiezen uit verschillende versies) zou niet verkeerd zijn mocht dat niet niet extreem veel extra ruimte kosten.

Ik heb een van de volgenden in gedachte, 2bay, 100-175 euro dus:
Zyxel NSA325 v2
Netgear readyNAS 102
Qnap TS212p
Synology DS213j
Waarbij ik vooral tussen de Zyxel en Synology aan het twijfelen ben. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Qua prestaties zijn ze volgens mij redelijk gelijk en allemaal ruim snel genoeg voor wat er nodig is. De vraag is dus vooral welke goed (en veilig) via internet te benaderen zijn, en hoe ik dat oplos. Is hier een bepaalde backupsoftware voor nodig (welke?) of heeft een van die nassen deze mogelijkheden ingebouwd?
En hoe is dit vergrendelen van de backups te verwezenlijken?

Ik weet dat de Synology uitgebreider is dan de meesten, maar als het net zo goed met de Zyxel kan voor veel minder geld dan hoef ik niet persee de meest uitgebreide te hebben. :)

[ Voor 6% gewijzigd door -DG- op 25-01-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

WouterHelm schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:09:
[...]

De DS414 heeft maar 512MB geheugen, wat naar mijn mening wat weinig is. Als je dan een NZB gaat downloaden met automatisch parren/rarren zal hij het toch moeilijk gaan krijgen.
De DS414 heeft 1GB geheugen dus dat is al wat beter. Feit blijft inderdaad dat de Thecus en Netgear 2GB hebben. Ik zal ook ff checken wat MediaMarkt volgende week qua prijsstellingen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Zijn er hier al gebruikers van de Asustor AS-302T? Werkt XBMC al naar behoren met DTS audio in MKV? Kan nergens vinden of dit nu al werkt. Bij de Synology DS214Play werkt het volgens mij ook nog steeds niet. Eigenlijk is de DS214Play precies wat ik zoek, alleen jammer dat DTS ondersteuning er niet (meer) in zit. Heeft iemand hier info over kunnen vinden? Of ondersteuning nog terug komt?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 26-01-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Anoniem: 105569 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 10:22:
Zijn er hier al gebruikers van de Asustor AS-302T? Werkt XBMC al naar behoren met DTS audio in MKV? Kan nergens vinden of dit nu al werkt. Bij de Synology DS214Play werkt het volgens mij ook nog steeds niet. Eigenlijk is de DS214Play precies wat ik zoek, alleen jammer dat DTS ondersteuning er niet (meer) in zit. Heeft iemand hier info over kunnen vinden? Of ondersteuning nog terug komt?
Ik heb geen ervaring met de Asustor, maar het lijkt me dat DTS en MKV's gewoon werken in XBMC. De DS214Play heeft geen HDMI, dus die heeft ook geen XBMC.

Volgens mij zijn Asustor, Qnap en Thecus de enige met HDMI (en XBMC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

WouterHelm schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Asustor, maar het lijkt me dat DTS en MKV's gewoon werken in XBMC. De DS214Play heeft geen HDMI, dus die heeft ook geen XBMC.

Volgens mij zijn Asustor, Qnap en Thecus de enige met HDMI (en XBMC).
De DS214Play heeft inderdaad geen XBMC. Maar wel een optie op MKV bv rechtstreeks via Airplay te streamen/transcoden naar een AppleTV. Maar helaas werkt dit dus niet met DTS audio in een MKV.

Ook de Asusstor kan niet overweg met DTS Audio. (Zie bv: http://www.techpowerup.com/reviews/Asustor/AS-302T/11.html)

Op zich wel slecht dat al die oplossingen dan weer net niet werken. HD content met DTS audio is toch wel iets wat je tegenwoordig veel tegen komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 26-01-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Vandaag weer een NAS op iBood:
http://www.ibood.com/nl/nl/

Goede deal als je prijzen in de pricewatch bekijkt:
pricewatch: Thecus N2310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Heino
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 08:49
Ziet er inderdaad aantrekkelijk uit. Heeft iemand ervaring met het merk Thecus? Of beter nog, met dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-07-2024
Wel een lekkere prijs! Ik zat te denken aan een sinology 214 (250 euro). Maar deze kan ook gewoon nzbtjes downloaden natuurlijk (coachpotato, sickbeard etc.. draaien er ook op).

Alleen de 800mhz processor.. is welliswaar een andere processorsoort.. maar heb geen idee wat te verwachten bij dit beestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 15:17
Rezje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:27:
Wel een lekkere prijs! Ik zat te denken aan een sinology 214 (250 euro). Maar deze kan ook gewoon nzbtjes downloaden natuurlijk (coachpotato, sickbeard etc.. draaien er ook op).

Alleen de 800mhz processor.. is welliswaar een andere processorsoort.. maar heb geen idee wat te verwachten bij dit beestje?
Ik heb sinds een goede 2 weken (net voor Ibood :F ) de N2310 hier draaien en hij doet inmiddels precies wat ik wil. Namelijk: vanaf usenet downloaden met NZBGet, automatisch mijn PC backups ontvangen, automatisch interne HDD's back-uppen naar USB storage, NFS-shares delen met mijn mediaspelers en video's streamen via WEBDAV naar mijn mobiel. Ik heb geen enkele last van de 800Mhz processor, maar ik ben dan ook enkel de ingebouwde NAS functionaliteiten gewend van mijn Asus RT-N56U router. Maar ik kan je in ieder geval meedelen dat ik in NZBGet met 50 connecties tegelijk kan downloaden met zo'n 13,5-14,5 MB/s (120Mbit abo). Uitpakken en parren gaan ook behoorlijk snel en ik heb ondanks het hoge aantal connecties nog geen vastlopers gehad. Wel is de web interface slecht bruikbaar tijdens het downloaden. Deze wordt dan erg langzaam (100% CPU usage). Het benaderen van de NAS via Samba of NFS werkt dan nog wel op bijna dezelfde snelheid als normaal. Over de overdrachtssnelheid ben ik sowieso erg tevreden. Deze is praktisch gelijk aan de Synology DS212+ van een familielid. En gezien de CPU en prijs van die NAS en de Thecus is dat erg netjes.

Het enigste echte nadeel dat ik tot nu toe heb ervaren is het geluid, de fan is namelijk niet instelbaar en blaast altijd vrij hard.

Mijn excuses voor het ietwat warrige verhaal, maar ik heb dit even snel op mijn tablet getypt in bed... :9

[ Voor 1% gewijzigd door Robo1993 op 06-02-2014 00:34 . Reden: Pricewatch linkjes gemaakt ]

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 17:58

Grudgie

PSN: Grudgie7

Beste Tweakers,

Binnenkort wil ik ook een NAS aanschaffen. Maar omdat het de eerste is die ik aanschaf wil ik graag wat advies hierover van jullie! :)

Wat wil ik ermee doen

- Opslag voor Films en Series
- Downloaden (usenet) incl. par en unzip
- Streamen naar mijn Dune HD Max mediaspeler

Wensen

- 4/5 bays
- rond de 400-600 euro, dit is excl. HDD's
- HDD"s van 2 of 3 TB. Weet nog niet wat het handigst is

Zelf heb ik even rondgekeken in de pricewatch. Alleen er is zoveel keus.
Zelf kwam ik uit op de pricewatch: Synology DiskStation DS412+

Qua HDD's weet ik nog niet welke ik het beste kan aanschaffen, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 577995

Hallo allemaal,

Ik ben ook aan het overwegen om een NAS aan te schaffen.
Ik zit echter nog met enkele vragen, die ik zeer moeilijk terug kan vinden op het internet (dus ik dacht ik vraag het eens rechtstreeks aan experts).

