quote:
Armada schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 23:00:
[...]
Samengevat, blijven er voor de PC nog maar vier spelgebieden over:
- Spellen die in on-line werelden gespeeld worden en de servers nodig hebben voor de integrale spelbeleving (lees MMOGs)
- Spellen gemaakt door indie-developers, die de investering niet aandurven of kunnen of bang zijn voor de strikte certificeringseisen van platformhouders van de consoles.
- Spelmakers die nog een specifieke focus hebben op de PC (waarvan Blizzard nog de laatste banner carrier lijkt te zijn). Een duidelijk afbrokkelende markt, die langzaam verschuift naar de laatste markt;
- De ports van spellen die een primaire consoleorientatie hebben en waarbij de PC versie wordt gemaakt als een laatste melkpoging van het reeds verouderde spel. En daarbij maar op de koop toe nemen dat er 80% van ge-pirate wordt.
Hoewel het zeker en vast een betere samenvatting is dan de samenvatting waar je op replied, moet ik toch zeggen dat ze nogal negatief is. Ik kan me duidelijk andere tijden herinneren dat consoles géén greintje au serieux genomen werden en niemand ooit daar een echt succes van verwachtte tegenover 'het platform toen', de PC. Situaties veranderen dus snel, ook nu kan dat gelden.
Ook ga je voorbij vele argumenten die stroken met je samenvatting...
quote:
Micro-payments... was dat niet dat je een demo koopt en de rest er in stukjes bijkoopt totdat het een complete game is waar je uiteindelijk veel te veel voor betaald? De slechtste ontwikkeling in games ooit imo.
In principe werken de episodes van Half-Life op die manier... Ik heb zelf zopas 'The Orange Box' gekocht en ik moet zeggen dat ik episode 1&2 wel goed vond, othc heb ik toch liever een 'echte volle' game aangezien me dat meer in het spel zuigt. EP1 zou trouwens ook compleet falen in mijn ogen mocht ik het apart gekocht hebbben. Ik heb dan ook het gerucht gehoord dat Valve zelf niet geheel tevreden is over 'episodic gaming' en ze na EP3 waarschijnlijk terugkeren naar de meer 'vertrouwde' manier van 'volle games' terugkeren.
Bij Sam&Max ligt het episodic ding me wel, maar dat komt omdat dat bestaat uit 'kleine verhalen' per game en niet één verhaallijn zoals bij Half-Life
Overgens:
Wat ik me ook afvraag: EA schreeuwt nu wel over Crysis en piraterij, maar waarom heeft EA dan ook simpelweg géén degelijke beveiliging gemaakt voor dat spel? EA moet toch zeker een systeem ,zoals bij Valve, aankunnen dat via internet werkt? (ik weet het, sommige gamers vinden het niet leuk) Als EA piraterij echt als *het probleem* ziet dan had men daar toch al lang een oplossing voor bedacht? Ik denk dus niet dat piraterij niet echt 'het' probleem is, want als het dat was dan had men er wel een dikke beveiliging ingestoken... Hun daden (het niet maken van een degelijke beveiling) spreken dus hun geroep van 'piracy' tegen vind ik.