Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
hamsteg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:03:
Het argument dat dit alleen maar een getal is, gaat zeker niet op.
Als het gaat om de vraag of het een auteursrechtelijk beschermd werk is wel.
quote:
Ik denk dat een nederlandse rechter in eerste instantie zal neigen naar copyright / patentrecht omdat het karakter van het "ding" wordt bloodgelegd en daardoor commerciële schade plaats vindt.
De rechter zal neigen naar het recht dat door de partijen wordt aangehaald ;) Je kunt de auteurswet wel aanhalen, maar dan de artikelen die gaan over het kraken van beveiligingen. De octrooiwetgeving is natuurlijk niet van toepassing, want dan moet het om uitvindingen gaan en een code is geen uitvinding.
quote:
Met name het verleggen van de commerciele schade naar de consument zou voor een progressief denkende rechter wel eens een breekpunt kunnen zijn.
De wetgeving op deze punten is helemaal niet zo onduidelijk, dus het zal weinig uitmaken welke rechter je tegenover je hebt. Het zal er omgaan of je de goede dingen naar voren brengt.
quote:
Het zou toch vreemd zijn dat ik niet meer uit een boek mag (voor)lezen ... door DRM ben ik gedwongen speciale apparatuur aan te schaffen ...
Over het voorlezen uit boeken zijn gewoon duidelijke regels.
quote:
Al met al denk ik dat voor ons "gewone" mensen het niet mogelijk is een uitspraak te doen en ik denk dat dit zelfs afhangt van welke belangen een rechter zwaarder laat wegen. De lobby van de muziekindustire is machtig en hun geldstroom is groot ...
Rechters laten zich niet leiden door lobbies... Het recht is misschien niet altijd even makkelijk, maar zo mysterieus als jij het doet voorkomen is het ook weer niet. En hoezo zijn wij 'gewone' mensen???

quote:
Soultaker schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:14:
Het gaat er dus alleen maar om, dat als je zo'n getal schrijft, je het niet van de rechthebbende hebt gekopieerd.
Als ik het wel heb, moet, als je kopieren wil verbieden, eerst aangetoond worden dat er creatieve activiteit aan voorafgegaan is. Met een random sleutel is dat erg lastig aan te tonen ;) Bovendien, valt het ding hier in NL volgens mij gewoon onder fair-use. Gelukkig hebben wij hier (nog?) geen DMCA-achtige wetten.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Acties: [view][quote]

Door: Opi Moderator W&L
Onvoorwaardelijk
Reg. datum: 11 maart 2002

Het posten van de key is toegestaan, maar doe het alleen als het echt noodzakelijk is. Ik ga de aangepaste berichten niet opnieuw aanpassen. Topic waarschuwing is verwijderd.

To avoid criticism do nothing, say nothing, be nothing. (E.Hubbard)
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering. (Yoda)
You'll never get to heaven, if you're scared of getting high. (K.Minogue)

quote:
Opi schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:22:
[mbr]Het posten van de key is toegestaan, maar doe het alleen als het echt noodzakelijk is. Ik ga de aangepaste berichten niet opnieuw aanpassen. Topic waarschuwing is verwijderd.[/mbr]
Mag het in mijn sig?

Bezoek mijn blogje eens ;)
<Jungian> M'n Acer heeft eindelijk 2 GB RAM!
<Jungian> Nu kan ik Starcraft spelen zonder dat Vista begint te swappen

quote:
Breepee schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:18:
Gelukkig hebben wij hier (nog?) geen DMCA-achtige wetten.
Zo zo...

OSC-DIS wijzigde dit bericht 02-05-2007 13:26 (16%)
Reden: tags fixed

www.rothbard.be | www.mises.org

quote:
[mbr]Het posten van de key is toegestaan, maar doe het alleen als het echt noodzakelijk is. Ik ga de aangepaste berichten niet opnieuw aanpassen. Topic waarschuwing is verwijderd.[/mbr]
Hoera. Dat siert jullie.
quote:
Op de manier dat het in de VS is tenminste. Dit is trouwens een directive als ik het wel heb.