Wat moet deze NAS kunnen:
- Er moet een Mysql & PHP server op kunnen draaien (iets zoals XAMPP bv.)
- Ik ben specifiek op zoek naar een NAS die snel data kan lezen van een text file (comma delimited) en deze kan wegschrijven naar een Mysql database. Het gaat om zeer grote bestanden (meerdere GB's) en dit duurt met mijn huidige laptop ongeveer 4u. Nu wil ik dit via een NAS doen omdat deze dan dag en nacht kan blijven draaien.
- Alle andere functionaliteiten van de NAS zouden bijkomstig zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 16:39
Ik ben nieuw op het forum en ben aan het kijken voor een 2 bay NAS server voor mijn media en belangrijke bestanden zoals foto's en tekstdocumenten. Kan ik ook instellen dat een bepaalde map oid niet gebackuped wordt? Films en muziek zijn voor mij niet zo belangrijk. Ik zoek trouwens een NAS icm nieuwsgroepen en heb er al het een en ander over gelezen. Hebben jullie een goed advies welke ik kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387522

@Leon-1985
Ik zoek trouwens een NAS icm nieuwsgroepen
De ZyXEL NSA325 v2 heeft een package beschikbaar genaamd NZBGet, maar ik heb daar geen ervaring mee. Misschien wel een goede start voor een zoektocht naar de mogelijkheden van deze NAS mbt nieuwsgroepen. Ik heb wel een andere package geïnstalleerd (SMART) en dat was heel simpel, dat zal het probleem dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Je reageert op een vraag van afgelopen februari, en daarnaast heeft elke NAS wel ondersteuning om met nieuwsgroepen te downloaden, dus perse een ZyXEL heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 18:56
Voor de opslag van foto's en andere bestanden zoek ik een NAS. Deze NAS moet eigenlijk zo goedkoop mogelijk zijn (rond 150euro). Ik ben hierdoor ook niet veeleisend, maar zou wel graag de beste nas (en veel functionaliteiten) voor deze prijsklasse hebben.

Ik kwam automatisch op de Zyxel. Goedkoop en veel functionaliteiten. WD Red 1TB HDD erbij en dit lijkt mij een prima instap nas.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 55,88€ 55,88
1TP-Link TL-SG1005D€ 11,51€ 11,51
1Zyxel NSA325 v2€ 82,79€ 82,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,18

De WD My Cloud 2TB heeft al een HDD ingebouwd en is erg goedkoop. Dit zou ook een mogelijkheid zjin, maar hier is de HDD dan niet verwisselbaar en er zijn veel minder mogelijkheden op deze NAS. Heeft iemand betere alternatieven?

EDIT: Bij de WD is het mogelijk de NAS van buiten je eigen netwerk te benaderen, kan dit ook bij de Zyxel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 624145

ik heb een paar ST31000524AS 7200.12 1Tb schijven alleen als ik ze aan sluit vind me pc ze niet dan kijk ik in apparaten beheer en krijg ik foutmelding!
De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28)
Er is geen stuurprogramma geïnstalleerd voor de gegevensset of het gegevenselement van het apparaat.

Klik op Stuurprogramma bijwerken om een stuurprogramma voor dit apparaat te zoeken.

maar hij kan online ook geen Stuur Progamma vinden hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 15:36
Heb je die schijven ooit in een nas gebruikt? Dan zijn ze ext3 of 4 geformatteerd en daarom zijn ze niet leesbaar. Kun je in schijfbeheer controleren of de schijven wel aanwezig zijn?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cahill
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-07-2021
verplaatst naar diy forum

[ Voor 93% gewijzigd door cahill op 02-10-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
Heb je niet toevallig 2 USB sticks liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Rainesh schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:49:
Heb je die schijven ooit in een nas gebruikt? Dan zijn ze ext3 of 4 geformatteerd en daarom zijn ze niet leesbaar. Kun je in schijfbeheer controleren of de schijven wel aanwezig zijn?
Dan zou je nog steeds geen fouten mogen krijgen in het apparaatbeheer. Er gaat blijkbaar iets mis.

Dit probleem lijkt me prima een eigen topic waard. Alleen dan moet er een boel extra informatie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

mvds

Totally awesome!

job schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:54:
[...]

Dan zou je nog steeds geen fouten mogen krijgen in het apparaatbeheer. Er gaat blijkbaar iets mis.

Dit probleem lijkt me prima een eigen topic waard. Alleen dan moet er een boel extra informatie bij.
Op zich kan dat best hoor. Hij krijgt de melding dat er een driver moet worden geinstalleerd. En als de schijf ext4 is geformatteerd, dan kan Windows inderdaad een melding geven dat ie een driver nodig heeft, maar dat is dan geen hardware driver, maar een driver om dat bestandssysteem te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Vond het onzin om een nieuw topic te maken vandaar dat ik het even hier vraag:

Als ik een NAS koop, deze is de meterkast hang aan mijn modem/router.
Vervolgens vol download met muziek / films etc.

Kan ik deze dan bereiken met bijvoorbeeld mijn smart tv als mijn pc uitgeschakeld is? (Om 's avonds een filmpje te kijken oid?

En zijn er anno 2k15 nog leuke nasje te koop voor een redelijke prijs? Als ik zo rondkijk schrik ik aardig van de prijzen.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
seadogg schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:53:
Vond het onzin om een nieuw topic te maken vandaar dat ik het even hier vraag:

Als ik een NAS koop, deze is de meterkast hang aan mijn modem/router.
Vervolgens vol download met muziek / films etc.

Kan ik deze dan bereiken met bijvoorbeeld mijn smart tv als mijn pc uitgeschakeld is? (Om 's avonds een filmpje te kijken oid?

En zijn er anno 2k15 nog leuke nasje te koop voor een redelijke prijs? Als ik zo rondkijk schrik ik aardig van de prijzen.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Het idee van een nas is juist dat deze helemaal los van de pc draait. Dus inderdaad zijn ze ook bereikbaar als er geen pc in het netwerk aan staat.

Wat is een redelijke prijs en hoeveel schijven wil je er in kunnen hangen/hoeveel opslagruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
-DG- schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:22:
[...]

Het idee van een nas is juist dat deze helemaal los van de pc draait. Dus inderdaad zijn ze ook bereikbaar als er geen pc in het netwerk aan staat.

Wat is een redelijke prijs en hoeveel schijven wil je er in kunnen hangen/hoeveel opslagruimte?
Ok top! Bedankt voor je reactie!
Ik will hem alleen gebruiken om wat films te streamen naar mijn tv, en wat muziek albums erin te plaatsen dus aan 1 schijf heb ik wel genoeg denk ik

Ik denk dat dit een lachertje is, maar wil er eigenlijk niet meer als 150 aan uitgeven.
Ben een studentje en het is meer als "probeersel".

Thanks in advance

[ Voor 3% gewijzigd door seadogg op 03-01-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
seadogg schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Ok top! Bedankt voor je reactie!
Ik will hem alleen gebruiken om wat films te streamen naar mijn tv, en wat muziek albums erin te plaatsen dus aan 1 schijf heb ik wel genoeg denk ik

Ik denk dat dit een lachertje is, maar wil er eigenlijk niet meer als 150 aan uitgeven.
Ben een studentje en het is meer als "probeersel".

Thanks in advance
150 incl of excl schijf? En in dat eerste geval hoeveel opslagruimte?

Overigens heb je voor iets onder de €90,- al een Synology DS115j en voor iets onder de €70,- een goedkope 2TB schijf.
Daarvoor zou ik zelf niet gaan klooien met nas van een goedkoper merk.

[ Voor 15% gewijzigd door -DG- op 03-01-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
-DG- schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:50:
[...]

150 incl of excl schijf? En in dat eerste geval hoeveel opslagruimte?

Overigens heb je voor iets onder de €90,- al een Synology DS115j en voor iets onder de €70,- een goedkope 2TB schijf.
Daarvoor zou ik zelf niet gaan klooien met nas van een goedkoper merk.
Incl. schijf lijkt mij het makkelijkst. Of is het zo dat ik elke losse externe hdd kan toevoegen aan mijn nas?

Ik denk dat 1 a 2tb opslag meer dan voldoende is voor mijn thuis gebruik.
Thanks voor de tips, ga er eens naar kijken.

Edit/ zou dit een goede combi zijn:
Synology DS115J & seagate desktop hdd ST2000DM001 2tb?

Deze sluit ik aan op mijn router/modem en ik kan los? :P

[ Voor 11% gewijzigd door seadogg op 03-01-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
seadogg schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:06:
[...]

Incl. schijf lijkt mij het makkelijkst. Of is het zo dat ik elke losse externe hdd kan toevoegen aan mijn nas?

Ik denk dat 1 a 2tb opslag meer dan voldoende is voor mijn thuis gebruik.
Thanks voor de tips, ga er eens naar kijken.

Edit/ zou dit een goede combi zijn:
Synology DS115J & seagate desktop hdd ST2000DM001 2tb?

Deze sluit ik aan op mijn router/modem en ik kan los? :P
Er moet een gewone desktop schijf in. Op de Synology site staat wel een compatibility list.

Verder inderdaad via een netwerkkabeltje op een vrije poort van je router en je kan beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
-DG- schreef op zondag 04 januari 2015 @ 02:05:
[...]

Er moet een gewone desktop schijf in. Op de Synology site staat wel een compatibility list.

Verder inderdaad via een netwerkkabeltje op een vrije poort van je router en je kan beginnen. :)
Top! Ik zie dat de seagate ook compability is! Bedankt voor je hulp kerel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 21:50
Heb een 215j met 4TB aangeschaft. ssh poort al aangepast. ik neem aan dat het ook een goed idee is om de standaard 5000 en 5001 aan te passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Dat kan zeker geen kwaad om te veranderen. In de nieuwste versie van DSM kan je ook een veiligheidsscan laten uitvoeren dat precies aangeeft welke verbeteringen je kan doorvoeren om het veiliger te maken. Daar wordt het ook geadviseerd om de poorten te wijzigen.

[edit: bericht verduidelijkt]

[ Voor 24% gewijzigd door Orthodroom op 05-01-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Iemand ervaring met de cloudbox van lacie? (pricewatch: LaCie CloudBox 2TB)
Past mooi in mijn budget en ziet er imo goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 11:00

Goner

What can I do you for ?

Nah, voor een echte NAS zou ik altijd voor Synology gaan, als was het alleen maar voor de hoeveelheid software die er zowel van Synology zelf als de community is. Je kunt je NAS zo bijv. ook zelf materiaal laten downloaden zonder dat je PC aan hoeft. Weet niet of er veel tools zijn van bijv. LaCie, kan het me bijna niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Orthodroom schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:26:
Dat kan geen kwaad. In de nieuwste versie van DSM kan je ook een veiligheidsscan laten uitvoeren dat precies aangeeft welke verbeteringen je kan doorvoeren om het veiliger te maken.
Het is toch via die poorten dat de cryptolocker binnenkwam ?

Andere vraag:
Kan ik de authenticatie methode van OpenVPn veranderen van user/passw naar een key ?
Zie het nergens...

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
SmokingSig schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:35:
[...]

Het is toch via die poorten dat de cryptolocker binnenkwam ?

Andere vraag:
Kan ik de authenticatie methode van OpenVPn veranderen van user/passw naar een key ?
Zie het nergens...

Grtz
Het stond er misschien ongelukkig, maar ik bedoelde dat het geen kwaad kan om het te veranderen. Het houdt de scriptkiddies buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 08:00
Hallo!

Ik zit al een geruime tijd te denken aan het aanschaffen van een NAS en heb ook aan zelfbouw gedacht, maar qua stroomverbruik en kosten is het veel goedkoper om een kant en klare NAS te kopen (helaas, want ik heb wel zin in wat gepriegel maar het zij zo).

Het hoeft voor mij allemaal geen toeters en bellen te hebben, want wat wil ik er mee doen:

- Automatisch films/series downloaden middels SickBeard/CouchPotato, transcoden is niet nodig omdat ik met mijn Mede8er Med300X3D alles al af kan spelen
- Wat documenten voor werk/studie opslaan zodat ik er overal bij kan
- Muziek (afspelen via Sonos)
- Als het even kan via mijn smartphone evt nzb downloads aanzetten
- Liefst zo stil mogelijk

Wat is de allergoedkoopste optie voor mijn bovenstaande eisen? Ik heb geen voorkeur voor een merk. Zat zelf te denken aan de Synology DS214se, maar als het goedkoper kan dan hoor ik het graag. Zo heb ik ook de Zyxel NSA325 v2 op het oog, maar die schijnt nogal lawaai te maken.

Daarnaast weet ik nog niet goed waar ik hem moet plaatsen, maar daar vinden we wel wat op. Het internet hier is niet bijzonder goed, maar dekt tot nu toe de lading (download 2.6 MB per seconden). Draadloos bereik is wel vrij ruk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Nog een vraagje, als ik files sleep in de NAS via SDM(web browser) is de max speed +- 300 kb/S. Doe ik het via windows haal ik 100MB/s .

Echt bizar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Heeft te maken met het de verbinding, via windows contacteer je de NAS direct, via de software moet de software zelf nog nadenken wat jij wilt dat hij doet, ookal is dat wel heel traag.

[ Voor 8% gewijzigd door thibautb op 05-01-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
thibautb schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:04:
Heeft te maken met het de verbinding, via windows contacteer je de NAS direct, via de software moet de software zelf nog nadenken wat jij wilt dat hij doet, ookal is dat wel heel traag.
Ah is dus dood normaal ? nog mensen die dit hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Uploaden via filestation of dsm gaat inderdaad stukken trager dan via smb/cifs.

dsm/filestation is leuk voor het toevoegen van een bestand via het internet elders. Binnen je eigen netwerk gebruik je beter een protocol gemaakt voor snelle dataoverdracht met weinig cpu belasting (nfs of cifs).

[ Voor 13% gewijzigd door job op 06-01-2015 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Mensen die op hun NAS 213 of 215 bootstrap hebben en ipkg package ?

is nog niet uit voor 215 :(

[ Voor 22% gewijzigd door SmokingSig op 07-01-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:20
Hoi iedereen,

Ik ben aan het rondkijken geweest en zou voor de Synology 215j gaan daar deze toch wel voor die prijs goede prestaties en functies kan aanbieden.
Ik mis enkel nog een HDD voor erin en heb wel zo een standaard 500GB hdd'tje liggen van koppel jaar geleden maar dat gaat die niet lang meer trekken.
Kunnen jullie mij een aantal HDD's aanraden voor <100€ met een zo groot mogelijke opslag? Ik ben nieuw in het NAS verhaal en weet dus niet welke HDD's je allemaal kan gebruiken.

Alvast bedankt op voorhand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

In principe kan je elke harde schijf erin zetten, maar er zijn ook speciale series bedoeld voor in een NAS, bijvoorbeeld de WD Red series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

mvds

Totally awesome!

MeltedForest schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:21:
In principe kan je elke harde schijf erin zetten, maar er zijn ook speciale series bedoeld voor in een NAS, bijvoorbeeld de WD Red series.
Het klopt wat je zegt, al is het wel aan te raden om schijven te kiezen waarvan bekend staat dat ze koel blijven. Heethoofden (zoals de oude WD Black serie bijv) wil je niet in een krap kastje (zoals een NAS) zetten hoor. WD Red is een goede keuze, draai ik al jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:20
Ok thanks! Ik had al gedacht aan WD Red schijven, zien er qua prijs/kwaliteit zeer degelijk uit.
Ik denk wel dat ik dan de WD Red 3TB neem ipv 2TB, denk niet dat het prijsverschil van 20 € zoveel uitmaakt en je krijgt er wel 1TB bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

De 3TB zijn inderdaad de sweet spot van prijs/GB, heb ze zelf ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 10:33

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Misschien heeft iemand hier antwoord op mijn vraag, ik heb zojuist een netgear readynas 104 aangeschaft in combinatie met 3x 4TB WD red schijven. Ik heb nog een 4TB WD red schijf in mijn draaiende server zitten met data erop. Ik wil graag de 4 schijven in raid 5 zetten, kan ik gewoon eerst de 3 lege schijven in raid 5 laten opbouwen, data kopieren van de 4e schijf naar de opgebouwde raid configuratie en daarna de 4e schijf toevoegen aan de raid 5 configuratie zonder data te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Lawwie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:33:
Misschien heeft iemand hier antwoord op mijn vraag, ik heb zojuist een netgear readynas 104 aangeschaft in combinatie met 3x 4TB WD red schijven. Ik heb nog een 4TB WD red schijf in mijn draaiende server zitten met data erop. Ik wil graag de 4 schijven in raid 5 zetten, kan ik gewoon eerst de 3 lege schijven in raid 5 laten opbouwen, data kopieren van de 4e schijf naar de opgebouwde raid configuratie en daarna de 4e schijf toevoegen aan de raid 5 configuratie zonder data te verliezen?
Nope...
Gaat volgens mij alleen maar met raid kaarten van 500 euro en meer en via intel rst en dan via intel sata poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Ik denk dat Linux software raid het qwa flexibiliteit kan opnemen tegen willekeurig welke hardware raid kaart.

Ja, je kunt die schijf toevoegen, kost wel veel tijd (dagen, misschien) en ik weet alleen niet wat de firmware dan gaat doen. Als die een aparte boekhouding van de schijfindeling heeft, zou hij weleens behoorlijk overstuur kunnen raken.

De benodigde commando's komen neer op
mdadm --add /dev/md0 /dev/sdd1
mdadm --grow --raid-devices=4 /dev/md0
resize2fs /dev/md0
Uiteraard kunnen de precieze device namen afwijken. Hier is overigens het 2e commando de tijd-eter.

Ik neem aan dat het onnodig is te zeggen dat als er ook maar íéts mis gaat je je data kwijt bent. Je doet er beter aan de array direct met 4 schijven te bouwen, en ze dan te vullen vanaf je backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Laatst online: 06-01 16:00
Als ik bestanden kopieer van mijn harde schijf naar mijn NAS, gaat dat met zo'n 17 mb per seconde. Nu vraag ik mezelf af, of dat een redelijke snelheid is. Heb er verder weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

17MB/s is niet echt veel, als ik iets kopieer gaat het eerder met 100MB/s. Toevallig via wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Het is ook afhankelijk van de bestandsgrootte. Met kleine bestanden ga je nooit hele hoge snelheden halen.
Ook de cpu van de nas is belangrijk. Goedkoop of oud nasje en je kan dit soort snelheden verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 16-04-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
job schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:12:
Het is ook afhankelijk van de bestandsgrootte. Met kleine bestanden ga je nooit hele hoge snelheden halen.
Ook de cpu van de nas is belangrijk. Goedkoop of oud nasje en je kan dit soort snelheden verwachten.
Mijn nas is nu zo'n 2 a 3 jaar oud denk ik. Het is een Iomega EZ. Was destijds ook geen hele dure hoor. Alles is wel bedraad (NAS met modem en die weer met PC)

EDIT: Wellicht heeft het te maken met dat onding wat ik er van UPC bij krijg, de Technicolor TC7200?
Zoja, welke modem/router zou deze kunnen vervangen?

[ Voor 14% gewijzigd door jaihel op 16-04-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Ik heb nog even lopen googlelen naar jouw nas, en zo ver ik kan zien is de door jou behaalde snelheid niet eens zo extreem laag. Zou wel nog wat sneller moeten kunnen, maar dat is ook afhankelijk van hoe je test.

Ook jouw upc modem moet snel genoeg zijn om de gigabit snelheden te testen, maar dan moet de apparatuur die je er op aansluit dat wel kunnen leveren.

Ga er niet vanuit dat omdat er een gigabit aansluiting op zit dat je dat dan ook automatisch haalt.
Er zijn de laatste jaren zoveel nassen verkocht die die snelheid bij lange na niet halen. Mijn 212+ die toen toch echt niet de goedkoopste nas was haalt dat ook niet (ik haal de helft).

[ Voor 80% gewijzigd door job op 17-04-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
job schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:22:
Ik heb nog even lopen googlelen naar jouw nas, en zo ver ik kan zien is de door jou behaalde snelheid niet eens zo extreem laag. Zou wel nog wat sneller moeten kunnen, maar dat is ook afhankelijk van hoe je test.

Ook jouw upc modem moet snel genoeg zijn om de gigabit snelheden te testen, maar dan moet de apparatuur die je er op aansluit dat wel kunnen leveren.

Ga er niet vanuit dat omdat er een gigabit aansluiting op zit dat je dat dan ook automatisch haalt.
Er zijn de laatste jaren zoveel nassen verkocht die die snelheid bij lange na niet halen. Mijn 212+ die toen toch echt niet de goedkoopste nas was haalt dat ook niet (ik haal de helft).
Oké, maar stel dat ik wel hogere doorvoersnelheden wil halen, zou ik dan eerder een nieuwe NAS moeten hebben of een modem/router? Want buiten de snelheden, vind ik de NAS ook niet erg fijn werken. Ik kan bijvoorbeeld niet rechtstreeks op mijn NAS downloaden vanuit Tixati volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
CrimpyRex schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:52:
Ik kan bijvoorbeeld niet rechtstreeks op mijn NAS downloaden vanuit Tixati volgens mij.
Ik moest even opzoeken wat Tixati is. Het ziet er uit als de zoveelste torrent client. Als die niet naar een netwerk share kan downloaden, kan die dat bij een andere NAS ook niet.

Overigens lijkt het me geen goed idee om op je PC een torrent client te laten draaien die download naar een netwerk share. Door de random volgorde waarin de data binnenkomt (en weer wordt verstuurd) kan de toegangstijd van de schijf beperkend worden. Bij een netwerkshare komt daar nog eens netwerk overhead overheen.
Beter draai je een torrent client op de NAS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Mijzelf schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:02:
[...]

Ik moest even opzoeken wat Tixati is. Het ziet er uit als de zoveelste torrent client. Als die niet naar een netwerk share kan downloaden, kan die dat bij een andere NAS ook niet.

Overigens lijkt het me geen goed idee om op je PC een torrent client te laten draaien die download naar een netwerk share. Door de random volgorde waarin de data binnenkomt (en weer wordt verstuurd) kan de toegangstijd van de schijf beperkend worden. Bij een netwerkshare komt daar nog eens netwerk overhead overheen.
Beter draai je een torrent client op de NAS zelf.
Die zit er dan weer wel op, maar ik was in de veronderstelling dat dat standaard meuk is. Ik begrijp dus dat dat niet zo hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Uhm.. Wat bedoel je met 'standaard meuk' en waarom zou het dat niet zijn? Het doel van een torrent client is downloaden en seeden van torrents. Als hij dat niet doet, is het geen torrent client. Als hij dat wel doet, wat zou je dan nog meer wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
CrimpyRex schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:52:
[...]

Oké, maar stel dat ik wel hogere doorvoersnelheden wil halen, zou ik dan eerder een nieuwe NAS moeten hebben of een modem/router?
Je modem/router kan prima gigabit aan. je nas niet.
Lijkt me dan eenvoudig om te bepalen wat je dient te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Het downloaden werkt eigenlijk best wel goed op zo'n NAS. Volgens mij is het SabNZB wat gebruikt wordt. Ik heb nog wel eventjes een vraagje vwb het seeden: gebeurt dat altijd 'op de achtergrond' of moet ik daadwerkelijk het torrent programma op mijn NAS open hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Als je met 'open hebben staan' bedoeld 'zichtbaar in de webinterface', is het antwoord nee. Het torrent programma hoeft niet open te staan.
De NAS is een klein computertje die dit soort taken geheel zelfstandig af kan handelen. Als jij via de webinterface (of op een andere manier) een torrent hebt 'ingeschoten', kun je je PC uitzetten, en zal de NAS het verder zelf afhandelen.

Overigens, ik denk niet dat de NAS SabNZB draait. De reden is simpel, SabNZB is een Python script, en scrips kosten meer processorkracht dan binaire code. Je NAS heeft bepaald geen overschot aan processorkracht (een van de redenen waarom hij zo zuinig is), dus de fabrikant zal bij voorkeur een binaire downloader installeren. NZBGet ofzo.
Overigens2, NZB's hebben niets te maken met torrents. Een NZB gebruik je om te downloaden vanaf nieuwsgroepen, een torrent is peer to peer. De torrent downloader op je NAS is waarschijnlijk Transmission, of een op libtorrent gebaseerde client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Vandaag kwam ik er, toen in thuis kwam, achter dat de voeding van mijn RND 4000v3 het heeft begeven. :(

Ik twijfel of ik de NAS ga (laten) repareren of niet.

En eerlijk gezegd, ik heb er geen idee van, maar kan ik nou - gesteld dat de HD's allemaal nog 100% zijn - de 4 HD's 'gewoon' in een andere 4-bay NAS stoppen en de data 'gewoon' recoveren? :?

[aangeschaft 27/6/2011]

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 05-11-2015 22:32 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Ramzzz schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:29:
Vandaag kwam ik er, toen in thuis kwam, achter dat de voeding van mijn RND 4000v3 het heeft begeven. :(

En eerlijk gezegd, ik heb er geen idee van, maar kan ik nou - gesteld dat de HD's allemaal nog 100% zijn - de 4 HD's 'gewoon' in een andere 4-bay NAS stoppen en de data 'gewoon' recoveren? :?

[aangeschaft 27/6/2011]
Dat gaat niet lukken, het RAID van NAS x zal niet gedetecteerd worden in NAS y. Als je binnen hetzelfde merk blijft zou het in sommige gevallen wel werken, maar dan moeten ze al van dezelfde generatie zijn qua firmware en ook architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mijn bedoeling is dan ook om exact dezelfde op de kop te tikken... Plug & pray dan maar...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:57
Ik wil voor het eerst een NAS aanschaffen.
Omdat ik ontwikkelaar ben zal ik het systeem vooral gebruiken voor backups van vm's en iso's. Mogelijkheden voor GIT zouden een plus zijn. Daarnaast natuurlijk de nodige prive zaken zoals eigen geschoten foto's en filmpjes (ik sla graag ongecodeerd op/ben te lui om te bewerken/ben bang dat ik kwaliteit verlies/heb geen tijd om me bezig te houden met bewerken). Al met al valt het met de datahonger nog wel mee, en zou ik nu met 2 TB (4TB raid) al genoeg hebben. De andere kant is dat ik niet vaak een aanschaf doe, dus dat ik hier wel heel lang mee ga doen. Het moet dus een beetje voorbereid zijn op de toekomst. Ik denk ook dat het zo is dat het bezit het gebruik aanmoedigt (dropbox ed kunnen weg, families mogen foto's stallen, etc.)
Eerst zat ik te denken over zelfbouw, maar qua kosten kan je niet echt op tegen een kant-en-klare nas. Daarnaast moet het eigenlijk bewezen betrouwbaar zijn, en heb ik weinig tijd voor experimenten.

Nu zit ik te twijfelen tussen deze 2:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/456614;465720/ (laagste prijs allebei van amazon.de)

pricewatch: Buffalo Terastation 5800 (WD Red schijven) 8TB
+ Meer bays
+ Meer raid modi
+ WD red disks
+ Intel CPU (mogelijk flexibeler wbt software, en evt voor compilatie eigen brouwsels)
- Sata 300
- € 88/TB

pricewatch: Netgear ReadyNAS RN204 12TB
+ € 63/TB
+ Sata 600
- ARM CPU (Krachtig genoeg?)

Kan iemand mij vertellen of ik dit in juist perspectief zie?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 22:14
Neem een kijkje bij Synology

http://synology.com/
daar kan je naar hun totaal assortiment kijken

Zelf heb ik een DS1515+
In jouw geval kan je ook kijken naar DS1815+
Jogai schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:42:
Ik wil voor het eerst een NAS aanschaffen.
Omdat ik ontwikkelaar ben zal ik het systeem vooral gebruiken voor backups van vm's en iso's. Mogelijkheden voor GIT zouden een plus zijn. Daarnaast natuurlijk de nodige prive zaken zoals eigen geschoten foto's en filmpjes (ik sla graag ongecodeerd op/ben te lui om te bewerken/ben bang dat ik kwaliteit verlies/heb geen tijd om me bezig te houden met bewerken). Al met al valt het met de datahonger nog wel mee, en zou ik nu met 2 TB (4TB raid) al genoeg hebben. De andere kant is dat ik niet vaak een aanschaf doe, dus dat ik hier wel heel lang mee ga doen. Het moet dus een beetje voorbereid zijn op de toekomst. Ik denk ook dat het zo is dat het bezit het gebruik aanmoedigt (dropbox ed kunnen weg, families mogen foto's stallen, etc.)
Eerst zat ik te denken over zelfbouw, maar qua kosten kan je niet echt op tegen een kant-en-klare nas. Daarnaast moet het eigenlijk bewezen betrouwbaar zijn, en heb ik weinig tijd voor experimenten.

Nu zit ik te twijfelen tussen deze 2:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/456614;465720/ (laagste prijs allebei van amazon.de)

pricewatch: Buffalo Terastation 5800 (WD Red schijven) 8TB
+ Meer bays
+ Meer raid modi
+ WD red disks
+ Intel CPU (mogelijk flexibeler wbt software, en evt voor compilatie eigen brouwsels)
- Sata 300
- € 88/TB

pricewatch: Netgear ReadyNAS RN204 12TB
+ € 63/TB
+ Sata 600
- ARM CPU (Krachtig genoeg?)

Kan iemand mij vertellen of ik dit in juist perspectief zie?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ramzzz schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:29:

[aangeschaft 27/6/2011]
Zit er veel verschil in data tussen je nas en je externe harde schijf? Anders zou ik de data van de externe schijf hanteren voor de nieuwe nas.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik ben op zoek naar een NAS die het volgende kan:

H264, H265, MKV, MP4, MPG, AVI, alle frequent voorkomende codecs/mediacontainers
HDMI
KODI/XMBC
ethernet
mogelijkheid om meer dan 1,5TB schijven/schijf in te steken

Of bestaan er mediaspelers die dit ook kunnen zoals emtec moviecube achtig dingen?

minder dan 300€

[ Voor 3% gewijzigd door Bennie98 op 29-03-2017 14:27 ]

Gran Turismo 2 Because Tetris Is Unrealistic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 10:29
Voor 50 euro meer heb je een systeem die voldoet aan jouw eisen:
pricewatch: QNAP TS-253A (4GB ram)
Er staat Kodi op, die met de hevc hardware chip om hardware matig 1080p te processen. Pas meer als 1,5TB schijven in.

https://www.qnap.com/nl-nl/product/model.php?II=211
Met de geavanceerde 8ste-generatie Intel® HD Graphics, ondersteunt de TS-253A 4K (H.264) hardware decodering en levert superieure real-time 4K (H.264) en 1080p videotranscodering om video's om te zetten naar universele formaten die vloeiend afgespeeld kunnen worden op PC's, mobiele apparaten en Smart TV's.
Ik ben er zeer tevreden mee :) en heb mijn NAS geupgrade naar 16 GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie98
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Ondersteund geen h265? Ook over MP4 MKV AVI MPG niets te vinden.
Ook vraag ik mij bij deze NAS af hoe de afstandsbediening werkt. (met een app of werkt ze gewoon rechtstreeks via infrarood/bluetooth?)

Het was wel deze die ik al op het oog had. Maar veel toeters en bellen dat ik totaal niet nodig heb/wil. zoals het karaokesysteem en IoT zaken... ook de cloud is voor mij niet nodig.
als ik dit allemaal kan laten vallen veronderstel ik dat de NAS/mediaspeler ook goedkoper kan worden of niet?

Ik wil er alleen van op mijn intern netwerk aan kunnen en het zou zich moeten gedragen als een mediaspeler (met kodi dan nog en alle frequent voorkomende codecs/containers) verder moet het voor mij niets kunnen.

edit:
Zou een Mede8er MED800X3D niet beter zijn om dit te bereiken?
zou deze echt maar 6TB schijven aankunnen? zo futureproof lijkt mij dit dan niet...?
En zou het mogelijk zijn om er grotere externe schijven aan te hangen of gewoon tot 6TB dan?
Ik heb ook nog nergens een definitief antwoord gevonden op de vraag of mede8er kodi kan draaien/gebruiken of niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Bennie98 op 29-03-2017 15:59 ]

Gran Turismo 2 Because Tetris Is Unrealistic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 10:29
Bennie98 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:56:
Ondersteund geen h265? Ook over MP4 MKV AVI MPG niets te vinden.
Ook vraag ik mij bij deze NAS af hoe de afstandsbediening werkt. (met een app of werkt ze gewoon rechtstreeks via infrarood/bluetooth?)

Het was wel deze die ik al op het oog had. Maar veel toeters en bellen dat ik totaal niet nodig heb/wil. zoals het karaokesysteem en IoT zaken... ook de cloud is voor mij niet nodig.
als ik dit allemaal kan laten vallen veronderstel ik dat de NAS/mediaspeler ook goedkoper kan worden of niet?

Ik wil er alleen van op mijn intern netwerk aan kunnen en het zou zich moeten gedragen als een mediaspeler (met kodi dan nog en alle frequent voorkomende codecs/containers) verder moet het voor mij niets kunnen.

edit:
Zou een Mede8er MED800X3D niet beter zijn om dit te bereiken?
zou deze echt maar 6TB schijven aankunnen? zo futureproof lijkt mij dit dan niet...?
En zou het mogelijk zijn om er grotere externe schijven aan te hangen of gewoon tot 6TB dan?
Ik heb ook nog nergens een definitief antwoord gevonden op de vraag of mede8er kodi kan draaien/gebruiken of niet.
Ik heb deze prima ene H265 video in kodi afgespeeld, 1080P. Ik weet niet of de standaard Qnap video app dat ook doet. De afstandsbediening werkt met infrarood.

Hij zou inderdaad goedkoper worden als een aantal features zouden ontbreken. Zelf gebruik ik de Karaoke app ook niet. Maar die IoT functionaliteit zoals een kant en klare Ubuntu omgeving met HDMI output vindt ik zelf ontzettend handig om als stepping stone te gebruiken voor mijn netwerk.

Je zou even kunnen kijken of Qnap iets te bieden heeft met de zelfde hardware maar gestripte functionaliteit voor een lagere prijs.

Overigens komt er met de volgende update weer nieuw functies beschikbaar:
http://files.qnap.com/new...4.3-Brochure_(EN)_web.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik heb een vraag over een NAS.

Mijn vriendin en ik staan op het punt samen te gaan wonen. Ik heb bij diverse mensen verschillende ICT opstellingen gezien maar ook media-opstellingen.

Wij willen graag de computers scheiden van de woonkamer. Dan hebben we een studio/werkkamer (fotograaf en designer, dus we zitten graag achter de computer), en de woonkamer apart van elkaar. En dus geen computer in de woonkamer.

In de woonkamer spreekt het voor zich. Ik mijn bureau en mijn hardware, en mijn vriendin haar bureau en haar hardware.

Maar we luisteren zelf ook samen graag naar muziek en kijken graag foto's, films en series. Dus hebben we bedacht om in de computerkamer, slaapkamer en woonkamer speakers en/of een muziekinstallatie die DLNA ondersteund voor de muziek. En in de woonkamer een televisie voor de films, foto's en series.(Qnap op het netwerk, maar ook aangesloten aan een RasberryPi 3 met Kodi) Nou willen we graag 1 centrale plek hebben voor de foto's, video's, muziek en series. Dan is een NAS uiteraard zeer welkom.

Dus waarvoor willen we de NAS gaan gebruiken

1. Films vanaf kijken (600 HD films)
2. Series vanaf kijken (Ruim 30 series)
3. Muziek ervan luisteren. (Ruim 600 Gb)
4. Foto's opslaan. (back-up) (Ruim 1 Tb)
5. FTP, dus als soort Dropbox/Onedrive
6.Eventueel webserver voor onze websites, maar dat is nog niet zeker.
7. Extra Extra back-up van onze eigen machines.
8. Downloadserver

Nu denken jullie vast dat ik nu mijzelf aan het overtuigen ben om het ding te kopen. Maar ik heb een QNAP op het oog, maar ik weet niet precies of het echt een goede keus is. (in de zin van overkill).

https://www.nascenter.nl/...25/qnap-ts-453a-4-gb.html

Waarom ik het liefst 4 bays heb is voor de RAID instellingen. Als er 1 schijf kapot gaat ben je niet meteen alle data kwijt. En ook een beetje toekomstgericht. Ik wil hier zeker wel een paar jaar mee doen. Ik vind vooral de flexibiliteit en de mogelijkheden erg fijn.

Maar zoals op de website van Qnap te lezen is dit bedoeld voor MKB's. Is dit niet wat overkill voor de ons? Voor thuis is het gewoon voor mediagebruik, en back-up. Want ik ben niet enorm thuis in de NAS-wereld, maar zou het zonde vinden als ik een apparaat koop, maar uiteindelijk maar 30 % van de functies gebruik.

Ik had ook gekeken naar een Synology DS416play. Maar die had "slechts" 1Gb RAM. Ik had begrepen dat meer RAM bij NAS-ssytemen handig is als je met meerdere gebruikers op zit. Wij hebben beiden een coomputer, beiden een telefoon, dan komt de televisie, iPad en muzieksystemen er nog bij kijken. Zijn toch gauw 8 apparaten die ermee gaan communiceren. En volgens mij was de App-store bij QNAP iets uitgebreider dan bij Synology. Maar dat weet ik niet precies.

EDIT:

Ik had nog een vraag. Ik bewaar en bewerk al mijn foto's op mijn eigen computer. Ik zou graag deze daarop behouden, maar als extra back-up dat er ook foto's naar de NAS wordt gekopieerd. Kan dit automatisch of moet ik dit elke keer handmatig doen? Ik wil mijn eigen mappenstructuur behouden op mijn computer, en wil deze ook precies gelijk hebben op de NAS.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 343919 op 05-04-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Wellicht raar vraagje maar ben toch benieuwd. Worden de Reds in 4 TB nog verkocht precies zoals het er hier uitziet.

[Video: https://www.storagereview.com/images/StorageReview-WD-Red-4TB.jpg]

Of heeft het tegenwoordig een iets ander uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 14:32
SoundByte schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:20:
Wellicht raar vraagje maar ben toch benieuwd. Worden de Reds in 4 TB nog verkocht precies zoals het er hier uitziet.

[Video]

Hoe zou die er anders moeten uit zien?

Ik heb er pas 1 gekocht, en die leek licht verschillend van mijn andere schijven van iets meer dan 2 jaar oud. Ik weet alleen niet meer wat het verschil juist was (iets van de printplaat die meer of minder was afgeschermd dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

Convoy

g44p

SoundByte schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:20:

[Video]

Antwoord op je eigen vraag had je zelf ook kunnen zoeken/vinden;

pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

beetje eigen initiatief kan geen kwaad |:(

Enige verschil is NASware 2.0 / 3.0

[ Voor 3% gewijzigd door Convoy op 04-12-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Convoy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:26:
[...]

Antwoord op je eigen vraag had je zelf ook kunnen zoeken/vinden;

pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB

beetje eigen initiatief kan geen kwaad |:(

Enige verschil is NASware 2.0 / 3.0
De Red zoals op dat plaatje zo heb ik in 2014 een gekocht. Het uiterlijk van deze schijven veranderen toch?
Is dat plaatje in de tweakers pricewatch dan up to date?

Ik heb dat zelf al gekeken in de pricewatch en dat plaatje gezien. Waarom direkt zo raar doen?

[ Voor 8% gewijzigd door SoundByte op 04-12-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 17:58
Mede-tweakers, ik hoop dat jullie me van wat ervaring en/of advies kunnen voorzien. Bij voorbaat: sorry als ik hier een apart topic voor had moeten openen, maar ik zag hier wel meer vormen van advies voorbij komen, vandaar mijn vraag.

Ik heb momenteel een Synology 212j met 1x1TB (Samsung Spinpoint F1) en 1x3TB (WD Red) in de kast staan, die het an sich nog prima doet.

Ik gebruik deze NAS voor de backup van mijn foto's, en ik heb er nog een aantal (film)series en familiefilms (kinderen, vakanties, etc.) op staan. Sinds een tijdje is de vaste PC de deur uit en hebben we alleen nog een laptop. Dat betekent eigenlijk dat de NAS van pure backup ineens de enige opslag is van (het belangrijkste) onze foto's.

Dat en het feit dat de 212j inmiddels (bv. bij het bladeren door foto's, of het openen van video's vanaf de RPi3 met Kodi) wel erg traag begint te worden ben ik me een beetje aan het orienteren op een opvolger.

Gezien het stukje extra databetrouwbaarheid dat ik wil hebben, moet het dus (weer) een multi-bay NAS worden, maar nu met een vorm van RAID in gebruik. Ik weet echter niet zo goed welke vorm het beste past. Levert RAID 1 nog performanceverlies op t.o.v. mijn huidige non-RAID opstelling? Of is RAID5 dan echt veel gunstiger qua performance?

Dat heeft dan ook gelijk weer een budgettaire achtergrond natuurlijk: RAID1 zou met een 2-bay (DS218 oid) en 1 nieuwe HDD afkunnen, voor RAID5 heb je alweer minimaal een 3-bay (QNAP TS-328?) en 2 HDD's nodig, al zit er op zich maar 5 tientjes tussen de beide opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 95,50
1Synology DiskStation DS218€ 262,36€ 262,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,86

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 191,-
1QNAP TS-328€ 214,11€ 214,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,11

Synology ken ik inmiddels, QNAP niet. Misschien zit daar ook een afweging in, dus als jullie ervaring met beide types en/of de verschillende RAID-opstellingen hebben hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 15:34

4POX

Everybody is wired

Stalensnuitje schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:11:
Mede-tweakers, ik hoop dat jullie me van wat ervaring en/of advies kunnen voorzien. Bij voorbaat: sorry als ik hier een apart topic voor had moeten openen, maar ik zag hier wel meer vormen van advies voorbij komen, vandaar mijn vraag.

Ik heb momenteel een Synology 212j met 1x1TB (Samsung Spinpoint F1) en 1x3TB (WD Red) in de kast staan, die het an sich nog prima doet.

Ik gebruik deze NAS voor de backup van mijn foto's, en ik heb er nog een aantal (film)series en familiefilms (kinderen, vakanties, etc.) op staan. Sinds een tijdje is de vaste PC de deur uit en hebben we alleen nog een laptop. Dat betekent eigenlijk dat de NAS van pure backup ineens de enige opslag is van (het belangrijkste) onze foto's.

Dat en het feit dat de 212j inmiddels (bv. bij het bladeren door foto's, of het openen van video's vanaf de RPi3 met Kodi) wel erg traag begint te worden ben ik me een beetje aan het orienteren op een opvolger.

Gezien het stukje extra databetrouwbaarheid dat ik wil hebben, moet het dus (weer) een multi-bay NAS worden, maar nu met een vorm van RAID in gebruik. Ik weet echter niet zo goed welke vorm het beste past. Levert RAID 1 nog performanceverlies op t.o.v. mijn huidige non-RAID opstelling? Of is RAID5 dan echt veel gunstiger qua performance?

Dat heeft dan ook gelijk weer een budgettaire achtergrond natuurlijk: RAID1 zou met een 2-bay (DS218 oid) en 1 nieuwe HDD afkunnen, voor RAID5 heb je alweer minimaal een 3-bay (QNAP TS-328?) en 2 HDD's nodig, al zit er op zich maar 5 tientjes tussen de beide opties:

Synology ken ik inmiddels, QNAP niet. Misschien zit daar ook een afweging in, dus als jullie ervaring met beide types en/of de verschillende RAID-opstellingen hebben hoor ik dat graag.
Ik vind Synology met software voorop lopen. qnap met de hardware.

Mijn advies is om de Synology te nemen. De oude Synology kan je dan op een andere locatie plaatsen voor de offline backups. Elke nacht maak je over het internet een backup. Je kan het tegenwoordig ook bij Synology doen voor 5 euro per maand. Dat is een keuze die je zelf moet maken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
4POX schreef op zondag 23 december 2018 @ 06:28:
[...]

Ik vind Synology met software voorop lopen. qnap met de hardware.

Mijn advies is om de Synology te nemen. De oude Synology kan je dan op een andere locatie plaatsen voor de offline backups. Elke nacht maak je over het internet een backup. Je kan het tegenwoordig ook bij Synology doen voor 5 euro per maand. Dat is een keuze die je zelf moet maken.
Bedankt voor je reply. Cloudoplossing heb ik ook naar gekeken, maar daarin is Ziggo de beperkende factor: het gaat maanden duren om al mijn foto's en video ergens naartoe te uploaden met zo'n beperkte snelheid. Dan pak ik liever een lokale backupmogelijkheid.

Waar ik vooral een beetje aan twijfel is de snelheid: zit daar nou nog een groot verschil tussen RAID1 op 2 disks en RAID5 op 3?

Het liefst zet ik gewoon weer 1 apparaat in de meterkast ipv 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ik heb een NAS gebouwd op een x86 platform en via XPenology draai ik nu Synology DSM 6.1.7

Ik heb een 19 inch rack gebouwd (al e.e.a. in "Het nette LAN afwerking" topic getoond) waarin ook de NAS een plekje heeft.

Ik had eerst een kast gebouwd welke achteraf iets dieper mocht zijn (en de ATX voeding hing onderstrboven) dus nu in de herkansing.

Ik had 2 weken terug via Makrplaats een desktop behuizing gekocht voor 5 Euro om te kannibaliseren.
Ik heb het deel waar de voeding in hangt eruit geslepen en een stuk van de moederbord plaat, heb zo een mooi stukje voor Mini-ITX over.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/QDZdAL6Uvx04/1k0.jpg

Nu hang het moederboard en de voeding mooi vrij en heb ik alle ruimte eronder voor de harddisks.
Tevens heb ik nu de power switch en de 2 LED’s verbonden met het moederboard, dankzij de donorkast had ik die bedrading met stekkertjes ook :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/LYUijEp7Fb7C/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3HLRjYKkjuPC/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DmYD3CFoMXdo/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/T1635JjFpdQq/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/wvvnkMFl0R6h/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/tQ09isC5PuXs/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8kxPJX6DJT4z/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/LKv3uOqcvoZX/1k0.jpg

Specificaties:
Asrock - H270M-ITX ac moederbord
Intel G3900 Celeron
4 Gb RAM
300 Watt voeding
2x 1TB RAID 0
1x 2 TB
1x 240 Gb SSD
Dual LAN - LACP Link Aggregation

Eaton Ellipse Pro UPS

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Stalensnuitje schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor je reply. Cloudoplossing heb ik ook naar gekeken, maar daarin is Ziggo de beperkende factor: het gaat maanden duren om al mijn foto's en video ergens naartoe te uploaden met zo'n beperkte snelheid. Dan pak ik liever een lokale backupmogelijkheid.

Waar ik vooral een beetje aan twijfel is de snelheid: zit daar nou nog een groot verschil tussen RAID1 op 2 disks en RAID5 op 3?

Het liefst zet ik gewoon weer 1 apparaat in de meterkast ipv 2.
Voor de eerste backup staan de apparaten naast elkaar. De data vliegt letterlijk over Daarna gaat 1 van de apparaten naar een vriend/famillie lid. Elke nacht worden alleen de veranderingen gebackupd.

Lokaal? Brand, diefstal, bliksem inslag,huisdieren, kinderen. Veel factoeren die een locale data storage gevaarlijk maken. Daarom raad ik ook altijd een offline backup aan op een remote locatie. Een diskje van een paar tientjes met een zware encryptie die bij je ouders in een la ligt. Mocht er iets raar gebeuren dan kan je altijd nog de foto's van je kinderen weer terug toveren.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
4POX schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:50:
[...]

Voor de eerste backup staan de apparaten naast elkaar. De data vliegt letterlijk over Daarna gaat 1 van de apparaten naar een vriend/famillie lid. Elke nacht worden alleen de veranderingen gebackupd.

Lokaal? Brand, diefstal, bliksem inslag,huisdieren, kinderen. Veel factoeren die een locale data storage gevaarlijk maken. Daarom raad ik ook altijd een offline backup aan op een remote locatie. Een diskje van een paar tientjes met een zware encryptie die bij je ouders in een la ligt. Mocht er iets raar gebeuren dan kan je altijd nog de foto's van je kinderen weer terug toveren.
Zal toch nog even terugkomen op deze post: ik heb besloten om te luisteren ( :+ ) en het is een DS218play geworden. Die draait nu in RAID1 en de oude DS staat bij m'n ouders in de meterkast. Nog bedankt voor je advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Stalensnuitje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Zal toch nog even terugkomen op deze post: ik heb besloten om te luisteren ( :+ ) en het is een DS218play geworden. Die draait nu in RAID1 en de oude DS staat bij m'n ouders in de meterkast. Nog bedankt voor je advies _/-\o_
Om mij te bedanken mag je een hele mooie afbeelding van een kop koffie plaatsen ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwhaaima
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-05 16:06
Dag Tweakers! ik ben zelf opzoek naar een oplossing voor het volgende:

Ben nu net voor mezelf gestart en heb mijn spullen verhuist naar ander adres echter zit ik te tobben met dan ik niet vanaf dat adres bij mijn bestanden thuis kan komen. En om te voorkomen dat ik met een externe schijf heen en weer ga zit ik te kijken naar een nas. Nou kan ik uren lang zoeken tot ik alles weet of ik kan simpelweg hier een paar vragen plaatsen dus bij deze :D

Ik wil graag bestanden kunnen bewerken. Dus stel ik heb de Nas thuis staan en ik heb een tekstbestandje erop geplaatst dan wil ik dit zonder het naar de computer te verplaatsen kunnen bewerken en op de nas behouden, de vraag is kan dit? en zo ja met welke nas? en is dit ook vanaf de andere locatie op dezelfde manier te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
4POX schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:11:
[...]

Om mij te bedanken mag je een hele mooie afbeelding van een kop koffie plaatsen ;)
Here you go :*)
NAS+NAS+koffie

Moet wel een keer de meterkast netter inrichten zie ik O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Stalensnuitje op 11-01-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Stalensnuitje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Here you go :*)
[Afbeelding: NAS+NAS+koffie]

Moet wel een keer de meterkast netter inrichten zie ik O-)
Dat was een lekker bakje.

Wat doe dat apparaat boven jouw nas? ( Het lijkt wel een Raspberry Pi. Maar is het niet)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Ja, dat is het wel, een 1B om precies te zijn die fungeert als Pi-hole :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cogy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-02-2022
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een Nas, die ik wil gebruiken voor mijn film collectie.

Deze zal voornamelijk gebruikt worden als server, waar ik rechtstreeks film op laat zetten, is verbonden met een Shield met Plex

Mijn vragen:
- Ik heb een hele oude AC Ryan Essential, waarvan ik die 2Tb schrijf wil gebruiken voor in de Nas.
Kan ik hiernaast een andere schrijf van een andere grote of merk plaatsen? geeft dit verdere problemen?

Is een Raid of back-up mogelijkheid echt nodig voor mijn gebruik?
Voldoet een 1gb geheugen, of zal ik eerder een 2gb of + aanschaffen.?

Ik zat zelf een beetje naar de DS418j / DS148, omdat ik dan nog later grotere extra schrijven kan toepassen.

Of zeg je, neem een kleine DS216 met 2 slots en gooi daar een grote 8tb/10tb naast en vervang uiteindelijke de oude 2TB

Beetje overthinking hier, dus hellup _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Ik heb mijn NAS weer uit de kast gehaald, aangezet en geupdate *synology DS218play* Na het updaten kwam ik er achter dat ik helemaal geen data zag. Had ik achteraf voor het updaten moeten checken.

Nas uit elkaar gehaald en kwam er achter dat 1 schijf niet meer in de connector zat 8)7

Nu zegt de software dat er geen storage pool is en ik krijg de waarschuwing dat bij het aanmaken van een nieuwe de data verdwijnt.

Uiteraard heb ik beide schijven weer geconnect en de nas gereboot. Maar ik zie niet mijn data. Wat kan ik doen om toch bij de data te komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFjURDlOrDRxZyR6bzO7ROpyGW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntSXOQPNEHdrjpoZZTbqcIfP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4tXDGWdAuMa4mbv6IR89x8WGEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilX0d3J3upsPu8yX9djBTD3H.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste