quote:
Maar is het auteursrecht of patentrecht? Bij de eerste gaat het om de exacte formulering (of een direct afgeleide) bij de ander gaat het om het concept (en ook hoe je dit hebt vastgelegd).
quote:
[...]
De rechter zal neigen naar het recht dat door de partijen wordt aangehaald

Je kunt de auteurswet wel aanhalen, maar dan de artikelen die gaan over het kraken van beveiligingen. De octrooiwetgeving is natuurlijk niet van toepassing, want dan moet het om uitvindingen gaan en een code is geen uitvinding.
Nee, TS gaat niet over het kraken maar over het publiceren van een code en daar zit het probleem. Stel dat in land X kraken niet verboden is en ik via dat kanaal de code krijg en die publiceer ... daar het om.
quote:
[...]
De wetgeving op deze punten is helemaal niet zo onduidelijk, dus het zal weinig uitmaken welke rechter je tegenover je hebt. Het zal er omgaan of je de goede dingen naar voren brengt.
Deels, daarnaast hangt boven de zwart-wit text nog het redelijkheid en billijkheids princiepe. Met regelmaat wordt ook gekeken of het belang van het individue (waarvoor de wet oorspronkelijk is geschreven) ook werkelijk wordt gediend.
quote:
[...]
Over het voorlezen uit boeken zijn gewoon duidelijke regels.
Klopt, nog wel ... op moment dat echter via een andere weg nieuwe jurispudentie ontstaat kan ook deze weer onder druk komen te staan (al is de kans hier erg klein, maar het ging om een pakkend voorbeeld).
quote:
[...]
Rechters laten zich niet leiden door lobbies... Het recht is misschien niet altijd even makkelijk, maar zo mysterieus als jij het doet voorkomen is het ook weer niet. En hoezo zijn wij 'gewone' mensen???
Gelukkig heb jij een rotsvast vertrouwen ... ik niet meer. Ik heb "gewonnen" zaken zien verliezen en omgekeerd. Soms wint logica het van de wet en soms wint juist de letter. Het is wel degelijk afhankelijk van de rechter hoe deze een zaak intepreteert. Waarom bevinden we ons anders nog steeds in dit gevecht? Een goede advocaat is zeker belangrijk en daar zal de muziekindustrie meer geld voor hebben als menig persoon of organisatie. Direct een rechtzaak beïnvloeden kan in dit land niet ... maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
edit:
Ik heb veel vertrouwen in onze nederlandse rechters, hun onafhankelijkheid staat niet ter discussie. Toch is doormiddel van bijv. de media het wel mogelijk om mensen te beïnvloeden. Even een offensief starten gedurende een zaak gebeurt met zeer grote regelmaat.
Tja, wat is "gewoon", dat een een andere discussie. Laten we in deze context zeggen geen rechtsprekenden.
hamsteg wijzigde dit bericht 02-05-2007 13:40 (5%)
Reden: Ik vertrouw rechter wel