Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 13 oktober 2007

Doe eens normaal zeg :/

Kijk, het is speelbaar, maar daar is genoeg mee gezegt. Zet je dat stomme pookje te snel, dan kan je onmogelijk accuraat mikken omdat het kleinst mogelijke stapje in horizontale richting te groot is, zet je hem echter te langzaam dan duurt het 2 seconden totdat je eindelijk 180graden gedraait bent.

FPS op een console is leuk voor mensen die het niet boeit dat alles een beetje vervelend aanvoelt, voor de echte pro's is de PC de place to be.

TheZeroorez wijzigde dit bericht 11-04-2008 20:01 (21%)

@ De Haan, België

quote:
Mimango schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:27:
[...]

Kijk, het is speelbaar, maar daar is genoeg mee gezegt. Zet je dat stomme pookje te snel, dan kan je onmogelijk accuraat mikken omdat het kleinst mogelijke stapje in horizontale richting te groot is, zet je hem echter te langzaam dan duurt het 2 seconden totdat je eindelijk 180graden gedraait bent.

FPS op een console is leuk voor mensen die het niet boeit dat alles een beetje vervelend aanvoelt, voor de echte pro's is de PC de place to be.
Wel, net daarom dat je kan instellen hoe snel of traag (misschien ergens in het midden voor jou?) je draait als je je pookje beweegt ;)

Ik heb al veel FPS'en gespeeld op consoles, wie zegt dat ik daar iets, maar dan ook iets vervelend aan vind? Integendeel. (en met mij blijkbaar nog veel mensen hoor)
Dat jij het moeilijk speelbaar vindt is jammer maar alsof wij het daarvoor gaan laten.
Accuraat mikken lukt trouwens, no problems.

Doe eens normaal zeg :/

TheZeroorez wijzigde dit bericht 11-04-2008 20:01 (6%)

PSN ID: Vanholm - PS3 Games: !GTA4! Fifa 08, Beijing 2008, RB6: Vegas 2, F1:CE, Def Jam Icon, R: Fall of Men, Lair, Assassin's Creed. Hattrick team: Rapid Brugge (841915)

10100111001

Modbreak:
Als jullie dit topic niet verloren willen zien gaan heb ik het dringende verzoek normaal te reageren, of gewoon niet te reageren.

qed

quote:
rhermans schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:01:
mijn redenatie ... zodra box of gelijken muis + toets toestaan is het einde van pc een stuk dichter bij ... tot die tijd zal het niet snel gaan ...
dat begin is er al, op de PS3 kunje muis + TB aansluiten, werkt helaas alleen nog maar met UT3, verder is er de Frag FX leverbaar, dat is een muis + nunchuck achtig iets waarmee je dus FPS speleln kunt spelen, ding doet alsog hij een PS3 controller is en is dus met elke game te gebruiken.

Maar ach een discussie als dit loopt blijkbaar toch uit op een PC Vs de rest flamewar :P
Toetesenbord op schoot en muis op muismat (flexibel) op been kan ook vanuit een luie stoel. Moet je wel de monitor vlak voor je zetten of pc aaansluiten op hd-tv.
Als pc gamen dood gaat zal dit vooral door de commerciële keuzes van de spelontwikkelaars/uitgevers komen.
Er komt nog genoeg uit voor de PC. Al zie ik wel titels als Battlefield: Bad Company en GTA4 in eerste instantie (?) alleen voor de consoles uitkomen.
Voor multiplayer zijn veel zaken gestandaardiseerd bij de consoles. Met name het vermeende veelvuldiger gebruik van spraak bij online gamen spreekt mij aan. Ook speel je niet tegen mensen die aanvallen in macro's verpakken (semi-bots n.m.m.).
Ik hoor wel dat de muis ongeëvenaard is qua precisie, gevoel van controle.
Dat is een punt die mijn overstap uitsteld (!?).

quote:
En van consoles worden er natuurlijk evenveel verkocht als PC's. Oh nee, toch 'net' iets minder. Het is inderdaad een klein deel wat een echt goede gaming PC zal hebben, maar zelfs als dat maar 3-5% is, dan is dat nog relatief (in vergelijking met console platforms) een gigantische markt.

Even kijkend naar 2008 zie ik op RTS front alleen al Codename Panzers: Cold War, Demigod, Empire: Total War, Heroes of Might & Magic Kingdoms, Sins of a Solar Empire expansion pack, Red Alert 3, Starcraft 2 & Worldshift op de planning staan. Dat zijn dan nog eens enkel de high-profile titels die sowieso wel aan gaan slaan. En we hebben het dan enkel over strategy en dus niet eens al die andere coole titels die nog komen zoals Deus Ex 3, Crysis 2, X3: Terran Conflict, Totems, Tiberium, Half Life 2: Episode 3, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Dragon Age, Mafia 2, Thief 4, enz...
Oh jee, er worden meer computers verkocht dan spelconsoles. En hoeveel consolegames worden er verkocht in verhouding tot pc games? Juist ja, de essentie van dit topic (PC games verkopen niet meer) wordt hier eindeloos herhaald, doch beenhard genegeerd.

En aan bovenstaande posts: gamen is meer dan FPS games alleen. FPS games interesseren me geen zak (en worden zowiso vooral door pubers gespeeld) en toch noem ik mezelf een "fanatiek" gamer.
Ik spreek vanuit mijzelf uiteraard en de nieuwsberichten waarin een zekere tendens te zien is. Ik ben blijkbaar één van de weinige 30+ers die FPS speelt.
Ik ken de verkoopcijfers niet. Zou ze wel graag wilen zien, maar kan ze niet goed vinden voor een totaal beeld. Zal bepalen hoe vaak ik nog upgrade en of ik een console koop.

Edit: vind alleen cijfers van amerikaanse consumenten en weinig trend/tendens gegevens:

http://www.webpronews.com...ericans-play-games-online
http://theevilnumber27.wo...ts-selling-serious-games/
http://kotaku.com/375187/72-of-us-plays-video-games
http://www.psonly.nl/nieu...oor_console_of_mobieltje/
nieuws: Epic zet pc-games op de tweede plaats
http://www.fragland.be/ne...-de-maand-november/19300/
http://www.gamer.nl/doc/4...op-PC-bij-Unreal-Engine-4
http://www.ng-gamer.nl/content.php?id=4419
PC gaming uiteindelijk toch dood? :P
http://www.z24.nl/bedrijv...rie_wil_gamers_terug.html
nieuws: Marktaandeel pc-games loopt terug
redactieblog: Pc-gaming in het nauw

Frank76NL wijzigde dit bericht 17-04-2008 14:11 (64%)

Ik ben nog steeds bezopen

quote:
Boeboe schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:33:
[...]

O, de essentie van dit topic (PC games verkopen niet meer)

En aan bovenstaande posts: gamen is meer dan FPS games alleen. FPS games interesseren me geen zak (en worden zowiso vooral door pubers gespeeld) en toch noem ik mezelf een "fanatiek" gamer.
Ik zelf en mensen om heen zie ik alleen maar meer pc games kopen eigenlijk, heb de afgelopen 2 jaar een record aantal games gekocht, een stuk of 5 niet veel maar vroeger kocht ik er hooguit eentje per jaar om online te doen. Oww nu vergeet ik zelf nog de games die ik via steam heb gekocht, maar die tellen toch niet mee?

Kijk console games interesseren mij (haast) geen zak want er zit (meestal) altijd 0,0 diepgang in. Kijk Lost oddessesy was meeslepend maar door irritaties ben ik ergens op disk4 gestopt.

Amd x2 4400 @ 2.65 |ASUS 32-MRP| 2 GB OCZ | X1900XT CF @ 660/840 | 3x maxtor HD (400gb) |

Nou ja als ik zie dat GTA IV voor de pc min of meer een jaar later uit komt vind ik dat toch wel een domper. Dan is het ook nog maar hopen dat het een beetje knap overgezet is uit console land.

Heb zelfs gedacht aan een ps3, maar ja toen las ik dat keyboard en muis alleen nog werken bij UT. En richting met dat pookie kan ik niet. Heb nooit de behoefte gevoeld om een console te kopen maar als de tijd aan begint te breken dat je keyboard en muis kan aansluiten wordt het toch wel heel aantrekkelijk. Lekker vanaf de bank een potje GTA IV of met vrienden beetje voetballen of racen (die laatste 2 dingen kunnen dan wel weer prima met een controller natuurlijk).

PC1: ASUS P5B Deluxe WiFi -- E6600 -- 4GB PC7200 -- EN8800GTX 768MB -- Samsung 206BW | PC2: P5B Deluxe WiFI -- Q6600-- 4GB PC6400 -- Dell 2407FPW | Server: Asus M2A-VM HDMI -- AMD BE-2400 -- 4GB PC5300 -- 8x500GB RAID5 -- Areca1220

Niet het "geen muis", maar het moeten wennen aan de besturing met de gamepad is het enige dat me nog een beetje tegenhoud (en de investering in nieuwe hardware).
Zal over een tijdje wel een aanschaf worden, dan kan ik het zelf ervaren.
En ja, dan is PC gaming misschien voor mij dood.
Tenzij ik het tij nog zie keren voor die tijd.

altijd blijven lachen!

Nog wat input, uit een vraaggesprek met Jack Sorensen, CEO van THQ:
quote:
The worldwide THQ boss voiced his fears for the health of PC gaming in the West, stating: "I would have to say I've probably been more negative in this past year than I have been in my whole career, because something is going on out there in the PC space."

Asked if THQ would be winding back on PC releases, Sorenson revealed: "I would just say I think that's already happened. You can look at the numbers and clearly there's a downward trend.
en om te benadrukken dat PC Gaming niet sterft maar verandert, uit hetzelfde gesprek:
quote:
"Certainly, casual gaming is all through the PC. All of those business models just don't go through retail, so when you look at retail figures on a comparison, it looks radically worse than in fact it may be. Maybe the PC is just transforming to really being the other end of the Internet."
quote:
Frank76NL schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:39:
Ik spreek vanuit mijzelf uiteraard en de nieuwsberichten waarin een zekere tendens te zien is. Ik ben blijkbaar één van de weinige 30+ers die FPS speelt.
Ik ken de verkoopcijfers niet. Zou ze wel graag wilen zien, maar kan ze niet goed vinden voor een totaal beeld. Zal bepalen hoe vaak ik nog upgrade en of ik een console koop.

Edit: vind alleen cijfers van amerikaanse consumenten en weinig trend/tendens gegevens:

http://www.webpronews.com...ericans-play-games-online
http://theevilnumber27.wo...ts-selling-serious-games/
http://kotaku.com/375187/72-of-us-plays-video-games
http://www.psonly.nl/nieu...oor_console_of_mobieltje/
nieuws: Epic zet pc-games op de tweede plaats
http://www.fragland.be/ne...-de-maand-november/19300/
http://www.gamer.nl/doc/4...op-PC-bij-Unreal-Engine-4
http://www.ng-gamer.nl/content.php?id=4419
PC gaming uiteindelijk toch dood? :P
http://www.z24.nl/bedrijv...rie_wil_gamers_terug.html
nieuws: Marktaandeel pc-games loopt terug
redactieblog: Pc-gaming in het nauw
Als ik deze artikels bekijk, vind ik het toch meer negatieve tendens creeren, dan dat het er echt daadwerkelijk is. Zo nemen ze bijvoorbeeld steeds alleen COD4 als voorbeeld, die door slechte beveiliging makkelijk gekraakt is, terwijl games als Bioshock en de Orange Box veel beter verkochten op de PC dan op console, maar daar wordt nergens over gerept. Bioshock had strenge beveiliging, en ook de Orange Box had veel minder last van piraterij door Steam. Overigens stelt Valve het Steam beveiligingssysteem gratis beschikbaar voor andere ontwikkelaars, maar ook niemand die daarover rept.

De piraterij is natuurlijk een jammer verschijnsel, maar geen rede om meteen van een platform af te stappen, dus ipv dat uitgevers nou de "al aanwezige" goede maatregelen tegen piraterij omarmen, schuiven ze de PC gewoon aan de kant, terwijl ze daar allemaal ooit groot mee zijn geworden.

Daarnaast komen de meeste game ontwikkelaars uit de modding scene, dus waar komen de toekomstige generatie ontwikkelaars vandaan, als we allemaal op gesloten systeempjes gamen?

Shadow Soldier

Eigenlijk worden hier twee dezelfde producten vergeleken die een ander zakenmodel volgen.

PC
De PC is een allround Workstation center met multimedia mogelijkheden en configuratieopties. Dat houd in dat je bij een PC de keuze hebt over wat voor soort hardware je gebruikt en wat voor soort software dat je gebruikt. Je hebt dus vrijheid in onderdelen, software en applicaties.

Het nadeel van dit zakenmodel is dat er heel veel drivers moeten worden geschreven en dat applicaties met bepaalde hard- en software niet kunnen omgaan. De natuur van deze markt maakt het zakenmodel ook nog eens onoverzichterlijk waardoor het moeilijker is voor commercieel ingestelde bedrijven om winst te genereren.

Console
Aan de andere kant hebben we de console. De console bestaat net als de PC uit hardware onderdelen en software. Het verschil is dat er geen keuze in die onderdelen is. Je kunt dus niet de console aanpassen met gemak voor je eigen doeleindes of vernieuwingen in de hardwaremarkt, je meot wachten tot de volgende generatie. Het voordeel van een console is dat ze gebruiksvriendelijk zijn want de software kan compleet worden geoptimaliseerd, er is immers geen variatie in hardware, deze is uniform. Alles wat uitkomt aan software zal dus ook goed draaien op de console. Qua zakenmodel is het ook mooier, een consolemarkt bied een relatief overzichtelijk geheel, winst kan daardoor beter en makkelijker worden berekend.
--------------------------------------------------------------------------

Maar de console is slechts de console. Vroeger konden consoles alleen maar spellen spelen, pas later met de Playstation 2 (en een sommige iets oudere consoles) kon er meer dan spellen op worden gespeeld. Dit kwam door media-murging (VHS hield op met bestaan, films en spellen kwamen op hetzelfde medium) en doordat consoles het destijds qua spellen moeilijk hadden t.o.v. PC's en ze eigenlijk niet op andere fronten zich konden meten met de PC. (ergo; waarom een console voor spellen kopen als mijn PC meer kan en qua spellen niet onder doet?)

Met de XBox360 en de PS3 zien we de ware kleuren van de console en het zakenmodel erachter. De console bied vooral gemak ten opzichte van de PC. Een console kan niet meer dan een PC, hooguit hetzelfde maar het kan het wel makkelijker. De Console kan het makkelijker omdat de gebruiker ongelofelijk veel vrijheden afgeeft. De vrijheid voor een OS te kiezen, de vrijheid voor hardware te kiezen en de vrijheid wat er op het OS kan worden gedraait. Wel is het mogelijk een andere console te kiezen maar in feite kom je dan in hetzelfde schuitje terecht. Het is niet het doel van zakenmensen om het gebruikers van consoles makkelijker te maken, dit is slechts een marketing technisch voordelige bijkomstigheid, het doel is om een markt te creeren die makkelijk en overzichtelijk is en meer winst kan genereren.

Consoles groeien toe naar PC's want ze krijgen steeds meer mogelijkheden die PC's ook hebben maar ze worden nogsteeds via het console zakenmodel geimplementeerd. Ergo, console krijgen seteeds meer de mogelijkheden die PC's al hebben, maar via een niet-flexibel profit based systeem dat tevens gebruiksvriendelijk is. Willen wij deze vriendelijk toerijkende hand met een verborgen dolk wel accepteren?

Edit; Overigens wat de verkoop van Consolegames omhoog gooit en dat van PC's omlaag is grotendeels vatsig gebruikersgemak en de recnte rush van technologie waardoor je iedere 2 a 3 jaar de nieuwste grafische kaart moet hebben voor de beste kwaliteit op spellen.

Auredium wijzigde dit bericht 17-04-2008 17:45 (3%)

Army of clones. :) :):):):):):):):)

quote:
Chaoss schreef op donderdag 10 april 2008 @ 10:17:
Gt5:P en een aantal andere games zijn voor de PS3 dus WEL native 1080P die worden NIET geupscaled... dus wie heeft er nu verstand van?
Jij blijkbaar niet :Y). Ten eerste is GT5 nog lang niet uit. En als je GT5 Prologue bedoelt, dan doet die native 1280x1080 met 2x AA (klik).

Overigens was de PC altijd al en blijft het een kutplatform voor games (hardware-technisch gezien) door z'n modulariteit. Maar hoe dit alles relevant is in deze (nutteloze) discussie is me echter onduidelijk.

Call me cocky, but if there`s an alien out there I can`t kill I haven`t met him and killed him yet.
[Tomb Raider: Underworld] - [My javascript wolfenstein project]

-Wat wil je weten?-
Reg. datum: 02 november 1999

quote:
mac-rolec schreef op donderdag 17 april 2008 @ 16:55:
[...]

...terwijl games als Bioshock en de Orange Box veel beter verkochten op de PC dan op console, maar daar wordt nergens over gerept.
Orange box geloof ik nog doordat de port naar PS3 slecht was en de meeste het al op de PC gespeeld hadden. Bioshock geloof ik geen snars van. Bron?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag

Bioshock was volgens mij toch ook wel een dikke klepper op de console, dus ik wil die bron ook wel zien. Over de orange box heb ik geen idee.
Reg. datum: 07 december 2004

quote:
[...]

Daarnaast komen de meeste game ontwikkelaars uit de modding scene, dus waar komen de toekomstige generatie ontwikkelaars vandaan, als we allemaal op gesloten systeempjes gamen?
Ik denk dat je die overgang toch keihard overromantiseert hoor. Van de toegewijde modder in de zolderkamer naar een goede baan als game-ontwikkelaar. Ik denk het niet :p

Game devs zijn nog steeds goed gediplomeerde universitairen, best of class, met een goed portofolio en veel interesse, ook in de vrije tijd.

De mensen die dus de engines programmeren zijn goede wiskundigen en prima coders.

Ok, dat de content artists wellicht uit de mod scene kunnen komen, kan best. Beetje 3d studio werk ;) Maar voor echte ge-optimaliseerde engine code die op meerdere cores goed draait ben je denk ik toch uit ander hout gesneden.

Daarbij, modders kunnen vaak ook niet meer dan wat prutsen met een editor of skins aanpassen. Echte nieuwe dx9/dx10 code schrijven zit er niet in volgens mij

Kablam!

Het zijn twee verschillende systemen. De ene is gemaakt om te gamen, de ander kan het + meer. Oftewel:

PC:

Je kan er naast gamen ook een hoop andere dingen op doen (videobewerken, muziek downloaden, surfen, office...ect ect) en dat gaat allemaal wel wat fijner als op een console.
Je kan er tegelijk verschillende dingen mee doen

Console:

geen gezeik, maar spelen
je zit comfortabel op de bank, ipv achter je bureau (hoog rlx gehalte)
je kan het niet alleen doen, maar met je maten

maar er is niemand die een console heeft, maar geen pc. Ik speel liever games op mijn laptop, zodat ik ook niet perse achter mijn bureau op zolder hoef te gaan zitten.

Mensen, wat ik wil zeggen. het is niet alleen het gamen zelf, maar ook de belevenis ernaast.

/edit: alvi heeft beetje gelijk ;)

Jordy van e wijzigde dit bericht 18-04-2008 08:44 (13%)

Oh no....Itz ze Germanz!

Reg. datum: 07 december 2004

quote:
Jordy van e schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 05:00:
dit topis gaat echt nergens over....is nou niemand zo slim om even te kijken naar de kwaliteiten van beide systemen:
Oww, excuuuuuse us, mister high and mighty...

Je bedoelt dus eigenlijk dat je niet kan lezen? Want Aredium hierboven doet precies wat jij zegt (vier posts of zo terug). Maar dan wel een heel stuk beter dan wat jij probeert te formuleren, en het komt op precies hetzelfde neer. Your point being?

Kablam!

goed goed, die reactie van Aredium heb ik idd over het hoofd gezien (wel stom aangezien die de halve pagina beslaat :P)

Maar hij zegt niet precies hetzelfde, hij maakt wel het punt dat beide systemen ontwikkeld zijn met andere eisen (wat natuurlijk ook zo is). maar wat ik probeer te zeggen, dat de gamen tegenwoordig een beetje het bordspelletje van zaterdag avond aan het worden is. Het gaat ook om de belevenis waar je de game speelt. Het is gezelliger en rustgevender om in de huiskamer je spelletje onderuit gezakt op de bank, te spelen. Nu kan gamen op de Pc wel beter zijn qua andere gebieden, maar ik vind niet dat je daarom kan zeggen dat het ene beter is als het andere....toch wel een beetje appels en peren :)

Oh no....Itz ze Germanz!

& de voedelbietels

Ik heb jarenlang op de pc gespeeld en zwoor altijd voor pc-games. Halflife was mijn eerste FPS, gevolgd door CS noem maar op. Zelfs op PZZ en LAN partys altijd van de partij met tournaments en heb er veel, maar dan ook veel uren in gestopt.

De voornaamste reden dat ik nu helemaal over ben naar een console (eerst een 360 nu een PS3) is heel simpel. Als consument van games, wil ik dat producten die mij verkocht worden, kunnen worden gebruikt zoals ze ontwikkeld zijn. Je betaald vaak een aanzienlijk bedrag en als je vervolgens niet de juiste hardware hebt, heb je een half functionerend product.

Vroeger waren nieuwe games redelijk te spelen en was het eens per 1-2 jaar nodig een nieuwe videokaart te kopen. Als je nu een spel als Crysis wilt spelen en het gevoel wilt hebben dat je iets nieuws, baanbrekends en next-gen speelt, heb je gewoon top-range spul nodig. Je red het simpelweg niet met een kaart/pc uit de middelrange. Ik heb een Quad + 8800GTS en nog is het niet supersoepel en speel ik liever op de PS3.

Ik ben het ermee eens dat een FPS lekkerder speelt op de PC, maar misschien is de vraag of de FPS zoals we die nu kennen niet zijn beste tijd heeft gehad? Rondlopen in (wellicht mooie en superstrakke) maps en elkaar afknallen is een concept wat uit het Wolfenstein 3D tijdperkt stamt. COD4 was bijvoorbeeld heerlijk om te spelen op zowel 360 als PC, maar voelde verder weinig vernieuwend aan. Het concept "knal elkaar af" is imo wel wat achterhaald.

Freeroaming games zoals Assassins Creed of GTA IV trekken me dan vele malen meer, even afgezien van de online modi.

Daarnaast komt ook nog eens, dat ik steeds minder vaak usenet gebruik voor games en films. Voor de doorsnee content is dat prima, de massa koopt het toch wel. Maar voor meesterwerken en projecten die jarenlang ontwikkeling hebben gevergd, is dit simpelweg not done anymore. Je helpt hiermee de industrie die jezelf vermaakt om zeep en megagames zoals GTA IV o.i.d. zullen dan verleden tijd zijn.

Wat mij betreft is de PC nog steeds een goed platform voor games, maar wil je echt maximaal profiteren van de graphics en je als consument optimaal laten bedienen met het product, koop dan een console.

En het argument dat een pc accurater is voor FPS is natuurlijk Bull*hit. Er zijn zat mensen die net zo snel zijn met de knuppel als een muis en daarnaast zijn er ook mice voor de consoles verkrijgbaar. Diegene die dat roepen hebben waarschijnlijk geen console of hebben nog geen efforts gestoken in het masteren van een Xbox/PS3 controller 8)7

"a.k.a. alles kan anders"

Ik ben nog steeds bezopen

quote:
Domus schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:43:
.

Vroeger waren nieuwe games redelijk te spelen en was het eens per 1-2 jaar nodig een nieuwe videokaart te kopen. Als je nu een spel als Crysis wilt spelen en het gevoel wilt hebben dat je iets nieuws, baanbrekends en next-gen speelt, heb je gewoon top-range spul nodig. Je red het simpelweg niet met een kaart/pc uit de middelrange. Ik heb een Quad + 8800GTS en nog is het niet supersoepel en speel ik liever op de PS3.
ow god hoezo blijven mensen beweren dat je elke 1-2 jaar een nieuwe vga kaart nodig hebt dat crysis alleen er mooi uitziet op de duurste videokaart....sigh.

Serieus als ik al die reacties lees trek ik de consulsie dat het kleine beetje verstand wat er extra benodigt is voor pc gaming te hoog gerepen is voor veel mensen.

draai hier crysys met bijna alle settings behalve de hele intensieve setting sop high, rara hoe kan dat.

Elk spel wat uitgekomen is tot nu toe draait op soepel op high (behalve lost planet) op mijn pc van meer dan 2 jaar oud.
Get real ffs

Amd x2 4400 @ 2.65 |ASUS 32-MRP| 2 GB OCZ | X1900XT CF @ 660/840 | 3x maxtor HD (400gb) |

quote:
Onzin.
quote:
alvi schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 04:04:
[...]

Ik denk dat je die overgang toch keihard overromantiseert hoor. Van de toegewijde modder in de zolderkamer naar een goede baan als game-ontwikkelaar. Ik denk het niet :p
Onzin.
quote:
Game devs zijn nog steeds goed gediplomeerde universitairen, best of class, met een goed portofolio en veel interesse, ook in de vrije tijd.
Onzin.
quote:
De mensen die dus de engines programmeren zijn goede wiskundigen en prima coders.
Onzin.

Zo, en dan nu even de nuancering, want het was niet allemaal onzin :P
Uiteraard is de PC als platform belangrijk voor aanstaande gamedevelopers. Maar dat heeft weinig te maken met of er dan ook games gemaakt worden voor de PC of niet. Tegenwoordig kun je ook developen voor de Xbox 360 (XNA) en PS3 (linux), dus daar hoeft het ook niet aan te liggen. En de homebrew voor de gemodde consoles zoals Xbox1, PS2, handhelds etc natuurlijk niet te vergeten.

Dat gamedevelopers allemaal goedgedubplimeerde universitairen zijn is allesbehalve waar. En ze zijn, net als in de reguliere IT, niet eens allemaal goed in wat ze doen, diploma of niet :P (goed personeel is bovendien érg moeilijk te vinden). Feit blijft dat je een affectie moet hebben met games, programmeren, performance, etc., en daar idd heel veel vrije tijd in moet steken. De gamesindustrie is een van de takken binnen de IT waar juist wat minder naar papiertje gekeken wordt en meer wat je daadwerkelijke kwaliteiten zijn. Want de beste collega's die ik tot nu toe heb gezien zijn highschool dropouts, die in hun vrije tijd op hun zolderkamer enorm veel zijn gezig geweest met gamedevelopment :).

Dat engine developers wiskundigen zijn is ook allesbehalve waar. Wiskunde-kennis is zeker een pre, maar feitelijk hoef je niet meer te weten dan wat lineaire algebra, zeker niet als het gaat om de implementatie van de renderer. Nou is het bij het werk waarin ik me heb gespecialiseerd, namelijk occlusion culling, wel iets meer wiskunde-kennis nodig dan dat, maar ik zie mezelf nog altijd niet als wiskundige. Ik zie mezelf ook nog geen full-blown physics engine schrijven (hoewel ik het met wat bijscholing denk ik wel zou kunnen). En daarbij natuurlijk even niet vergeten dat de meeste engines worden gelicensed en dus niet in-house worden ontwikkeld, dus er zijn maar relatief weinig mensen met engines bezig.

Dit ging natuurlijk over de programmeurs, wat artists betreft zijn het over het algemeen kunstzinnige mensen met een interesse in gamedevelopment. Veel van hun zullen ook games modden, maar het is allerminst een vereiste en bovendien biedt het modden van games geen garantie voor een baan in de gamesindustrie. Het is wel goed voor je portfolio though, dus ik kan het zeker aanraden (en wat dat betreft zou het jammer zijn als PC gaming zou verdwijnen, maar dat zal toch niet gebeuren).

Call me cocky, but if there`s an alien out there I can`t kill I haven`t met him and killed him yet.
[Tomb Raider: Underworld] - [My javascript wolfenstein project]

Reg. datum: 30 augustus 2004

quote:
wat raar, op mijn e6600+8800GTS draait ie bijna alles op max (1280x1024 dacht ik) toch lekker soepel. alleen de grootste FPS vreters moet je even uit zetten, maar het verschil zie je nauwelijks. je houdt nogsteeds graphics over die hun tijd vooruit zijn, die echt geen gelijke kent op een console. Ik vind het spel niet super, maar je overdrijft zwaar als je zegt dat hij niet soepel draait bij jou. dat hele argument van die hardware moet maar eens ophouden, tuurlijk is het een nadeel tov de consoles, maar het wordt altijd zo zwaar overdreven.
quote:
Freeroaming games zoals Assassins Creed of GTA IV trekken me dan vele malen meer, even afgezien van de online modi.
AC is uit op de PC en speelt heerlijk, stukke mooier dan op een console. Ook gewoon met een joypad speel ik, maar ook met muis+tobo prima te spelen. GTA4 zal denk ik ook nog wel volgen.

Reg. datum: 01 oktober 2001

quote:
evilpin0 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:49:
[...]

ow god hoezo blijven mensen beweren dat je elke 1-2 jaar een nieuwe vga kaart nodig hebt dat crysis alleen er mooi uitziet op de duurste videokaart....sigh.

Serieus als ik al die reacties lees trek ik de consulsie dat het kleine beetje verstand wat er extra benodigt is voor pc gaming te hoog gerepen is voor veel mensen.
Dat klopt als een bus. De gemiddelde PC gamer zit niet aan de instellings opties of zet gewoon alle opties aan op hoog (hebben ze immers voor betaald). Maar dat is niet 'fout'. Er zijn namelijk meer gemiddelde PC gamers dan dat er tweakers zijn. De PC games zijn dus niet afgestemd op hun doelgroep en verliezen daardoor marktaandeel.

Als een game ongepatched met 'out of the box' settings er niet uit ziet of niet smooth is dan kost dat klanten. Consoles geven een betere 'out of the box' experience dus deze klanten vallen vroeg of laat voor de console.

Bij mijn 8800 GT zat gratis company of heroes. Het leek me wel een leuk spel dus ik installeren. Na de instal moet hij even online de nieuwste updates halen voordat het werkt. Kan gebeuren. Updaten dus. Na een stuk of 5 updates en 1,5 uur verder kon ik eindelijk aan het spel beginnen. Even later na de intro levels krijg ik weer last van een lage frame rate dus hop naar het instellings scherm en ook nog even de driver tweaken.

Natuurlijk speel ik ook andere zaken dan company of heroes dus nu moet ik naast mijn MS Flightsim en X-Plane profielen ook nog eventjes een company of heroes profiel maken. Even uitzoeken met welke settings ik de beste beeld kwaliteit en speelbaarheid heb. Lekker tweaken dus. Maar al die tijd wil ik dus eigenlijk gewoon een spelletje spelen. De tijd die ik daar voor heb gaat grotendeels op aan het tweaken en wanneer ik strakjes in nog grotere levels kom of online multiplayer wil doen of God Forbid Vista SP1 er op zet of zelfs een simpele video driver update doe heb ik grote kans dat het hele tweakfeest weer van voor af aan begint.

Kortom: Wanneer ze goede flightsimulators op de consoles zouden hebben ging mijn PC direct bij het grof vuil.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws