quote:
.Johnny schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 00:11:
Ja inderdaad, de reactie van de politie is tot nu toe inderdaad in de trand van: we hebben nog wel meer te doen (flitspalen repareren zeker?)

Als ze dat lang blijven doen moeten ze ook niet raar op kijken als je op een gegeven moment toch het recht in eigen handen gaat nemen (gevalletje utrecht-ondiep, klinkt ze misschien bekend in de oren? ...)
Ik begrijp de commotie en de gevoelens wel, het is altijd naar als een ander de spulletjes van je weghaald middelds braak.
Maar de prioriteiten van de politie liggen nu eenmaal anders, waar ik gelijk even wil aangeven dat ik het niet goed wil praten. Vele bende's uit Oostblok landen zijn actief in Nederland en voeren veel ramkraken uit en halen goederen op bestelling weg. De nieuwste trend is om bij, vooral, oude huizen een raam in te tikken en dan snel een tft scherm weg te halen of een LCD tv.
Dit zijn georganiseerde bende's die vaak ook geweld niet schuwen. Aangezien het aantal gevallen maar blijft stijgen ligt de prioriteit van de politie, begrijpelijk, bij het aanpakken van de georganiseerde bende's. Dit om meer leed tegen te gaan en anderzijds om een signaal aan te geven dat ze min of meer vogelvrij verklaard zijn bij de instantie's.
Praat het die ene diefstal goed waar ze geen tijd voor hebben ? Nee, nooit ! Maar we kennen het het wel vanuit de gorte steden fietsdiefstallen, daar maakt niemand zich al ruim 10 jaar meer druk om. Het is daarbij kostbaar om een onderzoek te starten voor een enkele ontvreemding waarvan er geen sluitend bewijs is geleverd. Zou het gaan om fraude, goederen stelen die al reeds onder handen van de dief zijn dan weegt dat een stuk zwaarder.
Ik heb zelf jarenlang in een ziekenhuis gewerkt waar personeel van patienten of het ziekenhuis stalen. Helaas zijn er daar nog steeds teveel gevallen van maar als ik dat vergelijk met de laptop diefstal dan zou ik ook de prioriteit gaan verschuiven.
Nogmaals, ik wil het niet goed praten, er moet tijd zijn voor iedere diefstal maar die is er gewoonweg simpel niet. Dus krijg je met prioriteiten te maken. Verder is het zo dat je ouders, naar ik mag aanneemen, verzekerd zijn ervoor en gewoon schade kunnen verhalen bij hun verzekering. Ongetwijfeld zal dat niet kostendekkend zijn maar het is iets. Verder is het zo dat je als huisbewoner natuurlijk zoveel mogelijk preventief te werk kunt gaan. Beter voorkomen dan genezen is vaak de beste optie. Niet iedereen kijkt daar even kritisch tegen aan of vind dat te duur, maar het zijn mogelijkheden die kunnen.
Diefstal blijft altijd fout, het is nooit leuk, maar er zijn wel ergere dingen. Gelukkig is hun zelf niets overkomen. Hoor vaak genoeg van mensen die tijdens een inbraak gewoon liggen te slapen, vraag je af wat er gebeurt als je net even naar beneden gaat, de gevolgen kunnen vele malen groter zijn. Dus misschien het boetekleed zelf een beetje aantrekken en de zaak vergeten en in de toekomst wat preventiever te werk gaan. Het is "maar" een laptop