Brent wijzigde dit bericht 02-05-2007 13:26 (31%)

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

quote:
Breepee schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:25:
[...]

Op de manier dat het in de VS is tenminste. Dit is trouwens een directive als ik het wel heb.
Dat in quasi alle lidstaten werd omgezet in een wet. Your point being? Het is geen DMCA, akkoord, maar het is zeker wel DMCA-achtig. :)

www.rothbard.be | www.mises.org

Electrons at work

quote:
Oef, net op tijd. Ik was al een lichtelijk geïrriteerd stukje aan het schrijven over die waarschuwing. ;)

GoT heeft natuurlijk het volste recht om te bepalen wat er wel en niet op hun forum komt, maar ik denk toch ook dat jullie geen Digg-achtige toestand willen zoals die er gisteren was. :)
Helemaal niet als de 'beschermde status' van de code in Nederland nogal onzeker is.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

quote:
Waarom niet, het is blijkbaar toegestaan het te posten.

Om 09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0 te posten, voor de duidelijkheid, serialnummers voor Windows Vista en dergelijke lijkt me nog steeds niet de bedoeling.

sdomburg wijzigde dit bericht 02-05-2007 13:34 (12%)

Species 5618

quote:
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Als het gaat om de vraag of het een auteursrechtelijk beschermd werk is wel.
Maar is het auteursrecht of patentrecht? Bij de eerste gaat het om de exacte formulering (of een direct afgeleide) bij de ander gaat het om het concept (en ook hoe je dit hebt vastgelegd).
quote:
[...]
De rechter zal neigen naar het recht dat door de partijen wordt aangehaald ;) Je kunt de auteurswet wel aanhalen, maar dan de artikelen die gaan over het kraken van beveiligingen. De octrooiwetgeving is natuurlijk niet van toepassing, want dan moet het om uitvindingen gaan en een code is geen uitvinding.
Nee, TS gaat niet over het kraken maar over het publiceren van een code en daar zit het probleem. Stel dat in land X kraken niet verboden is en ik via dat kanaal de code krijg en die publiceer ... daar het om.
quote:
[...]
De wetgeving op deze punten is helemaal niet zo onduidelijk, dus het zal weinig uitmaken welke rechter je tegenover je hebt. Het zal er omgaan of je de goede dingen naar voren brengt.
Deels, daarnaast hangt boven de zwart-wit text nog het redelijkheid en billijkheids princiepe. Met regelmaat wordt ook gekeken of het belang van het individue (waarvoor de wet oorspronkelijk is geschreven) ook werkelijk wordt gediend.
quote:
[...]
Over het voorlezen uit boeken zijn gewoon duidelijke regels.
Klopt, nog wel ... op moment dat echter via een andere weg nieuwe jurispudentie ontstaat kan ook deze weer onder druk komen te staan (al is de kans hier erg klein, maar het ging om een pakkend voorbeeld).
quote:
[...]
Rechters laten zich niet leiden door lobbies... Het recht is misschien niet altijd even makkelijk, maar zo mysterieus als jij het doet voorkomen is het ook weer niet. En hoezo zijn wij 'gewone' mensen???
Gelukkig heb jij een rotsvast vertrouwen ... ik niet meer. Ik heb "gewonnen" zaken zien verliezen en omgekeerd. Soms wint logica het van de wet en soms wint juist de letter. Het is wel degelijk afhankelijk van de rechter hoe deze een zaak intepreteert. Waarom bevinden we ons anders nog steeds in dit gevecht? Een goede advocaat is zeker belangrijk en daar zal de muziekindustrie meer geld voor hebben als menig persoon of organisatie. Direct een rechtzaak beïnvloeden kan in dit land niet ... maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
edit:
Ik heb veel vertrouwen in onze nederlandse rechters, hun onafhankelijkheid staat niet ter discussie. Toch is doormiddel van bijv. de media het wel mogelijk om mensen te beïnvloeden. Even een offensief starten gedurende een zaak gebeurt met zeer grote regelmaat.

Tja, wat is "gewoon", dat een een andere discussie. Laten we in deze context zeggen geen rechtsprekenden.

hamsteg wijzigde dit bericht 02-05-2007 13:40 (5%)
Reden: Ik vertrouw rechter wel

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Pray Hard

quote:
sdomburg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:32:
[...]

Waarom niet, het is blijkbaar toegestaan het te posten.
Er staat letterlijk doe het alleen als het echt noodzakelijk is om het dan meteen in je sig te posten is een beetje uitdagen, niet??

Twinks collectie: Turalyon: Swiftwind NE 19 Druid Sunstrider: Crulon Orc Hunter 19 / Gromcrul 39 Tauren shaman Mains: Turalyon Crulon 70 Human Warrior / Redskin 70 Dwarf Priest

quote:
MantaMania schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:36:
[...]

Er staat letterlijk doe het alleen als het echt noodzakelijk is om het dan meteen in je sig te posten is een beetje uitdagen, niet??
Óf je staat het toe, óf je staat het niet toe. 'Noodzakelijk' is een arbitraire grens.
quote:
hamsteg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:03:
Omgekeerd mag ik niet zomaar iets kopieren uit een boek. De copyright wet verbiedt dit.
Je mag best kopieren uit het boek (reprorecht, daar betalen mensen/bedrijven met een kopiëermachine zelfs geld voor, vergelijkbaar met de thuiskopie), en bovendien heet dat auteursrecht, niet copyright. Wat niet mag, is dat gekopiëerde werk publiceren (zonder toestemming van de rechthebbenden natuurlijk).

.oisyn wijzigde dit bericht 02-05-2007 14:09 (5%)

quote:
sdomburg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:45:
[...]

Óf je staat het toe, óf je staat het niet toe. 'Noodzakelijk' is een arbitraire grens.
ze willen duidelijk geen DIGG predikelen dat het ineens overal staat waar het niet hoort

als het iets TOEVOEGD aan je reply dan mag het, is het nutteloos (net als groeten onder je reply etc) dan is het gewoon spam en onnodig

asus P5B Deluxe, Q6600, 4x 2GB g-skill pc6400, scythe infinity+ fan, silverstone 560W voeding

quote:
hamsteg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:36:
Maar is het auteursrecht of patentrecht? Bij de eerste gaat het om de exacte formulering (of een direct afgeleide) bij de ander gaat het om het concept (en ook hoe je dit hebt vastgelegd).
Geloof me, het is allesbehalve octrooirecht.
quote:
Nee, TS gaat niet over het kraken maar over het publiceren van een code en daar zit het probleem. Stel dat in land X kraken niet verboden is en ik via dat kanaal de code krijg en die publiceer ... daar het om.
Als je hier iets aan wilt doen, zul je dat moeten doen via antikraak bepalingen en niet via bepalingen dat een code zelf auteursrechtelijk beschermd is. Lukt het niet via specifieke bepalingen, dan kun je nog altijd terugvallen op de onrechtmatige daad.
quote:
Gelukkig heb jij een rotsvast vertrouwen ... ik niet meer. Ik heb "gewonnen" zaken zien verliezen en omgekeerd. Soms wint logica het van de wet en soms wint juist de letter. Het is wel degelijk afhankelijk van de rechter hoe deze een zaak intepreteert. Waarom bevinden we ons anders nog steeds in dit gevecht?
Het gevecht is in Nederland nog niet eens begonnen...

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Goed bezig Oscar. Bespaart me een boel tikwerk :)
quote:
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:02:
Als je hier iets aan wilt doen, zul je dat moeten doen via antikraak bepalingen en niet via bepalingen dat een code zelf auteursrechtelijk beschermd is.
Precies: art. 29a lid 3 van de Auteurswet van 1912.

Een sleutel is geen creatief werk en is derhalve zelf niet direct auteursrechtelijk beschermd, zoals je hierboven ook al hebt verwoord.
quote:
Lukt het niet via specifieke bepalingen, dan kun je nog altijd terugvallen op de onrechtmatige daad.
Precies. Het staat elke benadeelde vrij om hier een beroep op te doen.

Evt. zouden de sleutels nog trade secrets kunnen zijn.

Rukapul wijzigde dit bericht 02-05-2007 14:06 (9%)

Species 5618

Weer even mijn schoolwerk overgedaan en ik geef je gelijk op één punt: Het zal autheursrechtelijk worden uitgevochten. Onder patent (nl: octrooi) kan het niet inderdaad niet vallen.

hamsteg wijzigde dit bericht 02-05-2007 14:23 (19%)

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

quote:
hamsteg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:21:
Weer even mijn schoolwerk overgedaan en ik geef je gelijk op één punt: Het zal autheursrechtelijk worden uitgevochten. Onder patent (nl: octrooi) kan het niet inderdaad niet vallen.
Zoals Oscar en Rukapul hierboven al betogen: Het wordt ook geen auteursrechtenzaak.
De rij met cijfers mag in principe best getoond worden, maar niet in een context waarin duidelijk is dat je hem kan gebruiken om er Blu-ray contents mee te ontsluiten.
Als je dat doet, help je mee om een beveiliging te omzeilen.
De daad van het helpen een beveiliging te omzeilen is expliciet strafbaar gesteld in de DMCA wetgeving, en iedereen die in deze post of op de FP bij dat topic de key post, voert die daad uit.

De DMCA is hier niet geldig, maar ik meen dat er op Europees niveau een equivalente regeling is die hier wel geldt.
quote:

Vaudtje wijzigde dit bericht 02-05-2007 14:43 (9%)
Reden: EUCD link van OSC-DIS toegevoegd

In deeze zin staan drie fauten
Wat is een neger achter een piano? - Een pianist

Species 5618

Zo duidelijk lees ik lid 3 nog helemaal niet maar het zal inderdaad een hell-of-a-job worden (auteurswet 29a3 09-08-2004):
quote:
Degene die diensten verricht of inrichtingen, producten of onderdelen vervaardigt, invoert, distribueert, verkoopt, verhuurt, adverteert of voor commerciële doeleinden bezit die:

a) aangeboden, aangeprezen of in de handel gebracht worden met het doel om de beschermende werking van doeltreffende technische voorzieningen te omzeilen, of
b) slechts een commercieel beperkt doel of nut hebben anders dan het omzeilen van de beschermende werking van doeltreffende technische voorzieningen, of
c) vooral ontworpen, vervaardigd of aangepast worden met het doel het omzeilen van de doeltreffende technische voorzieningen mogelijk of gemakkelijker te maken,

handelt onrechtmatig.

hamsteg wijzigde dit bericht 02-05-2007 15:48 (0%)
Reden: Mijn engels gedrag autheur-->auteur

quote:
rimpeldinky schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 13:56:
[...]

ze willen duidelijk geen DIGG predikelen dat het ineens overal staat waar het niet hoort

als het iets TOEVOEGD aan je reply dan mag het, is het nutteloos (net als groeten onder je reply etc) dan is het gewoon spam en onnodig
Uiteraard, maar in het geval van in je sig zetten, waar het hier om gaat, lijkt het me dus geen probleem. Je mag ook je eigen website in je sig 'spammen'.
Reg. datum: 27 februari 2002

Zodanig kun je de sleutel in je sig. als een statement (tegen DRM) beschouwen, mits je niet vermeldt wat de sleutel betekent, toch ? Of het gewaardeerd wordt, is een 2e ...

PS: Vraag me af hoe de Digg-rel zich ontwikkelt ;)
quote:
hamsteg schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:54:
Zo duidelijk lees ik lid 3 nog helemaal niet maar het zal inderdaad een hell-of-a-job worden (autheurswet 29a3 09-08-2004):
[...]
Dat zal me leren om te blaten zonder eerst ff te lezen waarover ik blaat :X
Het lijkt erop dat de EUCD richtlijn in Nederland in de auteurswet is geimplementeerd, waarmee het idd de auteurswet is die zegt dat je stout bent als je de key vermeldt.
het is overigens auteurswet zonder h

Vaudtje wijzigde dit bericht 02-05-2007 19:07 (6%)

Nou dan krijgen ze een aardige kluif om iedereen die "09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 56 88 C0" ergens post op te pakken en te vervolgen.

©MicroSE®, Take Control! / Mijn website

Fallen from grace

quote:
Vaudtje schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:31:
Zoals Oscar en Rukapul hierboven al betogen: Het wordt ook geen auteursrechtenzaak.
De rij met cijfers mag in principe best getoond worden, maar niet in een context waarin duidelijk is dat je hem kan gebruiken om er Blu-ray contents mee te ontsluiten.
Stel dat iemand hier de key zou posten zonder enige toelichting en jij zou opmerken dat 'die rij cijfers best getoond mag worden, maar niet in een context waarin duidelijk is dat je hem kan gebruiken om er HD DVD contents mee te ontsluiten'. Zou jij dan in overtreding zijn wegens het creeeren van de context of degene die hem gepost heeft, terwijl er toen nog geen context was?

Wat heb je er aan om de key te noemen, zonder duidelijk te maken waar hij voor dient en wat je er mee kan? Dat kan voor doeleinden die ik legitiem zou noemen ( bijvoorbeeld om hem door een ander te laten verifieren), maar die iemand met de DMCA (of iets gelijksoortigs) in de hand tot 'aanzetting tot overtreding' zou kunnen bestempelen.

Bedrijf verzint gebrekkige technologie om consumenten minder mogelijkheden te geven en vervolgens gaan ze lobbyen om wetten die de technologische gaten moeten dichten. Bij een overheid die de consument tegen bedrijven hoort te beschermen. Dan gaat er echt iets mis hoor...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

quote:
Confusion schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 16:04:
[...]

Stel dat iemand hier de key zou posten zonder enige toelichting en jij zou opmerken dat 'die rij cijfers best getoond mag worden, maar niet in een context waarin duidelijk is dat je hem kan gebruiken om er HD DVD contents mee te ontsluiten'. Zou jij dan in overtreding zijn wegens het creeeren van de context of degene die hem gepost heeft, terwijl er toen nog geen context was?

Wat heb je er aan om de key te noemen, zonder duidelijk te maken waar hij voor dient en wat je er mee kan? Dat kan voor doeleinden die ik legitiem zou noemen ( bijvoorbeeld om hem door een ander te laten verifieren), maar die iemand met de DMCA (of iets gelijksoortigs) in de hand tot 'aanzetting tot overtreding' zou kunnen bestempelen.

Bedrijf verzint gebrekkige technologie om consumenten minder mogelijkheden te geven en vervolgens gaan ze lobbyen om wetten die de technologische gaten moeten dichten. Bij een overheid die de consument tegen bedrijven hoort te beschermen. Dan gaat er echt iets mis hoor...
Als je erbij duidelijk maakt dat het om een aacs key gaat, mag je het niet posten.
Dat is wat ze met de DMCA/EUCD proberen te bereiken.

Er was echter ook een discussie of de cijfferreeks an sich met auteursrechten bezwaard was. Dat is niet het geval. Dus als jij bij toeval ergens die reeks gepost hebt (weet ik veel, als voorbeeld resultaat van je eigen random number generator, iig iets heeeel anders :P ) is er niets aan de hand.
Er is geen origineel werk dat je dan gekopieerd hebt.

Zodra iemand anders vervolgens daarnaar wijst met de opmerking: "Om een aacs encrypted Blu-ray wil lezen, gebruik dan de cijferreeks op die-en-die pagina.", is die persoon in overtreding.

IMHO is het erg jammer en verwerpelijk dat de EUCD er doorheen gekomen is.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws